رفتن به مطلب

مطالب گوناگون


ارسال های توصیه شده

من می خام یه کوره آزمایشگاهی دوجداری cvd بسازم کمی گیر کردم قسمت خنک کاریش یه مشکل دارم

آب باید بین دو جداره در جریان باشه و چون داخل کوره دمای 1200 درجه داره توسط لوله هایی آب در جریانه ودر رفت و آمد آب که از بین یک سرد کننده رد میشه آب خنک میشود.

در دانشگاه امیر کبیر یدونه درست کردند از کاربراتور ماشین برای خنک کاری استفاده شده می خام بدونم ما با چه وسیله ای می تونیم این آب رو سرد کنسم هم کارمون تمیز تر باشه هم کمی ارزونتر و با کلاستر ...؟

bei21coy3hu3fsjz64u.jpeg

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 80
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

فهرست:

کلیا ت:

 

 

شرح کلی سیستم تزریق مواد شیمایی

سیستم تزریق هیدروکسید آمونیوم(آمونیاک)

سیستم تزریق گاز اکسیژن

سیستم تزریق هیدرازین

سیستم تزریق فسفات فشار بالا و فشار پایی

کنترل کیفیت آب کندانسه در سیکل اصلیدر طول کارکرد طبیعی

ملاحظات

 

 

کلیا ت:

 

نیروگاه سیکل ترکیبی خوی سیستم با خنک سازی هلر و کندانسور از نوع جریان پاششی کار می کند. بخار خروجی از توربین بخار بطور مستقیم با آب خنک سازی که در برج خنک کن هلر مدام خشک و سیرکوله می شود مخلوط شده و کندانس (مایع) می گردد.

برای خاصیت شیمیایی آب در سیکل بخار مشخصاً سیستم خنک سازی خشک هلر تعیین کننده می باشد. بهنگام باز کردن مسیر برای آب مورد استفاده قرار دهيد.

از یک سو در محتویات آب تغذیه فيد واتر، هیچ خطری ناشی از نشتی آب خام خشک سازی ایجادمیشودوجود ندارد،از سوی دیگر، با حجم زیادی از آب زمین ذخیره شده در سیستم خنک سازی خشک که اثرمقابل تغییر ممکنه درجبران کیفیت آب مربوطه به کار کردن را بر طرف می کند.برای کارکرد طبیعی رزین های کنترل شیمیایی مختلفی برای آب می توان انتخاب کرد از میان آنها یکی کنونسیونی می باشد که کمترین مقدار خوردگی در سراسر سیکل نیروگاهی ایجاد می کند.بعلاوه احتیاج به مقدار بلودان صفر، یا کمترین مقدار بلودان دارد.

رژیم های کنترل شیمیایی زیر برای آب بوسیله موسسات ماهر مانندVGB،EPRT توصیه و مشخص شده است.

بویلر با قلیائیت خیلی بالا توام با سیستم خنک سازی قلیائی متوسط:

(رژیم کنترل شیمایی مخلوط آب MWT):

سیکل بویلر با قلیائیت بالا و سیکل خنک سازی با قلیائت متوسط نگهداری می شود. قلیائیت خیلی بالای بویلر با تزریق مخلوطی از مواد قلیا کننده فرار(مانند آمونیاک) ومواد قلیا کننده غیر فرار ( مانند تری سدیم فسفات ) نگهداری می شود. از آنجا که مواد قلیاکننده غیر فرار در داخل بویلر باقی میمانند، نیاز سیستم خنک سازی به قلیائیت متوسط بآسانی انجام می شود. در این حالت سیستم خنک سازی آب PH

رژیم کنترل شیمیایی ترکیبی(CWT) درسیکل بخار.

رژیم کنترل شیمیایی ترکیبی آب(CWT) یک روش پیشرفته می باشد. به این معنی که در زیر (خروجی)CPP ترکیبی از اکسیژن گازی و یک ماده قلیا کننده فرار(مانند آمونیاک) تزریق میگردد.در نتیجه کل سیکل بخار تماماٌ با قلیائت متوسط(PH بین 8و8.5) نگهداری میشود ولی از آنجا که کندانسور نوع جریان DC (تماس مستقیم فاز بخار با خنک سازی) بنابراین در واحد خنک سازی خشک غالب خواهد شد.

همچنین تزریق گاز اکسیژن موجب تشکیل لایه اکسید آهن هماتیت(Fe2o3) روی لایه مگنتیت(Fe3o4)می گردد که مستقیماٌ سطح فولاد می پوشاند. در نتیجه مگنتیت بوسیله لایه هماتیت محافظت می گردد. در این رژیم کنترلی،کند اکتیویته، خروجی CPPباید مطمئناٌ پایین باشد. اجزاء برج خنک کن (هلر) از آلومنیوم ساخته شده است که عمدتاٌ در مقابل محیط قلیائی ضعیف و خورده می شود.به این دلیلPH آب کندانسه در سیکل خنک کن باید کمتر از 8.5 باشد و در مخلوط (CWT) مورد استفاده قرارمیگیرد و هر دو مورد آب کندانسه وسیستم خنک سازی اصلی، تا از خوردگی آهن و آلومینوم از بویلر،سیستم کندانسوروبرج خنک کن خشک به هنگام کارکرد طبیعی واحد جلو گیری شود.رژیم کنترل شیمیایی ترکیبی(CWT) از آلمان نشأت گرفته و امروز در کشورهای اروپای غربی و وافریقای جنوبی نسبتاٌ عمومیت یافته است . اخیراٌ تجدید نظرهای زیادی از جمله موارد زیر بوسیلهEPRT ایجاد شده و برای اولین باردرآمریکا بکار گرفته شده است.

روش(CWT) با لحاظ کردن شرایط زیر در طی عملیات اجرا می گردد:

.کنداکتیوته باید o.2µs/cm.یا کمتر از آن باشد.

.غلظت اکسیژن محلول 200ppm-20 باشد.

.لیست نقشه های مرجع/مدارک

.paidسیستم تزریق مواد شیمایی

.paidسیستم تزریق اکسیژن

. خط

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
VGB

.شیفت مهندسی EGI

شرح کلی سیستم تزریق مواد شیمایی:

سیستم تزریق مواد شیمایی برای ایجاد شرایط بهینه آب در کندانسور بویلر، تغذیه بویلر،آب تغذیه بویلر،آب خنک سازی و سیستم های بخار تعبیه شده است تا ازخوردگی داخلی در این سیستم جلوگیری شود وبخار با خلوص بالا نگهداری شود. سه محل (ایستگاه)تزریق مواد شیمیایی در نزدیک پمپهای آب تغذیه بویلر قرار گرفته است که هر یک شامل موارد زیر است:

سیستم تزریق هیدروکسید آمونیوم(آمونیاک):

این سیستم شامل یک تانک اختلاط، دو پمپ با تزریق 100% (برای هر بویلر یک پمپ در نظر گرفته شده است) با تنظیم پیچ دستی برای کنترل PH

هیدروکسید آمونیوم بطور مداوم در جریان پایین دست (خروجی)CPP به منظور نگهداری PH در حد 8.5 تزریق می گردد. بعلاوه آمونیاک به داخل خط جبران آب(make up) در خروجی پمپهای انتقال آب و تانک ذخیره decoratorبرای تنظیم PHتزریق خواهد گردید.

سیستم تزریق گاز اکسیژن:

این سیستم شامل سیلندر های گاز اکسیژن و لوله کشی مناسب(سیستم با مقیاس متناسب)گاز اکسیژن درجریان پایین دست (خروجی)cpp(در ورودی پمپهای انتقال آب کندانسور(condensate booster pumps)و در صورت نیاز در خروجی پمپهای سر کوله واحد خنک سازی آب تزریق می گردد.

سیستم تزریق هیدرازین:

این سیستم شامل یک تانک، دو پمپ 100% تزریق (برای هر بویلر یک پمپ تعبیه شده است) با تنظیم کنندء پیچی دستی و یک پمپ برگشت دهنده مشترک هیدرازین (N2H4) به داخل خط ورودی مشترک پمپهای آب تغذیه بویلر (sudion of boliler feralug) تزریق می شود و هم چنین داخل خط تغذيه در خروجی پمپهای انتقال برای محافظت بویلر تنظیم گاز اکسیژن محلول در طول عملیات راه اندازی وپیش راه اندازی تزریق می گردد.

سیستم تزریق فسفات فشار بالا و فشار پایین:

هر سیستم تزریق فسفات شامل یک تانک اختلاط و دو پمپ 100% (تزریق) با تنظیم کننده دستی

( برای هر درام بویلر یکی تعبیه شده است) با یک پمپ برگشت دهنده مشترک.

فسفات سدیم به درامهای IP&HP هر بویلر جهت کنترل PHو گرفتن لختی آب بویلر در طول عملیات راه اندازی و پیش راه اندازی تزریق می شود.بطور کلی در کارکرد طبیعی آمونیاک(NH3) واکسیژن (در صورت لزوم) تزریق می گردد.

کنترل کیفیت آب کندانسه در سیکل اصلی:

رعایت کنترل کیفیت آّب کندانسه از تصفیه آب چنانچه در نیروگاه سیکل ترکیبی خوی بکار گرفته شده است برای واحدهای عملیاتی در شروع به کار کرد طبیعی توصیه شده است.

در طول عملیات blowoutو آزمایش شیرهای اطمینان (safety valve test) (پیش راه اندازی) چنانچه سطح آب در درام بخار در زمان عملیات بالا برود(طغیان کند) ویا تغییر ناگهانی نماید املاح موجود در آب بویلر ممکن است در داخل درام به فاز بخار منتقل شوند(carryover) برای جلوگیری از تشکیل جرم درسوپر هیترها درمان با موادفرار (ALLVOLATILE TREATMENT) برای کنترل کیفیت آب بویلر در این مرحله از عملیات توصیه می گردد.

در درمان AVTلازم نیست که مواد شیمیایی مستقیماُ به بویلر اضافه گردد آمونیاک به آب تغذیه بویلر اضافه می شود و با تنظیم PH آنPH آب بویلر را نیز کنترل مینماید.

هیدرازین در AVTطبق جدول زیر به آب بویلر تزریق می شود:

 

مقدار تزریق

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(PPM) دمای© DEAERTOR

 

30 الی 50 ................ 100 >

0.2 الی 0.5 ............ 100

 

 

 

در کندانسور بخار در این مرحله هنوز خلاء نشده است.

در عملیات تخلیه سیسلیس (SILLICA PURGE) (راه اندازی)

بویلر با قلیائیت خیلی بالا توأم با سیستم خشک سازی با قلیائیت متوسط (رژیم کنترل شیمایی آب مخلوط MWT)) توصیه می گردد. در این عملیات میزان غلظتهای باقیمانده سیلیس، کلسیم و سایر نمکهای ایجاد کنندۀ لختی آب بویلر با افزودن فسفات بآسانی با با عملیات بلودان BLOW DOWNمتفرق و جابجا می گردند.سدیم فسفات می تواند ایجاد خاصیت قلیایی مناسب در آب بویلر نموده وph آن را کنترل نماید بدون اینکه سود اضافی از درام وارد فاز بخار می شود. اما قلیائیت بخار همیشه زیر حداکثر مقدار مطلوب (ph=8.5) نگهداری خواهد شد تا از اجزاء برج خنک سازی (cooling tower)(خوردگی آلومنییوم محافظت شود. عامل های قلیا کننده خیلی فرار (مانند آمونیاک) به سیستم بویلر بنحوی تزریق می گردد تا phسیکل برج خنک سازی از 8.5 تجاوز ننماید. مواد غیر فرار مانند(NA3PO4) در سیستم بویلر اضافه می شود تا مقدار PH در داخل بویلردر حد مورد نیاز(تقریباُ 10-9) نگهداری شود.در این حالت کنداکتیویته پایین دست (خروجی) CPPباید خیلی پایین و کمتر از 0.3μs/cm باشد.

 

در طول کارکرد طبیعی:

برج خنک سازی خشک نیازمند کنترل کیفیت زیر می باشد تا در سر کوله آب در سیکل برج از خوردگی آلومینیوم جلوگیری شود. پس CWT (درمان ترکیبی یا رژیم کنترل شیمیایی ترکیبی)برای کارکرد طبیعی کامل (LOUD) مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

 

حداقل حدود کنترلی پارامترهای قابل اندازه گیری

 

8-8.5 PH

 

0.2μs/cm > EC

 

 

 

 

بدین معنی که تزریق ترکیبی از گاز اکسیژن و قلیا کنندة فرار (آمونیاک) در بعد ازCPPانجام می شود. بنابراین آب با قلیائیت متوسط (PHمساوی 8الی8.5) نگهداری خواهد شد.(در سراسر سیکل بخار) اما با توجه به اینکه کندانسور جریان DC(تماس مستقیم آب کندانسور با بخار) بنابراین در واحد خنک سازی خشک همواره بر مورد مطلوب غالب خواهد شد.

ملاحظات:

به منظور کاهش هدایت الکتریکی ((conductivity در آب بویلر در حد کمتر از o.2µs/cmوانتقال از رژیم کنترل شیمایی مخلوط (MWT) به (CWT) از چند روز قبل بایستی آّب بویلر خالی شود و غلظت فسفات به بعد از آن کمتر باشد.

یک لایه محافظ (موثر) در CWTمیتواند ایجاد شود زمانی که لایه مغناطیس( به حد کافی) ابتداأ تشکیل می شود و روی سطح فولاد و بعد یک لایه نازک هماتیت fe2o3روی سطح fe3o4 را می پوشاند بنابراین بهتر خواهد بود که شرایط آب مسیر سیر کوله خنک سازی (cooling) از سیستم های قبل از بویلر و خود بویلر با روش AVT اجرا شود و انگاه تبدیل به CWTگردد.

ملاحضات:

واحد غلظت بر حسب mg/LمعادلPPM می باشد.

مادة استخراج کنندة نرمال

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
هگزان برای استخراج ذرات معلق روغن.

هیدرازین به آب تغذیه بویلرفيد واتر بعنوان حذف کننده( پاک کننده) اکسیژن اضافه می گردد.

هیدرازین باقیمانده در آب تغذیه باید در حد ی می باشد که PH آب را تا حدی معین بالا ببرد (بیشتر از آن می باشد) زیرا هیدرازین تجزیه شده (آمونیاک و نیتروژن ) و موجب افزایش بیشتر PH می گردد.

از فسفات بعنوان بالا بردن PH در آب درامها استفاده کنید.

تزریق فسفات تری سدیم را چنان تنظیم کنید که نسبت مولی NA/PO4 2.5 الی 2.6 باشد.

برای کنترلPH در رنجهای بالاتر آمونیاک توصیه می شود.

اندازه گیری نمایید در خروجی دی اریتور

اندازه گیری

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در ورودی اکونو مایزر

کنداکتیویته را بطور مستیقم اندازه گیری نمایید.

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

توليد حباب در پروانه وقتي رخ مي دهد كه NPSH موجود مكش پمپ كمتر از NPSH لازم پمپ شود. اين امر مي تواند به علت وجود مانع در مسير مكش، وجود زانوئي در فاصله نزديك ورودي پمپ و يا شرايط غير عادي بهره برداري مي باشد. عواملي مانند افزايش دما و يا كاهش فشار در سمت مكش نيز مي تواند شرايط فوق را ايجاد كند. البته انتخاب پمپ براي سيستمهايي كه در دبي هاي متفاوت و سرعت متغير كار مي كنند بايستي با دقت صورت گيرد تا از پديده كاويتاسيون جلوگيري گردد. با توجه به ملاحظه مراجع مختلف لرزش پمپ ها معلوم شده است يك عامل رايج اين لرزشها پديده كاويتاسيون است و مي تواند مخرب نيز باشد.

cavitation-damage.jpg

چنانچه آب به بخار تبديل شود حجم آن مي تواند تا 50000 برابر افزايش يابد كه موجب تخليه پروانه از آب گردد خسارات پمپ در اثر كاويتاسيون شامل خوردگي پره ها در منطقه ضربه حباب و آسيب ديدگي ياتاقانها باشد.

 

بعضي نتايج نشان مي دهد، ارتعاشات مربوط به كاويتاسيون در فركانسهاي بالاي 2000 هرتز توليد يك پيك با طيف پهن مي نمايد. گزارش ديگر اثر كاويتاسيون بر فركانس پاساژ پره (تعداد پره ضربدر فركانس دوران محور) را شرح مي دهد و ديگري اثر دامنه ارتعاشي پيك را در سرعت محور نشان مي دهد. البته دليل تفاوت در فركانسهاي فوق كه از طرف متخصصين مختلف پمپ ارائه شده تفاوت در طراحي پمپ، نصب و بهره برداري آن مي باشد. حتي اخيرا" لرزش در اثر كاويتاسيون با ظهورPeak با فركانس 60 % دور روتور در طيف مشاهده شده است كه اين در اثر تشديد فركانس طبيعي پوسته پمپ در اثر برخورد حبابها با آن بوده است. مشخصه ديگر كاويتاسيون تغييرات و نوسان فشار خروجي پمپ است. يك روش سريع جلوگيري ازكاويتاسيون بستن آرام شيرخروجي وكاهش دبي پمپ است تاNPSH لازم كمتر از موجودشود. عملكرد پمپهاي سانتريفوژ در حالت بحراني مي تواند موجب اختلالسيستمهاي مربوطه شود. از جمله اين سيستمها نيروگاههاي حرارتي و صنايع پتروشيمي است. در بعضي مواقع تعيين علت دقيق عملكرد ناپايدار پمپ ممكن نيست. جريان توربولان و ياشرايط غير عادي جريان مي تواند موجب لرزشهاي شديد و خارج شدن پمپ از مدار شود. يكياز دلايل اوليه لرزشهاي پمپ سانتريفوژ كاويتاسيون است. در اين حالت در اثر كاهشفشار مايع و تبخير صورت گرفته در سمت مكش پروانه توده هاي حباب توليد و به خروجيپروانه جهت تخليه ارسال مي شوند. در اثر افزايش فشار، حبابهاي توليد شده فشرده ميشوند فشرده شدن حبابها همراه با صدا (مشابه صداي ضربه به بادكنك) و ايجاد لرزش مي شود.

Cavitation.jpg

 

cavitation.jpg

توليد حباب در پروانه وقتي رخ مي دهد كه NPSH موجود مكش پمپكمتر از NPSH لازم پمپ شود. اين امر مي تواند به علت وجود مانع در مسير مكش، وجودزانوئي در فاصله نزديك ورودي پمپ و يا شرايط غير عادي بهره برداري مي باشد. عوامليمانند افزايش دما و يا كاهش فشار در سمت مكش نيز مي تواند شرايط فوق را ايجاد كند. البته انتخاب پمپ براي سيستمهايي كه در دبي هاي متفاوت و سرعت متغير كار مي كنندبايستي با دقت صورت گيرد تا از پديده كاويتاسيون جلوگيري گردد. با توجه به ملاحظهمراجع مختلف لرزش پمپ ها معلوم شده است يك عامل رايج اين لرزشها پديده كاويتاسيوناست و مي تواند مخرب نيز باشد.

چنانچه آب به بخار تبديل شود حجم آن مي تواند تا 50000برابر افزايش يابد كه موجب تخليه پروانه از آب گردد خسارات پمپ در اثر كاويتاسيونشامل خوردگي پره ها در منطقه ضربه حباب و آسيب ديدگي ياتاقانها باشد.

بعضي نتايج نشان مي دهد، ارتعاشات مربوط به كاويتاسيون در فركانسهاي بالاي 2000 هرتزتوليد يك پيك با طيف پهن مي نمايد. گزارش ديگر اثر كاويتاسيون بر فركانس پاساژ پره (تعداد پره ضربدر فركانس دوران محور) را شرح مي دهد و ديگري اثر دامنه ارتعاشي پيكرا در سرعت محور نشان مي دهد.

centrifugalpumps.gif

 

البته دليل تفاوت در فركانسهاي فوق كه از طرف متخصصين مختلف پمپارائه شده تفاوت در طراحي پمپ، نصب و بهره برداري آن مي باشد. حتي اخيرا" لرزش دراثر كاويتاسيون با ظهورPeak با فركانس 60 % دور روتور در طيف مشاهده شده است كه ايندر اثر تشديد فركانس طبيعي پوسته پمپ در اثر برخورد حبابها با آن بوده است. مشخصهديگر كاويتاسيون تغييرات و نوسان فشار خروجي پمپ است. يك روش سريع جلوگيريازكاويتاسيون بستن آرام شيرخروجي وكاهش دبي پمپ است تاNPSH لازم كمتر ازموجودشود.

  • Like 2
لینک به دیدگاه

ممنون از توضیحات دوستمون در ادامه باید بگم:

وقتی که فشار سیال در طرف ساکشن پمپ کم بشه سیال به بخار تبدیل شده و همینطور که سیال در طول پره حرکت میکنه چون فشارش بیشتر میشه باز به مایع تبدیل میشه که این باعث ایجاد یک نیروی بالایی بر روی پره میشه.

 

حالا اگه بخواهیم از این پدیده بد جلوگیری کنیم باید کاری کنیم که فشار در طرف ساکشن خیلی کم نشه و برای این کار معمولا قبل از پمپ یه منبع میذارن که اگه فشار از یه حدی کمتر شد از منبع سیال وارد ساکشن شده و فشار کمی بالاتر بره و یا میتونن از یه مسیر بای پس استفاده کنن که راه دوم بیشتر مرسوم و مفید هست.

این رو هم باید اضافه کنم که واژه کاویتاسیون اکثرا برای پمپها مورد استفاده قرار میگیره اما گاهی برای لاینها نیز این واژه رو استفاده میکنند در اون شرایط هم به علتهایی (مثلا یه زانویی بد یا . . . ) دما در لحظه ای کمی افزایش یافته و یا فشار کمی کاهش یافته (اگر سیال مایع در نزدیکی منطقه اشباع قرار داشته باشد) باز هم سیال مایع بخار شده و این ذرت بخار باعث ایجاد سروصداهایی در لاین میشوند.

  • Like 1
لینک به دیدگاه
  • 5 هفته بعد...

سلام:icon_gol:

همونطوری که قول داده بودم این تاپیک درراستای اموزش مبانی تئوری بویلرهای نیروگاهی ایجاد میشه

مطالب مرتبط با بویلرها رو به مرور ودرطول تابستان به این تاپیک اضافه میکنم وهرکدام ازدوستان سوالی داشتند میتونند درهمین تاپیک مطرح کنند تا درحدتوان پاسخگو باشیم

موفق باشیم:icon_gol:

  • Like 9
لینک به دیدگاه

مطالبی که به مرور به انها پرداخته خواهدشد طبق فهرست زیر میباشد

 

فهرست

مقدمه : بويلر و وظيفه آن

• انواع بويلر

الف : بويلرهای fier tube

ب : بويلرهای water tube

. بويلر هاي درام دار (with drum)

بويلر هاي بدون درام و يک مرحله ای (once trough)

• اجزای بويلر

کوره furnace

water wall . لوله هاي ديواره اي

drum . درام

super heater . سوپر هيتر

reheater . ري هيتر

economizer . اکونومايزر

header هدرها

• تجهيزات بويلر

burner مشعل

Air Heater

Air pre heater •

Steam air heater •

Ljungestrom •

air nozzles . نازلهاي هوا

fans . فنها

F.D.Fan -

G.R.Fan

Ignation booster fan

scanner fan - اسکانر فن

Soot blower .

fuel system . سيستم سوخت رساني

B.C.Pump .

stack . دود کش

  • Like 10
لینک به دیدگاه

مقدمه

بويلر و وظيفه آن

مهمترين و اساسي ترين تجهيز يک نيروگاه حرارتي بويلر يا اتاق احتراق است و اصطلاح بويلر و

کوره مصطلح ترين کلمه در نيروگاه ها ميباشند .بويلر از مجموعه لوله ها و هدر ها تشکيل شده است

که با توجه به وضعيت گردش آب در آنها به نامهاي متفاوتي شناخته ميشوند .اصلي ترين وظيفه بويلر

تامين بخار مورد نياز تحت شرايط خاص از نظر دما و فشار است که با استفاده از ساير تجهيزات اين

امر محقق مي گردد.

طراحي بويلر ، سيکل آب و بخار ، ظرفيت توليد بخار، و مشخصات فيزيکي محصول توليد شده

يعني بخار فاکتورهائي هستند که مشخص کننده ميزان درست بودن طراحي را بيان مي کند .براي

بالاتر رفتن دما و فشار خروجي بخار توليد شده علاوه برمسئله طراحي فيزيکي بويلر ، عوامل ديگري

همچون ميزان هوا و سوخت وارد شده به کوره نيز از اهميت بالائي برخوردار هستند .بويلر هاي مدرن

امروزي به گونه اي توسعه يافته اند که قابليت انعطاف پذيري بالائي دارند و شرايط بخار توليدي در آنها

به گونه اي است که از راندمان بالاي حرارتي نيز برخوردار هستند.

سيکل ساده يک نيروگاه بخاري به شرح ذيل است .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

در اين تاپیک به معرفي اجمالي از انواع بويلرها وتجهيزات آن ومعرفي تجهيزات بويلر مربوط به واحد

هاي بخار پرداخته شده است.

  • Like 10
لینک به دیدگاه

انواع بويلر

 

بويلر ها را بر اساس نحوه توليد بخار به دو دسته بويلرهاي Fire Tube وwater tube ميتوان تقسيم کرد.

 

الف : بويلر هاي فاير تويب fire tube

 

در اين بويلر ها ، شعله و محصولات احتراق درون لوله هائي جريان داشته و آب در اطراف اين لوله ها قرار دارد و بخار توسط جريان انتقال حرارت بين لوله ها و آب تشکيل مي شود.

فشار بخار توليدي در اين نوع بويلر ها محدود بوده و علاوه بر آن امکان توليد بخار سوپرهيت وجود ندارد.اين بويلر ها داراي راندمان پائيني هستند به طوري که حداکثر راندمان در آنها ٧٠ % است .به دليل محدوديتهاي ناشي از مقاومت اجزاء و وجود حجم زياد آب امکان ساخت بويلر با ابعاد بزرگ نيست و در نتيجه بخار توليدي در آنها کم است .از اين نوع بويلر ها در صنايع کوچک که به حجم کم بخار غير سوپر هيت نياز دارند استفاده ميشود.

 

thumb

  • Like 10
لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

ب : بويلرهایواترتویب water tube

سيال(آبوبخار)دراين نوع بويلرها،درداخل لوله جريان داردوشعله ناشي ازسوخت محصولات احتراق درداخل مجموعه محصورشده بالوله،قرارگرفته است .اين لوله هاتمام شش وجه بويلررااعم ازديواره ها،کف وسقف راتشکيل ميدهند .اين نوع بويلرهابيشتردرنيروگاههاي بخاريوجوددارندوزماني که تنهانام بويلربرده ميشودمنظوراين نوع بويلرهاهستند.مهمترين مزيت اين نوع بويلرهانسبت به بويلرهاي Fire Tube توانائيا فزايش فشارودماي بخارتاحدسوپرهيت است .

١. بويلرهايدرامدار with drum) )

دراين بويلرهايک درام دربالاي بويلرقرارداده شده که محل ورودمخلوط آب وبخارومحل جدايش آنهاازيکديگرو همچنين محل کنترل شيميائي وکنترلPH آب بويلراست .درزمان راه اندازي بويلر،ازدرام براي رکردن واتروالهااستفادهميشودوکنترل سطح آن نيزدرزمان بهرهبرداري ازاهميت خاصي برخورداراست.

 

بقیه مطالب رو برای راحتی استفاده دوستان دریک فایل ورد تقدیم حضوردوستان میکنم

ادامه مطالب رو بعد از تدوین وویرایش تا پایان تابستان همین جا قرار خواهم داد

دوستان هرسوال یا نظر وپیشنهادی داشته باشند مشتاقانه منتظر شنیدن ان هستیم

موفق باشیم

 

pass : spow

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 9
لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

سلام:icon_gol:

همونطور که قول داده بودم بخش دوم اموزش بویلرهای نیروگاهی رو طی برنامه اموزش تابستانی تقدیم حضور دوستان عزیز میکنم

دراین اموزش درزمینه وظایف درام درپروسه فرایندی بویلر مشخصات فنی درام ها، سوپرهیتر، جنس الیاژهای به کاررفته درسوپرهیترها ، انواع سوپرهیتر ،ری هیتر ،اکونومایزر وهدرهای بویلر صحبت شده است

هرسوال وانتقاد وپیشنهادی داشتید درهمین تاپیک مطرح فرمایید

موفق باشیم:icon_gol:

 

فایل را از پیوست دانلود نمایید

پسورد : spow

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 6
لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

بخش سوم اموزش بویلرهای نیروگاهی

با مطالعه اجمالی درمورد برنرها یا مشعل های سوخت

 

مشعل ( burner )

از مشعل ها براي انجام عمل احتراق در کوره ها استفاده مي شود . سوخت اصلي مشعلها در نيروگاهاي بستگي به نوع طراحي وشرايط اقليمي دارد .نوع سوخت ميتواند جامد ،مايع ويا گاز باشد. در نيروگاه هائي که از زغال سنگ استفاده مي شود از هوا براي اتمايزينگ سوخت استفاده ميشود در اين نيروگاه ها زغال سنگ توسط دستگاه آسياب ابتدا به صورت پودر در آمده و سپس با استفاده از مکانيزم هواي فشرده عمل اسپري سوخت به داخل کوره انجام ميگيرد.

براي استفاده از سوخت هاي مايع مانند گازوئيل و مازوت از دوروش steam atomizing و يا pressure atomizing استفاده مي شود

 

دوستان هر سوال نظر مطلب تکمیلی دراین زمینه دارند با من درمیان بزارن تا بتونیم موضوع رو به نحو احسن باز کنیم ومرجع مناسب ویگانه ای دراین زمینه به وجود بیاریم

موفق باشیم

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 4
لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

محفظه ی احتراق

 

اما اینکه محفظه ی احتراق موتور های جت چطور کار میکند و چه تفاوتی با محفظه ی احتراق موتور های پیستونی دارد؟

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای پاسخ دادن به این سوال لازم است ابتدا فرایند احتراق(اکسایش) را مورد بررسی قرار دهیم و درک کنیم. احتراق هوا با سوخت در فشار معمولی اتمسفر انرژی کافی (جنبشی) برای انجام کار را فراهم نمیکند. در واقع انرژی متناسب با چگالی و فشار هوا پخش (تولید) میشود. بنابراین برای افزایش بازده احتراق به هوایی نیاز است که فشار زیادی دارد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در موتور جت این هوا را کمپرسور تهیه میکند. مطلب قبلی درباره ی کمپرسور بود که آنرا به طور کوتاه مورد بررسی قرار دادیم.

هوا پس از فشرده شدن و مخلوط شدن با سوخت به نسبت سوخت و مقدار فشردگی هوا احتراق حاصل میکند. مثلا اگر در موتور های پیستونی مقدار فشردگی هوا را از مقدار معمولی آن( 16- 18 Atm) افزایش دهیم قدرت موتور افزایش میابد. البته مقدار فشردگی هوا در موتور های پیستونی کاملا اصولی و دقیق تعیین شده و چنانچه بخواهیم این مقدار را افزایش دهیم باید از قطعات و شرایط خاصی استفاده کنیم و در حالت کلی نمیتوان در موتور های معمولی این کار را کرد چون با موانعی از قبیل افزایش دادن تعداد رینگ های کمپرسی و افزایش مقاومت قطعات تمام متحرک مانند میل لنگ و شاتون و ... روبرو میشود .

برای بهتر درک کردن اهمیت فشرده شدن هوا میتوان مثال واضح دیگری زد . اگر شما در موتور های پیستونی مرحله ی ترکم که مربوط به فشردگی هوا میباشد؛ حذف کنید دیگر موتور کار نخواهد کرد در موتور های جت نیز به این صورت است. در حالت کلی اگر در هوا خاصیت فشردگی وجود نداشت هیچ موتور اکسایشی وجود نداشت.

در موتور های پیستونی احتراق بطور کامل صورت نمیگیرد و مقداری کربن و رسوبات دیگر بر جای میگذارد. در موتور جت تقریبا سوخت به طور کامل با اکسیژن با بازدهی نزدیک به ۱۰۰٪ ترکیب میشود (هیچوقت احتراق کامل صورت نمیگیرد مگر آنکه مقدار هوای لازم بیشتر( اکسیژن خالص) و سوخت خالص باشد که در مورد سوخت های فصیلی صادق نمیباشد).

در موتور های پیستونی سوخت با هوا مخلوط شده سپس این مخلوط به داخل محفظه ی احتراق میرود ( به غیر از موتورهای دیزلی ) و تولید انفجار میکند. بهترین نسبت هوا به سوخت در این موتورها 15:1 و 14:1 است و مقدار گرمای تولیدی حدود 1500 میباشد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

اما در موتورهای توربینی این مقدار افزایش میابد ولی هیچ دستگاه یا وسیله ای برای تنظیم دقیق این مقدار وجود ندارد و فقط با سنسور های مخصوصی مقدار اکسیژن موجود در هوا محاسبه و به نسبت آن سوخت افزایش یا کاهش میابد.

در موتورهای توربینی هوا در داخل محفظه ی احتراق با سوخت مخلوط میشود. در صورت اینکه سوخت مایع باشد به صورت پودر در داخل محفظه ی احتراق پاشیده و به خوبی با هوا مخلوط میشود. تفاوت اساسی آن با سایر موتورها این است که در آن احتراق مداوم و پایدار است به این معنی که احتراق متوقف نمیگردد. اما بطور کاربردی هیچ ماده ای برای استفاده در جنس محفظه ی احتراق و توربین وجود ندارد که بطور مداوم حرارت بالای 1500را بدون تغییر حالت (فیزیکی و شیمیایی) تحمل کند. این مشکل بطریقی با شکافتن هوای کمپرسور به دو شاخه حل شده است. شاخه اول برای سوزاندن سوخت در نسبت استوکیومتری و شاخه یا انشعاب دوم با حرارت حاصل از شاخه ی اول مخلوط میشود.(حرارت ایجاد شده شامل حرارت محفظه ی احتراق، توربینها، نازلها یا به اصطلاح استاتورها ، نازل خروجی و کلیه قسمت هایی که حرارت دارند میشود). نتیجه اینکه احتراق سوخت کامل میشود و کل جرم هوای کمپرس شده ی گرم بطور مزدوج و یکنواخت به دمای عملیاتی توربینها اختصاص داده می شود.

 

نوع محفظه ی احتراق هایی که امروزه استفاده میشود بر سه شکل است : نوع can ، نوع annular یا حلقوی و نوع can-annular .

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

can : در نوع can محفظه ی احتراق از یک یا تعدادی لوله یا قوطی تشکیل شده و در تمام قسمت های داخلی آن احتراق وجود دارد. یعنی در داخل آن هیچ جسمی وجود ندارد. البته به چند صورت میتوان از این نوع محفظه ی احتراق استفاده کرد که متداول ترین آن در موتورهای جت استفاده از تعدادی لوله در کنار هم است که خروجی آنها بطور استوانه ای، کل پره های توربین را پوشش میدهد و متداول ترین آن در موتورهای توربینی کوچک استفاده از تنها یک لوله است که بصورت شعاعی توربین را پوشش میدهد. این نوع استفاده باعث شده که بر اثر احتراق بهتر، موتورها کارایی و عملکرد بالایی داشته باشند. امروزه به غیر از موتورهای جت هواپیماهای پیشرفته این نوع محفظه ی احتراق تقریبا در تمام موتورهای توربینی مخصوصا مدل های دست ساز قابل استفاده میباشد و استفاده هم میشود. در شکل زیر این نوع محفظه ی احتراق و احتراق آن نشان داده شده است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

Annular : این نوع محفظه ی احتراق در حالت کلی از دو جداره شامل داخلی و خارجی تشکیل شده است . به شکل زیر که محفظه ی احتراق annular میباشد دقت کنید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

این محفظه ی احتراق از دو لوله مانند تشکیل شده که یکی در داخل دیگری است و از یک طرف به یکدیگر متصل شده اند و از آن طرف دیگر به توربین میرسند . در این نوع تعداد سوخت های ورودی زیاد است و بسته به نوع استفاده از موتور تعداد آنها کم یا زیاد است . حداقل تعداد سوخت های ورودی برای یک موتور جت مدل که از این نوع محفظه ی احتراق استفاده میکند میتواند یک عدد هم ، باشد. همان طور که میبینید احتراق در این نوع محفظه ی احتراق در فاصله ی بین لوله مانند داخلی و خارجی صورت میگیرد . از این نوع محفظه ی احتراق میتوان در تمام موتورهای توربینی و جت استفاده کرد و امروزه در موتورهای جت بیشتر هواپیما از این نوع استفاده میشود. البته ذکر کنم که هواپیماهایی وجود دارند که نوع محفظه ی احتراق آنها متفاوت از این نوع باشد مانند هواپیماهای نسبتا قدیمی، هواپیماهای ملخ دار و شخصی یک یا دو نفره و ...

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

can-annular : این مدل ترکیبی دو نوع بالاست که در آن محفظه ی احتراق can به همراه پوشش محفظه ی احتراق annular در کنار یکدیگر قرار میگیرند. دقت کنید که تفاوت این نوع محفظه ی احتراق با نوع can در این است که محفظه ی پوشش دهنده ی هوا در نوع ترکیبی برای همه ی لوله ها یکپارچه و یکی است ولی در نوع can برای هر لوله یک محفظه ی پوشش دهنده وجود دارد.

البته شکل دیگری از محفظه ی احتراق نوع annular هم وجود دارد که بیشتر در موتورهای توربوشفت استفاده دارد و جزو آن محسوب میشود . در این گونه، مسیر جریان احتراق در قسمت انتهایی محفظه ی احتراق annular یک پیچ دیگر به سمت داخل می خورد و بعد با توربین برخورد میکند.طبق شکل:

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

هوا از قسمت جلویی محفظه ی نگه دارنده بواسطه ی منتشر کردن و بالا بردن پیوسته جریان تزریق سوخت وارد میشود. در حین احتراق این عمل اجازه ی سریع مخلوط شدن و جلوگیری از قطع شدن احتراق را میدهد که باعث ادامه احتراق شعله میشود.

 

معمولا دریک موتور دو شمع وجود دارد. البته در نوع can چون محفظه ی احتراق یکپارچه است و از یک لوله به لوله ی دیگر آن مسیر راستی وجود ندارد باید برای هر لوله یک شمع استفاده شود. و اینکه هرچه موتور بزرگتر باشد به شمع بیشتری احتیاج دارد. شمع معمولا در جریان مقابل یک تزریق کننده قرار دارد.

در حقیقت حدود 25 درصد هوا در واکنش احتراق شرکت میکند که حرارت گازهای حاصل از احتراق 3500 درجه فارنهایت میباشد . قبل از برخورد این گاز به توربین باید حرارت آن تقریبا به نصف این مقدار برسد. این کار همان طور که گفته شد با رقیق کردن این گازها با گازهای ثانویه که در بالا گفته شد صورت میگیرد.

 

در مورد محفظه ی احتراق مطالب زیادی وجود دارد که نمیتوان آنرا در یک پست گنجانید. اگر در هر موردی سوال یا نظری دارید در بخش نظرات بیان کنید. نظرات شما بی تاثیر و سوالاتتان بی پاسخ نخواهد بود .

 

 

 

 

 

سرج چیست؟

 

زمانی که هد تلفات هر یک از طبقات کمپرسور از هد تولیدی آن طبقه بیشتر شود ، جریان هوا از کمپرسور به داکت برگشت داده می شود که این پدیده را سرج گویند . چنانچه این پدیده رخ دهد دبی ورودی با یک فرکانس کم صفر شده و مجدداً افزایش می یابد و موجب لرزش شدید پره های کمپرسور میشود . این پدیده توسط سه سوییچ اختلاف فشار که ورودی آنها در داکت و خروجی آنها در دهانه ورودی کمپرسور نصب شده است حفاظت می شود

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

استال چیست ؟

پدیده فوق در کمپرسور اتفاق می افتد. استال به معنی توقف سیال میباشد و به علت جدایی لایه مرزی بر روی پره اتفاق می افتد . استال شدن پره علاوه بر اختلال جریان ، نیروهای نامتقارنی را بر روتور اعمال میکند و باعث بالا رفتن ویبره روتور میشود چنانچه یک پره از لحاظ وضعیت سطح مانند خوردگی و ناصافی و رسوب آمادگی استال شدن را داشته باشد فقط آن پره استال میشود و اگر همه پره ها با هم استال شوند و کلیه فضای بین پره ها را بگیرند کلاً جریان عبوری از کمپرسور قطع شده در حالی که کمپرسور میچرخد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 2
لینک به دیدگاه
اگه سرج اتفاق بیفته حسابی داغون می کنه!

تا حالا دیدی از نزدیک؟

 

بیشترین مد حفاظتی رو کمپرسورهای ما برای اینه که این اتفاق نیفته

یه فیلم جالب درموردش پیدا کردم حجمش زیاده اگه تونستم اپ میکنم میزارم ببینی

  • Like 2
لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

تقسیم بندی انواع کندانسورها برحسب نوع تماس بخار و سیال خنک کننده ، و جهت جریان درتجهیزات به کار رفته می باشد.

استفاده از هر کدام از کندانسورها بنا به مقتضیایی است که طراحان مد نظر دارند . انواع مختلف کندانسورها به دو دسته زیر تقسیم بندی می شوند.

1-کندانسور تماس مستقیم

 

2-کندانسور تماس سطحی

 

کندانسور تماس مستقیم:

 

این کندانسور ها بنام کندانسورهای اختلالی یا کندانسورهای باز نیز مشهور هستند. به کارگیری این کندانسورها در نیروگاه هایی است که از سیستم خنک کن برج خشک غیرمستقیم بهره می گیرند، می باشد.

 

در این نوع کندانسورها عمل تقطیر با پاشیدن ویا عمل نازلینگ ،سیال خنک کننده به داخل محفظه ای مملو از بخار وارد شده و اختلاط این دو با هم صورت می گیرد. در این حالت بخار و آب مستقیماً با هم مخلوط می شوند و چون بخار تقطیر شده به بویلر برمی گردد

 

بدین جهت آب خنک کننده باید کاملاً خالص خالص باشد . در شکل تقسیم بندی انواع کندانسورهای تماس مستقیم براساس نحوه تماس آب با بخار و جهت جریان آنها نشان داده شده است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 1
لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...
بیشترین مد حفاظتی رو کمپرسورهای ما برای اینه که این اتفاق نیفته

یه فیلم جالب درموردش پیدا کردم حجمش زیاده اگه تونستم اپ میکنم میزارم ببینی

 

سلام . اگه فيلمو بذاري ممنون مي شم.

  • Like 1
لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

به منظور افزایش راندمان سیکل نیروگاه های گازی بویلرهای بازیافت حرارتی سهم بسزایی داشته و بعنوان بخش تکمیلی توربین های گازی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

شرکت مپنا بویلر به عنوان متولی طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی این نوع بویلرها فعالیت می نماید.

 

در این سیکل ها ، گاز داغ خروجی از توربین گاز وارد بویلر بازیافت شده و حرارت خود را توسط مبدل هاي حرارتی به آب داخل بویلر انتقال می دهد.

 

بسته به دبی و دماي دود از انرژي آن در بویلرهای بازیافت حرارتی به منظور تولید آب گرم، آب اشباع، بخار اشباع و یا بخار فوق داغ استفاده می شود.

 

از بخار یا آب گرم تولید شده، جهت تولید برق در تور بین بخار و یا مصارف فرآیندي در واحد هاي گوناگون استفاده می شود. به این سیکلها اصطلاحاً سیکل ترکیبی و یا تولید همزمان توان و حرارت گفته می شود.

 

  • Like 4
لینک به دیدگاه

شرکت مپنا بویلر تحت لیسانس شرکت دوسان کره جنوبی جهت تولید بویلرهای بازیافت حرارتی برای توربین های گاز تا ظرفیت 270 مگاوات فعالیت می نماید.

 

این بویلرها از نوع افقی و Top Support بوده که قابلیت تولید بخار تا فشار و دمای های مختلف در محدوده بالای 100 بار و 520 در جه سانتیگراد را دارا می باشند.

 

از مهمترین ویژگی های این نوع بویلرها امکان طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی بویلرهای تک فشاره، دو فشاره و سه فشاره بهمراه هوازدا داخلی و یا خارجی میباشد.

 

 

همچنین امکان طراحی این بویلرها از نوع با آتش اضافه نیز وجود دارد.

  • Like 4
لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

درام Drumدانلود فیلم اموزشی نیروگاه-درام بویلر

درام دریک نیروگاه حرارتی شاید بتوان ادعا کرد مهمترین قسمت یک بویلر میباشد!

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

کنترل سطح درام، کنترل کنداکتیویته اب وبخار خروجی از درام ، کنترل فشار درام وخلاصه همه نوع کنترلی که برای حفاظت از سیستم وتولید پویا نیاز داریم دراین تجهیز اعمال میشود

اما خود درام چیست وچه کاربردی در نیروگاههای حرارتی وبویلرها دارد؟

(نکته ای که قبل از فراموش کردن خوب است تا ذکر کنم اینه که ما بویلرهای فاقد درام رو هم داریم لذا هرنیروگاه حرارتی ملزم به داشتن بویلر درام دار نمیباشد ونحوه کنترل دربویلر این تیپ نیروگاهها متفاوت میباشد.)

بطور خلاصه درام محل تقاطع وجداسازی اب وبخار ونیز محل کنترل بویلر درنیروگاههای حراتی هست واگر درام را ازنزدیک مشاهده فرمایید تعدد ورودی وخروجی ها دراین تانک ضخیم(گوشت پوسته فلزی درام معمولا بسته به فشار درام از 5 تا 16 سانتی متر متغیر میباشد) میتواند موجبات تعجب شمارا فراهم سازد.

درفیلم اموزشی که برای دانلود تقدیم حضورتان میگردد به بررسی تغییرات وتحولات داخل درام همگام با افزایش فشار ودما پرداخته میشود

فیلمبرداری از داخل درام نیروگاهی انجام شده وتا فشار 32 بار شما به وضوح وزیبایی شاهد اتفاقاتی خواهید بود که درداخل درام میافتد.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

متاسفانه تمامی لینک های مرتبط با عکس درام ***** میباشد واعمال *****ینگ گسترده وبدون ارزیابی جز اتلاف وقت وحرص دادن ما نتیجه ای عایدمان نمیکند باشد که همگان رستگار شوند!

دانلود فیلم اموزشی درام بویلرنیروگاههای حرارتی

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

پسورد :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 2
لینک به دیدگاه

×
×
  • اضافه کردن...