رفتن به مطلب

روشهای تولید قطعات مختلف در صنعت ساخت وتولید


ارسال های توصیه شده

البت این آقا رامین هم علمش بالاست هم کمکی ازش بر میاد انجام میده حتما

مثل این تاپیک که مشابه همین تاپیک هست...کلی کمک کرد

http://www.noandishaan.com/forums/showthread.php?t=16376&page=2

 

 

اینجا من سوال رو بد شروع کردم..گفتم استاد گفته شاید فکر کردند این پروژه منه و باید تحویل بدم خواستند خصوصی کمک کنند...وگر نه کارش درسته بابا:ws37:

  • Like 3
لینک به دیدگاه
  • پاسخ 196
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

و اما من باب پاسخ

البته پاسخ کلمه صحیحی نیست....پیشنهاد

بنظر بنده و با توجه به تجربه مشابه، یک روش ایده آل همان فیکسچر است (برای عملیات مونتاژ) و نیز پانچ جهت سوراخ ها

برای برش هم 2 روش تقریبا یکسان وجود داره (از نظر دردسر!)

اول گیوتین بشرطی دقیق باشه و بطور سری برش بخوره و یا ترجیحا فیدش خودکار باشه

دوم پلاسما سی ان سی

 

با تشکر

  • Like 4
لینک به دیدگاه
ممنون از مهندس حقیقی عزیز که مثل همیشه روشنگرانه صحبت میکنند

 

خوب میلاد جان 3 تا پلیت که بیشتر نیست که نیاز به ساخت نداره

 

بلکه ورقش اماده هست

 

حالا سوال اینه که ایا ورقها با این ابعاد رو اماده داریم ؟ کنظورم اینه که استادتون فقط روش مونتاژ رو میخواد یا حتی روش برش ورقها رو در ابعاد مورد نظر هم میخواد ؟

 

خوب من در مورد یکی از روشهای اماده سازی ورقها برات توضیح دادم

 

اگه ابعاد ورقها کوچک باشه ( من هنوز نقشه رو ندیدم ) میشه با قالب برش با چشمپوشی از هزینه ی قالب ( سنبه و ماتریس ) اونا رو برش داد

 

خوبیش اینه که زمان تولید و ابعاد در حد عالی اماده مبشه

 

در مورد بهترین روش مونتاژ بگونه ای که کمرین خطا رو در اسمبل کردن و جوش دادن داشته باشیم همونطور که گفتم بهترین روش استفاده از یک جیگ و فیکسچر ( قید و بند ) مرکب هست .

 

نمیدونم درس قید و بند پاس کردی یا نه ؟

 

اگه نه که برو و کتاباشو بخون

 

اما یه توضیح کوچک :

 

بطور کلی یه قطعه در فضا دارای 12 درجه ازادی هست

 

3 تا در جهت مثبت x-y-z

3 تا در جهت منفی x-y-z

3 تا ممان در جهت مثبت x-y-z

3 تا ممان در جهت منفی x-y-z

 

خوب حالا کار قید و بند دقیقا مخالف رباتیک هست

 

یک ربات خوب باید تا جایی که میتونه در این 12 جهت قابلیت مانور داشته باشه

ولی یک قید و بند خوب باید بتونه حداکثر این جهات رو ببنده

 

حالا تو یه قید و بند میخوای که بتونه ورقها رو طوری در کنار خودشون قرار بده بطوری که هم بشه با استفاده از دریل سوراخ دقیق رو زد و هم بتونی در کمترین زمان و با کمترین اعوجاج ممکن جوشکاری کنی

مرسی از توضیحات

اتفاقا استاد درس قید و بند بود:ws3:....ولی اینو که گفت...گفتش صرفا به خاطر قید و بندش نمیگم..یه کار خارج از کلاس هست....

میخواست با ساخت و تولید آشنامون کنه

چند تا سوال پرسید دید همه صفرند:whistle:....اینو گفت بریم بپرسیم یاد بگیریم واسه خودمون و کلا آشنا شیم

همش تئوری نباشم..دید مهندسی پیدا کنیم

 

 

ابعاد ورقه 150 در 150 هست....ورق 8 میل

این ورق هم آماده نداریم مثلا...طریقه ساخت همین ورق...و اون 2 تا قطعه روش هم مهمه...خودمون باید بسازیم مثلا

موناژش هم با خودمونه..با اون شرایط که هم محور بودن سوراخ ها و فاصلشون تا کف قطعه کار خیلی مهمه

  • Like 3
لینک به دیدگاه
البت این آقا رامین هم علمش بالاست هم کمکی ازش بر میاد انجام میده حتما

مثل این تاپیک که مشابه همین تاپیک هست...کلی کمک کرد

http://www.noandishaan.com/forums/showthread.php?t=16376&page=2

 

 

اینجا من سوال رو بد شروع کردم..گفتم استاد گفته شاید فکر کردند این پروژه منه و باید تحویل بدم خواستند خصوصی کمک کنند...وگر نه کارش درسته بابا:ws37:

 

ایشالا اینطور که شما میگین باشه

  • Like 1
لینک به دیدگاه
مرسی از توضیحات

اتفاقا استاد درس قید و بند بود:ws3:....ولی اینو که گفت...گفتش صرفا به خاطر قید و بندش نمیگم..یه کار خارج از کلاس هست....

میخواست با ساخت و تولید آشنامون کنه

چند تا سوال پرسید دید همه صفرند:whistle:....اینو گفت بریم بپرسیم یاد بگیریم واسه خودمون و کلا آشنا شیم

 

 

ابعاد ورقه 150 در 150 هست....ورق 8 میل

این ورق هم آماده نداریم مثلا...طریقه ساخت همین ورق...و اون 2 تا قطعه روش هم مهمه...خودمون باید بسازیم مثلا

موناژش هم با خودمونه..با اون شرایط که هم محور بودن سوراخ ها و فاصلشون تا کف قطعه کار خیلی مهمه

 

خوب در مورد ساخت ورق که این دیگه بر میگرده به نوع سفارش از کارخونه

با روش نورد در شرایط کرنش مسطح ساخته میشه

 

در مورد ابعادش هم همون قالب برش میشه بکار برد

با استفاده از قید بند هم در مورد مونتاژشون هیچ مشکلی نیست

کار خیلی ساده اییه

  • Like 3
لینک به دیدگاه

ميلاد جان هميشه در ساخت توليد اندازه و دقت آن مهمه..شما اشاره نكردين كه چقدر دقت داره سوراخ ها مهمن ولي چقدر؟

در كل نظره همه دوستان درسته و با صرفه ...من باشم يه فيكسچر جوشكاري درست مي كنم ويه فيكسچر سوراخ كاري با دقت دو دهم يا 3 دهم غير هم محوري.

1)ورقها رو (زيري) برش مي دم كه دقت اينها هم بايد كمي بيشتر باشه چون در جاسازي فيكسچر با مشكل برخورد نكنيم.

2)ورقهي شوراخدار رو هم برش ميديم كه اگر زياد باشن مي تونيم يه فيكسچر به اصطلاح بوكسي يا قوطي وار بسازيم و ورقها رو هم قرار بديم و براي اتصال به هم چند تا خال جوش بزنيم و روي فرز عمودي بغل تراشي كرده و آنها رو باسطح صاف و با دقت همه به يك اندازه ماشين كاري مي كنيم ..كه بعد خال جو ش ها رو با سنگ سمباده كنده و تميز كاري ميكنيم.....

3)فيكسچر سوراخ راحتتره ....ورقها در درخل فيكسچر جاي داره و يك مته مرغك در درل ستوني مي زنيم ....

4)مرحله سوراخكاري قطعات است كه در دريل ستوني همه آنها رو سوراخكاري ميكنيم البته سوراخها رو 5 دهم ميليمتر از اندازه واقعي كوچكتر مي كنيم چون در آخر دو سوراخ توسط سنگزن داخل تراش روسي tx سنگزني ميشوند....

5)فيكسچر جوشكاري رو درست مكنيم به طوري كه دو ورق كناره هم موازي باشند و در داخل فيكسچر خال ميزنيم به هر دو ورق..چون جوشكاري بكنيم تنش بالايي صورت ميگيره و ورقها دفرم ميشوند و اندازه 61 هم بايد در فيكسچر در نظر گرفته شود

6)دو تا ورق رو جوشكاري مي كنيم در بيرون

7)قطعه كار تمومه ولي سوراخها نسبت به هم هم محور نيستد و اندازه كوچكتري دارند...

8)با كمك سنگزن tx روميزي روسي هم كه ارزون هم هست حدوده 5 ميليون تومنه ...به طور همزمان سوراخها رو سنگزني ميكنيم...

كه در آخر هم اندازمون درسته هم هم محوريمون...

باز نظر دوستام محترمترند..

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

این قطعه شکل زیر چگونه می تونیم در تیراژ زیاد تولید کنیم (با چه روشی) جنش هم پلاستیکی باشه به طول حدودا 1.5 متر و به ارتفاع 50 سانتی متر.....

 

photos-014-lg.jpg

  • Like 5
لینک به دیدگاه
چجوری؟یعنی قالب تزریق؟...

میشه توضیح بدین؟

 

 

بله دیگه

قالب تزریق بسازی روی یه دستگاه تزریق بزرگ ببندی.

من یه دستگاه دارم ولی تا 90 سانت بیشتر نمیزنه. باید دنبال دستگاه بزرگتر باشی.

 

چون نقطه عبور ریز نداری فشار تزریق زیادی نمیخواد. یه دستگاه معمولی ایرانی هم میزنه.

 

فقط طراحی قالب از نظر خنک کاری و راهگاه ها خیلی مهمه وگرنه قطعه بعد از خروج از قالب و سرد شدن پیچ میخوره. باید یکی که به muldflow وارد باشه طراحیش کنه.

  • Like 5
لینک به دیدگاه

ممنون رضا جان توضیح کاملی بود

رامین جان وقتی تو شرکت ایمن صنعت کارمیکردم یه دستگاه تزریق اتوماتیک از ایتالیا خریدن که برای تزریق قالب پی یو درکفشهای صنعتی درتیراژ بالا بود

حالا قالب هاب اونا کوچیک بود ومیشه همچین چیزی رو برای ابعاد بزرگتر هم دنبالش بود

  • Like 5
لینک به دیدگاه

خوب من راه ارئه میدم .

بادامک ها چون مستقیما در حال سایش اند . پس باید سختکاری شوند .

پس : یک میل بادامک با 2 بادامک متشکل از سه میل و دو بادامک می شه .

دو میله که داخلشون رو سوراخ می کنیم . و یه میله واسطه که پس از قرار گرفتن بادامک ها می شه . داخل اون سوراخ ها پرس بشن .

نظر مهندسان ؟/

  • Like 6
لینک به دیدگاه

خوب من راه ارئه میدم .

بادامک ها چون مستقیما در حال سایش اند . پس باید سختکاری شوند .

پس : یک میل بادامک با 2 بادامک متشکل از سه میل و دو بادامک می شه .

دو میله که داخلشون رو سوراخ می کنیم . و یه میله واسطه که پس از قرار گرفتن بادامک ها می شه . داخل اون سوراخ ها پرس بشن .

نظر مهندسان ؟/

 

 

بادامکها تحت تنشهای ناشی از ضربه هستند و در صورت جازنی هم تمرکز تنش به میل بادامک منتقل میشود و هم در دراز مدت باعث تغیرر مکان پادامک بدلیل خزش میشه پس جازنی بادامکها در میل بادامک اصلا درست نیست .

 

به نظر من میل بادامک رو یک تکه میسازند .

 

اینکار هم باعث دقت بالا و هم افزایش عمر میشه .

 

البته سطح رو بوسیله ی عملیات های سختکاری نظیر کربوره یا نیتروره کاری افزایش سختی میدهند .

  • Like 6
لینک به دیدگاه

یه تکه .

یعنی همه رو تراشکاری می کنن .

قطعه خامش چطوری باید باشه .استوانه یاشکل خاص . ؟

 

راستی محل کاربرد در روش ساخت موثر نیست ؟

 

یعنی یه میل دادمک که برای بالا بردن یه وزنه 5. کیلوگرمی قرار به کاربره و دقت چندانی هم نداره . با میل بادامک موجود در اتومبیل ها به یک روش می سازن .

  • Like 3
لینک به دیدگاه

یه تکه .

یعنی همه رو تراشکاری می کنن .

قطعه خامش چطوری باید باشه .استوانه یاشکل خاص . ؟

 

راستی محل کاربرد در روش ساخت موثر نیست ؟

 

یعنی یه میل دادمک که برای بالا بردن یه وزنه 5. کیلوگرمی قرار به کاربره و دقت چندانی هم نداره . با میل بادامک موجود در اتومبیل ها به یک روش می سازن .

 

اینکه بازهم یجوری با حرف من همخوانی داره ...

 

ببینید در یک طرح 2 جنبه وجود داره :

 

1 - نظریه ی اکادمیک

2 - نظریه ی عملی

 

از نظر اکادمیک بهترین روش ساخت میل بادامک در همه ی شرایط ساخت یک تکه هست

ولی از نظر اقتصاد مهندسی یکی از فاکتورهای ساخت محل کاربرد و هزینه هست .

 

در این صورت هیچوقت بادامک بالابر رو با بادامک اتوموبیل به یک روش نمیسازند .

 

در اتوموبیل میل بادامک یکی از اصلیترین قطعات هست چون وظیفه ی تایم نگه داشتن رو به عهده داره به همین دلیله که در خودروهای پیشرفته از میل بادامک استفاده میشه

  • Like 5
لینک به دیدگاه

خوب من راه ارئه میدم .

 

 

 

 

بادامک ها چون مستقیما در حال سایش اند . پس باید سختکاری شوند .

پس : یک میل بادامک با 2 بادامک متشکل از سه میل و دو بادامک می شه .

دو میله که داخلشون رو سوراخ می کنیم . و یه میله واسطه که پس از قرار گرفتن بادامک ها می شه . داخل اون سوراخ ها پرس بشن .

نظر مهندسان ؟/

 

نه . این یه نظری خیلی خیلی ساده انگارانه هست .

 

بادامکها تحت تنشهای ناشی از ضربه هستند و در صورت جازنی هم تمرکز تنش به میل بادامک منتقل میشود و هم در دراز مدت باعث تغیرر مکان پادامک بدلیل خزش میشه پس جازنی بادامکها در میل بادامک اصلا درست نیست .

 

به نظر من میل بادامک رو یک تکه میسازند .

 

اینکار هم باعث دقت بالا و هم افزایش عمر میشه .

 

البته سطح رو بوسیله ی عملیات های سختکاری نظیر کربوره یا نیتروره کاری افزایش سختی میدهند .

 

 

 

 

 

یه تکه .

 

 

 

 

یعنی همه رو تراشکاری می کنن .

قطعه خامش چطوری باید باشه .استوانه یاشکل خاص . ؟

 

راستی محل کاربرد در روش ساخت موثر نیست ؟

 

یعنی یه میل دادمک که برای بالا بردن یه وزنه 5. کیلوگرمی قرار به کاربره و دقت چندانی هم نداره . با میل بادامک موجود در اتومبیل ها به یک روش می سازن .

 

اینکه بازهم یجوری با حرف من همخوانی داره ...

 

ببینید در یک طرح 2 جنبه وجود داره :

 

1 - نظریه ی اکادمیک

2 - نظریه ی عملی

 

از نظر اکادمیک بهترین روش ساخت میل بادامک در همه ی شرایط ساخت یک تکه هست

ولی از نظر اقتصاد مهندسی یکی از فاکتورهای ساخت محل کاربرد و هزینه هست .

 

در این صورت هیچوقت بادامک بالابر رو با بادامک اتوموبیل به یک روش نمیسازند .

 

در اتوموبیل میل بادامک یکی از اصلیترین قطعات هست چون وظیفه ی تایم نگه داشتن رو به عهده داره به همین دلیله که در خودروهای پیشرفته از میل بادامک استفاده میشه

 

فکر نکنم تراشکاری بشه

من یه دونشو تو کارگاه دیدم که روش خط جدایش مشخص بود یعنی قطعه 1تکه بود (یعنی ریخته گری) :ws52:

نمیدونم راه دیگه ای میتونه برای تولیدش باشه یا نه

  • Like 3
لینک به دیدگاه
  • 5 ماه بعد...

سلام.

یکسری قطعات هست که تو سالیدورکز طراحی شده.

بعضیهاشو همه میتونن بسازن ولی بعضی های دیگه ......

عکساشو آپ میکنم.

60393830168629677296.jpg

 

سطح مقطع

 

15555354929586459575.jpg

 

آیا این رو هر تراشکاری میتونه در بیاره؟

فلز براش بهتره یا پلوکسی گلاس؟(قراره از نازل هوا وارد شه.)

  • Like 5
لینک به دیدگاه

×
×
  • اضافه کردن...