رفتن به مطلب

روشهای تولید قطعات مختلف در صنعت ساخت وتولید


ارسال های توصیه شده

خوب ی قطعه مثال بزن . بحث کنیم .

فقط قبلش

 

ببنید هدف از این تاپیک دقیقا چیه ؟ می خواین بخحث کنیم که چ راه هایی ممکن اند یا نه چ راههایی در حال حاضر برای تولید قطعه ب کار می رن .

 

اگه مورد دوم ه .باید برای هر سوال ی مدت خاص مشخص کرد تا بررسی ها انجام بشه که البته کار سختیه .

به نظر من حالت اول بهتره و خلاقیت رو بالا می بره . همون طور که روش ساخت میل بادامک رو گفتم .مثلا

یعنی اینکه این روش فقط ی روش بالقوه است ولی باید برای روش تولید بافه اون تحقیق انجام داد .

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 196
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

دوستان یه مشورت ساده:

فرض کنید به عنوان مهندس ساخت و تولید سرپرست یه کارگاهی هستین و برای شما از این دنده ها به تعداد 30 تا نیاز هست نظرتون چیه باید از کجا شروع کرد؟چیکار کنیم اولیم کار چیه؟ جنس مواد ck40 هست و قطر داخلی دارای تلرانس 2 صدم میلیمتر هست و کل دنده باید سختی پذیری شود.

 

92.jpg

لینک به دیدگاه

آفرین مهندس.

خوب شروع کردی.

اما ی چیزی

واسه اول کار یکم سخته :ws3: پای دستگاه سختیش معلوم میشه :ws3:

 

والا 30 تا که کمه

اول پولش روبالا می گم .:ws3: همین که هست . :ws3:

مثلا هر دنده 300-500 تومن . باو توجه به لقی بین توی گیربکس و امکانات موجود .

 

تارانس 2 صدم توش هم یکم سخته . از لحاظ تئوری نمی گم ها .بری تو کتاب نیگاه کنی. نوشته . بله فلان ابزار تلرانس 2 صدم می دهد. اما خوب موقع عمل یکم قضیه متفاوت می شه .

 

حالا کم کم بچه ها بی ان نظر بدن .

یکم بحث راه بیفته بعد ببنیم چ باید کرد.

لینک به دیدگاه
والا 30 تا که کمه

اول پولش روبالا می گم .:ws3: همین که هست . :ws3:

مثلا هر دنده 300-500 تومن . باو توجه به لقی بین توی گیربکس و امکانات موجود .

 

تارانس 2 صدم توش هم یکم سخته . از لحاظ تئوری نمی گم ها .بری تو کتاب نیگاه کنی. نوشته . بله فلان ابزار تلرانس 2 صدم می دهد. اما خوب موقع عمل یکم قضیه متفاوت می شه .

 

حالا کم کم بچه ها بی ان نظر بدن .

یکم بحث راه بیفته بعد ببنیم چ باید کرد.

خوبه :a030: ولی منتظر بقیه هم هستم ولی یه چیزی بگم 300 یا 500 تومن خیلی کمه عزیز..

دقت کن مراحل کار رو یه باره دیگه چک کن در ضمن من اون 2 صدم رو با تراش دستی در 50 تا داخل تراشی تراشکاری کردم .نمیشخ در صنعت نداریم.

موفق باشی

لینک به دیدگاه
چرا جا خار نداره ؟

خوب خیلی از مکانیزمها به صورت فشاری مچ میشند که هیچ لقی نباشه که بستگی به سیتمت داره که موتورت یا شفتت در اون سرش چیکار بکنه.

لینک به دیدگاه

خوبه :a030: ولی منتظر بقیه هم هستم ولی یه چیزی بگم 300 یا 500 تومن خیلی کمه عزیز..

دقت کن مراحل کار رو یه باره دیگه چک کن در ضمن من اون 2 صدم رو با تراش دستی در 50 تا داخل تراشی تراشکاری کردم .نمیشخ در صنعت نداریم.

 

ای ب چشم .

گفتم قیمت ب خیلی فاکتور ها وابسته است .

من همین جوری ی چیزی گفتم . ضمن اینکه وقتی کار تنظیم دستگاه انجام بشه دیگه زدن بقیه اش راخت تره.

 

والا من نزدم دو صدم . می شه دیگه . من شانسی شده دقت شدمی . اما باز 5 صدم بود ی چیزی.

شاید دستگاهی که بوده خیلی تازه بوده .

اون قسمت قرز یعنی چی؟ :w58:

 

لینک به دیدگاه
خوب خیلی از مکانیزمها به صورت فشاری مچ میشند که هیچ لقی نباشه که بستگی به سیتمت داره که موتورت یا شفتت در اون سرش چیکار بکنه.

 

ببینید حرف شما درسته ولی ...

 

تا اونجا که یادمه چرخدنده ها برای انتقال قدرت بکار میرن ...

 

پس تورک بسیار بالایی به چرخدنده وارد میشه

 

چرخدنده ی شما از نوع مارپیچه و این یعنی اینکه هم بار شعاعی روشه و از همه مهمتر بار محوری ...

 

پس برای من قابل قبول نیست که هیچ جایی برای مهارش تعبیه نشه ...

لینک به دیدگاه

 

ای ب چشم .

گفتم قیمت ب خیلی فاکتور ها وابسته است .

من همین جوری ی چیزی گفتم . ضمن اینکه وقتی کار تنظیم دستگاه انجام بشه دیگه زدن بقیه اش راخت تره.

 

والا من نزدم دو صدم . می شه دیگه . من شانسی شده دقت شدمی . اما باز 5 صدم بود ی چیزی.

شاید دستگاهی که بوده خیلی تازه بوده .

 

اون قسمت قرز یعنی چی؟

:w58:

 

نمیشه در صنعت نداریم:ws28:

ببینید حرف شما درسته ولی ...

 

تا اونجا که یادمه چرخدنده ها برای انتقال قدرت بکار میرن ...

 

پس تورک بسیار بالایی به چرخدنده وارد میشه

 

چرخدنده ی شما از نوع مارپیچه و این یعنی اینکه هم بار شعاعی روشه و از همه مهمتر بار محوری ...

 

پس برای من قابل قبول نیست که هیچ جایی برای مهارش تعبیه نشه ...

بعضی دستگاهها مانند سری قاپکی دستگاههای بسته بندی از این دنده ها استفاده میشه عکشو هم پیدا نکردن نشونت بدم .

این دستگاه آلمانی هست و داخل شفت با یه روش ویژه فشاری وارد میشه چون 1 صدم هم لقی قابل قبول نیست و اینجور دنده ها در اون دستگاه قدرت خیلی ناچیز ولی حساسی رو منتقل می کنند .یعنی جابه جای 1 صدم میلی متر در این سری ها مساوی با اسکراپ قطعه هاست.

لینک به دیدگاه
نمیشه در صنعت نداریم:ws28:

 

بعضی دستگاهها مانند سری قاپکی دستگاههای بسته بندی از این دنده ها استفاده میشه عکشو هم پیدا نکردن نشونت بدم .

این دستگاه آلمانی هست و داخل شفت با یه روش ویژه فشاری وارد میشه چون 1 صدم هم لقی قابل قبول نیست و اینجور دنده ها در اون دستگاه قدرت خیلی ناچیز ولی حساسی رو منتقل می کنند .یعنی جابه جای 1 صدم میلی متر در این سری ها مساوی با اسکراپ قطعه هاست.

 

خوب ببینید کلا یا باید دور موتور منتل بشه و یا قدرت منتقل بشه ...

 

درسته ؟

 

چرخدنده برای انتقال قدرت بکار میره نه انتقال دور ...

الان شما فرمودید قدرت ناچیزی رو منتقل میکنه ...

 

حالا سوال پیش میاد : ایا برای انتقال قدرت حساس باید از چرخدنده استفاده کرد ؟

چرا ؟

منظور از حساس چیه ؟

شما از جابجایی اسم بردید ...

خوب این بازهم بر میگرده به ماهیت اسفاده از چرخدنده ...

 

خوب اگر جابجایی و لغرش مهمه چرا از چرخدنده ای که دچار خوردگی و سایش میشه استفاده کنیم ؟

 

خیلی بهتره از تسمه های دندانه دار استاندارد ( مثل تسمه تایم ماشین ) استفاده کنیم که احتمام جابجایی رو به حدود صفر میرسونه ...

لینک به دیدگاه
خوب ببینید کلا یا باید دور موتور منتل بشه و یا قدرت منتقل بشه ...

 

درسته ؟

 

چرخدنده برای انتقال قدرت بکار میره نه انتقال دور ...

الان شما فرمودید قدرت ناچیزی رو منتقل میکنه ...

 

حالا سوال پیش میاد : ایا برای انتقال قدرت حساس باید از چرخدنده استفاده کرد ؟

چرا ؟

منظور از حساس چیه ؟

شما از جابجایی اسم بردید ...

خوب این بازهم بر میگرده به ماهیت اسفاده از چرخدنده ...

 

خوب اگر جابجایی و لغرش مهمه چرا از چرخدنده ای که دچار خوردگی و سایش میشه استفاده کنیم ؟

 

خیلی بهتره از تسمه های دندانه دار استاندارد ( مثل تسمه تایم ماشین ) استفاده کنیم که احتمام جابجایی رو به حدود صفر میرسونه ...

گفتم که الان عکسشو ندارم اگر داشتم نشونت میدادم که چجوریه سیستم انتقالش.ولی اینجوری هست مطمئن باش.

حالا نظرت در مورده تولیدش چیه؟:icon_redface:

لینک به دیدگاه

 

ای ب چشم .

گفتم قیمت ب خیلی فاکتور ها وابسته است .

من همین جوری ی چیزی گفتم . ضمن اینکه وقتی کار تنظیم دستگاه انجام بشه دیگه زدن بقیه اش راخت تره.

 

والا من نزدم دو صدم . می شه دیگه . من شانسی شده دقت شدمی . اما باز 5 صدم بود ی چیزی.

شاید دستگاهی که بوده خیلی تازه بوده .

 

 

 

 

 

یادم باشه کارامو ندم به شما :ws3:

 

ما با یه دستگاه تراش cnc مدل 1987 تو 1000 قطعه با قطر داخلی 30 میل تلورانس 5 هزارم میلیمترو رعایت میکنیم

غیر این باشه بوش و پینهای زنجیر یا شل میشن یا گریپاژ

 

تو جا بلبرینگها هم براحتی 1 صدم رعایت میشه

 

 

 

-----------------------

برا اون قطعات قیمت خیلی بالایی دادین

 

2 تا سوال

کاملا سخت میشه یا فقط دنده ها اینداکشن میشن؟

دنده ها باید سنگ خورده باشن یا بعد از هاپ کاری قابل استفادن؟

لینک به دیدگاه

من نظرم در مورده ساخت این قطعه اینه:

ما فرض می کنیم قطر داخلی دنده 30 میلی متر با تلرانس 2 صدم هست و قطر کوچک روی دنده 50 میلی متر با تلرانس 2 صدم و قطر خارجی دنده با حساب مقدار دنده زنی و مدولش 75 میلی متر هست.

چون تعداد کمه با صرفه تر هست در تراش دستی کار کنیم.

اول مواد خام رو در تراش یه مقداری پیشانی تراشی می کنیم و بعد در دریل سوراخ کاری کرده مثلا با مته 25 میلی متر .بعد بین مرغک و سه نظام در تراش دو قطر بالایی رو همزمان تراشکاری می کنیم.قطر بزرگ رو به اندازه 76میلی متر و قطر کوچک رو به اندازه 50.70 میلی متر. بعد از این کار قطر کوچک رو در سه نظام تراش می بندیم و از طرف قطر بزرگ قطعه کار را هم طول تمام می کنیم و هم قطر بزرگ رو به اندازه درست 75 میلی متر می رسانیم.سپس بدون آنکه قطعه کار رو از سه نظام در بیاریم داخل قطعه رو با داخل تراش به اندازه 29.5 میلی متر می رسانیم.

بعد قطعه ها رو به دستگاه هاب سپرده و با محاسبات خود دستگاه هاب دنده مربوطه رو بوجود میاریم.

سپس کل قطعه رو به مهندس سخت کاری سپرده و سخت کاری می کنیم.

سپس بین مرغک قطعه ها رو به در سنگ زنی روسایی قطر کوچک رو به 50 میلی متر با تلرانس مربوطه می رسانیم.

سپس در سنگ توسایی از همان قطر 50 با سه نظام گرفته و داخل قطعه رو به اندازه درست می رسانیم.

لینک به دیدگاه

مهندس این کار شما خیلی هزینه بره

 

باید در نظر داشته باشین که قطرکوچیک یعنی همون 50 میلیمتر نیازی به تلورانس 2 صدم نداره پس تراش دو مرحله ای و سنگ کاریش کار جالبی نیست ...

 

باید تمام قطعات همزمان ماشین کاری بشن. بهتره که اول قطر 50 رو از نظر طول و قطر بصورت کامل ماشین کاری کنین و کل 30 قطعه رو کنار بذارین.

مرحله دوم اینه که همه ی قطعات رو از همون قطر 50 میلیمتر به دستگاه تراش ببندین و قسمت 75 میلیمتر و داخل رو همزمان ماشین کاری کنین.

(نکته: معمولا تو دنده ها از اینداکشن استفاده میکنن تا عمق قطعه نرم باشه و حالت شکننده نداشته باشه. مخصوصا اینکه جنس ck45 تو عملیات حرارتی معمولی تا عمق سخت میشه. پس اگه قرار باشه اینداکشن بشه چون روی قطر داخلی تاثیر نمیذاره میتونیم قطر داخلی رو با همون تلورانس 2 درصد تموم کنیم.)

مرحله سوم دنده زنی هست که با دستگاه هاپ انجام میشه و بسته به نوع و اندازه هاپ میشه قطعات رو چند تایی روی هم سوار کرد و در یک مرحله دنده زنی کرد.

مرحله آخر هم سخت کاری فرکانسی یا همون اینداکشن هست که فقط روی دنده ها انجام میشه.

اگه نیاز به سنگ کاری دنده ها باشه در آخر این مرحله هم اضافه میشه...

لینک به دیدگاه
مهندس این کار شما خیلی هزینه بره

 

باید در نظر داشته باشین که قطرکوچیک یعنی همون 50 میلیمتر نیازی به تلورانس 2 صدم نداره پس تراش دو مرحله ای و سنگ کاریش کار جالبی نیست ...

 

باید تمام قطعات همزمان ماشین کاری بشن. بهتره که اول قطر 50 رو از نظر طول و قطر بصورت کامل ماشین کاری کنین و کل 30 قطعه رو کنار بذارین.

مرحله دوم اینه که همه ی قطعات رو از همون قطر 50 میلیمتر به دستگاه تراش ببندین و قسمت 75 میلیمتر و داخل رو همزمان ماشین کاری کنین.

(نکته: معمولا تو دنده ها از اینداکشن استفاده میکنن تا عمق قطعه نرم باشه و حالت شکننده نداشته باشه. مخصوصا اینکه جنس ck45 تو عملیات حرارتی معمولی تا عمق سخت میشه. پس اگه قرار باشه اینداکشن بشه چون روی قطر داخلی تاثیر نمیذاره میتونیم قطر داخلی رو با همون تلورانس 2 درصد تموم کنیم.)

مرحله سوم دنده زنی هست که با دستگاه هاپ انجام میشه و بسته به نوع و اندازه هاپ میشه قطعات رو چند تایی روی هم سوار کرد و در یک مرحله دنده زنی کرد.

مرحله آخر هم سخت کاری فرکانسی یا همون اینداکشن هست که فقط روی دنده ها انجام میشه.

اگه نیاز به سنگ کاری دنده ها باشه در آخر این مرحله هم اضافه میشه...

ممنون:icon_gol:

چرا قطر 50 نیاز به سنگ نداره؟ شاید یه جایی باد فیت بره یا بلبرینگ روش سوار شه؟

بلی من روش شما رو قبول دارم خیلی سریعتره ولی روشی که من گفتم سریع انجام بدیم زیاد دیر نمیشه.:icon_gol:

منتظر نظر بقیه دوستان مکانیکی می مونیم.:ws37:

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

قبلا زدم سهیل .

فکر کنم . تو تاپیک بیا تو جواب و از این حرفا :ws3:

بود . بگرد نقل قول کن .

 

ما با یه دستگاه تراش cnc مدل 1987 تو 1000 قطعه با قطر داخلی 30 میل تلورانس 5 هزارم میلیمترو رعایت میکنیم

غیر این باشه بوش و پینهای زنجیر یا شل میشن یا گریپاژ

تو جا بلبرینگها هم براحتی 1 صدم رعایت میشه

خدا خیرت بده مهندس. خودت داری می گی سی ان سی .:ws3:

 

 

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

سلام:texc5lhcbtrocnmvtp8

 

خوب من از این بحثا خوشم میاد

این رو تو تالار مکانیک دیدم ولی اونجا با احترامی که واسه بیشتر بچه های قائلم!

بیشتر سوال ها تئوری هست تا عملی!

 

گفتم تو تالا ر ساخت بحث عملی تر بزاریم که به درد بخوره؟!!

 

موافقید؟!

 

یک قانون تا جواب اخرین سوال داده نشده! سوال جدید نپرسیم!

 

یکم اطلاعاتمون بالا بره!

 

سوال خودم!

 

جنس نخ دندان از چیه؟! چه جوری تولید میشه؟!

چرا پاره نمیشه؟! :biggrin:

لینک به دیدگاه

خوب. تخصصی شدن بد نیست .

ولی به شرطی ک تو اون تاپیک اولیه هم شرکت کنی، به عنوان ی مهندس ساخت و تولید لازمه از بقیه علوم مکانیک مثل سیالات و جامدات و تاسیسات استفاده کنی و ازشون مطلب بیاموزی.

 

به هر حال به خواست تو احترام می زارم و تو این تاپیک بررسی می کنم .

هر چند ک ی تاپیک هم با عنوان روش ساخت قطعه داریم .

مثلا

روشهای تولید قطعات مختلف در صنعت ساخت وتولید (multipage.gif 1 2 3 ... آخرین صفحه)

 

و

بحث و گفتگو درباره روش های شکل دهی فلزات

 

کلا ب نظرم دوری از پراکندگی اطلاعات کار بسیار مفیدی برا نسل های بعدی می شه .

حالا تصمیم ادغام شدن یا نشدن این تاپیک ها باهم دیگه به هده مدیر تالار مربوطه .

 

و اما ....

 

نخ دندون از پلی امید ( همون نایلون ) یا از تفلون .

حالا باز دیتیل بخوای باید بگردی. اینک چ پلی امیدی ه . تا جایی ک یادمه 6-6 شنیدم .یا مثلا 12-6 .

هر کدوم بیانگر میزان کربن در اسید و امین ساختار هستن .

حالا بیشتر و دقیق ترخواستی بگو . بیشتر دیگه وارد مهندسی پلیمر می شه .

و اما روش تولید

اگه نایلون باشه معمولا چند رشته ای ه .

اکستروژن به صورت نخ و پیچاندن نایلون – پوشش کاری . و بعد هم منتاژ توی قاب هایی ک اکثرا پ پ هستند دیگه . بندازش تو اب رو اب واستاد دیگه مطمئن می شی. پلی پروپیلن هستش . برای نایلون پیچوندن باعث می شه مقاومتش افزوده بشه .

برای تفلون معمولا تک رشته ای ه اگه هم دیگه پیچوندن نداره . خواش مواد مشخص کننده اینکه چرا تحت کشش پاره نمی شن . البته طی پروسه ساخت مسلما تحت کشش قرار ک می گیرند یکم مقاومتشون افزوده می شه . اما پروسه خاصی نداره

کلا مهندسی پلیمر خوبه .دنبالش رو بگیر ی چیزی ازش در می یاد . مسلما سعی توی این صنعت اینکه این نخ ها در عین نازکی بیشتر برای ورود ب دندونهایی ک با هم فاصله کمتری دارن . بتونه مقاومت ب کشش بالایی هم داشته باشه.

موفق باشی.

:icon_gol:

منبع : حافظه خودم .:flowerysmile: نمی دونم فکر کنم فیلمش رو دیدم .

اگه کتاب خواستی یا خواستی جای بنویسی.

بگو برات بگردم دنبال لینک کتاب و اینا

ولی تو سایت ا هستش . خیلی چیز دور از دسترسی نیست .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...