رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

رسول نجفیان:

ارشاد باید فکری برای ابتذال در مداحی امروزی کند

 

1353419096.jpg

رسول نجفیان را بیشتر از اینکه با حرفه اصلی‌اش، یعنی بازیگری و کارگردانی بشناسیم، با ترانه معروف او، یعنی «عجب رسمیه...» به یاد می‌آوریم و اینکه با این یک اثر تا چه حد در بین مردم، طرفدار پیدا کرد و توانست نظر مثبت مخاطبان را به خود جلب کند. در روزهایی که بازار موسیقی کشور به خاطر ایام سوگواری تعطیلی مطلقی را پشت سر می‌گذاشت، سراغش رفتیم و درباره یکی از بهترین آلبوم‌های عاشورایی که او خواننده‌اش است گپ و گفتی را با او ترتیب بدهیم: ‌ «ذوالجناح می‌آید، بی‌سوار...».

 

 

  • اتفاق ویژه‌ای به نام «عجب رسمیه...»

لطف الهی با من بود که در خانواده‌ای علاقمند به هنر بزرگ شدم. افراد مسن‌تر خانواده همیشه در جمع، اشعار بزرگان را می‌خواندند. مادر بزرگ من سواد نداشت ولی همه آثار شاهنامه و مولانا را از بر بود. با وجود شرایط مالی نه چندان خوب در کلاسهای استاد مهرتاش حاضر می‌شدم و ردیف‌های آوازی را می‌آموختم. همه این تجربیات باعث شد که من پیشینه خوبی از موسیقی و اشعار بزرگان داشته باشم.

 

روز ی رسید که بالاخره آن اتفاق که منتظراش بودم، افتاد. در شبکه پنج پخش یک سری برنامه‌های زنده شروع شده بود که البته اعتراف می‌کنم که خیلی سخت بود و بسیاری از مجریان برای حضور در این برنامه‌ها، استرس بدی داشتند. حتی مهمانان هم برای حضور در این برنامه چندان راغب نبودند. در یکی از همین برنامه‌ها بود که متاسفانه مه‌مان ما نیامدند و مدیر شبکه هم نگران بود و می‌گفت حالا که مه‌مان نیست می‌خواهی چطور برنامه را پر کنی؟ من ولی انرژی خوبی داشتم و گفتم یک سری نوا‌ها و آواهای قدیمی دارم که می‌توانم آن‌ها را اجرا کنم. مطمئن هستم که مورد توجه قرار می‌گیرد. با چند مخاطب برنامه هم که مستقیم روی خط ما می‌آیند صحبت می‌کنیم و برنامه بالاخره پر می‌شود. از آنجایی که خداوند باید بخواهد تا یک اتفاقی بیفتد، من «رسم زمونه» را اولین بار در آن برنامه بود که خواندم. یعنی اگر مه‌مان من در آن روز می‌آمد شاید اصلا همه این اتفاقات هرگز برای من نمی‌افتادند. من خواندم و اصلا هم انتظار نداشتیم که مورد توجه قرار بگیرد. آن روز گذشت و فردای آن برنامه با من تماس گرفتند و با یک لحن ترسناکی گفتند که تو در آن برنامه چه کار کرده‌ای مگر؟! من برق از چشمانم پرید و ترسیدم. گفتم نکند که حرف نامربوط یا صحبتی کرده باشم که صلاح نبوده. ولی پرس و جو که کردم متوجه شدم مردم به تلفن‌های سازمان هجوم آورده‌اند و کلی درخواست برای پخش این برنامه شده است. در‌‌ همان روز‌ها هم عزیزی از دنیا رفت که بهانه‌ای شد تا این کار دوباره به مناسبت مرگ ایشان پخش شود و خلاصه این داستان همه گیر شدن آن ترانه با صدای من بود. بعد‌ها برادران «معظمی» سراغم آمدند و به لطف هنر آقای حمید رضا صدری آلبوم «بی‌بی‌جان» با صدای من منتشر شد.

 

 

  • ذوالجناح می‌آید، بی‌سوار...

من به فراخور شغلم که بازیگری و کارگردانی ست، سفر زیاد می‌روم. مثلا دو ماه تمام به خاطر یک پروژه مجبور بودیم در یک روستای دور افتاده باشیم. مثلا یک هفته کار بود و دو سه روزی مرخصی. همه در آن روزهای مرخصی برمی گشتند تهران ولی من در‌‌ همان روستا می‌ماندم. بچه‌ها می‌پرسیدند تو چرا می‌مانی اینجا و من به آن‌ها می‌گفتم که می‌روم دنبال گنج. من در بین آدمهای این روستا دنبال نوحه خوان و شاهنامه خوان می‌گشتم و آن‌ها را پیدا می‌کردم. کار‌هایشان را می‌شنیدم و جمع آوری می‌کردم. در عرض حدود بیست سال یک مجموعه غنی از شاهنامه خوانی‌ها، لالایی‌ها، مثنوی خوانی‌ها و نوحه نواهای عاشورایی جمع کردم. حالا اینکه چرا اول از همه سراغ نوحه‌های عاشورایی رفتم و آن‌ها را زود‌تر جمع و جور کردم و منتشرشان کردم، دلیل دارد. این حس را داشتم که نواهای عاشورایی عرف در جامعه، روز به روز بیشتر به سمت ابتذال کشیده می‌شوند. طرف از یک ترانه لس آنجلسی خوش‌اش می‌آید و ملودی‌اش را با یک سری از شعرهای عاشورایی ادغام می‌کند و در هیئت‌ها می‌خواند و مردم هم به محض اینکه آنرا می‌شنوند، به جای اینکه منقلب بشوند، غش غش می‌خندند که این‌‌ همان آهنگ فلانی است‌ها. در حالی که ما نوحه‌هایی بسیار با ارزش داریم که قطعا ارزش و اعتبار فرهنگیشان خیلی بیشتر و بالا‌تر است.

 

همین باعث شد که زود‌تر نوحه‌ها و نوا‌ها را با همکاری و همیاری بسیار خالصانه جناب مهدی مظاهری، دوست و شاعر و سرمایه گذار این آلبوم در قالب آلبوم «ذوالجناح می‌آید بی‌سوار...» روانه بازار کنیم.

 

 

  • تداوم انتشار آلبوم‌های مناسبتی در طول سال

یک مورد هست که بر همه چیز ضرورت دارد و ما آنرا گم می‌کنیم. پدیده پست مدرنیسم هم در این کشور به غلط آمد و جا افتاد و این رویه و این ذهنیت به وجود آمد که هر چیزی و هر بی‌نظمی و آشفتگی‌ای را می‌شود به آن نسبت داد. «ضرورت» تا نباشد هیچ چیزی وجود نخواهد داشت. اگر شما تشنه نباشید هیچوقت اقدام نمی‌کنید برای حرکت و برطرف کردن تشنگیتان. این ضرورت در مورد مناسبت‌ها هم به خوبی صدق می‌کند. مناسبت‌ها یا کاذب‌اند یا صادق. اگر مناسبت‌ها کاذب باشند در یک برهه خاص، مثل یک جرقه به وجود می‌آید و خیلی زود می‌رود پی کارش. ولی وقتی ما در مورد یک ضرورت صادق صحبت می‌کنیم دیگر در مورد یک چیز یک بار مصرف حرف نمی‌زنیم. یکی از این ضرورت‌های صادق، ایام محرم است. ضرورتی که با جان و دل برای هر کس که عاشقانه به طرفش می‌رود. بدون کوچک‌ترین نفع و سود مالی. مثل آن روستایی که وقتی آن نوحه را برای من می‌خواند، هرگز به این فکر نمی‌کرد که آیا چک‌اش حاضر شده یا نه. چشم‌هایش را می‌بست و به عشق ابا عبدالله می‌خواند.

 

 

  • ترکیب ساز بندی و استفاده از موسیقی نواحی

در نوحه و نواهای ما تکنیک‌های عجیب و تاثیر گذاری وجود دارد. در تمام مواقع جنگ، ریتم تند می‌شود. شما تمام آن شور و هیجان نبرد را حس می‌کنید. ولی زمانی که کشتار می‌شود و ذوالجناح بی‌سوار می‌آید، ریتم، ریتم سوگ و فاجعه می‌گیرد و آرام می‌شود. یعنی حس و حال آدم‌ها با همین موسیقی بالا و پائین می‌رود. من این تکنیک‌ها را از همین جزئیات گرفتم. از کارهایی که از تمام نقاطی که رفتم شنیده بودم، تاثیر پذیری داشتم. سعی کردم از همه ساز‌ها استفاده کنم ولی تکیه اصلی‌ام روی سازهای مذهبی مثل سنج و طبل و این قبیل ساز‌ها بود.

 

 

  • حضور ستاره‌های پاپ در آلبوم‌های مناسبتی

به نظر من حتما حضور این ستاره‌ها در کارهای مناسبتی می‌تواند به کشیده شدن مردم به سمت گوش دادن به این قبیل کار‌ها کمک کند. به شرطی که آن ستاره‌ها، ستاره‌های کاذب نباشند. اما به نظرم این قبیل به قول شما ستاره‌ها، در کارهای مناسبتی زیاد موفق نبوده‌اند. کار باید خیلی قوی‌تر از این باشد تا سلیقه مردم در آن نادیده گرفته نشود. به صرف ستاره پاپ بودن، بعضی‌ها حق ندارند دست به هر کاری بزنند.

 

 

  • آلبوم هشت و سلام آقا

کارهایی که در مورد بزرگان دینی ما ساخته و خوانده شده را اصلا در حد و اندازه‌های آن‌ها نمی‌بینم. بسیار نادر بوده‌اند. درد ما این است که یک سری نوحه‌ها و نواهایی هستند که از درصد مقبولیت بالایی در جامعه برخوردارند و الان باید دغدغه ما حفظ و نگهداری از آن‌ها و ممانعت از فراموش کردنشان باشد. این کارهایی که شما نام بردید، به نظرم سازنده‌های آن‌ها یک نوحه یا نوایی را از پدر بزرگ‌هایشان شنیده‌اند و با امروزی کردن آن، سعی دارند در این ژانر هم خودی نشان بدهند. در حالی که اگر‌‌ همان کارهای قدیمی را بدون دست کاری اجرا می‌کردند، بیشتر و بهتر می‌توانستند مورد توجه قرار بگیرند. به نظرم این کار‌ها هرگز در خور این بزرگان نبوده است.

 

 

  • ابتذال در مداحی

ما حدود ده مداح بزگوار داریم که کاملا قابل احترام‌اند و سینه به سینه این میراث را حفظ کرده‌اند. آن‌ها همیشه آن اصالت را حفظ کرده‌اند و این خیلی مهم است. نباید آن‌ها را با بقیه، و کارهای در اصطلاح به روز، یکی کرد.

 

در دوران نوجوانی من، یک سری مداح پر سن و سال بودند که واقعا کار‌هایشان بی‌نظیر و فوق العاده بود. اما در حال حاضر بعضی جوان‌ها که نه هیچ اطلاعی از تاریخ دارند و نه هیچ اطلاعی از عاشورا و موسیقی و شعر دارند، می‌آیند و برای یک چنین کارهای مقدسی ترانه می‌سازند. این تفکر را دارند که برای عاشورا کار ساختن هم مثل ترانه ساختن برای جوانان و موسیقی پاپ است که همه با آن به هوا بپرند و خوش بگذرانند. ارشاد باید فکری برای ابتذال در مداحی امروزی کند.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...
  • پاسخ 403
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

قطعه «یه تیکه زمین» با صدای محمد اصفهانی

 

esfahani.jpg

 

محمد اصفهانی از محبوب ترین خوانندگان موسیقی پاپ ایران است و از آن دسته هنرمندانی است که آثارش هم از سوی مخاطبان و هم از سوی کارشناسان مورد توجه و تأیید قرار گرفته است. اصفهانی که پزشک هم هست، همواره دغدغه های اجتماعی نیز داشته و این در قطعات، مصاحبه ها و یادداشت هایش کاملاً مشهود بوده و به ویژه در سالهای اخیر نمود بیشتری داشته است. قطعه ی «یه تیکه زمین» جدیدترین اثر اوست که ترانه ای بسیار زیبا و تأمل برانگیز از «روزبه بمانی» دارد. موسیقی این قطعه توسط «علیرضا کهن دیری» ساخته شده است.

در ادامه ی این پست میتوانید «یه تیکه زمین» را دانلود و گوش کنید .

 

بهشت از دست آدم رفت، از اون روزی که گندم خورد

ببین چی میشه اون کس که یه جو از حق مردم خورد

 

کسایی که تو این دنیا حساب ما رو پیچیدن

یه روزی هر کسی باشن، حساباشونو پس می دن

 

عبادت از سر وحشت، واسه عاشق عبادت نیست

پرستش راه تسکینه، پرستیدن تجارت نیست

 

سر آزادگی مُردن، تَهِ دلدادگی میشه

یه وقتایی تمام دین همین آزادگی میشه

 

کنار سفره ی خالی، یه دنیا آرزو چیدن

بفهمن آدمی یک عمر بهت گندم نشون می دن

 

نذار بازی کنن بازم برامون با همین نقشه

خدا هرگز کسایی رو که حق خوردن نمی بخشه

 

کسایی که به هر راهی دارن روزیتو می گیرن

گمونم یادشون رفته همه یک روز می میرن

 

جهان بدجور کوچیکه همه درگیر این دردیم

همه یک روز می فهمن چه جوری زندگی کردیم

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

پس از دو سال و نیم تلاش برای اخذ مجوز

حمید طالب‌زاده از ایران رفت

m9kx5ewi6t050xasv.jpg

 

خواننده قطعه محبوب و معروف «همه چی آرومه» پس از دو سال و نیم تلاش برای اخذ مجوز آثارش در داخل کشور، و عدم موفقیت در این راه قید کار کردن در داخل کشور را زد و برای ادامه فعالیت‌های حرفه ای‌اش از ایران رفت.

 

این اتفاق در شرایطی رخ داده که «حمید طالب‌زاده» دو آلبوم رسمی و مجاز را در ایران، قبل از گل کردن قطعه معروف‌اش منتشر کرده بود ولی پس از مورد توجه قرار گرفتن برخی آثارش که عمدتا به صورت کلیپ‌های ویدئویی از شبکه‌های ماهواره‌ای منتشر شد، دیگر نتوانست به صورت رسمی فعالیتی را انجام دهد و همین باعث شد که هفته پیش ایران را به مقصد آمریکا ترک نماید.

 

عماد طالب‌زاده (برادر حمید طالب‌زاده) که خود نیز جزو خواننده‌های زیر زمینی به حساب می‌آید در این باره و درباره صحت و سقم این خبر به «موسیقی ما» گفت: ‌ «بله ایشان برای ادامه فعالیت‌های هنریشان ایران را ترک کرده‌اند. دلیل‌اش هم کاملا واضح است. مجوز کنسرت و آلبوم‌اش ایشان از سوی مسئولین صادر نمی‌شد و همین باعث چنین تصمیمی از سوی ایشان شد.»

 

این خواننده درباره دلایل ذکر شده از سوی مسئولین برای عدم صدور مجوز برادرش نیز گفت: «مشکل اصلی این بود که هیچ دلیلی نمی‌آوردند و حمید اصلا از دوستان جوابی نمی‌توانست بگیرد. هیچ پاسخ شفافی به او داده نمی‌شد و همین باعث شد او تصمیم‌اش را بگیرد و دیگر قید فعالیت در داخل کشور را بزند.»

 

طالب‌زاده در انتهای صحبت‌هایش نیز گفت: ‌ «شایعات زیادی درباره قرارداد بستن حمید با برخی شرکت‌ها نقل شده ولی حمید کاملا مستقل است و با هیچ شرکتی قرارداد منعقد نکرده و تمام اخبار منتشر شده را تکذیب می‌کنم.»

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

موسیقی ایرانیان – سمیه ملک: شهرام شکوهی خواننده مطرح موسیقی پاپ ایران برای تیتراژ سریال چند قسمتی «به خاطر مونا» قطعه ای را خواند.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرانیان، این قطعه شنیدنی که به نفع کودکان سرطانی ساخته و اجرا شده است، تنظیم و آهنگسازی برعهده امیرحسین کاشانیان بوده و امیرحسین الله یاری ترانه «برو» را سروده است.

__________________

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

موسیقی ایرانیان – سودا مولائی: سومین قطعه گروه موسیقی سون با عنوان «اعتراف» برای سریال «زمانه» بر اساس شعری از علیرضا پیروزی، آهنگسازی امیر قنادی و تنظیم مشترک آرش قنادی و کیارش پوزشی پخش شد.

مجموعه تلویزیونی «زمانه» به کارگردانی حسن فتحی و تهیه*کنندگی اسماعیل عفیفه در طول هفته و به جز روزهای پنجشنبه و جمعه، از شبکه سوم سیما روی آنتن رفت.

__________________

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

موسیقی ایرانیان – علیرضا بهمیاری: اگر چه هنوز شبکه مستقل تلویزیونی برای پخش موزیک ویدئوهای خوانندگان داخلی مجاز وجود ندارد و این دسته از خوانندگان، کاملا جهت پخش آثار تصویری خود با ابهام و محدودیت مواجه هستند، ولی به رغم این مشکلات، برخی از این خواننده*ها موزیک ویدئوهای جدیدی را تهیه و تولید کرده*اند.

گفتنی است، در بین آلبوم*های پاپ منتشر شده امسال ابتدا «بهنام صفوی» در آلبوم «آرامش» یک قطعه تصویری مربوط به یکی از آثار آلبومش را گنجاند، در ایام محرم امسال هم «بنیامین بهادری» و «سهراب پاکزاد» دو موزیک ویدئوی مناسبتی را با عناوین «موج محرم» و «قلب محرم» اجرا کردند که در فضای مجازی منتشر شد؛ یادآور می*شود این دو اثر به کارگردانی مستانه مهاجر و تهیه کنندگی رامین ولایتی تولید و تهیه شده بودند.

در ادامه «میثم معافی» یکی دیگر از خوانندگان پاپ نیز یکی از قطعات آلبوم «من عاشقم» را که به تازگی منتشر شده است را به صورت موزیک ویدئو عرضه کرد.

در این راستا چند تن دیگر از خوانندگان پاپ نیز به صرافت تولید موزیک ویدئوهای جدید افتادند و برخی قطعات تازه خود را به شکلی تصویری ثبت و ضبط کرده*اند، به طور مثال «مجید اخشابی» چندین قطعه آلبوم «آیینه رو» را به صورت تصویری تهیه کرده است. البته این خواننده این روز*ها این کلیپ*ها را به مرور در مجله زیر و بم که با مسئولیت و سردبیری خود وی منتشر می*شود به صورت قانونی و در قالب لوح فشرده تصویری، ضمیمه نشریه می کند و منتشر می*سازد و البته گویا ایشان قصد دارد این موزیک ویدئو*ها را به همراه نسخه صوتی آلبومش روانه بازار موسیقی نماید.

«رضا صادقی» هم دیگر خواننده*ای است که دو قطعه آلبوم «همین» را به کارگردانی برادران بوشهری در شیراز به صورت کلیپ تولید کرده است در کنار این خواننده آلبوم «خاطرات مبهم» با صدای «رضا یزدانی» دیگر مجموعه*ای است که گفته می شود حاوی ۴ موزیک ویدئو خواهد بود که کارگردانی ۳ کلیپ این مجموعه توسط مدیر برنامه*های یزدانی یعنی علی اوجی صورت گرفته است، همچنین یک اثر انیمشین نیز که ساخته شهرزاد داور است در این مجموعه قرار داده شده است.

گویا «امیر تاجیک» برای آلبوم تازه*اش، «زندگی» نیز موزیک ویدئوهایی را تولید کرده است.

به هر روی رویکرد تازه خوانندگان پاپ کشور در تولید و انتشار موزیک ویدئو در حالی وارد مرحله جدیدی می*شود که کماکان صدا و سیما از پخش این آثار امتناع می*ورزد و این گونه آثار همچنان به خوبی دیده نمی*شوند، اما در مقابل آن، انبوهی از خوانندگان غیرمجاز داخلی به راحتی و بدون هیچ مشکلی، مبتذل*ترین موزیک ویدئوهای خود را در داخل کشور تولید می*کنند و جهت پخش به شبکه*های ماهواره*ای می*سپارند.

گفتنی است این گونه آثار هنجار شکن که مدتی است کشف حجاب، برهنگی و رقاصی خانم*ها، رقص*های دو نفره مرد و زن، ترویج مصرف مشروبات الکلی نیز در آن*ها به امری مرسوم بدل شده است، آنتن این شبکه*ها را به خوبی پر می*کند و در مقابل، خوانندگان قانونی و رسمی با محدودیت*های عجیبی دست به گریبانند و شبکه*ای موسیقایی جهت مقابله با این کلیپ*های ضد خانواده که ارزش*ها و عرف معمول و مرسوم در جامعه را مورد هدف قرار داده*اند، موجود نیست.

به راستی مشخص نیست باید دیگر چه اتفاقی رخ دهد تا لزوم آغاز به کار یک شبکه مجاز موسیقی در دستور کار مدیران سیما قرار بگیرد؟!

__________________

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

هنرآنلاین// فواد توحیدی؛ پژوهشگر موسیقی نواحی کرمان: از وقتی نوجوان بود می*شناختمش. ساده بود و گرم و صبور مثل کویر. نخستین بار، صدای کرمان را از تهران شنیدم. آن روزها لاغرتر بود. شروع به خواندن کرد و من به سقف نگاه می*کردم که مبادا فرو ریزد. به هیچ اوجی رحم نمی*کرد.از “بم” آمده بود تا آنقدر “زیر” بخواند که لقب “چپ کوک*ترین صدای تاریخ موسیقی ایران”، تنها برازنده او باشد.

معیارها را به هم ریخته بود. باید سازی برای همنوازی با صدایش ابداع می*شد که نشد. کاش می*شد پشت خرک تار هم انگشت گذاری کرد. نشنیده بگیرید؛ می*ترسم آذربایجانی*ها این را هم به نام خودشان ثبت کنند!

بگذریم. نوجوانی من گذشت و جوانی او هم؛ تا دری به تخته خورد و بین استادان بالادست، اختلافی افتاد و یکی از آنها دست ایرج را گرفت و کنار سازش نشاند و گفت بخوان! و او خواند….

سرعت صدایش از سرعت هر صوتی بیشتر بود؛ آنقدر سریع که هیچ مرزداری فرصت نکرد به صدایش ویزا ندهد! دیگر همه می*شناختندش. همه جا بحث او بود. یادم نمی*رود وقتی یکی از رادیوها برای اولین بار از کنسرتش در دیار فرنگ گزارش می*داد، کسی گفت: این*قدر نگویید شجریان دیگری پیدا شده, بگویید یک بسطامی آمده. واقعا درست می*گفت؛ ایرج با همه فرق داشت؛ با این که لقمه*چین سفره اسطوره آواز هم بود اما مثل “حالایی” ها نبود. خودش بود و بیشتر از این که صدای شجریان بدهد، صدای غریبی*های کرمان را می*داد. صدای نسیمی که در نخلستان*های بم می*وزید و خودش را به دیوار ارگ می*کوبید.

ایرج، پایتخت*نشین شد ولی نه از آنهایی که پشت سرش را نگاه نکند. حواسش به شهرش بود. در کرمان، کلاس آوازی گذاشت که هنوزکه هنوز است آن درخت کهنسال به بار می*نشیند و شاگردان بزرگ آن کلاس کوچک، خواننده تربیت می*کنند و میراث بسطامی را به دیگران می*بخشند.

من معتقدم برخلاف خیلی*ها که نان از درویشی می*خورند، کرمانی*ها همیشه چوب درویشی را خورده*اند. بی ادعایی و تواضع بیش ازحد باعث شده که آواز کرمان با تمام ویژگی*های منحصر به*فردش، هنوز جایی در بین روایت های خاص آوازی نداشته باشد. خودمانیم کدام خواننده شبیه کورس سرهنگ زاده و داریوش رفیعی و مهدی بهزادپور و ایرج بسطامی می*خواند؟!

نمی*خواهم مقایسه کنم یا خدای نکرده دیگران را زیر سوال ببرم؛ هدف نشان دادن خاص بودن کاراین استادان است نه برتری آنها.

نوع ارائه ای که بسطامی و در حال حاضر مجید حسین*خانی، که او هم از دست*پرورده*های ایرج است، از ردیف دارند کاملا بکر است و شخصیت خاص خودش را دارد.

در این دوران که از هر محفلی و هر خواننده*ای، صدای شجریان شنیده می*شود، تا آنجا که خود استاد هم شاکی شده، صدای بسطامی، صدایی منحصر به فرد بود. کاش کسی کاری می*کرد. کاش کسی به تبیین این ویژگی*ها می*پرداخت. کاش پژوهشی ژرف صورت می*گرفت. هنوز مهدی بهزادپور و مجید حسین خانی در اوج هستند. استاد سرهنگ زاده هم دلخور ولی سرحال در خانه*ای از خانه*های کرج. آثار بسطامی و داریوش رفیعی هم که تا ابد مستدام، فقط همتی می*خواهد که آواز کرمان را با تمام ویژگی*های طلایی*اش به نسل امروز آواز ایران تقدیم کند. آوازی که نوع خاص تحریرها در آن، رابطه تنگاتنگ*اش با موسیقی نواحی،بیان احساس فوق العاده و ارائه*ای نو از از ردیف، همه و همه نشان دهنده خاص بودن آواز کرمان است.

بگذریم. بسطامی، روز به روز مشهورتر می*شد و عجیب این که این شهرت، ذره*ای او را عوض نکرد. همان ایرج همیشگی بود؛ همان ایرج با شوخ طبعی ها و لوطی گری های خاص خودش. خیلی*ها با او کار کردند و کمتر کسی حق واقعی او را ادا کرد؛ ولی او کویری بود. بزرگ و روان. رد می*داد! می*دانست کسی نمی تواند قدر هنرش را بپردازد. به این بازی ها می خندید. اهل اینجا نبود؛ اهل دنیا و کاسبی*هایش. فقط آمده بود بخواند و بگوید این نوع خواندن یعنی چه؟

خیلی*ها به این سادگی*اش خندیدند. به این که حق*اش را خوردند و یک اخم هم نکرد؛ غافل از این که همیشه سودبرنده، برنده نیست. غافل از این که هنر، شرط لازم یک هنرمند است نه کافی. اگر ذات هنرمند خوب نباشد، هنرش را باد می*برد و هیچ دلی، پذیرایش نیست.

بسطامی همه چیز را می*فهمید ولی به دیگران اجازه می داد اشتباه کنند. آنقدر خوب بود که بد نمی دید. همه چیز از نگاه او عالی بود.

مثل پدری که به بچه های کوچکش اجازه می داد از سر و کولش بالا بروند و شیطنت کنند.

بسطامی، پیر نشده مُرد و در مرگش هم مثل زندگی غریب بود؛ انگار آمده بود که برود؛ قرار کنسرت آن*ور آب داشت. بلیت اتوبوس گرفت؛ آمد بم. مادرش را دید. کنارش خوابید و صبح نشده برای همیشه رفت.

زلزله، توان ویرانی ارگ چندهزار ساله را نداشت؛ رفتن ایرج، ویرانش کرد! یادم نمی*رود بم بودم با یکی از دوستان راه افتادیم با بیل و کلنگی که بتوانیم در بیرون آوردن اجساد و زخمی*ها کاری کرده باشیم؛ اولین جنازه را که دیدم نشستم توی ماشین؛ حالم خراب شد. رادیو را باز کردم تا کمی حسم عوض شود؛ گفت: ایرج هم رفت؛ پاک، ویران شدم. آسمان روی سرم فرو ریخت. به دوستم گفتم برویم، دیگر نمی توانم.

مسیر دوساعته کرمان تا بم را 8 ساعته برگشتیم؛ فقط درد و سکوت به کرمان می بردیم. ضبط ماشین را روشن کردم. ایرج بود که می*خواند:

“من آن مرغ سخندانم که در خاکم رود صورت/ هنوز آواز می آید به معنی از گلستانم”

__________________

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

موسیقی ایرانیان – محمد ربیعی: «کارن زیاری» خواننده موسیقی پاپ قطعه «بمون با من» را منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرانیان، قطعه ی «بمون با من» با صدا و موسیقی «کارن زیاری»، ترانه ی «مجید صالحی» و تنظیم «آریامس» تولید و منتشر شده است

__________________

لینک به دیدگاه


برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

موسیقی ایرانیان – سودا مولائی: بهنام صفوی خواننده موسیقی پاپ ایران به عنوان میهمان در برنامه زنده رادیویی «اینجا شب نیست» شبکه رادیویی جوان حضور پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرانیان، سیدعلی ضیاء مجری این برنامه رادیویی از نیمه شب دیروز تا ۲ بامداد امروز (چهارشنبه ۶ دی ماه) در برنامه زنده رادیویی «اینجا شب نیست» میزبان بهنام صفوی و کامبیز دیرباز بود.

 

برنامه زنده «اینجا شب نیست» به سردبیری افشین حسین خانی و با اجرای سیدعلی ضیاء، بامداد چهارشنبه*ها (هر هفته) از شبکه رادیویی جوان به روی آنتن می*رود.

لازم به ذکر است که پیش از این هم محسن یگانه، بنیامین بهادری، رضا یزدانی، هومن جاوید و سهراب پاکزاد به عنوان میهمان در این برنامه حضور پیدا کرده بودند.

__________________

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

موسیقی ایرانیان – علیرضا بهمیاری: به تازگی واحد نظارت و ارزشیابی مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما مجوز پخش یک قطعه پاپ که در سال های قبل از انقلاب اجرا شده بود را صادر کرده است.

قطعه «دوباره زندگی» با اجرای «سلیمان واثقی» (سلی) اخیرا مجوز پخش از شبکه های رادیویی را دریافت کرده است، گفتنی است سلی که جزو خوانندگان مشهور پاپ دهه 50 خورشیدی محسوب می گردد، از سال 1365 ابتدا به ایتالیا و سپس کانادا مهاجرت کرد، وی طی این سال ها حضور کم رنگی در عرصه موسیقی خارج از کشور داشته و آثار ارائه شده وی نیز شباهت چندانی با سایر همنسلانش نداشته است.

یادآور می شود سلی که متولد سال 1324 است، در سال 1385 پس از بازگشت به کشور قصد دریافت مجوز آلبوم رسمی خود را داشت که البته وی مراحل کامل دریافت مجوز را طی نکرد و مجددا به کانادا عزیمت کرد.

جالب است بدانید، در حالی صدای سلی از رادیو پخش می شود که هم اکنون فقط قطعه «نفرین» با اجرای آرتوش تنها اثری با صدای خوانندگان پاپ ساکن آمریکاست که از صدای جمهوری اسلامی ایران پخش می گردد.

همچنین چند سال پیش نیز قطعاتی با صدای ویگن و فرامز اصلانی در مقطعی از شبکه های رادیویی پخش گردید که البته پس از مدتی این روند متوقف شد، در حال حاضر هم تنها برنامه تلویزیونی «رادیو هفت» صدای برخی خوانندگان قدیمی پاپ قبل از انقلاب را اکثرا برای نخستین بار پخش می کند و در این راستا این برنامه تاکنون قطعاتی با صدای خوانندگانی چون جمشید شیبانی، عباس مهر پویا، غلامعلی روانبخش، فریدون فروغی، سلی، کیوان، محسن قمی، حسن خیاط باشی، علی سهراب، نیما چهرازی و حتی مسعود درویش را برای بار نخست پخش کرده است.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

موسیقی ایرانیان – علی ربیعی: تک آهنگ «هنوز باهاتم» با صدای علی لهراسبی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرانیان، ساخت ملودی و تنظیم این قطعه برعهده بابک مافی بوده و نوید محمودی ترانه «هنوز باهاتم» را سروده است.

__________________

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

موسیقی ایرانیان – سودا مولائی: لوح صوتی و تصویری کنسرت همایون خرم توسط موسسه گلچین آوای شرق منتشر شد.

سید محمد علی شجاعی مدیر شرکت گلچین آوای شرق با اعلام این خبر در گفتگو با خبرنگار موسیقی ایرانیان درباره این اثر گفت: «اکنون این افتخار را داریم که پس از برگزاری کنسرت بی*نظیر استاد همایون خرم در سال ۱۳۸۹ که در سالن همایشهای برج میلاد تهران برگزار شد، هم اینک تصویر و صدای آن را در اختیار مشتاقان هنردوست قرار دهیم، تصاویری ماندگار که بی*شک برای مخاطبین نیز جذاب خواهد بود.»

وی در ادامه افزود: «اثری که منتشر شده شامل ۲ لوح فشرده صوتی و ۱ دی وی دی تصویری از اجرای شب سوم این کنسرت است که پس از استقبال پرشور دوستداران استاد خرم در اسفند ماه تمدید شده بود، اجرایی از استاد خرم به همراهی پیانوی سامان احتشامی، تار امیر حسین رضا و تنبک حسن آزاده فر که با دکلمه دلنشین ژاله صادقیان مزین شده است.»

شجاعی درباره چگونگی شکل گیری این اجرا توضیح داد و گفت: «هماهنگی و به اجرا رساندن چنین کنسرتی به واقع پربود از دشواریهایی که به لطف پروردگار و همراهی استاد خرم برایمان میسر گشت، این همراهی*ها از روز تولد استاد آغاز شد تا در **نهایت با صحبت*های بسیار توانستیم موافقت ایشان را برای کنسرت جلب کنیم، ایشان بدون شک یکی از برجسته*ترین نوازندگان ویلن و آهنگسازان این مرزبوم هستند و آثار جاودانهٔ استاد خرم را می*توان در دل تک تک مردمان این سرزمین جستجو کرد، آثاری بی*بدیل که چون از دل می*آیند لاجرم بر دل*ها و یاد*ها می*نشینند. و چه افتخاری از این بیشتر که ما توانستیم بار دیگر مردمان هنردوست را مهمان جاودانه*های استاد خرم کنیم، آن هم کنسرتی بدون خواننده در این زمانهٔ خواننده سالار!.»

همایون خرم استاد مطرح موسیقی ایران نیز در ابتدای دفترچه فارسی این لوح صوتی و تصویری در یادداشتی کوتاه نگاشته است: «آنچه در این کنسرت برای من عملا ثابت شد این بود که اگر آثاری با عشق ساخته و پرداخته شود، برای زمان طولانی در ذهن و احساس مردم خواهد ماند و تاثیر خود را به نسلهای آینده نیز انتقال خواهد داد و بار دیگر بر یقین بنده افزود که ملتی بزرگ، فهیم و با احساس داریم.»

گفتنیست، علاقه مندان برای تهیه این اثر به صورت نسخه اصلی می*توانند به

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و یا فروشگاه*های معتبر فروش محصولات فرهنگی و هنری مراجعه نمایند.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

موسیقی ایرانیان – سودا مولائی: آلبوم موسیقی «ستاره» تازه*ترین اثر شهرام زندی توسط موسسه گلچین آوای شرق منتشر شد.

سید محمد علی شجاعی مدیر شرکت گلچین آوای شرق با اعلام این خبر در گفتگو با خبرنگار موسیقی ایرانیان درباره این اثر گفت: «آلبوم ستاره ۱۱ قطعه با نام*های «بیا بیا»، «خیال»، «چشمک»، «خاتون قصه»، «نازنین»، «افسوس»، «دوستت دارم»، «رویا»، «حرفامو نمی*فهمی»، «ستاره» و «ایران» دارد که آهنگسازی قطعات توسط سپنتا خدایاری، شایان زندی، محسن کیازاده و علیرضا صنیعی طهرانی انجام شده و به وسیله مهدی قربانیان، پژمان مبرا، سعید ضیایی، سپنتا خدایاری و علیرضا صنیعی طهرانی قطعات تنظیم شده است.»

وی در ادامه افزود: «ترانه*ها نیز سروده نسیم آشوری، سپنتا خدایاری، محسن کیازاده، نوشین جعفری و ایرج قنبری است. همچنین علیرضا صنیعی طهرانی (کیبورد)، پژمان مبرا (کیبورد)، سپنتا خدایاری (کیبورد)، مصطفی چاووشی (گیتار الکتریک)، علیرضا جعفریه (گیتار کلاسیک)، کیوان حقیقت (پرکاشن) و رامبد شیخ لاری (دف) به عنوان نوازنده در این اثر با شهرام زندی همکاری داشته*اند.»

لازم به ذکر است که شهرام زندی پیش از این دو آلبوم با عنوان*های «قلب طلایی» و «تو همونی» به صورت رسمی وارد بازار موسیقی کشور کرده است، علاقه مندان برای تهیه آلبوم «ستاره» می*توانند به فروشگاه*های معتبر فروش محصولات فرهنگی و هنری در سراسر کشور مراجعه کنند.

__________________

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

پیام صالحی در تشریح جزئیات نخستین حضورش در تلویزیون به عنوان خواننده تیتراژ، هدفش از خواندن قطعه «روز خوب» در برنامه «ویتامین 3» را انتقال حس شادی به مخاطبان ارزیابی کرد.

بیش از یک هفته است صدای پیام صالحی از بنیانگذاران و خواننده گروه آریان که پیش از این آلبوم مستقل خود با نام «حس» را نیز به بازار ارائه کرده است، در شبکه سه شنیده می*شود؛ قطعه*ای شاد و پرانرژی که هر روز پس از سلام و علیک مجری برنامه “ویتامین 3″ سیدعلی ضیاء، روی آنتن می*رود و به منزله اولین حضور صالحی در تلویزیون تلقی می*شود.

“روز خوب” سروده مریم دلشاد قطعه*ای است که صالحی آن را اجرا می*کند. یک آهنگ جوانانه سرشار از ویتامین!

917069_orig.jpg

اگر موافق باشید از بحث حضور خواننده*های حرفه*ای و مطرح در آثار تلویزیونی به عنوان خواننده تیتراژ آغاز کنیم. چقدر با این بحث موافقید و وضعیت فعلی آن را چطور ارزیابی می*کنید؟

پیام صالحی خواننده: یکی از دلایل اصلی که موسیقی مظلوم واقع شده این است که چندان مدیا و رسانه*ای برای عرضه ندارد. تلویزیون یکی از مهم*ترین رسانه*هایی است که در خانه*ها حضور دارد و مردم با آن ارتباط خوبی برقرار می*کنند. پخش موسیقی با تصویر خواننده نیز می*تواند تأثیر زیادی داشته باشد و باعث رونق آن شود. اما در ایران به این موضوع پرداخته نشده و راه قانونی و مُجازی برای پخش موسیقی و تصویر خواننده وجود ندارد.

از طرف دیگر درگیری*های فراوان مردم در طول روز و فشرده بودن امور زندگی و کمبود وقت آزاد، فرصت کمی برای گوش دادن موسیقی در اختیار مخاطبان می*گذارد. برخی در اتومبیلشان آهنگ گوش می*دهند اما کسی که شب خسته به خانه می*رسد فرصتی برای پیگیری آلبوم*های موسیقی ندارد بنابراین آلبوم*ها شنیده نمی*شوند، مگر تک*قطعه*هایی که هرچند وقت یک*بار معروف می*شوند و دهان به دهان می*چرخند.

اما اصولا مردم زمان پخش برنامه*های تلویزیونی یا سریال*هایی که مدتی روی آنتن می*روند، ترجیح می*دهند استراحت کنند، خوراکی و نوشیدنی استفاده کنند و تلویزیون ببینند. به همین دلیل حضور یک خواننده در آثار تلویزیونی بهترین فرصت برای اوست تا با تکرار پخش یک آهنگ، موفقیت بیشتری را از آن خود کند. این موضوع به نفع صنعت موسیقی نیز خواهد بود و آن اثر با تصویری که در تلویزیون نمایش داده می*شود در یادها می*ماند.

با وجود تمامی این امتیازها قطعا خواننده نمی*تواند به خوانندگی در هر اثر تلویزیونی بپردازد و کیفیت برنامه*ای که صدای او در پیشانی*اش قرار می*گیرد، اهمیت زیادی دارد.

- به هرحال هر کسی در موسیقی ژانری را انتخاب می**کند. ممکن است سریالی باشد که به ژانر کار من نخورد که ترجیحا سعی می*کنم در چنین اثری نیز مشارکت نداشته باشم. اما اگر ببینم محتوای برنامه و حال و هوای شعر و آهنگی که اجرا می*شود مناسب است رغبت بیشتری برای همکاری خواهم داشت.

این موضوع درباره “ویتامین 3″ چطور اتفاق افتاد؟

- من فکر می*کنم اتفاق خوبی رخ داد. با وجود اینکه همه چیز به سرعت پیش آمد و ما بیشتر از دو هفته وقت نداشتیم. ابتدا با خانم دلشاد هماهنگ کردیم و او طی دو سه روز ترانه را مناسب با حال و هوای برنامه سرود؛ یک برنامه صبحگاهی انرژیک که رنگارنگ و پر از امیدواری است و اتفاقات خوب روزمره در آن رخ می*دهد، خبر بدی در آن داده نمی*شود و شادابی را منتقل می*کند. ویتامین هم که مکمل سلامتی بدن است.

خوشبختانه ترانه به درستی سروده شد. بعد در جلسه*ای که با دوستم شاهین تیک با موضوع دیگری داشتیم و پس از مدت*ها او را می*دیدم، این موضوع را مطرح کردم. او خیلی سریع برای ترانه آهنگسازی کرد. بعد از آن تغییراتی انجام گرفت و نسخه اولیه*ای برای دریافت مجوز آماده شد.

آقای صالحی، خود شما معمولا صبح*ها چه ساعتی از خواب بیدار می*شوید؟

- من معمولا شب*ها تا دیروقت کار می*کنم. بنابراین طرف*های چهار صبح می*خوابم. حتی گاهی که استودیو باشم یا کارم سنگین باشد یک*دفعه تا 7 صبح بیدار می*مانم و آن وقت می*خوابم.

دقیقا درست همزمان با آغاز برنامه!

-برنامه را می*بینم بعد می*خوابم! بعضی وقت*ها هم تکرارش را می*بینم.

917068_orig.jpg

کلا ارتباطتتان با تلویزیون چطور است؟ اصلا اهل تماشای این رسانه هستید؟

- چندان فرصت تماشای تلویزیون ندارم. بیشتر بیرون از خانه هستم. ظهرها که معمولا بیرون می*آیم درگیر کارهای متفاوت هستم. کار اصلی من طراحی داخلی و تولید مبلمان است. این روزها هم آنقدر درگیری*های کاری زیاد شده است بنابراین وقتی به خانه می*روم خیلی خسته*ام و شاید نیم ساعت فرصت داشته باشم اخبار را ببینم.

عوامل برنامه “ویتامین 3″ را می*شناختید؟ بالاخره اولین حضورتان در تلویزیون در ادامه مسیرتان در این مدیوم تأثیر فراوانی دارد.

- سری جدید کار هنری من با این تیتراژ آغاز شده است. در همین مسیر به تازگی یک قطعه به مناسبت شب اول ژانویه برای هم*وطنان مسیحی منتشر کردم. این سلسله کارها تا انتشار آلبوم جدید ادامه پیدا می*کند و در این مسیر به شدت با وسواس جلو می*روم. مدیر پروژه آلبوم جدیدم هم سعید گلابگیر است. برای این کار ابتدا جلسه*ای با افشین حسین*خانی کارگردان هنری داشتم که به هم اعتماد کردیم و خدا را شکر اتفاقات خوبی افتاد.

سعید گلابگیر، مدیر هنری برنامه*های پیام صالحی: موسیقی تأثیر فراوانی بر مخاطب دارد و خاطره*سازی می*کند. وجود یک موسیقی در یک برنامه به شأنیت آن کمک می*کند و گاهی هویت*بخش است. حتی گاهی موسیقی فیلم*های مطرح جهان از خود آن فیلم*ها مشهورتر شده*اند.

برنامه “ویتامین 3″ که با اجرای سیدعلی ضیاء روی آنتن می*رود، به اندازه کافی موفق است. این قطعه نیز توانسته تمام محتوای این برنامه یک ساعت و نیمه را با صدای پیام صالحی در خود بگنجاند. مخاطب از همان ابتدا می*فهمد با چه برنامه*ای روبرو شده است. قطعه موسیقایی “روز خوب” این انرژی را به مخاطب می*دهد که برنامه را پیگیری کند. در زمانی که ماهواره* باعث شده مخاطبان ما کم شود، بنابراین وجود یک موسیقی خوب در یک برنامه موفق می*تواند یک اثر را در قله قرار دهد.

917065_orig.jpg

“ویتامین 3″ یک برنامه صبحگاهی است که ساعت پخش آن در 7 صبح، در حالت طبیعی مخاطبانی برایش رقم می*زند که به اقتضای شرایط زندگی*شان آن ساعت پای تلویزیون می*نشینند. اما ویژگی برنامه آن است که مجری آن مخاطبانی بین نوجوانان و جوانان دارد که به خاطر دیدن اجرایش ساعتشان را تنظیم می*کنند. صدای شما هم قطعا طیف دیگری از مخاطبان را جذب می*کند و نورعلی نور می*شود!

صالحی: بسیاری از طرفداران از طریق وبسایت آریان یا پیام*های الکترونیکی پیگیر کارها هستند. شاید باورتان نباشد روز اولی که تیتراژ پخش شد ظهر که گوشی*ام را چک کردم 40 پیامک از دوستان داشتم و ایمیل*ها هم نشان می*داد که اتفاقات خوبی رخ داده و همه خوششان آمده است.

چه حسی دارید از اینکه افرادی صبح با صدای شما از خواب بلند شوند؟

- حس خوبی است. همه فعالان عرصه*های هنری برای مخاطب کار می*کنند و تا مخاطب راضی نباشد، هنرمند هم حس خوبی ندارد. همه اینطور هستند. یک فیلمساز دوست دارد، مخاطبان رضایتمند از سینما بیرون بیایند. موسیقی هم همینطور و هنرمند در تلاش است آرامش، ارتباط معنوی و روحی و لذت را به شنونده*اش انتقال دهد.

گلابگیر: دوستان سازمان که در شبکه سه این را شنیدند گفتند همانی است که ما می*خواهیم. این ترانه بر اساس چشم انداز 20 ساله انقلاب است. همان چیزی که برای موفقیت، سربلندی، نشاط، امید به آینده نوید داده شده است.

__________________

لینک به دیدگاه

همایون خرم درگذشت ...

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

از وقتی این خبر رو شنیدم همین جور متصل اینور اونور پست میزنم ... نمیدونم چیکار کنم!

چیکار میشه کرد دیگه ...

خیلی وقت بود از دستش داده بودیم ...

ولی این نبود فیزیکیش ، یادآوری کرد که چه اساتیدی میرن ، بی جایگزین ...

:sad0:

یکی از ده ها اثر موندگارش که ازش خیلی لذت بردم و میبرم :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

قطعه دو صدایی محسن چاوشي و فرزاد فرزين

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

قطعه دو صدایی محسن چاوشي و فرزاد فرزين از برنامه «پشت صحنه» با اجراي احسان عليخاني روي آنتن رفت.

اين ترانه كه براي انتشار همزمان روی نت نیز قرار گرفته را خود محسن چاوشي آهنگسازي كرده است.

در متن ترانه اين اثر نيز نگاه پهلوان پروري، جايگزين نگاه قهرمان پروي بوده است.

 

برنامه «پشت صحنه» با اجراي احسان عليخاني قرار است به پشت پرده زندگي قهرمانان ورزشي بپردازد و اين مجري توانمند براي تيتراژ برنامه اش از دو چهره مطرح موسيقي كشور يعني محسن چاوشي و فرزاد فرزين استفاده كرده است.

 

گفتني ست پيش از اين نيز اين دو هنرمند در همكاري مشتركي قطعه «مگه بهت نگفته بودم» را با هم و به صورت دو صدائه اجرا كرده بودند كه در زمان انتشار مورد توجه قرار گرفته بود.

 

اين قطعه را مي توانيد در ادامه این پست دانلود كنيد:

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

دبیر اجرایی جشنواره‌ی موسیقی فجر خبر داد

برگزاری جشنواره‌ موسیقی فجر در 15 بخش متنوع

1359285590.jpg

 

 

بیست‌وهشتمین جشنواره‌ی بین‌المللی موسیقی فجر امسال در 15 بخش متنوع برگزار می‌شود.به گزارش سایت موسیقی ما به نقل از ستاد خبری بیست‌وهشتمین جشنواره‌ی بین‌المللی موسیقی فجر، علی ترابی دبیر اجرایی جشنواره با اعلام این خبر گفت: در این دوره از جشنواره چند بخش اصلی وجود دارد که هر کدام به شاخه‌های مختلف تقسیم می‌شوند.

 

ترابی ادامه داد: یکی از بخش‌های اصلی جشنواره، بخش رقابتی است که خود به زیرشاخه‌های مختلف تقسیم می‌شود.

 

به‌گفته‌ی ترابی بخش رقابتی- اجرای صحنه‌ای- سه شاخه‌ی موسیقی کلاسیک غیر ایرانی، موسیقی کلاسیک ایرانی و آواز جمعی برگزار می‌شود. همچنین در دیگر بخش‌های رقابتی-پایان‌نامه-، شاهد رقابت دانشجویانی هستیم که پایان‌نامه‌ی دانشگاهی خود را در رشته‌ی موسیقی ارائه داده‌اند.

 

دبیر اجرایی جشنواره افزود: در بخش رقابتی همچنین آهنگسازان نیز در دو گروه «آهنگسازی آزاد» و «بیداری اسلامی» به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت.

 

علی ترابی با اعلام اینکه در بخش بین‌الملل نیز چهار گروه از مطرح‌ترین گروه‌های خارجی در جشنواره اجرا خواهند داشت، افزود: علاوه بر اجرای گروه‌های خارجی، براي اولين بار پخش فیلم مستند نیز در جشنواره خواهیم داشت که شامل فیلم‌های ایرانی و خارجی خواهد بود.

 

ترابی با اشاره به اینکه «نسل دیگر» و «استعدادهای درخشان» دو بخش دیگر این دوره از جشنواره هستند که آثاری نو به مخاطبان عرضه خواهند کرد، گفت: امسال نيز براي اولين بار بخش «استعدادهاي درخشان» به جشنواره اضافه شده است .همچنين جشنواره همانند گذشته نيز داراي يك بخش با عنوان جنبي است.

 

به‌گفته‌ی علی ترابی دبیر اجرایی جشنواره، این بخش در شاخه‌های پاپ، ارکسترال، نواحی و موسیقی ایرانی برگزار خواهد شد.

 

بیست‌وهشتمین جشنواره‌ی بین‌المللی موسیقی فجر به‌دبیری حسن ریاحی 25 بهمن تا یکم اسفند برگزار می‌شود.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

کنسرت‌های‌عجیب ستاره‌های پاپ!

1360410762.jpg

 

احسان خواجه امیری، فرزاد فرزین، مازیار فلاحی و محسن یگانه در روزهای ۴ و ۵ اسفند ماه سال جاری در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران بروی صحنه می‌روند.

 

شکل برگزاری این برنامه‌ها در نوع خودش جالب توجه است و مشخص نیست برنامه گذار این کنسرت‌ها، چطور قرار است کنسرت دو خواننده پر طرفدار را در یک روز و در یک سالن و به فاصله نیم ساعت روی صحنه ببرد.

بر اساس این گزارش، احسان خواجه امیری در روز جمعه ساعت ۳۰: ۱۸ دقیقه در سانس اول سالن میلاد نمایشگاه بین المللی پذیرای دوستدارانش خواهد بود و بلافاصله پس از اتمام این اجرا و راس ساعت۳۰ : ۲۱ فرزاد فرزین با ارکستر خودش پذیرای مخاطبان‌اش می‌شود.

 

این در حالی ست که «زایا سلیمان» که پیش از این وظیفه رهبری ارکس‌تر خواجه امیری را بر عهده داشته، هم اکنون به عنوان رهبر ارکس‌تر فرزاد فرزین انتخاب شده و قطعا رویارویی این چهره‌ها در پشت صحنه برنامه اجتناب ناپذیر خواهد بود و می‌تواند اتفاقات و حاشیه‌های جالب توجهی را در پی داشته باشد.

 

به فاصله یک روز پس از این اجرا‌ها، مازیار فلاحی هم ۵ اسفند و راس ساعت ۳۰: ۱۸ در همین سالن به اجرای برنامه خواهد پرداخت و بلافاصله پس از او هم «محسن یگانه» ساعت۳۰ : ۲۱ بروی صحنه خواهد رفت.

 

حاشیه‌های اجرای قطعات تیتراژ سریال قلب یخی که در مقاطعی از سال بر عهده هر کدام از این دو خواننده بوده و تنش‌های رسانه‌ای زیادی را هم در پی داشت، از جمله ماجراهای خبرساز این همزمانی اجرا است که این موضوع هم می‌تواند اتفاقات و ماجراهای جالب توجهی را خلق کند.

 

قیمت بلیت‌های این برنامه ۲۰ و ۳۰ و ۴۰ و ۵۰ و ۶۰ تعیین گردیده و از هم اکنون در سایت‌های معتبر، بلیت‌های این اجرا‌ها بصورت اینترنتی به فروش می‌رسد.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

بهرام رادان، ستاره سینمای ایران که این روزها در کانادا است و هنوز پیشنهاد سینمایی چشمگیری او را به ایران برنگردانده، در این روزهای کم رونق سینمایی، فعالیت*های موسیقی اش را حتی بیشتر هم کرده است.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بهرام رادان، ستاره سینمای ایران که این روزها در کانادا است و هنوز پیشنهاد سینمایی چشمگیری او را به ایران برنگردانده، در این روزهای کم رونق سینمایی، فعالیت*های موسیقی اش را حتی بیشتر هم کرده است.

 

کلیپی با نام «جیغ» از او به تازگی رونمایی شده است و انگار قصد دارد این مسیر را جدی*تر دنبال کند. کلیپی که رضا بهرامی*نژاد آن را کارگردانی کرده و خود بهرام رادان و مهدی معزی آن را تهیه کرده*اند.

 

شاید کمتر کسی تصور می*کرد دوستی ده ساله بهرام رادان و کیوان هنرمند امروز به تولید یک تجربه مشترک موسیقی آن هم از نوع یک آلبوم راک باکلام ختم شود.

 

دوستی مشترک ستاره سینمای ایران با دکتر هنرمند، فیزیوتراپ نام آشنا که مدت*هاست در کنار کارش در فیزیوتراپی شخصی*اش به فعالیت*های جدی در زمینه موسیقی می*پردازد، در زمان فیلمبرداری «گاوخونی» بهروز افخمی شکل گرفت. زمانی که رادان برای ضبط نریشن به استودیوی هنرمند رفت، خیلی زود دوستی عمیقی میان این دو چهره شکل گرفت.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

رادان جویای نام آن روزهای سینمای ایران بارها به هنرمند گفته بود شیفته موسیقی است، حتی بیشتر از سینما و در ذهنش ایده ساخت یک موزیکال مجلل با ترانه*های محبوب جهان را در سرش می*پروراند. مدت*ها رادان و هنرمند روی این ایده کار می*کردند تا تابستان سال 82 که با نظر دو طرف ساخت این پروژه عملا منتفی شد، اما تنها مدتی بعد همکاری و ضبط قطعاتی تماما انگلیسی در فیزیوتراپی هنرمند با صدای رادان آغاز می*شود.

 

اولین تجربه همکاری آنها در یکی از روزهای پاییز 83 و در ساعات پایانی شب در فیزیوتراپی هنرمند در خیابان سعادت آباد تهران رقم می*خورد. همکاری رادان و هنرمند تا سال 86 به ضبط 15 قطعه ختم می*شود، اما مشغله*های فراوان رادان در دنیای بازیگری باعث می*شود در سال 87 او برای مدتی این پروژه را رها کند.

 

بهار 88 زمانی که رادان تصمیم می*گیرد قطعات ضبط شده را در آلبومی تماما انگلیسی منتشر کند با مخالفت تعدادی از اطرافیانش مواجه می**شود، او مدتی بعد برای ساخت ترانه*های فارسی از بهاره کیان افشان و اندیشه فولادوند دعوت به همکاری می*کند. مدتی پس از آغاز این همکاری موزیسین*های مطرحی مانند رامین بهنا و هومن*جاوید و همین طور چند نوازنده حرفه*ای مانند آرش مقدم، شاهرخ پورمیامی و بابک ریاحی پور به کار اضافه می*شوند تا پروسه ساخت یک آلبوم کاملا حرفه*ای به آهنگسازی کیوان هنرمند آغاز شود.

 

تا بهمن 89 هفده قطعه فارسی ضبط می*شود و در فاصله اسفند 89 تا اردیبهشت 90 دو کلیپ از دو آهنگ آلبوم به کارگردانی هومن سیدی و رضا بهرامی*نژاد در ارمنستان و تهران ساخته می*شود.

 

سومین کلیپ هم در همین سال توسط میثم میرزایی ساخته می*شود. در تیر ماه 90 از مهناز افشار ستاره زن سینمای ایران برای همخوانی در آهنگ «بمون با من» دعوت می*شود و او هم این دعوت را قبول می*کند هر چند قطعه مشترک افشار و رادان در نهایت با توافق این دو از قطعات نهایی آلبوم حذف می*شود و آلبوم پس از مسترینگ در ترکیه با 12 قطعه شامل 9 آهنگ فارسی و 3 کار انگلیسی نهایی و در نهایت در خرداد 91 آلبوم «روی دیگر» با صدای بهرام رادان توزیع می*شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...