رفتن به مطلب

کسانی که ارشد 91 داشتن بیان تو


ارسال های توصیه شده

آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که هنگام مطالعه از چه روشی استفاده می‌کنید؟ یک روش مطالعه صحیح و اصولی می‌تواند بسیاری از مشکلات تحصیلی را از بین ببرد. بررسی‌های بعمل آمده گویای آن است که افرادی که در زمینه تحصیل موفق بوده‌اند، روش صحیحی برای مطالعه داشتند. یادگیری (learning) مسئله‌ای است که در سراسر طول زندگی انسان بویژه در دوران دانش آموزی و دانشجویی اهمیت زیادی دارد. چرا که دانش آموزان و دانشجویان همیشه در معرض امتحان و آزمون قرار دارند و موفقیت در آن آرزوی بزرگشان است.

شاید به افرادی برخورده باشید که می‌گویند: همه کتاب‌ها و جزوه‌ها را می‌خوانم، اما موقع امتحان آنها را فراموش می‌کنم، یا من استعداد درس خواندن را ندارم، چون با اینکه همه مطالب را می‌خوانم، اما همیشه نمراتم پایین است و یا ... . بسیاری از اینگونه مشکلات به نداشتن یک روش صحیح برای مطالعه باز می‌گردد. عده‌ای فقط به حفظ کردن مطالب اکتفا می‌کنند، بطوری که یادگیری معنا و مفاهیم را از نظر دور می‌دارند. این امر موجب فراموش شدن مطالب بعد از مدتی می‌شود، در واقع آنچه اهمیت دارد یادگیری معنا و مفهوم است، چیزی که نمی‌توانیم و نباید از آن دور باشیم.

برای آنکه مطلبی کاملا آموخته شده و با اندوخته‌های پیشین پیوند یابد، باید حتما معنا داشته باشد، در این صورت احتمال یادگیری بیشتر و احتمال فراموشی کمتر خواهد شد. بنابراین قبل از اینکه خود را محکوم کنیم به نداشتن استعداد درس خواندن ، کمبود هوش ، کمبود علاقه ، عدم تونایی و سایر موارد ، بهتر است نواقص خود را در مطالعه کردن بیابیم و به اصلاح آنها بپردازیم. در اینصورت به لذت درس خواندن پی خواهیم برد. اولین قدم در این راستا آن است كه با اندکی تفکر عادت‌های نامطلوب خود را در مطالعه یافته و سپس عادت‌های مطلوب جایگزین آن گردد.

در این مقاله قواعدی را بیان می‌کنیم که شما را در داشتن یک حافظه خوب یاری می‌کنند . همچنین تکنیک‌های ساده و در عین حال کاملا" موثر و کاربردی را ارائه می‌دهیم که پس از مطالعه و یادگیری و در صورت بکارگیری آنها شاهد تحول بسیار چشمگیری در روند بخاطر سپاری مطالب خواهید بود .

  • Like 2
لینک به دیدگاه
  • پاسخ 1.7k
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

برای تغییر عادات مطالعه مراحل زیر را باید در نظر گرفت:

1. آگاهی ،درباره موضوع و علاقه

2. ارزیابی ،ارزیابی اطلاعات بدست آمده با در نظر گرفتن موقعیت‌های موجود

3. مطابقت خود با فکر تازه و اختیار و قبول آن

انواع روشهای مطالعه

 

روش پس ختام

این روش یکی از مهمترین و معروف‌ترین روش‌های بهسازی حافظه است و داراي مراحل زير است:

مراحل پیش خوانی

در این مرحله کتاب یا مطلب بصورت یک مطالعه اجمالی و مقدماتی مطالعه شود. از جمله موارد این مرحله خواندن عنوان فصل‌ها ، خواندن سطحی فصل ، توجه به تصاویر ، بخش‌های اصلی و فرعی و خلاصه فصل‌ها می‌باشد. هدف در این مرحله یافتن یک دید کلی نسبت به کتاب و ارتباط دادن بخش‌های مختلف کتاب با یکدیگر می‌باشد.

مرحله سؤال کردن

پس از مطالعه اجمالی موضوعات و نکات اصلی ، به طرح سؤال در مورد آنها بپردازید. این کار باعث افزایش دقت و تمرکز فکر و سرعت و سهولت یادگیری می‌گردد.

مرحله خواندن

در این مرحله به خواندن دقیق و کامل مطالب کتاب پرداخته ، که هدف فهمیدن کلیات و جزئیات مطالب و نیز پاسخگوی به سؤالات مرحله قبل می‌باشد. در مرحله خواندن برای فهم بهتر مطالب می‌توان از کارهایی مثل یادداشت برداری ، علامت گذاری و خلاصه نویسی بهره جست.

 

مرحله تفکر

در این مرحله هنگام خواندن ، ساختن سؤال‌ها ، و ایجاد ارتباط بین دانسته‌های خود ، درباره مطلب فکر کنید. در این مورد نیز مهمترین اصل همان بسط معنایی است. بسط معنایی ممکن است در مراحل پنجم و ششم نیز یعنی مراحل از حفظ گفتنی و مرور کردن نقش داشته باشد.

 

مرحله از حفظ گفتنی

در این مرحله باید بدون مراجعه به کتاب و از حفظ به یادآوری مطالب خوانده شده پرداخته شود و بار دیگر به سؤالاتی که خود فرد طرح کرده بود پاسخ دهد. در اینجا باید مطالب آموخته شده را در قالب کلمات برای خود بازگو کرده ، در غیر اینصورت لازم است که مجددا به خواندن مطالبی که آموخته نشده پرداخته شود. مرحله از حفظ گفتنی در پایان هر بخش انجام می‌گیرد و وقتی بخش‌های یک فصل به اتمام رسید به مرحله بعد ، یعنی مرور کردن یا آزمون وارد می‌شویم.

مرحله مرور کردن

این مرحله ، که مرحله آزمون نیز می‌باشد، در پایان هر فصل انجام می‌گیرد. در اینجا به مرور موضوعات اصلی و نکات مهم و نیز ارتباط مفاهیم مختلف به یکدیگر پرداخته و در صورت برخورد با موضوعات مورد اشکال به متن اصلی یا مرجع مراجعه شود. یکی از راه‌های کمک به این مرحله پاسخگوئی به سئوالات و تمرینات پایان فصل است: اجرای این مرحله می‌تواند مقداری از اضطراب امتحان را کاهش دهد.

  • Like 5
لینک به دیدگاه

روش دقیق خوانی

هدف از این مرحله این است که مطالب، کامل و دقیق درک شده و بصورتی سازمان یافته و منظم در حافظه نگهداری شود. برخی از فنون موجود که می‌تواند به روش دقیق خوانی کمک کند عبارتند از:

تکنیک خلاصه برداری

به نوشتن عبارت ، مفاهیم و موضوعات کلیدی متن پرداخته ، بطوری که در مرور مطالب ، با نگاه کردن و خواندن خلاصه‌ها ، همه مطالب خوانده شده را، یادآوری کند. یک روش بسیار مطلوب این است که از خلاصه‌ها نیز دوباره خلاصه برداری شود.

تکنیک سازماندهی مطالب

این تکنیک باعث افزایش درک و سرعت یادگیری و سهولت در بازیابی مطالب آموخته شده می‌شود. برای سازماندهی مطالب استخراج شده سه بخش از متن اصلی مورد مطالعه، لازم است که عبارتند از:

موضوع اصلی: موضوعی که تمامی مطالب را در بر می‌گیرد و بقیه مطالب حول و حوش آن می‌چرخد.

نکته‌های اصلی: خطوط و اندیشه‌هایی، اصلی و مهم هستند که در مجموع، موضوع اصلی را می‌سازند و از صراحت بیشتری برخوردار هستند.

نکات جزئی: اطلاعات جزئی‌تر هستند که بصورت مثال‌ها ، نمونه‌ها ، عکس و تصویر اطلاعات واقعی مطرح می‌گردند.

تکنیک علامت گذاری در متن

در این تکنیک علامت‌هایی را بر روی متن اصلی انجام داده ، از قبیل علامت گذاری به شکل‌های مختلف در متن ، خط کشیدن زیر عبارات مهم ، حاشیه نویسی و ... ، این موارد بسته به سلیقه‌های افراد متفاوت می‌باشد. اما نکته مهمی که در هر نوع علامت گذاری حائز اهمیت است این است که ، بهتر است همانند تکنیک سازمان دهی ، مطالب را در سه دسته مجزا يعني" موضوع اصلی ، نکته اصلی ، موارد جزئی" قرار داده و آنها را با علامت‌های مختلف نشان دهید.

در کنار روش مطالعه عوامل محیطی نیز در میزان یادگیری تأثیر دارد. یک محیط مناسب باعث توجه و تمرکز بهتر و بیشتری می‌شود.

 

حذف عوامل مزاحم فکری

مواردی هست که بخش عظیمی از وقت و فعالیت ذهنی را به خود مشغول می‌دارند، که هیچ رابطه‌اي با موضوع ندارند، موضوعاتی مانند: رفتار معلمان و استادان ، افزایش شهریه و نوع رفت و آمد و ... برخی از موضوعاتی هستند که موقع مطالعه اگر به آنها فکر شود از کارایی مطالعه می‌کاهد. برخی حتی خیال پردازی‌هایشان را موقع مطالعه انجام می‌دهند؛ که به شدت فکر را آشفته کرده و تمرکز را از بین می‌برد. توصیه کلی این است که ذهن خود را از افکار مختلف پاک کنید تا بر روی موضوع مورد مطالعه تمرکز کنید. مطالعه را کنار بگذارید و زمانی مطالعه را شروع کنید که سرحال، علاقمند و متمرکز هستید.

فراهم کردن محیط مناسب

محل و مکانی که مطالعه در آنجا انجام می‌شود باید مناسب باشد. منظور از محل مناسب، مکانی است که آرام ، ساکت و دور از عوامل مزاحم محیطی باشد، این باعث تمرکز بهتر روی موضوع مطالعه می‌شود. بعضی افراد محل و زمانی را برای مطالعه انتخاب می‌کنند که بسیار شلوغ و پر سرو صدا است و بعضی از افراد رختخواب را برای مطالعه انتخاب می‌کنند و توقع یادگیری سطح مطلوب را دارند، ولی از این حقیقت غافلند که این محل‌ها بدترین محل برای مطالعه است.

بارها شنیده‌ایم که دانش آموز یا دانشجویی می‌گوید :

"دیگر حال و حوصله خواندن این کتاب را ندارم "یا "آنقدر از این کتاب خسته شده‌ام که قابل گفتن نیست"و یا "هرچقدر می‌خوانم مثل اینکه کمتر یاد می‌گیریم"و یا "10 بار خواندم و تکرار کردم، ولی بازهم یاد نگرفتم"به راستی مشکل چیست ؟ آیا برای یادگیری درس واقعا" باید 10 بار کتاب را خواند؟ آیا باید دروس خود را پشت سرهم مرورکرد؟و آیا باید ده‌ها بار درس راتکرار کرد تا یاد گرفت ؟ مطمئنا" اگر چنین باشد ، مطالعه کاری سخت و طاقت فرسا است. اما واقعیت چیزی دیگر است . واقعیت آن است که این گروه از فراگیران ، روش صحیح مطالعه را نمی‌دانند و متاسفانه در مدرسه و دانشگاه هم چیزی راجع به چگونه درس خواندن نمی‌آموزند . یادگیری و مطالعه ، رابطه‌ای تنگاتنگ و مستقیم با یکدیگر دارند، تا جایی که می‌توان این دو را لازم و ملزوم یکدیگر دانست. برای اینکه میزان یادگیری افزایش یابد، باید قبل از هرچیز مطالعه‌ای فعال و پویا داشت .

شیوه صحیح مطالعه ،چهار مزیت عمده زیر را به دنبال دارد:

 

1- زمان مطالعه را کاهش می‌دهد.

2- میزان یادگیری را افزایش می‌دهد .

3-مدت نگهداری مطالب در حافظه را طولانی‌تر می‌کند.

4- بخاطر سپاری اطلاعات را آسان‌تر می‌سازد.

  • Like 4
لینک به دیدگاه

برای داشتن مطالعه‌ای فعال و پویا، نوشتن نکات مهم درحین خواندن ضروری است تا برای مرور مطالب،دوباره کتاب را نخوانده و در زمانی کوتاه از روی یادداشت‌های خود، مطالب را مرور کرد . یادداشت برداری ، بخشی مهم و حساس از مطالعه است که باید به آن توجهی خاص داشت . چون موفقیت شما را تا حدودی زیاد تضمین خواهد کرد و مدت زمان لازم برای یادگیری را کاهش خواهد داد. خواندن بدون یادداشت‌برداری یک علت مهم فراموشی است.

شش روش مطالعه :

1-خواندن بدون نوشتن: روش نادرست مطالعه است . مطالعه فرآیندی فعال و پویا است و برای نیل به این هدف باید از تمام حواس خود برای درک صحیح مطالب استفاده کرد. باید با چشمان خود مطالب را خواند، باید در زمان مورد نیاز مطالب را بلند بلند ادا کرد و نکات مهم را یادداشت کرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگیر شده و حضوری فعال و همه جانبه در یادگیری داشت و هم در هنگام مورد نیاز ، خصوصا" قبل از امتحان ، بتوان از روی نوشته‌ها مرور کرد و خیلی سریع مطالب مهم را مجددا" به خاطر سپرد .

2- خط کشیدن زیر نکات مهم :این روش شاید نسبت به روش قبلی بهتر است ولی روش کاملی برای مطالعه نیست، چرا که در این روش بعضی از افراد بجای آنکه تمرکز و توجه بروی یادگیری و درک مطالب داشته باشند، ذهنشان معطوف به خط کشیدن زیر نکات مهم می‌گردد .حداقل روش صحیح خط کشیدن زیر نکات مهم به این صورت است که ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را کاملا" درک کنند و سپس زیر نکات مهم خط بکشند، نه آنکه در کتاب بدنبال نکات مهم بگردند تا زیر آن را خط بکشند .

3- حاشیه نویسی :این روش نسبت بدو روش قبلی بهتر است، ولی بازهم روشی کامل برای درک عمیق مطالب و خواندن کتب درسی نیست ،ولی می‌تواند برای یادگیری مطالبی که از اهمیتی چنداني برخوردار نیستند، مورد استفاده قرار گیرد.

4- خلاصه نویسی : در این روش شما مطالب را می‌خوانید و آنچه را که درک کرده‌اید بصورت خلاصه ،بروی دفتری یادداشت می‌کنید که این روش برای مطالعه مناسب است و از روش‌های قبلی بهتر می‌باشد، چرا که در این روش ابتدا مطالب را درک کرده، سپس آنها را یادداشت می‌کنید، اما بازهم بهترین روش برای خواندن نیست .

5- کلید برداری :کلید برداری روشی بسیار مناسب برای خواندن و نوشتن نکات مهم است . در این روش شما بعد از درک مطالب ، بصورت کلیدی نکات مهم را یادداشت می‌کنید و در واقع کلمه کلیدی کوتاه‌ترین، راحت‌ترین ،بهترین و پرمعنی‌ترین کلمه‌ای است که با دیدن آن، مفهوم جمله تداعی شده و به خاطر آورده می‌شود .

6- خلاقیت و طرح شبکه ای مغز: این روش بهترین شیوه برای یادگیری خصوصا" فراگیری مطالب درسی است .در این روش شما مطالب را می‌خوانید بعد از درک حقیقی آنها، نکات مهم را به زبان خودتان و بصورت کلیدی یادداشت می‌کنید و سپس کلمات کلیدی را بر روی طرح شبکه‌ای مغز می‌نویسيد (در واقع نوشته‌های خود را به بهترین شکل ممکن سازماندهی می‌کنید و نکات اصلی و فرعی را مشخص می‌کنید)تا در دفعات بعد به جای دوباره خوانی کتاب ، فقط به طرح شبکه‌ای مراجعه کرده و با دیدن کلمات کلیدی نوشته شده بروی طرح شبکه‌ای مغز ، آنها را خیلی سریع مرور کنید . این روش درصد موفقیت تحصیلی شما را تا حدود بسیار زیادی افزایش می‌د‌‌هد و درس خواندن را بسیار آسان می‌کند و بازدهی مطالعه را افزایش می‌دهد.

  • Like 3
لینک به دیدگاه

شرایط مطالعه

بکارگیری شرایط مطالعه یعنی بهره وری بیشتر از مطالعه

شرایط مطالعه ، مواردی هستند که با دانستن ، بکارگیری و یا فراهم نمودن آنها ، می‌توان مطالعه‌ای مفیدتر با بازدهی بالاتر داشت و در واقع این شرایط به شما می‌آموزند که قبل از شروع مطالعه چه اصولی را به کار گیرید، در حین مطالعه چه مواردی را فراهم سازید و چگونه به اهداف مطالعاتی خود برسید و با دانستن آنها می‌توانید با آگاهی بیشتری درس خواندن را آغاز کنید و مطالعه‌ای فعالتر داشته باشید :

1- آغاز درست :برای موفقیت در مطالعه ،باید درست آغاز کنید.

2- برنامه ریزی : یکی از عوامل اصلی موفقیت ، داشتن برنامه منظم است .

3- نظم و ترتیب: اساس هر سازمانی به نظم آن بستگی دارد .

4-حفظ آرامش: آرامش، ضمیر ناخود آگاه را پویا و فعال می‌کند.

5- استفاده صحیح از وقت :بنیامین فرانکلین، ((آیا زندگی را دوست دارید؟ پس وقت را تلف نکنید، زیرا زندگی از وقت تشکیل شده است .))

6- سلامتی و تندرستی: عقل سالم در بدن سالم است .

7- تغذیه مناسب: تغذیه صحیح ،نقش مهمی در سلامتی دارد.

8 - ورزش : ورزش کلید عمر طولانی است .

9-خواب کافی: خواب فراگیری و حافظه را تقویت می کند(به درد مریم می خوره:ws3:).

وقتي همه خوابيم، يك عالمه اتفاق مي‌افتد

وقتي همه خوابيم، يك عالمه اتفاق مي‌افتد كه از آن‌ها اطلاعي نداريم؛ حافظه، قدرت تفكر، انرژي بدن، هوشياري، سرعت عمل، تمركز و ... همه و همه در خواب، از اين رو به آن رو مي‌شوند.

انتشارات گاج كتابي با عنوان

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را در گروه كتاب‌هاي مشاوره منتشر كرده است كهاين كتاب تمام ريزه‌كاري‌هاي علمي را به زبان ساده بيان مي‌كند و براي اولين بار، نقش خواب را در درس خواندن و پيشرفت تحصيلي نشان مي‌دهد. مطمئن هستيم با به كارگيري آموزه‌هاي اين كتاب، خوابتان دچار تحولي عميق مي‌گردد.

كتاب بي نام نيز يك كتاب مشاوره‌اي براي دانش‌آموزان و داوطلبان كنكور مي‌باشد كه در برگيرنده‌ي پرسش‌هاي متداول دانش‌آموزان و داوطلبان كنكور است كه طي سال‌ها در سمينار‌هاي گوناگون مطرح شده‌اند.

پرسش‌هاي دانش‌آموزان در اين كتاب نشان مي‌دهد كه :

1- مشكل حواس پرتي و مشكلات مربوط به خواب بخش عمده‌ي سوالات را تشكيل مي‌دهد.

2- منشا بسياري از مشكلات تحصيلي دانش آموزان مربوط به عوامل غير درسي است. مشكلاتي مانند اعتماد به نفس‌هاي آسيب ديده، وسواس، ترس و اضطراب و حواس پرتي و ...

متأسفانه در اكثر پرسش‌هاي طرح شده مي‌توان ردي از نابساماني‌هاي فكري و روحي پيدا كرد و همين نابساماني‌هاست كه توانايي و رفتار بچه‌ها را در درس خواندن و در همه عرصه‌هاي زندگي بالا و پايين مي‌كند.

صرفاً با اولويت دادن به آموزش يا يادگيري "تكنيك‌هاي درسي و كنكوري" نمي‌توان به مشكلات پاسخ داد، به نظر مي‌رسد ما در اين رابطه نيازمند يك تحول فكري هستيم. اين كتاب بر مبناي لزوم همين تحول تنظيم شده است.داوطلبان كنكور و دانش آموزان گرامي مي‌توانند با تهيه و مطالعه اين كتاب پاسخ بسياري از پرسش‌هاي خود را پيدا كنند و در جهت رفع مشكلات خود گام بردارند.

 

10 -درک مطلب:آنچه در حافظه بلند مدت باقی می ماند ، یعنی مطالب است .

  • Like 3
لینک به دیدگاه

چند توصیه مهم که بایدفراگیران علم ازآن مطلع باشند

1- حداکثر زمانی که افراد می‌توانند فکر خود را بروی موضوعی متمرکز کنند بیش از 30 دقیقه نیست ، یعنی باید سعی شود حدود 30 دقیقه بروی یک مطلب تمرکز نمود و یا مطالعه داشت و حدود 10 الی 15 دقیقه استراحت نمود سپس مجددا" با همین روال شروع به مطالعه کرد.

2- پیش از مطالعه از صرف غذاهای چرب و سنگین خودداری کنید و چند ساعت پس از صرف غذا مطالعه نمائید ،چون پس از صرف غذای سنگین بیشتر جریان خون متوجه دستگاه گوارش می‌شود تا به هضم و جذب غذا کمک کند و لذا خون‌رسانی به مغز کاهش می‌یابد و از قدرت تفکر و تمرکز کاسته می‌شود . از مصرف الکل و دارو هم خودداری فرمائید همچنین غذاهای آردی مثل نان و مواد قندی قدرت ادراک و تمرکز را کم می‌کند. نوشابه های گازدارهم همینطور هستند.

3- ذهن آدمی با هوش است، اگر یادداشت بردارید خود را راحت از حفظ و بیاد سپاری مطالب می‌کنيد و نیز همزمان نمی‌توانید هم مطلبی را بنویسید و هم گوش دهید . پس در حین مطالعه لطفا" یادداشت برداری ننمائید .

انسان به عنوان یکی از موجودات عالم ، امتیازات زیادی نسبت به سایر موجودات دارد. یکی از این امتیازات قدرت یادگیری ، تفکر و حفظ اطلاعات است . قدرت یادگیری و حفظ اطلاعات، باعث تفاوت میان انسان و حیوان شده و نیز برتری انسان را نسبت به سایر موجودات به اثبات رسانده است.به طور كلي ما با به كار گيري روش‌هاي صحيح مطالعه مي‌توانيم از مطالعه كردن و درس‌خواندن لذت ببريم و نتيجه مورد دلخواه را گرفته و به موفقيت دست پيدا كنيم .

  • Like 4
لینک به دیدگاه

به نظرتون شرکت در آزمون های کدوم موسسه بهتره ؟ ( پارسه یا ماهان یا ... )

خیلی از دوستان گفتن که آزمون ها کلا استاندارد نیستن ، ولی می خوام اگه خدا بخواد حتما توی یه آزمون نسبتا بهتری شرکت کنم که با برنامه درس بخونم و ...

ممنون میشم راهنمایی کنید
:icon_gol:

  • Like 2
لینک به دیدگاه

به نظرتون شرکت در آزمون های کدوم موسسه بهتره ؟ ( پارسه یا ماهان یا ... )

خیلی از دوستان گفتن که آزمون ها کلا استاندارد نیستن ، ولی می خوام اگه خدا بخواد حتما توی یه آزمون نسبتا بهتری شرکت کنم که با برنامه درس بخونم و ...

ممنون میشم راهنمایی کنید
:icon_gol:

منتظر اسی خان باش تا بیاد جواب بده ایشون تجربیات ارزنده ای در این زمینه داره...منم خودم منتظرشم تا بیاد چند سوال دارم ازش..
  • Like 1
لینک به دیدگاه

موفقیت یا عدم موفقیت شما در تحصیلات دانشگاهی ، مستقیما به این امر بستگی دارد که چگونه از وقت خود استفاده می‌کنید

بر اثر پیشرفت سریع و غیر قابل انتظاری که در قلمرو دانش و فناوری طی چند قرن اخیر نصیب انسان شده است، حجم اطلاعات و دانسته های بشری روز به روز به طور سر سام‌آوری در حال افزایش است. بنابراین لازم است دانش‌آموزان و دانشجویان هرچه سریع‌تر خود را با این تغییر و تحولات، همگام سازند. در این راستا، بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان کوشش زیاد می‌کنند و بسیار مطالعه می‌کنند ،اما به دلیل عدم توانایی در تمرکز حواس، هنگام مطالعه نمی‌توانند به نتیجه دلخواه دست یابند.

تمرکز در لغت یعنی تراکم، فشردگی مجموعه، چکیده، تمرکز و در اصطلاح یعنی حفظ و نگهداری، توجه و تمرکز حواس روی موضوعی معین . مطمئناً بدون تمرکز حواس ، یادگیری مثمر ثمر نخواهد بود . همه افراد توانایی تمرکز دارند.چون تمرکز نسبی است، کسی نمی‌تواند ادعا کند کاملا حواس پرت است و یا همیشه تمرکز حواس دارد.

تمرکز گاهی ساده است و گاهی مشکل. تمرکز در موضوع‌هایی که نیاز به تفکر و تجزیه و تحلیل دارند، مشکل و تمرکز در موضوع‌هایی که جنبه‌ی تفریحی و سرگرمی دارند ، بسیار آسان است.

 

تمرکز حواس:

برای تمرکز حواس باید عوامل حواس پرتی را به حداقل رساند. تمرکز هر شخص به نسبت کاهش عوامل حواس پرتی او افزایش می‌یابد و بنا به تغییرات موقعیت ذهنی و محیطی او تغییر می‌کند . بیشتر افراد گمان می‌کنند که تمرکز یک امر ذاتی و تغییر آن ناممکن است، در حالی که تمرکز یک امر اکتسابی است و باید هر روز پرورش و جهت داده شود و هر کس با هوش عادی خود می‌تواند به آن دست یابد. پس برقراری تمرکز حواس به میزان کاهش عوامل حواس پرتی بستگی دارد . یعنی هر چه عوامل مزاحم و مخل تمرکز بیشتر باشند، توانایی حفظ تمرکز حواس کمتر است و بر عکس. لذا حواس پرتی، یعنی خارج شدن از روند مطالعه یا جریان کاری و فرو رفتن در افکار و تخیلات و یا انجام کار دیگر.

منشاء پراگندگی حواس:

 

حواس پرتی یا منشاء ذهنی و درونی دارد و یا منشاء بیرونی و محیطی

حواس پرتی درونی و ذهنی:

 

عبارت است از اشکالات فکری انسان و اندیشه‌هایی که موانعی بر سر راه توجه دقیق به مطالعه و تمرکز حواس ایجاد می‌کنند. این مواقع شامل مواردی از قبیل: درد، رنج، غم وغصه ، نگرانی، گرسنگی و تشنگی ، سردی و گرمی ، ترس و خشم و شادی ، سردرد و ... می‌باشد

حواس پرتی بیرونی و محیطی:

آنچه که به محیط پیرامون فرد ارتباط پیدا می‌کند و یا تحریکات غیر عادی که توسط حواس مختلف انسان ایجاد می‌شوند مانند نور شدید و نور ضعیف ، صداهای ناهنجار، روشن بودن رسانه‌ای صوتی و تصویری و نظایر اینها ممکن است فرایند تمرکز حواس را با اشکال مواجه کنند. رهایی از حواس پرتی و ایجاد تمرکز حواس در افراد مختلف ، متفاوت است و به حالت درونی ، تجربه‌ها مکان و موقعیت آنها بستگی دارد.

برخی از افراد اظهار می‌دارند که من آدم کاملا حواس پرتی هستم و برخی دیگر می‌گویند نمی‌توانم تمرکز حواسم را به روی کاری حفظ کنم . در حالی که این تفکر غلط است و هیچ کس نباید خود را فردی کاملا حواس پرت یا فاقد تمرکز حواس بداند، بلکه بهتر است وقتی که تمرکز حواس فردی دچار اختلال شد ، بگوید در این لحظه و در محیط فعلی حواس پرتی من بیشتر و میزان تمرکز من کمتر است. لذا حواس پرتی بیشتر علل درونی دارد و به طبیعت خود فرد، ویژگی‌ها، حالات روحی و روانی، و عادات فردی بستگی دارد.بی‌شک حواس پرتی بیرونی آسان‌تر از عوامل حواس پرتی درونی بر طرف می‌شود .پس می‌توان بدون توجه به عوامل محیطی مانند : سرو صدای زیاد، شلوغ بودن محیط و حتی داخل سرویس و هنگام مسافرت تمرکز حواس خود را حفظ کرد . اما نمی‌توان در حال گرسنگی و یا تشنگی شدید نگرانی و ناراحتی دگرگونی فکر و اندیشه با تمرکز مطالعه کرد و یا کار دیگری را با تمرکز انجام داد . مطالعات و یا تجربیات زیادی این موضوع را تائید کرده است که یک انسان می‌تواند در محل پر سرو صدا و نا آرامی با تمرکز و توجه کافی مطالعه کند.

لینک به دیدگاه

روش‌های تقویت تمرکز حواس:

تمرکز حواس هنگام مطالعه، کلید اصلی و اساسی درک و فهم مطالب است و کلید اساسی تمرکز حواس استفاده از روش‌هایی است که باعث تقویت و پرورش و مهارت در برقراری تمرکز حواس هنگام مطالعه می‌شوند. بنابراین بدون تمرکز حواس ممکن است درک و فهم مطلبی که فقط یک ساعت وقت لازم داشته باشد ، ساعت‌ها وقت بگیرد ،اما به خوبی فهمیده نشود و امر مطالعه بی‌فایده است و اثر مثبتی نخواهد داشت. لذا کاربرد روش‌ها و فنونی که به خواننده کمک می‌کند تا هنگام مطالعه فعال باشد و تمرکز حواس را تقویت و مهارت فرد را در ایجاد تمرکز حواس هنگام مطالعه افزایش می‌دهد ، عبارتند از:

آمادگی برای مطالعه:

برای شروع مطالعه ، ابتدا بایستی خود را از جهات گوناگون آماده کرد، زیرا حداکثر آمادگی ، مقدمه‌ای برای علاقمندی به مطالعه، ایجاد تمرکز حواس و یادگیری بهتر می‌باشد. منظور از آمادگی پیدایش تمام شرایطی است که شخصی را قادر می‌سازد تا با اطمینان به موفقیت و اعتماد به نفس، به تجربه خاصی بپردازد .

آمادگی بدنی:

به رشد و تکامل طبیعی بدن ، تندرستی و نداشتن نقص‌های بدنی مربوط است. گاهی وجود بیماری‌هایی مانند زخم معده، میگرن، سردرد و نظایر اینها باعث از بین رفتن تمرکز حواس و مانع مطالعه فرد می‌شود و فرد تا به دست آوردن تندرستی کامل قادر به برقراری تمرکز حواس و مطالعه ثمر بخش نیست و انگیزه کافی هم برای مطالعه ندارد.

آمادگی ذهنی:

آمادگی ذهنی را می‌توان از خصوصیاتی نظیر رشد گویای سالم ، قدرت تفسیر و تعبیر اشکال ، توانایی درک همانندی‌ها و ناهمانندی‌ها میان کلمات و شناخت دانست .

آمادگی اجتماعی:

به ماهیت و وسعت تجارب فرد بستگی دارد که می‌توان آنرا با تجربه و تحلیل زمینه خانه و خانوادگی ، محیط وسیع اجتماعی که او در آن تجربه اندوخته است و تربیت پیشین او تعیین کرد.

آمادگی روانی:

آمادگی روانی به شکل پیچیده‌ای با رشد و تکامل بدنی ، ذهنی و اجتماعی آمیخته است . خستگی، بی قراری ، بی‌تابی، کوتاهی زمان، دقت نداشتن تمرکز در مطالعه، واکنش‌های منفی نسبت به خود و دیگران ، ضعف اعتماد به نفس و نظایر آنها همگی نشانه نبودن آمادگی روانی ، بدنی ،ذهنی و اجتماعی دانش آموزان و دانشجویان ، اجرای برنامه‌های آموزشی ، تمرکز حواس و فرایند یادگیری را آسان‌تر و مطلوب‌تر می‌کند.

داشتن علاقه به مطالعه:

مطالعه ثمر بخش از دو عامل متاثر است: یکی علاقه نسبت به مطالب خواندنی ، دیگری کاربرد ماهرانه فنون مطالعه نسبت به مطلب خواندنی که سبب می‌شود تا شخص به مطالعه بیشتر بپردازد، مطالعه بیشتر منجر به بهتر شدن فنون مطالعه می‌شود . کاربرد فنون بهتر ، مطالعه را آسانتر ، سریع‌تر و لذت بخش‌تر می‌سازد؛ در نتیجه علاقه خواننده نسبت به مطالعه افزایش می‌یابد. پس تا زمانی که فرد تمایل یا علاقه به انجام کاری نداشته باشد، نمی‌تواند برانگیخته شود. لذا وقتی خواننده به موضوعی علاقه‌مند می‌شود، خود به خود بر آن تمرکز می‌کند، بیشتر دقت می‌کند و به راحتی مطالب را به حافظه می‌سپارد و بعدا هم خیلی راحت به خاطر می‌آورد .پس ازعلاقه پیدا کردن نسبت به مطالب، گام بعدی تعیین هدف مطالعه است، زیرا هدف زیر بنای انجام کاری است و به فعالیت انسان جهت و نیرو می‌دهد .

هدف ارزشمند، فرد را به خواستن و طلب کردن وادار می‌کند و نیروی لازم را برای فعالیت در وی بوجود می‌آورد و سبب پیدایش تمرکز در او می‌شود . لذا هر فرد برای مطالعه باید هدف مشخصی داشته باشد.« زیرا تعلیم و تربیت علم اهداف است و همه بر این باورند که بدون داشتن هدف، یادگیری کاری بس دشوار و غیر ممکن است» همانطور که فرانکین معتقد است انسان بدون هدف مانند گلوله‌ای است که بدون هدف شلیک می‌شود . علاوه بر آن مطالعه بدون هدف یکی از عادات غلط مطالعه بشمار می رود .

تعیین زمان و مکان مطالعه:

یکی از راه‌های برقراری تمرکز حواس این است که مطالعه در آن ساعت از روز انجام گیرد که برای فرد مناسب‌تر است. اما تعیین مناسب‌ترین زمان برای مطالعه کاری دشوار است و به عادات فردی بستگی دارد. برخی افراد عادت دارند تا نیمه‌های شب بیدار بمانند و با استفاده از سکوت و آرامش شبانه با خیالی راحت و آسوده مطالعه کنند، برخی دیگر عادت دارند شب زود بخوابند و صبح زود از خواب بیدار شوند و به مطالعه بپردازند.با این توصیف تعیین زمان و مقدار مطالعه باعث آگاهی از تمام زمینه مطالعه ، برقراری تمرکز حواس، عدم سردرگمی، جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی و فهم بهتر مطالب می‌شود.

والتر پارک در کتاب خود به نام « چگونه درس بخوانیم؟» چنین می‌نویسد: « موفقیت یا عدم موفقیت شما در تحصیلات دانشگاهی ، مستقیما به این امر بستگی دارد که چگونه از وقت خود استفاده می‌کنید؟ موفقیت در دانشگاه و البته در مقاطع تحصیلی پایین‌تر نیز بستگی به استفاده اشتباه از زمان دارد .» «محیط آشنای یک اتاق مشخص، در حین مطالعه موجب انصراف کمتر و تمرکز بیشتر حواس می‌شود ،زیرا لوازم آن اتاق هر روز پیش چشم شما است و کمتر توجهتان را به خود جلب می‌کند . به علاوه اگر هر روز به وقت مطالعه در اتاق معینی بودید کم کم ذهنتان عادت می‌کند که به محض رسیدن به آن اتاق آماده تمرکز حواس و فراگیری شود.» بنابراین ثابت بودن مکان مطالعه و مشخص بودن آن به علت دسترسی به آن و فراهم بودن وسایل مورد نیاز از قبیل کتب درسی ، دفاتر، کتاب لغت، خط کش، قلم و نظایر آن جهت مطالعه موجب تمرکز حواس بیشتر و آمادگی ذهنی هنگام مطالعه می‌شود. پس یکی از بهترین راه‌های برقراری تمرکز اختصاص دادن یک اتاق مجهز به آنچه لازم دارید ، در موقع مطالعه است.

این اتاق خیلی زود مناسب تمرکز و یادگیریتان شده و کار شما را به طور خودکار راحت‌تر می‌کند و بعد برایتان یک عادت مفید می‌شود. « برای داشتن تمرکز به هنگام مطالعه ابتدا باید خود را از دنیای خارج جدا کنید و محیط مناسبی برای مطالعه بر گزینید . چنین محیطی باید آرام، روشن و دارای هوای مناسب باشد. هیچ چیز به اندازه سر و صدا ، خسته کننده و مانع تمرکز حواس نیست. ایجاد محیط کار مناسب، به دلیل ایجاد آرامش و شرایط مناسب اهمیت دارد و زمینه‌ای است برای تمرکز و دقت» یاد بگیر که بگویی «نه»:

« زمانیکه تصمیم گرفتید باید مطالعه کنید، اما دوستان یا هم اتاقی‌های شما در خواست می‌کنند که دور هم جمع شوید ؛ هنر گفتن «نه» را در خود تقویت کنید . اگر این اراده در شما ضعیف است ، می‌توانید روی در اتاق مطالعه خود بنویسید « مزاحم نشوید» اگر موفق نشدید می‌توانید کارهای دیگری انجام دهید که نشان دهد شما دوست ندارید که کسی باعث از هم گسیختن افکار شما شود».

لینک به دیدگاه

جمله« این کار محال است» را از دفتر زندگی خود خط بزنید

ترک افکار منفی و داشتن افکار مثبت:

مطالعه عمیق و یادگیری ثمر بخش، وقتی حاصل می‌شود که فرد تصور مثبتی از خود داشته باشد و به خود اعتماد کند . زیرا اعتماد به خود در موفقیت مؤثر است و مهارت را بیشتر و نیرو را افزایش داده و مغز را سالم‌تر می‌کند . وقتی می‌خواهید کاری انجام دهید از گفتن کلماتی همانند : نمی‌خواهم ، نمی‌دانم، نمی‌توانم بپرهیزید.

جمله« این کار محال» است را از دفتر زندگی خود خط بزنید ، ترس و بدگمانی و بی‌ارادگی را از ذهن خود دور کنید . هرگز به خویشتن اجازه ندهید که هیجانات و افکار منفی شما را در خود غرق سازد و تمرکز حواس شما را مختل کند.

اعتماد به نفس داشته باشید و پیوسته به نزد خود تکرار کنید که قادر به انجام کار هستم ، می‌توانم انجام دهم و باید انجام دهم . بدین طریق تفکر مثبت را در خود پرورش دهید. قوی بودن اعتماد به نفس احساس شعف و شادی را در شما بوجود می‌آورد و در حالت شادمانی از تمرکز حواس خوبی برخوردارید. بهتر فکر می‌کنید، بهتر مطالعه می‌کنید و نتیجه کارتان بهتر می‌شود.

انسان در بحر اندیشه‌های خوشایند حافظه بهتری پیدا می‌کند و ذهن در حالت آرامی قرار می‌گیرد و میل به یادگیری را در خود بوجود می‌آورد

مارگریت کوربت می‌نویسد « انسان در بحر اندیشه‌های خوشایند حافظه بهتری پیدا می‌کند و ذهن در حالت آرامی قرار می‌گیرد و میل به یادگیری را در خود بوجود می‌آورد» لذا خود پنداری مثبت مهمترین کمک برای تمرکز و یادگیری است اگر بتوانیم تصورات غلط و منفی را از ذهن خود دور نموده و تصورات مثبت را جایگزین کنیم ، می‌توانیم علاقه به مطالعه و یادگیری را در خود ایجاد کنیم، چرا که علاقه به مطالعه شرایط اصلی و اساسی ایجاد تمرکز حواس به هنگام مطالعه است .آلفرد آدلر روانشناس مشهور ، در دوره جوانی در درس ریاضی بسیار ضعیف بود.

معلمش این موضوع را با والدینش در میان گذاشت آنها باور کردند که آدلر در درس ریاضی ضعیف است، آدلر هم این موضوع را پذیرفته بود . یکی از روزها که معلم مسئله‌ای را روی تخته نوشته بود و شاگردان کلاس از حل مسئله عاجز مانده بودند ، آدلر جواب مسئله را پیدا کرد ، پای تخته رفت و در میان حیرت همگان مسئله را حل کرد .او آنروز فهمید که توانایی درک و فهم مطالب درس ریاضی را دارد ، استعدادش را باور کرد، تصورات مثبت را جایگزین تصورات منفی کرد و از آن به بعد یکی از دانش آموزان ممتاز درس ریاضی شد.

طرح سئوال:

طرح سئوال یکی از شیوه‌های مطالعه دقیق و فعالانه است که در تمام اوقات مطالعه، مفید است. طرح سئوال پیش از مطالعه دقیق، فرد را وادار می‌کند تا به طور فعالانه و با تمرکز و دقت کافی و با انگیزه و علاقه به مطالعه بپردازد . طرح سئوال هنگام مطالعه یکی از روش‌هایی است که خواننده را فعال و به طور عمقی او را در گیر مطالعه می‌کند وسبب برانگیختن جدیت و تلاش وی به هنگام مطالعه می‌شود و فرد برای یافتن پاسخ به سئوالات بایستی تمرکز حواس خود را حفظ نماید ، زیرا در هنگام مطالعه ، نمی‌توان بدون تمرکز پاسخ سئوالات را پیدا کرد. بعد از خواندن مطالب با طرح سئوال می‌توان میزا ن فراگیری خود را ارزش یابی نموده و به نقاط قوت و ضعف خود پی‌برد و سبب ایجاد نظر انتقادی نسبت به مطالب در فرد می‌شود. خواننده در مطالعات بعدی برای از بین بردن نقاط ضعف خود با دقت و تمرکز بیشتری مطالعه می‌کند.

آگاهی از شیوه‌های صحیح مطالعه و یادگیری:

« برخی از والدین به طور مدام به فرزندان خود می‌گویند درس بخوانید، مطالعه کنید، ولی هرگز نمی گویند چگونه مطالعه کنید و روش‌های صحیح مطالعه را نمی‌دانند» بنابراین آگاهی از شیوه های صحیح مطالعه و یادگیری چون:تند خوانی ، عبارت خوانی، خواندن اجمالی ، خواندن تجسمی، و … به خواننده کمک می‌کند تا تمرکز حواس خود را هنگام مطالعه حفظ نمایند.

تند خوانی:

تند خوانی باعث توجه و تمرکز بیشتر و فهمیدن مطالب و در نتیجه باعث یادگیری بهتر می‌شود . فکر و ذهن ما قادر است هزاران کلمه را در دقیقه از خود عبور دهد ولی اگر سرعت مطالعه ما پائین باشد، ذهن وقت اضافی می‌آورد و ناچار به این شاخه وآن شاخه می پرد و در نتیجه حواس پرتی ایجاد می شود . اما مطالعه سریع و یا تند خوانی فرصت جولان به ذهن نمی دهد و سبب برقراری تمرکز حواس هنگام مطالعه می شود.

عبارت خوانی :

عبارت خوانی یعنی خواندن عبارات و جملات به عوض خواندن کلمات . عبارات خوانی به نوع دیگری به تمرکز حواس کمک می کند از این طریق خواننده باید با سرعتی که نزدیک به سرعت اندیشیدن اوست . بخواند، اگر سرعت آنقدر کم باشد که ذهن از حالت فعال بودن باز بماند ، احساس دلزدگی ایجاد می‌شود و چیزهای دیگری ذهن فرد را مشغول می‌کند و از روند مطالعه خارج می‌شود . بنابراین اگر سرعت خواندن با سرعت اندیشیدن هماهنگ باشد، باعث افزایش تمرکز حواس می‌شود.

خواندن اجمالی:

روش خواندن اجمالی مبتنی است بر یک نمونه گیری سریع از نکات اساسی و صرف نظر کردن از جزئیات، در این روش خواننده مطالب را سازمان بندی می کند ، آنگاه هدف از مطالعه خود را مشخص نموده و مقدار زمان مطالعه و میزان دشواری کتاب را تخمین می زند و سپس از طریق سئوال کردن کنجکاوی ، علاقه، دقت و تمرکز حواس فرد ، افزایش میابد.

خواندن تجسسی:

منظور از روش تجسسی طرح انواع سئوالات جزئی و کلی و مطالعه عمیق و اثر بخش در جهت دست یافتن به پاسخ این سئوالات است … کسی که به دنبال چیزی می‌گردد به احتمال بیشتری آن چیز را پیدا می‌کند لذا هدف خواندن تجسسی افزایش دامنه تمرکز و درک عمیق تر معانی است . به همین دلیل خواندن تجسسی تمرکز حواس و علاقه فرد را افزایش می‌دهد و به او کمک می‌کند تا مطالب دشوار را تجزیه و تحلیل نموده و آنها را بهتر بفهمد. فهمیدن مطالب موجب تحکیم آنها در حافظه می‌شود پس خواندن تجسسی برای غلبه بر تنبلی ، حالت کسلی، پرتی حواس، از طریق تحریک حس کنجکاوی و شرکت فعالانه در مطالعه به کار می‌رود.

جدیت در مطالعه:

به محض نشستن پشت میز مطالعه خواندن را با جدیت شروع کنید ، چرا که اگر سریع مشغول به کار مطالعه شوید ، تمرکز حواس زود به دست می‌آید « این ضرب المثل چینی را به یاد داشته باشید که: فتح ستارگانی که هزاران فرسنگ از ما دور هستند با بر داشتن قدم اول امکان پذیر است» شک و تردید حاصلی جز حواس پرتی یا انحراف حواس و تسلیم به تخیلات واهی ندارد ، اجازه ندهید چیزی جز مطالعه ذهن شما را مشغول کند . با خود تصمیم بگیرید تا مقدار زمانی را برای مطالعه مشخص کنید و خود را به مدت زمانی خاص محدود کنید . در این زمان از مطالعه دست نکشید ، به مطالعه ادامه دهید ، اما زمان مطالعه را طولانی نکنید ،بیهوده وسواس به خرج ندهید ، بهانه تراشی نکنید به خود تلقین کنید که فرد با اراده‌ای هستید و می‌توانید هر درسی را به خوبی یاد بگیرید. جدی باشید و با علاقه و انگیزه مطالعه کنید تا هنگام مطالعه دچار حواس پرتی نشوید.

استفاده از رهنما:

یکی از شیوه‌های برقراری تمرکز حواس، استفاده از یک رهنما چون ؛ انگشت سبابه، مداد و … به هنگام مطالعه است . زیرا استفاده از یک رهنما هنگام مطالعه باعث تمرکز حواس بهتر ، افزایش سرعت مطالعه، عادت به روان خواندن، جلوگیری از برگشت دوباره خوانی و اتلاف وقت و جلوگیری از خستگی چشم و ذهن می‌شود.

پیشنهادات:

سعی کنید با ایجاد انگیزه‌های نیرومند و در نظر گرفتن اهدافی که برایتان مهم و جالب توجه است نسبت به مطالعه در خود شوق و علاقه ایجاد کنید. زیرا علاقه داشتن نسبت به موضوعی سبب تمرکز حواس در هنگام مطالعه آن موضوع می‌شود.موقعیت‌هایی که نمی‌توانید در آنها تمرکز حواس داشته باشید ، تجزیه و تحلیل کنید ، احساسات خود را مورد بررسی قرار دهید و بدانید که چه عواملی افکار شما را دگرگون می‌کنند. افکار منفی و بیمارگونه را از خود دور کنید و هر موقعیت را تا حدی که می‌توانید به طور منطقی تعبیر و تفسیر کنید.

موضوع‌های مطالعاتی خود را تقسیم بندی کنید، یعنی هر موضوعی را که می‌خواهید مطالعه کنید، آن را به قسمت‌های کوچکتر تقسیم کرده و به تدریج در زمان‌های مختلفی آنها را مطالعه کنید.

هر وقت مصمم شدید مطالعه کنید یا کار دیگری انجام دهید ، بکوشید بر عزم خود پا بر جا باشید تا آن کار را به اتمام برسانید .

زمان‌های مطالعه خود را با فعالیت‌های متنوع تقسیم نمائید تا اینکه بتوانید تمرکز حواس خود را برای مدت زمان طولانی‌تری حفظ کنید و مطالعه را در آن ساعت از روز انجام دهید که برای شما مناسب‌تر است .

  • Like 2
لینک به دیدگاه

در جستجوی هر چه هستی با شهامت‌ترینی ، زیرا که جسارت کنکاش را به خود داده‌ای

کتاب هفته‌های من اولین کتاب برنامه‌ریزی هوشمند ويژه دانش‌آموزان، دانشجويان و مديران می‌باشد که توسط انتشارات گاج منتشر شده است.موضوع این کتاب، برنامه‌ریزی تحصیلی برای داوطلب است. این کتاب علاوه بر ارائه مطالب ویژه هر هفته ،که دانش‌آموز را به نحو مؤثری هدایت می‌کند، می‌تواند با ویژگی هوشمندی که دارد، وی را با دیگر رقبا در سطح کشور مقایسه نماید و با ارائه گزارش‌های آماری در قالب‌های فردی و مقایسه‌ای، وضعیت دانش‌آموز را در میان دیگر داوطلبان در طی بازه‌های هفتگی مشخص و تعیین نماید.

به جای اینکه بکوشید دنیای خارج را تغییر دهید ، خود را تغییر دهید و لازم نیست که دیگران و یا رفتار آنها را مطابق دلخواه خویش تغییر داده شوند

استفاده از یک استراحت کوتاه در هر ساعت، انرژی لازم برای حفظ تمرکز حواس را برای مدت زمانی طولانی‌تری در اختیار فرد می گذارد. هرکاری به جای خویش نیکوست پس برنامه مطالعاتی داشته باشید و برای هر کاری وقت به خصوص تعیین کنید.

با آگاهی از فنون مطالعه و بکارگیری آنها در هنگام مطالعه در خود ایجاد تمرکز کنید، زیرا کاربرد فنونی که خواننده را در عمل مطالعه فعال می سازد، کلید اساسی ایجاد تمرکز است.

به جای اینکه بکوشید دنیای خارج را تغییر دهید ، خود را تغییر دهید و لازم نیست که دیگران و یا رفتار آنها را مطابق دلخواه خویش تغییر دهید.

چند برگ کاغذ روی میز مطالعه خود داشته باشید و مواردی از افکار منحرف کننده و مزاحم را یاداشت کنید و بعد از مطالعه نسبت به حل آنها در حد امکان اقدام نمائید.

ممکن است حواس پرتی شما ناشی از گرسنگی و تشنگی شدید، بی خوابی ، خستگی و یا علت یا علل درونی دیگری باشد، در چنین موقعیتی هرگز مطالعه نکنید.هنگام مطالعه لباس راحتی به تن کنید ، لباسی که نه بسیار زبر باشد نه بسیار نرم ، نه بسیار گشاد باشد نه بسیار تنگ.

مطالعه در حالت‌هایی نظیر دراز کشیدن ، به پشت خوابیدن، در حال راه رفتن تکیه زدن به دیوار و امثال اینها مفید نمی‌باشد. زیرا در چنین موقعیت‌هایی نمی‌توان تمرکز حواس خود را حفظ نمود ، بنابراین هنگام مطالعه سعی شود خم شدن کمر عادت نشود و فاصله کتاب تا چشم سی سانتیمتر باشد.

محرک‌های محیطی از قبیل صدای رادیو، تلویزیون و… که باعث حواس پرتی شما می‌شوند از موقعیت مطالعه خود حذف کنید.

بهترین وضعیت برای درس خواندن نشستن پشت میز مطالعه می‌باشد و بدترین وضعیت درازکش می‌باشد، چرا که در این وضعیت، فرد سریع از حال و هوای مطالعه خارج می‌شود و تمرکز حواس خود را از دست می‌دهد.

محل مطالعه باید از هر نظر مانند نور ، دما، درجه حرارت و … مناسب باشد.انگیزه بسیار بالایی برای مطالعه داشته باشید ،زیرا افرادی که دارای انگیزه بسیار بالایی هستند می‌توانند تمرکز حواس خود را برای چندین ساعت حفظ کنند.

  • Like 1
لینک به دیدگاه

به نظرتون شرکت در آزمون های کدوم موسسه بهتره ؟ ( پارسه یا ماهان یا ... )

خیلی از دوستان گفتن که آزمون ها کلا استاندارد نیستن ، ولی می خوام اگه خدا بخواد حتما توی یه آزمون نسبتا بهتری شرکت کنم که با برنامه درس بخونم و ...

ممنون میشم راهنمایی کنید
:icon_gol:

آزمون های ماهان از پارسه بهتره....در چند سال اخیر جامعه آماریش بهتر شده و هم طراحان خوبی داره...ولی بهرحال هیچکدام در حد کنکور نیستن

  • Like 3
لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...
کسانی که به جزوه طراحی دکتر شریعت پناهی نیاز دارند پیام خصوصی بزارند

 

سلام لطفا اگه زحمتی نیست جزوه طراحی دکترشریعت پناهی رو برای من بفرستید.مرسی

  • Like 1
لینک به دیدگاه
سلام لطفا اگه زحمتی نیست جزوه طراحی دکترشریعت پناهی رو برای من بفرستید.مرسی

دوست عزیز همانگونه که ذکر کرده اند از طریق پیام خصوصی درخواست خود را مطرح فرمایید:icon_gol:

  • Like 4
لینک به دیدگاه

slm man emsal arshad daram vali erteashato kontorolamo gharare terme 7 o 8 vardaram.man alan in 2ta darso chikar konam??chi bekhunam?az mordad mikham shuru konam.ruzi fek mikonin chan saat bekhunam khube?

  • Like 2
لینک به دیدگاه

سلام بر دوستان عزیز ...میبینم که دارین شروع میکنین به شکوندن شاخ کنکور :ws3:فقط یه خورده یواش تر بشکونین ...:ws3:

من شنیدم که نباید مجموعه ای رو سفید بذاری یعنی یه جورایی ضریب منفی داره ..شنیدم که به جای سفید 0.5% هم بزنی خیلی تاثیر گذاره..یعنی واقعا همینطوره؟:icon_pf (34):

  • Like 3
لینک به دیدگاه
slm man emsal arshad daram vali erteashato kontorolamo gharare terme 7 o 8 vardaram.man alan in 2ta darso chikar konam??chi bekhunam?az mordad mikham shuru konam.ruzi fek mikonin chan saat bekhunam khube?

 

اگر فارسی بنویسین خیلی بهتر میشود مهندس. :icon_gol:

 

اگه همه درس ها رو خوندی به غیر از ارتعاشات و کنترل.

 

ترم 7 ارتعاشات بردار و همزمان با خوندن درس،تست هایش را بزن.

 

کنترل زیاد مهم نیست،بذارش برای ترم 8 و سر کنکور هم نمیخواد به سوالاتش جواب بدی.

 

ترم 7 هم تا میتونی واحد کم بردار و روزی 9 ساعت باید بخونی اگر میخواهی جای خوبی قبول بشی.

  • Like 3
لینک به دیدگاه
سلام بر دوستان عزیز ...میبینم که دارین شروع میکنین به شکوندن شاخ کنکور :ws3:فقط یه خورده یواش تر بشکونین ...:ws3:

من شنیدم که نباید مجموعه ای رو سفید بذاری یعنی یه جورایی ضریب منفی داره ..شنیدم که به جای سفید 0.5% هم بزنی خیلی تاثیر گذاره..یعنی واقعا همینطوره؟:icon_pf (34):

تاثیر خاصی نداره،اما خوبه اگه دو سه تا سوال جواب بدی.

 

مثلا اگه همه درس ها را زدی،5 دقیقه آخر سر برو زبان تخصصی،معمولا متن اولش خیلی راحته،میشه دو الی سه سوال زبان را جواب داد و از کسانیکه سفید میگذارند،جلو افتاد.

  • Like 4
لینک به دیدگاه
تاثیر خاصی نداره،اما خوبه اگه دو سه تا سوال جواب بدی.

 

مثلا اگه همه درس ها را زدی،5 دقیقه آخر سر برو زبان تخصصی،معمولا متن اولش خیلی راحته،میشه دو الی سه سوال زبان را جواب داد و از کسانیکه سفید میگذارند،جلو افتاد.

یعنی الان با توجه به این کارنامه اگه به جای دینامیک و زبان سفید باشه رتبه اش چقدر تغییر میکنه؟tk73tfwqtnpp5v7dt6u.jpg
  • Like 1
لینک به دیدگاه
مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.

×
×
  • اضافه کردن...