رفتن به مطلب

تاپیک طرفداران سنتور(اخبار و موسیقی و تئوری و آموزش)


EN-EZEL

ارسال های توصیه شده

هوشنگ کامکار

 

در سال

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به دنیا آمد. موسیقی را نزد پدرش استاد
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آموخت و مدت ۲ سال در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به تحصیل موسیقی پرداخت. در سال ۱۳۵۴به اخذ درجه لیسانس در رشته آهنگسازی از
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نایل آمد و سپس در کنسرواتوار سانتاچی چیلییای رم به تحصیل کنترپوان و فوگ پرداخت و درجه لیسانس موسیقی را در ایالات متحده آمریکا از دانشکده سانفرانسیسکو دریافت کرد.او به مدت ۱۰سال در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به تدریس موسیقی پرداخت و مدیریت گروه موسیقی این دانشگاه را به مدت ۶ سال(از سال ۱۳۷۲ تا سال ۱۳۷۸) عهده دار بود.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
وی سرپرستی گروه موسیقی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را برعهده دارد.

بیژن کامکار

 

(زاده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) آهنگ ساز، نوازندهٔ
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و خوانندهٔ
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

..................................

وی در خانواده‌ای هنرمند و هنردوست كه هم اینك سررشته قسمت مهمی از موسیقی ایرانی در دستان پرتوان آنان قرار دارد.

 

پدر خانواده ، حسن كامكار ، جزء‌معدود هنرمندانی بود كه كه راه صعب و دشوار هنر جدی را پیش گرفته بود. در عین حالی كه رئیس موسیقی نظام سنندج بود، در هنرستانی آزاد به تدریس ویولن (كه ساز اصلی وی بود و آن را به شیوه فاخر و استوار ستاره پرفروغ هنر ایران ابوالحسن صبا می‌نواخت) و سایر سازهای ایرانی نظیر كمانچه و تار و... می‌پرداخت و از این راه خدمتی به جامعه هنری ایران نمود كه وی را برای همیشه در یادها و دلها جاودانه كرد.

 

در چنین خانواده‌ای پشنگ كامكار بالیدن گرفت و گوش جانش با بهترین و زیباترین نغمات موسیقی آشنا شد.

در اوایل نوجوانی (12 سالگی) با راهنمائیهای برادر بزرگتر، هوشنگ، فراگیری ساز سنتور را آغاز كرد.

تنها منابع موجود برای پشنگ نوجوان علاوه بر راهنماییهای پدر و برادر كتاب تازه منتشر شده استاد فرامرز پایور بود. كتابی كه نام دستور سنتور را بر پیشانی داشت و یكی دو سالی از انتشار آن می‌گذشت.

قشنگ کامکار

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و از اعضای
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
. موسیقی این گروه در سبک موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی سنتی منطقه کردستان ایران است.

او در سال

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
زاده شد و نوازندگی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را آموخت
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
.

قشنگ کامکار علاوه بر شرکت در اجراهای گروه کامکاران، به همراه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کنسرت‌هایی ویژه بانوان در خارج از ایران اجرا کرده‌است
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
.

 

 

اردشیر کامکار

نوازنده سرشناس

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
می‌باشد.

وی در سال ۱۳۴۲ در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به دنیا آمد و از کودکی نواختن
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را نزد پدرش فرا گرفت. چندی بعد، وی به عنوان نوازندهٔ
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به عضویت ارکستر فرهنگ و هنر
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
درآمد.او از استعداد موسیقایی شگرفی بهره‌مند بود و قطعات دشوار ویلن استاد ابوالحسن صبا را با کمانچه اجرا می‌کرد. در حدود سال ۱۳۶۰ به تهران آمد و با گروه‌های عارف و شیدا شروع به همکاری کرد. همچنین مطالب تکمیلی را نزد استاد محمدرضا لطفی و پشنگ کامکار آموخت و در محضر این اساتید با تکنیک‌های نوازندگی بیشتر آشنا شد.

اردشیر کامکار همواره برای گسترش هر چه بیشتر قابلیت‌های ساز کمانچه کوشیده است. در این راستا، قطعات استاد صبا را در دو اثر « به یاد صبا » و « بر تارک سپیده »، به کمک کمانچه و ارکستر به اجرا در آورده. وی در « بر تارک سپیده »، با تکیه بر توانایی‌های خود دست به ابتکارات بدیعی زده و از این رهگذر کمانچه را به سازی فوق‌العاده تأثیرگذار و وجدآور مبدل کرده است.

از شاخصه‌های مهم او در نوازندگی به لحن و بیان مستقل، صدای زیبا و شفاف ساز و تکنیک فوق العاده می‌توان اشاره کرد. بسیاری او را بهترین نوازنده کمانچه پس از انقلاب می‌دانند.

از آلبوم های مستقل او می‌توان "ناشکیبا" با خوانندگی همایون شجریان، "راز نگاه" و آلبوم جدید "بی غبار عادت" که با همنوازی بهترین شاگردش "شروین مهاجر" عرضه شده را نام برد.

  • Like 4
لینک به دیدگاه
  • پاسخ 139
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

ارژنگ کامکار

 

در سال ۱۳۳۵ در سنندج به دنیا آمدوي در دوران کودکی علاقه وافری به هنر نقاشی و نوازندگی تنبک پیدا کرد.

ارژنگ در زمانی که

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به تدریج شکل می‌گرفت به عنوان نوازنده تنبک، ارکستر فرهنگ و هنر سنندج را همراهی می‌کرد.

وي در سال ۱۳۵۵به

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آمد و در کنار فراگیری دروسی در زمینه موسیقی، به تکمیل و یادگیری تکنیک‌های تنبک نوازی پرداخت.

در همان سال به

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
رفت و همراه با گروه شیدا به رهبری
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
همکاری كرد.

او در سال۱۳۵۷ به دانشکده هنرهای زیبای

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
رفت و به تحصیل رشته نقاشی مشغول شد.

[

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]

[

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
]

ارژنگ علاوه بر آموزش موسیقی و نقاشی، همراه گروه‌های شیدا و عارف کنسرت‌های متعددی را اجرا کرد که اغلب به صورت آلبوم منتشر شده‌اند. وي نیز یکی از اعضای گروه کامکارها به شمار می‌آید.

وي نمایشگاه‌های انفرادی متعددی از آثار نقاشی خود برپا کرده است که مهم ترین آن‌ها در سال ۱۳۷۰و ۱۳۷۶در گالری سیحون برپا شد.

ارژنگ در سال ۱۳۸۳، کتاب ۶۰ قطعه برای تنبک را منتشر کرد که گوشه‌ای از تجربیات او طی سال‌های گذشته را نشان می‌دهد.

او همچنین بيش از ۱۵ سال است که در آموزشگاه کامکارها به تدریس تنبک نوازی مشغول است و نوازندگان چیره دستی را تربیت کرده است.

 

 

ارسلان کامکار

سال 1339 در سنندج متولد شد او مقدمات موسیقی را نزد پدر فراگرفت و در سنین خردسالی در شهر سنندج، با گروه های مختلفی که توسط پدرش سرپرستی می شد، به اجرای کنسرت می پرداخت.

پس از چندی به تهران سفر کرد و در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فراگیری موسیقی را ادامه داد. پس از تکمیل دروس موسیقی، به عنوان نوازنده ویلن، همکاری با ارکستر سمفونیک تهران را آغاز کرد و از آن زمان تا به حال به عنوان یکی از اعضای ارزشمند این گروه و مایستر ارکستر سمفونیک تهران به شمار می آید.

او علاوه بر ویلن در نوازندگی عود نیز بسیار چیره دست است. ارسلان کامکار آثار متعددی را پدید آورده که برخی از آن ها عبارتند از: به یاد علی اصغر کردستانی، زردی خزان، سوئیت سمفونیک افسانه سرزمین پدری ام، سرود ایران، شوریده دل، سوئیت سمفونیک کردی، کنسرتينو کمانچه(با همکاری اردشیر کامکار)، شباهنگام(با همکاری هوشنگ کامکار روی اشعار نیما یوشیج)، جاده ابریشم، موسیقی متن فیلم مادر( به کارگردانی علی حاتمی) موسیقی متن فیلم آواز های سرزمین مادری ام (به كارگرداني بهمن قبادی)، آلبوم خاک ،نغمه خراسانی، نغمه صلح (تقدیم به خانم شیرین عبادی)، آلبوم ئه وین.

ارسلان همچنین در زمینه موسیقی کودکان نیز، موسیقی متن تاترهای سبز در سبز، شش جوجه کلاغ و روباه، کار آگاه 2، بابا بزرگ و ترب و موسیقی فیلم تنبل قهرمان (همه نمایش ها به کارگردانی بهروز غریب پور اجرا شده است) را ساخته است.

اردوان کامکار

 

(۱۳۴۷ - ) نوازنده سرشناس

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است.

وی در سال ۱۳۴۷ در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
متولد شد. او جوانترین عضو خانواده هشت نفره معروف «کامکار» است. وی که آموزش
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را از ۴ سالگی نزد پدرش آغاز کرد کنسرت‌های فراوانی را با گروه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اجرا کرده‌است.

وی در زمانی که هنوز پا به دهه دوم زندگی خود نگذاشته بود به همراه برادرش

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
سنتوری تصنیف کرد که در کاستی به نام «بر تارک سپيده» (همراه با یک کنسرتینو
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
از برادرش،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) به بازار عرضه شد. چندی بعد اردوان کامکار در کنسرت گروه کامکار در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
با خلاقیتی کم‌نظیر در آهنگسازی و تسلط و پختگی چشمگیری در نوازندگی، قطعه «دریا» را به اجرا گذاشت.

اردوان کامکار غیر از آثاری که برای تکنوازی سنتور خلق کرد، قطعات دیگری هم برای گروه‌نوازی سازهای ایرانی تصنیف کرد که مورد توجه اهالی موسیقی قرار گرفت. «دریا» اولین برنامه‌ای بود که می‌توان گفت، کل اجرا (چه آوازها و چه قطعات ضربی) سراسر رنگ و بویی جدید داشت و مخصوصاً از تکنیک‌های خاص سنتور در اجرای آن بهره برده شده بود، به گونه‌ای که به هیچ وجه با سازهایی مثل

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
قابل اجرا نبود.

او که به سبک منحصر به فردی در سنتورنوازی دست یافته بود، دومین کنسرتینو

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
خود را که با ارکستر زهی و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
همراهی می‌شد با نام «ماهی برای سال نو» روانه بازار موسیقی کرد تا قدرت بیان موسیقی خود را در زمینه موسیقی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
هم به نمایش بگذارد. «ماهی برای سال نو» یک کنسرتوی مشکل با فضایی رازآلود و باز با لحن و ریتم‌های کردی‌است.

پس از مدتی اردوان کامکار

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
«بر فراز باد» را منتشر کرد و اوج پختگی و ذوق موسیقی خود را به نمایش گذاشت. اردوان کامکار در کنسرت خانوادگی‌شان که با خوانندگی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در سال ۱۳۷۶ اجرا شد، در میان برنامه قطعه «رقص باد» از آلبوم «بر فراز باد» را با مهارت زیادی اجرا کرد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
سریع و در هم تنیده و ریتم‌ها و مضراب‌های پیچیده زبانی منحصر به فرد و جایگاهی بلند برای وی در سنتورنوازی معاصر فراهم کرده‌است. وی در آلبوم
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به عنوان نوازنده سنتور همکاری کرده‌است.

وی همچنین ساخت موسیقی متن فیلم سنتوری را نیز بر عهده داشته‌است که یکی از زیباترین‌های خود نیز محسوب می‌شود.

  • Like 4
لینک به دیدگاه

سیاوش کامکار

 

متولد آبان ۱۳۶۸ در تهران، فرزند دو هنرمند نامی، پشنگ کامکار و سودابه سالم است. او فراگیری موسیقی را در سال ۱۳۷۵ نزد عموی خود، ارژنگ کامکار با ساز تمبک آغاز کرد. از سال ۱۳۷۶ تا کنون مشغول فراگیری ساز سنتور زیر نظر پدر و عمویش، پشنگ کامکار و اردوان کامکار می‌باشد. همچنین سیاوش کامکار از سال ۱۳۸۴ یادگیری مقدمات و اصول آهنگسازی را نزد هوشنگ کامکار و نوازندگی ویلن را نزد ارسلان کامکار آغاز کرده است.

از جمله فعالیت‌های هنری این جوان بااستعداد عرصه‌ی موسیقی می‌توان به ضبط و انتشار آلبوم تکنوازی سنتور با عنوان «بارانی بر دریا» در سال ۱۳۸۳، همکاری در خلق آلبوم «ا مشو» کار گروهی کامکارها به خوانندگی عدنان کریم در سال ۱۳۸۴، ساخت و ضبط قطعاتی برای سنتور و ارکستر سمفونیک در سال ۱۳۸۵ و تلاش‌هایی در زمینه‌ی موسیقی تلفیقی به‌همراهی نیریز، صبا و هانا کامکار اشاره کرد. وی سال گذشته در کنسرت آثار سمفونیک گروه کامکارها به رهبری ارسلان کامکار به نوازندگی سنتور پراخت. [۱]

 

سیاوش کامکار در سال ۸۵ به‌همراه پدرش، پشنگ کامکار در سومین برنامه‌ی «تکنوازان» به هنرنمایی پرداخت. این برنامه‌ها در سرسرای كاخ ‏نياوران و به‌همت انجمن موسيقی‌دانان نياوران، ماهنامه‌ی «فرهنگ‌وآهنگ» و به مديريت هنری «مجيد ‏درخشانی» برگزار می‌شد. اين پروژه كه هر برنامه‌ی آن شامل دو بخش پيشكسوتان و جوانان بود، متأسفانه دیگر ادامه نیافت و حتی خبری از سی‌دی صوتی اجراها هم نشد!

بدیهی است که زیستن در خانواده‌ای سرشار از موسیقی موجب علاقه و رشد استعداد موسیقی می‌شود. اما پشتکار و جدیت و مهم‌تر از همه استعداد خلاقیت، شرط لازم برای شکوفایی در هنر است.

1.gifاز زبان سیاوش کامکار...

سال ۱۳۷۵ دوم دبستان بودم که آموزش تمبک را نزد عمویم، استاد ارژنگ کامکار شروع کردم. دو سال به نواختن تمبک و ریتم‌های موسیقی سنتی مشغول بودم. در تابستان ۱۳۷۷ گروه کامکارها برای اجرای کنسرت به‌مدت چهار ماه عازم سفر شدند و من هم بعد از مدتی دلتنگی برای پدر و عموهایم تصمیم گرفتم برای به‌یاد آوردن پدر در آن مدت و همین‌طور غافلگیر کردن او پس از بازگشت از سفر، فراگیری ساز سنتور را شروع کنم. اولین کسی که مضراب‌ها را به دستم داد و نواختن اولین مضراب‌ها را به من آموخت ماردم (سودابه سالم) بود. بعد از بازگشت پدر، نزد او کتاب‌هایی را که نوازندگان و استادان مختلف نوشته بودند، فرا گرفتم.

در ابتدا ارتباط با سنتور برایم مشکل بود. زمان‌هایی بدون هیچ قاعده‌ای با مضراب بر روی ساز می‌زدم، کاملاً بی‌معنی. بعد پدرم گفت که تو می‌توانی خودت چهارمضراب بسازی و به من یاد داد که چگونه آن قطعه‌ی بی‌معنی را معنی‌دار و با ریتم و منظم بنوازم. کم‌کم تمریناتم از روزی نیم‌ساعت به‌مدت ۷ ساعت رسید. در خود پیشرفتی را احساس کردم و حالا با ساز ارتباط برقرار می‌کنم.

در تمرین‌های پدر با گروهشان همیشه حاضر بودم و خوب گوش می‌دادم و در منزل به ساز پدر و در تمرین‌ها به دست‌های عمویم [اردوان کامکار] که واقعاً حیرت‌انگیزند، نگاه می‌کردم. او که علاقه‌ی مرا می‌دید، نکته‌هایی را به من تذکر می‌داد که در واقع صعود به یک قله‌ی سخت را برایم آسان می‌کرد و من تمریناتم را ادامه دادم. اولین کارهایم را نزد عموی خود، اردوان کامکار ضبط کردم. او با این کار مرا تشویق کرد و تصمیم گرفتم کارم را جدی‌تر بگیرم. حدود یک سال و نیم فقط تمرین کردم و به ساز پدر و عمویم و نوارهایشان و تمریناتشان گوش می‌دادم. دوست داشتم این دو شیوه را در هم بیامیزم. کار سخت بود تا اینکه در پاییز ۸۳ شروع به ضبط کارهایم کردم. قطعات زیادی ساخته بودم و همه را اجرا کردم. این مجموعه، قسمتی از آنها است که فکر می‌کنم به من نزدیک‌تر است. [۲]

 

 

اعضای دیگر گروه:

 

  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    (
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    )
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    (
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    )
  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    (
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    )

  • Like 4
لینک به دیدگاه

تاریخچه گروه کامکارها

 

 

گروه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کامکارها در سال
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای نخستین بار در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، به عنوان گروهی خانوادگی به سرپرستی استاد
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) و عضویت هوشنگ (
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
)، بیژن (
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
)، پشنگ (
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
)، قشنگ (خواننده و ویلن) و ارژنگ (
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) تشکیل شد و برنامه‌های متعددی را در باشگاه افسران، مدارس و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شهر سنندج اجرا کرد. کامکارها اوّلین تمرینات خود را شب‌ها در کنار حوض کوچک حیاط منزل شان انجام می‌دادند. با بزرگ شدن فرزندان، به تدریج این گروه موسیقی متکامل تر شد، از نظر
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
انسجام بیشتری پیدا کرد و در سال
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
با اعضای خود، هوشنگ (ویلن)، بیژن (
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و خواننده)، پشنگ (سنتور)، قشنگ (خواننده)، ارژنگ (تمبک)، ارسلان (
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) و اردشیر (
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) کنسرت‌هایی را به صورت رسمی در برخی از شهرهای
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و هم چنین شهر
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برگزار کرد.

بعد از سال

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برخی از افراد خانواده از جمله هوشنگ، بیژن، پشنگ و ارسلان برای فراگیری موسیقی آکادمیک به تهران آمده و در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به تحصیل مشغول شدند (ارژنگ در آن دوره در رشتهٔ
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تحصیل می‌کرد). پس از چندی کامکارها به اتفاق
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و تنی چند از دیگر هنرمندان، گروه‌های
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را تشکیل دادند. این دو گروه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
موفّقیّت آمیزی را با خوانندگی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به اجرا گذاشتند.

اوّلین کنسرت‌های رسمی این خانواده با نام «گروه کامکارها» در اوایل دوران پس از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اجرا شد که در بر گیرندهٔ سه قسمت:
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
سنتور اردوان و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بود. در سال
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، فرزند قشنگ و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، به گروه پیوست و نوازندگی تار گروه را به عهده گرفت. کامکارها در کنسرت‌های اخیرشان برخی از استعدادهای جوان را نیز در کنار خود جای داده‌اند.

این گروه کنسرت‌های متعددی در داخل و خارج از کشور اجرا نموده و در برخی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بزرگ موسیقی جهانی از جمله
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به مدیریت
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) و تالارهای بزرگ و مهم
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
همواره حضور داشته‌است.

گروه کامکارها در اکثر شهرهای

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کنسرت‌هایی را برگزار کرده، هم چنین در سال
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای اولین بار در تاریخ کشور
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
توانست برنامه موسیقی کُردی را در شهرهای
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اجرا کند که نقطهٔ عطفی در رخدادهای موسیقی این مناطق به شمار می‌آید. از دیگر اجراهای مهم کامکارها، می‌توان به شرکت در جشنواره موسیقی
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، (
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) اشاره کرد؛ این کنسرت‌ها که در سال
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در بسیاری از شهرهای
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اجرا شد، حاصل همکاری گروه کامکارها و ارکستر سیمفونیای
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و نشان دهندهٔ هم آوایی دو نوع موسیقی کردی و موسیقی مدرن جهانی بود.

اجرای

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
با ارکستر سمفونیک «مالمو»ی سوئد در سال
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نیز یکی دیگر از موفقیت‌های این گروه در همین دوران بود.

گروه کامکارها علاوه بر اجرای صحنه‌ای، آلبوم‌های متعددی را عرضه کرده‌است که از آن جمله می‌توان به «اورامان»، «زردی خزان»، «شیلره»، «گلاویژ»، «کامکارها»، «آگری زیندو»، «گل نیشان»، «پرشنگ»، «کانی سپی»، «سماع ضربی‌ها (برای ساز‌های کوبه‌ای)»، «سه نوازی و تکنوازی»، «به یاد صبا» ، «ئه وراد» و «ایمشو» اشاره کرد. هر یک از اعضای گروه کامکارها، علاوه بر این موارد، به تنهائی نیز آثار متعددی را در قالب آلبوم، موسیقی متن فیلم، تالیف و ترجمه کتاب ارائه کرده‌اند.

این گروه با دعوت از دیگر اساتید موسیقی کشور، درسال

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آموزشگاه آزاد موسیقی کامکارها را در تهران بنیان نهاد.

  • Like 4
لینک به دیدگاه

گروه کامکارها | دور تا نزدیک

door.jpg

آلبوم دیگری از گروه کارمکارها با نام دور تا نزدیک توسط شرکت آوای باربد در آبان ماه به بازار عرضه شد. در این مجموعه احمدرضا احمدی شاعر خوش قریحه معاصر نیز حضور دارد.

پیش نقد:

آنچه در مورد این آلبوم نوشته ام، نقد آلبوم نیست، فقط توصیفی از آلبوم دور تا نزدیک است.

اینسرت:

طرح روی اینسرت آلبوم، دو سرباز هخامنشی است که در کنار درخت سروی ایستاده اند. سربازات به همان رنگ سنگ ها هستند ولی درخت سبز رنگ است. تصویری که اشاره ای به دور تا نزدیک می تواند داشته باشد. نام البوم و دست اندرکاران در زیر عکس در زمینه سفید رنگ نوشته شده است. در پشت اینسرت عکس هایی سیاه و سفید از هوشنگ کامکار و احمدرضا احمدی و اطلاعات کامل قطعات و نوازندگان چاپ شده است. در سه لت داخلی اینسرت، نوشته ای کامل و زیبا از هوشنگ کامکار در مورد آلبوم و چرایی رویکرد گروه به اشعار آورده شده است. زمینه محل قرار گیری سی دی عکسی بزرگ و سیاه و سفید از هوشنگ کامکار و احمدرضا احمدی است. طرح آلبوم مناسب و نوع اینسرت، مانند کارهای شیک شرکت باربد است.

اطلاعات آلبوم:

این آلبوم 52 دقیقه ای دارای 4 قطعه است. اشعار آلبوم از خاقانی، حضرت حافظ، نیما یوشیج و احمدرضا احمدی است. آهنگساز مجموعه هوشنگ کامکار و خواننده اثر، ارسلان کامکار است. دکلمه اشعار را احمدرضا احمدی انجام داده است. همخوانان، مریم ابراهیمپور، هانا و صبا کامکار هستند. نوازندگان، ارسلان، ارژنگ، اردشیر، اردوان و نیریز کامکار هستند. هم چنین چند نوازنده مهمان نیز حضور داشته اند که اسامی آنها ذکر نشده است!! هوشنگ کامکار این مجموعه را به احمدرضا احمدی تقدیم کرده است.

اطلاعات قطعات:

قطعه اول ( ایوان مدائن ) با قصیده ای از خاقانی. با صدای ساز کوبه ای آغاز می شود و صدای گروه کر مردان خیلی زود همراه با موسیقی می شود. صدای گروه کر در سه رنگ صدایی متفاوت آغاز قصیده را اجرا می کند.

(هان ای دل عبرت بین از دیده نظر کن هان ... )

احمدرضا احمدی با صدای گرم خود شعر را تا انتها به طور کامل دکلمه می کند. یک بار دیگر گروه کر ابتدای شعر را می خواند تا ارسلان کامکار به همراهی فراخوانند. تنظیم ارکستراسیون بسیار زیبا انجام شده است. نوای کمانچه اردشیر کامکار قسمت های بی کلام را به زیبایی پیش می برد. در ادامه ارسلان کامکار همراه با مریم ابراهیمپور همخوانی بسیار زیبایی دارند. فرود و اوج های زیبای همخوانی این دو هنرمند همراه با کرخوانی های زیبای میانه قطعه، فضایی خاص ایجاد کرده است و القا کننده تصاویری از مضمون شعر است. سریع شدن ریتم در بعضی قسمت ها و اجراهای پی در پی خوانندگان و گروه های کُر، ویژگی دیگر این قطعه است.

قطعه دوم ( عهد شباب ) با غزلی از حضرت حافظ. موسیقی ملایم کلاسیک ایرانی در ابتدا، فضایی دلنشین ایجاد کرده است. احمدرضا احمدی، بر روی موسیقی ملایم زمینه غزل حافظ را دکلمه می کند. صدای دلنشین احمدرضا احمدی، تا دقیقه 3 همراه موسیقی است. پس از آن ارسلان کامکار شروع به خواندن می کند. صدای هانا کامکار به عنوان همخوان، همراه صدای خواننده است. گروه کر در هر قسمت، انتهای هر بیت را دوباره اجرا می کند. در قسمت بی کلام میانی سازهای کوبه ای قطعه را پیش می برد. خواننده تا دقیقه 5 اجرای آرام و بدون اوج و فرودی دارد. پس از قسمت بی کلام در میانه قطعه، خواننده با انرژی بیشتری شروع به اجرا می کند و کم کم اوج می گیرد. سازبندی قطعه بسیار جالب توجه است و هر سازی در بهترین زمان مورد استفاده قرار گرفته است.

قطعه سوم ( مهتاب ) با قطعه ای از نیما یوشیج. موسیقی ملایمی که می تواند القا کننده شب باشد، فضای آرامش بخشی ایجاد کرده است. تک صداهای سازها در قسمت ها تنوع زیبایی در فضا ایجاد کرده است. با اضافه شدن ساز کوبه ای فضا کمی جدی می شود تا احمدرضا احمدی شروع به دکلمه شعر زیبای مهتاب می کند. موسیقی زمینه تغییری نمی کند. احمدرضا احمدی با حس خاصی این شعر را می خواند.

( می ترواد مهتاب می درخشد شب تاب نیست یک دم شکند خواب به .... )

پس از دکلمه 3 دقیقه ای احمدرضا احمدی، ارسلان کامکار و صبا کامکار به آرامی شروع به اجرای شعر می کنند. تنظیم آهنگ برای اجرای این شعر، بسیار هنرمندانه انجام شده است و از پیچیدگی وزنی شعر به عنوان یک فرصت تازه برای زیباتر کردن فضای موسیقی استفاده شده است. به نظر می رسد، میانه شعر نیما برای رنگ آمیزی موسیقیایی مشکل بوده که هوشنگ کامکار به زیبایی آن را به انجام رسانده است. موسیقی این قطعه بسیار متفاوت است با با اوج ها و فرودهای نا منظم و تند و کند شدن ریتم به طور غیر قابل پیش بینی و خارج از روال معمول است. انعطاف پذیری ذهن خلاق آهنگساز و اجرا کنندگان در این قطعه مشخص شده است.

قطعه چهارم ( در کمین اندوه ) با عاشقانه ای از احمدرضا احمدی. موسیقی زیبا و صدای سازهای زهی، فضای متفاوت از قطعات قبل ایجاد کرده است. موسیقی زیبای بی کلام دقایق ابتدایی را به طور کامل پوشش می دهد و شنونده را آماده قطعه ای عاشقانه و کاری ماندگار و جدید دیگری از گروه کامکارها می کند. موسیقی با صدای کمانچه و سنتور روی موسیقی زمینه پیش می رود تا با صدای گرم احمدرضا احمدی که این بار شعر خود را دکلمه می کند، گره می خورد:

( بانو مرا قطره قطره دریاب ...

در این خانه جای سخن نیست زبان بستم عمری گذشت مرا از این خانه بیرون ببر ...)

( هیچ کس یورش دل را در خانه ندید

بانو من فرو ریختم و دیدم که دل چگونه فرو می ریزد ... )

موسیقی اوج زیبایی می گیرد که رنگ بندی سازها متناسب با رنگ بندی کلمات شعر است.

موسیقی بی کلام تا دقایقی قطعه را اداره می کند.

احمدرضا احمدی بار دیگر در دقیقه 7 قسمت کوچکی ار شعر را دکلمه می کند تا بازهم موسیقی اوج بگیرد.

با اوج موسیقی زمینه، ارسلان و صبا کامکار، شروع به اجرای شعر زیبای احمدرضا احمدی می کنند. گروه کر در قسمت هایی در زمینه صدای خوانندگان فضا را پر می کند. موسیقی زمینه با پایان هر قسمت که اجرا می شود اوج می گیرد. تنظیم ارکستراسیون در این قطعه هم بسیار زیبا انجام شده است. در میانه قطعه بار دیگر احمدرضا احمدی فضا را با صدای خود گرم می کند. خوانندگان برای اجرای قسمت بعدی نوع اجرای خود را کمی تغییر می دهند که لازمه آن، یعنی تغییر رنگ بندی سازها هم صورت می گیرد. در دقیقه 11، صدای سازهای دیگری به فضا افزوده می شود. فضا در اوج صداها به ناگاه آرام می شود و کمانچه فضا را در اختیار می گیرد. تغییر فضا و فضاسازی ها به نحو هنرمندانه ای انجام شده است و تصویری واضح از ناخودآگاه شنونده را به او القا می کند. احمدرضا احمدی در قسمت های مختلفی که با توجه به شعر لازم است اجرای خوانندگان کمی تغییر کند، دکلمه خوانی می کند. پیوند قسمت های مختلف شعر احمدرضا احمدی با موسیقی بسیار زیبا انجام شده است. این قطعه 20 دقیقه ای توانایی های آهنگساز، شاعر، نوازندگان و اجرا کنندگان را بیش از پیش آشکار کرده است. هر چند شاید به خاطر تغییرات، برخی طرفداران سنتی گروه از دو قطعه پایانی راضی نباشند، ولی گنجاندن چندین فضای مختلف و چند نوع اجرای متفاوت در یک قطعه و ایجاد پیوستگی در بین قسمت ها بسیار ارزشمند است و به زیبایی انجام شده است. هم چنین انعطاف پذیری زیادی را می طلبد.

( من فرو ریختم و دیدم که دل چگونه فرو می ریزد و قلب در اوج رها می شود ... )

دیدگاه کلی:

دور تا نزدیک اثری ماندگار و ارزشمند و ارائه ای دیگر از گروه کامکارها است که این بار با همراهی احمدرضا احمدی این جاودانه را خلق کرده اند. در صورتی که از علاقه مندان موسیقی این گروه و کارهای اصیل و کلاسیک ایرانی هستید، این مجموعه را می توانید به ارشیو خود اضافه کنید. کپی و دانلود نکنید. آلبوم اصل را تهیه کنید.

  • Like 4
لینک به دیدگاه

آثار گروه کامکارها

 

 

 

  • Muzika Semfonika Kurdi Kamkar
  • Hommage
  • Nightingale with a broken wing
  • ناشکیبا
  • مجموعه قطعات کامکارها
  • ماهی برای سال نو
  • گل نیشان
  • گلاویژ
  • گل به دامن
  • کنسرت موسیقی کردی (اجرای فستیوال لندن و آلمان)
  • کانی سپی
  • ئه وین
  • ئه مشو
  • ئاگری زیندو
  • شلیره
  • سه نوازی و تک نوازی
  • سماع ضربی‌ها
  • زردی خزان
  • راز نگاه
  • در گلستانه
  • دف و رباب
  • دریا
  • پرشنگ
  • به یاد استاد ابولحسن صبا
  • بر فراز باد
  • به یاد حافظ
  • بیابان بیکران
  • بهاران آبیدر
  • بر تارک سپیده
  • بارانه
  • اورامان
  • افسانه سرزمین پدری‌ام

  • Like 5
لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

فيلم اهنگ زدن يك گروه سنتور

در دانشگاه تهران هست

حتما ببينيد خیلی قشنگه

تقديم به شما :

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 7
لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...
  • 3 هفته بعد...
سلام آقا جاوید .چند تا قطعه از سیاوش کامکار(بارانی بر دریا) گذاشتین که 2تا لینکم داره ولی دانلود نمیشه متاسفانه؟؟

سلام دوست عزیز

اولا این پست شما حکم اسپم رو داره

بعد هم هروقت شما سوالی دارید بصورت پیغام پروفایل برای من بفرستید منم پاسخگو هستم

اینهم برای شما

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 2
لینک به دیدگاه
  • 5 ماه بعد...

ببين كه رقص كنان مي رودبه ناله چنگ كسي كه رخصه نفرمودي استماع سماع

شنيدن ياهمان استماع درموسيقي ايراني آدابي همانندآداب سماع درفرهنگ هاي معنوي دارد.

هرنوعي ازموسيقي به فراخورشرايط،حال،فضاوكيفيّتي كه دارد،روش شنيدن آن اندكي باهم متفاوت است.

به عنوان مثال موسيقي ها يي كه ازصداهاي كوتاه استفاده مي كنند مانندسازهاي رديف دستگاهي ، وضعيت فيزيكي شنونده ونوازنده بهتراست كه به صورت نشسته باشد.(مانند ذكرهاي خفي)وموسيقي ها يامراسمي مانند ذكر دراويش مخصوصاً دركردستان(آن هم در مرحله قيام واوج ذكر)(ذكرجلي)ذاكران ومستمعان بيشترگرايش به قيام كردن وايستادن دارند.

درشيوه رديف دستگاهي وخصوصاً رديف نوازي كه بيشتر جنبه معنوي دارد وضعيت نوازنده ويا آوازخوان ياشنونده(درحقيقت همه شنونده هستند)بهتر است كه به صورت نشسته برروي زمين ومتقابلاًشبيه هم باشد . بدين معني كه اگرنوازنده بررويزمين نشسته شنونده هم برروي زمين بنشيند واگرشنونده برروي صندلي قرارگرفته نوازنده ويا آوازخوان هم برروي صندلي قراربگيرد.تاازاين طريق لا اقل ازطريق فيزيكي باهم همخواني داشته باشند،تادرمراحل ظريف تر، هم دلي، هم بوجود بيايد.

عموماً فرهنگ هاي شرقي فرهنگ نشسته است زيرا دراين حالت قواي دماغي وحركات فكري باتوان بيشتري فعّاليت پيدامي كنند.مانند مراقبه، مديتيشن،اذكارمذهبي وتمرينات روحي يوگا.

درموسيقي معنوي رديف نوازي شنونده بايددرهنگام شنيدن (كه دقايق كوتاهي هم هست هراجرا درنهايت ۴۵دقيقه)ازحركات اضافي چشم،سروگردن،دست وپا،سرضرب گرفتن بادست وپا(خصوصاًپاگرفتن ويا پاكوبيدن كه هديه غرب وآموزش ديدگان درهنرستان موسيقي عادت به اين كاردارند،اين عادات غلت باعث مي شوند كه فرد وزن موسيقي را نفهمد وآن را به صورت ريتميك وساده برداشت نمايد.زيرا موسيقي ايراني براساس وزن مي باشد نه ريتم واين تو بسيار باهم تفاوت دارند)وزمزمه كردن بپرهيزد.

بهتراست سررا كمي متمايل به پايين نگاه داشته وچشم خودرادرهمان محدوده به طرف پايين وبه صورت نيمه باز وبا كم ترين حركات ويا درصورت لزوم ملايم ،نغمات موسيقي را دنبال نمايد.

يك شنونده درهنگام شنيدن موسيقي بايدازگفتگوهاي دروني وحركت فكري جدا ازحركت وامواجي كه خودموسيقي ايجادميكند دوري كندوهيچگاه درلحظه شنيدن نغمات وجمله هارا بانغماتي كه قبلاً آنهاراشنيده ويا نوازنده قبلي آنهاراطورديگري اجرا كرده مقايسه نكندوهرگز به اين نيانديشدكه الآن اين چه گوشه ويا چه دستگاهي است كه داردنواخته مي شود ويا باخودبگويد به به چه اجرايي ياچه گوشه زيبايي وازاين قبيل توصيف ها.

هرگونه توصيف وقضاوت درواقع مانع از اتّصال شنونده ويا خودنوازنده باحقيقت موضوع مي شود.زيرا شنونده درلحظه توصيف وقضاوت زيبا بودن ويانبودن و.......قطعه دست ازشنيدن مي كشد وبه جاي گيرنده پيام بودن براي خودش پيام ارسال مي كند.

موسيقي معنوي خودجرياني پويا ازاصواتي مقدّس به همراه دارد كه ذهن شنونده رابه درون زيبايي(فقط به مفهوم رايج مظاهري اش نه ،بلكه درتمام ابعادش وبه صورت تكامل يافته اش)رهنمون مي سازدوشنونده رابه سيروسلوك دردنيايي تمثيلي ازعالم معنا دعوت مي كند پس نبايد بوسيله افكار اضافه وروندغلتي كه ذكرآن به ميان رفت سدّ راه اين سيروسلوك دروني وبي غيل وغال شد.

پس بايدباگوش جان ووانهادگي كامل ذهن(منفعل كردن ذهن)روندحركت فكررا به موسيقي سپرد، تانغمات به خوبي هدايت حركت فكري مارابه عهده بگيرندتاامواج موسيقي با شنونده همخواني پيداكنند تاموسيقي تأثيرخورا به صورت حقيقي برشنونده بگذارد.

البته اين آداب سختگيرانه اي كه سخني آزآن به ميان رفت بيشتر جنبه فردي واختياري است واصلاً نبايداز روي تكلّف رعايت شود.چنانكِ تكلّف درفرهنگ معنوي سماع مردود مي باشد وخودهمين عمل تمركزخود وحتّي ديگرشنونده هاراهم بهم مي زند مگراينكه مستمع مبتدي باشد تابدين وسيله بخواهد اين فرهنگ را ياد بگيرد وگرنه تكلّف افرادمنتهي داراي امواجي منفي بوده وفضاي اجراي آن موسيقي ويا مراسم راآلوده مي سازد.

"روايت است كه وقتي استادچيره دست سنتور مرحوم حبيب الله سُماعي درجمعي ازدوستانش وهنرمندان هم عصرخودشروع به ساز زدن مي كرد(حتّي ازهمان لحظه كوك كردن سازش)دل شنوندگان ومستمعين رامي برد وازاوّل اجرا تاپايان اجراهركس درهروضعيتي كه بود به همان صورت بدوناختيار باقي مي ماند .اين بي حركتي ازروي احترام وقبول داشتن آن استادنبود ،بلكه ناخواسته فرداسيرسحرنغمات زيباي موسيقي حبيب مي شد"

وامّا ازهمه مهمتردراين فرهنگ پي بردن به سكوت هادر،عالم اصوات حتي درخودصوت وسكوت پس از اجرامي باشدكه سرشارازمعنويّت وآرامش دروني مي باشد.وهدف نهايي موسيقي هم جزاين نيست.

درهمين ضمينه هم روايت است كه

"روزي عارف قزويني درمنزلي كه تني چندازاساتيد موسيقي درآنجا حظورداشتند درويش خان اجرايي باتارقطعاتي رانواخت ودرپايان فردي تاردرويش خان رابرداشت وآن سكوت زيبايي كه بعدازاجراي تار درويش خوان مجلس رافراگر فته بودراناگهان بهم زدوشروع به ساززدن نمود، عارف قزويني بانارا حتي وعصبانيّت به اوگفت توخجالت نمي كشي بعد ازساز به اين زيبايي استاد سازمي زني؟من داشتم دراين سكوت نغمات زيباي نواخته شده را درذهنم مرور ميكردم و....."

(البته ممكن است كه من اين روايت را به صورت عيني ذكرنكرده باشم ولي همان منظور رامي رساند، يعني اگرواقعاً ما موسيقي را خوب گوش كرده باشيم بعد از اجراي آن فرد بايد درآرامش دروني خودفروبرويم وبراي لحظاتي سكوت نماييم وبه آرامي آن فضا را تغيير بدهيم)

نويسنده :حامد فندرسكي

برگرفته از سايت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 1
لینک به دیدگاه

يكي ازمشكلات موسيقي امروز ما عدم وجود تقسيم ، تعريف و دسته بنديهاي موسيقي است . به طور كلي موسيقي ايران از ديدگاه برخي از موسيقدانهاي ايراني به دو نوع تقسيم مي شود: يكي موسيقي عاميانه كه شامل موسيقي رديف دستگاهي ، موسيقي نواحي مختلف ايران و موسيقي مذهبي و آييني است ، و دوم موسيقي هنري كه شامل موسيقي كلاسيك بين المللي و موسيقي ملي است . اما اين نگاه ، نظر موسيقي شناسان قرن نوزدهم اروپاست كه موسيقي را به دو دسته تقسيم مي كرده اند: موسيقي عاميانه شفاهي كه بيشتر از شرق به اروپا رفته است، كه آن موسيقي پس از قرن 14 و 15 مكتوب شد و در قرن 16 يعني دوره رنسانس ، باخ آن را به موسيقي هنري تبديل كرد و نوع دوم موسيقي ، موسيقي هنري است . به دليل اين تقسيم بندي ، غرب موسيقي فرهنگهاي ديگر را به دليل شفاهي بودن هارموني نداشتن و ... عاميانه تلقي مي كند و هنري نمي داند . در حالي كه از نظر علم اتنوموزيكولوژي اين نظر قابل قبول نيست . زيرا موسيقي بسياري از نقاط مختلف ايران ويژگيهاي زيبا و هنري دارد كه كاملاً بر همه روشن است. اگر چه امروزه نيز برخي معتقدند موسيقي «رديف» ابتدايي و عاميانه است، اما با مطالعه مي توان اثبات كرد كه اين موسيقي علمي، با شكوه ، با معنا و هنري است و جايگاه خاصي در بين موسيقي فرهنگهاي مختلف دارد.

  • Like 1
لینک به دیدگاه

در يك بررسي مي توان متوجه شد كه در ايران علم نظري موسيقي ما از زمان فارابي و ابن سينا وجود داشته است. موسيقي ما بعد از اسلام به موسيقي مقامي تبديل شد و در اوايل دوره قاجار با تغيياتي به موسيقي رديف تبديل گشت. اين بدين معناست كه ما دوره هاي مختلف ، سبكها و انواع مختلف موسيقي نيز در كشورمان داشته ايم . به طوركلي ديدگاه گذشته غرب در مورد تقسيم موسيقي شرق صادق نيست . زيرا فرهنگ شرقي دو يا چند نوع موسيقي خاص خود را دارد كه نوع جدي و هنري آن كاملاً با فرهنگ موسيقي هنري كلاسيك غربي يا بين المللي متفاوت است . بنابراين بهتر است با توجه به روشهاي علمي ، تجربي و مشاهده فرهنگهاي شرقي موجود ، به بررسي و تحقيق پرداخت و انواع موسيقي ايران را پس از شناخت، تقسيم بندي و حتي الامكان تعريف ، توصيفق و مقايسه كرد. الف : موسيقي ايراني مي تواند از لحاظ مختلف تقسيم شود: از لحاظ جغرافيايي : موسيقي نقاط مختلف ايران . از لحاظ تاريخي : دوره هاي مختلف موسيقي از لحاظ ارزشي : بد و خوب بودن موسيقي ، در هر مكان و هر دوره اي از لحاظ فلسفي : تقسيم موسيقي آن طور كه هست ، هنري و عامه پسند . از لحاظ علمي : شامل علم نظري و علم عملي موسيقي . از لحاظ كاربردي : كاربردهاي متفاوت موسيقي مثل موسيقي فيلم ، كودك و ... از لحاظ آموزشي : انواع روشهاي آموزش موسيقي .

منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 1
لینک به دیدگاه

1- تقسيم بندي موسيقي از لحاظ جغرافيايي :

موسيقي در دنيا مي تواند به طور كلي به موسيقي اروپا ، آفريقا، اقيانوسيه ، آسيا و آمريكا (شمالي ، جنوبي) تقسيم شود . موسيقي آسيا نيز به نوبه خود مي تواند به موسيقي خاور دور ، خاور ميانه و آسياي مركزي تقسيم شود. در مكتبهاي قديم ، موسيقي خاورميانه 4 كانون بزرگ موسيقي داشته است : مصر ، لبنان ، عراق و ايران . موسيقي ايران نيز به موسيقي نواحي مختلف مانند لرستان ، سيستان و بلوچستان ، خراسان ، مازندران ، گيلان و ... تقسيم مي شود كه هر كدام قابل تقسيم به مناطق كوچكتر هستند. به طور مثال موسيقي خراسان به موسيقي شمال خراسان ، موسيقي تربت جام و ... تقسيم مي شود.

2- تقسيم بندي موسيقي از لحاظ تاريخي :

موسيقي قبل از اسلام : آن طور كه در مقاله هاي پژوهشسي و كتابها مشاهده مي شود ، موسيقي ايران قبل از اسلام شامل 7 خسرواني ، 30 لحن و 360 دستان بوده است . موسيقي بعد از اسلام : به نظر مي رسد خسرواني ها در دوره بعد از اسلام تغيير نام ميدهند و به موسيقي مقامي تبديل مي شوند. 12 مقام مشهور 6 اواز ، 24 شعبه و تعدادي دستان در دوره بعد از اسلام موجود بوده اند . موسيق معاصر : از اوايل قاجار (كه تاريخ دقيق مشخصي ندارد) موسيقي مقامي به موسيقي رديف تبديل مي شود كه شامل 7 دستگاه و 5 آواز است . مجموع آنها همان 12 ، يعني 12 مقام گذشته است . موسيقي رديف در واقع همان مقامهاي جهان اسلام است كه امروزه نيز همچنان مورد استفاده اند. در دوره هاي مختلف تاريخي مي توان به سبكهاي مختف نيز از لحاظ تقسيم بندي موسيقي پرداخت . اما بديهي است كه در شرق ، همچنين ايران ، سبكها همانند سبكهاي موسيقي غرب شكل نمي گيرد چون تفكر شرق همانند غرب نيست . شرق آنچنان به دنبال تغيير و تحول و دگرگوني نيست ، بلكه انگار مي خواهد يك سبك موسيقي را به كمال برساند و اين كمال را نيز اول در خود شخص هنرمند و موسيقيدان جستجو مي كند.

3- تقسيم بندي موسيقي از لحاظ ارزشي :

در زندگي روزمره و در صحبتهايي كه با هم مي كنيم ، بيشتر با خوب و بد سر و كار داريم و خوبي و بدي بخش مهمي از زندگي ما را گرفته اند . اما اين خوب و بدها عقلي يا منطقي به نظر نمي رسند ، بلكه فقط احساسها و هيجانهاي شخصي است و متاسفانه اغلب غرض آلود هم هست . اگر موضوع بخواهد راه درست علمي خود را بيابد نيازمند دانستن مسائل ديگري است ، از جمله : از لحاظ منطق : به حق و باطل و درست و نادرست مي پردازد . متدلوژي و روش كار و تحقيق امروز ما غربي است اما گذشتگان ما همانند فارابي ، ابن سينا ، مراغه اي و ... علم منطق مي دانستند و مسائل را از طريق آن اثبات مي كردند و به حق و باطل آن مي رسيدند كسي كه بخواهد اينگونه حق و باطل را بگويد ، بايد علم حكمت بداند و به عنوان حكيم خوبي و بدي چيزي را بيان كند . از لحاظ احلاق : به خير و شر و پسنديده و ناپسند مي پردازد و براي ما شرقي ها اهميت زيادي دارد . تمام ادبيات ما هنرش را صرف پند دادن كرده است تا اخلاقمان را پسنديده كنيم . موسيقي ما نيز با مهر با ما سخن مي گويد كه آزاديمان را به دست آوريم ، از دنيا توقع نداشته باشيم و ... از لحاظ زيباشناسي : به زشت و زيبا و ملايم و ناملايم مي پردازد زيباشناسي علم است نه سليقه شخصي. ابتدا بايد زيبايي را تعريف كرد و سپس امري مانند موسيقي را زيبا يا نازيبا دانست . امروز ما از لحاظ تقسيم بندي ارزشي نيازمندحكيم در زمينه موسيقي هستيم تا بتوانيم ارزشهاي موسيقايي را پيدا كنيم ، افرادي ماننداستادان قديم كه با وجود اينكه در مورد يك موسيقي فقط خوب يا بد مي گفتند ، اما نوع بيانشان آگاهانه و حكيمانه بود. حكمت طبق آنچه در كتب قديم ، آمده است پيامبري است، حق و باطل را تشخيص مي دهد و وسوسه و الهام را از هم جدا مي كند.

منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 1
لینک به دیدگاه

4- تقسيم بندي موسيقي از نظر فلسفي: موضوع فلسفه ، هعستي است نه خوبي و بدي . اگر از اين ديد موسيقي را تقسيم كنيم به دو نوع موسيقي مي رسيم:

 

موسيقي هنري (عالمانه ، جدي ، انديشمندانه ، حكيمانه ):

موسيقي كه در تعريف خود تعادل ، تكرار ، برجستگي ، و ... يعني خواص يك موسيقي هنري را دارد. موسيقي عامه پسند (تفنني، مردم پسند) :

همانند يك موسيقي بازاري است كه براي جلب مشتري و گيشه اجرا مي شود. از آنجا كه روح ارزشي ما شرقي ها قوي است ، هر چيز را ارزشي مي كنيم ، اما اين تقسيم بندي را نبايد ارزشي تلقي كرد. هر موسيقي جدي حتماً خوب نيست و هر موسيقي پاپ بد نيست . موسيقي دستگاهي يك موسيقي هنري و عالمانه است . اما تمام موسيقي هايي كه در اين سنت اجرا مي شوند هنري نيستند ، هنري بودن آن به شرط آن است كه بيان انديشه اي در آن باشد. بنابراين نوع اجرا مهم است نه نوع موسيقي . به طور مثال غزل به خودي خود عارفانه نيست ، حافظ آن را عارفانه مي كند، ولي ممكن است كسي غزلي مبتذل بگويد. موسيقي عامه پسند نمي تواند هنري باشد و بايد عواملي را در خود تغيير دهد تا موسيقي هنري شود. اما موسيقي هنري تغيير پذير است به طوريكه مي تواند به صورت عامه پسند اجرا شود. اگر كسي شور را عالمانه اجرا كند موسيقي جدي اجرا كرده است . به هر جهت ، هر موسيقي كه بتواند در دل ما مهر، اميد، كوشندگي و حركت ايجاد كند، مي تواند موسيقي خوبي باشد و اگر اين كار را نكند، خوب نيست .

5 - تقسيم بندي موسيقي از لحاظ علمي :

علم نظري موسيقي : به تعريف و موضوع موسيقي ، صوت و نغمه ، فواصل ، ملايمتها، وزن ، مقامها، دستگاهها و آوازها و ... مي پردازد. علم عملي موسيقي : اين بخش بسيار مهم است و ما نيز در اين مورد ، در فرهنگمان آداب زيبايي شناسي داريم . اين بخش به نوازندگي ، آهنگسازي ، بديهه سرايي ، آداب نوازندگي و يا خوانندگي و ... مي پردازد كه به صورت شفاهي ادامه پيدا مي كند و مي توان آن را مكتوب نيز كرد.

6- تقسيم بندي موسيقي از لحاظ كاربردي :

موسيقي براي : كودك ، جوان ، فيلم ، مذهبي و عرفاني ، درمان ، ورزش ، نظامي و ... البته برخي از اين انواع را نمي توان كاملاً جدا كرد. به طور مثال كودكان در فرهنگ قديم ما موسيقي خاصي ندارند . آنچه براي رستگاري لازم است در اختيار كودك هم مي گذارند و آن را براي كودك ساده نمي كنند. موسيقي را بايد از كودكي شنيد تا در بزرگي درك كرد . اين كه گفته مي شود موسيقي دستگاهي براي افراد مسن است ، اشتباه است . افراد مسن ما چون در كودكي و جواني اين موسيقي را شنيده اند، در بزرگي نيز از اين نوع موسيقي لذت خواهد برد. براي موسيقي فيلم كودكان مي توان اثري از موتسارت ، قطعه اي از چهار مضرابهاي رديف و ... گذاشت تا لذت ببرند . از اينكه آن را نفهمند و با آن ارتباط برقرار نكنند نبايد ترسيد . حتي تجربه نشان د اده است كه كودكان به خوبي با موسيقي جدي و هنري رابطه برقرار مي كنند. در فيلم نيز بايد موسيقي مناسب موضوع انتخاب كرد. مثلاً براي فيلمي از مسجد جامع اصفهان ، اثري از موتسارت يا حتي يك موسيقي محلي مناسب به نظر نمي رسد . در موسيقي درماني نيز پزشك نوع موسيقي لازم براي بيمار را تشخيص مي دهد . گاهي براي يك بيمار موسيقي پاپ لازم است و گاهي كلاسيك يا رديف و ... اين موسيقي ها همان موسيقي هاي نقاط مختلف دنيا هستند كه در درمان نيز به كار مي روند.

منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 1
لینک به دیدگاه

7- تقسيم بندي موسيقي از لحاظ آموزشي :

 

 

از لحاظ شيوه آموزش : شفاهي – مكتوب (قديم – جديد)

 

 

آموزش موسيقي در فرهنگ ما شفاهي است . در حدود 80 سال پيش روش مكتوب به دليل رابطه با غرب رايج شد كه استاد وزيري و استاد صبا پايه گذار اين شيوه اند . شيوه شفاهي براي موسيقي دستگاهي ، موسيقي نواحي ايران و ... مناسب است . شيوه هاي شفاهي حتي در جهان نيز در حال گسترش اند . براي مثال برخي از موسيقيدانهاي غربي پيشنهاد آموزش شفاهي موسيقي كلاسيك در يك سال اول آموزش را داده اند . شيوه هاي مختلف آموزشي هر كدام جايگاه خاص خود را دارند و هيج كدام نبايد به طور مطلق رد شوند.

 

 

از لحاظ حوزه هاي آموزشي :

رديف – نواحي (آموزش در مناطق خود) – كلاسيك

 

 

از لحاظ دوره هاي آموزشي :

 

 

دوره مقدماتي : دوره اي كه شاگردان دست گرفتن ساز ، مضراب، كوك كردن و ... را ياد مي گيرند . اين دوره شبيه دبستان و دوره آموختن خواندن و نوشتن است .

 

 

دوره متوسط : در اين دوره شاگرد به فراگيري يك دوره مقامها يا دستگاهها و آوازها مي پردازد.

 

 

دوره عالي : در اين دوره به كيفيتها و حالتها پرداخته مي شود و يا تكميل دوره هاي قبل است . در اينجا از لحاظ نحوه تفكر: قديم (سنتي) – جديد (غربي )

 

 

براي آموزش هنرهاي سنتي ، به تفكر سنتي نياز است . امروزه تفكرها جديد شده است و استاد و شاگرد رابطه زيادي ندراند. در قديم شاگرد اطاعت كننده استاد بوده و با عشق و مهر از استاد پيروي مي كرده است . امروزه با شيوه هاي جديد مراحل عالي رديف را نمي توان گذاند . شاگردان براي دوره هاي عالي مربي ندارند و خودشان زيبا شناختي را تجربه مي كنند . ممكن است در اين راه درست بروند ولي اكثراً بيراهه مي روند و شيرين نواز مي شوند.

 

 

 

ب – طبقه بندي موسيقي كنوني ايران :

 

 

 

1- موسيقي نواحي مختلف ايران (مقامي و آييني ) :

 

 

برخي از موسيقي هاي نواحي ايران ، هنري و برخي عامه پسند و حتي مبتذل نيز هستند.

 

 

2-موسيقي دستگاهي (سنتي)

 

 

 

3- موسيقي كلاسيك (بين المللي)

 

 

 

4- موسيقي تركيبي (ملي):

 

 

اين موسيقي را استاد وزيري پايه گذاري كرده است . در انتخاب گامها، اركستراسيون ، تئوري ، سازشناسي و ... از موسيقي غرب استفاده مي شود اما آهنگها حال و هواي ايراني دارند و با سازهاي ايراني و سازهاي اروپايي مدرن اجرا مي شوند. در اين تركيبها امكان دارد موسيقي عامه پسند به وجود بيايد كه امروزه نيز بيشتر موسيقي هاي تركيبي از اين نوعند.

 

 

 

5- موسيقي پاپ (مردمي) :

 

 

در تقسيم بندي فلسفي، اين موسيقي جزء موسيقي عامه پسند است. رايج شدن موسيقي پاپ در ايران باعث توجه بيشتر به موسيقي نواحي و دستگاهي (جدي) شده است ، اما انواع موسيقي تركيبي كه خود نيز اغلب عامه پسند هستند، بعد از رايج شدن موسيقي پاپ ، طرفداران كمتري پيدان كرده اند . وقتي يك موسيقي مد باشد، با آمدن موسيقي عامه پسند جديدتر، پسندها از روي مد تغيير مي كند و تيراژ موسيقي قبلي كمتر مي شود. به نظر نگارنده اگر هر نوع موسيقي كار خود را انجام دهد و موسيقي سالم (غير مبتذل) در هر نوعي ارايه شود، كارهاي جدي تر جايگاه بهتري پيدا مي كنند و بيشتر درك و حفظ مي شوند.

 

 

 

6- موسيقي مذهبي :

 

نوحه ها ، تغزيه ، روضه و ... بسياري از موسيقي هاي مذهبي گرايشهاي عامه پسند دارند و برخي جدي اند . از نظر ارزشي نيز برخي از اين نوع موسيقي ها ، زيبا نيستند.

 

و از طرفي تقسيمهاي انجام شده را گاهي نمي توان كاملاً از هم جدا كرد . مثلاً بخشي از موسيقي نواحي مختلف ايران مذهبي هستند و موسيقي دستگاهي نيز گاهي حالتي دعا گونه و مذهبي دارد.

 

 

پايان

 

 

منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 1
لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...
  • 3 سال بعد...

با سلام من این ستنور رو حدود10سال پیش هدیه گرفتم و تازه میخوام برم دنبال یادگیریش

به نظر شما سنتور خوبیه؟

به من گفتن سیم هاش رو عوض کن چون زنگ زده نظر شما چیه؟

این سنتور درحال حاضر چه قیمتی در بازار داره؟

 

nt7asrlb51um65ag0kio_thumb.jpg

 

gq4cbv060a3q77jtq9x_thumb.jpg

 

1ti0v8c4n98djq6whck_thumb.jpg

لینک به دیدگاه

×
×
  • اضافه کردن...