رفتن به مطلب

تاپیک طرفداران سنتور(اخبار و موسیقی و تئوری و آموزش)


EN-EZEL

ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۸ ،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

نخست خلاقیت وی در دگرگونه شیوش صدای ساز رخ نمود. صدایی که پلی شد میان صداهایی از خاطره سنتور و آینده هنوز آفریده نشده اش. او این همه را بر بنیاد راست، استوار نشستن در پشت سنتور، یکی شدن دست و مضراب و بهره بردن از تمامی جان دست برای به فریاد آوردن آن همه سیم به دست می آورد. به حرکت های دست، جز از گردش از سر مچ یا بازی حلقه مضراب به دور انگشتان باز، تازش مچ، هم گیری و فشردن انگشتان انتهایی و نرمی ته دست را افزود، بنابراین ظرافت نواختن مضراب با صلابت همنشین شد.

 

بی صدا و نرم، به نرمی فروافتادن برگی در خزان و به عظمت غرش یک رعد، و چه فراخ است فاصله میان کمترین نجوای سازش و بلندترین فریاد آن. با این تمهید نوازش ساز همان قدر در مهار است که ضربه یی انفجاری بر آن، در یک لحظه، لختی به اندازه سو زدن یک ستاره یا مرگ شراره یی، ناگاه از سکوت به هیاهو می رسد و بازمی گردد.

 

این را چه نیکو می توان در پیش درآمدی که در آغاز «بر آستان جانان» نواخته است، دید؛ آنجا که بازی سرخوشانه شدت، قطعه را میان جملات و ضربات بر واخوان ها راه می برد. گاه این نجوا و آن فریاد و گاه واژگونه.

 

درست در زمانی که می اندیشی دیگر رساتر از این نمی توان ساز نواخت، او چیزکی مخفی کرده است، فریاد در آخرین توش و توان خود متوقف نمی ماند؛ بی آنکه هراس به هم درآمیختن صداها را که بر سنتور به غایت شدنی است، داشته باشد. ناگاه جلوی رویت چون انفجاری از گل سرخ می شکفد. آن پاره آواز میان پیش درآمد و چهارمضراب را در بر آستان جانان به خاطر آور.

 

سکوت هایش مرگ صدای پیش از خویش نیستند، بال زدن صداهاست در دل یکدیگر، هر واژه انعکاسی از صدای خویش را بر واژه دیگر می نهد. او تداوم صدای سنتور را به خوبی برای افزودن به طول عمر واژه هایش به کار می برد، واژه ها را به طمانینه و تاملی شایسته بر زبان مضراب جاری می سازد، هر واژه به دورآوایی از واژه پیشین پاسخ داده است.

 

اما این ظاهر امر است، هر واژه از پس دیگری به تامل و ناز کاروانی لیلی کش می آید و در میانه هر واژه هیاهو برپاست. زبان موسیقی از فرط تندی گاه در میانه واژه می گدازد، ناگاه از این نغمه به نغمه بعد گدازه ها روان می شود، میان دو نغمه که پی هم می آیند ناگاه گذری سریع می آید انگار همه چیز در اثر سرعت در هم می پیچد و ... موسیقی اش به آهستگی تکلم می کند اما جهانی پرشتاب در دل واژه های خویش دارد. چونان شدت، تندی تکلم نیز در چشم برهم زدنی تغییر می کند. ناگهان اوج می گیرد و فرو می نشیند و در این میان موسیقی چون سیالی جریان می یابد. نتیجه؟ شنونده اجرای پرسرعت موسیقی را به خاطر خواهد سپرد.

 

تک افتادگی ضربات، تک ها در عین پی آیندگی شان او را بی نیاز از حضور مداوم و چسبناک ریزها می سازد. تمام جملات از ریزها پوشیده نشده اند. زمانی که هر دو مضراب چون بال های نغمه به کمترین اشاره یکی پس از دیگری به کمال قدرت فرود می آیند، چیدمان راست ها و چپ ها نوایی روان چون چشمه پدید می آورد.

 

همه چیز برای موسیقی تندرونده و سریع گوی مهیا است، ریزها جایگاه انحصاری خویش را به عنوان تنها عناصر تامین کننده تداوم در جملات موسیقی از دست داده اند، اگر نه به کلی از پا افتاده، حداقل با ماندگاری طبیعی صدای سنتور هم طراز شده اند.

 

اینها علاوه بر توانایی های پیشین نیازمند اعلام برابری دو دست است؛ اعلامیه یی که پیش از او نیز مراحلی را پشت سر گذاشته و در پایور به تعادل رسیده و اولین تجربه های جدایی تام و تمام دو دست را در «فریبا» از سر گذرانده بود، اما همچنان دست چپ آن دیگری بود و دست راست اصلی. اما با وی واپسین مراحل تکاملی که در آینده هنوز در راه باید، امروزً سنتورنوازی ما را می ساخت به بار نشست.

 

تنها راه هم نشینی این مضراب ها پیاپی راست و چپ هایی نبود که انگار دانه های تسبیح به بند کشیده بودند؛ دانه های تسبیح دو رنگ یافته بود از میان مهره های چپ رنگ و راست رنگ، می شد به توالی ترکیب هایی برگزید و به بندی نامرئی در کنار هم استوار کرد. بافتی پرمضراب و چندان که ایجاب کند، حاضر و آماده پری بافت از طریق افزودن تزیینات است و این تزیینات کم و بیش همان هایند که گونه یی از آنان در آن دو مضراب چپ پرجنجال تنیده شده است.

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 139
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۸ ،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

این نوشته را دو یا سه سال پیش، دقیقاً یادم نیست در همان حوالی نوشتم و حالا بسیار متاسفم كه در چنین شرایطی آن را برای خواندن در اختیارتان قرار می دهم. نوشتن درباره ی بعضی ها آن قدر دشوار است كه خواندن ترجیح داده می شود. درباره ی مشكاتیان از این هم دشوارتر است. مشكاتیان را تنها باید شنید و تنها، باید شنید ...

 

امضاء شاید منظرِ یک تنهایی باشد، بیرون از جدال های غم انگیز و فارق از بحث های سر در گُم که هر بار پیش آید از خود دور می شوم، به دنبال فرصتی برای یک تجربه ایرانی از نوع معاصر آن می گردم و این فرصتی است برای تأمل.

 

از فراموشی که شروع کنیم، اگر چه شاید بی راهه باشد، یعنی این که ما هم فراموش می شویم و شاید این نوشته آغازی باشد برای فراموشی همانگونه که تاریخ هم فراموش کرده است. عیناً اتفاقی است که پایین این نوشته روی می دهد و بالای آن نه. پایین در انتظار گذر زمان و بالا در پی وسعت سطح و من نمی دانم از چه پُر خواهم شد. نتیجه درنگ این که دری بسته می شود و دری دیگر گشوده، که این نیز تمرین یک حرکت است، اگر مجاز باشد.

 

پس ابتدا امضاء را ثبت می کنم. اما به نام شما. ما همه حذف خواهیم شد، مثل سنگی که پرتاب شده، یکی فرصت دارد برود به سوی هدف که غالباً در حسرت اش می ماند، یکی هم سپرده می شود به آب و حالا حکایت ماست که در حسرت یکی از آن ملودی های ناب مانده ایم، چه در شنیدن و چه در ارائه اش، اصلاً معطل و مضطر مانده ایم در فراموشی اش که وصال نمی دهد و حالا می خواهیم فراموشی را به فراموشی بسپاریم و حیرانیم از این همه بی قراری، گویا "باربد" امضاءاش را به آب انداخته و حال و ماضی و گذشته همه علیه فراموشی اند و حالا کسی قاصدک را فوت کرده است و مشتی در آب و جرعه ای.

 

باربد نباشد، پرویز را می کنیم آویزه ی گوشمان، شبدیز را نوش دارو می دهیم تا بیاید و کنار ما بنشیند و به ما بگوید فراموش کنید، اما اول خودتان را بیندازید درون هویت و هویت را بکنید قیافه ی خودتان و اگر صدایی شنیدید، فراموشی نیاز نیست. از فرق سر تا پیشانی امضا می رود به سوی "چکاد". این ها همه طبیعتِ من اند و این ها همه صدای طبیعت اند.

 

همیشه تعارفات آدم را جذب خودش می کند و این تأمل طولانی نطفه اش بسته شده است با عزم و همت هنرمندی که نامش را قبلاً یادآوری کرده ام. پرویز مشکاتیان از گوش ما بیرون نمی رود، از دل ما هم. در میان این همه شنیدار وسواسِ ما به یک اصطلاح بند شده است. "آهنگ" که در فاصله گوش من و شما مأنوس می شود و به تجربه های آهنگین شخصی می رسد که از مرحله ی فردی به یک فراز اجتماعی و فرهنگی رسیده است.

 

به گونه ای که گاه رویای زیستن را ارج می نهد، گاه به داوری خویش می نشیند و گاه ساده و صمیمی می شتابد به سوی آستان دوست. به قول عزیزی "زجر در خلاقیت اصل است و زیبایی نیز در همان زجر است". نغمه های مشکاتیان از نوستالژیا و آشیان دور به اسطوره و بنداده رسیده است، به همین خاطر می رود تا انتهای حس و عاطفه ی ما.

 

این انتقال احساس سه منبع اساسی دارد. دانشکده هنرهای زیبا و از این طریق دسترسی به موسیقی دستگاهی با اتکا به استادان بی بدیل همان عصر و شناخت و آگاهی از موسیقی مدون شده ی غرب از طریق استادان همان دانشکده. دوم حضور و تبادل اطلاعات در مرکز حفظ و اشاعه همزمان با دوره ی شکل گیری شخصیت موسیقایی و سوم هم گروه چاووش (عارف و شیدا) که همراه است با خلاقیت و وفور نغمه های ماندگار.

 

گرچه نباید تنها به این سه منبع اکتفا کرد و حتماً تأثیرات فرهنگ موسیقی خراسان در این باره را باید دخیل دانست اما استفاده از نحوه ی "ترکیبِ سازی" لحن ها از بیان های بومی و مردمیِ اصطلاحاً رها به سوی ساختارهای ایستا، مشکاتیان را درگیرودار همین تأثیرها و شیوه های مختلف از اجرای قطعات قدیم موسیقی دستگاهی به سوی احساسات و هیجانات اجتماعی سوق می دهد و نهایتاً به سوی زورآزمایی شیوه های اجرایی مجریان ماقبل خود با اتکا به عناصر موسیقایی و تکنیک های تعریف شده ایی پیش می رود تا بتواند نهایتاً از لبیرنت تودرتوی لحن های متعدد، به آرامی، ساده و بدون هیچ زحمتی عبور کند، که همه ی این ها البته یک هوشیاری عجیب می خواهد.

 

مشکاتیان در "بیداد" (شاهد عینی ما تا آن زمان)، نشان می دهد که کاملاً به آن هوشیاری و استقلال رسیده است. پختگی همراه با لحنی شخصی، لحنی جسور و بی-آلایش، گاه مهربان، گاه گستاخ، گاه رزم و گاه تغزل.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

parviz-meshkatian-190.jpg

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۸۸ ،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

مشكاتيان، موسيقيدان بزرگ ايران نيلگون

سر فتنه دارد دگر روزگار

من و مستی و فتنه ی چشم یار

 

همی دارم از دور گردون شگفت

ندانم که را خاک خواهد گرفت

 

وگر رند مغ آتشی می زند

ندانم چراغ که بر می کند

 

فریب جهان قصه ی روشن است

سحر تا چه زاید شب آبستن است

 

مشکاتیان، موسیقیدانی است که در مقابل او، سرنوشت و تاریخ موسیقی به شیوه ای مطرح می گردد که منحصر به خود اوست و این شیوه در حضور هیچ موسیقیدان دیگری قبل از او بدین گونه نبوده است. شگفتی عارف قزوینی در این بود که در قالب قراردادیِ محدود به قرائت موسیقایی شعر فارسی پیش از خود قرار نمی گیرد و رفتار محفلی موسیقایی را به اجتماعی بزرگ تر از محافل دوستانه و نشست های کوچک، یعنی جامعه ی عینی شهرنشین می کشاند و در ضمن آن را با ضرب فکری ـ عاطفی و اندیشه ی کلی جامعه ی دوران خود ترکیب می سازد و به حق موسیقی ای متأثر از اجتماع به معنای واقعی از شالوده ی اجتماع پدید می آورد که البته این ریشه دارد در تاریخ موسیقی و شعر کلاسیک ایران.

 

همچنین تسلط اش بر اوضاع سیاسی و اجتماعی و نهایتاً محبوس نکردن محتوای اثر، درون منطق و جداره ی موسیقی دستگاهی و این روند با عارف به پایان می رسد و همین گونه می ماند و می رسد به پرویز مشکاتیان. و مشکاتیان شگردهای دیگری را به آن می افزاید.

 

بدین صورت که او زبان موسیقایی اش را نه از درون خود موسیقی، بلکه درون زندگی اش جستجو می کند و نهایتاً نغمه هایی را می آفریند که صرفاً معنای متعارف نغمه هایی آهنگین نیست.

 

زبان و بیان مشکاتیان نوعی گفتار آهنگین است که حتی با حذف سابقه ی موسیقایی او، خاصیت موسیقایی همچنان در آن متبلور است. او حس ها و عواطف را فقط با یک ملودی ناب یا اجرای ناب، ویران نمی کند و یک حسیت مشترک تاریخی هم زمان به مخاطب اش می دهد. این سر سپردگی در برابر فرهنگ موسیقایی، همان حسیت و بازگشت به دوران کهن است.

 

مشکاتیان بیشتر فرم را فدای پرداخت ملودی می کند (البته این تسلط را عارف نداشته است) و سایر مفردات و عناصر موسیقی را درون آن می ریزد و نهایتاً موسیقی خود را می آفریند. برای همین من اعتقاد دارم که عارف قزوینی تاریخ خودش را در بستر وابستگی بر نغمات عاری از ردیف گسترانده و دوران جدید خود را با سرودن شعرهایش آفریده است، اما مشکاتیان هم جدید است و هم قدیم و برای همین سرنوشت موسیقی در مقابل او به گونه ای دیگر مطرح می شود.

 

موسیقی او تصوری جدید از نغمات جاری در تاریخ موسیقی را به گوش می رساند؛ قسمت های متلاشی شده ی دوران-های مختلف تاریخ موسیقی یک جا در کنار او جمع شده اند و او آنها را با نگاه خودش به شیوه ای چیده است که از میان آنها "شیدایی" حاصل می شود. و انصافاً که شیدایی مشکاتیان حاصل شیدایی تمام نام آوران موسیقی اعصار گذشته است.

 

کسی که در نیمه های دهه ی چهارم زندگی اش به خلق "چکاد" دست می یابد، قطعاً می بایست تمامی وسایل و ابزار عصر خودش را نکوهش کرده باشد تا بتواند آن اثر را این چنین آشکار کند. دلبستگی مشکاتیان به گذشته مانند خود گذشته است، که با خردمندی مبتدا گونه ای همیشه بیان شده است. به همین دلیل موسیقی اش این همه مشوش است. و برای همین است که اگر مشکاتیان در بگذرد، از موسیقی اش نمی توان درگذشت.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

شنبه ۲ تیر ۱۳۸۶ ،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

چند سالی است که بحث بر سر شیوه نگارش / نت نگاری آثار سنتور نوازان معاصر به ویژه آثار پرویز مشکاتیان، بالا گرفته و کارشناسان بسیاری در این سو آن سو در محافل عمومی و خصوصی خود، داد سخن سر داده و به بررسی کارشناسانه این گونه آثار می پردازند.

 

البته اکثر این کارشناسان چندان نام و نشانی از خود بجای نگذاشته اند، تا جایی که رسمی ترین اظهار نظر آنان در کامنت های وبلاگ ها آ ن هم با نام های مستعار و یا حداکثر در کلاس های خصوصی صورت می پذیرد.

 

البته کسی مخالف اظهار نظر شخصی دوستان نیست، ولی چه بهتر آن است که هر اظهار نظری از رهگذر تحقیق و مطالعه گذر کند، آن گاه به وادی نقد و بررسی درآید و این گونه انتزاعی و گاه تحکم آمیز باب گفت وگو را نبندد. بنابراین هر نظری نیازمند مطالعه و آگاهی بیشتر در زمینه موسیقی ایرانی، بالاخص ساز سنتور است.

 

این گونه اظهار نظرهای خصوصی، بی نام و نشان دوستان در این 7-8 سال اخیر به عادت روزانه تبدیل شده و معمولاً کمتر نت یا کتابی است که منتشر شود و مورد انکار حضرات والا قرار نگیرد!

 

البته همین صاحب نظران بزرگ معمولاً در جلسات رسمی و در حضور اساتید سکوت اختیار کرده و از اظهار نظر کارشناسانۀ خود صرف نظر می کنند.

 

معمولاً در ایران رسم بر این بوده که گردآوری آثار یک هنرمند پس از درگذشت وی صورت پذیرد، در حالی که آثار تدوین یافته توسط نگارنده همه در زمان حیات صاحبان اثر بوده است.

 

به این ترتیب که جرقۀ چاپ و نگارش آثار سنتور نوازان معاصر ایران زمانی زده شد که تمامی هنرمندان مورد نظر در قید حیات بودند و همگی آنها بر چگونگی تنظیم و نگارش آثارشان نظارت و آگاهی دارند.

 

حال چگونه می شود کتابی در هزارۀ سوم و با این همه امکانات، چاپ و نشر شده و در اظهار نظری ساده کودکانه بیان شود : کل کتاب فلانی غلط است و حتی یک جملۀ درست در آن یافت نمی شود. همین جملات و اظهار نظرها به خوبی برای آشکارشدن سطح دانش و سواد موسیقایی این نویسندگان کافی است.

 

این همه بحران برای یک کتاب، دریغا از یک برهان - بگذریم از این که شاید همین مباحث موجب شعله ورتر شدن مباحث انتقادی درباره شیوه نگارش و نت نگاری آثار موسیقی در عرصۀ آکادمیک شود.

 

مسلماً تمام کارهای فرهنگی و هنری برای بهبود و تداوم نیازمند نقد و بررسی کارشناسانه و بی غرض است. ولی متأسفانه در مورد گردآوری آثار یاد شده جز چند مورد نقد و بررسی دقیق، آن هم از طرف افراد رسمی و شناخته شده و دارای هویت هنری و اجتماعی در بقیۀ موارد شاهد سنگ اندازی و اظهار نظرهای سطحی بوده ایم .

 

اکثر این دوستان عدم پاسخگویی از طرف نگارنده یا صاحبان اصلی اثر را دلیل بر صحت گفتار خود تلقی می نمایند. البته معمولاً سکوت در مقابل اینگونه نظرات و افراد بهترین راه و مفیدترین کار ممکن است. چرا که پاسخ اینگونه افراد مغرض جز ابطال وقت، صرف انرژی بیهوده، تأثیر دیگری ندارد.

 

در هر صورت این گونه فعالیت های هنری برای بهبود و تداوم نیازمند نقدهای سازنده و بررسی های کارشناسانه است و مطمئناً چنین نقدهایی می تواند ما را به اهدافی مانند همفکری در تداوم آثار مشابه هنری و رسیدن به اتحاد نظر در نگارش و گردآوری این گونه آثار، رهنمون سازد.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۸۶ ،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

دومضراب و دومضراب چپ

تکنیک دومضراب تقریبا در آثار تمامی سنتور نوازان قدیم و معاصر مشاهده می شود و تقریبا جزء اولین و اصلی ترین تکنیک های رایج مضرابی در آثار سنتور نوازان است.

دومضراب به صورت چهار نت متوالی و با مضراب (راست – راست – چپ – چپ ) است و به

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
می شود.

 

چون دومضراب از مضراب های اصلی و اولیه در سنتور نوازی است به همین دلیل در کتابهای مقدماتی هم توجه خاصی به این تکنیک مضرابی شده است.

 

به این تصویر توجه کنید (کتاب دستور سنتور (فرامرزپایور) درس 29 قطعه ای در افشاری)

 

 

domezrabchap02.jpg

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

کتاب دستور سنتور (فرامرز پایور) درس 31 جُغتایی در دستگاه سه گاه

 

 

domezrabchap03.jpg

 

 

کتاب خودآموز سنتور (حسین صبا) تمرین شماره 21 ضربی شهناز

domezrabchap04.jpg

 

دومضراب هم به صورت قطعه مستقل و هم به عنوان تکنیک مضرابی، در میان قطعات ضربی و آوازی اجرا می شود. به نمونه ای از دومضراب در قطعۀ دومضراب شهناز اثر حبیب سماعی توجه کنید که از دومضراب به عنوان قطعه ای مستقل استفاده شده است. domezrabchap05.jpg

 

به اجرای قسمتی از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اثر حبیب سماعی توجه کنید.

 

به نت و اجرای قسمتی از قطعۀ

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ساخته پرویز مشکاتیان توجه کنید. domezrabchap06.jpg

 

به نت و اجرای قسمتی از قطعۀ

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در سه گاه تنظیم فرامرز پایور توجه کنید. domezrabchap07.jpg

 

مثال هایی که تا به حال دیده و شنیدید همگی قطعات مستقل و کاملی بودند که با استفاده از تکنیک دومضراب ساخته شده اند. حال به مثال هایی توجه کنید که در قسمتهایی از آن ها از دومضراب استفاده شده است.

 

به قسمتی از نت و اجرای قطعۀ

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ساختۀ فرامرز پایور در دستگاه ماهور توجه کنید. domezrabchap08.jpg

 

به قسمتی از نت و اجرای قطعۀ

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ساختۀ فرامرز پایور توجه کنید. domezrabchap09.jpg

 

به قسمتی از نت و اجرای قطعۀ

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ساختۀ فرامرز پایور از کتاب هشت آهنگ توجه کنید. domezrabchap10.jpg

 

به قسمتی از نت اجرای قطعه ای در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ساختۀ اردوان کامکار در نوار «دریا» توجه کنید. domezrabchap11.jpg

 

در مقالات بعدی به ادامه این بحث خواهیم پرداخت.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

سه شنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۶ ،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

چهار مضراب شور حبیب سماعی از چهارمضراب های معروف برای سنتور است که در صفحۀ شور شهناز به همراه آواز پروانه اجرا و ضبط شده است.

 

پایۀ این چهارمضراب بعدها الگوی بسیاری از قطعات و چهارمضراب های دیگر قرار گرفت و بعدها شکل های کامل و پیچیده تری نیز به آن افزوده شد.

 

در حالات اولیه از این پایه به صورت ساده، یا به صورت مضراب پاملخی و تریوله و بعدها با استفاده از دومضراب چپ استفاده شده است.

 

 

از این چهارمضراب روایت های متعددی ازجمله ابوالحسن صبا، حسین صبا، قباد ظفر، مهدی ناظمی و ... وجود دارد که به قسمت های کوتاهی از دو روایت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

چهارمضراب شور حبیب سماعی به روایت ابوالحسن صبا:

 

 

domezrabchap12.jpg

 

 

 

چهارمضراب شور حبیب سماعی به روایت حسین صبا:

 

domezrabchap13.jpg

 

اجرای این چهارمضراب در مرحلۀ بعدی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
domezrabchap14.jpg

 

این قطعه البته در سال های متمادی با تنظیم فوق توسط هنرمندانی چون حسین صبا ، فرامرز پایور، مجیدکیانی، رضا شفیعیان، مهدی ناظمی، قباد ظفر و ... اجرا شده است.

 

همان طور که ذکر شد این قطعه بعد ها به عنوان الگوی ساختاری بسیاری از چهارمضراب ها قرار گرفت و به تدریج شکل پیچیده تری به خود گرفت.

 

یکی از این برداشت ها چهارمضراب شور «فرامرز پایور» در کتاب «سی قطعه» است که تحت تأثیر همین قطعه با شکلی متکامل و ساختاری نوین ارائه شده است. برای بررسی ویژگی های ساختاری این قطعه ابتدا در دو مرحله ابتدایی پایه این چهارمضراب را مورد ارزیابی قرار می دهیم .

 

در ساده و ابتدایی ترین حالت پایۀ این چهارمضراب به

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
domezrabchap15.jpg

 

در مرحله بعدی می توان سَرِ مضراب را به این پایه افزود که نت و اجرای آن به

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

domezrabchap16.jpg

 

 

حال می توان در انتهای هر پایه به جای یک مضرای چپ از دو مضراب چپ استفاده کرد که این امر به دو صورت میسر است. 1-مضراب پاملخی به صورت تریوله ( در کتاب سی قطعه چهارمضراب از همین شیوه استفاده شده است) 2- دومضراب چپ که در این صورت دو نت انتهایی که با مضراب چپ اجرامی شوند به صورت سه لاچنگ نوشته می شوند. حال به نت و اجرای اصلی قسمتی از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
domezrabchap17.jpg

چهارمضراب شور به صورت پاملخی

 

domezrabchap18.jpg

چهارمضراب شور به صورت دومضراب چپ

 

سال ها بعد از ساخته شدن این چهارمضراب توسط فرامرز پایور چهارمضراب دیگری توسط پرویزمشکاتیان ساخته شد که براساس همین پایه حرکت می کرد و از لحاظ جمله بندی و ساختار کاملاً تحت تاثیر همین اثر بود. پایۀ چهارمضراب شور پرویز مشکاتیان به چند صورت قابل اجراست که در اینجا سه حالت آن از لحاظ محل اجرای دومضراب چپ بررسی می شود. در حالت اول می توان دومضراب چپ را روی سُل طرف سفید اجرا کرد که از لحاظ ساختاری کاملاً شبیه به چهارمضراب کتاب سی قطعه اثر فرامرز پایور می شود. نت و اجرای این قطعه با

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
domezrabchap19.jpg

 

 

در حالت دوم می توان دومضراب چپ را

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
domezrabchap20.jpg

 

 

در حالت سوم دو مضراب چپ روی نت سُل و دوی پشت خرک

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
متغیر خواهد بود. domezrabchap21.jpg

 

 

حالا پس از این سه حالت به قسمتی از نت و اجرای اصلی چهارمضراب شور

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
domezrabchap22.jpg

 

 

می بینیم که این دو قطعه از لحاظ ساختار و فرم اجرا کاملا شبیه به هم هستند. برای همین به مقایسۀ دو جمله از هر دو چهارمضراب می پردازیم، تا مشخص شود حتی جمله بندی این دو اثر بر مبنای یک ساختار مضرابی صورت گرفته است. به این جمله و نوع مضراب ها از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
domezrabchap23.jpg

 

 

حالا به جمله ای از چهارمضراب شور پرویز مشکاتیان توجه کنید که بر اساس همان موتیف

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
domezrabchap24.jpg

 

 

ادامه این مطلب را قسمتهای دیگر پی میگیریم.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۶ ،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

معرفی بیشتر دومضراب چپ

دومضراب چپ همان طور که قبلاً هم معرفی شد، یکی از تکنیک های متداول در سنتور نوازی است که از دو مضراب اقتباس شده و حالت اجرایی آن شبیه سرمضراب است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

domezrabchap25.jpg

 

 

 

برای آشنایی بیشتر با حالت صحیح اجرای دومضراب چپ به قطعه گرایلی شستی از کتاب ردیف ابتدایی فرامرز پایور توجه کنید که در این جا سعی شده به دو صورت اجرا شود؛ اول به حالت اصلی یعنی سرمضراب و سپس با دو مضراب چپ.

 

توجه کنید که در اجرای دومضراب چپ، مضراب چپ باید کاملاً نقش دو نت زینت را با سرعت و ظرافت ایفا کند و از لحاظ شنیداری نباید تفاوتی میان این دو اجرا حس کرد.

 

الف –

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

domezrabchap26.jpg

 

 

ب –

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

domezrabchap27.jpg

 

 

یکی از ویژگی های اجرای دومضراب چپ ، آزاد بودن دست راست در حین اجراست برای همین در اجرای دومضراب چپ دست راست به واسطۀ آزادی عملی که دارد می تواند پرش های متعدد داشته باشد.

 

البته این نکته هم قابل ذکر است که چون در در حین اجرای دو مضراب چپ تمام نیروی دست چپ نوازنده معطوف زینت ها است، برای همین اجرای زینت حتماً باید روی یک نت باشد.

 

در غیر این صورت باید اجرای مورد نظر ما با سرمضراب طراحی شود. به مثال های زیر توجه کنید:

domezrabchap28.jpg

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

domezrabchap29.jpg

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

یکی از قطعاتی که در آن از این نوع دو مضراب چپ استفاده زیادی شده، چهارمضراب شور می ساخته «اردوان کامکار» است که در نوار «ماهی برای سال نو» منتشر شده است. به قسمتی از نت و اجرای این قطعه توجه کنید.

 

این قطعه در این جا به دو شکل اجرا شده است؛ در مرحله نخست به صورت ساده از یک مضراب چپ استفاده شده و در مرحلۀ دوم از دوچپ. توجه کنید که هنگام استفاده از دومضراب چپ چقدر لحن کار عوض شده و کار شکل کامل تری به خود می گیرد. domezrabchap30.jpg

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

چهار مضراب ابوعطای حبیب سماعی

به این چهارمضراب اثر حبیب سماعی گوش کنید و به حالات اجرایی و تزئینات و ریزه کاری های دست چپ کاملاً

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

همان طور که توجه کردید، در شیوه های قدیم سنتور نوازی به خصوص شیوه هایی که از مضراب لخت یا بی نمد استفاده می شود، نوازنده برای مهار صداهای اضافی ساز مضراب را شل تر در دست گرفته و ضربات ملایم تر بر روی سیم فرود می آیند و چون در شیوه های قدیمی تر دست چپ از قدرت اجرایی کمتری برخوردار بود، به همین خاطر در حین اجرا مضراب های اصلی توسط دست راست و مضراب های فرعی و تزئینات با دست چپ اجرا می شد.

 

همان گونه که در این اجرا توجه کردید دست چپ نت های زینت بسیاری را اجرا می کند که شکل تعمیم یافته همین نوع مضراب ها بعدها تحت عنوان دومضراب چپ، استقلال بیشتری یافت و در سایر شیوه ها نیز استفاده گردید.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۶ ،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

دومضراب چپ در آثار حبیب سماعی

دیدیم که در چهارمضراب ابوعطا ساخته حبیب سماعی، چگونه مضراب چپ به اجرای زینت ها و ریزه کاری ها می پردازد. شکل تعمیم یافته همین نوع مضراب بعدها با فرمی مدون در سایر آثار حبیب سماعی مشاهده می شود که آن ها هم مانند پایه چهارمضراب شور که قبلاً ذکر شد، الهام بخش بسیاری از بزرگان از جمله ابوالحسن صبا می شود.

 

یکی از قطعات معروف حبیب سماعی که اجراهای متعدد و متفاوتی از آن موجود است، قطعۀ دومضراب شهناز است که نت آن، هم توسط حسین صبا منتشر شد و هم ابوالحسن صبا آن را در ردیف سنتورنوازی خود گنجاند.

 

این قطعه در این کتاب ها با توجه به اینکه برای مراحل مقدماتی سنتور نوازی نگاشته شده بود، به صورت ساده و با حالت دومضراب معمولی نوشته شده ولی اجراهای متعدد این قطه با حالت دو مضراب چپ هم موجود است که در اینجا به هر دو حالت اجرایی این قطعه اشاره می شود.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

domezrabchap31.jpg

 

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

domezrabchap32.jpg

 

 

یکی دیگر از قطعات معروف حبیب سماعی که الهام بخش آثار بسیاری از بزرگان بوده قطعۀ سه مضراب زابل سه گاه است. این قطعه هم توسط هنرمندان بسیاری اجرا شده است.

 

لازم به ذکر است که پایه و ساختار این قطعه که بسیار هم مورد علاقۀ ابوالحسن صبا بود، الهام بخش پایۀ چهارمضراب معروف وی در اصفهان یعنی «به زندان» گردید. همچنین ابوالحسن صبا این اثر را در ردیف شمارۀ یک سنتور در دستگاه سه گاه با عنوان سه مضراب زابل منتشر کرد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

domezrabchap33.jpg

 

 

حالا به چند نمونه از تنظیم ها و اجراهای متعدد از به زندان اثر ابوالحسن صبا توجه کنید. تمامی این تنظیم ها به همراه دومضراب چپ هستند.

 

الف – تنظیم به زندان ابوالحسن صبا برای سنتور توسط دکتر احد بهجت domezrabchap34.jpg

 

 

ب – تنظیم به زندان ابوالحسن صبا برای سنتور توسط مینا افتاده

 

domezrabchap35.jpg

 

ج-

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

د- تنظیم به زندان ابوالحسن صبا برای تار، سنتور و تنبک (مهرداد دلنوازی) domezrabchap36.jpg

 

 

ه –

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تار : مهرداد دلنوازی، سنتور : سعید ثابت، تنبک : سیامک بنایی

 

از قطعاتی که تحت تاثیر همین پایه ساخته شده می توان به قطعه جستجو ساختۀ پرویز مشکاتیان اشاره کرد که پایۀ آن تلفیقی است از سه مضراب و دومضراب چپ.

 

به قسمتی از نت و

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
توجه کنید. domezrabchap37.jpg

 

 

 

از دیگر قطعاتی که از این نوع پایه در آنها استفاده شده، می توان به قسمت دوم از قطعۀ «زرد ملیجه» اثر ابوالحسن صبا اشاره کرد که در تنظیم سنتور آن از این گونه مضراب استفاده می شود.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
domezrabchap38.jpg

 

 

در انتها به قطعه ای از فرامرز پایور با عنوان سه مضراب ابوعطا که از همین ساختار پیروی می کند، توجه کنید. البته در این قطعه مضراب چپ به صورت ساده در نظر گرفته شده ولی با توجه به نوع ساختار، این قطعه با دو مضراب چپ هم به مانند سه مضراب زابل سه گاه حبیب سماعی قابل اجراست.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
domezrabchap39.jpg

 

( در اجرای این قطعه سعی شده از تکنیک دومضراب چپ استفاده شود)

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۶ ،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

در قسمت های گذشته به بحث درباره این تکنیک در آثار آهنگسازان سنتور از جمله ابوالحسن صبا، فرامرز پایور، پرویز مشکاتیان، اردوان کامکار و ... پرداختیم؛ در این قسمت به قطعه دیگری از ساخته های حبیب سماعی توجه کنید که در آن باز هم از دومضراب چپ استفاده شده است. این قطعه چهارمضراب ابوعطا است که در کتاب دوم ردیف های سنتور ابوالحسن صبا منتشر شده است. (توجه کنید که نت این قطعه برای دوره مقدماتی سنتور نوشته شده است)

 

با توجه به اینکه در گذشته کتابی تحت عنوان متد و آموزش دوره مقدماتی برای ساز های ایرانی موجود نبود، لذا مدرسان موسیقی از همان ابتدا با آموزش ردیف به سراغ هنرجویان می رفتند.

 

برای همین ردیف های سنتور ابوالحسن صبا به عنوان کتاب های مقدماتی سنتور در چند مرحله آموخته می شد.

 

بعدها به همت هنرمندانی چون حسین صبا و فرامرز پایور شاهد چاپ و نشر کتاب های مقدماتی تر آموزشی، مانند خودآموز سنتور و دستور سنتور بودیم.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

domezrabchap40.jpg

 

 

 

 

بررسی دومضراب چپ در آثار رضا شفیعیان

در این قسمت به چند مثال کوتاه از آثار رضا شفیعیان توجه می کنیم که به مانند آثار قدیم سنتور نوازی از دست چپ برای اجرای ریزه کارها و تزئینات ملودیک استفاده شده است.

 

اکنون به قسمتی از چهار مضراب ابوعطا ساخته رضا شفیعیان توجه کنید. در ابتدا این قطعه به صورت ساده و سپس به صورت اصلی اجرا خواهد شد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

domezrabchap41.jpg

 

 

حالا به قسمتی از چهارمضراب داد بیات ترک شفیعیان توجه کنید که در این جا نیز از دست چپ برای اجرای تزئینات و ریزه کاری های ملودیک استفاده شده است. domezrabchap42.jpg

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

حالا به قسمتی از چهار مضراب بیات ترک در گلچین دو اثر رضا شفیعیان توجه کنید. این تکنیک بیشتر در جمله بندی های آثار رضا شفیعیان به خصوص جملات آوازی استفاده می شود و در اجراهای سایر هنرمندان معاصر کمتر مشاهده می شود. البته اجرای ساده تر این تکنیک در جمله بندی های آوازی رضا ورزنده مشاهده می شود. domezrabchap43.jpg

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

در مبحث بعدی می خواهیم مقایسه ای داشته باشیم در نوشتار مضراب پاملخی و دومضراب چپ و تفاوت های اجرایی آن. در ابتدا به پاساژ انتهایی چهارمضراب ابوعطا ساخته رضا شفیعیان توجه کنید که به دو صورت نوشته و اجرا شده است. ابتدا به نت و اجرای این پاساژ به صورت پاملخی توجه کنید. domezrabchap44.jpg

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

حالا به نت و اجرای همین پاساژ به صورت دومضراب چپ توجه کنید.

 

domezrabchap45.jpg

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

در مقالات بعدی به ادامه این مبحث می پردازیم.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۶ ،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

در این قسمت قصد داریم، مروری بر آثار فرامرز پایور به خصوص آثار نوشته شده در کتاب سی قطعه چهارمضراب برای سنتور داشته باشیم و ببینیم از حالات گوناگون دومضراب چپ چگونه استفاده شده است.

 

با توجه به مثالی که از رضا شفیعیان در بالا ذکر شد، بهتر است در بعضی از چهارمضراب های کتاب سی قطعه به جای پاملخی از دومضراب چپ استفاده شود چراکه در عمل شاهد اجرای این نوع مضراب هستیم.

 

برای صحت این موضوع به مثال های زیر توجه کنید:

به نت و اجرای قسمتی از چهارمضراب سه گاه ساخته فرامرز پایور در کتاب سی قطعه نگاه کنید.

 

همان طور که ذکر شد نت این قسمت از چهارمضراب به صورت پاملخی نوشته شده ولی در عمل اجرای این قسمت از چهار مضراب به صورت دو مضراب چپ شنیده می شود.

 

نت این قسمت از چهارمضراب سه گاه به هر دو صورت نوشته شده است.

 

نت چهار مضراب سه گاه فرامرز پایور به صورت پا ملخی:

domezrabchap46.jpg

 

 

نت چهارمضراب سه گاه فرامرز پایور به صورت دومضراب چپ domezrabchap47.jpg

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

به قسمتی از چهارمضراب بیات ترک ساخته فرامرز پایور از کتاب سی قطعه توجه کنید. domezrabchap48.jpg

 

 

domezrabchap49.jpg

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

به قسمتی از چهارمضراب حجاز ساخته فرامرز پایور از کتاب سی قطعه توجه کنید. domezrabchap50.jpg

 

 

domezrabchap51.jpg

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

به قسمتی از چهارمضراب شور ساخته فرامرز پایور از کتاب قطعات موسیقی مجلسی توجه کنید. domezrabchap52.jpg

 

 

domezrabchap53.jpg

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

در مقاله بعدی به استفاده این تکنیک در آثار میلاد کیایی میپردازیم.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ ،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

بررسی دو مضراب چپ در آثار میلاد کیایی

 

این آغاز این مطلب به چند قطعه از آثار میلاد کیایی می پردازیم که در آنها از تکنیک دومضراب چپ استفاده شده است.

 

در ابتدا به قسمتی از نت و اجرای

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
توجه کنید.

 

domezrabchap54%5B190%5D.jpg

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

سپس به نت و اجرای قسمتی از چهارمضراب راست پنجگاه ساخته میلاد کیایی توجه نمایید. domezrabchap55.jpg

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

همان طور که مشاهده شد، در این جا هم به وفور از تکنیک دو مضراب چپ استفاده شده است.

 

بررسی دومضراب چپ در آثار پشنگ کامکار

در اینجا به مرور چند قطعه از آثار پشنگ کامکار می پردازیم که در آن ها هم از تکنیک دومضراب چپ استفاده بسیاری شده است. در مثال های قبلی اجرایی از به-زندان اثر ابوالحسن صبا با تنظیم و اجرای پشنگ کامکار شنیدید. حال به چند اثر از ساخته های پشنگ کامکار برای ساز سنتور توجه کنید.

 

الف - بیشه در دستگاه همایون

domezrabchap56.jpg

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

ب- چهارمضراب بیات ترک domezrabchap57.jpg

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

ج- چهارمضراب راست پنجگاه domezrabchap58.jpg

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

د- "فراق" چهارمضراب ابوعطا domezrabchap59.jpg

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
domezrabchap60.jpg

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

در شماره بعد، به بررسی ویژگی ها و امکانات دومضراب چپ در حین اجرا خواهیم پرداخت.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

جمعه ۸ آذر ۱۳۸۷ ،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

بررسی ویژگی ها و امکانات دومضراب چپ در حین اجرا

یکی از ویژگی های خیلی مهم در اجرای دو مضراب چپ آزاد بودن هر دودست پس از اجرای این تکنیک است، به طوری که در صورت اجرای درست می توانیم هم از دست راست استفاده کنیم و هم از دست چپ و نکتۀ جالب تر اینجاست که حتی قادر خواهیم بود، پس از دومضراب چپ سریعاً جفت مضراب و دوبل نُت هم استفاده کنیم.

 

در صورتی که در حین اجرای سرمضراب چنین قابلیتی را برای اجرا نداشته و معمولاً پس از اجرای دو نت زینت سرمضراب، دست راست آمادگی بیشتری برای ضربه بعدی خواهد داشت.

 

به چند مثال در این مورد توجه کنید:

 

1- نمونه ای از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در دشتی از پرویز مشکاتیان

2- نمونه ای از آواز شور در نوار

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
از اردوان کامکار

3- بداهه نوازی بر اساس

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
علیرضا جواهری

4- بداهه نوازی بر اساس ملودی های

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
از علیرضا جواهری

5- اجرای قسمتی از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اثر اردوان کامکار

 

در این راستا مثال دیگری از ردیف سنتورنوازی ابوالحسن صبا می آوریم که در آنجا هم قادر خواهیم بود، از امکانات دومضراب چپ استفاده کنیم.

 

برای همین به قسمتی از نت و اجرای قطعۀ پیش زنگوله در ردیف شمارۀ 1 در دستگاه سه گاه توجه کنید. برای مقایسۀ بیشتر، این قطعه به هردو صورت یعنی به طور ساده و با دو مضراب چپ اجرا شده است. domezrabchap61.jpg

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

در ادامۀ همین مثال ها به قطعه ای از ساخته های «محمد رضا لطفی» توجه کنید و ببینید که دومضراب چپ چقدر می تواند در تکامل این اجرا مفید و موثر باشد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ساختۀ محمد رضا لطفی (تنظیم برای سنتور علی رضا جواهری)

 

بررسی دومضراب چپ در آثار اردوان کامکار

همان طور که در مثال های قبلی دیدیم این نوع مضراب در آثار اردوان کامکار هم استفاده فراوانی دارد.

 

یکی از این قطعات چهارمضراب شور می در آلبوم «ماهی برای سال نو» است که در قسمت های قبلی به آن اشاره شد. برای مرور بیشتر یک بار دیگر به دو اجرای ساده و همراه با دو مضراب چپ این قطعه توجه کنید. اجرای ساده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اردوان کامکار اجرای
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اردوان کامکار با دومضراب چپ حالا به قسمتی از نت و اجرای قطعه اضطراب اثر اردوان کامکار توجه کنید: domezrabchap62.jpg

 

 

در مقاله بعدی به دومضراب چپ در آثار پرویز مشکاتیان میپردازیم.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۷ ،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

بررسی دومضراب چپ در آثار پرویز مشکاتیان

در بخش های قبلی و در قیاس ویژگی های ساختاری چند قطعه اشاره هایی به آثار پرویز مشکاتیان شد. اما در این بخش به مثال های بیشتری خواهیم پرداخت، تا ببینیم این تکنیک مضرابی در آثار پرویز مشکاتیان به چه صورت هایی قابل اجراست.

 

یکی از قطعاتی که از لحاظ تنوع ریتمیک و اجرایی بسیار قابل بحث است، قطعۀ «خزان» در دستگاه شور است. ریتم این قطعه به صورت دو ضربی با دورهای متفاوت 3+3+2 ، 4+4 ، 3+2+3 و 2+3+3 است. نکته اصلی در تنوع اجرایی این قطعه به حالات متفاوت دست چپ بر می گردد، زیرا این قطعه هم به صورت ساده و هم به صورت دومضراب چپ قابل اجراست.

 

البته معمولاً در اجرای زنده ممکن است تمامی چپ ها با دومضراب چپ اجرا نشود و به صورت حسی و اتفاقی بعضی از قسمت های پایه ها با یک مضراب و بعضی دیگر با دو مضراب چپ اجرا شوند. ولی نکتۀ اصلی در نوشتار چنین قطعاتی این است که انسجام ساختاری قطعه در حین نت نویسی حفظ شود.

 

بنابراین جست وجو در فلان اجرا که در هر میزان به شکلی متفاوت و به اقتضای حال لحظه اجرا شده، کاری غیر علمی و غیر اصولی است، به همین خاطر بهتر آن است، کل قطعه با یک نوشتار یکدست و منسجم نگاشته شود و اجرا یا عدم اجرای تکنیکی خاص به نوازنده واگذار شود. بنابراین باید نت این قطعه یا تماماً به صورت ساده و یا کاملا با دومضراب چپ نوشته شود. حالا خواهیم دید که تفاوت اجرای ساده و اجرا به همراه دومضراب چپ چقدر فاحش خواهد بود.

 

نکتۀ دیگری که در نوشتار این قطعه حائز اهمیت است، نحوۀ نوشتن دومضراب چپ است. با توجه به مطالب توضیح داده شده قبلی خواهیم دید که این قطعه با دو مضراب چپ به دو صورت قابل نگارش است.

 

نمونه اول به این شکل است که دو نت دومضراب چپ را به صورت سه لاچنگ بنویسیم و زمان صرف شده آن ها را از نت قبلی آن کسر کنیم. برای مثال به نمونۀ زیر توجه کنید: domezrabchap63.jpg

 

 

در حالت دوم می توان دو مضراب چپ را به صورت زینت نوشت و نت های اصلی با وزن کامل خود نوشته شوند. به نمونه مثال زیر توجه کنید. domezrabchap64.jpg

 

 

نکتۀ بسیار مهم در نوشتار به شیوۀ دوم این است که باید توجه کنیم، زمان حاصل از اجرای دومضراب چپ را از کدام نت کم کنیم و این دو نت زینت به کدام سمت گرایش دارند. domezrabchap65.jpg

 

 

همان طور که در تصویر می بینید، پایه «خزان» به دو صورت نوشته شده است. در حالت اول (سمت چپ) خط اتصال به نت قبل از زینت ها وصل شده و در حالت دوم خط اتصال به نت بعد. حالا باید دید از لحاظ نگارش کدام یک از این دو به واقعیت نزدیک تر است و نگارش کدامیک صحیح تر است.

 

در نگاه اول شاید هر دو نوع نگارش صحیح باشد، چون دو نت زینت از لحاظ زمان اجرایی وصل به نت دوم می شوندف ولی زمان حاصل از اجرای آن ها باید از نت اول کم شود، بنا براین بر خلاف انتظار، از لحاظ اصول نگارش بهتر است خط اتصال به نتی وصل شود که زمان حاصلۀ زینت ها از آن کسر می گردد.

 

برای همین نمونۀ اول (سمت چپ ) صحیح تر به نظر می رسد، ولی نباید فراموش کنیم که دو نت زینت باید در نقطه انتهایی زمانی نت اول به هنگام وصل به نت دوم اجرا شوند. بعضی از نوازندگان به اشتباه و به تصور اینکه این نوع مضراب صرفا مضرابی تند و سرعتی است، پس از اجرای نت اول سریعاً در صدد اجرای دو مضراب چپ بر می آیند، به همین خاطر از اجرای آنها صوتی ناهمگون و فاقد ریتم مناسب به گوش می رسد.

 

نکتۀ دیگری که در اجرای دومضراب چپ بسیار حائز اهمیت است، این است که این تکنیک را نباید شبیه به پاملخی اجرا کنیم. اشتباهی که اکثر هنرجویان در حین تمرین این گونه آثار مرتکب آن می شوند و بعد از کلی تمرین و صرف زمان به نتیجۀ مطلوب نمی رسند. domezrabchap66.jpg

 

 

اجرای

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

اجرای

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

پس از مثال های بالا حالا به چند مثال صوتی از قطعه خزان توجه کنید که با دو حالت ساده و دومضراب چپ اجرا شده است:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

به قسمتی از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ساخته پرویز مشکاتیان توجه کنید. domezrabchap67.jpg

 

 

به قسمتی از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ساختۀ پرویز مشکاتیان توجه کنید. domezrabchap68.jpg

 

به قسمتی از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
از کتاب گل آیین (ساختۀ پرویز مشکاتیان) توجه کنید. domezrabchap69.jpg

 

حالا به قسمتی از ملودی بختیاری از پیش درآمد همایون ساختۀ پرویز مشکاتیان توجه کنید، این جمله به دو صورت اجرا شده است. اجرای اول به صورت دو ضربی و ساده و اجرای دوم به صورت هفت ضربی (لنگ) به همراه دومضراب چپ.

 

domezrabchap70.jpg

 

اجرای جملۀ بختیاری

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به صورت دوضربی ساده

اجرای جمله بختیاری

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به صورت هفت ضربی (لنگ)

 

به قسمتی از قطعه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ساخته پرویزمشکاتیان از کتاب بیست قطعه برای سنتور توجه کنید: domezrabchap71.jpg

 

به قسمتی از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ساخته پرویزمشکاتیان از کتاب بیست قطعه برای سنتور توجه کنید. domezrabchap72.jpg

 

در انتها به نت و اجرای قطعه جامه دران ساخته پرویزمشکاتیان از کتاب بیست قطعه برای سنتور توجه کنید. این قطعه به دو صورت اجرا شده است در حالت اول قطعه را با اجرای سرمضراب می شنوید و در حالت دوم همین قطعه با دومضراب چپ اجرا خواهد شد. domezrabchap73.jpg

 

اجرای

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
با سرمضراب

اجرای

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
با دومضراب چپ

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

استاد فرامرز پایور درگذشت فرامرز پایور استاد اسطوره ای موسیقی ایرانی و نوازنده برجسته سنتور ساعتی پیش درگذشت. به گزارش خبرنگار مهر لحظاتی پیش پزشک معالج استاد پایور در یکی از بیمارستانهای تهران با اندوه فراوان درگذشت این استاد را تائید کرد.

استاد فرامرز پایور حدود یازده سال پیش دچار سکته مغزی شد واز همان زمان کلیه فعالیتهای هنری وی متوقف شده و در منزل به سر می برد.

فرامرز پایور در ۲۱ بهمن سال ۱۳۱۱ در تهران به دنیا آمد. پدرش هنرمند نقاش و استاد زبان فرانسه در دانشگاه تهران و پدربزرگش مصورالدوله، نقاش چیره‌دست دوره قاجار بود که با نواختن ویولن، سنتور و سه‌تار آشنایی داشت. پایورآموزش موسیقی را نزد استاد ابوالحسن صبا آغاز کرد و همچنین از محضر استادانی چون عبدالله دوامی و نورعلی برومند بهره برد.

فرامرز پایور یکی از برجسته‌ترین شاگردان استاد صبا بود و تا سال ۱۳۳۶ که استاد صبا درگذشت از آموزشهای وی بهره برد.

وی از سال ۱۳۳۳ فعالیت خود را در وزارت فرهنگ و هنر وقت و از سال ۱۳۳۷ تدریس سنتور را در هنرستان عالی موسیقی ملی آغاز کرد.

زنده یاد پایور به عنوان آهنگسازی تحصیل کرده که در نوازندگی سنتور به سبک و شیوه خاص خودش دستیافته بود هارمونی و کمپوزیسیون را در کلاس استاد بزرگ آن زمان، امانوئل ملیک اصلانیان آموخت. در سال ۱۳۴۱ برای ادامه تحصیلات کلاسیک از طرف وزارت فرهنگ و هنر به انگلستان فرستاده شد. از دانشگاه کمبریج در زبان و ادبیات انگلیسی دانشنامه گرفت و در تمام این سالها تلاش فراوانی در جهت معرفی موسیقی ایرانی و سنتور به محافل علمی و هنری دنیا داشت.

فرامرز پایور در بیش از نیم قرن فعالیت حرفه ای خود صدها اثرمکتوب و صوتی منتشر وصدها برنامه صحنه ای در ایران و اکثر نقاط جهان اجرا کرد که همگی در اعتلا و ارتقاء کیفی موسیقی ایرانی تاثیرات فراوانی برجای گذاشت.

در سال 1386 و در آخرین تجلیلی که خانه موسیقی از وی کرد خواهر ایشان تندیس و لوح تقدیر را از طرف وی دریافت کرد.

خبرگزاری مهر ضایعه درگذشت این هنرمند تاثیرگذار را به جامعه فرهنگی و هنری کشور و به خانواده آن مرحوم تسلیت می گوید.

مراسم تشییع و خاکسپاری زنده یادفرامرز پایور در خبرهای بعدی اعلام می شود.

لینک به دیدگاه

بزرگ مرد موسیقی ایران رفت چه مصیبتی از این غمناکتر که بزرگ مرد موسیقی ایران را از دست دادیم. محمدرضا شجریان با بیان این مطلب و با اظهار تاسف شدید از درگذشت استاد پایور به خبرنگار مهر گفت: دریغا که ما این بزرگ مرد تاریخ موسیقی ایران را از دست دادیم و من به قدری متاثر هستم که فعلا نمی توانم از از ویژگی های و بزرگی های این مرد سخنی بگویم.

این استاد ‌آواز در ادامه افزود:متاسفانه من در مراسم تشییع پیکر زنده یاد استاد پایور نیستم چرا که فردا برای اجرای کنسرت در قونیه عازم ترکیه هستیم اما دلم اینجاست و امیدوارم دوستان در مراسم تشییع و خاکسپاری این مرد بزرگ به نحو شایسته ای ادای دین کنند .

لینک به دیدگاه

مراسم تشییع استاد پایور از مقابل تالار وحدت برگزار می شود

 

مراسم تشییع پیکر استاد فرامرز پایور روز شنبه بیست و یکم آذر ماه از مقابل تالار وحدت برگزار می شود. به گزارش خبرنگار مهر پیکر مرحوم فرامرز پایور نوازنده و آهنگساز برجسته موسیقی ساعت 9 صبح روز شنبه از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشییع می شود.

استاد فرامرزپایور صبح امروز در 77 سالگی دربیمارستان باهنر تهران دار فانی را وداع گفت.

لینک به دیدگاه

هوشنگ کامکاردر گفتگو با مهر:

 

سنتور نوازی معاصر ایران وامدار استاد پایور است استاد پایور سبک و شیوه سنتور نوازی معاصر ایران را پایه گذاری کرد و امروز هر کسی که در نوازندگی این ساز اسم و رسمی دارد مستقیم یا غیر مستقیم دنباله رو شیوه او است. هوشنگ کامکار با اعلام این مطلب به خبرنگار مهرگفت: جامعه موسیقی ما یکی بزرگترین اساتید خود را از دست داد و من وقتی امروز خبر درگذشت استاد پایور را شنیدم بسیار متاثر شدم.

 

این آهنگساز در ادامه افزود: یکی از کارهای بسیار ارزشمند پایور احیاء اکثر آهنگهای قدیمی موسیقی ما بود که همه آنها را با شیوه ای جدید همراه با ارکستر اجرا کرد. پایور همراه با ارکستر خود اجراهای بسیار قدرتمندی را در داخل و خارج از ایران به روی صحنه برد و در معرفی جذابیتهای موسیقی ما نقش بسیار پر رنگی داشت.

 

وی همچنین تصریح کرد: تنها تأثر من از این بابت بود که در این سالها از فرامرز پایور یا اصلا نامی برده نشد و یا کمتر از او آنگونه که شایسته است یاد شد. من واقعا به خاطر این خصیصه اخلاقی که ما همچنان به بزرگانمان در زمان حیاتشان کم توجه هستیم متاسفم.

 

کامکار گفت: شاگردان پایور امروز همگی از اساتید دانشگاه و از بزرگان موسیقی ما هستند. او با خواننده های بزرگی کار کرد و خواننده های بسیاری را نیز معرفی کرد. امیدوارم جامعه هنری ما عکس العملی درخور جایگاه والای این هنرمند بزرگ نشان دهد و در معرفی خدمات استاد پایور به هنر این مملکت تلاش بیشتری صورت دهد.

 

این موسیقیدان در پایان افزود: من نیز به نمایندگی از خانواده کامکارها ضایعه درگذشت استاد فرامرز پایور را به خانواده آن مرحوم، مردم و جامعه هنری ایران تسلیت می گویم.

لینک به دیدگاه

اصلانی در گفتگو با مهر:

 

پایور سنتور را زنده نگه داشت فرامرز پایور استاد بی بدیل سنتور بود که نقش مهمی در زنده نگه داشتن این ساز ایفا کرد. سوسن اصلانی ضمن بیان این مطلب درگذشت استاد پایور را ضایعه ای بزرگ دانست و به خبرنگار مهر گفت : استاد پایور مردی سختکوش و بزرگ اندیش بود که برای زنده نگه داشتن ساز سنتور از هیچ تلاشی دریغ نکرد.

این نوازنده سنتور در ادامه افزود : یکی از افتخارات من شاگردی نزد این بزرگوار است من سنتور را در ابتدا از ایشان یاد گرفتم و پس از تداوم دوران شاگردی ام نزد این استاد مسلم موسیقی ایرانی، انسان بودن و حسن اخلاق را از او آموختم و همیشه سعی کردم متد آموزشی ایشان را با شاگردانم کار کنم و مجموع آموخته هایم از دوران شاگردی با پایور را به دیگران انتقال دهم.

اصلانی در ادامه به خصوصیات اخلاقی ایشان اشاره کرد و گفت : استاد پایور آموزگاری جدی و با اخلاق بود که در تمام کلاس ها با جدیدت موسیقی ایرانی را آموزش می داد ، به خوبی به یاد دارم که در سایه همین جدیدیت از کلاس های ایشان بیشترین بهره را می بردیم.

وی در پایان افزود : پرکشیدن این بزرگوار را نمی توان باور کرد اما آنچه مسلم است او با آثارش زنده و جاوید خواهد ماند؛ من و همسرم حسین دهلوی درگذشت ایشان را به جامعه موسیقی تسلیت عرض می کنیم.

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

اطلاعاتی در مورد سنتور

 

گذشته و امروز ساز سنتور پیشتر با ۱۲ وتر سیم بم و ۱۲ وتر سیم زیر ساخته می‌شد و

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نامیده می‌شد. امروزه سنتور ۱۰ خرک و سنتور ۱۱ خرک و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نیز ساخته می‌شود.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نامیده می‌شود. در واقع هر خرکی که به سنتور اضافه می‌شود صدای ساز یک پرده بم‌تر می‌گردد.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
رایج‌ترین نوع سنتور است که
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نامیده می‌شود و نت‌های
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بر اساس آن نوشته شده‌اند. در سنتور ۹ خرک، چنانچه بر اساس راست کوک تنظیم شود، به ترتیب سیم‌ها از پایین بر مبنای می-فا-سل کوک می‌شوند و برای اجرای گروهی و ارکستر مناسب است.

ساز سنتور برای استفاده در ارکستر دارای نقایصی است که برای رفع آنها چندی است دو نوع سنتور یکی کروماتیک با افزایش ۷ خرک به خرک‌های معمولی و دیگری

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
با صدای بم ساخته شده‌اند

 

سنتور کروماتیک و سنتور کروماتیک بم

به منظور تکمیل

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بین اصوات و نیز به قصد تأمین اصوات بم، در حدود بیست سال اخیر دو نوع سنتور با تعداد زیادتر خرک ساخته شده‌اند.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
با همان
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
سنتور معمولی ولی دارای خرک‌ها و اصوات کروماتیک بیشتر است. میدان صدای
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
یک فاصله پنجم بم‌تر از سنتور کروماتیک است و وسعت آن سه اکتاو و نیم است. در دو نوع سنتور کروماتیک، هر صوت توسط سه رشته سیم هم‌کوک حاصل می‌شود. به عبارت دیگر روی هر خرک سه سیم تکیه کرده‌است. از هر دو سنتور کروماتیک و کروماتیک بم در حال حاضر تنها استفاده‌های هم‌نوازی می‌شود.

 

نوازندگی سنتور

نوازندگی سنتور بوسیله دو چوب نازک که به آنها «

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
» گفته می‌شود، انجام می‌شود. مضراب‌ها در گذشته بدون
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بودند ولی اکنون بیش‌تر به مضراب‌ها نمد می‌چسبانند که خود باعث لطیف‌تر شدن صدای سنتور می‌شود. در اکثر اوقات، نوازنده باید با هر یک از مضراب‌ها، نت متفاوتی را اجرا کند (به ویژه در برخی از چهارمضراب‌ها که بیش‌تر پایه قطعه با دست چپ و ملودی با دست راست اجرا می‌شود). به همین دلیل نوازندگی این ساز علاوه بر چابکی دست‌ها، به تمرکز ذهن نیز نیاز دارد که تنها با تمرین فراوان بدست می‌آید.

سنتور سازی است که اگر نوازنده بر آن چیره شود، می‌تواند بوسیله آن کارهای زیبا و ماندگاری بیافریند. این ساز به خوبی توانایی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را دارا می‌باشد.

برابر نیمهٔ عمر تمرین سنتورنوازان، به

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کردن آن می‌گذرد. چون ضربه‌های مداوم
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
روی سیم‌ها و تاثیر گذاری رطوبت و حرارت روی چوب و سیم‌ها کوک را به هم می‌زند و ۷۲ سیم باید مرتب کوک یا هم خوان شود، از این رو سنتور، سازی شناخته می‌شود که همراه با زیبایی، بسیاری از عوارض طبیعی می‌تواند روی صدا و کوک آن تاثیر بگذارد و حتی نوازنده‌های کارکشته را برای یک کوک دلخواه ناکام می‌گذارد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...