syngonium 2248 اشتراک گذاری ارسال شده در 2 خرداد، ۱۳۹۰ با تشکر از دوستان تعاریف خوبی ارائه شد مفهوم کنترل اتوماتیک به 270 سال قبل ازمیلاد مسیح میرسد که یونانیان تانک آب ساعت آبی خود را همیشه پر نگه میداشتند. ترکیبی از تجهیزات بسیار دقیق؛عملگرها،مکانیک،کنترل و الکترونیک همچنین ترکیبی از فیزیک ، ریاضیات ... Automatic control is the research area and theoretical base for mechanization and automation, employing methods from mathematics and engineering. A central concept is that of the system which is to be controlled, such as a rudder, propeller or ballistic missile. The systems studied within automatic control are mostly the linear systems. Automatic control is also a methodology or philosophy of analyzing and designing a system that can self-regulate a plant (such as a machine or a industrial process) operating condition or parameters by the controller with minimal human intervention. A regulator such as a thermostat is an example of a device studied in automatic control (Ref WP. کاربرد اصلی این علم نه فقط کاهش نیروی انسانی و بلکه کاهش خطا در صنعت می باشد و در علم مکانیک بیشترین کاربرد را در طراجی خطوط تولید اتومات و همچنین سیستمهای خود تصحیح میباشد مثلا ساخت یک پایه تلسکوپ یا استند موشک تصور کنید 1 درجه خطا در دوران پایه تلسکوپ سبب رصد کهکشان دیگری میشه! هر سیستمی که سنسور داره لزوما کنترل انوماتیک نیست کنترل انوماتیک یعنی آنالیز ریاضی و منطقی ورودی ها و تثبیت خروجی ها یک کشتی رو درنظر بگیرین کاپیتان سکان رو 10 درجه انحراف میده تا کشتی مثلا به راست منحرف بشه تا بسمت اسکله حرکت کنه حال با طوفانی شدن دریا امواج زیادی کشتی رو براحتی منحرف میکنند.کاپیتان در صورتیکه موج از یک سو باشه با دیدن انحراف و کنترل اون با قطب نما متوجه خطا میشه و دوباره انحراف مجددی به سکان در جهت کنترل خطا میده....مسلما خطای کاپیتان نیز وجود داره- عکس العمل کندش هم وجود داره و تازه اغلب موجها از جهات گوناگون نیرو به کشتی وارد میکنند. اما در سیستمهای مدرن و کنترل اتوماتیک ورودی مختصات اسکله است کاپیتان فقط دور موتور رو کنترل میکنه و کشتی بسرعت به مقصد میرسه ورودیها : سیستم ورود مختصات - جی پی اس- سیستم سیگنالینگ اسکله- نقشه- خط مسیر خروجی : سیستم هیدرولیک سکان نتیجه : هر موج یا هر نیرویی که کوچکترین انحرافی در مسیر کشتی به اسکله بوجود بیاره بسرعت و پس از انالیز توسط انجراف انلاین سکان جبران میشه یک مثال ساده بود...گاهی اونقدر تعداد ورودی و خروجی ها زیاد میشه که پروسسور کنترلر حتما باید کامپیوتر 4 هسته ای باشه.....در مثال بالا 5 ورودی بود و 1 خروجی حال میشه موتور رو هم به خروجی ترکیب کرد....اونموقع باید سیستم سوخت هم به کنترلر وصل باشه تا مثلا با توجه به امواج سوخت کشتی رو بالانس و میزانشو گزارش بده... سیستمهایی وجود دارن که 40 ورودی و 15 خروجی دارن...فقط تصورشو بکنین....اغلب این سیستمها حساس و دقیق هم هستند یعنی باید امن باشند ... بازم اگر سوال خاصی دوستان داشتند در حد توانم پاسخ میدم . 7 لینک به دیدگاه
Mr. Specific 43573 اشتراک گذاری ارسال شده در 4 خرداد، ۱۳۹۰ چگونه میتوان سطح صوت را در لوله اندازه گرفت؟ جوابش بده دیگه مریم خانم منتظریم هاا 2 لینک به دیدگاه
M!Zare 48037 اشتراک گذاری ارسال شده در 4 خرداد، ۱۳۹۰ جوابش بده دیگه مریم خانممنتظریم هاا با استفادهه از شدت سنج که یک وسیله الکتریکی است 3 لینک به دیدگاه
Mr. Specific 43573 اشتراک گذاری ارسال شده در 4 خرداد، ۱۳۹۰ با استفادهه از شدت سنج که یک وسیله الکتریکی است اینو که میدونستم جدی اینو میدونستم فکر کردم جواب ابتکار ی میخواید منو باش که لقمه رو پیچوندم 2 لینک به دیدگاه
mammad.mechanic 569 اشتراک گذاری ارسال شده در 4 خرداد، ۱۳۹۰ نقطه زینتر ماسه چیه؟ نقطعه ای است که در آن ذرات ذوب سطحی شده و به هم می چسبند(ماسه سوزی) 5 لینک به دیدگاه
ormazda 23 اشتراک گذاری ارسال شده در 6 خرداد، ۱۳۹۰ با درود دوستان عزیز این اولین پست من در این تالار است و سوالاتم ممکن است ابتدایی باشد ممنون میشوم صبور باشید و به سوالاتم جواب بدهید . در کتاب مکانیک سیالات آورده شده است که "سیال ماده ای است که در اثر تنش برشی حتی ناچیز به طور دائم تغییر شکل می دهد . تنش برشی متوسط برابر با تقسیم نیروی برشی بر سطح است " 1-منظور از تنش در این جا چیست و تنش برشی چیست؟ 2-چه موقع سیال تغییر شکلش دائمی نیست؟ 4 لینک به دیدگاه
ormazda 23 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 خرداد، ۱۳۹۰ از پاسخگویی دوستان ممنونم ، خودم یافتم: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 3 لینک به دیدگاه
Ehsan 112346 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 خرداد، ۱۳۹۰ از پاسخگویی دوستان ممنونم ، خودم یافتم: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام درود. پاسخ این سوال در خود تاپیک های اینجا هست. 3 لینک به دیدگاه
Mr. Specific 43573 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 خرداد، ۱۳۹۰ اسم وسیله بالا چیه؟ کاربردش؟ و جهت جریان در آن؟؟ دلیل؟ 4 لینک به دیدگاه
ormazda 23 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 خرداد، ۱۳۹۰ درود. پاسخ این سوال در خود تاپیک های اینجا هست. اگر دوست عزیز لینک آن را بگذارید ممنون میشوم چون من که پیدا نکردم 3 لینک به دیدگاه
M!Zare 48037 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 خرداد، ۱۳۹۰ اگر دوست عزیز لینک آن را بگذارید ممنون میشوم چون من که پیدا نکردم سیالات غیر نیوتنی مکانیک سیالات برای صفری ها اینها رو ابتدا مطالعه کنید،بازم اگر سوالی بود در خدمتیم 3 لینک به دیدگاه
Mr. Specific 43573 اشتراک گذاری ارسال شده در 16 خرداد، ۱۳۹۰ اسم وسیله بالا چیه؟ کاربردش؟ و جهت جریان در آن؟؟ دلیل؟ اسم: سه راه 45 درجه کاربرد: در سیستم فاضلاب جهت جریان: از بالا به پایین (با توجه به شکل) دلیل: تا موادی که بوسیله لوله فاضلاب حمل میشوند در دیگر اجزای سیستم نفوذ نکنند. 3 لینک به دیدگاه
Mr. Specific 43573 اشتراک گذاری ارسال شده در 16 خرداد، ۱۳۹۰ شکل بالا مربوط میشه به یک کولر گازی حالا سوال اینه: چه عاملی باعث میشه که هوای گرم داخل اتاق تخلیه بشه؟؟؟ جواب خیلی خیلی ساده است.. الکی نپیچونید مسئله رو 4 لینک به دیدگاه
Ehsan 112346 اشتراک گذاری ارسال شده در 16 خرداد، ۱۳۹۰ اسم: سه راهکاربرد: در سیستم فاضلاب جهت جریان: از بالا به پایین (با توجه به شکل) دلیل: تا موادی که بوسیله لوله فاضلاب حمل میشوند در دیگر اجزای سیستم نفوذ نکنند. این جهت جریان را بر چه اساسی گفتی از بالا به پایین؟ :JC_thinking: 4 لینک به دیدگاه
Mr. Specific 43573 اشتراک گذاری ارسال شده در 16 خرداد، ۱۳۹۰ با توجه به شکل گفتم... چون اون قطر بزرگه خط اصلی میشه و اون کوچیکه 45 درجه میشه فرعی.. جهت جریان هم از فرعی به اصلیه همیشه.. حالا فرض کن که جریان مواد فاضلاب از پایین به بالا باشه... در اون صورت موادی که باید به سیستم فاضلاب شهری ریخته بشه میریزه به اون وسیله بهداشتی (مثلا روشویی) 4 لینک به دیدگاه
سیندخت 18786 اشتراک گذاری ارسال شده در 16 خرداد، ۱۳۹۰ شکل بالا مربوط میشه به یک کولر گازی حالا سوال اینه: چه عاملی باعث میشه که هوای گرم داخل اتاق تخلیه بشه؟؟؟ جواب خیلی خیلی ساده است.. الکی نپیچونید مسئله رو دو تا پروانه داره کولر گازی که یکیشون با مکش هوا از مجرای ورودی باعث تخلیه هوای داخل اتاق می شه. بعد هم هوا به کویل های کندانسور می خوره 4 لینک به دیدگاه
Eng HVAC 4139 اشتراک گذاری ارسال شده در 16 خرداد، ۱۳۹۰ مگه کولر گازی ها یه دهنده ندارند که هوای گرم رو میگیره و بعدش از طریق یه سری ف/ی/ل/ت/ر به بیرون میده!!! 4 لینک به دیدگاه
Mr. Specific 43573 اشتراک گذاری ارسال شده در 16 خرداد، ۱۳۹۰ مگه کولر گازی ها یه دهنده ندارند که هوای گرم رو میگیره و بعدش از طریق یه سری ف/ی/ل/ت/ر به بیرون میده!!! همون.. سوال من این بود که چطوری اون هوای گرم رو تخلیه میکنه؟؟؟ چه عاملی باعث میشه 2 لینک به دیدگاه
سیندخت 18786 اشتراک گذاری ارسال شده در 16 خرداد، ۱۳۹۰ همون..سوال من این بود که چطوری اون هوای گرم رو تخلیه میکنه؟؟؟ چه عاملی باعث میشه به خاطر اختلاف فشار اون هوای داخل (که فرستاده شده روی کمپرسور) با هوای بیرون نیست؟ 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده