رفتن به مطلب

پست های پیشنهاد شده

متن این کتاب بسیار سنگینه برای من

برای همه اینطور هست یا بقیه دوستان راحت درک میکنن چی داره میکن؟

باتشکر

 

حمید جان من ادعایی درمورد این که چیزی میدونم ندارم ولی هرکجای کتاب که به نظرت سنگین ونامفهوم میاد رو بگو درحدتوان توضیح میدم یا از دوستان کمک میگیرم دراین زمینه:icon_gol:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

دانلود پاورپوینت با عنوان ابزار دقیق نیروگاه

پارامترهایی که درسیستم کنترل وابزار دقیقی نیروگاه مورد سنجش قرار میگیرند عبارتند از:

 

a:اندازه گیری فشار سیالات

b:اندازه گیری سطح سیالات

c:اندازه گیری فلوی سیالات

d:اندازه گیری دمای سیالات

e:اندازه گیری موقعیت

f:اندازه گیری لرزش

g:اندازه گیری سرعت

h:اندازه گیری رطوبت

 

این پاورپوینت اموزشی را میتوانید از لینک زیر دانلود نمایید

 

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

 

پسورد : spow

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

عیب یابی ومانیتورینگ عملکرد

Gas Turbine Fault Diagram

مانیتورینگ عملکرد فرایند بلندمدت وجامعی برای اندازه گیری حفظ وبهبود بازده حرارتی,ظرفیت, هزینه انتقال وبرنامه های نگهداری محسوب میشود مانیتورینگ عملکرد شامل جمع اوری وتحلیل داده های فذرایند با اهداف زیر است:

- ارائه شاخص های انی از اتلاف های قابل کنترل برای کاربر

-دنبال نمودن اتلاف های قابل کنترل دربلندمدت

- تعیین نرخ حرارتی واحد با توجه به نوع سوخت برای مقایسه عملکرد

- تعیین سهم اجزا مختلف فرایند برعملکرد واحد

و...

مانیتورینگ واحدهای گازی وتوربین گازرا ازلینک زیردانلود نمایید

 

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

 

پسورد : spow

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

دانلود فیلم کوتاه وجالبی از قدرت توربین گازی!

خلاصه حتی محض تفریح هم شده با قدرت مکانیک سیالات درگیر نشوید!

 

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

 

پسورد: spow

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
دانلود فیلم کوتاه وجالبی از قدرت توربین گازی!

خلاصه حتی محض تفریح هم شده با قدرت مکانیک سیالات درگیر نشوید!

 

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

 

پسورد: spow

یه توضیح میدین که چی شد توی این فیلم؟!

اون قدرت از کجا بود!؟

یک دفعه چی شد؟:ws52:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

اشنایی با سیستم کنترلی نیروگاهها وصنایع بزرگ

سیستم کنترل توزیع شده یا DCS

 

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
یه توضیح میدین که چی شد توی این فیلم؟!

اون قدرت از کجا بود!؟

یک دفعه چی شد؟:ws52:

 

:ws3:

 

گشتاور حاصل از استارت توربین گازی ومحصولات خروجی حاصل از این فرایند که درشیپوره خروجی برای رانش وحرکت رو به جلو استفاده میشه

دی:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

دمپرهای IGV این دمپرها برای کنترل جریان هوای ورودی به توربین هنگام بهره برداری در بارهای مختلف نصب شده اند و به منظور اهداف زیر هوای ورودی را کنترل میکنند. الف- کنترل دمای توربین در محدودیۀ تعریف شده حفاظت( قبل از مد TETC )

ب- جلوگیری از پدیده سرج در مراحل مختلف بهره برداری

تعریف سرج : زمانی که هد تلفات هر استیج کمپرسور از هد تولیدی آن استیج بیشتر شود، سیستم بر کمپرسور غلبه می کند و جریان هوا از کمپرسور به سیستم برگشت داده می شود که این پدیده را سرج گویند.چنانچه این پدیده رخ دهد دبی ورودی با یک فرکانس کم صفر شده و مجدداً افزایش می یابد و موجب لرزش شدید پره های کمپرسور میشود.

a2hfepf8n839jx3igzu7.jpg

با توجه به نمودار عملکری کمپرسور (شکل 1) که در آن Po1- فشار سکون در ورودی کمپرسور و Po2- فشار سکون در خروجی کمپرسور و To1- دمای سکون در ورودی کمپرسور و M- دبی جرمی میباشد، میتوان گفت زمانی کمپرسور بالاترین راندمان را دارد که در نزدیکی مرز سرج کار کند (نقطه A ) و میتوان گفت که چنانچه کمپرسور در نقطهB کار کند چون نسبت تراکم کمپرسور دراستیجهای اول کمپرسور کم می باشد اگر گایدون به طور کامل باز باشد ممکن است سرعت سیال به سرعت صوت برسد و در استیجهای آخر به علت کم شدن سطح مقطع عبور سیال و کاهش ناگهانی سرعت سیال پدیده خفگی روی دهد و به دنبال آن باعث سرج شدن پره های کمپرسور شود. با توجه به مطالب بالا. میتوان نتیجه گرفت، هنگامی که فرکانس کاهش میابد، به علت کاهش سرعت دورانی کمپرسور هد هر یک از طبقات کمپرسور کم میشود و همچنین با افزایش دمای محیط چگالی هوا کاهش مییابد و سرعت هوای ورودی به کمپرسور افزایش پیدا میکند و نقطه عملکرد کمپرسور به نقطه B شکل 1 نزدیک میشود این مسئله همراه با افت هد کلی کمپرسور باعث تحریک و تشدید پدیدۀ سرج در استیجهای اول و پدیدۀ خفگی در استیجهای آخر میشود. بنابراین IGV به طور اتوماتیک شروع به بسته شدن میکند ونقطه کار کمپرسور را به منطقۀ پایدار میرساند تا از پدیده خفگی در استیجهای آخر و سرج در استیجهای اول جلوگیری کند. وهمچنین راندمان کمپرسور را به حد مطلوب برساند.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

توضيحي در مورد (HEAT RECOVERY STEAM GENERATOR) HRSG :

مفهوم كلي اين عبارت در واقع بويلر بازيافت بخار خروجي از توربين گاز ميباشد كه قابل توجه است كه اين نوع بويلرها بدون مشعل ميباشند.

شركت سازنده اين بويلرها بنام FOSTER WHEELER INERGIA,S.A. دوتا از اين بويلرها را براي نصب كردن در نيروگاه سيكل تركيبي آماده كرده است كه داراي فشار دو برابر حالت معمولي چرخه اين بويلرها ميباشد. (khccpp)

هركدام از اين بويلرها براي توليد 68/150 (t/h) ، در دماي محيط 15 درجه از بخار فشار بالا با دماي 513 درجه و فشار 8/87 )²(kg/cm و توليد حدود 71/39 (t/h) از بخار متوسط 6/7 )²(kg/cm و دماي 234 درجه طراحي شده اند.

دو مورد بالا زماني قابل اجرا خواهد بود كه بويلرها در حالت مشابه و موازي در شرايط عملكردي صحيح كار بكنند و دماي محيط در 15 درجه و دماي آب متراكم حدود 7/45 درجه و نسبت رطوبت 20% الي 89% و گاز در اطراف توربين محترق شوند.

باتوجه به اينكه در كل پيوسته دامنه بار بويلر بين 50% الي 100% خواهد بود و بار توربين گازي حدود 65% الي 100% خواهد بود و دامنه فشار 60% الي 100% نسبت به شرايط طراحي ميباشد.

واحد در دماي محيط 24 ـ الي 42 درجه قابليت كار كردن را دارد. بخار توليدي متفاوت خواهد بود.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

روغن توربين

مشخصات روغن توربين

روغن توربين از روغن معدني و يا روغن مصنوعي حاصل شده كه با تركيبات مازاد،از خوردگي و اكسيد شدن جلو گيري مي نمايد . روغن توربين براي گيربكس استفاده شده و همچنين موادي براي تحمل باربيشتر و سايش كمتر در آن اضافه مي شود . روغن توربين معمولا با پايه پارافين معدني كه شامل مخلوطي از هيدرو كربن اشباع شده است شكل مي گيرد .

ساخت روغن مناسب بستگي به تركيبات دقيق آن دارد .

خواص فيزيكي روغن بر اساس مشخصه اصلي روغن توربين انتخاب مي شود .

حد غلظت

حد غلظت بر اساس VG 46 ISI (كد بين المللي است )

مقاومت حرارتي

روغن توربين بايد قابليت درجه حرارت 120 درجه سانتيگراد را در مقاطع ياتاقان ،گيربكس و كلاچ و...... را داشته باشد و در تانك روغن با 80 درجه سانتيگراد و فشار منفي خواص خود را حفظ كند.

سازگاري

روغن توربين بايد قابليت تركيب تا (حداكتْر 4% حجم خود را ) از مايعات مشابه خود در فشار آزاد داشته و خصوصيلت اصلي خود را حفظ كند .

حفاظت فيزيكي

روغن توربين نبايد براي سلا متي افراد خطر ساز باشد و در صورت نياز احتياطات لازم صورت گيرد

مقاطع بازديد

براي بازديد از وضعيت روغن هر 6 ماه انجام تستهاي مورد نيازضرورت دار د.

مواد افزوده

مواد افزوده نبايد هيچ اثر منفي در مواد به كار رفته در سامانه روغن كاري داشته باشد . مواد افزوده نبايد هيچ مقدار فلز روي در آن تركيب شده باشد.

تركيبات تشكيل دهنده روغن

تركيبات تشكيل دهنده يك روغن جديد بايد مشابه مشخصات ارائه شده در جدول يك باشد.

روغن توربين تاييد شده

ليست ومشخصات اصلي روغن هاي تاييد شده در جدول شماره دو معرفي شده است.

افزايش روغن در حال مصرف

ميزان روغن مصرفي در نمونه گيري ها مشخص نخواهد بود و فقط زمان پر كردن تانك روغن است كه مشخص مي گردد. شستشوي سامانه روغن كاري در زمان تعويض روغن ضروري است.

بازديد از سطح روغن

حداقل سطح روغن معمولا نبايد mm50 بيشتر از سطح روغن معمولي افت نمايد.

در زماني كه پمپ ها از مدار خارج مي باشد سطح روغن از سطح معمولي مقدار بيشتري را نشان مي دهد.

در زمان كار عادي سطح روغن نبايد از حد اقل سطح روغن كمتر گردد. در صورتي كه سطح روغن تانك از حد اقل كمتر شد ؛ بايد سريعا موضوع مورد بررسي قرار گيرد . با تجمع روغن هاي چكه كرده نشتي خارجي سريعا قابل رويت است .

نشتي روغن در كولر فقط زماني قابل مشاهده است كه روغن در آب خنك كاري مشاهده گردد.

هر نشتي خارجي سريعا بايد رفع گردد بطوريكه كه باعث آتش سوزي نشود .

در صورت افزايش سطح روغن تانك و يا هرگونه تغيير حالت غير عادي كه در شاخصه هاي فيزيكي روغن پيدا شود ، نشان دهنده اين است كه آب به روغن اضافه شده است .

آلودگي روغن با تيره شدن روغن نيز قابل تشخيص است . و وضعيت روغن در اين حالت بايد به صورت هفتگي يادداشت شود. ( مقدار روغن بر اساس سا عت كاركرد)

براي اضافه نمودن روغن بايد از همان روغن با مشخصه هاي مشابه استفاده گردد.

تزريق روغن از مسيرهاي زير قابل اجرا است:

1 - از طريق دريچه با لاي تانك روغن .

2- از محل هاي نصب شده بر روي تانك براي اين موضوع .

 

تخليه آب از تانك روغن

بر اساس وزن مخصوص آب كه از روغن بيشتر است ،آب احتمالي موجود در روغن در ته تانك روغن جمع مي گردد و لذا قابل تخليه نيز مي باشد . در هر سه ماه در زمان در مدار بودن واحد مي توان شير تخليه را كمي باز كرد. در اين حالت ميتوان از تجمع آب در تانك روغن اطلاع حاصل كرده و در صورت مشاهده آب تا خارج شدن تمامي آن اين شير را باز نگه داشت .

تصفيه روغن بايد در زمان خارج بودن كليه سيستم هاي مربوط به روغن از مدار باشد. در زمان تصفيه روغن نمونه گيري جهت اندازه گيري ميزان آب درون روغن و آزمايش آن بايد انجام شود . جدا سازي آب از روغن توسط جداسازدر هر شرايطي قابل اجرا مي باشد .

بعد از جداسازي آب از روغن مجددا نمونه گيري و آزمايش روغن جهت مشخص نمودن ميزان آب در روغن نياز است .

زمتن هاي نمونه گيري روغن

زمان هايي كه خصوصيلت روغن ؛ بايد اندازه گيري شود :

- در مرحله اول پر كردن

- بعد از اتمام كاميشينگ

- در زمان بندي هاي مشخص شده

- د ر شرايط غير طبيعي و دلايل مختلف

نمونه روغن هاي اوليه و بعد از كاميشينگ جهت تهيه مدارك اوليه مورد نياز دفتر مهندس مي باشد .

 

تميز كاري روغن در زمان بازديد

سامانه روغن و همچنين تانك روغن بايد در زمان تعميرات اساسي تميز گردند .

هرگز از مواد شوينده جهت تميز كردن تانك روغن و سامانه روغن استفاده نشود.

پارچه هاي بغير از كتان جهت تميز كردن تانك استفاده نشود.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

انتخاب و تعويض روغن هاي توربين

 

در پاسخ به اين سئوال كه عمر روغن توربين چقدر است بايد گفت هر تخمين دقيق يا هر تلاشي در اين رابطه بستگي به متغييرات و فاكتورهاي زيادي دارد كه اين امر را غيرممكن مي سازد. براي مثال سازندگان روغن توربين، عـمــــر روغن توربين هاي گازي را5 تا15 سال تخمين مي زنند.

عوامل اصلي تاثير گذاردر طول عمرروغن توربين عبارتند از: آب، گرما، آلودگي، ساعات كاركرد و دفعات تعميرات.

ولي مساله غيرقابل انكاردر مورداين قبيل روغنها اين است كه روغنهاي توربـين كه ازكيفيت بالايي برخوردار بوده وبطور دقيق آزمايش ونگهداري شده اند بيشتر از روغنهاي بي كيفيت دوام مي آورند.

براي اينكه اهميت روغن توربين ازنظر اقتصادي بيشتر روشن شود به بيان چنـد مثال مـــي پردازيم: تصور كنيد در يك توربيـــن، فولادي با وزن بيش از100 تن با سرعت 3600rpm درحال چرخش است و بوسيله ياتاقان هايي كه در بالشتكي از روغن با ضخامت كمتر از موي انسان حمايت مي شود.

اگر روغن وظيفه خود را خوب انجام ندهد خســـارت زيادي وارد شـــده و ممكن است در يك نيروگاه خسارت مالي به ميليونها دلار برسد. يك نيروگاه معـــمولي تقريباً 50MWhr دلار در زمانهايي (non peak) كه پيـــك نداريم و1000MWhr دلار در زمانهاي پيك الكتريسته مي فروشد. انتخاب و نگهداري بد روغنـــهاي توربين منجر به كاهش و هدررفتن توليدبه ميزان500 هزار دلار در روز مـي شود. يكــي ديگر از مسائل اساسي كه به عنوان بخشي از فرآيند انتخاب ارزيابي مي شود، خدمات و تعهد فروشندگان است كه بايد در زمان تهيه روغن براي توربيــن هاي بخار، گازي، آبي و هوايي در نظر گرفته شود.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

نحوه انتخاب روغن توربين

 

دانستن خواص فيزيكي و شيميايي روغنهاي توربين در مقايسه با ساير روغنها قبل از وارد شدن به فرآيــند انتخاب، اهــميت زيادي دارد. در توربـــين هاي بخار، گازي و آبي از دسته اي از روغنها استفاده مي شود كه روغنهاي R&O نامـيده مي شود. (ضدزنگ و ضد اكسيداسيون.)

شكل هندسي توربين، چرخ هاي عملياتي، دفعات تعميرات، دماي عملياتي و در معرض آلودگي قرار گرفتن عواملي هســـتند كه در انتــــخاب روغن براي يك توربين بايد در نظر گرفته شود. روغن توربين داراي عمري طولانـــــي بوده و در مخزن هايي با ظرفيت بين1000 تا20000 گالن نگهــداري مي شود و مقــــادير جبران كاهش روغن توربين كه تقريباً5 درصد در سال است از همان نوع روغـن اوليه مي بايست تامين شود.

يكي از عوامل اصلي تعيين كننده روغن توربين ثبات اكســـــيداسيون آن است. پايداري در برابر اكسيداسيون به حــــرارت، هــواي موجود در آب و ذرات آلاينده بستگي دارد. ادتيـــــوهايي كه به روغنهاي توربين به منظور بالا رفــتن عمر آن افزوده مي شوند عبــــارتند از بازدارنده هـــاي اكسيداســــيون و زنگ زدگي و Demulsibility .

برعكس عملـــــكرد روغن موتورهاي بنزيني و گازوئيلي روغنهاي توربين طوري فرموله مي شوند كه آب به درون آنها وارد شود. همـــــچنين روغـــنهاي توربين برعكس روغنهاي موتور نيازي به تعويــــض در زمانهاي منظم و مكــرر نداشته و همچنين به اين دسته از روانكارها افزودني پاك كننده اضافه نمي شود.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

بررسي روغنهاي توربين در انواع توربين ها

 

انواع توربين ها عبارتند از: بخار، گازي، آبي و هوايي.

 

توربين هاي بخار: روغن توربيــــــني كه خوب نگهداري شده و با روغن مناسـب ساخته شده باشد1 تا15 سال عمر مفيد خواهد داشت. زماني كه روغن توربين بخار زودتر از موعد مقرر، نامناسب شود به علت اكسيد شدن بر اثر آلودگــــــي آب است.

آب از مقاومت روغن توربين در برابر اكسيداسيون مي كاهد و به تشكـــيل ذرات كمك مي كند و در واقع همانند يك كاتاليست اكسيد كننده عمل مي كند. آب از راههاي گوناگون وارد سيستم روغنكاري توربين هاي بخار مي شود. به عـــنوان مثال از طريق نشتي gland . چون شنت توربين از ميان محفظه توربين (Turbine casing) عبور مي كند آب نفوذ مي كند. در نتيجه وضعيت gland seal فشار بخار سيلـــــينگ و محل vacuum condenser تاثير بســـزايي در مقدار آب ورودي به سيستم روغنكاري خواهد داشت.

همچنين حرارت نيز بدليل افزايش اكسيداسيون عمر روغــــن توربــــين را پايين مي آورد. به طور معمول در عملكرد توربين بخار، درجه حرارت ياتاقانها 71ـــ تا69 درجــه سانتيگراد و دماي مخزن روغن69 درجه سانتيگراد است. به ميزان هر 10 درجه سانتــــيگراد بالاتر از 60 درجه سانتيــــگراد مقدار اكسيداسيون 21 برابر مي شود. يك روغن با پايه معدني در حرارت هاي بالاي82 درجه سانتـــيگراد به سرعت شروع به اكسيد شدن مي كند.

البته ياتاقانهاي گرد (Tin-babbited) تا دمـاي121 درجه سانتيگراد تحــمل دمايي دارند كه اين عدد كمي بيش از محدوده دماي روغنهاي توربين مي باشد.

توربين هاي گازي: علت اصلي خراب شدن زود هنگام روغن در بيشتر توربيــــن هاي گازي دماي زياد عمليات است. پس براي توربين هــاي گازي مي بايـــست روغنهاي توربين مقاوم در برابر حرارت انتــخاب شود واحدهاي بـــزرگ امـــروزي روغن را در محدوده دمايي بين71 تا121 درجه سانتيگراد روغن را مورد اسـتفاده قرار مي دهند.

به همين جهت OEM تاكيد دارد كه آزمايشهاي RPVOT - ASTM D2272 و TEST- ASTM D943 و آزمايش هايي براي اندازه گيري پايداري اكسيداسيون در روغن توربين هاي گازي انجام گيرد تا پايداري اكسيداسيون روغن در دمــاهــاي بالا اندازه گيري شود.

از اواسط دهه1990 اصول نوين روانكاري توربين هاي گازي مطرح شد. اين اصول عبارتند از: چرخه هاي عملياتي، مشخصه هاي روغنكاري و ... .

توربين هاي آبي: عمده گريدهايي از روغن توربيــن كه در اين توربيــــن ها مورد استفاده قرار مي گيرند عبارتند از ISO VG 46، 68 . با توجه به حضور دائمي آب در اين سيستم ها، خاصيت هاي Demulsibility، R&O (جدايش از آب) و پايداري هيدروليكي ازجمله پارامترهاي كليدي درانتخاب روغنهاي مورد استفاده هستند.

توربين هاي بادي: اين قبيل توربين ها احتياج به روغن توربيني دارند كه پايداري زيادي در برابر اكسيداسيون داشته باشد. در اين نوع توربين ها روغــــن به طور مستقيم با سطح فلزي در تماس است كه دمايي در حدود316 تا 204 درجه سانتيگراد دارند. همچنين دماي مخزن روغن نيز بين121 تا71 درجه سانتـــيگراد است.

علاوه بر اينكه روغن در توربين هاي گازي براي روانكاري به كار مي رود، بــراي انتقال حرارت به مخزن روغن نيز مورد استفاده قــرار مي گيرد. همچنين سيـكل چرخشي اين روغنها، استرس گرمايي واكسيدكنندگي قابل توجهي را به روغن وارد مي كند.

كليه موارد ذكر شده لزوم استفاده از روغنهاي بسيار مرغوب را الزامي مي كند.

توربين هاي بادي با مخازن روغن بسيار كوچكتري كار مـي كنند ظرفــيت مخازن اين توربين ها بطور معمول كمتر از 50 Gal است. سرعت روتر اين توربيـــنها بين 8000 rpm تا 20000 rpm است و با ياتاقانهاي غلـــتنده محافظت مي شوند. روغنهايي كه براي اين توربين ها فرموله شده اند داراي پايه سنتزي هستند.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

سيستم Flushing در روغنهاي توربين

 

 

 

سيستم Flushing روغن توربين و فيلـ‌ــــتراسيون داخلــــي آن بايد در ارتباط با انتخاب نوع روغن توربين بيان شود. در اينجا2 نوع Flushing مطرح مــــي شود يكي Flush جابجايي و ديگر Flush سريع.

Flush جابجايي همزمان با تعويض روغن انجام مي شود و Flush سريع بـــراي خارج كردن آلودگي هايي طراحي شده كه از طريق انتقال و بكارانداختـــــن يك توربين جديد وارد مي شود. در Flushهاي جابجايي براي خارج كـــردن روغــــن اكسيدشــده كه باتخليـــــه خارج نشـــده است از يك روغن جداگانه استــفاده مي شود. اين نوع Flash در فاصله زماني معين براي خارج كردن آلودگــي قابل حل و غيرقابل حل كه بوسيله ***** خارج نمي شوند بكار گرفته مي شود.البته OEM هاي توربين در بيشتر مــــواقع Flushin با سرعت بالايا ســريع راتــوصيه مي كنندو اعتقاد دارند اين نوع Flushing زمان و هزينه را كاهش مي دهد.

در آخر بايد به اين مطلب اشاره كرد كه روغنهاي استانداردي كه براي توربيـــن هاي بخار، گازي و آبي ساخته شده اند از روغنهاي پايه با كيفيت بالا و درصــد كمي از افزودني هاي مورد نياز و عـــــموماً ISO VG 32، 46، 68 OEM تشكيل شده اند. روغن پايه اي با كيفيت شناخته مي شود كه داراي درصد زياد اشباع و درصد پايين آروماتيك ها وسولفورو نيتروژن باشد.همچنين افزودنيها كه عموماً بازدارنده اكسيداسيون و خوردگي (R&O) هستند مي بايست با دقــــــت مورد آزمايش قرار گرفته و در يك فرآيند به شدت كنترل شده و در شرايـــط خاص با روغن مخلوط شوند.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

تحليل ارتعاشات آزاد پره توربينهاي گازي به منظور جلوگيري از خستگي دور بالا

 

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

دانلود جزوه کاربردی وکامل توربین گاز

 

درس توربین،کمپرسور واتاق احتراق(محفظه احتراق یا چمبر)

 

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

دراین جزوه اموزشی بسیار عالی درمورد تاریخچه توربین گازی واستفاده ازنیروگاههای گازی،انواع توربین گازی،اجزا مختلف توربین گاز،مشکلات بهره برداری وتعمیراتی توربین های گازوپارامترهای دخیل درکاربرد وبهره برداری توربین های گازی اشنا خواهید شد

با کمپرسور توربین ومحفظه احتراق اشنا میشوید...پدیده هایی چون استال وسرج برایتان بخوبی تشریح میشوندوبطور کلی انچه را که درزمینه توربین های گازی لازم دارید فراخواهیدگرفت

 

 

برای دانلود جزوه اموزشی توربین گاز به لینک زیر مراجعه فرمایید

 

 

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

 

 

پسورد :

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

تشریح توربین

 

توربين گاز آنسالدو مدل V94.2 توربينی گازی می باشد که قابلیت کار با سوخت مایع ( گازوییل ) و سوخت گاز طبیعی را دارد اجزای اصلی آن عبارتند از : محفظه ورودی هواAir intake) ( ، کمپرسور از نوع محوری دارای 16 استیج ، دو عدد محفظه احتراق از نوع سیلویی که در دو طرف توربو کمپرسور قرار گرفته اند توربین که دارای 4 استیج می باشد و همچنین دیفیوزر و اگزاست که از اجازی تشکیل دهنده توربین V94.2 می باشند . همچنين اين توربين مي تواند در يك نيروگاه سيكل تركيبي مورد استفاده قرار بگيرد .

كمپرسور و توربين از قطعات اصلي هستند كه درون يك پوسته هستند و تشكيل يك روتور مشترك را ميدهد كه روي دو ياتاقان دو انتها ي خود قرار دارد . اين روش هم محوري آسان را فراهم ميآورد .

يك پوسته مركزي كه از يك طرف به پوسته انتهايي نگهدارنه پره هاي ثابت كمپرسور كمپرسور متصل است و از طرف ديگر به پوسته انتهايي توربين متصل است و محفظه پرفشار را بوجود مي آورد روتور توربين و كمپرسور را در ميان گرفته است . با توجه به صلب بودن پوسته مركزي ؛ پوسته هاي نگهدارنده پره هاي ثابت كمپرسورو پوسته نگهدارنده پره هاي ثابت توربين به شكلي طراحي شده اند كه درون اين پوسته اجازه انبساط آزاد حرارتي را دارند .

مجموعه ياتاقانهاي تراست و ژورنال كه با يكديگر در زير پوسته ياتاقان در ابتداي كمپرسور قرار دارد ؛ این مجموعه یاتاقان جهت جبران نیرو های محوری و شعاعی به کار می روند .

پوسته اگزوز شامل يك محفظه دوكي شكل است كه باعث عبور راحت هوا از خروجي توربين مي شود . مسیر های روغن منتهی به یاتاقان توربین و همچنین مسیر هوای آببندی یاتاقان توربین از این مسیر ها عبور می کند .

 

 

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

پسورد :

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

سيستم کنترل اسپيدتروينک مارکIV از تکنولوژی های الکتروهيدروليکی و مايکروپروسسوری استفاده می نمايد . در اين سيستم از ميکروپروسسور INTEL 8086 , 80286 (پروسسورهای اصلی که سيگنالهای آنالوگ و لاجيک مورد نياز جهت کنترل و حفاظت و Sequencing توربين گازی را محاسبه می کند) استفاده گرديده است .سنسورهايی جهت نظارت بر حسن انجام کار توربين گاز در روی توربين نصب شده اند سخت افزارهای موجود در پانل کنترل مارک IV سيگنالهای آنالوگ و لاجيک اين سنسورها را به اطلاعات ديجيتالی تبديل نموده و جهت محاسبه توسط پروسسورها از آنها استفاده می کند.

نرم افزار ( برنامه های کامپيوتر ) اين محاسبات را تعريف می نمايند ، سپس سخت افزارها نتايج ديجيتالی اين محاسبات را به سيگنالهای آنالوگ يا لاجيک تبديل مي کنند تا بتوانند دستگاهها را فعال نمايند .

بطور کلی ، سيگنالهای آنالوگ وضعيت سرووالوها و سيگنالهای لاجيکی انرژی دار کردن رله ها را عهده دار می باشند . سيستم کنترل اسپيدترونيک مارک IV از پروسسورهای متعددی استفاده می نمايد ، مدرنيزه کردن سخت افزار و نصب سنسورهای اضافی سبب شده تا سيستم کنترل مارک IV بتواند بيشتر از حدود ده برابر سيستم های کنترل مدار يک تکه در مقابل نواقص سيستم کنترل قابل اطمينان تر باشد

کنترلرهای سه کنترلر يکسان و در عين حال پروسسورهای مستقلی می باشندکه فانکشن های حياتی کنترل و حفاظت توربين را انجام می دهد .

به اين معنی ، اين فانکشن ها ملزم هستند بهره برداری از توربين را در زمانی که سيکل راه اندازي کامل گرديده را ادامه داده و توربين را تحت کنترل در آوردند . جهت کليه فانکشن های حياتی رأی2 از 3 پيش بينی گرديده است تا بهره برداری قابل اعتمادی را بانجام رساند .

چنانچه نقصی در يکی از کنترلر ها بوجود آيد، دو کنترلر ديگر کار کنترل توربين را ادامه خواهند داد . در اين صورت نقص بدون اينکه سبب توقف واحد شود مرتفع گرديده و کنترلرها پس از بهبود به وضعيت کاری خودش بر می گردد . سنسورهای زيادی بين کنترلرهای و و تقسيم گرديده اند ، چرا که کنترلرها بطور مستقلی شرايط توربين را ارز يابی می کند .

 

بعنوان مثال سه عدد پيکاپ مغناطيسی هر يک مستقلاً بر سرعت توربين نظارت می کند. سيگنال سرعت از پيکاپ اولی کنترلررا تغذيه می کند ، سيگنال سرعت از پيکاپ مغناطيسی دوم به کنترلر و سومين پيکاپ مغناطيسی کنترلر را تغذيه می کند .

 

دانلود جزوه اموزشی سیستم کنترل توربین گاز

 

 

پسورد :

 

 

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

 

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

سيستم روغن هيدروليك فشار بالا، وظيفه جابجا كردن شيرهاي كنترل و شيرهاي قطع اضطراري سوخت های گاز و گازوییل را به عهده دارد . اكچوئيتورها از طريق يك خط تغذيه(X1) يك

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.
برگشت روغن(X2) و يك خط نشتي روغن(X3) به خط تامین فشار متصل می شوند .

اسکید تامین کننده فشار

اين اسکید شامل كليه اجزاء لازم براي تامين روغن پر فشار مي باشد و اجزاءآن شامل مجموعه پمپ ها، *****ها و مخازن ذخيره است . تجهیزات بر روی اسکید مورد نظر نصب می شوند و جنس مخزن هیدرولیک از جنس فولاد ضد زنگ است . ظرفيت تانك روغن در حدود 400 ليتر است .

اجزاء اصلي اين ايستگاه عبارت است از :

- دو عدد پمپ جهت تامین فشار

- دو عدد اكومولاتور

- دو عدد ***** پمپ های اصلی

- لوپ ثانویه نیز شامل تجهیزات ذیل است :

- يك عدد پمپ

- یک عدد فن خنك كن

- ***** دبي برگشتي

- یک عدد فن

دو پمپ به نحوي طراحي شده اند كه همواره يكي در حال كار و ديگري در وضعيت آماده باشد . پمپ ها از نوع SWASH PLATE مي باشد. پمپهای مورد نظر به صورت غوطه ور از قسمت بالا در تانک روغن قرار می گیرند .پمپ MBX05CP001 به عنوان پمپ اصلی و پمپ MBX05CP002 به عنوان پمپ stand by در نظر گرفته می شوند . این سیستم

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.
تجهیزات کنترلی و مانیتورینگ نیز می باشد .پمپ ها مجهز به يك سيستم كنترل وابسته به فشار هستند كه دائماً مقدار روغن تغذيه شده را كنترل مي نمايند. خروجي پمپ بسته به فشار روغن هيدروليك در سيستم تغيير مي يابد. اين امر با تغيير زاويه انحراف ديسك ها در پمپ صورت مي گيرد. به اين صورت تطبيق بهينه روغن تغذيه براي مصرف سيستم بدست آمده و در نتيجه به طور عملي نياز به خارج ساختن روغن اضافي از سيستم را از بين مي برد.

فشار خروجي پمپ ها حدود 160 بار و دبی آنها در حدود 21.5 l/m و دور 1500rpm است ضمن آنكه پمپ ها به شيرهاي اطمينان خود تنظيم داخلي مجهز هستند(MBX05AA031,41) كه در صورت بالا رفتن فشار عمل مي كنند . شیر های رلیف MBX05AA032و MBX05AA042 برای تنظیم فشار خروجی پمپ به کار می روند . فشار خروجی پمپ ها به وسیله یک گیج با مشخصه MBX07CP501,511 مشخص می گردد . در خروجی پمپها ***** هایی به مشخصه MBX07AT001,011 با مش 10 میکرومتر وجود دارد . ***** ها دارای سویچ های DP هستند که در صورت گرفتگی ***** ها آلارم صادر می کند MBX07CP001,011) ( . ***** ها را بوسیله ولو های MBX07AA101,111 و MBX07AA002,112 می توان ایزوله نمود . چک ولو های MBX07AA051,061 برای جلوگیری از برگشت جریان در دو پمپ بکار میروند . آکومولاتورها با کد مشخصه MBX09BB001,002 که ماکزیمم فشار آنها 350 بار و حجم آنها 10 لیتر است برای جبران نمودن افت فشار مخصوصا در زمان چنج پمپ ها به کار می رود . خط فشار در خروجی ***** ها به دو سویچ فشار به کد MBX07CP002,003 (که در 100 بار ست شده اند) و یک ترانسمیتر فشار به کد MBX07CP101 مجهز شده است . گیج فشار MBX07CP502 نیز میزان فشار را در محل نشان می دهد . خط فشار از این لاین به سمت اکچوییتر ولو ها می رود هر مجموعه اکچوییتر شامل یک مسیر رفت ، یک مسیر برگشت و یک مسیر نشتی می باشد .

مسیر های برگشتی روغن از اکچوییتورها باهم جمع می شوند و از طریق یک چک ولو به مشخصه MBX03AA054 و یک ***** به مشخصه MBX03AT003 به تانک برگشت میریزند . در حالتی که ***** به هر دلیلی در مدار نیست روغن مستقیما به تانک بر می گردد . مش این ***** 0.5میکرون است و مجهز به یک سویچ DP به مشخصه MBX03CP002 است که ست آن .5 بار بوده و وقتی به ست رسید آلارم می دهد .

ولو MBX03AA102 برای پر کردن تانک روغن استفاده می گردد و درهنگام پر کردن باید از ***** MBX03AT001 عبور کند .

لوپ ثانویه

***** MBX03AT001 در مسیر ثانویه نیز کاربرد دارد این لوپ دمای روغن را در حد مجاز نگه می دارد .سیرکوله شدن روغن در این سیکل به صورت پیوسته صورت می گیرد . ولی فن از دما فرمان گرفته و با کاهش و افزایش on و off می گردد . پمپ مسیر سیرکولاسیون از نوع دنده ای به مشخصه MBX03AP001 و ماکزیمم فلوی 31.2 l/min و دور1500 و فشار 160 بار می باشد. روغن خروجی پمپ به سمت مسیر فن می رود . on و off شده فن ها از دمای تانک فرمان می گیرد . دبی لوپ ثانویه با دبی مسیر برگشت جمع شده و از طریق ***** به مشخصه MBX03AT001 به تانک بر می گردد . چک ولو های موجود در سیستم (MBX03AA052,54 ) مانع برگشت جریان در مسیر برگشت می شود . فشار لوپ ثانویه به وسیله گیج فشار MBX03CP501 مانیتور می گردد و همچنین یک سویچ فشار نیز در این مسیر به مشخصه MBX03CP001 وجود دارد که در حد پایین .50 بار آلارم می دهد . دما به وسیله گیج فشار محلی MBX01CT501 مانیتور می گردد . ولو هیدرولیکی دو وضعیته MBX03AA101

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.
ایزوله کردن مسیر کولینگ در زمان پر کردن تانک روغن استفاده می شود .

مانیتورینگ دمای روغن

کنترل دما توسط ترانسمیتر MBX01CT101 صورت می گیرد. وقتی که دمای تانک روغن به 30 درجه سانتی گراد می رسد . هر دو پمپ اصلی شروع به کارکردن می نمایند و وقتی دما به 33 درجه سانتی گراد رسید off می شوند .( به عنوان مثال وقتی واحد Stand still است و پمپ ها در مدار نیستند .)

وقتی دمای روغن به 55 درجه سانتی گراد رسید فن موجود در لوپ ثانویه on شده و روغن را خنک می کند و وقتی دمای روغن به 45 درجه سانتی گراد رسید دوباره off می شود . وقتی دمای روغن به 70 درجه سانتی گراد رسید آلارم دمای بالای روغن مشاهده می گردد . دمای محلی تانک روغن توسط گیج MBX01CT501 قابل مشاهده است .

مانیتورینگ سطح روغن

مانیتورینگ سطح روغن توسط لول سنج محلی MBX01CL501 و سه عدد سویچ به مشخصه های MBX01CL001/CL002/CL003 انجام می شود . این سه عدد سویچ در صورت تشخیص سطح پایین در حالت 2 از 3 موجب شات داون شدن پمپ های هیدرولیک و همچنین تریپ واحد می شوند . همچنین سویچ MBX03CL003 در صورت پایین آمدن سطح از یک میزان مشخص آلارم نیز نشان می دهد .

 

مانیتورینگ فشار

پمپ هاي سیستم هیدرولیک در هنگام راه اندازي توربين و قبل از آنكه جرقه زده شود وارد مدار مي شوند . چون هر دو پمپ در زمان راه اندازي توربين در مدار هستند، فشار روغن در سيستم سريعاً بالا رفته و آكومولاتورهاي روغن هيدروليك خيلي سريع تر پر ميشوند. اگر در زمان بهره برداری سویچ MBX07CP002 فعال شده و ترانسدیوسر MBX07CP101 نیز 125 بار را حس کند پمپ دوم به مدار آمده و آلارم (Hydraulic Pump 2 Running) فعال می گردد . اگر سویچ های فشار MBX07CP002/CP003 فعال شده و ترانسمیتر فشار MBX07CP101 نیز مقدار 100 بار را حس کند واحد تریپ می کند . اگر فشار هدر پمپ 1 از ست سویچ MBX07CP004 پایین بیاید پمپ 2 به مدار می آید و آلارم (Hydraulic Pump 2 Running) در DCS ظاهر می گردد . اگر سویچ هدر پمپ 2 فعال شود آلارمی در DCS مشاهده خواهد شد و هر دو پمپ در مدار خواهند ماند .

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از ۷۵ اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به عنوان یک لینک به جای

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • جدید...