رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

یعنی توربینی که با مصرف سوخت کم در حد 0.015 کیوگرم بر ثانیه و هوای 0.8 کیلوگرم بر ثانیه توان مگاواتی تولید کنه:ws3: اگر این تولید بشه، کلا پیل سوختی رو میزاریم کنار:whistle:

 

 

طرح من شبیه طرح این مقاله است و تنها تفاوت آن در داخلی شدن ریفومر آن است.

 

اونم 40 مگاوات؟

یه روز یه بنده خدای یونانی گفت من میتونم از رو زمین ماه رو تکون بدم گفتن چجوری؟گفت شما یه چوب که به ماه برسه ویه تکیه گاه مناسب بدین من اینکارو میکنم

مطمئنا سیستم شماهم تولید انرژی میکنه ولی فکرکنم اگر محاسبات رو درست انجام بدیم حتی به کیلووات هم نرسه:ws52:

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 204
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

اونم 40 مگاوات؟

یه روز یه بنده خدای یونانی گفت من میتونم از رو زمین ماه رو تکون بدم گفتن چجوری؟گفت شما یه چوب که به ماه برسه ویه تکیه گاه مناسب بدین من اینکارو میکنم

مطمئنا سیستم شماهم تولید انرژی میکنه ولی فکرکنم اگر محاسبات رو درست انجام بدیم حتی به کیلووات هم نرسه:ws52:

 

بله تا یک مگاوات فعلا داده ها منطقی هستن ،

پس حالا یک سوال دیگه ، در سیستم های آب شیرین کن رایج از چه محدوده توان توربین هایی استفاده می شود؟

لینک به دیدگاه
بله تا یک مگاوات فعلا داده ها منطقی هستن ،

پس حالا یک سوال دیگه ، در سیستم های آب شیرین کن رایج از چه محدوده توان توربین هایی استفاده می شود؟

 

چیزی که تو مقاله دوم بود نمونه ازمایشگاهی ودر حد وات بود ولی به هرحال مهمترین نکته برای تولید بهینه وانبوه بحث هزینست برای همینه که زیمنس به مگاوات نرسیده

وستینگهاوس یه زمانی پروژه توربین گازی 2500 مگاواتی رو هم مطرح کرد ولی به دلایل متعدد از تولید اون صرف نظر شد!ومهمترینش هزینه بود

در مورد اب شیرین کن من فقط اطلاعات عمومی عملکرد رو دارم فردا اگه فرصت شد یه جستجویی بکنیم وبه سوال شماهم اگه تونستیم جواب بدیم:icon_gol:

لینک به دیدگاه
چیزی که تو مقاله دوم بود نمونه ازمایشگاهی ودر حد وات بود ولی به هرحال مهمترین نکته برای تولید بهینه وانبوه بحث هزینست برای همینه که زیمنس به مگاوات نرسیده

وستینگهاوس یه زمانی پروژه توربین گازی 2500 مگاواتی رو هم مطرح کرد ولی به دلایل متعدد از تولید اون صرف نظر شد!ومهمترینش هزینه بود

در مورد اب شیرین کن من فقط اطلاعات عمومی عملکرد رو دارم فردا اگه فرصت شد یه جستجویی بکنیم وبه سوال شماهم اگه تونستیم جواب بدیم:icon_gol:

بله واقعا بحث هزینه در این مورد تاثیر گذار است ولی مسلما دانشمندان بلاخره یک روزی پیل با توان بالا و هزینه مطلوب را خواهند ساخت.

در مورد آب شیرین کن اصرارم بیشتر بدلیل پروژه کیش است که با 170 کیلو وات میشه 2500 مترکعب آب در روز تولید کرد.بنظرتون این مقدار توان مصرفی و آب تولیدی مقرون به صرفه و فنی است؟

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
پاراگراف آخر

لینک به دیدگاه

نیروگاه فجیره در عربستان به عنوان بزرگترین واحد تولید اب شرب همزمان با تولید توان در جهان به روش حرارتی با ظرفیت تولید 760 مگاوات روزانه 455000 مترمکعب اب را شیرین میکند ومصرف روزانه سوخت ان که گاز طبیعی هست بالغ بر 1.4 میلیارد مترمکعب هست!

از ظرفیت تولید توان ان مستقیما 120 مگاوات برای فرایند نمکزدایی و50 مگاوات برای انتقال استفاده میشه

284000 مترمکعب از اب تولیدی به روش تقطیر و 171000 مترمکعب به روش اسمز معکوس هست

لینک به دیدگاه

این دوتا فایل رو هم دانلود کنید اطلاعاتش در زمینه سوال شما خوبه

 

Integrated Thermal Power and Desalination Plant Optimization

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

Performance Monitoring for Power Generation and Desalination

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

tkzzzzfq5cpizy5nmslj.jpg

 

این دیاگرام کلی یک نیروگاه گازی هست که به صورت شماتیک ارائه شده

برای بهره برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی که عمده هدف ما بالابردن راندمان با استفاده از انرژی موجود درگازهای خروجی از توربین گازی هست(به دلیل اینکه سیکل عملکردی توربین های گاز از نوع باز میباشد انرژی حرارتی دراگزاست نیروگاه گازی پرت به حساب می اید!) به نیروگاه گازی ونوعی از بویلر وتوربین بخار درواحد بخار سیکل ترکیبی احتیاج داریم

دراین شکل در شماره 1 هوا وارد کمپرسور شده ودرطبقات مختلف کمپرسور فشرده شده ودارای انرژی میگردد تا کار انجام دهد سپس وارد مرحله 2 شده درچمبر یا محفظه احتراق با سوخت مخلوط گشته و برای انجام کار وارد توربین میگردد

درمرحله 3 یا توربین گاز انرژی هوای داغ دراثر برخورد با پره های توربین گاز باعث چرخیدن شافتی میشود که به ژنراتور کوپل شده است وبه این ترتیب درمرحله 4 به تولید انرژی الکتریکی میرسیم

 

 

kjns1orlgv0cu209npu9.jpg

 

یکی از روشهای ارتقای راندمان توربین های گازی استفاده از پیش گرمکن یا پری هیتر درمسیر هوای ورودی به محفظه احتراق هست(مطمئنا یک بالانسی وجود داره چون هرچقدر اینجا انرژی صرف میکنیم وراندمان رو بالا میبریم از یه طرف دیگه داریم از یه منبع انرژی مثلا زیرکش توربین بخار یا گازهای خروجی توربین گاز یا مولد گرمایی استفاده میکنیم که در نقطه سربسر انرژی ما باید مورد محاسبه قرار بگیره وگرنه از یه جایی به بعد افت راندمان خواهیم داشت)

این سیستم درشکل بالا به خوبی به تصویر کشیده شده است

 

51pigdt23t21d8j71qqs.jpg

 

 

تصویر بالا نشان دهنده راهکاری دیگر برای بالابردن راندمان توربین های گازی میباشد

ابتدا در یک کمپرسور هوای ورودی فشرده میگردد وبالطبع دمای ان نیز بالا میرود(طبق قانون عمومی گازها - از شیمی دبیرستان باید یادمون باشه!) سپس وارد یک مبدل حرارتی شده ودوباره دمای ان را بالا میبریم سپس این هوا را وارد کمپرسور دوم کرده وفشار هوا را تا فشار کاری مورد نظر جهت اختلاط با سوخت درون چمبر بالا میبریم

این روش دارای هزینه بالا بوده وافت راندمان سریعتری به دنبال دارد!(چرا؟)

لینک به دیدگاه

این روش دارای هزینه بالا بوده وافت راندمان سریعتری به دنبال دارد!(چرا؟)

بخاطر این نیست که در این روش از دو کمپرسور استفاده می کنیم؟البته باید قیمت کمپرسور چندمرحله ای و بحث هزینه نگهداری و ارتعاشات رو هم در نظر بگیریم.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

موتور جت

 

موتور جت یک موتور واکنشی است که سیال را بر اساس قانون سوم نیوتن با سرعت بالا به حرکت در می آورد. این تعریف کلی از موتورهای جت دربرگیرنده توربو جت ها، توربو فن ها و راکت هاست. به طور عمومی بیشتر موتورهای جت از نوع موتورهای احتراق درونی (internal combustion) هستند ولی انواع غیر درونی وجود دارد. در استفاده های عمومی لفظ "موتور جت" به یک توربین گازی که از داخل احتراق پیدا می کند اتلاق می شود، موتوری که با یک متراکم کننده گردشی که از یک توربین نیرو می گیرد کار می کند. این موتورها اولین ساختاری بودند که در موتورهای جت به کار رفتند.

موتورهای جت بر عكس موتورهای پیستونی كه در آنها نیروی محركه از طریق یك پیستون كه در یك سیلندر بالا و پایین می شود،تأمین می شود، با چرخش مداوم یك توربین و كمپرسور نیروی محركه را تأمین می كنند. در نتیجه بازده بالاتر و صدای كمتری نسبت به موتورهای پیستونی تولید می كنند. موتورهای جت از سه قسمت اصلی تشكیل شده اند كه عبارتند از كمپرسور،‌ محفظه ی احتراق و توربین .توربین در قسمت انتهایی موتور قرار دارد و نیروی محركه كمپرسور را تأمین و از طریق یك یا چند میله(Shaft) به كمپرسور می رساند.

 

تاریخچه

 

موتور جت هواپیما كه هواى داغ پرفشارى را تولید مى كرد توسط فرانك ویتل خلبان و مهندس هواپیماى انگلیسى اختراع شد و از این رو وى را پدر موتور جت مى نامند.

ویتل در سال 1907در شهر «كاونترى» به دنیا آمد. پدرش مكانیك بود. در سن 26 سالگى به عنوان خدمه پرواز در كران ول به نیروى هوایى سلطنتى انگلستان پیوست و در سال 1926با قبولى در معاینات پزشكى _ خلبانى به دانشكده نیروى هوایى سلطنتى راه یافت. او به عنوان یك خلبان بى پروا شهرتى بسزا به دست آورد و در سال 1928 تز فوق لیسانسش با عنوان «پیشرفت هاى آتى در طراحى هواپیما» كه در آن راجع به امكان نفوذ راكت به هواپیما بحث شده بود را به رشته تحریر درآورد.

 

ویتل پس از فارغ التحصیلى از دانشكده نیروى هوایى سلطنتى، به اسكادران جنگى ملحق شد و در اوقات فراغتش به مطالعه درباره اصول طراحى موتور توربوجت مدرن مى پرداخت. یكى از اساتید پرواز كه تحت تاثیر ایده او در زمینه هواپیماهاى ملخ دار قرار گرفته بود، او را به نیروى هوایى و یك كارخانه خصوصى مهندسى توربین معرفى كرد. پس از مدتى همه به این نتیجه رسیدند كه عقاید و نظریات ویتل غیرعملى است. او در سال 1930ایده موتور جت را به صورت انحصارى به ثبت رساند و در سال 1936 با تاسیس كارخانه خصوصى «پاور جت» به ساخت و آزمایش اختراعش پرداخت.

در سال 1937 اولین موتور جت خود را بر روى زمین آزمایش كرد. تا آن زمان او همچنان از سرمایه و حمایت اندكى برخوردار بود. در 27 آگوست ،1939 «هانیكل اچ اى 178» كه توسط «هانس یوخیم پابست فون اوهاین» آلمانى طراحى شده بود اولین پرواز موتور جت در تاریخ را به انجام رساند. مدل موتور جت آلمانى به صورت مستقل از تلاش هاى ویتل تكمیل شده بود.

یك هفته پس از پرواز «اچ اى 178»، جنگ جهانى دوم در اروپا آغاز شد. پروژه ویتل، فضایى دوباره براى تحقیق و آزمایش یافت. نیروى هوایى سفارش ساخت موتور جت جدیدى را به شركت «پاور جت» داد و از شركت هواپیمایى گلاستر خواستار تولید هواپیمایى آزمایشى با مشخصات یكسان به نام E28/39 شد.

در 15 مه ،1941 هواپیماى جت گلاستر ویتل E28/39 با موتور جت تكمیل شده توسط شركت توربین انگلستان كه تا آن روز به عقاید ویتل بى توجه بود، به پرواز درآمد.

هواپیماى ویتل در پروازهاى آزمایشى اولیه به خلبانى «گرى سایر» به سرعت 370مایل در ساعت در ارتفاع 25 هزار پایى رسید كه سریع تر از هر هواپیماى ملخه اى تا آن زمان بود.

همچنان كه شركت هواپیمایى گلاستر در زمینه هواپیماهایى با موتور توربو جت براى جنگ تحقیق مى كردند، ویتل آمریكایى ها را در تكمیل موفقیت آمیز اولین نمونه موتور جت یارى مى داد.

كتاب وى با نام «جت، داستان یك پیشرو» در سال 1953 منتشر شد. او در سال 1977 استاد تحقیق آكادمى فنون و علوم هوایى آمریكا در آناپولیس مرى لند شد. وى در سال 1996در شهر مرى لند ایالت كلمبیا چشم از جهان فروبست.

 

 

موتور های جت

 

در بخش پیشین هر موتور جت مجموعه ای از پره های متحرک وجود دارند که آنها را مکنده Fan مینامند.تیغه پره های مکنده رامعمولا از جنس تیتانیوم میسازند.کار این بخش به درون کشیدن جریانی از هواست که آن را پس از سرعت دادن به بخش دوم یعنی متراکم ساز یا کمپرسورCompressor هدایت میکند.کمپرسور که آن هم از پره های متعدد نصب شده روی یک محور دوار ساخته شده است هوا را فشرده میکندو به قسمت های درونی تر خود میراند.این فرایند به بالا رفتن فشار هوا و افزایش انرژی پتانسیل آن میانجامد.هوای متراکم از کمپرسور به محفظه احتراقCombuster وارد میشود ودر آنجا با سوخت موتور مخلوط میگردد.گازهای داغ از محفظه احتراق وارد توربینTurbine میشوند و آن را به گردش در می آورند.گازهای داغ پس از عبور از توربین به روزنه خروجی میرسند و با فشار زیاد به بیرون فوران میکنند.در واقع در این محل است که نیروی پیشران برای کنده شدن هواپیما از زمین و سپس سرعت گرفتن آن حین پرواز پدید میآید.

 

متن کامل مقاله را از لینک زیر دریافت نمایید:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

دانلود پایان نامه مهندسی مکانیک با عنوان :

 

تشریح و اصول کار توربین های گازی مورد استفاده در صنعت نفت ونیروگاه

 

 

Gas turbines description and principles of work used in the oil industry and power plant

 

نوشته اقای مهندس حامد مطلق که از طرف خود ایشون برای استفاده دوستان فرستاده شده و فایل کامل و203 صفحه ای پایان نامه رو برای استفاده دوستان اپلود کردیم که از لینک انتهایی میتونید دانلود کنید.

 

 

سرفصل های پایان نامه توربین های گازی به شرح زیر هست:

 

 

فصل اول : اشنایی با توربین های گازی Introduction to Gas turbine

فصل دوم : اجزای توربین گازی Gas turbine components

فصل سوم : عملکرد ترمودینامیکی توربین گازی Thermodynamic performance of Gas Turbine

فصل چهارم : روش های افزایش قدرت و راندمان Methods of increasing power and efficiency

فصل پنجم : کاربرد توربین گازی Gas turbine applications

برای دانلود پایان نامه مهندسی مکانیک با عنوان : تشریح و اصول کار توربین های گازی مورد استفاده در صنعت نفت ونیروگاه نوشته اقای مهندس حامد مطلق به لینک زیر مراجعه فرمایید:

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

پسورد :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

با ارزوی موفقیت وکامیابی برای اقای حامد مطلق وهمه دوستان عزیز

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...
با سلام و تشکر.لینک فایل های چند قسمتی همه چیز در مورد توربین ها غبر قابل دسترس شده اگه امکانش هست یه بار دیگه اپلود کنید مرسی

 

درود

قبلا به درخواست یکی از دوستان مجددا اپلود شده بود

امیدوارم شاهد حضور سازنده شما باشیم

 

[h=1]همه چیز درباره توربین بخار[/h]

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

با سلام

من موضوع پابان نامه ام مقایسه فنی و اقتصادی کارکرد توربین گاز با سوخت گاز و گازوئیل هستش . در حال حاضر سر محاسبه تفاوت راندمان بین 2 سوخت و همچنین تخمین هزینه تعمیر نگهداری موندم . ممنون میشم راهنمایی کنید

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...
  • 2 ماه بعد...

سلام به دوستان

من دارم روی شبیه سازی سیکل حراتی و تنش هایی که روی یه نازل ردیف اول موقع استارت و شات دان و موقع تریپ وارد می شه کار میکنم !

از دوستان کسی میتونه نمودار دما – زمان را بصورت پایلوت روی توربین صنعتی برای من بزاره یا به من بگه چه قدر زمان طول میکشه تا یه توربین استارت کن و دور آن به دور سنکرون برسه و بر عکس همین چه قدر زمان طول میکشه تا توربین شات دان شه ویا تریپ کنه ؟ تغییرات دما-زمان تو این با بازه ها به چه صورته؟ منظورم دمای وروردی به توربین یا دمای اگزوزه

لینک به دیدگاه
سلام به دوستان

من دارم روی شبیه سازی سیکل حراتی و تنش هایی که روی یه نازل ردیف اول موقع استارت و شات دان و موقع تریپ وارد می شه کار میکنم !

از دوستان کسی میتونه نمودار دما – زمان را بصورت پایلوت روی توربین صنعتی برای من بزاره یا به من بگه چه قدر زمان طول میکشه تا یه توربین استارت کن و دور آن به دور سنکرون برسه و بر عکس همین چه قدر زمان طول میکشه تا توربین شات دان شه ویا تریپ کنه ؟ تغییرات دما-زمان تو این با بازه ها به چه صورته؟ منظورم دمای وروردی به توربین یا دمای اگزوزه

 

خب شما درست و کامل مسئله رو توضیح بده

که حداقل صورت مسئله رو بفهمیم

بعد اگه بلد بودیم میگیم

 

 

توربین ها چند نوع هستن

یکی توربین های گازی مخصوص نیروگاه ها

یکی مخصوص هواپیما ها

 

تو همون حیطه هم انواع گوناگون دارن

 

مثلا میتونن annular باشن یا نباشن

میتونن By Pass داشته باشن یا نداشته باشن

 

چه نوع توربینی رو میخواید؟

مسئله تون رو هم توضیح بدین:w16:

لینک به دیدگاه
خب شما درست و کامل مسئله رو توضیح بده

که حداقل صورت مسئله رو بفهمیم

بعد اگه بلد بودیم میگیم

 

 

توربین ها چند نوع هستن

یکی توربین های گازی مخصوص نیروگاه ها

یکی مخصوص هواپیما ها

 

تو همون حیطه هم انواع گوناگون دارن

 

مثلا میتونن annular باشن یا نباشن

میتونن By Pass داشته باشن یا نداشته باشن

 

چه نوع توربینی رو میخواید؟

مسئله تون رو هم توضیح بدین:w16:

 

پره که من در حال حاضر دارم روش کار میکنم متعلق به توربین MW701B) 85MW Mitsubishi ) اما الزامی نداره نمودار متعلق به این توربین باشه هر توربین مشابهی هم باشه کاره من راه می اندازه!:a030:

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

با درود.

دوستان یک مقاله فارسی دیدم برای تخمین عمر خستگی توربین ها.

 

 

صحبت از سه مدل برن اشتاین، زامریک و راسل شده بود.

اما هرچی میگردم معادل انگلیسی این مدل ها وجود نداره !!!

 

 

کسی از روابط تئوری برای تحلیل خستگی و عمر باقیمانده توربین ها اطلاعاتی داره؟

اگر هرچه سریعتر راهنمایی کنید ممنون میشم.

لینک به دیدگاه
با درود.

دوستان یک مقاله فارسی دیدم برای تخمین عمر خستگی توربین ها.

 

 

صحبت از سه مدل برن اشتاین، زامریک و راسل شده بود.

اما هرچی میگردم معادل انگلیسی این مدل ها وجود نداره !!!

 

 

کسی از روابط تئوری برای تحلیل خستگی و عمر باقیمانده توربین ها اطلاعاتی داره؟

اگر هرچه سریعتر راهنمایی کنید ممنون میشم.

 

با سلام

ببینید لینک های زیر به دردتون میخوره:

تو این لینک در رابطه با هر سه مدلی که گفتید توضیح داده. فقط نمیدونم چرا فرمولش رو توضیح داده ولی اصل فرمول رو نگفته! به جاش در لینک بعدی فرمولی گفته که با توجه به مطالب هر دولینک، فکر میکنم همون فرمول برن اشتاینه که تو لینک اول توضیحش رو داده بود.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
صفحه 13

 

لینک اول مطلبش از ماهنامه صنعت برقه. لینک اون شماره مجله:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...