رفتن به مطلب

پست های پیشنهاد شده

هدف از ساخت نیروگاه چیست؟

هدف اصلي توليد برق مي باشد. لازمه توليد برق ژنراتور مي باشد. و ‌براي به حرکت در آرودن ژنراتور نیاز به محرک داريم.

 

در توربينهاي گازي نيز همانند موتورهاي احتراق داخلي چهارمرحله شامل مکش ، تراکم ، انفجار و تخليه داريم ولي با اين تفاوت که انجام اين مراحل در توربين گاز پيوسته اما در موتورهاي احتراق داخلي ناپيوسته مي باشد .

مزاياي توربين گاز :

1- نصب سريع

2- هزينه اوليه پائين

3- قابل استفاده در مناطق خشک و حاره اي

4- قابليت راه اندازي سريع ظرف 20الي30 دقيقه

ودر v94.2حدود پنج دقیقه

5- قابليت استارت وراه اندازي درحالت اضطراري(Black Start)

وکلی مطالب مفید درزمینه ساخت توربین گاز,نصب توربین های گازی وراه اندازی وبهره برداری نیروگاههای گازی که درفایل زیر میتونید اونارو مطالعه کنید

 

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

سيستم Jet pulse

*****ها به صورت Counter-Flux توسط جت هواي فشرده تميز مي‌شوند. هوای پر فشار توسط نازلهايی به داخل *****ها هدايت می‌شود. يك سلنوئيد ولو دو اينچ براي هر چهار ***** دوبل به كار رفته است. وقتي يكي از اين ولوها باز شود *****ها درمقابل يك جريان شديد هوا قرار مي‌گيرند كه باعث مي شود گرد و خاك وكثيفي جمع شده روي *****ها زدوده شود. تعداد6 آكومولاتور هواي فشرده به لوله تغذيه هوا متصل است درنتيجه در هنگام عملكرد ولوها از افت شديد فشار هوا جلوگيري مي شود. تعداد 25 ولو براي هر آكومولاتور وجود دارد.

هنگامیكه اختلاف فشار اندازه گيري شده دو سر *****ها بيشتر از ست پوينت باشد (حدود650 پاسكال) سيستم بطور خودکار استارت می‌شود. پس از تميز كاري *****ها اختلاف فشار معمولاً كمتر از450 پاسكال است. مراحل تميزكاري *****ها از سطوح بالاتر محفظه ***** شروع و به سطوح پائيني ختم مي شود.در حين تميزكاري،6 فن عمودي كه دبي كل آنها حدود 8% فلوي اصلي است گرد و غبار را از محفظه ***** خارج مي كنند. با توجه به سرعت هوا پس از فن ها و ميزان کم گرد و غبار بكارگيري يك سيستم جمع كننده گرد و غبار مفيد نبوده و در نظر گرفته نشده است.

هواي فشرده مورد نياز از کمپرسور توربين گاز زيرکش می‌شود لذا نيازی به يك كمپرسور هواي اختصاصي براي اين سيستم وجود ندارد. هواي فشرده قبل از ورود به سيستم كنترل هوا و تجهيزات مربوطه بايد خنك شود، بدين منظور يك مبدل حرارتی در داخل داكت عبور هوا تعبيه شده است و هوای خروجی کمپرسور توسط هوای ورودی خنک می‌شود. ولو ايزوله، رگولاتور(از10 بار به 7 بار)،ترموسوئيچ و شير تخليه تجهيزاتي هستند كه در اين سيستم به كار رفته اند. مصرف هوا در اين سيستم بسيار پائين است (حدود كمتر از 300 كيلوگرم بر ساعت) و لذا نميتواند روي فرآيند اصلي هواي ورودي تأثير داشته باشد. در حقيقت راندمان سيستم موجود با حالتی که از كمپرسور هوای مجزا استفاده شود قابل مقايسه نيست.

دمپر

وظيفه ايزوله کردن کمپرسور از هوای محيط را به عهده دارد. اين دمپر يك تيغه است كه از طريق جبعه دنده به يك موتور الكتريكي متصل شده است. وزنه تعادل و كلاچ نيز در نظر گرفته شده تا موتور کوچکتری به راحتی بتواند دمپر را باز و بسته نمايد.

براي جلوگيري از هر گونه احتمال راه اندازي توربين گاز زمانيكه دمپر كاملاً باز نشده از ليميت سوئيچ براي نشان دادن موقعيت دمپر استفاده مي‌شود. سنسور گشتاور درهنگام باز شدن يا بسته شدن دمپر جهت نشان دادن گيرهاي مكانيكي محتمل به كار مي رود. صفحه خارجي دمپر از جنس كربن استيل بوده و با عايق تشريح شده در بالا پوشانيده شده است.

bmqv6ial684tkh9c2mgf.jpg

8191kk4dbry5u062lzce.jpg

P&ID سيستم هوای ورودی

 

 

راه اندازی

• دو سر تمامی قوطی های استراکچر با ورق پوشانده شود ( یک پلیت جوش شود) .

• قبل از نصب سایلنسرها، با زدن ضربه اجسام اضافی مانند چوب و سنگریزه از داخل آنها خارج شود.

• از عدم وجود سنگ و اشياء اضافی در زیر سایلنسرها در هنگام نصب اطمینان حاصل شود. بدین منظور قبل از نصب سایلنسرها بایستی تمیزکاری و تاچ آپ مناسب انجام و پرسنل راه انداز نظارت نمایند.

• داخل داکت جمع آوری شن زیر *****های اولیه (Inertial) بازدید و از عدم وجود وسایل اضافه و زنگ زدگی اطمینان حاصل شود.

• تگ ولد نازل های پالس جت چک شود (هر600 عدد).

• از سالم بودن و اتصال صحیح Expantion Joint های فن های اولیه (Inertial) اطمینان حاصل شود.

• *****های اولیه (شن گیرها) و *****های کارتریجی از لحاظ دفرمگی ، پارگی و عدم نصب صحیح چک شوند.

• محل نشستن *****های کارتریجی چک شود که با بدنه AI فاصله نداشته باشد (بهتر است فیلر زده شود).

• گریسکاری الکتروموتور فنها انجام شود.

• جهت چرخش فن ها با تک استارت چک و در صورت لزوم اصلاح گردد.

• تست نور داخل AI (شامل Filter House، Silenser Box، Bend و محل اتصال Expantion Joint با بدنه) انجام و تمامی درزها گرفته شوند (با جوش، با لاستیک درز گیر یا با ماستيک )

• تست پاشش آب انجام شود و محل های نفوذ آب به داخل شناسایی و سيل شوند.

• روغن گیربکس دمپر تا سطح نرمال شارژ شود.

• یاتاقان های دمپر گریسکاری شوند.

• دمپر در موقعیت های CLOSE , OPEN قرار گیرد و لیمیت سوئیچ های آن با هماهنگی گروه ابزار دقیق تنظیم شوند.

• در وضعیت CLOSE پیچ های فریم به گونه ای تنظیم شوند تا گپ باقی نماند. سپس دمپر چند بار باز و بسته شود و در صورت لزوم تنظیمات دقیق تر انجام شود تا میزان نشتی هوا زمانی که دمپر بسته است به حداقل برسد. سپس تمامی پیچ های فریم تگ ولد زده شوند.

• تمامی پيچهای موجود در اين سيستم بايستی تگ ولد شوند.

• کاور وزنه های تعادل باز شود و روانی حرکت وزنه ها تست شود. وزنه ها به بدنه گیر نکنند و یا سایش نداشته باشند.

• وزنه های تعادل طوری کم و زیاد شوند که روان ترین شیوه حرکت حاصل شود (معمولاً روان ترین حالت با حدود 17 وزنه به دست می آید).

• EXPANTION JOINT چک شود و از نصب صحیح و عدم وجود پارگی اطمینان حاصل شود.

• با ریختن آب به داخل داکت پایین باز بودن مسیر و نصب صحیح مسیر درین خصوصاً حالت سیفونی آن چک شود.

• سیل بودن قطعه مخروطی روی شفت با بدنه داکت، محل ورود لوله های سیستم شستشوی کمپرسور و درب ورودی داکت پايين چک شود.

• در آخرين مرحله تميز بودن کامل AI بايستی توسط راه‌انداز تحويل گرفته شود. تمامی نقاط با دقت چک شوند.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

سلام:icon_gol:

 

دانلود مجموعه مقالات کنفرانس نیروگاههای حرارتی وصنعت برق

لیست مقالاتی که برای دانلود ارائه شده اند

1. بررسي تاثير داكت برنر بر عملكرد بويلر بازياب و سيكل تركيبي

2. بررسي اثر ريكوپراتور بر راندمان سيكل توربين گاز و تعيين نرخ بازگشت سرمايه سيكل هاي

داراي ريكوپراتور

3. بررسي پديده ضربه قوچ وكاويتاسيون در توربو ماشين ها و راه هاي جلوگيري

?HP 4. كاربرد روش عمليات حرارتي تمپرينگ جهت اصلاح سختي درروتورهاي نيروگاهي

GEC ALSTHOM شركت T240- 5. آناليز تخريب فن خنك كاري ژنراتور مدل 370

6. تحليل شكست پره هاي فن خنك كن ژنراتور توربين گاز

7. پيشگيري و كاهش ريسك خوردگي سرد در بويلرهاي بازياب

8. تأثير ممانعت كننده هاي پاية پليمري بر كنترل خوردگي و رسوب در آبهاي خورنده

MS 9. آناليز تخريب سر شفت روتور توربين گاز هيتاچي مدل 5001

10 . روشهاي نگهداري و تعميرات پيشگيرانه در صنعت و مروري بر روشهاي مراقبت وضعيت

11 . كاربرد مانيتورينگ بلادرنگ عمر باقيمانده در سيستم نگهداري بويلر

12 . بررسي تركيب شيميايي، خواص خوردگي و علل تخريب پره هاي رديف اول توربين هاي گازي

FSX- از جنس سوپر آلياژ پايه كبالت 414

13 . طراحي هيدروليكي و بررسي ضربه قوچ سيستم خنك كن نيروگاه سيكل تركيبي نكا و مقايسه آن

AWWA- با استاندارد 45

14 . مدلسازي و تحليل تنش لوله هاي ورودي اصلي سيستم خنك كن نيروگاه سيكل تركيبي نكا

15 . مديريت تعميرات پيشگيرانه

16 . مفهوم اكسرژي وبررسي آن براي سيكل رانكين نيروگاه

17 . تعميرات دوره اي در واحد هاي صنعتي

18 . مطالعه موردي و متدولوژي تعيين وضعيت و برآورد عمر باقيمانده اجزاء يك بويلر 440 مگاواتي

19 . نگهداري و مراقبت از وضعيت ماشين آلات با استفاده از آناليز روغن

20 . مقايسه و بررسي انواع سطوح تقال حرارت و مواد مورد استفاده در صنعت ساخت ريكوپراتور

21 . توليد همزمان، شدت نياز به گرمايش، شدت نياز به بخار، شعاع اقتصادي

مجموعه مقالات را درادامه مطلب میتوانید دانلود کنید

 

 

دانلود مجموعه مقالات کنفرانس نیروگاههای حرارتی وصنعت برق

 

این مجموعه را ازلینک زیردریافت کنید

 

 

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

پسورد: spow

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

پره هاي متحرك توربين

عملكرد

پره هاي متحرك توربين انرژي حرارتي آزاد در اطاقهاي احتراق را به انرژي دوراني تبديل كرده و باعث دوران روتور مي شوند. قسمتي از اين انرژي مكانيكي باعث دوران كمپرسور نيز مي شود .

 

ساختمان و شرايط كاركرد

پره هاي متحرك توربين شامل سطح مقطع عبور هوا و ريشه پره و صفحه جدا كننده هستند.

تيغه پره تا نوك پره حالت دارد و تابيده شده است تا هواي داغ بتواند باسرعتي يكنواخت از مركز تا نوك پره از سطح مقطع عبور كند . ريشه پره ها نيز در معرض هواي داغ قرار ندارند و توسط صفحه جدا كننده از دريافت درجه حرارت بالا محفوظ مي باشند .

ريشه پره هاي توربين مانند يك درخت صنوبر حالت داده شده است تا در شيار هايي كه به همين منظور در روي ديسك توربين تعبيه شده است قرار بگيرند اين پره ها توسط پين هاي شعاعي در روي ديسك محكم شده اند .

به دليل وجود تنش هاي بالاي مكانيكي و حرارتي ؛ پرههاي متحرك توربين از آليژ هاي مقاوم در مقابل درجه حرارت ساخته شده اند .

دو رديف پره اول توربين از طريق هواي خنك از داخل خنك ميشوند. پره هاي مرحله اول بصورت ريخته گري ساخته شده و داراي سوراخهاي داخلي از ريشه پره تا انتهاي آن هستند كه براي خنك كاري پره مورد استفاده قرار مي گيرد .

پره هاي رديف دوم نيز بصورت ريخته گري ساخته شده و به روش سوراخكاري الكتريكي در آنها سوراخهايي ايجاد شده كه از ريشه تا نوك خنك مي شوند .

پره هاي رديف 3و 4 سخت هستند و فقط ريشه آنها از طريق هواي خنك كاري از طريق ديسكهاي روتور خنك مي شود .

 

hhqk017b2wg7a2yhdnkz.jpg

 

پره هاي متحرك توربين

 

o0xmn9gy1x36opcsymov.jpg

 

قسمتهاي مختلف پره متحرك

l4g7loyscu2vjw8kq7xf.jpg

 

ديسك مرحله اول توربين

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

7yj6oy9mdr3ckfg23t74.jpg

 

ديسك مرحله دوم توربين

a607ixd796t9okz2zlie.jpg

 

ديسك مرحله سوم توربين

 

cxrlfzknpjjvi28qs665.jpg

 

 

ديسك مرحله چهارم توربين

gyxkpbxpeso616p863q9.jpg

 

Compressor Diffuser

ديفيوزر كمپرسور

ديفيوزر كمپرسورباعث كاهش سرعت سيال خروجي از كمپرسور مي گردد

 

Compressor Diffuser

 

Function

The compressor diffuser decreases the flow velocity downstream of the compressor blading. By this means the kinetic energy of the flow of compressed air is converted into static pressure at high efficiency. A guide baffle at the outlet of the diffuser ensures irrotational flow.

 

Construction and Functional Principle

The diffuser consists of an outer and inner wall which are horizontally split and which are connected by both, the guide vanes at the diffuser exit and the last stage compressor stator blade row. The diffuser is flanged to the face of stator blade carrier No.3 with its outer wall. The inner wall mounts the support ring for the shaft cover

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

سلام.بچه ها من پروزه پایانیم راجع به "

مطالعه در مورد توربين هاي 10 الي 20 مگاواتي دنيا است

در مورد بازار، سطح تكنولوژي ، نصب در آسيا ، توليد كننده ها . مصرف كننده هاي اصلي "

متاسفانه از وقتی میل استادمو گرفتم هیچ منبعی راجع به این موضوع پیدا تکردم.اگه میشه راهنماییم کنییدو یک سری لینک یا مقاله اگه دارید که میتونه کمک کنه در اختیارم بذارید.ممنون

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
سلام.بچه ها من پروزه پایانیم راجع به "

مطالعه در مورد توربين هاي 10 الي 20 مگاواتي دنيا است

در مورد بازار، سطح تكنولوژي ، نصب در آسيا ، توليد كننده ها . مصرف كننده هاي اصلي "

متاسفانه از وقتی میل استادمو گرفتم هیچ منبعی راجع به این موضوع پیدا تکردم.اگه میشه راهنماییم کنییدو یک سری لینک یا مقاله اگه دارید که میتونه کمک کنه در اختیارم بذارید.ممنون

 

دوست عزیز بیشتر به تولید پراکنده میخوره پایان نامه شما

توربین های گازی که اینجا بحثشون هست بیشتر توربین های موثر درظرفیت شبکه هستند

تو تالار برق به صورت کلی به این موضوع پرداخته شده منم درحدتوان کمکتون میکنم

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

دانلود یک اسلاید راهنما درزمینه مدیریت وبهره وری درسیستم های تعمیرات نیروگاهیFIELD SERVICE PRESENTATION

همراه با معرفی شرکت WOOD GROUP

امیدوارم استفاده لازم رو از این فایل ببرید

 

 

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

افزایش قدرت توربین گاز با تزریق آب در ورود به کمپرسور منبع : MEE Industries inc , Gas Turbine Products Division ۱۳۸۷/۰۳/۰۱

 

شرکت صنعتی MEE درآمریکابامعرفی سیستم MeeFog برای توربین های گازی با پوشش آب درورودبه کمپرسوربصورت ذرات بسیارریزامکان افزایش قدرت تولیدی توربین های گازی درتابستان رافراهم کرده است .قدرت توربین های گازی باافزایش دمای محیط کاهش می یابد شکل (1)

4255_orig.jpg

شکل (1) : تغییرات قدرت توربین ونرخ حرارتی ودمی هوابادما

آب بافشاربالاباعبورازلوله های فولادزنگ نزن از طریق نازلهائی که درکانال ورود هوای کمپرسور قرار دارند مطابق شکل 2درمسیرهوابصورت ذرات بسیار ریز پاشیده می شود.ذرات بقدری ریزهستندکه مانندابردرون هوا ظاهر می شوند در اثر اتمیزه شدن قطرات آب سطح تبادل حرارتی وسیعی بین آب وهواایجادشده وموجب تبادل گرمای زیادی دراثرتبخیراجباری خواهدشد.

 

4256_orig.jpg

شکل (2) : سیستم تزریق آب به ورودکمپرسور

سیستم MeeFog درعمل درسیکلهای مختلف توربین های گازی ازقدرت 5تا250مگاوات استفاده شده است .این سیستم درشرایط رطوبت نسبی پایین و در ساعات گرم تابستان مفید خواهد بود.شکل (3) تغییرات رطوبت نسبی ودمای خشک تر را در طی یک روز تابستانی بطور نمونه نشان می دهد.

4257_orig.jpg

شکل (3) : تغییرات رطوبت نسبی و دماهای خشک وتر

 

 

همانطورکه ملاحظه می شوددرساعات بعدازظهرکه رطوبت نسبی درکمترین مقدارواختلاف دماهای خشک و تر در بیشترین مقدار خود است سیستم فوق کارآ خواهد بود.خنک کردن تا دمای تر باعث افزایش قدرت توربین تا20% خواهد شد. از نکات مهم میزان مصرف آب در این سیستم است که بطور تجربی بعضی از سیستم های نصب شده ومیزان مصرف آب آنها برای کاهش (20?F = 11?C ) دمای هوای ورودی به کمپرسور در جدول (1) داده شده است .

4258_orig.jpg

جدول (1) : میزان مصرف آب دربعضی مدلهای توربین گازی باسیستم MeeFog

سیستم MeeFog صفحه افزایش قدرت توربین گاز، Nox تولیدی واحد را به میزان 30% کاهش خواهد داد بعلاوه هزینه سرمایه گذاری شده در زمان کوتاهی (حدود 1 سال) برگشت داده خواهد شد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
سلام.مرسی که جواب دادین.انجمن برق و گشتم ولی چیزی پیدا نکردم متاسفانه

 

 

http://www.noandishaan.com/forums/showthread.php?t=24296

 

شما ریز سرفصلهایی که باید براش مطالبتونو اماده کنید رو برای من بزارید تا ببینم چه کمکی از دستم برمیاد

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

مهمترین چیز اینه که این توربینها با ای توان(10 تا 20 مگا وات)استفادشون کجاست؟ععنی تو کدوم بخش صنعت استفاده میشن؟

مثلا مسلما توی بحث نیروگاه یا خیلی جاهای دیگه استفاده نمیشه

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

دانلود کتاب پوشش های محافظ پره های توربین

دراین کتاب 230 صفحه ای که نوشته تامارین میباشد به بررسی ساختار وایرودینامیک پره های توربین پرداخته شده واز لحاظ متالوژی پره های توربین بخوبی مورد انالیز قرار داده شده است.

دانلود این کتاب را به تمامی دوستان علاقه مند به مباحث ساخت وتولید ومباحث نیروگاهی توصیه میکنم

This book presents knowledge accumulated by the author over many years of his work on the research and development of diffusion and overlay protective coatings for aircraft engine turbine blades. The book includes detailed descriptions of some technological processes for diffusion and overlay coatings deposition, together with compositions of the coatings used for turbine blades protection, coatings structures after their deposition on the blade surfaces, and their changes during high-temperature testing.

The results of a number of tests for coatings and samples of the alloys used for coating deposition are discussed also. Some chapters deal with thermal barrier coatings, technological features of their deposition, and test results, as well as with the principles of calculations of stresses and strains in the coatings on blades.

لینک دانلود اول

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

لینک دانلود دوم

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

لینک دانلود سوم

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
مهمترین چیز اینه که این توربینها با ای توان(10 تا 20 مگا وات)استفادشون کجاست؟ععنی تو کدوم بخش صنعت استفاده میشن؟

مثلا مسلما توی بحث نیروگاه یا خیلی جاهای دیگه استفاده نمیشه

 

سلام دوست عزیز

نه معمولا درنیروگاهها امروزه استفاده مستقیمی از این توان ها نداریم

قبلا نیروگاههای گازی با این رنج توانی به کرات مشاهده میشد ولی اکنون با مطرح شدن بحث های پایداری سیستمهای قدرت وبزرگ شدن شبکه ونیازهای بیشتر استفاده خاص دارند تا عام درصنعت برق

اما کاربرد این تیپ از توربین های گازی رو میتونید در پالایشگاهها وپتروشیمی ها ایستگاههای انتقال وتقلیل فشار گاز(برای تامین توان پمپ ها وکمپرسورهای مورد استفاده)صنایع تبدیلی اعم از کارخانه های قند یا نساجی وامثالهم ببینید

دریه فرصت بهتر توضیحات بیشتری میدم

موفق باشیم:icon_gol:

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

دانلود کتاب اصول وساختمان توربین های گازی

هرانچه درمورد توربین های گازی به ان نیاز دارید دراین کتاب خواهید یافت

نوشته کلایرسوارز

 

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

تولید همزمان برق وحرارت CHP رویکرد نوین ورو به گسترشی است که درکشورهای پیشرفته برای جلوگیری از هدررفت انرژی بهینه سازی تولید ومصرف انرژی وافزایش راندمان وکارایی منابع تولید انرژی به کارگرفته میشود

 

مقاله ای که تقدیم حضورتان میشود با عنوان :

 

 

كاربرد سيستمهاي توليد همزمان برق و حرارت

 

نگاهی کارشناسی شده به این مباحث داشته وعلت واهمیت این موضوع را تبیین میکند

 

 

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

 

 

پسورد : spow

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

افزایش راندمان وکارایی توان خروجی واحدهای تولیدی انرژی وبهینه سازی تولید درمراکز تولیدتوان یکی از دغدغه های متولیان امردرزمینه کاهش هزینه ها وصرفه جویی درمصرف انرژی میباشد

مقاله حاضر با نگاهی دقیق به بررسی یکی از راهکارهای موجود برای افزایش توان وبالابردن کارایی مجموعه تولید توان درنیروگاههای گازی وسیکل ترکیبی اقدام نموده است

با تشکر از دوستان عزیز درپژوهشگاه نیرو

بررسي روشهاي سرمايش هواي ورودي چيلردار جهت افزايش قدرت عملي واحدهاي گازي و سيكل تركيبي

 

 

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

 

 

پسورد : spow

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

راهنمای سرمايه گذاری در احداث نيروگاههای توليد پراكنده DG

 

فهرست مطالب

 

-1 مقدمه

-2 تعاريف

-3 رويه اخذ مجوز احداث نيروگاه

-4 آيين نامه ها و مقررات مربوط به خريد و فروش برق

-5 طرح توجيه فني- اقتصادي

-6 اخذ مجوز محيط زيست

-7 فاز اجرايي

-8 پيوست (1)، سوالات متداول

-9 پيوست(2)، فرم ارزيابي توانمندي متقاضيان توليد پراكنده 20 مگاوات و كمتر

-10 پيوست (3)،فرم هاي محيط زيست

IEEE-11 پيوست (4)، استاندارد 1547

 

 

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

 

 

پسورد : spow

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

دانلود کتاب اصول وساختمان توربین های گازی

هرانچه درمورد توربین های گازی به ان نیاز دارید دراین کتاب خواهید یافت

نوشته کلایرسوارز

 

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.

متن این کتاب بسیار سنگینه برای من

برای همه اینطور هست یا بقیه دوستان راحت درک میکنن چی داره میکن؟

باتشکر

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

کنترل کنند های توربین گاز

 

توربین های گاز غالباً دارای 5 کنترلر ذیل می باشند:

START UP CONTROLLER

SPEED CONTROLLER

LOAD CONTROLLER

TETC CONTROLLER

TURBINE LOAD LIMIT CONTROLLER

سیگنال خروجی از این کنترلر ها وارد یک بلوک MIN gate میشود که تعیین می گردد که کدامین یک از کنترلر ها در حال اجرا می باشند و کنترل توربین را در دست گرفته اند .

در تمامی زمان بهره برداری واحد، 5 کنترلر فوق در کنار یکدیگر فعال و در حال کار می باشند ولی هر کدام سیگنال خروجی کمتری ارسال نما ید کنترل توربین را در دست می گیرد. فعال بودن کنترلر مذکور در کنسول بهره برداری نیز نمایش داده می شود.

• کنترل کننده استارت :

این کنترل کننده وظیفه استارت و افزایش دور واحد از دور ترنینگیر تا دور 2850 را برعهده دارد که توسط مراحل و گام های (STEP) مختلف به صورت یک کنترل حلقه باز انجام می پذیرد .

عدم برقراری شرایط و فید بک های هر مرحله کل مرحله راه اندازی را متوقف نموده و مجدداً واحد باید از مرحله اول (در صورت فراهم بورن شرایط آن) استارت گردد.

• کنترل کننده سرعت :

کنترل کننده سرعت باعث خارج کردن کنترلر استارت در سرعت های بالاتر از 2850 دور می شود و هدایت و افزایش دور توربین در درانتهای مرحله راه اندازی و تنظیم دقیق دور توربین در سرعت 3000 قبل از سنکرون واحد و بستن بریکر ژنراتور را بر عهده دارد .

قبل ازاقدام جهت سنکرون واحد Set Point سرعت برابر 50HZ می باشد که بعد از اقدام جهت سنکرون دستی این میزان در بازه HZ51.5 - 47.5 قابل تغییر توسط بهره بردار می باشد(جهت شرایط ضروری که فرکانس شبکه کاهش زیاد دارد) که امکان تغییر Set Point در زمان بی باری واحدوقبل از سنکرون واحد فعال می باشد.

در صورت انتخاب سنکرون اتوماتیک توسط بهره بردار ،Set Point فرکانس به تدریج جهت همسان کردن فرکانس شبکه و ژنراتور تغییر می کند .

• کنترل کننده بار

کنترل توربین به صورت اتوما تیک بعد از بستن بریکر ژنراتور و سنکرون واحد از کنترلر سرعت به کنترلر بار تغییر پیدا میکند .کنترلر بار افزایش و کاهش بار توربین به منظور رسیدن بار واحدبه مقدار تعیین شده در کنسول اپراتوری توسط بهره بردار را بر عهده دارد.

حهت کاهش و افزایش بار واحد بستگی به مد بارگیری انتخاب شده نرمال یا سریع بار واحد به مقدار مورد نظر خواهد رسید.

در صورت نیاز به خروج واحد و یا عوامل شات دان واحد ،بار واحد کاهش پیدا نموده و بعد از خروج واحد از شبکه و بی باری آن کنترلر بار خارج می گردد و بعد از خروج واحد هیچ کدام از کنترلر های اشاره شده در مدار نمی باشد.

کنترلر بار بنا به دلایل زیرسریع خارج شده و کنترلر سرعت برگشته و کنترل را در دست می گیرد :

- load rejection

فید بک آن از باز شدن بریکر ژنراتور می باشد که به دو حالت load rejection و house loading رخ می دهد.

- جدا شدن پست نیروگاه از شبکه توسط قطع شدن خطوط ورودی به پست فیدبک آن از df/dt می باشد

- تعویض کنترلر توسط فرمان از کنسول اپراتوری (و عمل عکس آن ) : این عمل فقط در شبکه های island انجام پذیرفته که در حین تعویض کنترلر ابتدا set point کنترلر سرعت با فرکانس شبکه داخلی جهت جلوگیری از تغییرات زیاد بار در حین تعویض کنترلر تطبیق داده می شود.

این تغییر کنترلر فقط در شرایط اسنثنایی و در زمان پایدار بودن شبکه انجام می شود.

تغییر کنترلر در حین بهره برداری با گاز در مد پرمیکس مجاز نمی باشد.

• کنترلر حد ماکزیمم دمای توربین

این کنترلر محدود کننده دمای توربین می باشد(حفاظت thermal overloading ) وظیفه این کنترلر جلوگیری از بارگیری بیشتر توربین در صورت افزایش دمای توربین بیش از آستانه " ماکزیمم دمای قابل تحمل توربین =10 +-106" می باشد.که عملاً بعد از افزایش بار توربین و رسیدن به این مقدار هرچه set point بار افزایش داده شود بار توربین جهت جلوگیری از over heat شدن پره ها افزایش پیدا نمی کند.

بنابراین غیر فعال کردن این کنترلر با کاهش بار انجام می گیرد.

در حین بهره رداری در مد PEAK LOAD میزان دمای قابل تحمل توربین 10تا 15 درجه افزایش پیدا کرده که باعث کاهش عمر توربین با ضریبی معادل 4 برابر کارکرد توربین میگردد.

جهت بهره برداری در بار پایه بعد از افزایش بار و رفتن واحد به مد TETC میزان SET بار 20 تا 30 مگاوات بالاتر قرار داده میشود زیراردر طول شبانه روز با تغییر دما بار واحد تا 15 مگاوات تغییر میکند.

• کنترلر محدود یت بار مکانیکی توربین:

این کنترلر باعث محدود کردن بار مکانیکی توربین و جلوگیری از رسیدن به ماکزیمم گشتاور قابل تحمل نوربین می باشد در آن تولیدی بنا به گشتاور زیاد و نیروی گریز از مرکز زیاد احتمال جدا شدن پره های توربین وجود دارد.که عملاً وقتی دمای ورودی هواخیلی پایین باشد و یا فشار اتمسفرزیاد باشد(ارتفاع پایین تر از سطح دریا ) به علت عبور فلوی جرمی زیاد هوای کمپرسور رخ میدهد.که این حد توسط سازنده ارائه می شود (173 MW )

نکته :

همانطور که اشاره گردید کنترلر بار و کنتر لر حدبالای دمای توربین از دو پارامتر متفاوت دما و بار واحد در محاسبات خود فید بک گرفته اند .

در صورت بهره بر داری واحد در مد TETC و اختلال در سنسور های دمای خروج اگزوز و یا سنسوردمای دریچه ورودی هوا و یا هر علتی که باعث محاسبه نادرست مقدار TETC میگردد سریعاَ بار واحد کاهش داده شود تا کنترلر توربین جایگزین آن شود.در غیر این صورت به علت بالاتر بودن SET بار و محاسبه نادرست TETC بار واحد افزایش یافته و باعث آسیب دیدن پره ها میگردد.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از ۷۵ اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به عنوان یک لینک به جای

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • جدید...