رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

پره که من در حال حاضر دارم روش کار میکنم متعلق به توربین MW701B) 85MW Mitsubishi ) اما الزامی نداره نمودار متعلق به این توربین باشه هر توربین مشابهی هم باشه کاره من راه می اندازه!:a030:

شما توی سایت میتسوبیشی رفتین؟

کاتالوگی از این محصول دارین؟

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 204
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

سلام به دوستان

من دارم روی شبیه سازی سیکل حراتی و تنش هایی که روی یه نازل ردیف اول موقع استارت و شات دان و موقع تریپ وارد می شه کار میکنم !

از دوستان کسی میتونه نمودار دما – زمان را بصورت پایلوت روی توربین صنعتی برای من بزاره یا به من بگه چه قدر زمان طول میکشه تا یه توربین استارت کن و دور آن به دور سنکرون برسه و بر عکس همین چه قدر زمان طول میکشه تا توربین شات دان شه ویا تریپ کنه ؟ تغییرات دما-زمان تو این با بازه ها به چه صورته؟ منظورم دمای وروردی به توربین یا دمای اگزوزه

 

هر توربين منحني راه اندازي منحصر به خودش رو داره، توي درس كنترل نيروگاه به ما توضيحاتي در مورد منحني راه اندازي توربينهاي گازي زيمنس با عنوان "Speed tronic mark5" دادن، جزوم رو بگردم پيدا كنم براتون ميذارم منحنيش رو.

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...
  • 3 هفته بعد...
شما توی سایت میتسوبیشی رفتین؟

کاتالوگی از این محصول دارین؟

 

درود، با عرض پوزش کاملا فراموش کرده بودم!

 

26003194416565645823.jpg

این نمودار شامل سه منحنی کلی است، FSR که منحنی تغییرات درصد سوخت، Speed که منحنی تغییرات درصد سرعت و Temperature که منحنی تغییرات درصد دما بر حسب زمان میباشد است که روند آن در حالت راه اندازی مطابق با زمان بندی مشخص شده میباشد.

طبق منحنی راه اندازی در زمان های خاص، عملیات خاصی باید انجام گردد به عبارتی برنامه از پیش تعیین شده برای راه اندازی واحد گازی توسط این منحنی مشخص شده است.

طبق این منحنی تا حدود ۲۰% دور نامی است دبی سوخت صفر بوده و دورگیری توسط موتور راه انداز یا ژنراتوری که موتور شده تامین میگردد.

از مقدار ۲۰% دور نامی به بعد، شیر سوخت باز شده و عمل احتراق صورت میگیرد اما همچنان توربین توسط موتور راه انداز یا ژنراتوری که موتور شده دور میگیرد، به مدت یک دقیقه به واحد برای Warm Up زمان داده میشود و دبی سوخت در این حال تقریبا ثابت میباشد اما دور رفته رفته زیاد میگردد و این روند تا ۷۰% دور نامی ادامه خواهد داشت و به محض عبور از مقدار 70، موتور راه انداز از مدار خارج شده یا ژنراتور دیگر از شبکه برق نمیگیرد و در این حال دبی سوخت نسبتا بیشتر شده و دور افزایش میابد.

در این هنگام واحد وارد مرحله Accelerate میشود که 3 الی 6 دقیقه به طول می انجامد و نهایتا با رسیدن دور به دور نامی عملیات راه اندازی خاتمه میابد.

لینک به دیدگاه
کسی میدونه زمان کارکرد معادل یک توربین در هر سیکل چقدره؟

من برای تحلیل خستگی و خزش بهش نیاز دارم.

 

سلام

سوالتون خیلی کلی وگنگه

کارکرد معادل چه توربینی و برای چه شرایطی؟

هرسازنده ای یک زمان کارکرد برای محاسبه و تخمین زمان اورهال و تعمیرات دوره ای برحسب شرایط محیطی و بهره برداری تعریف میکنه و اونو به شرکت طرف قراردادش تحویل میده به عنوان شرایط گارانتی و بهره برداری

از اونجا که بحث خزش رو اوردی احتمالا منظورتون توربین گازی هست (البته منم حواسم نیست و این تاپیک هم برا توربین گازی هست!) لذا برای تریپ توربین یک زمان معادل برای کارتوربین در بارپایه یک ساعت مشخص(به صورت ضریب تعریف میشن اینا) برای کار دربار بیس و نیز برای کار دربار پیک و نوع سوخت و فصل کارکرد همچنین

بازم دقیقتر مسئله رو مطرح کنین اگه کمکی از دستم بربیاد درخدمتم

لینک به دیدگاه
درود، با عرض پوزش کاملا فراموش کرده بودم!

 

26003194416565645823.jpg

این نمودار شامل سه منحنی کلی است، FSR که منحنی تغییرات درصد سوخت، Speed که منحنی تغییرات درصد سرعت و Temperature که منحنی تغییرات درصد دما بر حسب زمان میباشد است که روند آن در حالت راه اندازی مطابق با زمان بندی مشخص شده میباشد.

طبق منحنی راه اندازی در زمان های خاص، عملیات خاصی باید انجام گردد به عبارتی برنامه از پیش تعیین شده برای راه اندازی واحد گازی توسط این منحنی مشخص شده است.

طبق این منحنی تا حدود ۲۰% دور نامی است دبی سوخت صفر بوده و دورگیری توسط موتور راه انداز یا ژنراتوری که موتور شده تامین میگردد.

از مقدار ۲۰% دور نامی به بعد، شیر سوخت باز شده و عمل احتراق صورت میگیرد اما همچنان توربین توسط موتور راه انداز یا ژنراتوری که موتور شده دور میگیرد، به مدت یک دقیقه به واحد برای Warm Up زمان داده میشود و دبی سوخت در این حال تقریبا ثابت میباشد اما دور رفته رفته زیاد میگردد و این روند تا ۷۰% دور نامی ادامه خواهد داشت و به محض عبور از مقدار 70، موتور راه انداز از مدار خارج شده یا ژنراتور دیگر از شبکه برق نمیگیرد و در این حال دبی سوخت نسبتا بیشتر شده و دور افزایش میابد.

در این هنگام واحد وارد مرحله Accelerate میشود که 3 الی 6 دقیقه به طول می انجامد و نهایتا با رسیدن دور به دور نامی عملیات راه اندازی خاتمه میابد.

 

ممنون توضیحات خوبی بودن

برای تکمیل نوشته های دوستمون

همه اینا به شرط اینه که مراحل پیش راه اندازی انجام شده باشن (این نمودار برای واحدهای جدید و با بهره گیری از سیستم SFC هست وگرنه نیروگاههای گازی داریم که راه اندازیشون با دیزل هست یا با سیستم راچت که قدیمی هستن و نوع بهره برداریشون متفاوته)

دلیل اینکه تا 20% بارنامی سوخت تزریق نمیشه به دلیل اینه که توربین توانایی ایجاد گشتاور برای چرخاندن کمپرسور رو نداره لذا میان ژنراتور رو از طریق سیستم SFC یا Static Frequency Converter به صورت موتوری دور میدن و وقتی دورتوربین به حدی برسه که امادگی تحمل تنش های حرارتی رو داشته باشه و فلوی هوای مناسب هم برقرار بشه احتراق شروع میشه

اون 70% هم بین دور 2100 تا 2250 معمولا ست میشه که توربین گشتاور مناسب برای چرخاندن مجموعه توربو ژنراتور رو به دست اورده و سیستم موتوری از فرایند استارت حذف میشه نهایتا بعد از اماده شدن شرایط پارالل فرایند سنکرون با شبکه انجام میشه که کل پروسه در حالت نرمال نهایتا 15 دقیقه باید طول بکشه

لینک به دیدگاه
سلام

سوالتون خیلی کلی وگنگه

کارکرد معادل چه توربینی و برای چه شرایطی؟

هرسازنده ای یک زمان کارکرد برای محاسبه و تخمین زمان اورهال و تعمیرات دوره ای برحسب شرایط محیطی و بهره برداری تعریف میکنه و اونو به شرکت طرف قراردادش تحویل میده به عنوان شرایط گارانتی و بهره برداری

از اونجا که بحث خزش رو اوردی احتمالا منظورتون توربین گازی هست (البته منم حواسم نیست و این تاپیک هم برا توربین گازی هست!) لذا برای تریپ توربین یک زمان معادل برای کارتوربین در بارپایه یک ساعت مشخص(به صورت ضریب تعریف میشن اینا) برای کار دربار بیس و نیز برای کار دربار پیک و نوع سوخت و فصل کارکرد همچنین

بازم دقیقتر مسئله رو مطرح کنین اگه کمکی از دستم بربیاد درخدمتم

 

متشکرم از پاسخی که دادین.

همونطور که گفتم قصد من تحلیل خزش ، خستگی و رشد ترک در پره های ردیف اول توربین گازی ge-9 است. مثلا نتیجه تحلیل خستگی من 200 سیکل شده. تحلیل خزشی من هم میگه مثلا 300 ساعت عمر میکنه. من میخوام ببینم به طور تقریبی هر سیکل چند ساعت طول میکشه.

من اطلاعاتی از یک نیروگاه گرفتم که مثلا در یک سال 900 سیکل اون واحد کار کرده. اما زمان هر سیکل بسته به نوع فصل، میزان تقاضا و ... فرق میکنه. حالا من میخوام بدونم چطور این دوتا نتیجه ای که دارم به هم ربط بدم.

لینک به دیدگاه
متشکرم از پاسخی که دادین.

همونطور که گفتم قصد من تحلیل خزش ، خستگی و رشد ترک در پره های ردیف اول توربین گازی ge-9 است. مثلا نتیجه تحلیل خستگی من 200 سیکل شده. تحلیل خزشی من هم میگه مثلا 300 ساعت عمر میکنه. من میخوام ببینم به طور تقریبی هر سیکل چند ساعت طول میکشه.

من اطلاعاتی از یک نیروگاه گرفتم که مثلا در یک سال 900 سیکل اون واحد کار کرده. اما زمان هر سیکل بسته به نوع فصل، میزان تقاضا و ... فرق میکنه. حالا من میخوام بدونم چطور این دوتا نتیجه ای که دارم به هم ربط بدم.

 

متاسفانه من اطلاعات دقیقی از واحدهای جنرال الکتریک ندارم ولی شما باید تو تحلیلتون حتما جنس پره های ردیف اول رو تاثیر بدین(جنس پره های ردیف اول و دوم معمولا متفاوت و در برابر حرارت و خستگی و خزش مقاومتره - تا اونجا که یادمه الیاژی به اسم کرانیکل بود پوشش پره های ردیف اول) این باعث میشه سیکل های شما افزایش پیدا کنن انگاری که یه ضریب اضافه میکنین

ساعت کارکرد با معیار زمانی متداول ما متفاوته

به عنوان مثال وقتی در حال استارت واحد هستیم وبه هر علتی قبل از خروج sfc واحد شات داون میشه ضریب عمر در این حالت برای تریپ در دور بالای 2300 و اونم به نسبت بعد از پارالل کمتر هست

یعنی در حالت اول مثلا دوساعت در حالت دوم 5 ساعت و درحالت سوم 20 ساعت عمر حساب میشه

ضرایب سوخت رو هم حتما بررسی کنین که با گاز کار میکنه یا گازوئیل و البته ارزش حرارتیشون در اون مسئله صادقه

باید بگردم و فرمول محاسبه طول عمر رو براتون پیدا کنم اینجوری تشریح مسئله خیلی ملموس تر و راحتتر میشه

لینک به دیدگاه
متاسفانه من اطلاعات دقیقی از واحدهای جنرال الکتریک ندارم ولی شما باید تو تحلیلتون حتما جنس پره های ردیف اول رو تاثیر بدین(جنس پره های ردیف اول و دوم معمولا متفاوت و در برابر حرارت و خستگی و خزش مقاومتره - تا اونجا که یادمه الیاژی به اسم کرانیکل بود پوشش پره های ردیف اول) این باعث میشه سیکل های شما افزایش پیدا کنن انگاری که یه ضریب اضافه میکنین

ساعت کارکرد با معیار زمانی متداول ما متفاوته

به عنوان مثال وقتی در حال استارت واحد هستیم وبه هر علتی قبل از خروج sfc واحد شات داون میشه ضریب عمر در این حالت برای تریپ در دور بالای 2300 و اونم به نسبت بعد از پارالل کمتر هست

یعنی در حالت اول مثلا دوساعت در حالت دوم 5 ساعت و درحالت سوم 20 ساعت عمر حساب میشه

ضرایب سوخت رو هم حتما بررسی کنین که با گاز کار میکنه یا گازوئیل و البته ارزش حرارتیشون در اون مسئله صادقه

باید بگردم و فرمول محاسبه طول عمر رو براتون پیدا کنم اینجوری تشریح مسئله خیلی ملموس تر و راحتتر میشه

 

متشکرم. این عددهای که گفتم به عنوان مثال بود.

من عمر محاسبه کردم. هم به ساعت هم به سیکل. فقط میخوام ببینم نتایج با هم میخونه یا نه.

لینک به دیدگاه
متشکرم. این عددهای که گفتم به عنوان مثال بود.

من عمر محاسبه کردم. هم به ساعت هم به سیکل. فقط میخوام ببینم نتایج با هم میخونه یا نه.

 

خواهش میکنم

من اون فرمول رو پیدا میکنم و براتون میزارم معمولا همخوانی دارن عدد تجربی و عملی مگر اینکه ضرایب درست اعمال نشه

اون فرمول رو بگردم پیدا کنم شما هم چک کنید

لینک به دیدگاه

این فرمول اصلی مورد استفاده در سیستم های توربین گازی زیمنس و انسالدو

البته بسته به شرایط یکسری تغییرات جزئی محتمل هست

 

z4jt76hv5g37jc4x86xe.jpg

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

بهبود عملکرد و قابلیت اطمینان در توربین های گازی

 

Performance and Reliability Improvements for Bang Pakong Gas Turbines

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

سلام دوستان من علاقه زیادی به تجهیزات دوار از جمله توربین دارم و میخوام اطلاعاتم رو در مورد اجزا توربن و قطعاتش رو بالا ببرم اگه ممکنه راهنماییم کنین اگه کتاب یا سایتی رو بهم معرفی کنین ممنون میشم

لینک به دیدگاه
سلام دوستان من علاقه زیادی به تجهیزات دوار از جمله توربین دارم و میخوام اطلاعاتم رو در مورد اجزا توربن و قطعاتش رو بالا ببرم اگه ممکنه راهنماییم کنین اگه کتاب یا سایتی رو بهم معرفی کنین ممنون میشم

 

در این مورد کتاب زیاد هست

شما میتونین به کتاب GAS Turbine مال Cohen که سرفصل درسی مهندسای هوا فضا هست مراجعه کنین

کتابای دیگه ای هم هستن

لینک به دیدگاه
  • 5 ماه بعد...

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

دانلود پروژه ایستگاه های تقویت فشار انتقال گاز

 

همچنانکه می دانیم رشد تقاضا جهت مصرف انرژی در هر کشور تابعی از سطح زندگی و رفاه عمومی مردم و تجهیزات و امکانات موجود جهت تولید و رفع نیازهای آنان می باشد. امروزه ۷۵ درصد انرژی مورد نیاز جهان از نفت و گاز تامین می شود در نتیجه مصرف روزافزون انرژی و در نتیجه رشد تقاضای آن از یک سو و رو به پایان بودن منابع نفتی در آینده ای نزدیک از سمتی دیگر و با عنایت به جایگاه ایران در بین کشورهای دارای منابع غنی گاز طبیعی اهمیت این صنعت رو به رشد بیشتر نمایان می گردد.

ایران با داشتن ۲۸ تریلیون متر مکعب تقریبا معادل ۱۸ درصد ذخایر ثابت شده گاز جهان را در اختیار دارد و به عنوان دومین کشور بزرگ دارنده گاز طبیعی مطرح است. در این میان روسیه با داشتن ۳۰ درصد، اولین کشور و پس از ایران نیز کشورهای قطر با ۹ درصد، امارات ۴ درصد و عربستان سعودی با ۷/۳ درصد و… قرار دارند.

امروزه نفت و گاز نقش مهم و انکار ناپذیری در تامین انرژی جهان دارند

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
با توجه به محدود بودن منابع نفتی و مزایای متعدد سوخت گازی، نقش گاز پر رنگ تر گردیده به طوری که منابع گازی جای خود را در جهان به عنوان یکی از منابع اصلی تامین انرژی بیش از پیش باز نموده است.

شرکت ملی گاز ایران نیز در سال ۱۳۴۴ تاسیس و اولین خط لوله سراسری به قطرهای ۴۲ و ۴۰ در سال ۱۳۴۹ شمسی جهت انتقال گاز ایران به کشور شوروی سابق از پالایشگاه بیدبلند تا آستارا کشیده شد و هزینه این لوله کشی و ایستگاه های تقویت فشار روی آن به همراه هزینه احداث کارخانه های ذوب آهن اصفهان و ماشین سازی اراک توسط صادرات گاز به این کشور پرداخت گردید.

سولفید هیدروژن و دی اکسید کربن به علت دارا بودن خواص خورندگی، شن و ماسه، آب شور و نیتروژن از ارزش حرارتی گاز می کاهند ، پالایشگاه ها وظیفه تصفیه این ناخالصی ها را به عهده دارند. می دانیم که گاز برای حرکت از نقطه ای به نقطه دیگر به اختلاف فشار نیاز دارد. یعنی گاز از نقطه با فشار بیشتر به نقطه با فشار کمتر خواهد رفت. البته گاز پس از استخراج دارای فشار بالایی گاه تا ۱۳۰۰PSI می باشد ولی در طی مسیر خود باید از مناطق کوهستانی و پستی و بلندی های زیادی عبور کند و البته عبور از این مناطق نیازمند غلبه بر عواملی همچون افزایش ارتفاع ، اصطکاک گاز درون لوله و اتصالات مربوطه می باشد.

طبق قانون برنولی و با در نظر گرفتن گاز طبیعی به عنوان گاز کامل خواهیم داشت:

کاهش فشار بین دو نقطه متناسب است با مجموع تغییرات سرعت، ارتفاع و افت فشار ناشی از اصطکاک گاز با خط لوله و اتصالات مربوطه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
علاوه بر این انشعابات و مصارفی که در طول مسیر از خطوط لوله سراسری گرفته می شود باعث افت فشار می شود. ایستگاه های تقویت فشار گاز همچنان که از نامشان پیداست این افت فشارها را در طول مسیر جبران خواهند نمود
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در ضمن گاز ماده ای تراکم پذیر بوده و می توان با افزایش فشار حجم آن را کاهش داد و در نتیجه حجم بیشتری از گاز را در شرایط استاندارد انتقال داد.

 

فهرست مطالب پایان نامه مهندسی شیمی و مهندسی مکانیک با عنوان ایستگاه های تقویت فشار انتقال گاز در 120 صفحه به شرح زیر می باشد :

 

فصل اول

آشنایی با ایستگاه

اتصال ایستگاه با خط سراسري

شماره گذاري قسمتهاي مختلف ایستگاه

ساختمان هاي ایستگاه

مرکز تقلیل فشار

pig launcher, receiver محوطه

قسمت تخلیه گاز

ستون هاي برقگیر

 

فصل دوم

فرایند

ارتباط خطوط سراسري انتقال گاز با ایستگاههاي تقویت فشار

ارتباط خطوط مختلف در مجاورت ایستگاهها

تعویض خطوط:

فرایند:

تخلیه هوا و گازدار کردن لوله ها

هوازدایی خطوط لوله بوسیله گاز

 

فصل سوم

ایستگاه تقویت فشار

اجزاي اصلی ایستگاه

توربوکمپرسورها

خنک کننده گاز

اجزاي کمکی ایستگاه

سیستم تامین هواي ابزار دقیق ایستگاه

مرکز تقلیل فشار

سیستم گرم کننده گاز

برق ایستگاه

شبکه تخلیه هیدروکربن هاي مایع

 

فصل چهارم

توربین

مبانی اولیه توربین گاز

اصول عملکرد توربین

ساختار توربین گاز

توربین هاي گازي در ایستگاههاي تقویت فشار

راه اندازي توربین گازي ایستگاه

کمپرسور هواي توربین گازي

سیستم گاز سوخت توربین

سیستم احتراق با خاصیت نشر امواج در سطح پایین

سیستم روغن کاري و روانکاري

سیستم تهویه

سیستم هواي آب بندي و خنک کاري

هواي اگزوز

 

فصل پنجم

کمپرسور

انواع کمپرسور

کاربردهاي کمپرسورها

مکانیزم هاي ایجاد فشار در انواع کمپرسور

کمپرسور سانتایفوژ

کمپرسور رفت و برگشتی

کمپرسور پیچشی

کمپرسورهاي گاز ایستگاه و اجزاء آنها

سیستم روغن کاري

پدیده سرج

 

فصل ششم

سیستم هاي حفاظتی

سیستم هاي گازیاب و آتش یاب

تشخیص دهنده گاز

عملکرد سیستم:

سیستم اطفاء حریق

عملکرد سیستم اطفاء حریق

سیستم فشار زدایی و تخلیه گاز

 

فصل هفتم

کنترل و بهره برداري

کنترل توربوکمپرسورها

راه اندازي و توقف توربین

تدابیر عمومی ایمنی در ایستگاههاي تقویت فشار

نکات ایمنی در کار با توربو کمپرسورها

تحلیل خط انتقال

DISPATCHING واحد کنترل مرکزی

بهره برداری

 

برای دانلود پایان نامه مهندسی شیمی و مهندسی مکانیک با عنوان ایستگاه های تقویت فشار انتقال گاز به لینک زیر مراجعه فرمایید :

 

دانلود کنید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

پسورد :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...
  • 1 ماه بعد...

سلام

می خواستم بدونم تفاوت بین مدل های SGT5-2000E(33MAC) و SGT5-2000E(41MAC) که هر دو مدل V94.2 هستند چی هست؟ و اینکه محفظه احتراق V94.2 از نوع CAN هست یا نوع Annular؟ و یه سوال اینکه در توربین های مدل V94.2 آیا تفاوت های اساسی بین توربین های ساخت زیمنس و آنسالدو هست؟

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...