El Roman 31720 ارسال شده در 7 آذر، 2011 "عدل" ضد ظلم و جور و هم معني قسط است، ريشه و مشتقات عدل نزديك به سي بار در قرآن ذكر شده و اين تكرار اشاره دارد به اينكه قرآن دربارۀ عدل توجه فراواني دارد.[1] قانون عدالت يك قانون كلي و عمومي است و هر نوع داوري و حكومت را چه در امور بزرگ و چه كوچك شامل ميشود.[2] خداي متعال، نسبت به هيچ كس ظلم و ستم نميكند و كاري را كه عقل سالم آن را زشت ميشمارد، انجام نميدهد. [3] خداوند عادل است و جهان را بر مبناي عدالت آفريده است روزي مردم را اندازهگيري فرموده و از روي عدالت به هر كدام نصيبي داده است، جز به عدالت فرمان نميدهد و به ستم پاداش كسي را ضايع نخواهد كرد.[4] [1] . شرباصي، احمد؛ دايرةالمعارف اخلاق قرآني، ترجمه محمد بهاءالدين حسيني، سنندج، تازه نگاه، 1379، اول، ج 1، ص 43. [2] . مكارم شيرازي، ناصر و همكاران؛ يكصد موضوع اخلاقي در قرآن و حديث، تهران، دارالكتب الاسلاميه 1384، سوم، ص 266. [3] . سيماي عدالت در قرآن، پيشين، ص 22. [4] . شيرازي، محمد؛ اخلاق اسلامي، ترجمه علي كاظمي، قم كانون نشر و انديشه اسلامي 1358، ص 180. 26
Ehsan 112349 ارسال شده در 7 آذر، 2011 عدالت در خاورمیانه عرضه شد، در آمریکا اجرا شد و در آفریقا حسرتش بر دل انسان ها ماند. انسان موجودی ضعیف است پس برای غلبه بر او باید نقطه ضعف هایش را شناخت و از روی همان نقطه ضعف ها او را در چنگالی محکم نگه داشت...... 18
El Roman 31720 مالک ارسال شده در 7 آذر، 2011 اسی تو آمریکا هم اجرا نشده ، نسبت به خیلی جاها بهتره ولی باز هم عدالت الهی نیست! هیچجا چنین عدالتی وجود نداره ، عدالتی که بهمون قولش رو داده بود! آمریکا و خاورمیانه و آفریقا برای ما معنی دارن ، برای خدا نباید مفهومی داشته باشن ، ولی مثل اینکه داره فکر کن ، خدایی که چاخان میکند... 11
Ehsan 112349 ارسال شده در 7 آذر، 2011 اسی تو آمریکا هم اجرا نشده ، نسبت به خیلی جاها بهتره ولی باز هم عدالت الهی نیست! هیچجا چنین عدالتی وجود نداره ، عدالتی که بهمون قولش رو داده بود! آمریکا و خاورمیانه و آفریقا برای ما معنی دارن ، برای خدا نباید مفهومی داشته باشن ، ولی مثل اینکه داره فکر کن ، خدایی که چاخان میکند... ببینید تمامی بحث های ما پیرامون عدالت و اخلاق و.... نسبی است. یعنی چیزی به نام مطلق نداریم. وقتی میگیم آمریکا عدالت اجرا شد، یعنی نسبت به آفریقا و خاورمیانه بهتر اجرا شد. وقتی میگیم اون بچه سیر خوشبخت است، نه اینکه مطلقا خوشبخته، بلکه از این بدبخت گرسنه خوشبخت تره. البته مشکل این بحث از جایی دیگر است. 11
.Pa.Ri.Sa. 4117 ارسال شده در 7 آذر، 2011 اتفاقا امروز داشتم به این شعر بابا طاهر فکر میکردم اگر دستم رسد بر چرخ گردون ازو پرسم که این چین است و آن چون یکی را داده ای صد ناز ونعمت یکی را قرص جو آلوده در خون واقعا چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ 12
El Roman 31720 مالک ارسال شده در 7 آذر، 2011 کاری با اقتصاد و سیاست و اینا ندارم ، فقط میخوام از خدا انتقاد کنم ، چرا وعده ای داده که اجراش نمیکنه؟ فرق اون بچه ی تو آمریکا با بچه تو سومالی چیه؟ غیر از اینکه هر کدوم حاصل لقاح یک تخمک و اسپرم هستن چیزی هست؟ چه خداییه که فقط کارای خوب رو به عهده میگیره و باید ازش تشکر کنیم ، ولی بدی ها رو انداخته گردن شیطان و انسان ؟ آخه کجای این عکسای بالا عدالت وجود داره؟ چیزی جز ظلم کسی میبینه بیاد منو قانع بکنه من هم شهادت بدم به عدالت این خدا و مخلص ترین بنده اش بشم 6
Ha.Mi.D 8376 ارسال شده در 7 آذر، 2011 هه هه.چه انتظارت از این خدا زیاده.اونقدرا قوی نیست.فقط میتونه حرف بزنه 3
Abolfazl_r 20780 ارسال شده در 7 آذر، 2011 تاپیک بسیار خوبیه. دوست دارم در نهایت یه جمع بندی از این تاپیک بشه. ببنید در عدل خدا هیچ شکی نیست. چون قوانینی که بر طبیعت و کلیه علوم حاکمه نشان از عدل الهی است. مگر اینکه بتونید خلافش رو ثابت کنید. کدامیک از قوانین طبیعی که به صورت تجربی توسط بشر کشف و وضع شده با یکدیگر در تناقض قرار میگیرن؟ کدام عمل است که دارای عکس العمل نباشه؟ کدام جرم رو از ارتفاع رها کردین و جاذبه زمین اونو دفع کرده؟ چه کسی هست که جواب خوبی هاش رو در نهایت بدی دریافت کرده؟ چه کسی برای موفقیت یا آزادی تلاش کرده و بی ثمر مونده؟ ولی شما لزوما نباید خدا رو یه مرد سیبیلو تصور کنی که اون بالا با شمشیر واستاده و منتظر باشه هر کس در حق دیگری ستم روا داشت بیاد دو شقه اش کنه. این تعبیرات برای درک بشر تازی به کار برده شده که از معنویات کوچکترین بهره ای نبرده. وگرنه شما خدا رو در قالب هر مفهوم خیر که قابل درک باشه تصور کنی درسته. و اما چرا اون کودک در سومالی از سوء تغذیه تلف میشه تقصیر خداست؟ نه. من نمیتونم تقصیرش رو بر گردن خدا بندازم. شاید بگیم اون کودک بی گناهه و البته درست هم هست. ولی دلیل اینکه به گرفتاری دچار شده هم باز از عدل خداست. انسانهایی که طی سالبان دراز مردم سرزمین خودشون رو غارت کردن و برای مطامع خودشون وارد جنگ و جنایت در حق همسایگانشون شدن باید نتیجه کارهای خودشون رو ببنند. اگر هرکس خواست تو سومالی هر غلطی بکنه و آخرش هم همه خوشبخت باشن اینه که در تناقض با عدل الهی قرار میگیره. عدل الهی میگه یه سری قانون عادلانه بر طبیعت و زندگی شما حاکمه. خود مردم تحت تاثیر این عدل نتیجه میگیرن. در آمریکا عدل الهی در اثر تلاش های دولتمردان و انجام کارهای درست منجر به رفاه مردم میشه و در سومالی منجر به اون قضایا. 12
saray89 3064 ارسال شده در 7 آذر، 2011 به نظر من این بی عدالتی خدا نیست بی عرضگی ادماست چرا رااه دور میری این وضع حاکم برجامعه ما بی عدالتی خداست یا تقصیر ماست؟ 8
Ha.Mi.D 8376 ارسال شده در 7 آذر، 2011 تاپیک بسیار خوبیه. دوست دارم در نهایت یه جمع بندی از این تاپیک بشه. ببنید در عدل خدا هیچ شکی نیست. چون قوانینی که بر طبیعت و کلیه علوم حاکمه نشان از عدل الهی است. مگر اینکه بتونید خلافش رو ثابت کنید. کدامیک از قوانین طبیعی که به صورت تجربی توسط بشر کشف و وضع شده با یکدیگر در تناقض قرار میگیرن؟ کدام عمل است که دارای عکس العمل نباشه؟ کدام جرم رو از ارتفاع رها کردین و جاذبه زمین اونو دفع کرده؟ چه کسی هست که جواب خوبی هاش رو در نهایت بدی دریافت کرده؟ چه کسی برای موفقیت یا آزادی تلاش کرده و بی ثمر مونده؟ ولی شما لزوما نباید خدا رو یه مرد سیبیلو تصور کنی که اون بالا با شمشیر واستاده و منتظر باشه هر کس در حق دیگری ستم روا داشت بیاد دو شقه اش کنه. این تعبیرات برای درک بشر تازی به کار برده شده که از معنویات کوچکترین بهره ای نبرده. وگرنه شما خدا رو در قالب هر مفهوم خیر که قابل درک باشه تصور کنی درسته. و اما چرا اون کودک در سومالی از سوء تغذیه تلف میشه تقصیر خداست؟ نه. من نمیتونم تقصیرش رو بر گردن خدا بندازم. شاید بگیم اون کودک بی گناهه و البته درست هم هست. ولی دلیل اینکه به گرفتاری دچار شده هم باز از عدل خداست. انسانهایی که طی سالبان دراز مردم سرزمین خودشون رو غارت کردن و برای مطامع خودشون وارد جنگ و جنایت در حق همسایگانشون شدن باید نتیجه کارهای خودشون رو ببنند. اگر هرکس خواست تو سومالی هر غلطی بکنه و آخرش هم همه خوشبخت باشن اینه که در تناقض با عدل الهی قرار میگیره. عدل الهی میگه یه سری قانون عادلانه بر طبیعت و زندگی شما حاکمه. خود مردم تحت تاثیر این عدل نتیجه میگیرن. در آمریکا عدل الهی در اثر تلاش های دولتمردان و انجام کارهای درست منجر به رفاه مردم میشه و در سومالی منجر به اون قضایا. چطوری به این نتیجه رسیدی که در عدل خدا هیچ شکی نیست؟ میشه یکم توضیح بدی راجع به این قسمت؟اون بچه چه غارتی کرده که حالا بر طبق عدل الهی باید نتیجه شو ببینه؟یا یه بچه هم سن و سال اون تو امریکا چه کارهای خوبی انجام داده که باید اونجور زندگی کنه؟ 7
Ehsan 112349 ارسال شده در 7 آذر، 2011 کاری با اقتصاد و سیاست و اینا ندارم ، فقط میخوام از خدا انتقاد کنم ، چرا وعده ای داده که اجراش نمیکنه؟ اسی در انجمن نبود برای چند وقت، هر کس به او چیزی نسبت میداد و دلیل رفتنش را با توجه به برداشت خودش تفسیر میکرد. اول اسی را گیر بیار، بعدا بگو اسی علت رفتنت چه بود...... روی چیزهایی که به اسی نسبت داده اند بخواهی درباره اش قضاوت کنی، به جایی نمیرسی. از طرفی اسی هم در دسترس نیست. 5
El Roman 31720 مالک ارسال شده در 7 آذر، 2011 مرسی ابولفضل جان ولی من این عدالت رو قبول ندارم ، نمیدونم گذشتگان سومالی ها چیکار کردن ولی اینکه من کاری بکنم و بچم تاوان پس بده نهایت ظلمه ، اگه خداوند ادعای عدل میکنه باید زیرساختها و بیس اولیه رو برای همه انسان ها یکسان در نظر میگرفت . عدالت فقط مادی هم نیست ؛ این کلمه خیلی وسعت داره که تو هیچ بعدی رعایت نشده . 4
Abolfazl_r 20780 ارسال شده در 7 آذر، 2011 چطوری به این نتیجه رسیدی که در عدل خدا هیچ شکی نیست؟ میشه یکم توضیح بدی راجع به این قسمت؟اون بچه چه غارتی کرده که حالا بر طبق عدل الهی باید نتیجه شو ببینه؟یا یه بچه هم سن و سال اون تو امریکا چه کارهای خوبی انجام داده که باید اونجور زندگی کنه؟ حمید جون با دقت نمیخونیا. :167: گفتم که بر طبق همون قوانینی که داره دنیا رو میچرخونه. اگر در سومالی یک سیستم دموکراتیک حاکم باشه و نتیجه اش بشه سوء تغذیه میتونیم بگیم خدا عادل نیست. ولی وقتی نتیجه جنگ و خونخواری میشه سوء تغذیه این کجاش بی عدالتیه؟ اون بچه قربانی نتایج رفتار پدران و دولتمردانش شده. و اون بچه به ما داره میگه آی جماعت بیدار، ملت همیشه در صحنه و پشت صحنه این روشی که شما دارید میرید طبق عدل خدا به اینجا ختم میشه. 6
Abolfazl_r 20780 ارسال شده در 7 آذر، 2011 مرسی ابولفضل جانولی من این عدالت رو قبول ندارم ، نمیدونم گذشتگان سومالی ها چیکار کردن ولی اینکه من کاری بکنم و بچم تاوان پس بده نهایت ظلمه ، اگه خداوند ادعای عدل میکنه باید زیرساختها و بیس اولیه رو برای همه انسان ها یکسان در نظر میگرفت . عدالت فقط مادی هم نیست ؛ این کلمه خیلی وسعت داره که تو هیچ بعدی رعایت نشده . خوب داداش نقش انسان این وسط چی بود اون موقع؟ اگه همه چیز از اول تا آخر واسه همه دنیا صرف نظر از هر کاری که میکنن خوشی بود فکر کردی بشر در جهت بقا و زندگی بهتر تلاش میکرد؟ فکر میکنی تکاملی صورت میگرفت؟ 5
El Roman 31720 مالک ارسال شده در 7 آذر، 2011 به نظر من این بی عدالتی خدا نیست بی عرضگی ادماست چرا رااه دور میری این وضع حاکم برجامعه ما بی عدالتی خداست یا تقصیر ماست؟ پست استارت رو خوندی؟ وقتی خدا ادعا میکنه که عادل و روزیه همه رو تقسیم کرده یعنی بهش ربط داره دیگه 2
El Roman 31720 مالک ارسال شده در 7 آذر، 2011 خوب داداش نقش انسان این وسط چی بود اون موقع؟اگه همه چیز از اول تا آخر واسه همه دنیا صرف نظر از هر کاری که میکنن خوشی بود فکر کردی بشر در جهت بقا و زندگی بهتر تلاش میکرد؟ فکر میکنی تکاملی صورت میگرفت؟ پس چرا دروغ گفته؟ چرا گفته من عادلم روزیه همتونو خوم تقسیم کردم میدم :icon_pf (34): 1
El Roman 31720 مالک ارسال شده در 7 آذر، 2011 اسی در انجمن نبود برای چند وقت، هر کس به او چیزی نسبت میداد و دلیل رفتنش را با توجه به برداشت خودش تفسیر میکرد.اول اسی را گیر بیار، بعدا بگو اسی علت رفتنت چه بود...... روی چیزهایی که به اسی نسبت داده اند بخواهی درباره اش قضاوت کنی، به جایی نمیرسی. از طرفی اسی هم در دسترس نیست. اسی چیکار کنیم پس؟ اسی در دسترس نیست ، از طرفی انجمن بی اسی خیلی پوچ به نظر میاد ، چیکار کنیم داداش؟ بالاخره اسی داریم یا نه؟ اگه داریم چه اسییه که گذاشته یه عده با توجه به برداشت خودش تفسیرش کنن؟ اگه برداشتا درسته چرا دروغ گفته ، ای خدااااااااااااا سراسر این قصه تناقضه 2
saray89 3064 ارسال شده در 7 آذر، 2011 پست استارت رو خوندی؟ وقتی خدا ادعا میکنه که عادل و روزیه همه رو تقسیم کرده یعنی بهش ربط داره دیگه خدا که روزی رو تو دهنمون نمیزاره که روزی اون سومالیایی هم تو سرزمینش هست حالا دیگه اگه قتل و غارت هست و جنگ و... نظر من اینکه به خدا ربطی نداره مگه نه اینکه خود بشر این وضعو به وجود اورده 2
Ha.Mi.D 8376 ارسال شده در 7 آذر، 2011 حمید جون با دقت نمیخونیا. :167: گفتم که بر طبق همون قوانینی که داره دنیا رو میچرخونه. اگر در سومالی یک سیستم دموکراتیک حاکم باشه و نتیجه اش بشه سوء تغذیه میتونیم بگیم خدا عادل نیست. ولی وقتی نتیجه جنگ و خونخواری میشه سوء تغذیه این کجاش بی عدالتیه؟ اون بچه قربانی نتایج رفتار پدران و دولتمردانش شده. و اون بچه به ما داره میگه آی جماعت بیدار، ملت همیشه در صحنه و پشت صحنه این روشی که شما دارید میرید طبق عدل خدا به اینجا ختم میشه. والا یه چند روزیه دِر از گوشت(معادل دور از جونت به گویش محلی ما :دی) مریض شدم یکم گیج میزنم.اما چه ربطی داره؟شاید بچه های اون نسل ادمای خوبی باشن دلیل میشه چون پدراشون وحشی بودن اینا ضرر ببینن؟این عدل خداس؟عدل من که بهتر از اینه که.این عدل است که یک نفر قربانی نتایج رفتار کس دیگه بشه؟ایا اگه پدر من یک انسان بسیار درستکار باشه و من اهل هر فسق و فجوری(با شرط درست بودن اسلام و خدا و وجود قیامت و بهشت و دوزخ) ایا من رو به خاطر پدرم میبرن بهشت؟یا برعکس پدرم بد باشه من خوب،من رو به خاطر پدرم میبرن جهنم؟چطور اونجا من قربانی نتایج رفتار پدرم نمیشم اما تو این دنیا میشم؟خدایی که تو این دنیا نمیتونه عدالت برقرار کنه تو اون دنیا میتونه؟ 4
Abolfazl_r 20780 ارسال شده در 7 آذر، 2011 پس چرا دروغ گفته؟ چرا گفته من عادلم روزیه همتونو خوم تقسیم کردم میدم :icon_pf (34): :icon_pf (34): ای داد بیداد. نمیخوای بگی که خدا هر روز صبح باید سامانه توزیع روزیش رو همه جای دنیا فعال کنه و ماشین های خوشکل دم در خونه ها پارک کنن و فرشته ها با لباس متحدالشکل و غذا و لباس و ... تو دستشون باشه و زنگ در خونه رو بزنن؟ وقتی میگه روزی شما رو من میدم یعنی اگه بری سر کار گندم بکاری و خون دل بخوری و کار اشتباهی هم انجام ندی من 70 برابرش رو بهت میدم که ببری تو خونت نون بپزی برای زن و بچه ات و از زندگی بذت ببری. یعنی تو حرکت کن در راه کسب روزی و اگه من روزی تورو ندادم عادل نیستم. 1
ارسال های توصیه شده
برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید
برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید
ایجاد یک حساب کاربری
برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !
ثبت نام یک حساب کاربری جدیدورود به حساب کاربری
دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید
ورود به حساب کاربری