رفتن به مطلب

جدایی نادر از سیمین؛ در مذمت دروغ


Neutron

ارسال های توصیه شده

ولی آورین آورین:ws3:

 

منم موافقم...هدف هرگز، هرگز، و هرگز نباید وسیله رو توجیه کنه...مخصوصا توی جوامعی که جنبه مذهبی و سنتی دارن ، اینکار فوق العاده خطرناکه...این روزها، کم به واسطه ی این حرف که بعضی مواقع هدف وسیله رو توجیه میکنه ، توده ی خلق رو گمراه نکردن و فریب ندادن...

 

اینجا البته اصلاً جای این بحث نیست:یادمه یه روزی که مرد دانمارکی کاریکاتور پیامبر(ص) رو کشیده بود، یه تعدادی بسیجی با مجوز از سوی نهادهای حکومتی رفتن و روبروی سفارت دانمارک و دست به انجام کارهای خیلی زشتی زدن.. حتی کار به آتش زدن سفارت دانمارک کشید(سفارت حکم خاک یک کشور رو داره) یادمه اون شب اخبار از این عمل، به عنوان یک حرکت انقلابی و خودجوش یاد کرد... و از اون استقبال شد..

فردای اون روز آیت الله صانعی مصاحبه کرد و گفت: هرگز نباید هدف وسیله رو توجیه کنه...اگرچه هدف به ظاهر در اینجا مقدس بود، اما رفتاری که انجام شد، مذموم بود.. اتفاقاً به نظر من چهره ی اسلام رو هم بیشتر مخدوش کردن...

همین آوردن استثنائات و گفتن اینکه بعضی وقت ها هدف وسیله رو توجیه میکنه باعث شده ما همش دنبال مصلحت نظام باشیم تا اجرای کامل و صحیح قوانین. و حتی بعضی مواقع قانون رو فدای مصلحت کنیم...

  • Like 6
لینک به دیدگاه
  • پاسخ 74
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بقايد فيلم رو ديد و دربارش صحبت كرد.من اما نديدم.اما به نظر من اصل ببين چه ميگويد نبين چه كسي ميگويد هميشه مصداق نداره.وقتي كارگردان فيلمي كسي مثل ده نمكي باشه مشخصه كه تهش چي ميخواد دربياد.بيربط گفتم نه؟

  • Like 3
لینک به دیدگاه
منم موافقم یه روز همگی دسته جمعی بریم و فیلمو تماشا کنیم و بعد نقدش کنیم...

جمعه(19 فروردین) قراره با بچه ها بریم پیست دوچرخه سواری چیتگر...

 

هفته بعدش، جمعش دسته جمعی اگه موافق بودید میریم سینما...:icon_gol:

نمیشه جمعه نباشه؟!؟!من جمعه ها کلاس دارم!!!:babygirl:

  • Like 3
لینک به دیدگاه

من این فیلم رو دیدم

فیلم فوق العاده ایه

دائما تو در حال قضاوت هستی بین راضیه و نادر دوست داری ببینی که حق باکدوم همین طور که فیلم نامه جلو میره یه نکته روشن میشه و تو یا حق رو میدی به نادر یا راضیه اینش خیلی جالبه...

  • Like 4
لینک به دیدگاه

منم رفتم دیدمش

فیلم 2ساعته تو سینما تاحالا ندیده بودم خب از بس مثل زدگی روزمره هست آدم متوجه گذر زمان نمیشه

ولی همه مشکلات در این فیلم به دروغ گفتن ختم میشد چه بسا این دروغها میتونست زندگی راضیه رو به راحتی تبدیل کنه و زندگی نادرو سیاه کنه

ولی وسواس مذهبی راضیه تا حدودی نذاشت نادر بی گناه مجازات بشه

نداشتن کنترل مردها روی اعصابشون باعث ادامه ÷یدا کردن دعواها میشد ولی بی توجه ای های کوچک راضیه هم شروع مشکلات بود

 

 

من واقعا شهاب حسینی رو تحسین میکنم واقعا بازی قوی و قشنگی داره همیشه دیدن فیلمهاش ارزش داره

  • Like 4
لینک به دیدگاه

فوق العاده بود

 

من الان تازه از سینما اومدم و دیدمش

 

خیلی عالی بود و واقعا همه چیز درست سر جاش بود .......... تمام بازیگراش حتی اون بچه کوچیکه قشنگ بازی کردند

 

اگر جای راضیه گلشیفته فراهانی بازی کرده بود خیلی خیلی فیلم میترکوند البته با این یکی بازیگر هم واقعا عالی بود .....

  • Like 5
لینک به دیدگاه
فوق العاده بود

 

من الان تازه از سینما اومدم و دیدمش

 

خیلی عالی بود و واقعا همه چیز درست سر جاش بود .......... تمام بازیگراش حتی اون بچه کوچیکه قشنگ بازی کردند

 

اگر جای راضیه گلشیفته فراهانی بازی کرده بود خیلی خیلی فیلم میترکوند البته با این یکی بازیگر هم واقعا عالی بود .....

 

اما به نظر من یکی از نقاط قوت اصغر فرهادی بازی گرفتن از ساره بیات بود.

  • Like 3
لینک به دیدگاه
اما به نظر من یکی از نقاط قوت اصغر فرهادی بازی گرفتن از ساره بیات بود.

 

انصافا بد بازی نکرده بود ولی میبینی که من جای هیچ بازیگری بازیگر دیگه رو تصور نکردم و فقط جای این راضیه گفتم ای کاش گلشیفته فراهانی میبود ........

 

نواقصی داشت ولی بد هم نبود ...:icon_redface:

  • Like 2
لینک به دیدگاه

به قول استادمون وقتی فیلم نامه فیلم نامه درستی باشه هفتاد درصد انجام شده

 

فرهادی نقطه قوتش توی فیلم نامه های فوق العادشه

 

اگه فیلم نامه خوب باشه باعث کارگردانی خوب و بازی گرفتن مناسب از بازیگر هاست

  • Like 6
لینک به دیدگاه
به قول استادمون وقتی فیلم نامه فیلم نامه درستی باشه هفتاد درصد انجام شده

 

فرهادی نقطه قوتش توی فیلم نامه های فوق العادشه

 

اگه فیلم نامه خوب باشه باعث کارگردانی خوب و بازی گرفتن مناسب از بازیگر هاست

ببخشید شما رشته ای مربوط به سینما میخونید؟

چقدر خوب!:icon_gol:

  • Like 1
لینک به دیدگاه
جدایی نادر از سیمین

در مذمت دروغ

 

اصغر فرهادی آدم نامردی است. نامرد از آن جهت که قدرت کارگردانی اش را به رخت میکشد و تو را با سکانس های فیلمش بازی میدهد و چنان در فیلم درگیرت میکند که احساس میکنی که تو نیز بازیگر فیلم هستی.

جدایی نادر از سیمین باز هممینطور بود. نمی شد از هیچ کدام از سکانس هایش غافل شد. باز هم قضاوت انسان ها درباره ی یکدیگر،باز هم دروغ، باز هم صداقت ...

فرهادی در این فیلم چنان تماشاگر را بازی میدهد که تماشاگر حس میکند کاملا در جریان فیلم قرار دارد. البته تماشاگر را به اندازه ی درباره ی الی به حالت تعلیق در نمی آورد اما او را وارد یک بازی استرس آور میکند.

تماشاگر گاهی خود را جای نادر می گذارد، گاهی به سیمین حق میدهد، گاهی دلت به حال ترمه و سمیه می سوزد، گاهی برای مظلومیت راضیه بغض میکند،گاهی از بی تحرکی و خنگی پیرمرد حرصش در میاید و گاهی میخواهد حجت را خفه کند و بالعکس!

شاه بیت فیلم آن سکانسی است که دلهره در دل تماشاگر برای گم شدن پیرمرد بوجود می آید( دقیقا یاد سکانسی افتادم که الی در دریا ناپدید شد) اما فرهادی با نشان دادن تصویر پیرمرد در کنار روزنامه فروشی خیالت را راحت میکند اما نمی دانی که دقیقا زیرکی کارگردان همینجاست و تمامی فیلم طبق همین صحنه ای که فرهادی به تو نشان نمی دهد بنا می شود.

همچنین است هنگامی که پدر برای فرزند دروغ میگوید و فرزند برای پدر و باز در آن طرف زمین زن برای شوهر دروغ گفته است و تنها کسی که دروغ نگفته است کسی است که به نظر از همه بی کله تر به نظر می رسد، اما او هیچ دروغی نگفته است!

این فیلم نشان میدهد که وجدان انسان ها بهترین محکمه برای قضاوت است و هنگامی که قضاوت از دادگاه به رابطه ی میان انسان ها انتقال داده می شود، آنها طبق اصول خودشان، خودشان را محاکمه میکنند و اما باز به خاطر نبودن ضامن اجرایی قوی به بیراهه کشیده میشوند و باز ...

تنها شخصیتی که تماشاگر میتواند به آن اطمینان کند سمیه است. کودکی 7 ساله که با مادرش برای کار به خانه ی نادر می آید. نگاههای معصومانه ی این کودک و در مرحله ای پایین تر نگاههای ترمه دختر 11 ساله به شما خط میدهد ... و نگاه مستقیمی که در قسمتهای پایانی این فیلم این دو به یکدیگر می کنند که تماشاگر را به فکر وا میدارد که کدام بدبخت تر است؟

و در نهایت سکانس آخر فیلم که ترمه برای اینکه به قاضی دادگاه بگوید که میخواد پیش پدرش بماند یا مادرش از قاضی میخواهد تا پدر و مادرش را از صحن دادگاه بیرون کند تا با چشمانی اشکبار راحت باشد، اما فرهادی تماشاگر را نیز با نادر و سیمین از صحنه بیرون میکند، و تماشاگر که منتظر است کسی را درنهایت محکوم کند و نمیداند که آن فرد کیست، منتظر قضاوت ترمه می ماند اما تیتراژ پایانی آغاز میشود.

و در نهایت هم نمی فهمد که ترمه کدام را انتخاب کرده است! و فکر این انتخاب وی را تا دو سه ساعت و شاید تا چند روز بعد در ذهن وی باقی بماند و این یعنی قضاوت در مورد انسان ها به این راحتی ها نیست و بیچاره ترمه!

 

 

 

ببين من نفهميدم پس پولارو كي برداشته بود؟؟؟

سميه برداشته بود ديگه!!!

  • Like 1
لینک به دیدگاه

شهاب حسيني خيلي فوق العاده بودددددد اولش قيافشو ديدم باورم نشد شهاب حسينيه واقعا بازيگره خيلي قوييه!!!:ws43:

ليلا حاتمي به نظرم نقش كوچيك بود به نسبت فيلماي قبليي كه بازي ميكرد... اون ترمه هم دختره واقعيه اصغر فرهاديه...

  • Like 1
لینک به دیدگاه
ببين من نفهميدم پس پولارو كي برداشته بود؟؟؟

سميه برداشته بود ديگه!!!

 

پولارو اول فیلم سیمین برداشته بود بده به اونایی که پیانو رو داشتن میبردن.

  • Like 1
لینک به دیدگاه

راستی این فیلم توی سایت معتبر Imdb وارد جدول بهترین فیلم های تاریخ شده (همون جدول ۲۵۰ فیلم ) این جدول رو میتونید از اینجا ببینید :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

و ضمنا میتونید در اینجا به این فیلم رای بدید تا رتبه اش بره بالاتر :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

در حال حاضر فیلم در رده 149 هستش: a Separation

  • Like 1
لینک به دیدگاه
پولارو اول فیلم سیمین برداشته بود بده به اونایی که پیانو رو داشتن میبردن.

 

آهان...آره حواسم نبود انقد تو فيلم درگيري هست كه اون يه تيكه توش گم شده بود!:ws31:

  • Like 1
لینک به دیدگاه

×
×
  • اضافه کردن...