رفتن به مطلب

معماری روز


.FatiMa

ارسال های توصیه شده

در میان انبوهی از ایوان‌ها نمی‌توان دو ایوان مشابه هم پیدا كرد و این همه تنها به لطف بهره‌گیری از تازه‌ترین فناوری‌های مربوط به عرصه طراحی و ساخت ایوان‌های موجی شكل صورت گرفته است.

491_634120384310130000_l.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آسمانخراشی با 82 طبقه و با یك مشخصه منحصربه فرد: در میان انبوهی از ایوان‌ها نمی‌توان دو ایوان مشابه هم پیدا كرد و این همه تنها به لطف بهره‌گیری از تازه‌ترین فناوری‌های مربوط به عرصه طراحی و ساخت ایوان‌های موجی شكل صورت گرفته است. اینجا صحبت از آسمانخراشی است كه بتازگی پروژه ساخت آن به پایان رسیده و عنوان آسمانخراش سال 2009 را نیز از آن خود كرده است.

 

گرچه دنیا با پس‌لرزه‌های شدید بحران فراگیر اقتصادی دست و پنجه نرم می‌كند، اما هنوز بسیاری از صنایع به توسعه خود آن هم با تكیه بر تازه‌ترین دستاوردهای فناورانه ادامه می‌دهند. صنعت ساختمان‌سازی و مهم‌تر از آن آسمانخراش‌سازی از جمله آنهاست و اكنون كار به جایی رسیده كه رقابتی دیدنی میان سرمایه‌گذاران در این زمینه ایجاد شده است.

 

برگزاری رقابت بین‌المللی بهترین آسمانخراش‌ها بستر جذابی بر مقایسه و ارزشگذاری این سازه‌های عظیم است كه در تازه‌ترین دور برگزاری آن آسمانخراش Aqua در میان بیش از 300 رقیب از گوشه و كنار دنیا عنوان برترین آسمانخراش جهان را به دست آورده است. كار ساخت این برج بتازگی در شیكاگو به پایان رسیده است و گفته می‌شود یكی از فاكتورهای جدید در زیباسازی این شهر به شمار می‌آید. فاكتوری كه بیش از هر نكته‌ای در كسب این عنوان برای سازندگان و طراحان این برج به چشم می‌آید، ایوان‌های مواج و بتونی آن است كه هیچ یك از آنها شبیه دیگری نیست و در حقیقت هر یك شكل خاص خود را دارد. همین مشخصه ظاهری گویای آن است كه نگاهی به عمق این سازه، فاش‌كننده انبوه فناوری‌های به كار گرفته شده در آن خواهد بود.

 

 

aqua01.jpg

 

05.jpg

 

این سازه 82 طبقه دارد و در نگاه نخست این‌گونه به نظر می‌رسد كه تمامی طبقات آن با سرعت‌های مختلفی در حال تكان خوردن هستند.

 

گرچه ظاهر امر نشان از یك سازه زیبا دارد، با این حال محققان طرح به این نكته اعتراف می‌كنند كه با چالش‌های متعددی در فرآیند ساخت پروژه روبه‌رو بوده‌اند.

 

محلی كه برای ساخت آسمانخراش در نظر گرفته شده به دریاچه میشیگان و رودخانه شیكاگو نزدیك است و این یعنی یك خطر بزرگ ناشی از بستر مرطوب برای پی و كل سازه. از همان ابتدای پروژه ضروری بود تا بستر آبی زیر محل در نظر گرفته شده برای ساخت سازه از آب تخلیه شود.

 

برای این منظور و فراهم آوردن شالوده‌ای مطمئن محققان گزینه‌های مختلفی را مورد بررسی قرار دادند و در نهایت انتقال آب موجود در بسترهای آبی زیر سازه به نقاط دیگر و پر كردن كانال‌های آبی با تركیباتی مشابه بتون به عنوان بهترین انتخاب در نظر گرفته شد.

 

 

tower%208.jpg

 

 

ایوان‌هایی كه چالش‌برانگیز می‌شوند.

 

زمانی كه طراحان به دنبال ارائه سازه‌ای متفاوت هستند باید روی یك سری فاكتورهای مشخص پافشاری كرده و آنها را مبنای كار خود قرار دهند. در آسمانخراش Aqua اصلی ترین وجه متمایزكننده سازه، ایوان‌های موجی شكل آن هستند. طراحان پروژه به آنها به عنوان چالشی بزرگ نگاه می‌كرده‌اند. اما چرا چالش؟ در حالی كه هر یك از این ایوان‌ها شكل خاص خود را دارد محدودیت زمانی اصلی‌ترین مانع برای سازندگان سازه بوده است. بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی كه از پیش صورت گرفته بود هر ایوان باید تنها در مدت 4 روز بتون‌ریزی می‌شده است.

 

قالب‌هایی كه برای این ایوان‌ها در نظر گرفته شده بود از جنس فولاد سبك و البته مستحكمی بوده است كه به همراه صفحات فلزی انعطاف‌پذیر در مجموع قالبی قابل انعطاف با لبه‌های قابل تغییر را در اختیار سازندگان آسمانخراش قرار داده است.

 

این ایوان‌ها از حیث ارتفاع نیز متفاوت از هم هستند كه بیشترین آنها نزدیك به 5/2 متر است. ظاهر موجی شكل این ایوان‌ها تأثیر قابل توجهی نیز در كاهش مصرف انرژی دارد به طوری كه با ایجاد سایه در قسمت‌های زیادی از واحدهای مسكونی سازه نیاز به استفاده از سیستم‌های تهویه هوای مطبوع كاهش پیدا می‌كند و بدین ترتیب استفاده از انرژی و سوخت مورد نیاز كاهش قابل توجهی می‌یابد. در حقیقت طراحان پروژه تلاش كرده‌اند تا با تقلید از طبیعت و بهره‌گیری از مشخصه‌های عوارض موج‌دار مصرف انرژی را تا حد امكان كاهش دهند.

 

آسمانخراش Aqua از سوی سازمان دفاع حیوانات موسوم به PETA نیز جایزه‌ای دریافت كرده است. این جایزه صرفا به دلیل ظاهر بی‌نظم و قائده سازه اعطا شده است اما چه نكته‌ای در پشت ماجرای اعطای این جایزه وجود داشته است؟ تحقیقات نشان می‌دهد ظاهر نامنظم سازه موجب می‌شود پرندگان مهاجر تمایلی به سكنا گزیدن در آن نداشته و به نوعی از چنین سازه‌هایی هراس داشته باشند و در نتیجه حیات آنها حداقل از سوی فاكتوری به نام انسان و سازه‌های شهری چندان در معرض خطر قرار نمی‌گیرد.

 

البته در این سازه ردپای سایر ایده‌های فناوری سبز نیز دیده می‌شود. به عنوان نمونه بخش‌های مختلفی از این آسمانخراش از مصالح ساختمانی دوستدار محیط زیست ساخته شده و در عین حال ایستگاه‌های مخصوصی نیز برای شارژ باتری خودروهای الكتریكی در آن احداث شده است. رانندگان در این ایستگاه‌ها می‌توانند خودروهای الكتریكی خود را در اندك زمانی شارژ كنند. از آن گذشته ایوان طبقه هشتم سازه نیز متحرك بوده و در نقش یك سقف سبز عمل می‌كند.

 

كارشناسانی كه این آسمانخراش را بدقت مورد بررسی قرار داده‌اند، می‌گویند می‌توان درس‌های زیادی از این پروژه گرفت. این ابتكار عمل كه بتوان با جریان بتون مایع بازی كرد و آن را به شیوه‌های مختلفی در سطح پهن كرد نشان از آن دارد كه می‌توان از مصالح ساختمانی فعلی مطابق با گرایش‌های حامی محیط زیست و صرفه‌جویی در مصرف انرژی استفاده كرد.

 

این آسمانخراش 265 متر ارتفاع دارد و نكته جالب توجه این است كه بخش قابل توجهی از آن در حقیقت یك هتل بزرگ با 334 اتاق كوچك و بزرگ و مجهز به تازه‌ترین فناوری‌های الكترونیكی و تصویری است. بیش از 11 كیلومتر نرده‌كشی در سراسر ایوان‌های سازه نیز نشان از استفاده از حجم قابل توجهی از انواع فلزات و البته نوع سبك آنها دارد.

 

آسمانخراش Aqua گرچه در زمره مرتفع‌ترین سازه‌های جهان قرار نمی‌گیرد و حتی مقایسه‌ها نشان می‌دهند چهلمین آسمانخراش مرتفع در آمریكاست اما مرتفع‌ترین سازه جهان به شمار می‌آید كه طراح آن یك زن بوده است.

 

 

 

 

tower%201.jpg

 

tower%202.jpg

 

tower%203.jpg

 

tower%205.jpg

 

tower%207.jpg

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 1.8k
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

شرکت آلمانی Gnädinger Architekten یک ساختمان زیبا و تماشایی را برای یک شرکت پیشگام در عرصه تکنولوژی ارتوپدی پزشکی بنا کرده است .

472_634119258398567500_l.jpg

Otto Bock / Gnädinger Architekten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نمایشگاه بهداشت و سلامتی OTTO BOCK

 

 

تیم پروژه : Christoph Claus (director in charge), Rolf Gnädinger, Babette Drilling, Ayfer Zeissig

 

 

 

محوطه پروژه : 2289 متر مربع

سال اجرای پروژه 2009-2007

 

1262710596-090902-19-35-38.jpg

 

از سال 2009 تا کنون هزاران نفر از نمایشگاه بهداشت و سلامتی OTTO BOCKدر مرکز برلین بازدید کرده اند .

 

شرکت آلمانی Gnädinger Architekten یک ساختمان زیبا و تماشایی را برای یک شرکت پیشگام در عرصه تکنولوژی ارتوپدی پزشکی بنا کرده است . استفاده از هنرهای تصویری در نمایشگاه ها باعث نشان دادن هر چه بیشتر خلاقیت در محصولات به نمایش در آمده می شود .

 

1262710562-090902-14-38-47.jpg

 

 

1262710630-otto-bock-by-night-.jpg

 

1262710689-090903-14-57-21.jpg

 

طبقات دیگر ساختمان به اتاق های کنفرانس و سمینار و همچنین مکان هایی برای ملاقات بیماران ، دکتران ، و تراپیست ها و تکنیک های ارتوپدی اختصاص یافته است . به طور خلاصه ایده ساختن این بنا برای خدمات دهی بهتر به بیمار یا مشتری ایجاد شده است .

اطراف قسمت های مرکزی ساختمان و مجاور با شیشه ها ، امکان استفاده کامل از نور فضای بیرون را به طور کامل محیا کرده است .

 

 

1262710676-090903-11-12-39.jpg

 

1262710567-090902-15-03-10.jpg

 

1262710556-090902-10-53-58.jpg

 

1262710589-090902-19-31-26%20copy.jpg

 

1262710615-090903-14-18-19.jpg

 

1262710634-090902-16-38-40.jpg

 

1262710671-090903-11-01-12.jpg

 

1262710656-090902-17-35-00.jpg

 

1262710663-090902-17-49-27.jpg

 

1262710667-090903-10-56-06.jpg

 

1262710707-090909-09-23-32.jpg

 

1262710681-090903-13-57-55.jpg

 

1262710652-090902-17-26-29.jpg

 

1262710572-090902-19-11-55.jpg

 

1262710583-090902-19-28-34.jpg

 

1262710579-090902-19-24-49%20copy.jpg

 

1262710602-090903-08-08-26.jpg

 

1262710640-090902-17-03-48.jpg

 

1262710660-090902-17-46-08.jpg

 

1262710695-090909-09-16-34.jpg

 

1262710701-090909-09-17-49.jpg

 

1262710754-lageplan-1000x882.jpg

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

«سوپراستار» نوعی طرح برای ایجاد تفاوت در شهرهای چین است که خود را با سرعت روزافزون توسعه در چین وفق داده‌اند. این پروژه توسط یک شرکت معماری اجرا شده که دفترش دقیقاً مجاور با دهکدة المپیک در پکن است.

455_634116065676223750_l.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«سوپراستار» طرحی برای نوعی متفاوت از شهرهای چین است که خود را با سرعت روزافزون توسعه در چین وفق داده‌اند. این پروژه توسط یک شرکت معماری اجرا شده که دفترش دقیقاً مجاور با دهکدة المپیک در پکن است.

 

 

004.jpg

 

این شرکت که MAD نامیده می‌شود، در گزارشی اعلام کرد که این طرح، پاسخی به شهرهای جدید چین در سطح جهان است که همگی شبیه به یکدیگر به نظر می‌رسند یعنی دارای فروشگاه‌های بزرگ، پمپ بنزین، و شعب مک‌دونالد هستند.

 

این شهرها شباهت زیادی با شهرهای اروپایی پیدا کرده‌اند که در آنها می‌توان نسل‌های مختلفی از ساختمان‌های موسوم به «سوپراستار» را یافت.

 

006.jpg

 

کارمان را با رم آغاز می‌کنیم یعنی شهری که در آن سیاست‌گزاران ساختمان ریچادر مایر را برآمده از خرابه‌های روم باستان می‌دانند. فضای جدید شامل ساختمان‌های نمایشگاهی است که توسط مایر بر روی خرابه‌های شهر بنا شده‌اند.

 

در ونیز از دوازده آرشیتکت جوان درخواست شد تا اقدام به توسعة محلات شهر نمایند.

 

MAD ، سوپراستار را پیشنهاد کرد.

برج‌های سوپراستار به ارتفاع صدها متر در شهر پدیدار شدند. چندین خط تله‌کابین نصب شدند تا مردم را بین ساختمان‌های مختلف، حمل کنند.

 

سوپراستار هیچ نیازی به خدمات شهری ندارد یعنی مواد غذایی در دل خود آن پرورش می‌یابند، ضایعات در دل خود آن امحا یا بازیافت می‌شوند، برق در دل خود آن تولید می‌شود و دارای محیطی کاملاً سرزنده است که همخوانی خوبی با محیط طبیعی چین دارد و دارای انبوهی از سالن‌های ورزشی، مراکز بهداشتی و پزشکی و دریاچه‌هایی است که آب شرب مورد نیاز را تأمین می‌کنند. سوپراستار دارای یک اکوسیستم دیجیتالی است.

 

سوپراستار 15000 چینی را در دل خود جای داده و می‌توان آن را در هر گوشه‌ای از جهان احداث کرد. هدف از این کار چیست؟ مبادلة انرژی چینیان با محیطی که در آن زندگی می‌کنند. از نظر معماران، سوپراستار همیشه در حال حرکت است.

 

آیا سوپراستار محیطی دوستانه دارد؟ این سؤالی است که ساکنان شهرهایی می‌پرسند که سوپراستار در آنها بنا شده است. البته آنها وقتی به این ساختمان‌ها می‌روند، به پاسخ این سؤال که مثبت است، می‌رسند. مسیحیان سوپراستار را به مثابة ستارة مسیح می‌دانند. آنها می‌گویند وجود سوپراستار مانند این است که هر روز سال کریسمس می‌باشد.

 

البته طراحی سوپراستار سؤالاتی بی‌پاسخ را نیز در پی دارد: نخست، شهرهای قدیمی چینی به راحتی قابل شناسایی و تمایز بودند. آنها به نوعی نمایانگر تمدن گذشته بودند. اکنون سوپراستار چه تصویری از چین را ترسیم می‌کند؟ آیا این تصویر روشن است یا تاریک؟

دوم، سوپراستار نمایانگر دنیایی آزاد است. آیا چنین چیزی واقعاً در مورد چین مصداق دارد؟

 

007.jpg

 

005.jpg

 

002%201.gif

 

001.gif

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

بسیاری از فروشگاه ها توسط روشهای خاص مسیرها را در داخل فروشگاه مشخص می کنند . یکی از همین روشهای خاص ، در فروشگاه سنتارو بکار رفته است .

430_634113333416237500_l.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

08-280.jpg

 

معماران :

AUM arquitetos – André Dias Dantas, Bruno Bonesso Vitorino, Renato Dalla Marta, Ana Maria Montag, Maíra Baltrusch

 

به سفارش : گروه SBF

زیر بنا : 830 متر

سال اجرای پروژه : 2008

 

 

13-280.jpg

 

 

بسیاری از فروشگاه ها توسط روشهای خاص مسیرها را در داخل فروشگاه مشخص می کنند . یکی از همین روشهای خاص ، در فروشگاه سنتارو بکار رفته است .

نکته قابل توجه در این فروشگاه نوع رنگ آمیزی بکاررفته آن است . در این پروژه به رنگهای قرمز و سفید بعنوان رنگهای اصلی تاکید زیادی شده است . این رنگها تعیین کننده مسیر در بخشهای مختلف فروشگاه می باشد .

 

 

 

30-280.jpg

 

برای روکش کردن دیوارها و سقف ها از حلقه های متوالی سفید رنگی از جنس آلیاژ آلومنیوم به اندازۀ 25/1 متر استفاده شده است .

 

 

12-280.jpg

 

20-280.jpg

 

این حلقه ها به طور مورب و بصورت عمودی و افقی و همین طور به شکل غیر موازی قرار گرفته اند . این طرح شرایط نورپردازی به طور غیر مستقیم را فراهم می کند . همچنین شیب و انحنای تابلوها ، جلوه و دید مناسبی از محصولات را کنار صفحات شیشه ای نمایش می دهد . از مشخصۀ قابل ذکر این پروژه ، استفاده از نوارهای قرمز رنگ بصورت خیره کننده و گیرا در این فروشگاه می باشد . ازنکات زیبا و قابل ذکر در این فروشگاه ، استفاده از پله ها در مرکز آن می باشد .

 

03-280.jpg

 

14-280.jpg

 

15-280.jpg

 

16-280.jpg

 

 

17-280.jpg

 

 

18-280.jpg

 

19-280.jpg

 

21-280.jpg

 

23-280.jpg

 

25-280.jpg

 

28-280.jpg

 

29-280.jpg

 

31-280.jpg

 

32-280.jpg

 

33-280.jpg

 

34-280.jpg

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

سالن چندمنظورة آریلاك كه در منطقة كانتال فرانسه قرار دارد، نمادى براى كارت پستال و تصاویر زیبا مى باشد.

394_634106690798112500_l.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سالن چندمنظورة آریلاك كه در منطقة كانتال فرانسه قرار دارد، نمادى براى كارت پستال و تصاویر زیبا مى باشد.

اگرچه این شهر كوچك، شش ساعت با پاریس فاصله دارد اما از چشم اندازهایى زیبا و بدیع بهر ه منداست. این شهر داراى خیابانى ویژة فستیوالهاى سالانه تئاتر و همچنین موزه اى با قدمت 155 سال است كه به نوعى نمایانگر تاریخ طبیعى و هنر این منطقه می باشد.

یك سالن جدید چندمنظوره توسط شركت معماران گونزالز با توجه به میراث زمینشناسی این منطقه احداث شده است. زمین این سالن كه مكانى براى برگزارى كنسر تها، نمایشگا ههاى تجارى، رخدادهاى ورزشى و تئاتر است، چه به لحاظ توپوگرافى و چه به لحاظ فرهنگى، قبلاً یادآور فضایى براى چنین ساختمانى نبوده است.

 

 

Ariak%2001.jpg

 

ariak%2008.jpg

 

 

وقتى در سال 2003 ، بریساك گونزالز وارد مناقصة شهردارى آریلاك براى این پروژه شد، از این زمین به عنوان پاركینگ استفاده می شد كه علت آن نزدیكى به ایستگاه راه آهن شهر است.

ادگار گونزالز كه شركت معمارى خود را در سال 1999 و پس از برنده شدن در مناقصة بین المللى موزة فرهنگ جهنگ در گوتنبرگ سوئد تأسیس كرده، می گوید ساختمانى همچون بناى 8 ماه مه كه یادبود پایان جنگ جهانى دوم در اروپا بود را مى ساختیم، اما عملاً با یك محیط مسكونى روبرو بودیم.

طرح گونزالز كه در ماه دسامبر محقق شد، شامل سه بخش است كه مجموعاً 56700 فوت مربع مساحت دارند.

اگرچه این سه بخش نمادى از محیط كوهستانى منطقه نیستند اما با فضاى منطقه همخوانى دارند. در این طرح ورودى ساختمان از زیر زمین به سمت طبقات فوقانى است. زیرزمین خود به صورت مستطیل است و شامل یك سالن، انبار و فضاهایى براى نگهدارى لوازم اضافى است. در بالاى بخش سوم، یك سالن نمایش به ظرفیت 4500 صندلى وجود دارد. این سالن شبیه به یك كاسه است كه صندلى ها در داخل آن قرار گرفته اند.

گونزالز در مورد استودیوى كارى خود می گوید: باید بگویم كه ما دوست داشتیم ساختارهاى پذیرفته شدة ساختمان سازى را به چالش بكشیم. این اساس كار ما در اینجا بود. این موضوعى است كه من در اغلب ساختمان هایى كه یك سیاق خاص را دنبال مى كنند، مد نظر قرار مى دهم. ساختمان هاى تك بُعدى فاقد انعطا فپذیرى لازم هستند. ما خواهان ساختما نهایى هستیم كه كاربردهاى مختلفى داشته باشند براى دستیابى به این هدف، قسمت فوقانى سالن از 25000 آجر شیشه اى بر روى پوستة بتونى تشكیل شده است – این جالبترین تصویرى است كه تاكنون از نماى ساختمانى با این ابعاد دیده شده است.

گونزالز می گوید: ما خواهان نمایى شفاف و روش در روز بودیم و چون آریلاك شهرى است كه روزهاى آفتابى آن زیاد است.

 

 

Ariak%2004.jpg

 

ariak%2007.jpg

 

ariak%2006.jpg

 

ما فكر كردیم كه این سیستم سه بُعدى م ىتواند دست به یك بازى زیبا و بدیع با اشعة نور خورشید بزند. تلاقى نماى بتونى با آجرهاى شیشه هاى هرمى شكل، سایه هاى بسیار زیاد متنوعى را ایجاد كرده است.

به هنگام شب، آجرها نور خورشید را جذب كرده و آن را به طرف بالا و پایین نما ساطع مى كنند. بدین ترتیب می توان امكان گردش 24 ساعته هواى طبیعى را در این مكان فراهم آورد. به كمك این آجرهاى شیشه اى می توان هشت نوع رنگ مختلف نور را به دست آورد. می توان از این تنوع نور منطبق با برنامه هاى در حال اجرا در سالن استفاده كرد. اگرچه این سالن در كارت پستا لها همانند یك كوه بلند است اما به راحتى ممی توان به آن دسترسى داشت. این بنا گردشگران زیادى را جذب خود كرده است.

 

 

Ariak%2002.jpg

 

Ariak%2005.jpg

 

ariak%2009.jpg

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

این یكى از نخستین بناهاى یادبود است كه در قارة اروپا ساخته شده است. این بنا یادبود كسانى است كه در بین ما زندگى مى كردند و حالا دیگر اثرى از آنها نیست. به همین دلیل طراح معمارى این بنا با حسى قوى همراه بوده است. اینجا فضایى براى پی كنیك و گردش نیست. این بنا ما را به یاد سمبو لهاى شاهان و سلاطین قدیمى م ىاندازد. این بنا با ابزارهاى بسیار قدیمى ساخته شده به طروى كه بسیار دشوار است بپذیریم كه با این ابزار ساده چنین بناى بزرگى ساخته شده است. این كار نیازمند جمعیتى انبوه و برنامه ریزى دقیق بوده است.

 

 

 

 

 

01%20co.jpg

 

 

این یكى از نخستین بناهاى یادبود است كه در قاره اروپا ساخته شده است. این بنا یادبود كسانى است كه در بین ما زندگى مى كردند و حالا دیگر اثرى از آنها نیست. به همین دلیل طراح معمارى این بنا با حسى قوى همراه بوده است. اینجا فضایى براى پی كنیك و گردش نیست. این بنا ما را به یاد سمبو لهاى شاهان و سلاطین قدیمى مى اندازد.

این بنا با ابزارهاى بسیار قدیمى ساخته شده به طروى كه بسیار دشوار است بپذیریم كه با این ابزار ساده چنین بناى بزرگى ساخته شده است. این كار نیازمند جمعیتى انبوه و برنام هریزى دقیق بوده است.

در عربستان سعودى، شركت دولتى نفت آرامكو شركت نروژى اسنوهیتا را به عنوان معمار مركز دانش و فرهنگ عبدالعزیز برگزید تا بنایى مثل بناى موجود در اروپا بسازد. تركیبى از یك فضاى بایگانى، موزه، سالن نمایشگاه، كتابخانه، تالار و سینما. همة این امكانات در فضایى به مساحت 45000 متر مربع شكل گرفته اند. این برنام هاى فرهنگى براى یك شهر كوچك است. مكان طرح، مرموز و جذاب است. این شهر ظهران نامیده مى شود. وقتى از طریق نقش ههاى گوگل به این شهر مى نگرید همة آنچه كه م ىبینید، روستایى در دل كویر است. این درست نیست. همان طور كه ما تعجب مى كنیم وقتى مى بینیم موزه

گاگنهایم توسط فرانك گهرى در بیلبائو واقع نشده بلكه در وسط ناكجاآباد قرار گرفته است. یا سالن اپراى سیدنى یا برج ایفل. به هر حال این اید هاى است كه براى یك شهر كلاسیك مطرح شده است. آیا واقعاً این طرح موفق خواهد شد؟ این همان اید هاى است كه اسنوهیتا دنبال كرد و به موفقیت رسید. این شركت دست به نوآورى زد و طرحى را به اجرا در آورد كه نمى توان نمونه آن را در جاى دیگر یافت.

 

 

04.jpg

 

07.jpg

 

02%20co.jpg

 

05%20co.jpg

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

این ساختمانى است كه شبیه به یك زمین فوتبال است. این بنا در 13 طبقه بنا شده است و ساختمانى زیبا و بدیع است. این ساختمان توسط رابرت برونو طراحى و ساخته شده است. ساختمان فلزى در نزدیكى شهر لاباك در تگزاس قرار دارد. شاید نتوان گفت این زیباترین پروژه است اما مسلماً پروژ هاى جذاب به حساب مىآید.

317_634090292043763750_l.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

01.jpg

 

این ساختمانى است كه شبیه به یك زمین فوتبال است. این بنا در 13 طبقه بنا شده است و ساختمانى زیبا و بدیع است. این ساختمان توسط رابرت برونو طراحى و ساخته شده است. ساختمان فلزى در نزدیكى شهر لاباك در تگزاس قرار دارد. شاید نتوان گفت این زیباترین پروژه است اما مسلماً پروژ هاى جذاب به حساب مى آید.

این پروژه همانند آن است كه شما یك زیردریایى قدیمى را بازسازى كرده باشید. این پروژه ما را به یاد بازسازى مجسمه آزادى م ىاندازد. این ساختمان كلاً با فلز ساخته شده است. به جاى استفاده از سن گهاى كوچك، رابرت برونو صفحات فلزى را به اسكلت گنبدى شكل جوش داده است. در حالى كه اكثر معماران امروزى كارشان را بر مبناى اسكل تهاى فلزى، سیمانى یا چوبى قرار داده اند، برونو ساختمانش را بر پایه گنبدهاى متعدد ساخته است.

 

08.jpg

 

بسیارى از صفحه بدون هیچ تكنولوژى و تنها با دست جوش داده شد ه اند. این ساختمان حدود 110 تن وزن دارد.

این محاسب هاى است كه برونو خودش انجام داده است. ارزش پروژه از همین جا معلوم است. 110 تن فلز بر روى زمین در حالى كه حتى با قیم تهاى امروزى تنها 3000 دلار مى شود. یك اتومبیل از این رقم بیشتر است. ایدة این ساختمان پس از آن شكل گرفت كه برونو یك تندیس فلزى طراحى كرد و به این فكر افتاد كه بیشتر در این زمینه فعالیت كند. 28 سال بعد، این ساختمان نتیجة آن ایده است. برونو مى گوید كه این طرحى ارگانیك است. این طرح ما را به یاد دوربی نهاى دید در شب مى اندازد. این ساختمان بر اساس چهار ستون ساخته شده كه همانند ساقة یك درخت هستند و در آنها پنجر ههاى مختلفى براى دیدن فضا بیرنى تعبیه شده است. اگرچه آر كهاى زیادى استفاده شده كه انعطا فپذیر به نظر نمى رسند اما این ساختمان از اكثر ساختما نهاى موجود جذا بتر است. البته قرار نیست این مدل به صورت انبوه استفاده شود. استفاده از آن تنها سفارشى است.

 

03copy.jpg

 

02.jpg

 

06.jpg

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

طرح جدیدی که برای مالزی منتظر شده دارای جذابیت‌های زیادی است. اجازه دهید کارمان را با قسمت‌های شیرین آغاز کنیم و بعد تدریجاً به قسمت‌های تلخ‌تر برسیم. دو برج شصت طبقه که ارتفاعشان 180 متر است، واقعاً جذاب و زیبا هستند. ترکبیی از فضاهای مختلف که بسیار شفاف و بلوری شکل هستند، جذابیت‌های این بنا را دو چندان کرده است.

216_634076062049503750_l.gif

در حالی که جئوف به کار در پروژة دوئل ادامه می‌دهد، ما همچنان به بحث در بارة روندهای معماری ادامه می‌دهیم.

طرح جدیدی که برای مالزی منتظر شده دارای جذابیت‌های زیادی است. اجازه دهید کارمان را با قسمت‌های شیرین آغاز کنیم و بعد تدریجاً به قسمت‌های تلخ‌تر برسیم. دو برج شصت طبقه که ارتفاعشان 180 متر است، واقعاً جذاب و زیبا هستند. ترکبیی از فضاهای مختلف که بسیار شفاف و بلوری شکل هستند، جذابیت‌های این بنا را دو چندان کرده است.

 

 

 

Asymptote_PGCC_1s%20new.jpg

 

 

شخصاً حامی این طرح هستم هر چند که فکر می‌کنم این گونه طرح‌ها می‌توانند راه را برای آینده هموار کنند زیرا ما شاهد تحولی شگرف در ترکیب صنایع مختلف و حتی حساس در آرشیتکتی هستیم. ما به عنوان مردم عادی باید منتظر باشیم تا بیینیم این گونه ایده‌های بدیع، چگونه و در چه زمانی عینیت می‌یابند البته اگر راهی برای این عینی شدن وجود داشته باشد یا پیدا شود. ما نمی‌دانیم چه زمانی این اتفاق رخ خواهد داد اما همگی مطمئنیم که بالاخره این ایده‌ها به عمل تبدیل خواهند شد.

آنچه که ما را نگران می‌سازد (همان تلخی که در اول گفتیم)، مرتفع بودن این گونه ساختمان‌ها است. البته وقتی در بالای آنها می‌ایستیم، بیش از پیش می‌توانیم زیبایی‌های دنیای پیرامون خود را ببینیم. در آنجا است که می‌توانیم زیبایی چنین طرح‌هایی را از چشمان سازندگان آنها رؤیت نماییم. هرگز در حالت عادی نمی‌توان پی به تمامی جزییات اینگونه پروژه‌ها برد.

این بنایی است که عمدتاً با کاربردهای تجاری ساخته شده است. با این وجود هفت طبقة آن به طور کامل به پر کردن اوقات فراغت و خرده‌فروشی اختصاص یافته‌اند. اینها نیازهایی هستند که به خوبی به آنها توجه شده است.

چگونه این طرح با چنین شفافیتی ساخته شده است؟ در این ساختمان یکی از مهم‌ترین اصول رعایت شده، استفاده از نور طبیعی روز است. این امر یکی از حساس‌ترین موضوعاتی بوده که سازندگان بنا از ابتدا مد نظر قرار داده‌اند.

 

Asymptote_PGCC_2s%20new.jpg

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

زمانی كه ژول ورن 20 هزار فرسنگ زیر دریا را می‌نوشت هرگز تصور نمی‌كرد كه این تخیل‌پردازی او زمانی به حقیقت بپیوندد اما بعد از گذشت سال‌ها این رویای نویسنده فرانسوی در قالب یك هتل زیر آب تجسم یافته است. هتل هیدروپلیس یكی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ساختمانی معاصر جهان است كه بیش از 260 هكتار را دربر‌می‌گیرد یعنی اندازه‌ای معادل هایدپارك لندن.

145_634056311205906250_l.jpg

هتلی باشكوه‌تر از رویای ژول ورن

خوآكیم هاوزر طراح و مجری ساخت این هتل می‌گوید: «این یك پروژه نیست بلكه یك عشق است.»

هیدروپلیس كه در حال حاضر در حال ساخت است نخستین هتل لوكس زیر‌آبی جهان محسوب می‌شود. این هتل شامل سه بخش است: تالار اصلی كه مهمانان در آن مورد استقبال قرار می‌گیرند. تونل رابط كه به‌وسیله آن مهمانان از طریق قطار به بخش اصلی منتقل می‌شوند و 220 سوئیت كه درون مجموعه‌ای به‌صورت زیردریایی قرار دارند. این هتل كه در 20 متری زیرآب خلیج‌فارس ساخته می‌شود، شاید بسیار باشكوه‌تر از مجموعه رویایی زیرآب ژول‌ورن باشد. در حقیقت مناطق نادری در جهان هستند كه ظرفیت ساخت چنین مجموعه عظیمی را دارند. خبره‌ترین معماران از سراسر جهان گردهم آمده‌اند، بهترین طرح‌ها با استفاده از افرادی مجرب اجرا می‌شود و مصالح ساختمانی فوق‌العاده‌ای در آن به كار گرفته شده است.

هاوزر می‌گوید: ما می‌خواهیم این كار عظیم و منحصر‌به‌فرد در خاورمیانه و در دوبی به بهترین شكل انجام شود به واقع این هتل فقط می‌تواند در دوبی ساخته شود.

hydropolis-4.jpg

 

هیدروپلیس بازتابی از بدن انسان

 

در ساخت این هتل خلاقیت زیادی به‌كار رفته و این سبب می‌شود یك كار كاملا ویژه باشد.زمینی كه هیدروپلیس در آن ساخته می‌شود متعلق به امیر دوبی است كه آخرین دارایی او در این ساحل به‌شمار می‌رود. او با حمایت خود چندین شركت بزرگ را در این كار سهیم كرده و حدود 150 پیمانكار در ساخت آن شركت كرده‌اند.

در واقع قرار است داستان‌های تخیلی را به واقعیت بدل شوند. «هاوزر» وجه تمایز این هتل را در این می‌داند كه قرن‌ها آرزوی بشر زندگی زیر آب بوده اما هیچ‌كس نتوانسته به این آرزو جامه عمل بپوشاند. ژول ورن، ژان گاستو و چندین آرشیتكت ژاپنی این آرزو را در سر پرورانده‌اند اما هیچ یك موفق به انجام آن نشدند. ایده اولیه هیدروپلیس از علاقه وافر هاوزر به آب و دریا نشات گرفته و این علاقه بسیار عمیق‌تر از ساخت یك هتل زیر آب و كنجكاوی در این زمینه است. او خود می‌گوید: وقتی به تعمق در چیزی مشغول می‌شوید هرچه پیشتر می‌روید از غرق شدن در آن ناگزیر می‌شوید و می‌خواهید كه به مسائل مربوط به آن پی ببرید، علاوه بر این به‌یاد داشته باشید 80 درصد وجود انسان و كره زمین را آب تشكیل می‌دهد و بدون آب زندگی معنی ندارد. هیدروپلیس بدن انسان را در طرح معماری بازتولید می‌كند. شباهت مستقیمی میان فیزیولوژی انسان و این معماری وجود دارد.

خانه دائم را در آب می‌سازم

برای ورود به این فضای سوررئال، بازدیدكنندگان از قطاری بی‌صدا استفاده می‌كنند كه به‌صورت تمام اتوماتیك مسافران را به هیدروپلیس می‌رساند. یك سیستم لحظه‌ای نیز برای تامین نیازهای مهمانان فعالیت خواهد كرد.

در طبقات بالای تالار اصلی كلینیك جراحی زیبایی، لابراتوار تحقیقات دریایی بیولوژیك و سالن‌های كنفرانس تعبیه شده است. در طبقات پایین نیز فروشگاه‌های متعدد و هتل و فضای پارك وجود دارد. همچنین در این تالار سینمایی با استفاده از فناوری پیشرفته ساخته شده كه به تحول زندگی در اقیانوس و تاریخ معماری زیر آب می‌پردازد.

طرح هاوزر مبتنی بر مشاركت عناصر مختلف مرتبط با آب است، لوازم جراحی زیبایی همه از محصولات اقیانوس هستند، سینما به نمایش فیلم‌هایی از زندگی زیر آب و آنچه مربوط به آب است می‌پردازد و كودكان به جهان به‌عنوان آموزگاری سرگرم‌كننده نگاه می‌كنند. در واقع او به‌دنبال این بوده كه با این طرح به كسانی كه تنی به آب نمی‌زنند و از دنیای زیر آب آگاهی چندانی ندارند فرصت دهد آرامش و سكوت و الهام بخشی دریا و زیر آب را تجربه كنند. بنابر اظهارات هاوزر، قرار است مجموعه‌ای از هتل‌های زیر آب ساخته شود و 9 كشور نیز برای این كار ابراز علاقه كرده‌اند. هاوزر كه تصمیم گرفته خانه دائم خود را در دوبی بسازد، می‌گوید: زیرساخت‌های این شهر بسیار خوب است و پس از خاتمه این كار دوبی را ترك نمی‌كنم.

به عقیده من ساخت این هتل در دوبی علاوه بر زیبایی این منطقه نتیجه مثبتی در افزایش گردشگر خواهد داشت و علاوه بر آن از محاسن اینجا این است كه به ندرت باران می‌بارد.

این هتل كه زیرآب‌های خلیج‌فارس ساخته می‌شود شاید بسیار باشكوه تر از رویاهای ژول‌ورن باشد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 5 هفته بعد...

203634187635678381250201047308388.jpg

گروه معماران BCHO خانه اي مدفون شده در زمين را در سئول كره شمالي به افتخار شاعر متوفي كره اي به نام Yoon Dong_joo يون دانگ جو كه اشعار زيبايي در بارة آسمان، زمين و ستارگان نوشته بود ساخته و تكميل كردند. خانه زيرزميني Earth House خانه اي آسماني است. اين خانه مسكوني بتني داراي دو حياط خاكي است كه تمام اتاق ها به آنها راه دارند. در ديوارهاي گلي خانه خاك حفاري شده ، و در ديوارهاي بتني حياط چوب درخت كاج اين مجل به كار رفته است. كانون توجه اين خانه بيشتر بر رابطة نخستين بين انسان و طبيعت مي باشد و با توجه دقيق به كارآيي ساختماني و احساس جسماني ما ساخته شده است. اين جعبه بتني 14 متر در 17 متر مدفون شده در زمين شامل 6 اتاق 1_pyeong ، دو حياط خاكي ، يك آشپزخانه كوچك، اتاق مطالعه، دو اتاق استراحت، حمامي با وان چوبي و سرويس بهداشتي است. تمام اتاق ها مجاور يكديگرند و مستقيماْ به حياط باز مي شوند. و"خانه كوچك" به حياط رو به آسمان باز مي شود.تناسبات اتاق ها به گونه ای است كه يك انسان بالغ بتواند به راحتي در آن دراز بكشد. اتاق ها مي توانند به هم وصل شده و يك اتاق بزرگتر را تشكيل دهند. درهاي آن كوچك هستند و وارد شدن به خانه مستلزم خم كردن بدن است. فشارهاي جانبي كه از زمين به چهار طرف ساختمان وارد مي شود به وسيله ديوار بتني ضخيم، بام مسطح و صفحه زير ستون تقويت شده است. در مركز ديواري كه صفحات ساختماني را تقويت مي كند يك ستون فلزي مخفي وجود دارد. ديوارهاي گلي تمام تقسيمات فضايي داخلي و ديوارهاي رو به حياط را تشكيل مي دهند. خاك استفاده شده در ديوارها از خاكبرداري محل به دست آمده . آز آنجائيكه درجه چسبندگي خاك موجود پايين بود، مقدار كمي سيمان سفيد و آهك به آن افزوده شد تا ديوارها بعداٌ راحت تر به خاك تبديل شوند. در گوشه هاي حياط چهار آبرو براي زهكشي تعبيه شده اند. و در آن يك سيستم خنك كننده مركزي و سيستم گرمايش از كف در زير خاك كوبيده شده و كف سيماني مورداستفاده قرار مي گيرد. تركيبي از لوله هاي خنك كنندة غير فعال و حرارت مركزي در اطراف ساختمان مدفون در زير زمين ،دما را در تابستان خنك و در زمستان گرم نگه مي دارد. درخت كاجي كه از محوطه بريده شده به حلقه هايي با ضخامت 80 ميليمتر برش زده شده و در ديوار هاي بتني حياط جا سازي شده طوريكه با فاسد شدن و گذشت زمان ميزبان گياهان كوچك و زندگي جديد باشد. در سايبان چوبي در ورودي خانه كوچك از سيم هاي كششي 39 ميليمتري استفاده شده است. الوار بازيافت شده به قطعات پهن 30 در50 ميليمتر بريده شده و با تسمه فلزي به هم وصل شده اند تا مصالح را نگه دارند. تمام مبلمان داخلي و كمدهاي لباس از چوب هاي باز يافتي درهاي بزرگ كره اي ساخته شده اند. از آتجاييكه اشعار Yoon يون بيانگر اميد به آينده از خطر بزرگي است كه او تلاش مي كرد از طريق خودداري و خود انديشي بر آن فائق شود، اميد ما بر اين است كه اين خانه زير زميني Earth House جايي باشد كه كه ما مادامي كه در عصر حاضر زندگي مي كنيم بتوانيم بر خود تاْملي داشته باشيم. معمار: بي يونگ سو چو Byoungsoo Cho گروه پروژه: Hongjoon Yang, Woohyun Kang, Taehyun Nam مكان : 789-55,Sugok2-ri,Jipyeong-myeon,Yangpyeong-gun Gyeonggi-do,korea

20363418763688072500020104830728.jpg خانه زیرزمینی محصور در طبیعت زیبا

 

 

203634187637744943750201014304948.jpg حیاط خاکی خانه با دیوارهای بتنی

 

 

203634187638474162500201027304168.jpg اتاق های بزرگ با درهای کوچک

 

 

203634187638958693750201015308698.jpg تقسیمات فضایی داخلی

 

 

20363418763929025625020104930258.jpg مبلمان داخلی

 

 

203634187639769006250201036309008.jpg تناسبات درها

 

 

203634187640389943750201038309948.jpg حمام با وان چوبی

 

 

203634187640751350000201015301358.jpg سایبان چوبی

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

20263418755409088125020104930888.jpg

طرح عبادتگاه توسط دفتر معماری سانجو ـ مادریگز طراحی شده بود . این ساختمان در منطقه آلمادن اسپانیا واقع شده است . نمازخانه در راستای بررسی و ایجاد تغییرات درباره یک مکعب تاخورده شکل گرفته است . ایده طرح قراردادن تعدادی اشیاء مرتبط در درون یک سایت بوده است . سایت مجموعه ای از اشیاء چون خانه – عبادتگاه – پاویون شکار و اقامتگاه نگهبان را به هم متصل مینماید . اینگونه طراحی سایت از دو جنبه دارای اهمیت است . نخست آنکه امکان پاسخ های مختلف به رابطه بین بسترطرح و اشیاء را امکان پذیر میکند و دوم آنکه به طرح این امکان را میدهد که در بخش هایی نمادین و در بخش های دیگر آرام و خصوصی ظاهر شود . طرح نمازخانه به صورت باز طراحی شده است و نیازی به نورمصنوعی ندارد . ایجاد تاکید و محوریت در فضا از طریق رابطه ای میان فرم خارجی و فضای داخلی ایجاد شده است . در واقع تنها صلیب و ایجاد تمرکز از طریق پرسپکتیو یک نقطه ای جلوه نمادین به پروژه داده اند .

202634187555362756250201056302758.jpg روند طراحی با کاغذ تا خورده

 

 

202634187555734787500201033304788.jpg روند طراحی حجم خارجی با ماکت

 

 

20263418755629056875020102930568.jpg حجم خارجی

 

 

20263418755683072500020102330728.jpg ایده طرح قراردادن تعدادی اشیاء مرتبط در درون یک سایت بوده است .

 

 

202634187557185725000201058305728.jpg پرسپکتیو داخلی

 

 

202634187557506975000201030306978.jpg مقاطع پروژه

 

 

202634187558078537500201027308538.jpg روند طراحی پروژه و زوایای ایزومتریک آن

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

20163418690500416250020100294168.jpg

سالن کنسرت جدید جزایر قناری یک نمای افتابگیر نیمه هوشمند دارد. ساحل ارسیف در جزیره ی لانزاروت در جزایر قناری بزودی توسط یک سالن کنسرت زیبای جدید اراسته می شود. شرکت معماری هلند,هنری لارسون ,مقام اول در مسابقه ی 2009 برای طراحی ساختار ان را گرفت که پلاسیو کان گرسوس نامیده خواهد شد. شبیه یک قطعه ی زیبای جواهر , سالن کنسرت برای تاکید بر گردشگاه دریایی شهر به نظر می رسد و هویت شهر را بالا می برد. همراه با فرم های قابل توجه ,ساختار شامل تعدادی از طرح های پایدار مانند نمای افتابگیر نیمه هوشمند برای خنک داشتن داخل ,سطوح خورشیدی برای انرژی واب گرم وجمع اوری اب باران . هنری لارسون برای سالن کنسرت از چشم انداز های نا هموار جزیره الهام گرفت. در کنار پارک واقع شده است , بازدیدکنندگان ِ شهر بیرون کشیده می شوند به امید ِ دیدن یک ورودی مشهور در میان ورودی مجلل "فرش قرمز". به دلیل اب و هوای معتدل جزیره قسمتی از فعالیت های سالن کنسرت می تواند در مرکز اجتماع بیرونی اتفاق بیفتد با دیدی بسیار عالی از دریا و از عقب به طرف کوه ها. ساختمان در یک دستگاه افتابگیر خارجی پوشیده شده با خواص بازتابی برای اجتناب از گرمای دوباره. پنجره های عمیق ,برامدگی بزرگ واین پوسته ی نیمه هوشمند نگه می دارد ساختمان را از گرم شدن زیاد , به حداقل سر وصدا در داخل , و همیشه به تهویه طبیعی کمک می کند. سلول های فتوولتایک خورشیدی برای تولید الکتریسیته در پوسته ی خارجی گنجانده شده اند مادامیکه سیستم های حرارتی خورشیدی اب گرم خانگی را گرم می کنند. اب های هدر رفته از سینک ها همراه با حاصل اب باران برای ابیاری و سیفون توالت استفاده خواهد شد . که به طور طبیعی به نگهداری اب کمک می کند اما بیشترین اهمیت کاهش مصرف انرژی از کارخانه اب شیرین کن جزیره را دارد.

201634186905504162500201050294168.jpg 2

 

 

201634186906094787500201049294788.jpg 3

 

 

201634186906633850000201043293858.jpg 4

 

 

201634186907128693750201032298698.jpg 5

 

 

20163418690744728750020104297288.jpg 6

 

 

201634186907727756250201032297758.jpg 7

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

200634186804119787500201051299788.jpg

فضای داخلی این رستوران با پرده ای از باله های آینه احاطه شده.این باله های نیمه بازتابنده و نامتقارن از سقف آویزان شده اند و می توانند با چرخش خود مانند کرکره ، رستوران را پنهان یا آن را بر روی بوتیکِ همسایه نمایان کنند. فضای داخلی، ویژگیِ یک رستوران رسمی را ندارد و توسط چراغ هایی به شکل دایره در سقف، نور آن تأمین می شود.رستوران دارای کتابخانه ای از کتاب ها و مجلات مد ، بخشی مملو از شامپاین ( منعکس کنندة تصویری از محیطی شاد) و یک بار تندیس گونِ مرکزی است که متریال آن ترکیبی از قلع و روی می باشد. طبقه دوم رستوران مشرف به خیابان بروک –لندن- است و علاوه بر آن شما می توانید به راحتی نمایش مد را (در بوتیک همسایه)از بالا ببینید. رستوران با یک مفهوم جدید و یکپارچه ،برای نشان دادن "یک بازگشت بزرگ به فرم" برقرار شده است و همۀ عناصر طراحی شده ، برای احیای فضای رستوران ، ایجاد شده اند.

200634186804551350000201035291358.jpg فضای داخلی این رستوران با پرده ای از باله های آینه احاطه شده.

 

 

200634186812908225000201030298228.jpg .

 

 

200634186814063068750201026293068.jpg چراغ هایی به شکل دایره در سقف، نور رستوران را تأمین می کنند.

 

 

200634186814675568750201027295568.jpg همۀ عناصر طراحی شده ، برای احیای فضای رستوران ، ایجاد شده اند.

 

 

20063418681498056875020105829568.jpg .

 

 

200634186815409787500201040299788.jpg باله های نیمه بازتابنده و نامتقارن از سقف آویزان شده اند و می توانند با چرخش خود مانند کرکره ، رستوران را پنهان یا آن را بر روی بوتیکِ همسایه نمایان کنند.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

19963418594265947500020105289478.jpg

در این خانه احساسی از رسیدن به طبیعت و یک محیط زیست منحصر به فرد،در تضاد با تمام خانه های آن شهر وجود دارد.موقعیت ساختمان مکان یابی و ارتباط آن با بادهای غالب،نقاط احتمالی ورودی،توپوگرافی و پوشش گیاهی در نظرگرفته شده و کاملأ با محدودیت های سایت همخوانی دارد. معماران استرالیایی (کارلِس رایان وپرَهران) به ایدۀ بطری کلاین (تصویر شماره 9) به خاطر زیبایی آن گرایش داشتند و به قرار دادن اتاق ها درون بطری، به شکل اشیاء جا داده شده درون آن ، نگاه می کردند. ساختمان دارای یک ساختار مارپیچی ، سبک و تا حد زیادی مزین به صفحات ضد احتراق ِفلزی و سیمانی است.حیاط مرکزی وظیفۀ سرمایش و تهویۀ متقاطع را دارد.پنجره ها از چوب بامبو هستند و نور مصنوعی برای کارایی بهتر آن انتخاب شده.

199634185943035412500201043285418.jpg 2

 

 

19963418594322635000020102286358.jpg 3

 

 

199634185943397600000201019287608.jpg 4

 

 

199634185943535100000201033285108.jpg 5

 

 

199634185943765100000201056285108.jpg 6

 

 

199634185943942600000201014282608.jpg 7

 

 

199634185944126350000201032286358.jpg 8

 

 

199634185944326193750201052286198.jpg 9

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

208634188753593537500201059313538.jpg

گروه معماران پاتکائو Patkau برنده مسابقه طراحی شش خانه در محدوده خانه آبشار Fallingwater فرانک لویدرایت Frank Lloyd Wright در پنسیلوانیا شدند. این خانه ها در چشم انداز بیر ران نیچر رزرو Bear Run Nature Reserve پنهان شده اند و استراحتگاهی است برای کسانیکه در برنامه های مؤسسه آموزشی خانه آبشار شرکت می کنند. هیئت داوران این گروه را به عنوان برنده مسابقه طراحی کلبه هایی جهت حمایت از بر نامه ریزی های آموزشی در محل شاهکار فرانک لویدرایت Frank Lloyd Wright در فایت کانتی Faytte County انتخاب کرد. مقام دوم این مسابقه به گروه معماران وندل برنت Wendell Burnette و السون کاندیگ Olson Kundig و مقام سوم به گروه معماران سیاتل، واش Architects of Seattle, Wash تعلق گرفت. برنده شدن طرح شش کلبه کوچک و پایدار معماران پاتکائو Patkau به عنوان پیش درامدی بر طرحی کلان تر با هدف افزایش سرمایه گذاری در ان منطقه شناخته می شود، هیئت داوران در مورد برنده شدن این طرح اظهار داشتند: " طرح از نظر مهارت و ظرافت طرحی برانگیزنده است و از این وجه که معماران تا کجا می توانند پیش بروند نیز قابل تامل می نماید، توانایی طرح تنها در آنچه که در بر می گیرد نیست بلکه در اثری است که از خود بر جای می گذارد." سازمان محیط زیست پنسیلوانیا Western Pennsylvania Conservancy که وظیفه نگهداری و محافظت از خانه آبشار را بر عهده دارد، کلبه ها را در زمینی به مساحت 5000 جریب در اطراف خانه آبشار کمی دورتر از خود خانه خواهد ساخت. مسابقه طراحی اولین فعالیت از این دست است که خانه آبشار برای احداث ساختمان هایی در آن محل از آن حمایت کرده. کلبه های جدید با هدف گسترش ظرفیت اسكان شرکت کنندگان در برنامه های متنوع آموزشی خانه آبشار ساخته شده اند این فرایند یک الگوی منحصر به فرد آموزشی مناسب گروه های سنی گسترده و مردم پنسیلوانیای غربی و مناطق اطراف آنجاست. لیندا واگونر Lynda Waggoner رئیس خانه آبشار و نائب رئیس سازمان محیط زیست پنسیلوانیای غربی اظهار داشت : "زمانیکه ادگار کافمن Edgar Kaufmann خانه آبشار را به سازمان حفظ محیط زیست پنسیلوانیا واگذار کرد ان را برای عموم قابل دسترس نمی دانست ، بلکه آن را صرفا پتانسیلی می دانست برای پیشبرد معماری و درک و احساس بیشتر آن". او ادامه می دهد:" خانه آبشار رشد کرده و باز هم رشد خواهد کرد." و ما احساس می کنیم که برنده شدن طرح توسط معماران پاتکائو این اجازه را به خانه آبشار می دهد تا با نمایش وجوه بلقوه اش اصولی که ما ان ها را تعقیب می کنیم بسط دهد: طراحی خوب در هماهنگی با طبیعت.

208634188754915256250201011315258.jpg نمايي از خانه هاي مخفي در چشم انداز Bear Run Nature Reserve

 

 

20863418875545338125020105313388.jpg استراحتگاه بازديدكنندگان

 

 

208634188755884162500201048314168.jpg فضاي داخلي

 

 

208634188756446662500201044316668.jpg نماي خارجي

 

 

208634188757559318750201035319318.jpg دور نماي سايت

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

20563418779131010000020101130108.jpg

معماران وَریوس این ساختارِ پویا و بیضی شکل را در نروژ طراحی کردند.خواسته مشتری برای پروژه ، یک محل اجرای ( نمایش یا مسابقه و...) سبک و به راحتی قابل حمل که نیازهای فنی آنها را برای صفحه های نمایش و طرح ریزی یک سیستمِ صدای محیطی، برآورده کند و در عین حال یک ساختار منحصر به فرد و نمادین را ایجاد کند. طرح فعلی ، این پروژه را به بزرگترین انجامگاه سیار (mobile venue)در دنیا تبدیل خواهد کرد. پایداری ؛ یک موضوع پیچیده برای پروژه ای قابل حمل با این ابعاد است. هدف اصلی ما ایجاد یک ساختار ِ تا حد امکان سبک و جمع وجور است که بتواند حجم و وزنِ جابه جایی آن را کاهش دهد. به عنوان مثال : از لوله های متورم شدة شش ضلعی با پوسته های PVC در پوستة بیرونی به کار رفته که مقاوم در برابر آتش سوزی و 100% قابل بازیافت می باشد. کل پروژه در30 کانتینر قابل حمل است ، که حجم ِ حمل ِ آنها ،4% از حجم محصور در خشکی ، وقتی به طور کامل ساخته می شود را در بر می گیرد.ساختار تنها به دو هفته برای مونتاژ و یک هفته برای جدا سازی ، نیاز به زمان دارد.این تخمین محافظه کارانه است ، اما نشان دهندۀ فوق العاده کم حجم بودن یک ساختار با چنین ابعادیست.

205634187791579475000201037309478.jpg Exterior Perspective, Giza, Egypt

 

 

205634187791996975000201019306978.jpg Exterior Perspective, London, UK

 

 

205634187792361350000201056301358.jpg Interior Perspective, Paris, France

 

 

205634187792669475000201026309478.jpg Open Stage Configuration, Chicago, USA

 

 

205634187792995568750201059305568.jpg Interior Perspective, Perfromance Space

 

 

205634187793407443750201040307448.jpg Night Shot, Shanghai, China

 

 

205634187794103381250201050303388.jpg ساختارِ پویا و بیضی شکل

 

 

205634187794916506250201011306508.jpg Full Scale Mock-UP

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

198634185565428850000201022288858.jpg

طرح پیشنهادی معماران لبنانی آتلیه هاپسیتوس برای اداره مرکزی جدید بانک BLC در بیروت ، به شکل کنسولی خواهد بود بر فراز ساختمان موجود. اداره مرکزی BLC موجود ، بعد از نوسازی در طبقه زیرزمین به ساختمان جدید متصل خواهد شد.

19863418556606088125020102628888.jpg ساختمان جدید روی ستون هایی در سطح طبقه اول نگه داشته خواهد شد تا فضاهای شهری زیادی را در سطح زیرین خود جای دهد.

 

 

198634185566819943750201041289948.jpg این طرح یکی از دو برنامه ای است که برای مسابقه نهایی ارائه شده که تا دو ماه آینده در مورد آنها تصمیم گیری می شود. پروژه انتخاب شده به عنوان یکی از فینالیست ها:

 

 

198634185567446350000201044286358.jpg این پروژه عبارت است از خلق یک نشان اختصاصی برای شهر بیروت ، با توسعه ساختمان موجود بدون خراب کردن آن . ما پروژه ای را به وجود آوردیم که در نتیجه آن ، ساختار جدید گوشه ای را با ساختمان موجود قسمت می کند و کنسولی می شود بر فراز آن.

 

 

198634185567972443750201037282448.jpg وجود ساختمان موجود در گوشه سایت ، برای ما نکته ای مبهم بود . اگرچه لزوماً تصویری در خور برای ساختمان جدید BLC محسوب نمی شد ، اما نقش کلیدی را در سایت ایفا می کرد .

 

 

198634185568467443750201026287448.jpg برای رفع این مسئله ما طرحی را در نظر گرفتیم که در نتیجـۀ آن، ساختار جدید گوشه ای را با ساختمان موجود قسمت می کند و کنسولی می شود بر فراز آن. در این صورت ، دو ساختار متفاوت قدیم و جدید مکمل یکدیگر شده ، و در همزیستی با یکدیگر کار می کنند .

 

 

198634185569299787500201049289788.jpg ما برای ادارۀ مرکزی BLC در صدد آن هستیم که با طرح خود تاریخ بانک را منعکس کرده و آیندۀ آن را توسط یک استراتژی طرح که به صورت مشهود به سایت واکنش نشان می دهد ، برنامه ریزی کنیم. همانند مدیریت جدید BLC ، ما تصمیم گرفتیم با پذیرفتن ساختار موجود ، ساده و مؤثر کردن آن ،و همچنین اصلاح جنبه های غیر عملکردی اش ، از آن به عنوان نقطۀ حرکت در کمپوزوسیونی دینامیک ، غیر طبیعی و منحصر به فرد که در اطراف و بالای آن رشد می کند، استفاده کنیم. ما عقیده داریم که بانک BLC به بهترین شکل ، توسط پروژه ای که با فضاها و دورنماهای فریبنده خود را به بافت شهری ارائه می کند ، اجرا خواهد شد . تا با به کارگیری نماهای خارجی هرمسی و بیگانه که اغلب مشخص کنندۀ شرکت های بزرگ هستند . چشم انداز خیابانی که ما در نظر گرفتیم ، تصویری از یک بانک را به نمایش می گذارد که در حال ترقی و پیش روی است ، آگاهی مدنی دارد و محیطی با کیفیت را به مشتریان و هم چنین کارمندان خود عرضه می کند .

 

 

198634185569753850000201035283858.jpg طرح پروژه بر اساس یک رفتار ناخودآگاه شکل گرفته ،که توسط خود سایت و نیاز پروژه، به وجود آمده است . ما با ایده ها و فرم های متفاوت بازی کردیم که شکلی مشهود و خود انگیز خود را تحمیل کرد؛ پروسه ای که به طرح اثری خارج از قرارداد های معمول داد .

 

 

198634185570238068750201023288068.gif کل پروژه نشانی اختصاصی ، جالب و قابل رؤیت است که با به کارگیری تمام راه های ممکن ، ادارۀ مرکزی بانک را درون قرن بیست و یکم فرو می کند . این پروژه در طراحی ،در یکپارچه سازی خود با ساختمان موجود ، در شیوه ای که سایت را معرفی می کند ،در استفاده از ایستایی ، در آینده نگری برای خدمات اجتماعی ، و در راه حل های ساختاری جسورانه ای که باعث ممکن شدن طرح می شود ، بسیار نو آور و منحصر به فرد است .

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

191634185267905725000201030275728.jpg

مرکز مراقبت های روزانه جزیره کراینبورچ، با مساحت 1140 متر مربع توسط مون و بویمن در نوتدروپ هلند در سال 2006 ساخته شد. این مرکز مراقبت روزانه برای افراد معلول ذهنی،در آخرین جزیره از ردیف جزایر قرار گرفته است.ردیف جزیره ها پشت سر یک دیگر سازمان فضایی یک گستره تازه توسعه یافته شهری را شکل می دهد. از نقطه نظر طراحی شهری، یک حجم چندین طبقه برای یک چنین وضعیتی مناسب تر بود. با این حال، به دلیل ماهیت کاربری ان ،کارفرما درخواست یک ساختمان یک طبقه را کرد. برای حل این پارادکس میان ماهیت کاربری و ماهیت مکان، فرم بنا به گونه ای که الزام شهری برای یک تکید بصری را تامین نماید طراحی شد. جزیره و ساختمان به گونه ایی در یکدیگر ترکیب شدند که منظر تندیس گونه ایی از سقف و نما شکل گیرد بیمارانی که ساختمان برای آنها ساخته شده عمدتا محدودیت های ذهنی دارند.از نظر ذهنی، آنها همسطح با یک کودک 0-18 ماهه هستند. علاوه بر این، بسیاری از آنها از نظر فیزیکی و توان مندی های بصری نیز معلول هستند.از همین رو ساختمان با مد نظر قرار دادن دقیق جنبه های فیزیکی و حسی طراحی شده است . روشنایی و نورپردازی توجه به رنگ و دیگر جنبه ها هم چون حس لامسه که بر بیماران تاثیر دارد نیز مد نظر امده است تا مستقیما بر تندرستی بیماران تاثیر گذارد و ساختمان نسبت به فهم و احساس بیماران پاسخ گو باشد.

19163418526850025625020103027258.jpg Plan

 

 

191634185268708850000201050278858.jpg Section

 

 

191634185268928225000201012278228.jpg Section2

 

 

19163418527061994375020101279948.jpg 2

 

 

191634185271144631250201054274638.jpg 3

 

 

191634185271512756250201031272758.jpg 4

 

 

191634185271699318750201049279318.jpg 5

 

 

191634185271932131250201013272138.jpg 6

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

1906341845026607250002010626728.jpg

مایکل یانگ اهل هنگ کنگ، یک نمایشگاه کالا برای نمایش مواد جامد در شانگهای طراحی کرده که شامل سازه های پیش ساخته با استفاده از ماشین آلات می باشد.یکی از ویژگی های اصلی این نمایشگاه ، یک دیوار منحنی شکل با تکنولوژی سه بعدی"سی ان سی" است که با هزاران آجر کوریَن مونتاژ شده تا یک ساختار مایع-جامد را به وجود آورد. یانگ ایده طرح خود را از کنار هم قرار دادنِ فرهنگ شرق و غرب ، تاریخ غنی هنر چین ، تکنیک های ساختمانی همراه با تکنولوژی مدرن برگرفته. به گفتۀ طراح: گالری یک قدم به سمت تجربه و کشف می رود. بازدید کننده در طول نمایشگاه با طراحی های برای بازار پیشرفته چین، فضای داخلی جدید برای قطار هایی با سرعت بالا،برخی حمام و آشپزخانه های مدرن،لوازم خانگی ظریف ، دکوراسیون دیوارهای لوکس و مبلمان با سبک منحصر به فرد آشنا می شود وگالری با قطعات هنری برتر تکامل پیدا می کند که صحنۀ خوبی برای نشان دادنِ چگونگی استفاده از سطوح جامد کوریَن به عنوان یک ماده الهام بخش برای طراحی کاربردهای مسکونی و تبلیغاتی میباشد.

19063418450322510000020102265108.jpg یکی از ویژگی های اصلی این نمایشگاه ، یک دیوار منحنی شکل با تکنولوژی سه بعدی"سی ان سی" است که با هزاران آجر کوریَن مونتاژ شده تا یک ساختار مایع-جامد را به وجود آورد.

 

 

19063418450372072500020105226728.jpg مبلمان با سبک منحصر به فرد

 

 

190634184504061193750201026261198.jpg حمام و آشپزخانه های مدرن

 

 

190634184504385256250201058265258.jpg حمام و آشپزخانه های مدرن

 

 

190634184504654006250201025264008.jpg دکوراسیون دیوارهای لوکس

 

 

190634184505376506250201037266508.jpg نمایشگاه کالا برای نمایش مواد جامد

 

 

190634184505701818750201010261818.jpg گالری یک قدم به سمت تجربه و کشف می رود

 

 

190634184506579475000201037269478.jpg گالری با قطعات هنری برتر تکامل پیدا می کند.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

4663406361734913625020103489134.jpg

پایداری کره ی زمین و احتیاج به سکونت در آن ، موضوعاتی اند که هر روز نیاز به کانسپت هایی نو را در طراحی فضاهای سکونتی ، بیشتر و بیشتر توجیه می کنند ؛ کانسپت هایی که واقعیات روز را در بر گرفته و رویکرد خاصی به وجوه معمارانه و ساختاری پروژه و چرخه ی زندگی همان بنا دارند. ساختار واحد مسکونی پرتابل ، طرح فیلیپه کامپولینا ی برزیلی ، نیز رهیافتی محیطی و اجتماعی دارد. ساختار کلی مجموعه را سه بخش عمده تشکیل داده اند : یک آسانسور برای جابجایی عمودی واحدهای مسکونی ، یک برج ( که خود تشکیل شده از یک دستگاه پله ، آسانسور و فضایی برای ذخیره ی آب ) و در نهایت یک ساختار شبکه مانند با شش شکاف در هر طبقه برای قرار گیری واحد های مسکونی ؛ به اضافه ی ریل هایی افقی که قابلیت هر گونه جابجایی در سطوح افقی را فراهم می کنند. هر واحد متشکل است از سیستمی مدولار با الگویی از صفحات OSB استاندارد به اضلاع 1.22 متر و 2.44 متر که عرصه های مسکونی انعطاف پذیر آن در مراحل مخلف قابلیت جمع شدن و جابجایی خواهند داشت. مدول ها در هر واحد دو مکعب مستطیل را شکل داده اند که به آن ها قابلیت انقباض و جمع شدن در قالب یک مکعب مستطیل را می دهد .مساحت این مکعب مستطیل در حالت فشرده هفده و در حالت گشوده سی و دو متر مربع است. اتاق نشیمن ، غذاخوری ، حمام و اناق خواب عرصه های هر واحد را شامل می شوند. همچنین برای هر خانه به طور جداگانه ، عایق های آکوستیک و حرارتی در یک قاب فولادی سخت تعبیه شده است . از دیگر قابلیت های شگفت انگیز برای هر واحد ، قابلیت تغییر منظر و دید تا بیست درجه ، بدون ایجاد اختلال در کارکرد واحد مجاور است. اسکلت کلی بنا به گونه ای است که نخستین طبقه در ارتفاع 9 متری از سطح مرکز شهری زیر آن قرار گرفته است . در نهایت هر واحد تشکیل شده از : سازه ای با قاب فولادی ، دیوارهای عمودی با صفحات OSB و عایق حرارتی و آکوستیکی ، پنجره هایی با شیشه های پیش تنیده ، سقف و دیوارهای سبز و سیستم استفاده ی دوباره از آب. با توجه به قابلیت گسترش طرح در دو جهت عمودی یا افقی ، بسته به نیاز این طرح برای مراکزی با ازدیاد بالای جمعیت در شهرهای بزرگ، همچون هتل ها یا مجتمع های مسکونی مناسب خواهد بود.

4663406361839241750020101982414.jpg یک واحد مسکونی در حالت گشوده شده

 

 

4663406361871538625020105185384.jpg یک واحد مسکونی در حالت فشرده و جمع شده

 

 

4663406361963788625020102387884.JPG الگوی قرار گیری واحدها در برج اصلی

 

 

4663406361996507375020105685074.jpg الگوی قرار گیری واحدها در برج اصلی

 

 

4663406362026835500020102688354.jpg نمای داخلی هر واحد مسکونی

 

 

4663406362076429250020101684294.jpg دید افقی از بالای برج

 

 

4663406362162319875020104283194.JPG واحد مسکونی با قابلیت جابجایی

 

 

4663406362273569875020103385694.JPG قرار گیری نخستین طبقه ی برج در ارتفاع 9 متری از سطح زیرین

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...