sam arch 55879 اشتراک گذاری ارسال شده در 15 آذر، ۱۳۹۲ معرفی و خلاصه ای از کتب برتر معماری 9 لینک به دیدگاه
delovan20 1048 اشتراک گذاری ارسال شده در 17 آذر، ۱۳۹۲ کتاب مرجع کانسپت،واژگان فرم های معماری نوشته:ادوارد ت.وایت ترجمه:هدی کیانی،عبدالرحمن ماه وش 10 لینک به دیدگاه
masi eng 47044 اشتراک گذاری ارسال شده در 26 اسفند، ۱۳۹۲ شهر بازی؛ فضاهای کودکانه وسیع (طراحی فضاهای تفریحی1) [*=center]قطع: خشتی [*=center]دیگر ویژگیها: مصور , جدول , عکس [*=center]نویسنده: کارلز بروتو [*=center]مترجم / مترجمان: لیلا پهلوان زاده [*=center]چاپ متن: رنگی - - - به روز رسانی شده - - - طراحی فضای بازی ********************* زمین بازی (طراحی فضاهای تفریحی2) قطع: خشتی دیگر ویژگیها: مصور , پلان / نقشه , عکس نویسنده: کارلز بروتو مترجم / مترجمان: لیلا پهلوان زاده چاپ متن: رنگی 6 لینک به دیدگاه
R.Irankhah 25490 اشتراک گذاری ارسال شده در 12 اردیبهشت، ۱۳۹۳ کتاب “کامران دیبا و معماری انسان دوستانه” جریان معماری که توسط کامران دیبا و همدورهایهای او به وجود آمد، بسیار سریع رخ داد، آن هم در زمانی که صنعت، فرهنگ، ساختار، معماری و بسیاری عرصه های دیگر در کشور رو به شکل گرفتن و متحول شدن بود. مدتی طولانی از آغاز ساخت وسازهای بنیادین شهری و کشوری و تقویت حضور مردم در عرصه سیاسی و بهتر شدن اقتصاد داخلی نمی گذشت و رجال سیاسی عزم سوق مملکت به سمت فرهنگ و تمدن غربی را داشتند. رابطه با کشورهای اروپایی و آمریکایی بهشدت جان گرفته بود و بسیاری عرصهها را تحتالشعاع قرار میداد. کامران دیبا در همچون زمانی، پس از کسب تحصیلات عالی و علاقه شدیدی که به وطن داشت، به ایران بازگشت و نهایت تلاش خود را برای بهتر کردن امور مرتبط با “معماری و مردم” به کار بست. در یک نگاه واقعبینانه باید اذعان داشت که دیبا در یک دهه فعالیت فشرده و سخت در زمینه معماری و هنر، تمام توان خود را به کار بست و حتا سلامت خود را به خطر انداخت تا به هدف خود که همان فراگیر کردن معماری مردمی و انساندوستانه در کشورش بود، نزدیکتر شود. چنان که دکتر علی اکبر صارمی نیز بیان میدارد: «در آن زمان، نگاه سایر معماران کشور به نوعی آمیخته با نوستالژی و بر پایهی احساسگرایی بود. اما دیبا نگاه منطقیتری به معماری ایران داشت». او با عشق کار میکرد و پیوسته به اعتلای فرهنگی و فراهم آوردن رفاه و آسایش افراد میاندیشید. “ما عشق میورزیم، پس میتوانیم”. شاید این عبارت ساده ترین توصیف شیوا از ذهنیت و پیام دیبا باشد. در کلام او پیوسته این لغات جاری بود: «مردم ببینند، مردم یاد بگیرند و مردم لذت ببرند.» جایگاه والای کامران دیبا در عرصهی معماری، فرهنگ و هنر و نیز تلاش او در جهت ارائهی معماری انساندوستانه قابل تقدیر و ماندگار خواهد بود. در این کتاب سعی بر این است که با معرفی و بررسی آثار، پروژهها و سیر تکامل حرفهای کامران دیبا، تا حدی هرچند کوچک، قدرشناس او و معماران معاصر ایران بوده و با تحلیل پروژههای پیشگامان معماری ایران، راهگشای نسل جدید معماری باشیم تا به تدریج الگوهای صحیح و جهتمندی برای این مرز و بوم رقم بزنیم. 6 لینک به دیدگاه
zahra22 19501 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 اردیبهشت، ۱۳۹۳ نویسنده : جودت، محمدرضا,کوک، کاترین,ویگلی، مارک ناشر:گنج هنر اين مجموعه دربرگيرندهي مقالاتي است در خصوص معماري و شهرسازي با اين عناوين: پيشگامان روس/ كاترين كوك، معماري ديكانستر آكتيويست/ مارك ويگلي، معماري ديكانستراكشن/ جفري برودبنت، گفت و گوي چارلز جنكز با پيتر آيزنمن، فلسفهي ديكانستراكشن/ جفري برودبنت، گردهمايي شهر بردين كه دربرگيرندهي چيكدهي مذاكرات كورت، فارستي (مدير مركز گتي، ويژهي تاريخ هنر و تبار انسان)، اكيراآسادا (تئوريسن اقتصاد) و ژاك دريدا (فيلسوف فرانسوي كه بررسي خود دربارهي زبان را با فراگيرترين شيوه به مطالعهي زيست تاريخي تعميم ميدهد) است. و سرانجام مقالهي بنيان مديريت اقتصادي شهرهاي پشتيباني كنندهي صنعتي ـ معدني/ فريبرز رئيسدانا كه اين مقاله خلاصهاي است از يكي از چند حوزهي اصلي بررسي شهر جديد پولادشهر. در خصوص معماري ديكانستراكشن در كتاب تصريح گرديده است: معمار ديكانستراكتيو كسي نيست كه ساختمانها را بيدفاع ميسازد، بلكه كسي است كه مشكلات اصلي درون ساختمانها ـ يعني تركهاي ساختاري ـ را تعيين ميكند. معمار ديكانستراكتيو، فرمهاي خالص سنت معماري را مانند پزشك روي تخت، معاينه ميكند و علايم بيماري ناشي از ناخالصي را تشخيص ميدهد. ناخالصي با ريشخندي بزرگوارانه و شكنجهاي خشن به سطح آورده ميشود. فرم استيضاح ميشود. اما اين خشونت براي فرم، جنبهي خارجي ندارد. اين به معني چند دستگي، چندبخشي يا پارگي و يا گسيختگي نيست. آشفتن فرمي از سمت خارج، صرفا تهديد كردن آن فرم نيست، بلكه براي آسيب رساندن به آن يا پيراستن آن است. 5 لینک به دیدگاه
zahra22 19501 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 تیر، ۱۳۹۳ بررسی اقلیمی ابنیه سنتی ایران نویسنده : وحید قبادیان معرفي مختصر كتاب: ((ابنيه سنتي ايران)) در سه بخش و چهارده فصل تنظيم شده است .بخش اول اقليم و تقسيمبندي معماري اقليمي ايران نام دارد .در اين بخش، ابتدا از عوامل اقليمي و خصوصيات هر يك از آنها سخن به ميان ميآيد، سپس تقسيمبندي و شرايط آب و هوايي مناطق مختلف ايران بررسي ميشود .بخش دوم ذيل مبحث ((شهر، اقليم و ساختمان)) شامل اين مباحث است :سازمان فضاي شهري، ابنيه تجاري مذهبي، حمام، پل، كاروانسرا، و نظاير آن .بخش سوم به آمار وضع هوا، مصالح، فهرستها، نقشهها، و همانند آن اختصاص دارد. 4 لینک به دیدگاه
sam arch 55879 اشتراک گذاری ارسال شده در 7 مرداد، ۱۳۹۵ نویسندگان: سیدغلامرضا اسلامی، حامد کاملنیا ناشر: انتشارات دانشگاه تهران تاریخ: 1393 (چاپ دوم) قیمت: 36،000 تومان فهرست مطالب فصل اول: معماری مشارکتی ـ معماری جمعی فصل دوم: نظریهها و تجارب رویکرد جمعی در معماری فصل سوم: طراحی جمعی بر مبنای علوم رفتاری فصل چهارم: الگووارههای طراحی جمعی در معماری فصل پنجم: به سوی معماری درمانگر معماری جمعی (Community Architecture)، رویکردی در معماری است که با مشارکت فعال استفادهکنندگان صورت میگیرد و معمولا محدود به یک گروه اجتماعی خاص است. این رویکرد بیشتر مبتنی بر باورها، ارزشها و نیازهای جمعی مشترکی است که از طریق درک الگوهای رفتاری و در یک اجتماع با ویژگیهای معین و با تکیه بر فاکتورهای «احساس جمعی» تحقق میپذیرد. این کتاب که حاصل پژوهشهای صورتگرفته در حوزه معماری جمعی، در فاصله سالهای 1382 تا 1387، در دانشگاه تهران است، سعی دارد تا به مبانی این موضوع که کمتر به آن پرداخته شده است و نیز نمونههای موفق در این بخش توجه کند. 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده