رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

ابعاد مشارکت در تصميم‌گيری

 

مشارکت در تصميم‌گيری مفهومی چند چهره است؛ آن را می‌توان از جنبه‌های گوناگون تجزيه و تحليل کرد از جمله: موضوعاتی که پوشش می‌دهد، سطح سازمانی که در آن اجرا می‌گردد، ميزان نفوذی که کارکنان اعمال می‌کنند، دامنه افرادی که در سيستم مشارکتی درگير می‌شوند، و سرانجام از لحاظ مبانی قانونی، درجه موفقيت يک برنامه مشارکتی تا حدودی به سازگاری اين ابعاد و تأثير متقابل آنها بستگی دارد. به عنوان مثال، در سازمانها تجربه نشان داده است که فرمهای مستقيم مشارکت در سطوح پايين سازمان و فرمهای غيرمستقيم در سطح استراتژيک سازمان بيشتر موفق هستند.

 

مقاله حاضر که ابعاد و سازوکارهای تصميم‌گيری مشارکتی را مورد بحث قرار می‌دهد، اين امکان را برای سازمانها، در بخش خصوصی و دولتی، فراهم می‌سازد که در مرحله طراحی و استقرار برنامه‌های مديريت مشارکتی، به ابعاد تصميم‌گيری مشارکتی و نيز به اين نکته توجه داشته باشند که ترکيبهای مختلف اين ابعاد، طرحهای ساختاری متفاوتی را به وجود می‌آورد که ممکن است موفقيت مديريت مشارکتی را تحديد يا ترغيب کند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 1
لینک به دیدگاه
  • پاسخ 141
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

  • 3 هفته بعد...

بنیادهای سازمانی برای پیاده سازی موفق مدیریت کیفیت

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

دانلود مقاله مدیریت با عنوان :

 

ارتباط بین بازده پرتفوی با ریسک سیستماتیک و اهرم مالی در صنایع پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

دانلود مقاله مدیریت با عنوان :

 

استفاده از رویکرد برنامه ریزی فازی آرمانی در طراحی مدل جایابی تسهیلات سه سطحی با معیارهای چندگانه

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

دانلود مقاله مدیریت با عنوان :

 

بررسی و تحلیل مزیت نسبی در صنایع استان کردستان با استفاده از روش تعیین و تفکیک پایه اقتصادی

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 1
لینک به دیدگاه

ارتباط بین بازده پرتفوی با ریسک سیستماتیک و اهرم مالی در صنایع پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 1
لینک به دیدگاه

ارایه یک مدل ریاضی برای یکپارچه سازی زمانبندی و حمل و نقل در زنجیره تامین چند کارخانه ای

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 1
لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

بهینه سازی

بهينه سازی و طبقه بندی آن

 

بهينه سازي يافتن «بهترين» جواب در خروجي از يك تابع يا فرآيند ، بوسيله تغيير ورودي هاي يك سيستم مي باشد. واژه «بهترين» بيان مي دارد كه بيش از يك جواب و راه حل براي مساله وجود دارد . كه يافتن بهترين جواب (جواب بهينه) بستگي به مساله در دسترس ، روش حل و خطاي مجاز دارد .

شكل 1 الگوريتمهاي بهينه سازي را به شش رده تقسيم مي كند . هيچكدام از اين شش شاخه بطور كامل مستقل از هم نيستند. براي مثال يك مساله بهينه سازي ديناميك مي تواند مفيد يا غير مفيد باشد . به علاوه تعدادي از متغيرها ممكن است گسسته و تعدادي ديگر پيوسته باشند.

1- بهينه سازي حدس و خطا مربوط به بهينه كردن فرآيندهايي ست كه تنظيم متغيرها ي ورودي موجب تاثير برخروجي فرآيند مي شود بدون اينكه درباره مكانيسم و جزئيات انجام فرآيند اطلاعات كافي داشته باشيم .

يك مثال ساده مساله تنظيم آنتن گيرنده تلويزيوني مي باشد كه حركت دادن آنتن موجب تحت تاثير قرار دادن تصوير گيرنده مي شود .بدون اينكه اطلاعاتي از مكانيسم انجام اين تغيير داشته باشيم .

2- اگر تنها يك متغير وجود دارد ، بهينه سازي يك بعدي ست

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
يك مساله كه داراي متغيرهاي بيشتر از واحد باشد نياز به انجام بهينه سازي چند بعدي ست . بديهي است كه هرقدر تعداد متغيرها بيشتر باشد بهينه سازي مشكل تر است . بهينه سازي چند بعدي عموما با تقريب زدن به يك سري بهينه سازي يك بعدي انجام مي شوند .

3- بهينه سازي ديناميك به اين معني ست كه خروجي تابعي از زمان مي باشد ، در حالي كه استاتيك به معني مستقل بودن بهينه سازي از تاثير زمان مي باشد . هنگامي كه شما در نواحي شهر «بستن» سكونت داريد ، راههاي مختلفي وجود دارد تا شما به «دالاس» سفر كنيد .

اما بهترين مسير كدام است ؟ در نگاه اول ، ما با يك مساله بهينه سازي استاتيك سر و كار داريم و مساله مي تواند با استفاده از يك نقشه يا كيلومتر شمار يك اتومبيل حل شود. اما در واقع اين مساله ساده نيست! زيرا كوتاهترين مسير الزاما سريع ترين مسير نيست . يافتن سريعترين مسير يك مساله ديناميكي ست كه جواب به زمان روز، آب و هوا ، حوادث و ... بستگي دارد . براي يافتن بهترين جواب حل مساله به صورت استاتيكي مشكل است اما با اضافه شدن بعد زمان امكان حل مساله (به صورت ديناميكي) افزايش مي يابد .

 

متن کامل مقاله بهينه سازی و طبقه بندی آن را از لینک زیر دانلود فرمایید:

 

دانلود کنید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

پسورد :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

الگوريتم جديدی برای حل مسأله مسيريابی-موجودی با ارسال مستقيم

 

 

چكيده

 

اين مقاله به بررسي مسأله مسيريابي-موجودي چند محصولي چند دوره اي در يك زنجيره تأمین دو سطحي؛ شامل يك توليدكننده و مجموعه اي از خرده فروشان اختصاص دارد. در مسأله مورد بررسي، علاوه بر مديريت موجودي و برنامه ريزي توزيع، برنامه ريزي توليد نيز در نظر گرفته شده است. مسأله با هدف کمينه سازي مجموع هزينه هاي سيستم شامل هزينه هاي راه اندازي، توزيع و نگهداري موجودي مدلسازي شده است. محصولات توسط ناوگاني از وسایل حمل همسان با ظرفيت محدود تحت استرات‍ژي ارسال مستقيم به خرده فروشان تحويل داده مي شوند. همچنين، ظرفيت توليد و نگهداري محدود و كمبود غيرمجاز فرض شده است. نشان داده شده است كه مسایل مشابه بدون در نظر داشتن برنامه ريزي توزيع در زمره مسایل با پيچيدگي سخت قرار دارند، بنابراين مسأله فوق نيز، مسأله اي با پيچيدگي سخت است. از اين رو، در اين مقاله الگوريتم بهينه سازي گروه ذرات بهبوديافته جديدي براي حل آن توسعه داده شده است. الگوريتم پيشنهادي از دو بخش مجزا تشكيل شده است. نخست، مقادير متغيرهاي صفرويك با استفاده از الگوريتم پيشنهادي تعيين و سپس با حل يك مدل برنامه ريزي خطي، مقادير متغيرهاي پيوسته محاسبه مي شود. کارايي الگوريتم پيشنهادي با استفاده از مسایل نمونه تصادفي متعددي با الگوريتم هاي ژنتيک و بهينه سازي گروه ذرات مقايسه شده است. نتايج محاسباتي بيانگر عملکرد بهتر الگوريتم پيشنهادي است.

 

واژه های کلیدی: زنجيره تأمین، مسأله مسيريابي-موجودي، استرات‍ژي ارسال مستقيم، بهينه سازي گروه ذرات، برنامه-ريزي توليد-توزيع.

 

مقدمه

 

 

مسأله مسيريابي-موجودي بسط مهمي از مسأله مسيريابي وسيله نقليه است که در آن تصميمات کنترل موجودي و مسيريابي در هم ادغام مي شوند (كورديو و همكاران ، 2007). مسأله مسيريابي-موجودي بيشتر در سيستم هاي مديريت موجودي توسط فروشنده (VMI) کاربرد دارد. در سيستم هاي مديريت موجودي توسط فروشنده، فروشنده قادر است تا زمانبندي و اندازه تحويل محصول به خرده فروشان را کنترل نمايد. در قبال اين آزادي عمل، فروشنده تضمين مي کند که مشتريان با کمبود مواجه نمي شوند. در روابط سنتي تر ميان فروشنده و مشتري که در آن مشتريان درخواست سفارش محصولات را به فروشنده مي دادند، به دليل زمانبندي سفارشات مشتريان، ممکن است کارايي به شدت کاهش و به نوبه آن هزينه هاي موجودي و توزيع به شدت افزايش يابد. با وجود اين، تحقق کاهش هزينه هاي ناشي از به کارگيري سيستم هاي VMI در عمل ساده نيست به ويژه با افزايش تعداد و تنوع مشتريان اين امر دشوارتر نيز مي شود. با استفاده از مسأله مسيريابي-موجودي دستيابي به اين هدف امکانپذير است. در مسأله مسيريابي-موجودي با تعيين برنامه توزيع بهينه اي که مجموع هزينه ها را کمينه سازد، مي توان به اين هدف دست يافت (كورديو و همكاران، 2007). مسأله مسيريابي-موجودي در پژوهش هاي متعددي بررسي شده است که مرور جامعي از پژوهش هاي پيشين توسط اندرسون و همکاران (2010) ارائه شده است. نويسندگان با بررسي ابعاد صنعتي مسأله، طبقه بندي و مرور جامعي از پژوهش هاي موجود ارائه داده اند.

از جمله استراتژي هاي توزيعي که مي توان در مسأله مسيريابي-موجودي به کار گرفت، استراتژي توزيع ارسال مستقيم است. ارسال مستقيم به حالتي اشاره مي کند که در آن در هر دوره هر وسيله حمل تنها به يک خرده فروش محصول تحويل مي دهد. به دليل سادگي پياده سازي اين استراتژي توزيع در عمل، طبيعي است که در مسأله مسيريابي-موجودي ابتدا چنين استراتژيي بررسي شود. از اين رو، استراتژي ارسال مستقيم در مسأله مسيريابي-موجودي، بطور مکرر در سيستم هاي توزيع صنعتي استفاده مي شود. کارايي استراتژي توزيع ارسال مستقيم حداقل به بزرگي جذر کوچکترين نرخ بهره برداري از وسایل حمل است. به بيان ديگر، در صورتي که نرخ تقاضاي هر خرده فروش 90 درصد ظرفيت وسایل حمل ضرب در کران بالاي فرکانس تحويل به خرده فروشان باشد، آنگاه کارايي استراتژي ارسال مستقيم در حدود 86/94 درصد خواهد بود. کارايي ارسال مستقيم در شرايط خاص، حتي به 100 درصد نيز مي رسد. از اين رو، در بسياري از شرايط استفاده از استراتژي ارسال مستقيم توجيه منطقي دارد (لي و همكاران ، 2010). مقالات مختلفي با تمرکز بر استراتژي ارسال مستقيم، به بررسي مسأله مسيريابي-موجودي پرداخته اند که از آن جمله مي توان به موارد زير اشاره کرد. لي و همکاران (2010) به بررسي تحليلي استراتژي ارسال مستقيم پرداخته اند و کارايي ارسال مستقيم را در شرايط مختلف محاسبه کرده اند. لي و همکاران (2008) مسأله مسيريابي-موجودي را در حالتي در نظر گرفته اند که تأمین کننده تنها يک وسيله حمل در اختيار داشته و در هر دوره تنها مي تواند براي يک مشتري موجودي ارسال کند. نويسندگان الگوريتمي ابتکاري براي يافتن توالي شدني ارائه کرده اند. کمبل و هاردين (2005) با بررسي حداقل تعداد وسایل حمل مورد نياز در مسأله مسيريابي-موجودي با ارسال مستقيم، براي حل مسأله، الگوريتمي حريصانه ارائه داده اند. چنگ و دوران (2004) مدلي براي مسأله مسيريابي-موجودي در زنجيره تأمین جهاني نفت خام ارائه کرده اند که در آن تقاضاي مشتريان و طول زمان سفر، غير قطعي است. همچنين، تقاضاي مشتريان متغير با زمان (پويا) است. در اين مقاله يک سيستم پشتيباني تصميم گيري براي طراحي و کنترل سيستم موجودي و حمل توسعه داده شده است. كليوگت و همکاران (2002) با بررسي مسأله مسيريابي-موجودي تصادفي با ارسال هاي مستقيم و مدلسازي آن به صورت فرآيند تصميم گيري مارکوفي زمان گسسته، روشي تخميني بر مبناي برنامه ريزي پويا براي حل ارائه كرده اند. بارنز شوستر و بسك (1997) به ارزيابي کارايي استراتژي ارسال مستقيم در مسأله مسيريابي-موجودي با افق زماني نامحدود پرداخته اند که در آن تقاضاي خرده فروشان احتمالي با تابع توزيع معين و کمبود مجاز است.

مسأله مسيريابي وسايل نقليه در زمره مسایل با پيچيدگي سخت قرار دارد (لنسترا و رينوي ، 1981)؛ در نتيجه، مسأله مسيريابي-موجودي كه توسعه اي از مسأله مسيريابي وسايل نقليه است، يك مسأله با پيچيدگي سخت است. بنابراين، در مقالات بسياري، با استفاده از الگوريتم هاي فراابتکاري، روش-هاي حل تقريبي براي مسأله توسعه داده شده است. عزيز و معين (2007) مسأله را در حالت چند محصولي، چند دوره اي با چند تأمین کننده و يک کارخانه مونتاژ و با هدف کمينه سازي مجموع هزينه‌هاي حمل و نگهداري موجودي بررسي کرده اند. آنان با بررسي دو نحوه نمايش مختلف جواب، يك الگوريتم ژنتيک ترکيبي بر اساس رويکرد نخست تخصيص و سپس مسيريابي ارائه کرده اند. معين و همكاران (2010) در تحقيق مشابه اي، الگوريتم ژنتيك تركيبي بهبوديافته اي ارائه داده اند. بوديا و همكاران (2007) در تحقيق خود با بررسي يك مسأله مسيريابي-موجودي که در آن برنامه ريزي توليد نيز لحاظ شده است، الگوريتم هاي حل مبتني بر رويه جستجوي انطباقي حريصانه تصادفي توسعه داده اند. بوديا و پرينز (2009) در تحقيق مشابه اي، ساختاري مبتني بر الگوريتم ممتيک با مديريت جمعيت جواب ها توسعه داد اند. ژائو و همکاران (2008) مدل يکپارچه اي براي مسأله مسيريابي-موجودي در زنجيره تأمین سه رده اي ارائه کرده و براي حل آن الگوريتم جستجوي همسايگي بزرگ متغيري توسعه داده اند. ژائو و همکاران (2007) رويکرد حل جديدي بر اساس الگوريتم فراابتکاري جستجوي ممنوع براي حل مسأله مسيريابي-موجودي در يک زنجيره تأمین دو رده اي توسعه داده-اند. اسپارچي-الکازار و همکاران (2007) با پياده-سازي الگوريتم ژنتيک براي حل مسأله مسيريابي-موجودي با چند محصول، تأثیر مقادير مختلف پارامترهاي ورودي الگوريتم ژنتيک را ارزيابي کرده اند تا بهترين مجموع مقادير پارامترهاي الگوريتم بدست آيد. راسديانسيا و سائو (2005) با توسعه مدلي براي مسأله مسيريابي-موجودي ماشين هاي سکه اي، به ارائه الگوريتمي دومرحله اي مبتني بر الگوريتم هاي الحاق و جستجوي ممنوع پرداخته اند.

اين مقاله به بررسي مسأله مسيريابي-موجودي در حالت چند دوره اي چند محصولي و با هدف کمينه سازي مجموع هزينه هاي سيستم مي پردازد. هزينه هاي سيستم شامل هزينه هاي راه اندازي، توزيع و نگهداري موجودي است. علاوه بر مديريت موجودي و برنامه ريزي توزيع، برنامه ريزي توليد نيز در مسأله، ادغام شده است. در اين مقاله، مسأله مسيريابي-موجودي در يك زنجيره تأمین دوبخشي متشكل از يك توليدكننده و مجموعه اي از خرده‌فروشان بررسي شده است كه در آن، در هر دوره مقدار مشخصي از هريك از محصولات با استفاده از ناوگان همساني از وسایل حمل با ظرفيت محدود و تحت استراتژي ارسال مستقيم، بين خرده فروشان توزيع مي گردد. خدمت رساني به هريك از خرده-فروشان توسط وسایل حمل، يك دوره زماني طول مي¬كشد. بنابراين، هر وسيله حمل در هر دوره تنها مي تواند به يك خرده فروش محصول تحويل دهد. همچنين فرض شده است كه محصول ارسالي به هريك از خرده فروشان در هر دوره تنها بايد طي يك ارسال به خرده فروش تحويل داده شود. ظرفيت انباشت و توليد محدود است و کمبود مجاز نيست. مسأله مسيريابي-موجودي چند دوره اي چند محصولي با ارسال مستقيم تحت مفروضات فوق، حالت توسعه يافته اي از مسأله تعيين اندازه انباشته با ظرفيت محدود در حالت چند محصولي، با ظرفيت توليد و هزينه هاي نگهداري ثابت است. در پژوهش‌هاي پيشين نشان داده شده است که مسأله تعيين اندازه انباشته در شرايط فوق، يک مسأله با پيچيدگي سخت است (بيترن و ياناس ، 1981). بنابراين، مي توان نتيجه گرفت که مسأله بررسي شده در اين مقاله نيز، با پيچيدگي سخت است. در نتيجه، حل مسأله مذکور با استفاده از روش هاي حل دقيق به ويژه براي مسایل با ابعاد بزرگ، در زمان محاسباتي معقول امکانپذير نيست. در اين صورت، مي توان با استفاده از الگوريتم هاي فراابتکاري به جواب هاي تقريبي مناسب در زمان محاسباتي معقول دست يافت. بنا به دانش نويسندگان، در پژوهش هاي پيشين الگوريتم ابتكاري يا فراابتكاري براي حل مسأله مسيريابي-موجودي با مفروضات فوق، توسعه داده نشده است. از اين رو، براي حل مسأله، الگوريتم بهينه سازي گروه ذرات بهبوديافته (IPSO) كارايي توسعه داده شده است. کارايي الگوريتم پيشنهادي با استفاده از مسایل نمونه تصادفي متعددي با الگوريتم-هاي ژنتيک و بهينه سازي گروه ذرات (PSO) مقايسه شده است.

ساختار ارائه مطالب بدين صورت خواهد بود که پس از مقدمه ارائه شده در اين بخش، در بخش دوم، مدل رياضي مسأله ارائه خواهد شد، در بخش سوم ساختار الگوريتم حل پيشنهادي تشريح خواهد گرديد، بخش چهارم به بيان نتايج محاسباتي اختصاص يافته است و سرانجام در بخش پنجم نتيجه گيري ارائه شده است.

 

برای دانلود متن کامل مقاله الگوريتم جديدی برای حل مسأله مسيريابی-موجودی با ارسال مستقيم به لینک زیر مراجعه فرمایید :

 

دانلود کنید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

پسورد :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...
  • 7 ماه بعد...

سلام و خسته نباشید.من تازه عضو شدم..خواستم در مورد موضوع پایان نامه ام(مدیریت یکپارچه شهری) مطلب پیدا کنم..اما گیج شدم فراوان...لطفا راهنمایی کنید مرا..سپاس

لینک به دیدگاه
سلام و خسته نباشید.من تازه عضو شدم..خواستم در مورد موضوع پایان نامه ام(مدیریت یکپارچه شهری) مطلب پیدا کنم..اما گیج شدم فراوان...لطفا راهنمایی کنید مرا..سپاس

 

یه سری پایان نامه های مدیریت شهری تو بخش طلایی هستش که نیاز به عضویت طلایی درجه دو داره:

http://www.noandishaan.com/forums/forum1725.html

لینک به دیدگاه

×
×
  • اضافه کردن...