رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

فکر کنم همینطور باشه، یعنی نسبت به مرجعی که هم حرکت خطی داره و هم حرکت دورانی داری شتاب کریولیس هست!

مخالفم :ws3:

دستگاه چرخان باشه فقط کافیه. ولی جسم هم حرکت خطی داشته باشه و هم دورانی

  • Like 4
لینک به دیدگاه
  • پاسخ 1.5k
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

مخالفم :ws3:

دستگاه چرخان باشه فقط کافیه. ولی جسم هم حرکت خطی داشته باشه و هم دورانی

اتفاقا منظور من داشتن حرکت دورانی و خطی با هم نسبت به یک مرجع مشخص هستش!

  • Like 4
لینک به دیدگاه

بر طبق روال تاپیک، ی سوال کاربردی دارم

5000تا قطعه داریم. می خاییم از همه شون عکس بگیریم. عکس رو بدیم ب کارفرما.

تو سالید کشیدیم.

چ کنیم؟

  • Like 4
لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...
  • 2 ماه بعد...

تغییر پهنای لاستیک با شرط یکسان بودن جنس و شکل، چه تاثیری بر ترمز گیری یک خودرو داره؟

 

من جواب این سوالو نمیدونم. ولی نظرهای مختلفی تو نت دیده میشه.

  • Like 3
لینک به دیدگاه
تغییر پهنای لاستیک با شرط یکسان بودن جنس و شکل، چه تاثیری بر ترمز گیری یک خودرو داره؟

 

من جواب این سوالو نمیدونم. ولی نظرهای مختلفی تو نت دیده میشه.

 

ب نظرم هر چ بیشتر بشه ترمز گیری بهتر میشه دیگه. تو درس اجزای ماشین باید باشه.

  • Like 3
لینک به دیدگاه
ب نظرم هر چ بیشتر بشه ترمز گیری بهتر میشه دیگه. تو درس اجزای ماشین باید باشه.

 

علی رغم اینکه خودم اینطور فکر میکنم ولی بایستی ابهامات موجود که بی ربط هم نیستن رفع بشه...

 

ترمز گیری ناشی از نیروی اصطکاک صورت میگیره. در علم فیزیک، نیروی اصطکاک هیچ ارتباطی با پهنا (افزایش سطح) نداره

  • Like 2
لینک به دیدگاه
علی رغم اینکه خودم اینطور فکر میکنم ولی بایستی ابهامات موجود که بی ربط هم نیستن رفع بشه...

 

ترمز گیری ناشی از نیروی اصطکاک صورت میگیره. در علم فیزیک، نیروی اصطکاک هیچ ارتباطی با پهنا (افزایش سطح) نداره

درود

یه سوال

هرچی سطح تماس بیشتر بشه نیروی وارد بر جسم بیشتر میشه یا کمتر؟

ببینید هرچی سطح تماس بیشتر باشه اصطکاک بیشتر هستش و اکثرا برای کم کردن اصطکاک سطح تماس رو کم میکنن یا زبر رو کمتر میکنن

  • Like 2
لینک به دیدگاه

راستش موضوع جالبیه

به نظرم میشه خیلی روش بحث کرد

نیروی اصطکاک به زبری بین دو جسم و نیروی عمود بر سطح که از جرم جسم ناشی میشه بستگی داره.

اگه یادمون باشه همیشه وقتی میگفتن جسمی به جرم x نیوتن را بر روی سطحی با ضریب اصطکاک Us قرار دارد چه مقدار نیروی برای جابجایی آن لازم است؟

اینجا هیچ اسمی از میزان سطح تماس دو جسم بیان نشده بلکه ضریب اسطکاک وجود داره که اون هم به جنس مواد و میزان زبریشون ربط داره:ws3:

ولی آیا سطح تماس میتونه روی نیروی عمود بر سطح و ضریب اصطکاک موثر باشه؟

  • Like 2
لینک به دیدگاه
راستش موضوع جالبیه

به نظرم میشه خیلی روش بحث کرد

نیروی اصطکاک به زبری بین دو جسم و نیروی عمود بر سطح که از جرم جسم ناشی میشه بستگی داره.

اگه یادمون باشه همیشه وقتی میگفتن جسمی به جرم x نیوتن را بر روی سطحی با ضریب اصطکاک Us قرار دارد چه مقدار نیروی برای جابجایی آن لازم است؟

اینجا هیچ اسمی از میزان سطح تماس دو جسم بیان نشده بلکه ضریب اسطکاک وجود داره که اون هم به جنس مواد و میزان زبریشون ربط داره:ws3:

ولی آیا سطح تماس میتونه روی نیروی عمود بر سطح و ضریب اصطکاک موثر باشه؟

 

من حس می کنم یکم سوال گنگه

منطور از لاستیک. لاستیک خودرو هست؟ چرخ؟

یا لنت ترمز؟

 

ب هر صورت ب نظرم این موارد رو راحت تره از روش کار و انرژی بریم.

اول صورت مسله مشخص باید بشه.

  • Like 2
لینک به دیدگاه
من حس می کنم یکم سوال گنگه

منطور از لاستیک. لاستیک خودرو هست؟ چرخ؟

یا لنت ترمز؟

 

ب هر صورت ب نظرم این موارد رو راحت تره از روش کار و انرژی بریم.

اول صورت مسله مشخص باید بشه.

 

مرسی از توجه شما...

منظور از لاستیک چرخهای خودرو هستش. اینکه هرچقد لاستیک ماشین پهنتر باشه ترمز گیری بیشتر میشه و ماشین زودتر وای میسته. خط ترمز کمتری داره.

بررسی اینکه به طور کلی این افکار درست هست یا نه.

 

راستش موضوع جالبیه

به نظرم میشه خیلی روش بحث کرد

نیروی اصطکاک به زبری بین دو جسم و نیروی عمود بر سطح که از جرم جسم ناشی میشه بستگی داره.

اگه یادمون باشه همیشه وقتی میگفتن جسمی به جرم x نیوتن را بر روی سطحی با ضریب اصطکاک Us قرار دارد چه مقدار نیروی برای جابجایی آن لازم است؟

اینجا هیچ اسمی از میزان سطح تماس دو جسم بیان نشده بلکه ضریب اسطکاک وجود داره که اون هم به جنس مواد و میزان زبریشون ربط داره:ws3:

ولی آیا سطح تماس میتونه روی نیروی عمود بر سطح و ضریب اصطکاک موثر باشه؟

 

دقیقا این نکته سطح تماس یکی از نکات مهم برای استاد فیزیکمون بود که سطح تماس هیچ تاثیری بر ترمز گیری نداره. از اونجا که ضریب اصطکاک یک مقدار ثابتی در اجسام با جنس و زبری مشخص رو داره، عملا تنها نیروی عکس العمل سطح بر نیروی اصطکاک تاثیر گذاره.

ما با افزایش سطح تماس لاستیک با زمین نیروی عکس العمل سطح رو افزایش نمیدیم. درواقع با این کار فقط نیروی وارد شده به اجزای لاستیک رو کم میکنیم. چون نیرو در سطح گسترده تری توزیع میشه. این مسئله نبایستی تغییری در ترمزگیری ایجاد کنه.

با افزایش پهنای لاستیک جرم نهایی خودرو بیشتر میشه ولی این تغییر میزان جرم فکر نکنم اونقدر تاثیرگذار باشه. واصلا اگه هدف از افزایش پهنا؛ افزایش جرم باشه که یک ایده اشتباهه

 

اما نظر مصرف کننده ها چیه؟

آیا رانندگان هم همین حس مارو دارن؟ آیا در واقعیت چیزی که وجود داره خلاف افکار عمومیه؟

  • Like 2
لینک به دیدگاه
مرسی از توجه شما...

منظور از لاستیک چرخهای خودرو هستش. اینکه هرچقد لاستیک ماشین پهنتر باشه ترمز گیری بیشتر میشه و ماشین زودتر وای میسته. خط ترمز کمتری داره.

بررسی اینکه به طور کلی این افکار درست هست یا نه.

 

 

 

دقیقا این نکته سطح تماس یکی از نکات مهم برای استاد فیزیکمون بود که سطح تماس هیچ تاثیری بر ترمز گیری نداره. از اونجا که ضریب اصطکاک یک مقدار ثابتی در اجسام با جنس و زبری مشخص رو داره، عملا تنها نیروی عکس العمل سطح بر نیروی اصطکاک تاثیر گذاره.

ما با افزایش سطح تماس لاستیک با زمین نیروی عکس العمل سطح رو افزایش نمیدیم. درواقع با این کار فقط نیروی وارد شده به اجزای لاستیک رو کم میکنیم. چون نیرو در سطح گسترده تری توزیع میشه. این مسئله نبایستی تغییری در ترمزگیری ایجاد کنه.

با افزایش پهنای لاستیک جرم نهایی خودرو بیشتر میشه ولی این تغییر میزان جرم فکر نکنم اونقدر تاثیرگذار باشه. واصلا اگه هدف از افزایش پهنا؛ افزایش جرم باشه که یک ایده اشتباهه

 

اما نظر مصرف کننده ها چیه؟

آیا رانندگان هم همین حس مارو دارن؟ آیا در واقعیت چیزی که وجود داره خلاف افکار عمومیه؟

 

 

خوب اگ اینطور باشه ک "کار" با سطح تماس در ارتباطه. ب نظرم زودتر کار مستهلک میشه و زودتر وای میسته. البته ممکنه این مقدار تاثیر چشمگیری نداشته باشه.

اما بحث پهن بودن لاستیک ب نظرم باعث میشه هندلینگ خودرو تو سرعت های بالا بیشتر حفظ بشه.

  • Like 2
لینک به دیدگاه

من دیگه نقل قول نگیرم چون مباحث هردو عزیز رو میخوام ادامه بدم.

همونجوری که گفتم با توجه به عوامل موثر در اصطکاک این پهن بودن در اسطکاک تاثیری نداره اما بحثی که میمونه برای ترمز گیری میزان وزن هم موثر هستش که همون نیروی عمودی تکیه گاه و وابسته به جرم خودرو هستش.

طاحی خودرو به گونه ای هستش که بیشترین میزان تحمل وزن خودرو به عهده باد نگه دارنده در بین لاستیک و رینگ هستش و میزان خیلی کمی از این وزن به لاستیک ها و فشار کمتری از جانب نیروی وزن خودرو به لاستیک میه که همین موضوع باعث طول عمر بیشتر لاستیک شده که اگه به این شکل نبود لاستیک همون چند روز اول دیگه قابل استفاده نبود

حالا اگه سطح تماس لاستیک با جاده رو بیشتر کنیم آیا وزن بیشتری به لاستیک منتقل نمیشه؟ یعنی لاطتیک وزن بیشتری رو تحمل نمیکنه؟

حالا بحث هندلینگ که سجاد (s.f) مطرح کرد رو میدونیم با افزایش سطح تماس لاستیک با جاده هندلینگ ماشین بیشتر میشه و یکی از موارد موثر بر هندلینگ میزان انتقال نیروی وزن به لاستیک ها هستش. که به نظرم پهن شدن لاستیک ها با توجه به اینکه میزان نیروی وزن بیشتری از خودرو رو به زمین منتقل میکنه میتونه روی ترمز گیری هم موثر باشه کما اینکه با پهن شدن لاستیک ها عمر مفیدشون هم پایین تر میاد.

 

طراحان خودروهای آلمانی علل خصوص بنز و بی ام دبلیو برای پایداری و هندلینگ بهتر خودرو چرخهای خودرو رو طوری طراحی کردن که با بالارفتن سرعت همون لاستیک میزن سطح تماسش با زمین بیشتر بشه و بگونه ای که در سرعت های بالا ماشین با سطح تماس بیشتری از لاستیک ها با جاده در حرکت خواهد بود که این موضوع به دنبال همون مطالب بالاست.

اما اینکه میزان افزایش سطح تماس (میتونه همراه با افزایش وزن لاستیک نباشه یعنی همون لاستیک با همون وزن رو طوری طراحی کنن که سطح تماس بیشتری داشته باشه) چقدر روی ترمزگیری تاثیر میذاره رو باید تو آزمایشات سنجید و واقعا دید که تاثیر محسوسی داره یا خیر؟

  • Like 2
لینک به دیدگاه
خوب اگ اینطور باشه ک "کار" با سطح تماس در ارتباطه. ب نظرم زودتر کار مستهلک میشه و زودتر وای میسته. البته ممکنه این مقدار تاثیر چشمگیری نداشته باشه.

اما بحث پهن بودن لاستیک ب نظرم باعث میشه هندلینگ خودرو تو سرعت های بالا بیشتر حفظ بشه.

 

 

حالا اگه سطح تماس لاستیک با جاده رو بیشتر کنیم آیا وزن بیشتری به لاستیک منتقل نمیشه؟ یعنی لاطتیک وزن بیشتری رو تحمل نمیکنه؟

حالا بحث هندلینگ که سجاد (s.f) مطرح کرد رو میدونیم با افزایش سطح تماس لاستیک با جاده هندلینگ ماشین بیشتر میشه و یکی از موارد موثر بر هندلینگ میزان انتقال نیروی وزن به لاستیک ها هستش. که به نظرم پهن شدن لاستیک ها با توجه به اینکه میزان نیروی وزن بیشتری از خودرو رو به زمین منتقل میکنه میتونه روی ترمز گیری هم موثر باشه کما اینکه با پهن شدن لاستیک ها عمر مفیدشون هم پایین تر میاد.

 

 

مسئله کار درسته که با سطح درگیره ولی از طرفی بدلیل اینکه سطح تماس رو افزایش دادیم مقدار نیروی وارد بر سطح واحد هم کمتر میشه. بر فرض مثال سطح واحد رو 1cm در 1cm در نظر بگیریم، نیروی وارده بر این سطح واحد در لاستیک باریکتر خیلی بیشتر از لاستیک پهنتره. از آنجا که در لاستیک پهنتر نیروی وارد بر سطح واحد کمتری داریم، پس بایستی مقدار کار یکسانی داشته باشیم.

دقیقا بایستی با افزایش کار ترمزگیری سریعتری داشته باشیم. ولی خوب نیروی بکار رفته در کار همان نیروی اصطکاک است. فکر میکنم کار هم یکسان باشه.

 

هندلینگ بخاطر اینکه وقتی لاستیک پهنتری داریم پس نقاط تکیه گاهی دورتری نسبت به مرکز ثقل خودرو داریم. و این نقاط دورتر گشتاور بیشتری رو میتونن ایجاد کنن.

در واقع راننده در ماشین با لاستیک پهن تر میتونه با شدت بیشتری یا میزان بیستری فرمان رو بچرخونه و احساس تعادل در خودرو میکه. و من فکر میکنم این احساس تعادل راننده از اونجاست که ماشین کمتر مایل میشه که میتونه مرتبط با همون گشتاور بیشتر باشه.

اما رانندگان علاوه بر تعادل، احساس میکن سرخوردگی شعاعی هم کمتره. و این مسئله همون نیروی اصطکاک تحمل شده از جانب لاستیکها هستند.

من حس میکنم که این احساس راننده درست نباشه. چرا که در لحظه سر خوردن در شعاع خاص، خودرو به سرعت به حالت چرخیدن به دور خود میره و عقب خودو از مسیر خودش خارج میشه و معیارهای مارو به هم میزنه. این سر نخوردن به نظرم به خاطر اصطکاک لاستیک نیست. بلکه بخاطر همون گشتاور بیشتر ناشی از نیروی تکیه گاهی دورتر هست.

 

بعضی از افراد که در این مورد بحث کردن صحبت از خاصیت چسبندگی کردن. بدین حالت که لاستیک به شکل زبری سطح آسفالت در میاد و بدون جدا شدن اجزای آن بطور مداوم تغییر شکل میده و به حفره های سطح زمین میچسبه.

اما این صحبت هم نبایستی مفید باشه. در هر صورت هر رفتاری لاستیک نشون بده ما آن رو ضریب اصطکاک تلقی مکنیم.

 

بحث آخر اینکه، وقتی نیروی وارد بر سطح واحد افزایش پیدا میکنه در لحظه ساییدگی (اصطکاک جنبشی) دمای بیشتری بر سطح واحد وارد میشه. و احتمالا هر چه دما در سطح واحد بیشتر میشه ضریب اصطکاک کمتر میشه.

اگر این این تغییر ضریب اصطکاک نسبت به نغییرات دمایی بصورت خطی باشد باز هم بایستی نیروی اصطکاک ثابتی داشته باشیم. مگر اینکه تغییرات ضریب اصطکاک نسبت به تفییرات دما بصورت سهمی رو به پایین باشد. که آنگاه تغییرات نیروی ترمز گیری با تغییر پهنای لاستیک بصورت سهمی رو به بالا است.

  • Like 1
لینک به دیدگاه
من دیگه نقل قول نگیرم چون مباحث هردو عزیز رو میخوام ادامه بدم.

همونجوری که گفتم با توجه به عوامل موثر در اصطکاک این پهن بودن در اسطکاک تاثیری نداره اما بحثی که میمونه برای ترمز گیری میزان وزن هم موثر هستش که همون نیروی عمودی تکیه گاه و وابسته به جرم خودرو هستش.

طاحی خودرو به گونه ای هستش که بیشترین میزان تحمل وزن خودرو به عهده باد نگه دارنده در بین لاستیک و رینگ هستش و میزان خیلی کمی از این وزن به لاستیک ها و فشار کمتری از جانب نیروی وزن خودرو به لاستیک میه که همین موضوع باعث طول عمر بیشتر لاستیک شده که اگه به این شکل نبود لاستیک همون چند روز اول دیگه قابل استفاده نبود

حالا اگه سطح تماس لاستیک با جاده رو بیشتر کنیم آیا وزن بیشتری به لاستیک منتقل نمیشه؟ یعنی لاطتیک وزن بیشتری رو تحمل نمیکنه؟

حالا بحث هندلینگ که سجاد (s.f) مطرح کرد رو میدونیم با افزایش سطح تماس لاستیک با جاده هندلینگ ماشین بیشتر میشه و یکی از موارد موثر بر هندلینگ میزان انتقال نیروی وزن به لاستیک ها هستش. که به نظرم پهن شدن لاستیک ها با توجه به اینکه میزان نیروی وزن بیشتری از خودرو رو به زمین منتقل میکنه میتونه روی ترمز گیری هم موثر باشه کما اینکه با پهن شدن لاستیک ها عمر مفیدشون هم پایین تر میاد.

 

طراحان خودروهای آلمانی علل خصوص بنز و بی ام دبلیو برای پایداری و هندلینگ بهتر خودرو چرخهای خودرو رو طوری طراحی کردن که با بالارفتن سرعت همون لاستیک میزن سطح تماسش با زمین بیشتر بشه و بگونه ای که در سرعت های بالا ماشین با سطح تماس بیشتری از لاستیک ها با جاده در حرکت خواهد بود که این موضوع به دنبال همون مطالب بالاست.

اما اینکه میزان افزایش سطح تماس (میتونه همراه با افزایش وزن لاستیک نباشه یعنی همون لاستیک با همون وزن رو طوری طراحی کنن که سطح تماس بیشتری داشته باشه) چقدر روی ترمزگیری تاثیر میذاره رو باید تو آزمایشات سنجید و واقعا دید که تاثیر محسوسی داره یا خیر؟

 

فرم صدفی ! یا شکست صدفی ! نمیدونم اینجا بهش چی میگن ولی شکست صدفی رو با او شکست صدفی تو مباحث کانی شناسی اشتباه نگیری !

خودت بازش کن جالشو ندارم دیگه شاه نامه تایپ کنم فقط دیتا میدمو میرم

اما یک کمک ! یک لحظه خودرو رو بذار کنار این چند پارامتر رو بررسی کن !

راستی حالت چطوره ؟ چار چرخت اومد پایین؟

فرض کن قراره تو یک فاصله کوتاه ( 70 متر) یک آهن پاره رو به ایست کامل برسونی ! بازم فرض کن یک بار رو به صورت یهویی رو سر چرخها خراب کردی ! یعنی یهو یک وزنی حدود 20 تن رو که حدود 250 کیلومتر سرعت داره رو بندازی رو چرخ و بخوای تو 70 متر به ایست کامل برسی

چی میتونه مانع از متلاشی شدن لاستیک بشه وقتی یهو وزن روش اعمال میشه؟ اینجا یهوییه و مثل خودرو ذره ذره زیاد نمیشه ! در کنار اینها به اینم فکر کن که پهن بودن یا اندازه لاستیک تاثیری داره یا فضایی ......................:ws3:

یک کمک دیگه ........ دقیقا باید اون آهن پاره مثل زالو :ws28: روی چرخها فشار بیاره و هر چه بیشتر خراب بشه اما این فشاره رو چرخها باید تحمل کنن یا پس بزنن؟ مثل آینه ! اون تصویرو وارونه تحویلت میده اینجا هم باید فشار رو پس بزنه برعکس تحویل بده اما به کجا؟

وقتی اینجوری بشه اون ترمزه همون سرعت و وزنو باید کنترل و .......... خلاصه درگیریش چقدره ؟ چه شکلی میشه کاری کرد که تو اون حالت ترمز با 25 درصد توانش بتونه کار رو تموم کنه ؟ اگر جواب اینو بدی میرسیم به گرمای زیادی که روی لاستیک ایجاد میشه ! اونو چطور میشه خنثی کرد ؟

برای مثال میتونی یک جتو در نظر بگیری که قراره روی ناو بشینه و فضای کمی هم برای ایست کامل داره و بسگتو کابلی هم هم احتمالا نیستن اینو مهار کنن و مثلا به صورت اضطراری مجبور به فروده و چمیدونم مثلا هیدرولیکشو از دست داده

اصلا به من چه:sigh:

شاه نامه شد

  • Like 2
لینک به دیدگاه
فرم صدفی ! یا شکست صدفی ! نمیدونم اینجا بهش چی میگن ولی شکست صدفی رو با او شکست صدفی تو مباحث کانی شناسی اشتباه نگیری !

خودت بازش کن جالشو ندارم دیگه شاه نامه تایپ کنم فقط دیتا میدمو میرم

اما یک کمک ! یک لحظه خودرو رو بذار کنار این چند پارامتر رو بررسی کن !

راستی حالت چطوره ؟ چار چرخت اومد پایین؟

جدا تورو میبینم انرژی میگیرم

دمت گرم تو هر کاری بگیم استادی:ws3:

 

هنوز چرخام پنجر و زاپاس هم ندارم:ws28::icon_pf (34): ببینم کی سرپا میشم

 

فرض کن قراره تو یک فاصله کوتاه ( 70 متر) یک آهن پاره رو به ایست کامل برسونی ! بازم فرض کن یک بار رو به صورت یهویی رو سر چرخها خراب کردی ! یعنی یهو یک وزنی حدود 20 تن رو که حدود 250 کیلومتر سرعت داره رو بندازی رو چرخ و بخوای تو 70 متر به ایست کامل برسی

چی میتونه مانع از متلاشی شدن لاستیک بشه وقتی یهو وزن روش اعمال میشه؟ اینجا یهوییه و مثل خودرو ذره ذره زیاد نمیشه ! در کنار اینها به اینم فکر کن که پهن بودن یا اندازه لاستیک تاثیری داره یا فضایی ......................:ws3:

ببین من تو پستمم گفتم درصد کمی از وزن روی لاستیکه بیشتر وزن رو باد داخل چرخ ها متحمل میشن که مثل یه بالشت عمل میکنن یعنی فشاری که بهش وارد میشه رو به تعدل میرسونه که اگه این هوای بین لاستیک و رینگ نبود لاستیک از بین میرفت

پس نظرم اینه اون هوا خیلی موثره و تنظیم باد از همین رو مهم است:ws3:

اندازه سطح تماس لاستیک ها یه حد میانگین و خوبی داره که به نظرم از اون حد زیاد یا کم شدنش تاثیر چندانی نمیذاره

چون با افزایش میزان سطح تماس از اونور موارد دیگه رو تو مبحث فنی خودرو دچار اختلال و خارج شدن از حد تعادل میکنیم

یک کمک دیگه ........ دقیقا باید اون آهن پاره مثل زالو

:ws28:

روی چرخها فشار بیاره و هر چه بیشتر خراب بشه اما این فشاره رو چرخها باید تحمل کنن یا پس بزنن؟ مثل آینه ! اون تصویرو وارونه تحویلت میده اینجا هم باید فشار رو پس بزنه برعکس تحویل بده اما به کجا؟

وقتی اینجوری بشه اون ترمزه همون سرعت و وزنو باید کنترل و .......... خلاصه درگیریش چقدره ؟ چه شکلی میشه کاری کرد که تو اون حالت ترمز با 25 درصد توانش بتونه کار رو تموم کنه ؟ اگر جواب اینو بدی میرسیم به گرمای زیادی که روی لاستیک ایجاد میشه ! اونو چطور میشه خنثی کرد ؟

برای مثال میتونی یک جتو در نظر بگیری که قراره روی ناو بشینه و فضای کمی هم برای ایست کامل داره و بسگتو کابلی هم هم احتمالا نیستن اینو مهار کنن و مثلا به صورت اضطراری مجبور به فروده و چمیدونم مثلا هیدرولیکشو از دست داده

اصلا به من چه

sigh.gif

شاه نامه شد

به سیستم تعلیق شاسی و از طریق اون باد منتق میشه:ws3:

گیری دادم به فشاد باد داخل چرخ:ws28:

 

جاین قسمت آخر سوال زیاد پرسیدی باید فکر کنم:ws52:

حالا یه چیزی واقعا میشه بدون کابل و فضای کافی یه جت رو تو فرود اضطراری متوقف کرد؟

  • Like 2
لینک به دیدگاه
جدا تورو میبینم انرژی میگیرم

مخلصیم

دمت گرم تو هر کاری بگیم استادی:ws3:

نه باو استاد چیه مارو این حرفها ؟

هنوز چرخام پنجر و زاپاس هم ندارم:ws28::icon_pf (34): ببینم کی سرپا میشم

آتل رو باز کردی ؟ :icon_pf (34):

 

ببین من تو پستمم گفتم درصد کمی از وزن روی لاستیکه بیشتر وزن رو باد داخل چرخ ها متحمل میشن که مثل یه بالشت عمل میکنن یعنی فشاری که بهش وارد میشه رو به تعدل میرسونه که اگه این هوای بین لاستیک و رینگ نبود لاستیک از بین میرفت

پس نظرم اینه اون هوا خیلی موثره و تنظیم باد از همین رو مهم است:ws3:

اندازه سطح تماس لاستیک ها یه حد میانگین و خوبی داره که به نظرم از اون حد زیاد یا کم شدنش تاثیر چندانی نمیذاره

چون با افزایش میزان سطح تماس از اونور موارد دیگه رو تو مبحث فنی خودرو دچار اختلال و خارج شدن از حد تعادل میکنیم

نه اتفاقا بحثم باد نبود ولی باد هم بی تاثیر نیست

پهنا و یک تکه بودن لاستیک زمانی که سرعت بالاست و ترمز میگیری!!! اونجاست که...... .............. مثل همون مثالی بود که چند ماه پیش تو بحث سنگها زدم !! برو بالای کوه و سر پایینی بدو !! و یکبار هم ده کیلو بار به خودت ببند و بدو و بعد سعی کن به ایست برسی !! ترمزت نمیگیره :ws28: اگر هم یک چیزی کمکت کنه و یا ترمز خفنی داشته باشی ستون فقراتت داستان دار میشه و رون پات هم بدجوری درد میگیره

تو سطح صاف هم همینه و سعی کن بهو با ده کیلو بار از پشت یک وانت بپری یا اسکیت اصلا داشته باشی و سپر یک ماشینو بگیر و بعد از رسیدن به مثلا 80 کیلومتر سپرو رها کن و سعی کن ترمز رو درگیر کنی !! سایز لاستیکت چه کاری برات میکنه ؟ فقط سازه رو ...........

از طرفی مانورت هم میاد پایین و خاطرت باشه مانور تو کمک زیادی در کنترلت داره :whistle:

این بحث خیلی خیلی شبیه به تراشیدن یک شفته که فقط سرش فلنج یا کوپل شده و تهش آزاده و قراره با 900 دور برقصه !!! بارها گفتم اینارو که اون شفت باید چه ویژگی داشته باشه

از بالا کلفت و هر 20 سانت هی لاغر بشه تا برسه به پایین

لاستیکه هم باید همین باشه و تو اون شرایط لاستیک فشار رو به پهلو داشته باشه تا به سطحش !! و مقداری از فشار هم باید به وسیله سازه گرفته بشه که مثل بختک روش بیوفته !!! اگر قرار به پهن شدن باشه باید اینو در نظر گرفت که این پهنا به سطح لاستیک نرسه :whistle: شبیه به صدف

به سیستم تعلیق شاسی و از طریق اون باد منتق میشه:ws3:

گیری دادم به فشاد باد داخل چرخ:ws28:

 

جاین قسمت آخر سوال زیاد پرسیدی باید فکر کنم:ws52:

حالا یه چیزی واقعا میشه بدون کابل و فضای کافی یه جت رو تو فرود اضطراری متوقف کرد؟

 

بلی چرا نمیشه ؟ سازنده باید همه شرایط رو در نظر بگیره و اینکه همیشه شرایط مطلوب نیست !!! میشه تو کمتر از 70 متر هم اونو به ایست کامل رسوند !!!

گاهی کابل رو نمیشه مورد استفاده قرار داد و باعث انفجار و یا گردش میشه و دور خودش میچرخه و میره تو آب !! دقت کن وقتی میاد بشینه ته سازه میره بالا و دولا میشه و جلوش شدید میاد پایین !!! موضوع اینه که گفتم مثل بختک شیرجه میزنه رو چرخ و حتما هم لازم نیست درجا موتور خاموش بشه و گاهی خلبانه مخش هنگ میکنه و بعد از ایست کامل یادش میوفته اینکارو بکنه و سازنده اینارو در نظر میگیره چون اونی که اون تو هستش آدمه و ممکنه خطا کنه و نباید خطای اون دردسر ایجاد کنه

تو بحث خودرو هم تو اسکیل خیلی کوچکتر همینه ولی زیاد میبینیم که خودرو زمان ترمز صافه و لیز میخوره

بعضی هم که وزنش استاندارد نیست پشتش بلند میشه

اون بنزو بی ام دبلیو که میگی اینارو در نظر میگیرن ولی اینقدر بزرگ نیست که مثل جت تو بتونی به وضوح این شرایط رو ببینی و البته فرم جت هم فرق داره و حالت سه تایی هستش تا چهارتایی

زمان ترمز باید و باید همه چیز تو کمک ها و بیرون و درون لاستیک خلاصه بشه و نه در سطحش چون تو سطح هر کاری کنی یا لیز میخوری و یا میکشه رو سطح زمین و ترمز موفقی نداری !!

درون لاستیک مثل دو آهنربا همو بکشن و بیرونش برعکس مثل اینکه آهنربا ها رو برعکس کنی همو پس بزنن

این خودش ترمزه و دیگه نیازی نداری ترمز رو کاملا درگیر کنی و جونش در بیاد و با 25 درصد توانش به سادگی به ایست کامل میرسی بدون اینکه بچرخی و یا لیز بخوری

حالا هی پهن تر کن فقط سازه رو تحت فشار قرا میدی و تقسیم وزن رو به هم میریزی

بادی هم که خودت گفتی همین حالت رو ایجاد میکنه که زمان حرکت موتور درگیره و زمان ایست ترمز !! وقتی همون باده زیاد باشه میکوبه و کم باشه جون میکنه

شفت هم اگر یک تکه فقط دور و تراشیده بشه باز زمان استارت موتور اول بابا موتور رو در میاره بعد شفت خود موتور رو میپیچونه و پاپیون میشه چون تو اون دور وزنش خیلی میره بالا

مثل بحث G که تو موضوع همون جت سازه رو درگیر میکنه

اون بنزو بی ام دبلیو که گفتی زمان حرکت یک فرمی دارن که از عهد بوق همین بودن !! حالت صدفی که زمان ترمز به دردشون میخوره و زمان گردش شدید تو سرعت بالا هم خیلی کمک میکنه سازه از روی زمین بلند نشه و منحرف نشه

ولی اینو تو محصولات خودمون بررسی کن !! چرا پرشیا (مدلهای قدیمش که لنتی بودن) تا 70 - 80 ترمزش میگرفت اما تو سرعت بالاتر انگار پاتو میذاشتی رو آجر و وقتی میگرفتی ترمز زورش نمیرسید ؟ دود میکرد لنتها ولی نمیتونست حرکتو بگیره ؟ به خاطر تفاوت وزن سازه با 405؟ یا به خاطر اینکه تو زمان ترمز همونجوری صاف بود ؟ :ws28: باز کردن درب یک بطری زمانی که خیلی محکم بسته شده!!! میشه برعکس اینی که من دارم میگم ولی با شباهت بسیار زیاد !!! میتونی با زور زیاد سعی کنی درب رو باز کنی که اگر موفق بشی خیلی زیاد انرژی صرف کردی ولی میتونی در حین چرخوندن و تلاش برای باز کردن مقداری هم درب رو فشار بدی !! بطری رو ایستاده در نظر بگیر !! اول دستتو بذار رو سرش و انگار قراره بطری رو فرو کنی تو زمین و بعد با صرف انرژی بسیار کمی درب رو باز میکنی

زمان ترمز اول فرو کردن تو زمین و بعد ترمز بدون نیاز به تلاش زیاد

این فرو کردنه چه شکلی ایجاد میشه ؟ تو مثال جت و بحث صاف بودنه گفتم

حالا توضیحش خیلی زیاده و حال خودشو میخواد

 

  • Like 2
لینک به دیدگاه

خوب راستش من زیاد متوجه صحبتهای این دوستمون نشدم. (levrone)

ایشون چندین مثال زدن و چندین مورد رو عنوان کردن که من نتونستم درک درستی از صحبتهاشون بدست بیارم. مثل بحث صدفی، میله سر فلنچ دار و هر 20 سانت لاغر تر شدن، و مورادی دیگه که خوب شاید شماها زبون هم رو خوب میفهمید...

 

تا اونجایی که من فهمیدم و انشالله که این درک درست باشه ایشون بیشتر صحبت از "تکنولوژی ترمز گیری" رو ارائه دادن تا اینکه لاستیک چقدر در وظایف خودش موثره.

خوب ترمز گیری در خودروی پیکان خیلی ضعیف تر از خودروی 405 هست با این وجود که هر دو تقریبا وزن یکسانی رو دارن و هر دو هم ترمز معمولی هستن و عقب کاسه ای و جلو دیسکی هستند. اون هم دقیقا برمیگرده به همون تکنولوژی ترمزگیری. اینکه زاویه قرار گیری کمک فنر ها به چه صوردت باشه و اینکه وزن عقب خودرو نسبت به جلو به چه صورت باشه و غیره...

اما صحیت ما در یک شرایط یکسان هست. اینکه پهنای لاستیک در یک خودرو با شرایط یکسان بودن جنس و شکل آن چه تاثیری در ترمز گیری داره؟

فرض مثال خودروی پیکان که بدترین حالت ترمز گیری رو داره. اگر سایز لاستیک تغییر کنه آیا شرایط ترمز گیری این خودرو بهبود پیدا میکنه؟ مثلا اگه با سرعت 100 تا ترمز بزنه 5 متر کمتر از حالت قبلی متوقف میشه؟!

 

من حالا بصورت موردی به صحبتهای دوستان نظر بدم...

 

من حس میکنم که دوستمون levrone خواستن با مثالهایی در سایز بزرگتر بفهمونن که افزایش پهنا تاثیری در نیروی اصطکاک نداره. اگر اینطوره پس شما معتقدید که پهنای بیشتر لاستیک مسافت ترمزگیری رو کمتر نمیکنه؟

هرچه سرعت ما افزایش پیدا میکنه مسافت ترمز گیری بصورت سهمی نیز افزایش پیدا میکه.

فرض با 20 تا سرعت ترمز کنیم تو فاصله مثلا 30cm متوقف میشه و اگه 80 تا ترمز کنیم 11 متر متوقف میشه و اگه سرعت ما بشه 100 تا دیگه مسافت به 11 متر و 30cm تغییر نمیکنه و یهو میشه مثلا 17 متر.

 

اینکه میتونیم یک جرم سنگین با یک سرعت عظیم رو در فاصله کوتاه متوقف کنیم؟ جواب اینکه بله میتونیم اون رو متوقف کنیم، ولو اینکه تمامی اجزا و جوارح اون متلاشی بشه. مثل برخورد شهاب سنگ با زمین که با یک حجم سنگین چند هزار تنی و سرعتی بیش از 1000km در فاصله کوتاهی متوقف شد.

بحث حداقل خسارت و حداقل مسافت ترمز گیری همون بحث بیهنه سازی ترمز بحساب میاد. فرض مثال یک خودروی نیسانی که 120km راه میره رو میشه در فاصله 1 متر متوقفش کرد اما نه سالم. و اگر بخوایم سالم متوقفش بایستی یک مسافت مثلا 25 متری رو براش در نظر بگیریم.

 

در مورد باد لاستیک:

در واقع تمامی اجزا خودرو تحمل بار دارند حتی اگر آن بار وزن خودش باشه مثل آنتن رو سقف. و هرچه اجزا به ترتیب پایین تر میرن علاوه بر تحمل وزن خود بایستی وزن اجزای بالا سر خود رو هم تحمل کنند و همینطور به ترتیب وزن رو به پایین دست خودشون انتقال میدن. در واقع این وزن از بین نمیره و همچنان به بعدی انتقال پیدا میکنه و تنها این اجسام در مقابل لهیدگی یا کشیدگی استقامت میکنن. تا اینکه به باد لاستیک میرسه و باد هم در مقابل لهیدگی مقاومت میکنه و بار رو به لاستیک انتقال میده و نهایتا به زمین منتقل میشه. اینجا آخرین عضو قبل از زمین سطح درگیر لاستیکه و این سطح از لاستیک علاوه بر اینکه بایستی بار روی دوش باد رو تحمل کنه بلکه بایستی وزن باد و همچنین وزن خود لاستیک رو هم تحمل کنه.

در لحظه ترمز گیری تمامی اجزا مثل زالو به لاستیک چسبیده اند و لاستیک چاره ای نداره که یا اینها رو متوقف کنه یا اینکه همراهشون بره.

 

علم مکانیک یه علم گسترد ایه و دانشهای زیادی رو تو خودش داره و اگه ما نتونیم ذهنمون رو متمرکز کنیم شاید هیچ وقت به جواب سوالمون نرسیم.

من نظرم اینه اول به جواب سوال خودمون برسیم تا قبل اینکه بخواییم یه سوال جدید طرح کنیم.

  • Like 1
لینک به دیدگاه
خوب راستش من زیاد متوجه صحبتهای این دوستمون نشدم. (levrone)

ایشون چندین مثال زدن و چندین مورد رو عنوان کردن که من نتونستم درک درستی از صحبتهاشون بدست بیارم. مثل بحث صدفی، میله سر فلنچ دار و هر 20 سانت لاغر تر شدن، و مورادی دیگه که خوب شاید شماها زبون هم رو خوب میفهمید...

 

تا اونجایی که من فهمیدم و انشالله که این درک درست باشه ایشون بیشتر صحبت از "تکنولوژی ترمز گیری" رو ارائه دادن تا اینکه لاستیک چقدر در وظایف خودش موثره.

خوب ترمز گیری در خودروی پیکان خیلی ضعیف تر از خودروی 405 هست با این وجود که هر دو تقریبا وزن یکسانی رو دارن و هر دو هم ترمز معمولی هستن و عقب کاسه ای و جلو دیسکی هستند. اون هم دقیقا برمیگرده به همون تکنولوژی ترمزگیری. اینکه زاویه قرار گیری کمک فنر ها به چه صوردت باشه و اینکه وزن عقب خودرو نسبت به جلو به چه صورت باشه و غیره...

اما صحیت ما در یک شرایط یکسان هست. اینکه پهنای لاستیک در یک خودرو با شرایط یکسان بودن جنس و شکل آن چه تاثیری در ترمز گیری داره؟

فرض مثال خودروی پیکان که بدترین حالت ترمز گیری رو داره. اگر سایز لاستیک تغییر کنه آیا شرایط ترمز گیری این خودرو بهبود پیدا میکنه؟ مثلا اگه با سرعت 100 تا ترمز بزنه 5 متر کمتر از حالت قبلی متوقف میشه؟!

 

من حالا بصورت موردی به صحبتهای دوستان نظر بدم...

 

من حس میکنم که دوستمون levrone خواستن با مثالهایی در سایز بزرگتر بفهمونن که افزایش پهنا تاثیری در نیروی اصطکاک نداره. اگر اینطوره پس شما معتقدید که پهنای بیشتر لاستیک مسافت ترمزگیری رو کمتر نمیکنه؟

هرچه سرعت ما افزایش پیدا میکنه مسافت ترمز گیری بصورت سهمی نیز افزایش پیدا میکه.

فرض با 20 تا سرعت ترمز کنیم تو فاصله مثلا 30cm متوقف میشه و اگه 80 تا ترمز کنیم 11 متر متوقف میشه و اگه سرعت ما بشه 100 تا دیگه مسافت به 11 متر و 30cm تغییر نمیکنه و یهو میشه مثلا 17 متر.

 

اینکه میتونیم یک جرم سنگین با یک سرعت عظیم رو در فاصله کوتاه متوقف کنیم؟ جواب اینکه بله میتونیم اون رو متوقف کنیم، ولو اینکه تمامی اجزا و جوارح اون متلاشی بشه. مثل برخورد شهاب سنگ با زمین که با یک حجم سنگین چند هزار تنی و سرعتی بیش از 1000km در فاصله کوتاهی متوقف شد.

بحث حداقل خسارت و حداقل مسافت ترمز گیری همون بحث بیهنه سازی ترمز بحساب میاد. فرض مثال یک خودروی نیسانی که 120km راه میره رو میشه در فاصله 1 متر متوقفش کرد اما نه سالم. و اگر بخوایم سالم متوقفش بایستی یک مسافت مثلا 25 متری رو براش در نظر بگیریم.

 

در مورد باد لاستیک:

در واقع تمامی اجزا خودرو تحمل بار دارند حتی اگر آن بار وزن خودش باشه مثل آنتن رو سقف. و هرچه اجزا به ترتیب پایین تر میرن علاوه بر تحمل وزن خود بایستی وزن اجزای بالا سر خود رو هم تحمل کنند و همینطور به ترتیب وزن رو به پایین دست خودشون انتقال میدن. در واقع این وزن از بین نمیره و همچنان به بعدی انتقال پیدا میکنه و تنها این اجسام در مقابل لهیدگی یا کشیدگی استقامت میکنن. تا اینکه به باد لاستیک میرسه و باد هم در مقابل لهیدگی مقاومت میکنه و بار رو به لاستیک انتقال میده و نهایتا به زمین منتقل میشه. اینجا آخرین عضو قبل از زمین سطح درگیر لاستیکه و این سطح از لاستیک علاوه بر اینکه بایستی بار روی دوش باد رو تحمل کنه بلکه بایستی وزن باد و همچنین وزن خود لاستیک رو هم تحمل کنه.

در لحظه ترمز گیری تمامی اجزا مثل زالو به لاستیک چسبیده اند و لاستیک چاره ای نداره که یا اینها رو متوقف کنه یا اینکه همراهشون بره.

 

علم مکانیک یه علم گسترد ایه و دانشهای زیادی رو تو خودش داره و اگه ما نتونیم ذهنمون رو متمرکز کنیم شاید هیچ وقت به جواب سوالمون نرسیم.

من نظرم اینه اول به جواب سوال خودمون برسیم تا قبل اینکه بخواییم یه سوال جدید طرح کنیم.

 

سلام عزیز

نه دوست گلم موضوع من تکنولوژی ترمز گیری نبود و تو نقل قولم برای ناصر توضیحشو دادم و نمیدونم هم متوجه شد یا خیر

تماما موضوع من لاستیک بود و ترمز و سازه موضوعات درگیر در کنار لاستیک هستن چون زمانی که من قصد دارم لاستیک رو پهن کنم باید سایر پارامترها رو هم در نظر بگیرم ! من اونا رو هم گفتم ، تو بحث شفت یک میکسر موتور سر خود رو در نظر بگیر که 90 سانت طول شفته و تهش هم آزاده و فقط یک پروانه متصله

در ضمن اگر بد توضیح دادم عذر میخوام ولی ساده ترش این میشه !!

الان همون پیکان رو در نظر بگیر !!لاستیک رو پهن کردیم !!! چی میشه ؟ اینکارو بارها و بارها انجام دادن و آسیبهایی هم که ایجاد شده رو دیدن و برای مقاصد زیبایی و برای استفاده از شرایط اسپرت زیاد انجام میشه

دوست گلم چهار چرخو برداشتیم پهن کردیم و زمان ترمز به نظرت نیرویی اضافه تر این وسط اعمال نمیشه ؟ مثال دویدن برای همین بود

وقتی پهن میکنی مانور و وزنت هم دچار تغییر میشه !!

405 که زمان ترمز چرخهای جلو درگیر میشن رو در نظر بگیر !! زمان ترمز چرخهای پشت چی رو اعمل میکنن ؟ در ضمن ترمز در حالتهای مختلفی زده میشه !! یهو یکی میپره جلو آدم مجبوری و ممکنه تو جهت صاف هم نباشن چرخها و کمی فرمون داشته باشی به سمت های دیگه که زمان پهن بودن خارج از مرز لاستیک یک چیز جالب رو تجربه میکنی !!! مثلا در یک دور یهو مجبور به ترمز میشی

باز هم به نظرت چرخها فربه بودنشون کمک میکنه خودرو تو ترمز گیری بهتر عمل کنه ؟

البته گنده های این تالار :ws3: اینجا هستن و بهتر از من توضیح میدن و منم میخوام باز کنم ولی پستم خارج از حوصله میشه

اما سرعت بالاتر اتفاقا شرایط رو به هم میزنه و لاستیکها شاسی رو دنبال خودشون میکشن

تو سرعت پایین فربه بودنشون مثل چسب و (مثل نهنگی که به گل نشسته :ws28:) کمکت میکنه ولی میل فرمونت و جلوبندیت و البته موتور و گیربکستم رو هم تحت فشار قرار میده

پهنا گردش و مانور رو هم میاره پایین

مثال سنگ برای این بود دیگه

الان منو ناصر در حال پیاده روی تندیم و ناصر ده کیلو بار به کمرش بسته که احتمالا کمربند افنجاریه و میخواد انتحاری بزنه :ws28: تو این حالت ناصر وزنش بیشتره و چابکیه منو نداره اما یک پیاده روی تنده و بعد از شروع فربه بودنش میتونه کمکش کنه راحت تر به ایست برسه ولی اگر قرار به دویدن باشه فشار بسیاز زیادی به پرو پای ناصر میاد و بیشتر از اینکه دیگه ناصر تنش رو تکون بده و هول بده بارشه که ناصرو دنبال خودش میکشونه و اگر یهو جلوش یک مین سبز بشه ناصر به هیچ عنوان نمیتونه در جا به ایست برسه و وقتی سعی به این کار میکنه بار همراهش ناصر رو تا مسافتی با خودش میبره و مقاومت بیشتری رو میطلبه که بتونه مثل من به ایست برسه که اگر ناصر این زور رو بزنه و به ایست برسه رون پاشو کمرش دچار آسیب میشه و با تکرار اینکار مرخص میشه و میشه شیخ گچی :ws28:

ولی من هم زمان استارت چابکم و هم زمان ایست !!

اصلا میتونی به جای بار کتونی کتو کلفت بدی بهش بپوشه :ws28:

طرف چاقه وقتی ایستاده با شوخی هم یک لگد بهش بزنی انگار نه انگار و تکون نمیخوره ولی همون رو وقتی دستشو میگیری شدید میکشیش و هولش میدی دیگه نمیتونه خودشو جمع کنه و قل میخوره و میره واسه خودش و تا چند تا سکندری نزنه نمیتونه خودشو کنترل کنه

تو هر حالتی مانورش هم بسیار پایینه

پهنا باید هماهنگ با قدرت موتور !!! مانور!! و تحمل سازه باشه و البته قدرت ترمز

زیاد دیدم آسیبهایی که پهن شدن لاستیک به خودرو میزنه چه شکلی بوده

مثالش یک زانتیا بود که وقتی تو گاراژ دیدم موندم این چطوری روی صورت خورده زمین در صورتی که قسمت عقب ماشین سالمه ؟ خب چه که نهکرده اگر میکرد کلا سقفش میرفت این چرا فقط قیمت جلوش رفته ؟ انگار پشتش رو در حال حرکت بلند کرده بودی و کاپوت زمین رو ماچ کرده بود

اونم پهنای لاستیکش این بلا رو سرش آورده بود ........... از زمان شروع حرکت موتور باید توان بیشتری به کار ببنده و این خودرو هم زمانی که سرعت نرمالی داشته و در حدود صد کیلومتر بوده یک طرف شفت گاردان بریده بوده و مثل اهرم روی اسفالت افتاده و ماشین روی صورت خورده زمین

میکسر که گفتم برای این بود !! میکسر هم وقتی ماده بیش از حد توان شفت سفته باعث میشه شفت ببره !! خیلی دیدم افرادی که تخصص لازم رو ندارن و ماشین سازی میکنن و وقتی میکسرو میسازن میگن خالی روشن نکنید و هر چی ماده ویسکوز تر باشه میکسر بهتر عمل میکنه ولی زور میزنه بهتر عمل نمیکنه و اون ویسکوز بودنه مانع از تاب شفت تو حرکت میشه اما یهو شفت میبره .........

موتور کم نمیاره و فقط مصرف میره بالا اما بقیه تحت فشارن و اگر تو اون سرعت نرمال یهو یک اتفاقی هم این وسط بیوفته جنسمون جور میشه !! مثلا یهو مجبور به گردش بشیم .................

اصلا مهم نیست که فربه بودنه زمانی که سرعت خیلی کمه میتونه مثل اون نهنگه عمل کنه چون کل سیستم رو ریختیم به هم

نمیشه بگیم یک کاری بکنیم هیدروژن با اکسیزن بدون شعله و یا جرقه بسوزه و ما از وسیله جرقه زن استفاده نکنیم !!! بله میشه این دو تا گاز در حضور یک تکه آلومینیوم به شدت منفجر میشه و ظاهرا به درد سیلندرهای هیبریدی میخوره اما انفجارش خارج از کنترله و کلا هر چی اون دورو بره رو میترکونه ، و کل موتورو آدم های دورو بر رو میفرسته هوا

تونستیم بدون گرما و جرقه یا شعله اینکارو بکنیم ولی بقیه موضوع چی ؟

وقتی گفتم جت برای این بود که تا به حال دقت کردیم که چرا جتها لاستیکهای پهنی ندارن ؟ چه ناو نشین چه روی باند

عمود پرواز که نیستش وقتی میاد بشینه سرعتش هنوز بالاست ..درسته دیگه رو ماخ نیست اما یک سازه ای که وزن زیادی داره قراره به ایست برسه و اگر لاستیکهای پهنی داشته باشه که لاستیکها سازه رو با خودشون میکشن و این باند خیلی طولانی تری لازم داره تا به ایست برسه

حالا دوستان میان توضیح کاملتر میدن و اشتباهات من هم میگن و منم یاد میگیرم

اما مثالهای من به این دلیل نبود که یک موضوع رو بزرگ کنم . من عادت دارم برای باز کردن یک موضوع از آش رشته هم اگر شده کمک بگیرم و ازش مثال در بیارم و خودمو محدود به یک تصویر از صرفا یک خودرو نمیکنم

البته مثالهای بی ربطی نمیزنم و باید با دقت خونده بشن تا ربطش رو بتونیم پیدا کنیم

اگر قرار باشه ابروی طرف درست بشه باید ببینم به دماغش آسیب نمیزنم ؟

مثل این بوتاکسه :ws28: میزنی پیشونی طرف خطو خوتش میوفته اما یهو پیشونیش مثل صفحه تی وی قدیمی ها زیادی میره بالا ....خطو برطرف کردیم اما یک چیز دیگه خراب شد

البته بیشتر نتایج آزمایشهای خودم رو میگم

حالا گنده های مکانیک :ws28: میان بهتر توضیح میدن (اون شکلکه بدون منظوره سوء برداشت نشه ناصر میدونه موضعش چیه )

 

ولی این آزمایش رو میتونی تو یک آپاراتی با این دستگاه های بالانس بکنی تا کاملا متوجه منظور من بشی

اون دستگاه ها هم سرعت پایین دارن هم بالا

 

موید باشی عزیز

  • Like 2
لینک به دیدگاه

×
×
  • اضافه کردن...