رفتن به مطلب

ا خبار مربوط به سلولهای بنیادی وبيوتكنولوژي ..Stem Cells and biotechnology News


Doctor_Shovan مهمان

ارسال های توصیه شده

Doctor_Shovan مهمان

ا خبار مربوط به سلولهای بنیادی وبيوتكنولوژي

 

هدف از این تاپیک اینست که دوستان علاقمند ,اخبار مربوط به سلولهای بنیادی که به عقیده ی بسیاری همه اینده ی علم پزشکی به ان ختم خواهد شد را ,در اینجا جمع اوری کنند . همانطور که میدانیم دانشمندان سر افراز کشورمان در این زمینه حرف هایی فراوان برای جهانیان داشته اند وخواهند داشت ..

برای موضوعات و اخبار مهمتر در همین زمینه و نیز معرفی این رشته ی علمی حتما تاپیک هایی مجزا اغاز خواهد شد

:icon_gol::icon_gol:

 

دوست دارم اولین پست این تاپیک را با خلاصه ی گزارشی از سایت پژوهشکده ی رویان در یک مورد افتخار برانگیز اغاز کنم

:icon_gol:

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

ميراث رويانا

 

تولد رويانا اولين گوسفند شبيه‌سازي شده خاورميانه در هشتم مهرماه سال 85 طليعۀ حركت نوين دانش بيوتكنولوژي كشور در جهت توليد داروي‌هاي نوتركيب بود.

رويانا زندگي خود را همانند دیگر حيوانات شبيه سازي شده در لوله‌هاي آزمايشگاهي آغاز كرد و زماني كه جنين اوليۀ رويانا توان تكوين طبيعي خود را روز هفتم زندگي آزمايشگاهي خود اثبات كرد به رحم مادر جایگزین خود منتقل شد و آبستني مادر رويانا پنجاه روز بعد از انتقال جنين قطعی شد.

 

 

2010%5C2%5C22%5Cimg634024330134687500.jpg

 

145 روز بعد از انتقال جنين، برخلاف بسياري از حيوانات شبيه‌سازي شده و نيز همتاي قبلي خود كه در بدو تولد به علت مشكلات نوزادي قادر به ادامۀ حيات نبوده‌اند، رويانا با عمل سزارين متولد شد و به‌رغم شرايط نا پايدار بدو تولد توانست زندگي خود را به صورت يك بره سالم و شاداب آغاز کند.

سلامت رويانا نه تنها مهر تاييدي بر توانمندي فناوری شبيه‌سازي محققان كشور بود، بلكه محرك و دست‌مايۀ اصلي ادامۀ تحقيقات گسترده در جهت انتخاب بهترين گونۀ پستاندار اهلي برای شبيه سازي با هدف توليد داروهاي نوتركيب بود

 

 

در اين راستا اگر چه شبيه سازي موفق در گاو با تجربۀ تلخ از دست رفتن دو گوسالۀ شبیه‌سازی شده «بنيانا» و «تامينا» همراه شد، تجربۀ كاملا موفق و چشمگير تولد بزغاله‌هاي شبیه‌سازی شده موسوم به «حنا» نشانة آن بود كه گونۀ بز بهترين گزينه برای توليد حيوانات شبيه‌سازي شدۀ تراريخت است. نهایتا، تولد موفقیت‌آمیز بزغاله‌های تراریخته حاوی ژن تولید فاکتور 9 انعقاد خون انسانی زنجیرۀ موفقیت‌های کشور در زمینۀ فناوری تولید حیوانات تراریخته را کامل کرد.

رويانا سومين سال زندگي خود را با دردهاي مزمن و نامشخص در ناحیۀ بطني آغاز کرد و معاينات مكرر انجام شده توسط تيم دامپزشكي قادر به تبیين عارضۀ خاصي نشد. با اين حال ادامۀ روند تحليل این حيوان به همراه عدم تشخيص یک ضايعۀ خاص، نگرانی‌هاي موجود در زمينۀ وجود سندروم مرگ زود‌رس حيوانات شبیه‌سازی شده را تشديد می‌كرد.

با اين وجود گرچه ارائۀ درمان‌هاي حمايتي، شدت روند تحليل رويانا را تقليل می‌داد ولي قادر نبود از شدت رنج ناشی از بيماري رويانا بكاهد. لذا در آخرين بررسي به عمل آمده تصميم گرفته شد که رویانا نیز مانند «دالي» با مرگ آسان از تحمل زجر بيماري رهانیده شود.

اگرچه معاينات اوليه پس از مرگ، احتمال نارسايي مزمن كبدي با علت نامشخص را مطرح مي‌کند، مطالعات كامل ممكن است بتواند علت اصلي تحليل جسمی حيوان را مشخص كند.

جسد رويانا، اولین حیوان شبیه‌سازی شده خاورمیانه، پس از تاکسیدرمی در پژوهشگاه رویان نگهداری می‌شود تا براي هميشه به عنوان نماد توانمندي دانش بيوتكنولوژي كشور در معرض ديد همگان باشد.

اگر چه رويانا تولد خود را مديون فناوری شبيه سازي بود ولي دانش نوين بيوتكنولوژي كشور جهش عظيم خود را مديون اعتبار و نيروي برخاسته از نام رويانا مي‌داند.

 

:icon_gol:

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

نخستین شبکیه چشم با استفاده از سلول های بنیادی جنینی ساخته شد

دانشمندان یک شبکیه چشم هشت لایه ای را با استفاده از سلول های بنیادی جنینی تولید کرده اند که نخستین بافت سه بعدی ساخته شده از سلول های بنیادی محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ،این بافت پیچیده که هنوز در مراحل اولیه قرار دارد می تواند برای میلیون ها بیمار مبتلا به اختلالات تخریب کننده چشم امید بخش باشد.

این پیشرفت همچنین نخستین گام بسوی تولید شبکیه های آماده پیوند برای درمان اختلالات چشمی مانند تخریب ماکولا است که میلیون ها بیمار را در سراسر جهان مبتلا کرده است.

“هانس کرستید” مجری این طرح از دانشگاه ایروین کالیفرنیا می گوید: ما ساختار پیچیده ای متشکل از انواع زیادی از سلول ها ساخته ایم. این پیشرفت چشمگیر با هدف درمان بیماری های شبکیه بدست آمد.

گروه کرستید در تحقیقات پیشین در مورد صدمات نخاعی روشی را ابداع کردند که در آن سلول های بنیادی جنینی برای تبدیل شدن به انواع سلول های خاص هدایت می شدند. آنها این شیوه را متمایزسازی نام نهادند.

نتایج آن تحقیقات به ارائه نخستین آزمایش بالینی جهان با استفاده از سلول درمانی برای آسیب های نخاعی حاد منجر شد.

آنها در تحقیقات جدید خود از این روش متمایز سازی برای خلق انواع سلول های لازم برای شبکیه استفاده کردند.

کرستید، مهندسی را بزرگترین چالش این تحقیقات خواند.

به گفته این پژوهشگران ساخت این بافت پیچیده، نخستین بافت در زمینه سلول های بنیادی است.

شبکیه تصاویری را که فرد می بیند ضبط و از طریق اعصاب بصری از چشم به مغز می فرستد.

بیماری های شبکیه به بینایی آسیب می رساند. بیش از ۱۰ میلیون آمریکایی به بیماری استحاله ماکولا چشم که منجر به نابینایی در افراد بالای ۵۰ می شود مبتلا هستند.

به گفته کرستید خلق شبکیه های قابل پیوند از سلول های بنیادی می تواند به میلیون ها نفر کمک کند.

پژوهشگران دانشگاه ایروین کالیفرینا در حال آزمایش شبکیه در مدل های حیوانی هستند تا دریابند این شبکیه های جدید چقدر دید را بهبود می بخشند. نتایج مثبت این آزمایش های حیوانی می تواند به آزمایش بالینی این شبکیه ها بر روی انسان منجر شود.:icon_gol:

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

خرداد ۲, ۱۳۸۹

 

اولین بزغاله های حاوی ژن tpa انسانی که در درمان سکته قلبی و مغزی کاربرد دارد، در اصفهان به دنیا آمدند

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، دکتر “حمید گورابی” روز شنبه در حاشیه یازدهمین کنگره ژنتیک ایران در گفت و گو با ایرنا گفت: به دنبال تولد اولین بزهای تراریخته حاوی ژن فاکتور ۹ انعقادی در دی ماه سال گذشته ، روز جمعه سوم اردیبهشت دو بزغاله تراریخته حاوی ژن tpa انسانی در پایگاه تحقیقاتی اصفهان پژوهشگاه رویان متولد شدند.

گورابی افزود: یکی از بزغاله ها به علت نارسایی گوارشی پس از هفت روز تلف شد، اما بزغاله دیگر در سلامت کامل بسر می برد و آزمایش های ژنتیکی که طی این مدت انجام شده است صحت تراریختگی این بزغاله ها را تایید می کند.

وی ادامه داد: پروتیین نوترکیب tpa از پروتیین های مهمی است که در درمان سکته های قلبی و مغزی مورد استفاده قرار می گیرد.

گورابی افزود: بیمارانی که دچار سکته های قلبی و مغزی می شوند اگر این ماده به موقع به آنها تزریق شود می تواند لخته های خون را کاهش دهد.

رییس پژوهشگاه رویان، خاطر نشان کرد: این دارو که در حال حاضر از طریق کشت سلولی تولید می شود در سبد دارویی کشورهای پیشرفته با مبلغی در حدود هزار و ۵۰۰ دلار برای هر آمپول موجود است.

گورابی افزود: بدیهی است راهی طولانی برای تولید نهایی این دارو در پیش روی محققان این پژوهشگاه خواهد بود که انشاالله با حمایت مسئولان کشور این راه هر چه سریع تر طی شود.

این خبر در یازدهمین کنگره ژنتیک ایران که روز شنبه در سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اعلام گردید.

لینک به دیدگاه

سلول‌هاي بنيادي به كمك قلب مي‌آيند ...

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

عمومی-

براي نخستين بار در سال 2004 ميلادي، در كنگره انجمن قلب آمريكا عنوان شد كه مي‌توان در ترميم بافت آسيب ديده قلب در جريان سكته قلبي از سلول‌هاي بنيادي استفاده كرد و اين موضوع نويد بخش استفاده از اين تكنولوژي در درمان نارسايي قلب بود.

 

ايده درمان نارسايي قلبي به كمك سلول‌هاي بنيادي در ايران در سال 1382 براي نخستين بار توسط شادروان دكتر سيد حميد مير‌خاني در بيمارستان امام خميني مطرح و پس از بررسي كارشناسي، پروژه مشتركي ميان بيمارستان امام خميني و مركز پيوند مغز استخوان بيمارستان شريعتي طراحي شد و اين تيم تحقيقاتي توانست نخستين پيوند سلول‌هاي بنيادي به قلب را در خردادماه سال 1383 در بيمارستان امام خميني به انجام برساند. دكتر مسعود قاسمي، رئيس كنگره تازه‌هاي قلب و عروق در مورد پيوند سلول‌هاي بنيادي و مطالعاتي كه در مورد آن در كشور ما انجام شده، در اين گفت‌وگو بيشتر توضيح مي‌دهد.

 

  • در مورد سلول‌هاي بنيادي و نقش تعيين‌كننده اين روش درماني با توجه به تحقيقاتي كه در سراسر دنيا با توجه به آينده بشر انجام مي‌شود، ترديدي وجود ندارد و ما بايد منتظر نتايج درخشان تحقيق روي اين روش باشيم. اينطور نيست؟

قطعا، ما البته در زمينه بيماري‌هاي قلبي در 3 يا 4دهه اخير پيشرفت‌هاي شگرفي داشتيم به‌طوري كه الان همه بيماري‌هاي قلبي- عروقي قابل درمان هستند. تنگي‌هاي عروق كرونر، با تكنيك‌هاي جراحي يا با گذاشتن استنت و آنژيوگرافي و استفاده از ليزر، درمان بيماري‌هاي عضلاني قلب و بيماري‌هايي كه مربوط به كاركرد قلب هستند، براي پيشرفت محسوس در زمينه درمان بيماري‌هاي قلب و عروق راه را هموار كرده‌اند. اما نكته قابل توجه اين است كه گاهي ما با وجود همه اين درمان‌ها با عضله‌اي از قلب بيمار مواجه مي‌شويم كه توان خود را از دست داده يا سلول‌هاي عضلاني قلب كه بايد كار انقباض و انبساط را انجام بدهند، در قسمت‌هايي از قلب اين توانايي را از دست داده و به نسج مرده تبديل شده‌اند؛ نسجي كه ديگر توانايي كار عضلاني ندارد و فقط قلب را حفظ كرده است. در اين شرايط ما بايد از روش‌هاي درماني كنوني استفاده كنيم.

 

  • اميدي كه در مورد سلول‌هاي بنيادي ايجاد شده،‌ آيا مي‌تواند در آينده در اين زمينه بسيار مؤثرتر از روش‌هاي ديگر باشد؟

بله، در حال حاضر ما براي بيماراني كه دچار مشكلات عضلاني قلب هستند، در درجه اول سعي مي‌كنيم مشكلات عروقي كه وظيفه خون‌رساني به اين نواحي را دارند از طريق آنژيوپلاستي يا جراحي قلب رفع كنيم تا جريان خون طبيعي را به بستر قلب برسانيم. در اين شرايط تا حدي موفقيت حاصل مي‌شود، به شرطي كه نسج عضلاني زنده كافي براي پاسخ‌دهي به جريان خون وجود داشته باشد. از طرف ديگر با تكنيك‌هايي مثل درمان‌هاي دارويي مدرن سعي مي‌كنيم عروق كرونر را به حركت بيشتري وادار كنيم تا كارايي كلي عضله قلب قابل‌قبول شود. روش‌هاي ديگر مثل استفاده از پيس ميكرهاي جديد است كه مي‌تواند تا حدي در افزايش قدرت انقباضي قلب مؤثر باشد اما اگر با تمام اين روش‌ها هنوز قسمتي از عضله قلب بيمار قادر به پاسخگويي به هيچ‌يك از اين روش‌هاي درماني نباشد از سلول‌هاي بنيادي كمك مي‌گيريم.

 

  • اين روش چه برتري‌ نسبت به پيوند قلب دارد؟

ببينيد، در حال حاضر ما پيوند قلب به روش‌هاي مورد قبول از بدن يك اهدا‌كننده را به بدن كسي كه قلبش از كار افتاده، داريم. اين روش در تمام دنيا مشكلات خود را دارد حالا از پيدا كردن‌دهنده گرفته تا پس‌زدن پيوند و مراقبت‌هاي سنگين بعد از عمل و مسائل اقتصادي. اما روش پيوند سلول‌هاي بنيادي روش واقعي درمان نارسايي عضلاني قلب به واسطه از بين رفتن سلول‌هاي قلب به‌دليل سكته قلبي محسوب مي‌شود.

 

  • اصلا اين سلول‌ها كجا هستند؟

ما در داخل مغز استخوان و در بافت‌هاي چربي سلول‌هايي داريم كه اين سلول‌ها در واقع تغيير شكل مربوطه را كه بايد در كجاي بدن قرار گيرند، پيدا نكرده‌اند. اصطلاح سلول‌هاي بنيادي هم به همين دليل روي آنهاست؛ يعني سلول‌هايي كه آماده تغيير و تحول هستند كه در محلي كه بدن به آنها دستور داده قرار بگيرند و كار آن عضو را انجام بدهند؛ مثلا سلول‌هايي كه در مغز استخوان ساخته مي‌شوند يا در دوران جنيني آمادگي پيدا مي‌كنند كه كار بينايي را در نسج چشم انجام دهند، همان سلول‌هايي هستند كه در مغز استخوان در جاي ديگري بايد كارايي قلب را انجام دهند يا نسج عروقي را درست كنند يا مثلا در تشكيل زبان دخالت كنند. اين يعني اينكه همان سلول‌هاي بنيادي پايه به واسطه پيچيدگي خلقت تغيير شكل مي‌دهند و در واقع اين سلول‌ها دستوراتي دارند كه در حافظه آنها باقي مي‌ماند. در يك مرحله هم اين دستورها وارد حافظه شده و اين سلول‌ها شروع به اجراي آنها مي‌كنند. يعني از مغز استخوان مهاجرت كرده و به سمت نواحي مورد نظر حركت مي‌كنند.

لینک به دیدگاه

شيوه جديدي براي توليد سلول هاي بنيادي جنيني ارايه شد ...

 

محققان براي نخستين بار، سلول هاي بنيادي جنيني تحت شرايط کنترل شده شيميايي و بدون استفاده از پروتئين هاي حيواني کشت دادند و با اين کار، راه را براي توليد مقادير زياد سلول هاي بنيادي براي درمان بيماري هاي انساني هموار کردند.

 

به گزارش ايرنا از نيوز مديکال، اين شيوه توسط دانشمندان موسسه کارولينسکا در استکهلم سوئد ارائه و نتايج آن در نشريه زيست فناوري نيچر منتشر شده است .

سلول هاي بنيادي جنيني توانايي تمايز يافتن به تمام انواع سلول ها در بدن را دارند. اين سلول ها قابليت استفاده در جايگزيني سلول هاي بيمار را دارند.

با اين حال مشکل اصلي، دشواري کشت و توليد سلول هاي بنيادي جنيني انساني بدون آلوده سازي آنهاست، چرا که اين سلول ها با کمک پروتئين هاي حيواني کشت مي شوند.

روش ديگر کشت سلول هاي بنيادي بر روي ديگر سلول هاي انساني است که به آنها سلول هاي تغذيه کننده مي گويند. اما اين کار نيز موجب توليد هزاران پروتئين کنترل نشده مي شود و نتايج تحقيق را نامطمئن مي سازد.

گروهي از دانشمندان سوئدي سلول هاي بنيادي انساني را بگونه اي توليد کردند که نيازي به سلول هاي ديگر و مواد حيواني ندارد.

در عوض، اين سلول ها بر روي چارچوبي از يک پروتئين انساني موسوم به laminin- 511 کشت مي شود.

پروفسور کارل تريگواسون مجري اين تحقيق مي گويد: ما براي نخستين بار موفق شديم تعداد زيادي سلول هاي بنيادي جنيني انساني را در محيطي کشت کنيم که از نظر شيميايي کاملا مشخص و تعريف شده است.

اين شيوه نوين فرصت هاي جديدي را براي توليد انواع مختلف سلول ها فراهم مي آورد که مي توان آنها را براي درمان بيماري ها آزمايش کرد.

محققان سوئدي با همکاري دانشمندان موسسه سلول هاي بنيادي هاروارد نشان داده اند که مي توانند سلول هاي بنيادي دوباره برنامه ريزي شده را نيز به همين روش کشت کنند . سلول هاي دوباره برنامه ريزي شده از سلول هاي بافتي به سلول هاي بنيادي تبديل مي شوند.

پروتئين laminin-511 بخشي از بافت پيوندي بدن است و بعنوان چارچوب و داربستي عمل مي کند که سلول ها مي توانند به آن متصل شوند.

زماني که رشد انواع بافت هاي مختلف در جنين آغاز مي شود، وجود انواع ديگر لامينين ضروري است.

تا کنون به خاطر غيرممکن بودن تهيه لامينين از بافت ها و دشواري توليد آنها، دانشمندان به انواع مختلف لامينين دسترسي نداشتند.

محققان سوئدي طي دو دهه گذشته ژنهاي توليد کننده اغلب لامينين هاي انساني را شبيه سازي و نقش زيست شناختي آنها را بررسي کردند. آنها ضمن توصيف دو بيماري ژنتيکي لامينين در سالهاي اخيرا موفق شدند چندين نوع لامينين را با استفاده از فناوري ژنتيک توليد کنند.

اين پژوهشگران در جديدترين پژوهش هاي خود توانسستند لامينين 511 را با استفاده از فناوري هاي جديد بسازند.

لینک به دیدگاه

منبع جديد سلول هاي بنيادي مي تواند آسيب قلبي را درمان کند

 

دانشمندان ژاپني منبع جديدي از سلول هاي بنيادي را کشف کرده اند که مي تواند با توليد سلول هاي ماهيچه قلب، آسيب قلبي را ترميم کند.

 

به گزارش ايرنا و به نقل از Thindian News، در آزمايشهاي مقدماتي، محققان از غشاي آمنيوتيک- لايه داخلي کيسه اي که جنين در آن رشد مي کند - سلول هاي بنيادي به نام سلول هاي مزانشيمي بدست آمده از غشاي آمنيوتيک انساني بدست آوردند.

دکتر "شونيچيرو ميوشي" استاديار بخش قلب در دانشکده پزشکي دانشگاه "کيو" در توکيو که در نوشتن اين مطالعه همکاري داشت گفت: غشاي آمنيوتيک پس از زايمان دور ريخته مي شود با انجام اين تحقيق مي توان اين غشا را جمع آوري و مورد استفاده قرار داد.

در مطالعات آزمايشگاهي سلول هاي آمنيوتيک انساني به سلول هاي ماهيچه اي قلب تبديل شد و 33 درصد آنها خود به خود شروع به تپيدن کردند.

محققان در آزمايش بر روي موش ها مشاهده کردند، تزريق اين سلول ها دو هفته پس از حمله قلبي، به ميزان 34 تا 39 درصد عملکرد قلب را بهبود بخشيد.

اين درحالي است که عملکرد قلب که درمان نشده بودند همچنان کاهش يافت.

محققان همچنين متوجه شدند که تزريق سلول هاي آمنيوتيک انساني پس از يک حمله قلبي، 13 تا 18 درصد موجب ترميم ناحيه آسيب ديده در قلب موش ها مي شود.

اين سلول ها به مدت چهار هفته در قلب موش زنده ماند و حتي بدون مصرف داروهاي سرکوب کننده ، توسط سيستم ايمني پس زده نشد.

ميوشي گفت: توانايي سلول هاي آمنيوتيک انساني براي تبديل شدن به سلول هاي ماهيچه قلب بيشتر از سلول هاي مزانشيمي است که از مغز استخوان يا چربي گرفته مي شود.

اين مطالعه در نشريه Circulation Research: Journal of the American Heart Association منتشر شده است.

لینک به دیدگاه

tooth-large.jpg

 

ساخت دندان مصنوعی با سلول‌های بنیادی

 

 

دانشمندان به روش جدیدی برای ساخت دندان‌های مصنوعی منطبق با ویژگی‌های آناتومی دهان دست یافته‌اند. در این روش ، سلول‌های بنیادی هر فرد درون چارچوبی که دقیقا مشابه دندان فرد طراحی شده، رشد می‌کنند.

بهنوش خرم‌روز: از دست دادن دندان شاید چندان به چشم نیاید، اما درد بزرگی است. با این که امروزه،‌ پیشرفت‌های مهم در زمینه ترمیم و ایمپلنت دندان،‌ می‌تواند تا حد زیادی، ‌این فقدان را جبران نماید، اما گاهی فرایند درمان ماه‌ها طول می‌کشد. بدتر این که گاهی در طی فرایند رشد و تحول استخوان‌های فک، دندان جدید تناسب خود را با دهان از دست می‌دهد. اما محققین این‌بار مژده روش جدیدی در ایمپلنت دندان را داده‌اند که با استفاده از آن،‌ دندان جدید کاملا منطبق با فیزیولوژی دهان فرد خواهد بود و از فاکتور رشد هم برای انطباق با تحول دهان برخوردار خواهد بود.

بر اساس
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، یک روش جدید برای بازسازی دندان ابداع شده که به افراد امکان می‌دهد رشد یک سری دندان تازه را تجربه نمایند.

دکتر جرمی مائو، استاد دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کلمبیا،‌ یک چهارچوب سه‌بعدی دارای عامل رشد را ارائه کرده که قابلیت بازسازی یک دندان جدید با ویژگی‌های آناتومی کاملا صحیح را دارد. به گفته مائو، این دندان تنها در عرض 9 هفته بعد از جراحی ایمپلنت، ساخته می‌شود.

 

humanmolarscaffoldlarge2.jpg

 

اما چطور چنین کاری ممکن است؟ در حقیقت پایه این روش استفاده از سلول‌های بنیادی است. دکتر مائو با استفاده از روشی که آزمایشگاه پزشکی بازسازی و مهندسی بافت دانشگاه کلمبیا در اختیارش قرار داده، می‌تواند سلول‌های بنیادی فرد را به طور مستقیم به سمت چهارچوبی که طراحی کرده است هدایت نماید. این چهارچوب هم از مواد طبیعی ساخته شده است. به محض این که سلول‌های بنیادی در چهارچوب جمع بشوند، یک دندان جدید شروع به رشد می‌کند و به سایر بافت‌های اطراف متصل می‌شود.

روش ابداعی دکتر مائو نه تنها نیاز به بازسازی دندان‌ها درون ظرف‌های آزمایشگاهی را برطرف می‌سازد، بلکه در نتیجه دندانی را به دست می‌دهد که از هر نظر کاملا منطبق با فیزیولوژی بدن افراد است. به علاوه این اولین باری است که از سلول‌های بنیادی فرد برای بازسازی دندان‌هایش استفاده می‌شود. همچنین در این روش، بر خلاف روش‌های معمول ایمپلنت دندان، افراد در مدت زمان بسیار کوتاهی یک دندان جدید خواهند داشت. دندانی که از جنس سلول‌های بدن خودشان است، با سایر بافت‌ها اتصال خوبی برقرار می‌کند و پا به پای سایر بافت‌ها رشد می‌کند و دستخوش تحول می‌شود.

اگر می‌خواهید بدانید از کی این روش اجرا خواهد شد، باید بگوییم که از همین حالا دانشگاه کلمبیا برای این عمل ثبت‌نام می‌کند و منتظر است که از سایر مراکز برای فراگیر شدن این روش کمک بگیرد. در همین راستا، دکتر مائو در تلاش است که هزینه‌های این روش را به حدی برساند که از نظر اقتصادی، برای افراد و نیز مراکز درمانی به صرفه و عملی باشد.

لینک به دیدگاه

توسط يك محقق ايراني

تركيبات جديد ضد ميكروب نانويي ساخته شد ...

خبرگزاري فارس: يك محقق ايراني تركيبات جديد ضد ميكروبي نانويي در قالب كرم و اسپري را ساخت.

 

A0625743.jpg

شاهرخ آقاعلي‌زاده، محقق جوان ايراني در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمي خبرگزاري فارس گفت: در اين تحقيقات بر پايه فناوري نانو و طي يك فرآيندي و روشي خاص يك‌سري تركيبات ضد ميكروبي را بسيار ريز توليد و آن را به مايع تبديل كنيم.

 

وي افزود: اين تركيبات روي بسياري از انواع مختلف باكتري‌ها و ميكروب‌ها تأثير خوبي خواهد داشت، حتي حالت اسپور يا حالت مقاوم ميكروب‌ها را نيز مي‌تواند از بين ببرد و محيط مورد نظر را استريل كند.

 

اين محقق تصريح كرد: از اين تركيبات ضد ميكروبي مي‌توان در بيمارستان‌ها، در محيط كار و هر مكان ديگري كه بايد استريل باشد، استفاده كرد.

 

وي گفت: از قابليت‌هاي ويژه اين تركيبات نسبت به ساير تركيبات مشابه آن مي‌توان به ضد خورندگي و استريل كامل اشاره كرد و اينكه مقاومت ميكروبي آن نسبت به ساير ضد ميكروب‌ها بسيار كم است.

 

آقاعلي‌زاده خاطرنشان كرد: اين تركيبات بسيار انعطاف‌پذير هستند به گونه‌اي كه قادراند به حالت‌هاي مختلفي چون اسپري كرم براي استريل دست و صورت درآيند يا به‌صورت دارو هم مي‌توان از آنها استفاده شوند.

 

وي گفت: اين تركيبات هنوز به صورت انبوه به بازار ارائه نشده است.

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

نایب رئیس انجمن جراحان فک و صورت ایران از ابداع روشی نوین برای ترمیم ضایعات استخوانی با استفاده از سلولهای بنیادی خبر داد . دکتر علی حسنی ، متخصص جراحی دهان ، فک و صورت گفت : کار تحقیقی بر روی این پروژه با همکاری متخصصان سلول های بنیادی در حال انجام است . هدف از این تحقیق ترمیم نقایص استخوانی ناحیه فک و صورت با کیفیت بالاتر و آسیب بافتی کمتر است که بدین ترتیب تحولی نوین در جراحی های دهان ، فک و صورت صورت میگیرد. وی گفت : بررسی و معرفی ناحیه قدامی کام جهت برداشت برای استخوان به عنوان شیوه ای جدید ، درمان ضایعات عروقی داخل استخوان فک به روش غیر جراحی با تزریق مواد اسکلرزان و استفاده از پیوند چربی گونه جهت ترمیم مخاط سینوس فکی در اعمال جراحی ایمپلنت و همچنین استفاده از این بافت جهت پوشش پیوند استخوان در نواحی خلفی فک بالا از جمله این موارد است که در مجلات بین المللی isi ثبت شده و قابل دسترسی است . وی با بیان اینکه در جراحی های دهان ، فک و صورت ارائه روش های نوین درمانی که موجب افزایش سرعت ، دقت و کیفیت عمل شود بسیار حائز اهمیت است ، استفاده از پیوند چربی گونه برای پوشش مواد جایگزین استخوان ( پودر استخوان ) در اعمال جراحی نواحی خلفی فک بالا در زمان کار گذاری ایمپلنت و ارائه روش پیوند استخوان هلالی شکل جهت ترمیم نواقص استخوانی اطراف ایمپلنت در زمان جایگذاری فوری را از دیگر روش های نوین ارائه شده خواند .

شرکت فناوری بن یاخته های رویان

لینک به دیدگاه

كنترل رفتار سلول بنيادي با سطح نانو الگو‌ داده ‌شده ...

خبرگزاري فارس: دانشمندان انگليسي با استفاده از سطوح نانوالگوداده ‌شده به‌روش شيميايي توانستند راهي براي كنترل رفتار و سرنوشت سلول‌هاي بنيادي ابداع كنند. اين روش مي‌تواند جهت ساخت بافت و اندام براي عمل پيوند مفيد باشد.

 

A0340581.jpg

 

به گزارش خبرگزاري فارس، پژوهش سلول‌هاي بنيادي فرصت‌هاي بدون محدوديتي براي توسعه روش‌هاي درماني جديد مانند رشد بافت‌ها و ارگان‌ها در آزمايشگاه و پيوند آنها به انسان ايجاد مي‌كند. توانايي كنترل و كشت تجديدپذير سلول‌هاي بنيادي جهت اجتناب از تغيير آزمايش‌هاي باليني خيلي مهم است ولي عدم ثبات و سازگاري موادي كه سلول‌هاي بنيادي بر روي آنها رشد مي‌يابند، اين امر را مشكل ساخته است. همچنين، روش‌هاي فعلي جهت كنترل رفتار سلول‌هاي بنيادي، مانند فاكتور رشد زيست شناختي، بسيار گران‌قيمت هستند.

 

اين گروه به رهبري جان هانت و جوديت كوران از دانشگاه ليورپول، از تكنيكي به نام نانوليتوگرافي قلم آغشته براي الگودهي دقيق و همگن يك سطح تخت طلا با نانونقاطي كه داراي پوششي از گروه‌هاي عاملي ساده مانند كربوكسيل، آمينو، متيل و هدروكسيل هستند، استفاده مي‌كند. سپس سلول‌هاي بنيادي مسنكيمال (Mesenchymal) بر روي اين سطوح كشت مي‌شوند تا اثر مربوط به عامليت سطح و نيز چيدمان فضايي نانونقاط بر روي رفتار سلول‌هاي بنيادي معلوم شود.

 

اين گروه علاوه بر كشت تجديدپذير يك اجتماع از سلول‌هاي بنيادي بر روي سطح اين مواد نانوالگوداده‌شده، توانست به كنترل رفتار آن‌ها از طريق ارتقاي آنها به ساير انواع سلول‌ها (مانند استخوان و غضروف) يا نگه‌داري آنها به‌عنوان سلول‌هاي بنيادي كمك كند.

اين محقق گفت: درحال حاضر ما از سلول‌هاي بنيادي نه تنها براي كنترل تمايز سلول بنيادي، بلكه براي حفظ خواص ذاتي (Phenotype) آن‌ها نيز استفاده مي‌كنيم.

 

هدف بعدي اين پژوهشگران بررسي امكان استفاده از گروهاي عاملي پيچيده‌تر مانند زيست‌مولكول‌ها در سطوح و تعيين اثرات آنها بر توسعه سلول‌هاي بنيادي است. در بلندمدت، اين پژوهش مي‌تواند در پزشكي احياء‌كننده جهت توليد ميلياردها سلول با كاركرد صحيح كه در بافت‌ها و اندام‌هاي انسان به هنگام پيوند لازم است، مورد استفاده قرار گيرد.

 

اين محققان نتايج خود را تحت عنوان "ورود نانوليتوگرافي قلم آغشته به عنوان ابزاري براي كنترل رفتار سلول بنيادي، بازكردن توان بالقوه نسل بعدي مواد هوشمند در پزشكي احياءكننده " در مجله Lab Chip منتشر كرده‌اند.

لینک به دیدگاه

تلاش محققان ايراني براي بهبود روند متادون درماني معتادان با فن‌آوري نانو

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران

سرويس: پژوهشي

پژوهش بر روي تاثيرات بيولوژيك اعتياد بر بدن يكي از اولويت‌هاي مركز تحقيقات سلولي ملكولي دانشگاه علوم پزشكي ايران است.

به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، دكتر محمد تقي جغتايي، رييس مركز تحقيقات سلولي ملكولي دانشگاه علوم پزشكي ايران با اعلام اين مطلب در حاشيه سمينار يك روزه بيولوژي اعتياد گفت: اعتياد بزرگترين مشكل در حوزه سلامت است و با توجه به اينكه در بيولوژي اعتياد مانند ساير بيماري ها از قبيل سرطان، تالاسمي ...مطالعات كمي صورت گرفته است يكي از اولويت هاي مركز تحقيقات مولكولي سلولي دانشگاه علوم پزشكي ايران تحقيقات بر روي اعتياد است.

وي افزود: طي سال هاي اخير مطالعات بسيار كمي بر روي بيولوژي اعتياد صورت گرفته است و اين مساله فرصتي ايجاد كرد تا از طريق دانشجويان PhD و اساتيد بر روي اعتياد تحقيقاتي صورت گيرد.

جغتايي تصريح كرد: مساله اعتياد يك مشكل اقتصادي است و بسياري از نيروهاي فعال جامعه را نيز درگير خود مي كند كه در اين خصوص اولويت ها و شاخص هاي دانشگاه در ستاد مبارزه با مواد مخدر ارائه شد و همين مساله عاملي شد تا تعدادي از پايان نامه هاي دانشجويان به موضوع اعتياد اختصاص يابد.

وي افزود:بررسي استفاده از نانوتكنولوژي در آزاد شدن داروي متادون در بدن مصرف كننده و اثرات مخربي كه به جاي مي گذارد مهمترين پروژه اي است كه در مركز تحقيقات در حال پيگيري است.

جغتايي گفت: متادون در فرد مصرف كننده خيلي سريع آزاد مي شود و ما بر آن هستيم تا سرعت اين آزادسازي را كم كرده و اثر گذاري دارو را به حداقل برسانيم تا مصرف اين دارو در ترك اعتياد كاهش يافته و به نوعي موجب جلوگيري از وابستگي مجدد فرد به متادون كه جايگزين مواد مخدر شده است شويم.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشكي ايران، اين پروژه در مركز تحقيقات سلولي مولكولي دانشگاه در حال اجراست.

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

پژوهشكده رويان اصفهان به روش جديدي براي درمان ناباروري دست يافت

 

رئيس پايگاه تحقيقاتي علوم سلولي پژوهشكده رويان اصفهان گفت:

پژوهشگران اين مركز براي اولين بار در دنيا به روش جديدي براي انتخاب اسپرم سالم به منظور لقاح آزمايشگاهي ivf‬در درمان ناباروري دست يافت دكترمحمدحسين نصر اصفهاني روز سه شنبه در گفتگوي اختصاصي با ايرنا افزود:

محققان پژوهشكده رويان اصفهان در اين روش با استفاده از خاصيت بار منفي سطح اسپرم ، موفق به جداسازي اسپرم‌هاي سالم و افزايش احتمال باروري در لقاح خارج رحمي شدند.

 

وي تاكيد كرد: احتمال درمان ناباروري با اين روش در ايران از ‪ ۳۰‬به ‪۴۰‬ درصد افزايش خواهد يافت.

نصر اصفهاني با اشاره به اينكه هرچه اسپرم سالم تر باشد، بار منفي بيشتري دارد، تصريح كرد: با استفاده از اين خاصيت و يك لوله آزمايشگاهي با بار مثبت ، اسپرم‌هاي سالم با كيفيت بالا به لوله مي‌چسبند و از ميان ميليون ها اسپرم جدا مي‌شوند.

 

اين پژوهشگر با بيان اينكه نيمي از ژنوم يك جنين از پدر به ارث مي‌رسد، ادامه داد: هرچه اسپرم سالمتر باشد جنين سالمتري نيز به دست مي‌آيد.

 

به گفته وي، جنين‌هاي حاصل از اين روش را مي‌توان منجمد كرد تا در مراحل بعدي از آنها استفاده شود.

 

رييس پايگاه تحقيقاتي علوم سلولي پژوهشكده رويان اصفهان گفت: روش جديد درمان بيماري ناباروري تاكنون به صورت يك طرح بر روي دو دسته از بيماران نازا آزمايش شده است.

 

نصر اصفهاني افزود: اين طرح در صورت موفقيت آميز بودن در تست دسته سوم بيماران كه به زودي آغاز مي‌شود به صورت يك روش درماني ملي در كشور انجام خواهد شد.

 

وي اظهار داشت: اين روش جديد علاوه بر افزايش احتمال باروري بيماران ، باعث كاهش هزينه‌هاي درمان اين بيماري نيز مي‌شود.

۷ ارديبهشت ۱۳۸۹

 

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...
Doctor_Shovan مهمان

با تکمیل پروژه ” تعیین ژنوم انسانی ” ، می توان ۱۰ تا ۲۰ سال آینده یک انقلاب پزشکی در بخش پیشگیری از بیماریها مشاهده کرد

پروژه تعیین ژنوم انسانی پس از ده سال آغاز شد .

بنیانگذار پژوهش ژنوم انسانی گفت: پروژه ده ساله ژنوم انسانی، کارخود را به منظور ایجاد تحول در پزشکی در دستاورد های خود و عمل به وعده های خود به تازگی آغاز کرده است.

 

”فرانسیس کالینز” ، رهبر بخش آمریکاییی این پروژه و مدیر موسسات ملی بهداشت آمریکا است گفت: اگر چه به نظرمی رسد این انقلاب با انتشار اولین پیش نویس در سال ۲۰۰۰ به صورت آهسته در حال اجرا است، اما ممکن است به وعده های خود زودتر از موعد عمل کند.

وی گفت: دانشمندان احتمال هایی را که در آن توسط دسترسی به تمامی نقشه های ژن افراد به دست آمده مورد بررسی قرار دادند و در نتیجه روش های تشخیص و درمان بیماری ها را به دست آورده اند.

“مایک استراتون” یکی دیگر از بنیانگذاران این پروژه که در حال حاضر مدیر موسسه سانگر انگلیس است نیز به مناطق مختلف بیماری ها که در آن ها پیشرفت های پزشکی بزرگ به دست آمده است اشاره کرد و گفت: این پیشرفت ها به دلیل دستیابی به توانایی خواندن نقشه زندگی افراد است.

وی افزود: داروهای ضد سرطان – و به ویژه مهار کننده های braf که برای درمان سرطان بدخیم پوست استفاده می شود- نمونه هایی از سرعت تعیین توالی ژن تولد تا زمان درمان را هدف قرار داده اند.

بنیانگذار ژنوم همچنین گفت: که دانشمندان در حال حاضر بیش از ۸۰۰ مدل ژنتیکی را که نقش را در خطرات بیماری های معمول نظیر بیماری های قلبی، دیابت و سرطان را بازی می کنند را یافته اند.

وی افزود: این روش راه های تازه ای را در پیشگیری و درمان با دارو خواهد داشت.

یک دانشمند در صنعت مواد دارویی معتقد است سودهای تحقیقات ژنوم همیشه به همراه بوده است.

به گفته این دانشمند اشتباه بزرگی که افراد درباره ژنوم می کند این است که این رو ش به هر نحو ممکن باید نوعی دارو تولید کند،

این درحالی است که تهیه ژنوم همه مواردی را که با آرایه های ترکیبی و راه های جستجوی یک مشکل به همراه یک بیماری را شامل می شود.

به گفته استراتون ، می توان ۱۰ تا ۲۰ سال آینده یک انقلاب مجازی در پزشکی و در بخش پیشگیری مشاهده شود.

این انقلاب در انتخاب داروی درست برای فرد در زمان مناسب آن و در توسعه داروهای کاملا جدید به کار خواهد آمد.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...
Doctor_Shovan مهمان

یک دانشمند " دانشگاه هوستون " می گوید که با استفاده از سلولهای بنیادی روشی ابداع کرده است که می تواند به کشف درمان های جدید برای آلزایمر ، دیابت و سایر بیماریها منجر شود . " روبرت شوارتز " رئیس مرکز تنظیم ژن و درمان شناسی مولکولی ، گفته است که روشی ابداع کرده است که به سلول های معمولی پوست انسان اجازه میدهد دوباره برنامه ریزی شوند و به سلولهای قلب که مشابه سلولهای بنیادی جنینی هستند ، تبدیل شوند . شوارتز و همکارانش می گویند : این سلولها را می توان کشت داد و به سلولهای کامل قلب تپنده تبدیل کرد و آسیب ناشی از حملات قلبی گذشته را جبران نمود . سلولهای جدید جایگزین بافت آسیب دیده قلب می شوند . محققان اعلام کردند : آزمایش های اولیه بالینی با استفاده از سلولهای دوباره برنامه ریزی شده بر روی قلب واقعی بیماران ، در عرض یک یا دو سال آینده آغاز می شود . شوارتز افزود : وی و گروهش اکنون در حال فعالیت بر روی تبدیل سلولهای بنیادی تحریک شده به سلولهای ماهیچه ای اسکلتی هستند تا بتوانند دیستروفی عضلانی را درمان کنند

http://rsct.ir/fa/module.php/News/s_s_s_s_s_s_y_ses_y_s_s_y_s_s_s_s_s_s_s_s_s_s_s_y_s_s_s_s_y_s_ses_ses_s_s_s_s_s_s_s_y_s_s_s_s-33.html

لینک به دیدگاه

توسط محققان صورت گرفت

استفاده از سلول هاي بنيادين در درمان سرطان ناي

 

 

جام جم آنلاين: محققان در استفاده از سلول هاي بنيادين براي درمان آسيب ديدگي هاي ناي به تبحر خاصي رسيده اند و اکنون از اين تبحر خود و توانايي هاي سلول هاي بنيادين در درمان سرطان ناي استفاده مي کنند.

100864747788.jpg

 

 

به گزارش مهر، پزشکان با موفقيت توانستند با استفاده از شيوه اي خلاقانه دو «ناي» بازسازي شده با کمک سلول هاي بنيادين را به دو بيمار سرطاني پيوند بزنند. در اين شيوه با استفاده از سلول هاي بنيادين و به کار گرفتن آن بر روي يک ناي اهدا شده متخصصان توانستند نسوج طبيعي ناي را بازسازي کرده و اندامي مشابه اندام طبيعي ناي خلق کنند.

اکنون دو بيمار در شرايط مناسبي به سر مي برند و از بيمارستان مرخص شده اند. جراحان تاکنون در زمينه پيوند ناي به تبحر خاصي دست يافته اند اما در گذشته بيشترين تمرکز بر روي بيماراني بود که ناي آنها تحت شرايط خاصي آسيب فيزيکي ديده بود

.

در حالي که سرطان ناي بيماري بسيار نادري است در عين حال درمان آن نيز بسيار دشوار است زيرا اين بيماري در برابر شيمي درماني، پرتو درماني و پيوند قطعات پزشکي از خود واکنش نشان مي دهد و اين شيوه هاي درماني در ترميم بيماري چندان تاثيرگذار نيستند.

 

 

دو سال پيش نيز در اسپانيا جراحي مشابهي بر روي يک زن اسپانيايي انجام گرفته بود با اين تفاوت که ناي اين زن دچار آسيب ديدگي فيزيکي و نه ابتلا به سرطان نيازمند به تعويض و ترميم شده بود. اما ناي جديدي که به وي پيوند زده شد نيز با استفاده از سلولهاي بنيادين بدن خود بيمار به همراه نايي که از يک اهدا کننده دريافت شده بود به وجود آمد.

خلق اندامي جديد از روي اندام اهدا شده و سلول هاي بنيادين بيمار چند ماه به طول انجاميد. از آنجايي که در اين شيوه اعضا و بخش هاي تشکيل دهنده اين ناي هيچ ناسازگاري با بدن بيمار ندارند ، نياز به داروهاي ضد پس زدگي اعضاي پيوند زده شده نيز از بين خواهد رفت.

 

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...
Doctor_Shovan مهمان

پزشکان موفق شدند با استفاده از سلول های بنیادی برای یک کودک نای بسازند

پسربچه ای ۱۱ ساله به تازگی تحت جراحی پیوند نایی قرار گرفت که از سلولهای بنیادین بدن خودش به وجود آمده بود، این اولین بار است که در جهان کودکی تحت چنین جراحی پیوندی قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از گاردین ، این کودک که از زمان تولد از نارسایی گلو رنج می برد قادر به تنفس عادی نبود. پزشکان انگلیسی نای فردی اهدا کننده را که دچار مرگ مغزی شده بود برداشتند و سلول های بنیادی بخشی از بدن کودک را در آن تزریق کردند و سپس نای جدید به دست آمده را به گلوی کودک پیوند زدند.

به کمک سلول های بنیادی بافت های نای به تدریج بازسازی شدند بدون این که احتمال پس زدن عضو وجودداشته باشد.

عملیات بازسازی نای کودک ۱۱ ساله با استفاده از سلولهای بنیادین بدن وی و پیوند آن کاملا موفقیت آمیز بوده و “سیاران فین لینچ” اکنون کاملا بهبود یافته است.

پزشکان در بیمارستان “گریت اورموند” در لندن با استخراج سلولهای مغز استخوان از بدن کودک و تزریق آن به یک نای اهدا شده که تنها ساختار کلی آن برای ساخت نای جدیدی مورد استفاده قرار می گرفت، توانستند این عضو حیاتی بدن را برای کودک بازسازی کنند.

پزشکان این اندام را به بدن کودک پیوند زدند و به سلولهای بنیادین به کار گرفته شده در ساخت آن اجازه دادند که در بدن کودک شکل گرفته و تکامل پیدا کنند تا به این شکل از میزان احتمال پس زده شدن عضو توسط سیستم دفاعی بدن کودک بکاهند پزشکان چهار هفته پیش و پس از مشاهده بازگشت جریان خون به داخل اندام پیوند زده شده، این جراحی را موفقیت آمیز اعلام کردند.

“سیاران” به صورت مادرزاد از اختلال تنگ بودن نای رنج می برد و در سن دو سالگی قطعه فلزی که برای باز نگه داشتن مسیر تنفس در بدنش کار گذاشته شده بود، به نای وی آسیب وارد کرد این اتفاق دوبار برای وی رخ داده است و پس از آن وی در ماه مارچ سال جاری تحت جراحی پیوند قرار گرفت.

دو سال پیش نیز پزشکان اسپانیایی دست به اقدام مشابهی زده بودند اما تفاوت در این بین این است که اسپانیایی ها عضو پیوندی را در آزمایشگاه بازسازی کرده بودند اما در این مورد نای به تدریج پس از پیوند بازسازی شد

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...
Doctor_Shovan مهمان

تغییر در چهار کد ژنتیکی خاص در زنان، احتمال ابتلای آنها را به سرطان تخمدان افزایش می دهد . از آن جا که تشخیص زودهنگام این سرطان بسیار دشوار است، شاید بتوان به پیشگیری فکر کرد.

مطالعات جدید ژنتیکی در زمینه سرطان تخمدان نشان می دهد زنانی که در ۴ کد ژنتیکی خاص تغییراتی را نشان می دهند، بیش از سایرین در معرض ابتلا به این سرطان هستند.

این تغییر ژنتیکی به هیچ عنوان نادر نیست و در واقع در ۲۰ درصد زنان، یعنی از هر پنج نفر یک نفر، اتفاق می افتد.

محققین انجمن سرطان تخمدان باور دارند که غربالگری زنان برای پیدا کردن این الگوی تغییر ژنی در آن ها، برای پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان تخمدان در بین زنان ضروری است.

آن ها در مطالعه خود، ژنتیک ۲۴،۰۰۰ زن را در سراسر دنیا بررسی کردند و به این الگو رسیدند. خواسته آن ها این است که هر زنی که در سابقه خانوادگی خود این نوع سرطان را دارد، بتواند به کلینیک ها مراجعه و برای این الگوی تغییر ژنتیکی تست بدهد.

از این چهار ژن تغییر یافته، هرکدام به نوبه خود احتمال ابتلا را بالاتر می برند. بنابراین کسی که در هر چهار ژن تغییر نشان می دهد، در بالاترین خطر است.

آمارها نشان می دهد که در آمریکا، سرطان تخمدان هشتمین سرطان رایج در بین زنان است و در سرطان هایی که در نهایت منجر به مرگ فرد مبتلا می شوند، رتبه پنجم را دارد.

به گفته پزشکان، تشخیص سرطان تخمدان در مراحل اولیه بسیار دشوار است و اغلب زمانی تشخیص داده می شود که سرطان سایر اعضای بدن را هم گرفته است.

اگر زنی بداند که تا چه حد در معرض خطر قرار دارد، شانس این را دارد که قبل از این که دیر بشود، چاره ای بیاندیشد.

ممکن است برای زنی که در خطر بسیار بالای ابتلا قرار دارد، جراحی و در آوردن تخمدان به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، بهترین گزینه باشد.

 

لینک به دیدگاه

براي نخستين بار در ايران انجام شد

تزريق سلول‌هاي بنيادي براي درمان ديابت ... :ws2:

 

جام جم آنلاين: رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران،گفت: محققان توانمند دانشگاه علوم پزشكي تهران در يك روش نوين و پيچيده علمي، موفق شدند سلولهاي بنيادي را براي درمان بيماري ديابت تزريق كنند.

به گزارش ايرنا، محمد باقر لاريجاني افزود: محققان پژوهشكده غدد و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي تهران ساليان سال است كه بر روي استفاده از سلول‌هاي بنيادي در درمان ديابت مشغول به فعاليت هستند.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي تهران تصريح كرد: يكي از روش‌هاي درماني بيماران ديابتي، تزريق سلول‌هاي جزايري است كه به علت پيچيدگي‌هاي بسيار، چندين سال كار بر روي اين طرح تحققاتي انجام شده است.

لاريجاني توضيح داد:در اين طرح از سلول‌هاي پانكراس بيماري كه دچار مرگ مغزي شده سلول‌هاي جزايري را جدا كرده و بعد از فعل و انفعالاتي بر روي آن، آنها به بيماران ديابتي تزريق كرديم.

رئيس طرح پيوند سلول‌هاي بنيادي در درمان ديابت افزود:در حال حاضر امكان اين كه تمام بيماران ديابتي از اين روش استفاده كنند، وجود ندارد. زيرا تعداد بيماران دچار مرگ مغزي و دسترسي به سلول‌هاي پانكراس آنها بسيار كم است.

لاريجاني تصريح كرد: با تلاش‌هاي بسيار محققان دانشگاه تهران نخستين نمونه از سلول‌هاي جزيره‌اي در كشورمان، به دو بيمار ديابتي تزريق شد و اين موفقيت بي نظيري است كه در كشور به دست آمده است.

وي در خصوص چشم انداز درمان اين بيماري باشيوه دست يافته توسط محققان ايراني، تاكيد كرد: در 50 سال گذشته، به رغم به وجود آمدن ابداع داروها و انسولين‌هاي جديد در كنترل ديابت متاسفانه هيچ روش درمان قطعي براي ديابت پيدا نشده اما در تلاش هستيم تا بتوانيم راههايي براي درمان ديابت پيدا كنيم. هر چند در اين راه دشوار چالش‌هايي هم داشته ايم.

لاريجاني با بيان اين‌كه تاكنون پيوند سلول‌هاي بنيادي براي درمان بيماري ديابت فقط در چند كشور پيشرفته جهان صورت گرفته، گفت: اميدواريم كه پا به پاي دنيا پيش برويم و در اين راه كارهاي جديدي را به نام ايران در دنيا به ثبت برسانيم.

اين پزشك با يادآوري اين‌كه تحقيقات پيوند سلول‌هاي بنيادي بتاي پانكراس هنوز در آغاز راه است، گفت: ما در مدل‌هاي حيواني نتايج قابل توجهي را تاكنون به دست آورده ايم و با گذشت زمان در مدل‌هاي تزريق انساني هم به نتايج خوبي خواهيم رسيد.

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

ژن rasgrf1 با اختلال نزدیک بینی ارتباط دارد

 

 

پژوهشگران دانشگاه دوک می گویند با کشف ژن عامل نزدیک بینی، راه را برای درمان این اختلال بینایی که حدود یک چهارم جمعیت جهان را گرفتار کرده ، هموار ساختند. نزدیک‌بینی یا مایوپیا یک عیب انکساری بینایی است که هنگامی رخ می‌دهد که شخص در دیدن اشیای دور د چار اشکال باشد. مجموعه‌ای از عوامل ژنتیکی و محیطی در ایجاد نزدیک‌بینی موثر هستند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، سابقه خانوادگی مهمتربن عامل زمینه‌ساز برای نزدیک‌بینی است، اما.انجام مرتب کارهای در فاصله نزدیک به چشم نیز احتمال بروز نزدیک‌بینی را افزایش می‌دهد.

نزدیک بینی معمولا از اوایل دهه دوم زندگی شروع شده و با رشد اندازه چشم در طی بلوغ افزایش می‏یابد و معمولا بعد از ۱۸ سالگی متوقف می‏شود.

 

 

اگر قرنیه نسبت به اندازه چشم انحنای بیشتری داشته باشد یا اندازه چشم نسبت به انحنای قرنیه بیشتر از حد معمول باشد نزدیک‏ بینی ایجاد می‏ شود. در نتیجه نور وارده به چشم بصورت دقیق بر روی شبکیه متمرکز نمی‏شود و وضوح تصاویر کاهش می‏یابد.

واژه نزدیک بینی بدین معناست که شما می‌توانید اشیای نزدیک را واضحتر از اشیای دور ببینید. البته اشیای نزدیک در فاصله متناسب با نمره چشم واضح دیده می‏شود.

اگرچه نزدیک بینی یکی از رایجترین اختلالات چشمی در دنیاست اما محتوای ژنتیکی آن زیاد شناخته شده نیست.

اکنون گروهی از دانشمندان به سرپرستی دانشگاه دوک می گویند ژنی موسوم به rasgrf1 کشف کرده اند که بروز این مشکل بینایی را هدف قرار می دهد.

‘تری یانگ’ از پژهشگران این پروژه می گوید: از آنجا که ژن rasgrf1 در سلول های عصبی و شبکیه زیاد بیان می شود تقویت حافظه بینایی و عملکرد شبکیه لازم می شود.

آنها چندین نوشتار متمایز از رمز dna را در نزدیکی ژن rasgrf1 یافتند که ارتباط زیادی با خطاهای تمرکزی در دید درساکنان قفقاز نسبت به سایر مناطق دیگر از جمله انگلیس استرالیا و هلند داشت.

این یافته ها در شش گروه دیگر از جمعیت قفقاز و در کل در بین ۱۳ هزار و ۴۱۴ نفر تایید شد.

دانشمندان با استفاده از مهندسی ژنتیک موشهایی را به دنیا آوردند که نسخه سالم این ژن را نداشتند. این موش ها در عدسی چشم خود دچار مشکل بودند.

به گفته آنها این موضوع از نظر زیست شناختی قانع کننده است. ژن rasgrf1 سازوکار مولکولی جدیدی را برای مطالعه فراهم می آورد از این رو می توانیم از رایج ترین عامل بروز اختلال بینایی پیشگیری کنیم.

چشم در حال حاضر عضو مناسبی برای ژن درمانی است مثلا از آنجا که چشم اندازه کوچک و محدودی دارد به درمان امکان می دهد بطور متمرکز درون چشم باقی بماند.

علاوه بر این دسترسی ساده به چشم به پزشکان کمک می کند اثرات درمان را در طول زمان با روش های غیر تهاجمی مورد نظارت قرار داده و شبکیه و دیگر ساختار های چشم را آزمایش کنند.

اغلب کشف یک ژن به معنای راه طولانی تا ارایه درمان برای یک بیماری است.

با این حال ژن درمانی در حال حاضر در برخی بیماری های چشمی کارایی دارد و بیماری نزدیک بینی می تواند نامزد خوبی برای ترمیم ژنی باشد.

دلیل اصلی نزدیک بینی هنوز نامشخص است اما دو عامل می تواند دلیل بروز این بیماری باشد: فشار بینایی و وراثت.

نزدیک بینی یکی از عیوب انکساری چشم است که بیشترین شیوع آن در آسیا است. یعنی آسیاییها بیشتر از دیگر کشورها در معرض ابتلا به نزدیک بینی هستند . حدود ۸۰ درصد جمعیت سنگاپور نزدیک بین هستند.

لازم به ذکر است واژه نزدیک بینی بدین معناست که شما می توانید اشیای نزدیک را واضح‏تر از اشیای دور ببینید. البته اشیای نزدیک در فاصله متناسب با نمره چشم واضح دیده می‏شود. برای مثال فردی که نمره نزدیک بینی ۲ دارد، اشیا را در فاصله ۵۰ سانتی‏متری از چشم واضح می‌بیند.

افرادی که نمره نزدیک بینی آنها کمتر از ۳ است، این امتیاز را دارند که بدون عینک اشیای نزدیک را واضح می‏بینند. بسیاری از افراد نزدیک‏بین در هنگام مطالعه از عینک استفاده نمی‏کنند.

عینک با عدسی‌های مقعر یا نمره منفی، لنزهای تماسی یا جراحی با اشعه لیزر ممکن است برای تصحیح نزدیک بینی به کار رود.

کالج اوپتومتریست‌‌های آمریکا این توصیه‌ها را برای کاهش یاپیشگیری از نزدیک‌بینی ارائه می‌کند:

•هنگام خواندن وضعیت مناسبی به خود بگیرید – مستقیم بنشینید و با نزدیک یا دورنگه‌داشتن بیش از حد کتاب به چشمان‌تان فشار نیاورید.

•ترتیبی دهید که همیشه هنگام مطالعه یا کار نور اتاق مناسب باشد.

•هنگام مطالعه یا کار با کامپیوتر یا هر فعالیتی که ممکن است به چشم فشارآورد، به طور منظم کار را قطع کنید و به چشمهای‌تان استراحت دهید.

•اگر متوجه شدیدکه موقع خواندن قوز می‌کنید یا در دیدن اشیای دور مشکل دارید به متخصص چشم یا اوپتومتریست مراجعه کنید.

نتایج این تحقیقات در نشریه ژنتیک نیچر منتشر شده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...