رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

تبدیل انرژی با بکارگیری بخار

 

احتراق ذغال یا نفت در بویلرها بخار را در بالاترین دما و فشار که به توربینهای بخاری می‌رود تولید می‌کند. نفت مزایای اقتصادی دارد هنگامیکه آن می‌تواند پمپ شود از تصفیه خانه به داخل خطوط لوله مستقیما بسمت بویلرهای نیرگاه. استفاده ازنتیجه انرژی شکافت هسته‌ای بطور افزاینده در تولید برق دراد کسترش می‌‌یابد: همچنین در اینجا اساس انرژی برای تولید بخار توربینها استفاده می‌‌شود. نوع جریان- محوری توربین بطور مشترک با چندین سیلندر در یک شافت استفاده می‌‌شود.

 

نیروگاه بخاری براساس سیکل رانکین عمل می‌کند , که آن(: سیکل رانکین) با سوپرهیتینگ: superheating , گرمایش تغذیه آب: Feed-water heating و دوباره گرمایش بخار: steam reheating اصلاح شده است. کارایی گرمایی افزایش یافته, استفاده از بخار در بالاترین دما و فشار ممکن را نتیجه می‌دهد. همچنین برای توربینها ساختار اقتصادی , اندازه بزرگ و هزینه کلی کم است. به‌عنوان یک نتیجه در حال حاضر توربوژنراتور500MW و بیشتر دارد استفاده می‌شود. با استفاده از توربینهای با ظرفیت 100MW و بیشتر , کارآیی توسط دوباره گرمایش بخار بعدازاینکه آن اندکی توسط یک گرم کننده خارجی منبسط شود, افزایش می‌‌یابد. سپس بخار دوباره گرم شده بداخل توربین که در مرحله نهایی بارگذاری منبسط می‌‌شود , برگشت داده می‌شود.

باوجود مزایای دائم در طراحی بویلرها و در توسعه مواد بهبود یافته, طبیعت چرخه بخار آنچنان است که کارآییها نسبتاً کم هستند و مقادیر وسیع گرما در مرحله میعان (در چگالگر) به هدر می‌‌رود. به هرحال مزیتهای بزرگ در طراحی و مواد در سالهای اخیر کارآیی‌های دمایی و حرارتی نیروگاههای ذغالی را در حدود 40 درصد افزایش داده است.

در نیروگاه‌های ذغال- سوختی , ذغال سنگ به یک کارخانه جداسازی ذغال از سنگ حمل می‌شود وخورد می‌‌شود به و به ظرافت ساییده می‌شود. سوخت ساییده و پودر شده به داخل بویلر دمیده می‌‌شود بطوریکه با هوا برای احتراق مخلوط می‌‌شود. خروجی از توربین فشار ضعیف سرد می‌شود برای شکل گرفت عمل معیان توسط عبور از میان میعان کننده (چگالگر) وسط مقادیر زیاد آب دریا یا رودخانه, درجاییکه امکان سرد کردن توسط برجهای خنک کن وجود ندارد.

بویلرها در بستر جریانی

برای ذغالهای نوعی , گازهای احتراق شامل 2/0 - 3/0 درصد اکسیدسولفور بر حجم می‌‌باشند. اگر سرعت جریان گاز در میان بستر دانه‌ای یک بویلر نوع بزرگ افزایش می‌‌یابد کشش گرانش متعادل می‌‌شود توسط نیرری بسمت بالای گاز و بستر سوخت روی خاصیت یک سیال می‌‌رود. در یک پیمایش سایش این گرمای خروجی و دما را افزایش می‌دهد. خاکستر شکل گرفته جوش می‌‌خورد و بصورت کلوخ در می‌‌آید و ته نشین می‌‌شود بداخل صافی و به داخل چاه خاکستر برده می‌‌شود. بستر به دمای خاکستر سوزی(زینتر کردن خاکستر) در حدود 1050 - 1200 درجه سانتیگراد محدود می‌‌شود. احتراق ثانویه در بالای بستر جاییکه که گازCO به گازCO2 میسوزد و H2S به SO2 تبدیل می‌‌شود , اتفاق می‌‌افتد. این نوع از بویلر دستخوش بهبود وسیعی می‌‌شود و بدلیل تراز آلودگی کم و کارآیی بهتر جذاب است.

  • Like 2
لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...
  • پاسخ 151
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

انرژی هیدروژن

 

مصرف گسترده و کلان انرژی حاصل از سوختهای فسیلی اگرچه رشد سریع اقتصادی جوامع پیشرفته صنعتی را به همراه داشته است اما بواسطه انتشار مواد آلاینده حاصل از احتراق و افزایش دی اکسید کربن در جو و پیامدهای آن، جهان را با تغییرات روز افزونی آماده ساخته است که افزایش دمای زمین، تغییرات آب و هوایی، بالا آمدن سطح آب دریاها و در نهایت تشدید منازعات بین المللی از جمله این پیامدها محسوب می شوند. از سوی دیگر اتمام قریب الوقوع منابع فسیلی و پیش بینی افزایش قیمتها بیش از پیش بر اهمیت و لزوم جایگزینی سیستم انرژی فعلی اهمیت دارد.

 

در سال 1997 میلادی کنوانسیون تغییرات آب و هوایی با هدف تثبیت غلظت گازهای گلخانه ای در اتمسفر، پروتکل کیوتو را مطرح نمود که به موجب این پروتکل کشورهای صنعتی ملزم به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای شده اند و هدف اصلی از این کنوانسیون دستیابی به تثبیت غلظت گازهای گلخانه ای در اتمسفر تا سطحی است که مانع تداخل خطرناک فعالیتهای بشری با سیستم آب و هوایی گردد و چنین سطحی در چهارچوب زمانی مناسب قابل اجرا خواهد بود تا اکوسیستمها بطور طبیعی خود را با تغیییر آب و هوایی تطبیق دهند و اطمینان حاصل شود که امنیت غذایی تهدید نمی شود و توسعه اقتصادی بطور پایدار ایجاد می گردد. از سوی دیگر مجموعه انرژیهای تجدید پذیر روز به روز سهم بیشتری را در سیستم تامین انرژی جهان بعهده می گیرد؛ لذا در برنامه ها و سیاستهای بین المللی، نقش مهمی به منابع تجدید پذیر انرژی محول گردیده است.

 

اما سازگار نمودن این منابع با سیستم فعلی مصرف انرژی جهانی هنوز با مشکلاتی همراه است که بررسی و حل آنها حجم وسیعی از تحقیقات علمی جهان را در دهه های اخیر به خود اختصاص داده است.

 

تقریباً همه منابع انرژی تجدید پذیر بصورت تناوبی در دسترس هستند و بخودی خود قابل حمل یا ذخیره سازی نیستند و به همین دلیل نمی توانند بصورت سوخت به ویژه در حمل و نقل مورد استفاده قرار گیرند.

 

سوختهای پاک دارای خواص فیزیکی و شیمیایی هستند که آنها را پاکتر از بنزین با ساختار و ترکیب فعلی در عمل احتراق می نمایند. این سوختها در حین احتراق مواد آلاینده کمتری تولید می کنند، در ضمن استفاده از این سوختها شدت افزایش و انباشته شدن دی اکسید کربن که موجب گرم شدن زمین می گردد را نیز کاهش می دهد. هیدروژن بعنوان یک سوخت پاک می تواند جایگزین مناسبی برای سایر سوختهای متداول گردد و در آینده بعنوان یک حامل انرژی مطرح گردد. فراوانی سهولت تولید از آب، مصرف تقریباً منحصر بفرد و سودمندی زیست محیطی ذاتی هیدروژن از جمله ویژگیهایی است که آنرا در مقایسه با سایر گزینه های مطرح سوختی متمایز می کند. هیدروژن را می توان با استفاده از انواع منابع انرژی اولیه تولید کرد و در تمام موارد و کاربردهای سوختهای فسیلی مورد استفاده قرار داد. هیدروژن به ویژه منابع تجدید پذیر انرژی را تکمیل می کند و آنها را در هر محل و هر زمان، بصورت مناسبی در دسترس قرار داده و در اختیار مصرف کننده می گذارد. سیستم انرژی هیدروژنی بدلیل استقلال از منابع اولیه انرژی، سیستمی دائمی، پایدار، فنا ناپذیر، فراگیر و تجدید پذیر می باشد. از اینرو پیش بینی می شود که در آینده ای نه چندان دور، تولید و مصرف هیدروژن به عنوان حامل انرژی به سراسر اقتصاد جهانی سرایت کرده و اقتصاد هیدروژن تثبیت شود.

 

معرفی سوختهای جایگزین و مطالعه در خصوص امکان استفاده و بهره برداری از آنها با توجه به ملاحظات فنی-اقتصادی و منابع گسترده موجود در ایران، همچنین بدلیل روند رو به رشد مصرف سوختهای مایع هیدروکربوری در کشور که هر ساله موجب ضرر و زیان هنگفت به بودجه عمومی و محیط زیست کشور می شود، از اهمیت قابل توجهی برخوردار گردیده است.

  • Like 3
لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

[h=2]واحد برق و بخار شرکت پتروشیمی فجر[/h]

 

واحد نيروگاه جهت تامين برق و بخار منطقه ويژه اقتصادي شامل تجهيزات اصلي ذيل ميباشد

 

  • 1- پنج دستگاه توربين گازي آلستوم از نوع 11n2 هريك بظرفيت 117Mw
  • 2- دوتوربين گازي جنرال الكتريك از نوع Mark5 Frame 9 DLN Type

هريك بظرفيت 125 Mw

 

  • 3- چهار بويلر بازيافت حرارتي HRSG بظرفيت 180 T/hr
  • 4- دوبويلر كمكي آلستوم هريك بظرفيت 50T/hr
  • 5- يك بويلركمكي آذرآب بظرفيت 120T/hr

فرآيند توليد بخار :

 

 

آب hot Dm از واحد تصفيه آب به نيروگاه ارسال گرديده و پس از تزريق مورفلين به آن (جهت بالا بردن ph آب ) مستقيما به دو دستگاه Dearator جهت

صورت ميگيرد . پس از گاززدائي شدن آب به storage tank و از آنجا به قسمت boiler feed water pumps ارسال ميگردد، لازم به ذكر است قبل از ورود به اين پمپها سولفيت سديم جهت از بين بردن اكسيژن هاي باقي مانده در آب به آن تزريق ميگردد لازم به ذكراست قبل از ورود به اين پمپها سولفيت سديم جهت از بين بردن اكسيژن باقي مانده در آب به آن تزريق ميگردد . سپس آب bfw با فشار حدود 75 بار به سمت بويلرهاي نيروگاه ارسال ميگردد و پس از عبور از اكونومايزر از اپراتور و سوپرهيتر به بخار سوپرهيت تبديل گشته از بويلر بسمت هدر اصلي بخار هدايت ميگردد .

مشخصات بخار توليد شده نيروگاه با فشار 42bar و دماي 420 C ميباشد

 

 

فرآيند توليد برق :

 

 

گاز طبيعي با فشار بين 24 تا 30 بار از خط سراسري گاز دريافت و به محفظه احتراق توربينهاي گازي ارسال ميگردد ، همچنين هوا از طريق Air Intake ***** مكيده شده و پس از عبور از كمپرسور چند مرحله اي وارد محفظه احتراق ميگردد. گازهاي حاصل از احتراق ازمحفظه احتراق بسمت توربين هدايت شده و طي عبور از توربين باعث ايجاد گشتاور چرخش اين مجموعه ميگردند. با توجه به كوپلينگ ميان توربين و ژنراتور اين گشتاوربه ژنراتور نيز منتقل ميگردد و با ايجاد جريان تحريك در روتور ژنراتور برق توليد ميگردد. ولتاژ خروجي ژنراتورهاي آلستوم 11.5 كيلوولت و ولتاژ ژنراتورهاي جنرال الكتريك 15 كيلو ولت ميباشد كه توسط ترانسهاي step up يا افزاينده به ولتاژ 132kv تبديل گشته و پست اصلي GIS منتقل ميگردد برق توليد شده با فركانس 50 هرتز به مجتمعهاي منطقه ويژه و همچنين بخط سراسري برق شهري نيز انتقال مي يابد .

  • Like 3
لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

مدارهای كنترل سيستم های نيروگاه

 

بنا بر تعريف سيستم هاي كنترل از اجزائي تشكيل شده اند كه در ارتباط با يكديگر كار خاصي را در جهت هدفي معين انجام مي دهند. بنابراين يك واحد نيروگاهي به عنوان يك سيستم تبديل و توليد انرژي داراي مشخصه هاي فوق مي باشد.

 

هدف ار كار نيروگاه تبديل انرژي شيميائي موجود در سوخت به انرژي الكتريكي مورد نياز جامعه است و در اين رابطه ورودي اصلي نيروگاه سوخت و ميزان انرژي الكتريكي توليدي خروجي آن ميباشند. ارتباط بين ورودي و خروجي را كار يك نيروگاه گويند.اجزاء اصلي نيروگاه عبارتند از بويلر ،‌ توربين و ژنراتور.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

كنترل بويلر

 

منظور از كنترل بويلر تنظيم شرائط بخار خروحي بويلر از نظر دبي ، فشار و درجه حرارت ميباشد. وروديهاي بويلر به طور كلي عبارتند از سوخت ،‌هوا و آب تغذيه كه با توجه به اين وروديها عمده خروجي بويلر درجه حرارت بخار سوپرهيت مي باشد.

 

كنترل احتراق

 

سيگنال اصلي كنترل بويلر (بويلر مستر) بر سه پارامتر مهم بايستي تاًثير داشته باشد كه عبارتند از سوخت هوا و آب ، و تقدم تاُخر اثر آنها با اهميت مي باشد مثلاً قبل از ورود سوخت ،‌ بايستي هوا به بويلر وارد شده باشد و براي كم كردن بار واحد ابتدا سوخت كم مي شود و سپس هوا ،‌ اين عمل توسط سيستم محدود كننده ضربدري - Cross limit انجام مي شود و سيگنالهاي خروجي اين سيستم به عنوان نقطه تنظيم Set point حلقه كنترل سوخت و هوا استفاده مي شود.

 

براي كنترل سوخت مي توان از مدار روبرو استفاده كرد. اين سيستم بسيار گران و غير اقتصادي است و از آن استفاده چنداني نمي شود زيرا فشار سوخت را نمي توانيم زياد بالا ببريم لذاست كه سوخت را در يك حلقه به گردش درآورده و علاوه بر كنترل فشار (توسط شيركنترل در مسير برگشت سوخت).

 

اثر اصطكاك استاتيكي مايع سوخت را خنثي نموده و سوخت مي تواند بدون تاًخير در موقع نياز وارده مشعل شود.

 

در بعضي موارد سوخت را قبل از گرمكن به مسير برگشت هدايت نموده تا سوختي كه مصرف نميشود گرم نشده و در انرژي صرفه جوئي شود. شكل مدار اين مسير بشكل روبرو مي باشد. كنترل سوخت برگشتي توسط كنترل والو مربوطه صورت مي گيرد كه فرمان اين شير يا از فشار بعد از هيتر صادر مي شود و يا از موقعيت والو اصلي مسير برگشت.

 

در استفاده از سوخت گازي بخاطر حجم زياد سوخت معمولاً در مسير برگشت از دو كنترل والو به صورت موازي استفاده مي شود.

 

براي كنترل هوا معمولاً چند مشعل تواماً كنترل مي شوند و كنتر موردي وجود دارد كه تمام مشعلها يك جا كنترل شوند.

 

البته كنترل تك تك مشعلها حالت خوبي به نظر مي رسد ولي بخاطر مسائل تكنولوژيكي مقرون به صرفه نمي باشد. به جهت اينكه فشار هوا قبل از مشعلها بايستي ثابت باشد (بدون توجه به تعداد آنها) لذا فشار هدر اندازه گيري شده و فرمان لازم را براي دمپرهاي پس از فنها ارسال مي دارد.

 

كنترل آب تغذيه

 

هدف از كنترل آب تغذيه تنظيم دبي آب تغذيه بگونه اي مي باشد كه سطح آب درام در تمام شرائط در يك حد مشخصي باقي بماند. يكي از روشها اين است كه فشار درام را اندازه گيري كرده با ست پوينت مقايسه شده و به كنترل والو سرعت پمپ (كوپلينگ هيدروليكي) اعمال شود. از طرفي چون عمل اين كوپلينگ كند است از يك حلقه كنترل سريع در داخل يك حلقه كنترل كند استفاده ميشود. در وهله اول كه احتياج به دبي آب كم داريم كنترل روي والو انجام مي گيرد و اگر دبي زياد نياز باشد كنترل روي دور پمپ انجام مي شود. براي كنترل بهتر از دو والو موازي استفاده مي شود كه براي درصدي از بار از والو رنج پائين و براي بقيه بار از والو رنج بالا استفاده مي شود. به علت حساسيت و خطاهاي اندازه گيري ،‌سيستم كنترل آب تغذيه را پيچيده ترين حلقه هاي كنترل مي باشد كه معمولاً از مدار كنترل سه عنصري (سطح درام ،‌ فلوي بخار ، فلوي آب تغذيه)‌ استفاده ميشود.

 

كنترل درجه حرارت

 

درجه حرارت بخار خروجي از بلويلر بايستي ثابت باشد مشكل عمده ،‌تاًخير موجود در سيستم است. براي اينكه اين تاًخير را كم كنيم درجه حرارت قبل از سوپرهيتر اندازه گيري مي شود تا تغيير در درجه حرارت خروجي زودتر حدس زده شود چون امكان دارد بخار هنگام عبور از لوله هاي سوپرهيتر با دماي متفاوت خارج گردد لذا از دو طرف سوپرهيت اندازه گيري درجه حرارت انجام مي شود. چون ممكن است كه آب اسپري نتواند درجه حرارت را كنترل كند از سيستم هاي كمكي استفاده مي شود اين سيستم ها عبارتند از G.R.FAN و تغيير زاويه مشعلها كه فقط در بويلرهائي كه مشعلها در گوشه هاي بويلر قرار دارند استفاده مي شود و با تغيير زاويه مشعلها انرژي تشعشعي تغيير داده مي شود.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

كنترل توربين

 

خروجي كنترل شونده در يك توربين دور آن بوده و ورودي كنترل كننده ميزان دبي بخار ورودي با كيفيت ثابت (درجه حرارت ،‌چگالي ،‌ …) مي باشد. مكانيزم كنترل توربين هيدروليكي است كه روغن آن توسط پمپ تاًمين مي شود. سيستم هاي هيدروليكي مينيمم گير هستند يعني آن سيستم كنترل كه كمترين فشار روغن كنترل را داشته باشد در كنترل گاورنينگ والوها دخالت مي كند.

 

فرمان والو ورودي توربين از حلقه كنترل هيدروليك صادر مي شود. حلقه كنترل توربين مطابق شكل زير مي باشد. از عوامل مؤثر روي حلقه كنترل فشار قبل از والو مي باشد تا در اثر زياد باز شدن والو افت فشار بيش از حد ايجاد نگردد. سرعت و شتاب توربين بسيار مهم هستند و در حلقه كنترل مؤثر مي باشند (حلقه هاي كنترل سرعت و شتاب). فشار كندانسوز براي توربين محدوديت ايجاد مي كند و در كار آن مؤثر است (حلقه كنترل فشار كندانسوز) كنترل بار از عوامل مهم و مؤثر در كار توربين است. درجه حرارت طبقات آخر توربين LP بخصوص موقعي كه توربين بي بار كار ميكند بسيار بالا مي رود و حتي احتمال ذوب شدن آنها مي رود و بايستي بوسيله سيستم كنترلي بتوان با پاشيدن آب آن را خنك كرد.

 

كنترل ژنراتور

 

خروجــي ژنراتور به عنوان خروجي اصلـي يك نيـروگاه مي باشد بنابراين اصـل كنترل بايد بر اساس پارامترهاي كنترل شونده خروجـي باشند. خروجي متغيـر از يك ژنراتور ، جريان مؤثر آن بوده و خروجي هاي تنظيم شونده ولتاژ فركانس مي باشند. حلقه كنترل AVR (Automatic Voltage Regulator) براي كنترل ژنراتور به كار مي رود. با يك PT ولتاژ اندازه گيري مي گردد و به جريان تبديل ميشود و بوسيله كنترلر PID به تريستورها داده ميشود كه با تغيير زاويه آتش آنها جريان تحريك تغيير مي كند. همچنين از محدود كننده حد بالا و پائين براي ولتاژ استفاده ميشود. چون پس از ترانس اصلي افت ولتاژ خواهيم داشت جريان عبوري را نيز اندازه گيري كرده و با ولتاژ جمع مي كنند تا اگر جريان زيادي نيز از ژنراتور گرفته شد ولتاژ ثابت بماند.

درادامه وبرای اشنایی بیشتر با اصول بهره برداری وسیستم های کنترل نیروگاهها دوفایل برای دانلود اورده شده است

فایل اول مقاله ای از شرکت هیتاچی با عنوان اخرین سیستم های کنترل نیروگاههاست وفایل دوم فایل اموزشی 23 صفحه ای از شرکت معظم ABB با عنوان اینده سیستم های کنترل نیروگاهی تحت عنوان جمع بندی سیستم کنترل واتوماسیون فرایند وپست های انتقال تحت یک سیستم میباشد که پیشنهاد میکنم حتما مطالعه بفرمایید.

 

 

Latest Power Plant Control System

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

Future power plant control - Integrating process & substation automation into one system

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 3
لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

نیروگاه سوخت فسیلی در واقع مرکز تبدیل انرژی است که از سوزاندن سوخت‌های فسیلی برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می‌کند. این نیروگاه‌ها معمولاً در اندازه‌های بسیار بزرگ و برای استفاده دایمی ساخته می‌شوند.

 

در یک نیروگاه سوخت فسیلی از انرژی شیمیایی ذخیره شده در سوخت‌های فسیلی نظیر زغال سنگ، نفت کوره، گاز طبیعی یا شیست قیری به طور مداوم به انرژی گرمایی تبدیل می‌شود. این انرژی گرمایی به وسیله توربین‌ها به انرژی مکانیکی تبدیل شده و در نهایت انرژی مکانیکی توسط ژنراتورهای الکتریکی به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود که به وسیله شبکه انتقال در یک پهنه جغرافیایی وسیع توزیع می‌شود. تقریباً تمام نیروگاه‌های سوخت فسیلی از بخار به عنوان سیال استفاده می‌کنند، البته صرف نظر از توربین‌های گازی و موتورهای احتراق داخلی که در سطح کوچکی برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می‌شوند.

 

به طور خلاصه در عمل سوختن تغییرات شیمیایی زیر پدید می‌آید:

692c1e7d5a5650883a4c9199daad908c.png

 

و به عبارت ساده‌تر معادله در تغییرات شیمیایی در سوخت‌های فسیلی به صورت زیر است:

 

سوخت + اکسیژن a6465c0244621c63e7e1e96eb55aad7a.pngحرارت + دی‌اکسید کربن + آب

 

 

 

از سوختن تمامی سوخت‌های فسیلی دی‌اکسید کربن تولید می‌شود. دیگر ترکیبی که از سوختن سوخت‌های فسیلی (به ویژه زغال سنگ) به وجود می‌آید دی‌اکسید گوگرد و اکسید نیروژن است. هر نیروگاه سوخت فسیلی از تاسیساتی پیچیده و منحصر به فرد ساخته شده. تا سال ۲۰۰۴ هزینه ساخت این چنین نیروگاه‌هایی حدودا ۱۳۰۰ دلار به ازای هر کیلووات یا به عبارتی ۶۵۰ میلیون دلار به ازای هر ۵۰۰ مگاوات بود. همچنین ممکن است چندین واحد مولدی برای صرفه‌جویی در هزینه مکان و منابع طبیعی در یک محل ساخته شوند.

 

حمل و نقل و تحویل سوخت

 

برای حمل زغال سنگ از وسایل مختلفی مانند کامیون‌ها، قطار، قایق یا کشتی استفاده می‌شد. قطارهای مخصوص حمل زغال سنگ ممکن است تا دو کیلومتر طول داشته باشند و تا ۱۰۰ واگن زغال سنگ به وزن تقریبی ۱۰۰ تن را حمل کنند که در مجموع چیزی در حدود ۱۰۰۰۰ تن زغال سنگ با هر یک از آنها حمل می‌شود. یک نیروگاه بزرگ در بار کامل هر روز تقریباً به این اندازه زغال سنگ نیاز دارد. برخی نیروگاه‌ها به ویژه در فصل اوج مصرف یعنی در تابستان ممکن است به ۳ تا ۵ قطار سوخت در روز نیاز داشته باشند. نیروگاه‌های گرمایی بزرگ میلیون‌ها تن زغال سنگ برای فصل زمستان زخیره می‌کنند.

 

آنلودرهای مدرن از تجهیزات گردانده واگن‌ها برای خالی کردن واگن‌ها استفاده می‌کنند، که مشکلات مربوط به زغال سنگ یخ زده کف واگن‌ها را نخواهد داشت. آنلودر از بازوهایی تشکیل شده که قطار را نگه می‌دارند و به این ترتیب می‌توانند هر واگن را دقیقاً در مقابل قیف زغال نگه دارد. سپس واگن در مقابل دستگاه گردانده‌ای قرار می‌گیرد که با برعکس کردن واگن محتویات آن را خالی می‌کند. گردانده‌ها طوری عمل می‌کنند که نیازی به باز کردن واگن‌ها برای برعکس کردن آنها نیست، بنابراین در لحظه خالی کردن، واگن به واگن‌های دیگر متصل است. خالی کردن یک قطار با این روش در حدود ۳ ساعت طول می‌کشد.

 

روش دیگر برای حمل زغال سنگ استفاده از کشتی‌های مخصوص حمل زغال سنگ (collier) است. این کشتی‌ها ظرفیتی در حدود ۴۰۰۰۰ تن دارند و روزها وقت برای خالی کردن آنها نیاز است. برخی از این کشتی‌ها خود دارای تجهیزات تخلیه کننده هستند ولی بقیه از تجهیزات موجود در نیروگاه برای تخلیه سوخت استفاده می‌کنند. برای جابجایی زغال سنگ در آب‌های آرام مانند رودخانه‌ها یا دریاچه‌ها از نوعی کرجی استفاده می‌شود. این کرجی‌ها معمولاً دارای سیستم محرک نیستند و باید به وسیله یدک‌کش‌ها به حرکت درآیند.

 

در مراحل اولیه یا موارد اضطراری نیروگاه ممکن است از نفت کوره به جای زغال سنگ استفاده کند. این نفت ممکن است به وسیله خط لوله نفت یا کامیون‌ها و کشتی‌های نفت‌کش به نیروگاه حمل شود.

 

عمل آوری سوخت

 

زغال سنگ را با خرد کردن در دستگاه‌های سنگ شکن به قطعه‌های کوچکتر از ۵۰ میلی‌متر (۲ اینچ) آماده مصرف می‌کنند. پس از این مرحله زغال سنگ‌های خرد شده به وسیله یک تسمه نقاله به سیلوهای ویژه‌ای که در نیروگاه برای انبار کردن سوخت ایجاد شده‌اند انتقال می‌یابند. تسمه نقاله هر ساعت حدود ۴ تن زغال سنگ را جابه‌جا می‌کنند. در سیلوها تکه‌های کوچک زغال به وسیله آسیاب کاملاً خرد شده و به پودر تبدیل می‌شوند. ظرفیت این آسیاب‌ها ۶۰ تن در ساعت است. پس از پودر شدن، زغال تقریباً آماده استفاده در کوره‌هاست. یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی دارای ۶ پودر کن با چنین ظرفیتی است. پنج پودر کن با چنین ظرفیتی می‌توانند ۲۵۰ تن پودر زغال در هر ساعت تولید کرده و به طور کامل کوره‌های نیروگاه را در بار کامل تغذیه کنند.

گرم کردن آب و هواگیری

 

در نیروگاه‌های سوخت فسیلی از آب در دیگ‌های بخار استفاده می‌شود. در این نیروگاه‌ها آب نقش یک سیال را دارد که انرژی را از دیگ بخار به توربین بخار حمل می‌کند. بیشتر آب مورد استفاده در این قسمت از طریق تصفیه و تقطیرآب به دست می‌آید. این کار به دلیل جلوگیری از خورده شدن قطعات و قسمت‌های فلزی تجهیزات مورد استفاده در نیروگاه در دما و فشار بالا انجام می‌شود. تجهیزات نرم کننده آب (کاهنده سختی آب) و تبادل یونی آب را آنقدر خالص می‌کنند که آب به یک عایق الکتریکی تبدیل می‌شود. هدایت الکتریکی آب در این مرحله چیزی در حدود ۳/. تا ۱ میکروزیمنس به ازای هر سانتی‌متر مربع است. برای جبران کردن آب از دست رفته در در نیروگاه به عنوان نمونه در یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی باید هر دقیقه ۲۰ گالن (۲/۱ لیتر در ثانیه) آب به چرخه نیروگاه وارد شود.

 

آب خارج شده از توربین‌ها پس از مقطر شدن در داخل کندانسور (تقطیر کننده) دوباره وارد چرخه می‌شود. میزان تولید آب مقطر در بار کامل یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی ۶۰۰۰ گالن در هر دقیقه (۳۸/۰ متر مکعب در ثانیه) است.

 

سپس آب از میان حدود شش یا هفت پیش‌گرم‌کننده عبور می‌کند. در هر یک از این مراحل آب به وسیله بخار خارج شده از توربین گرم می‌شود و مقداری حرارت می‌گیرد. سپس آب مقطر به اضافه آب جبرانی به دگازور (هواگیر) وارد می‌شوند. دگازور هوای حل شده در آب را در فشار و دمای زیاد از آب جدا می‌کند که موجب کاهش خاصیت خورندگی آب می‌شود. در این مرحله ممکن است به آب هیدروزین نیز اضافه کنند. هیدروزین ماده‌ای شیمیایی است که اکسیژن باقی مانده آب را جدا می‌کند. همچنین در این مرحله pH آب نیز کنترل می‌شود تا از اسیدی بودن آب و در نتیجه خوردگی جلوگیری شود.

 

عملکرد بویلر

 

بویلر یک کوره مستطیلی شکل به ابعاد حدود ۱۵ در ۴۰ متر است. بدنه بویلر از شبکه‌های تنیده شده لوله‌ای ایجاد شده. این لوله‌ها محل عبور آب را ایجاد می‌کنند. جنس لوله‌ها از فولاد فشرده و به قطر ۶۰ میلیمتر هستند.

 

بویلر در واقع محل سوختن سوخت و تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی گرمایی است. زغال‌سنگ پودر شده به وسیله فشار باد از چهار طرف به داخل بویلر وارد می‌شود و به سرعت می‌سوزد و یک کره آتشین در مرکز بویلر ایجاد می‌کند. تششع گرمایی که از کره آتشین متصاعد می‌شود به بدنه بویلر رسیده و آبی که داخل لوله‌ها جریان دارد را به شدت گرم می‌کند. میزان گردش آب در لوله‌ها حداکثر سه یا چهار بار است که این گردش معمولاً به وسیله فشار یک پمپ صورت می‌گیرد. درحالی که آب در لوله‌ها در حال گردش است حرارت را جذب می‌کند و در دما ۳۷۰ درجه و فشار ۱/۲۲ پاسگال به بخار تبدیل می‌شود و در بالای کوره از آب جدا می‌شود. در این مرحله بخار وارد سوپرهیتر شده و دمای آن تا ۵۴۰ درجه افزایش می‌یابد و به بخار خشک تبدیل می‌شود.

 

در برخی از نقاط مانند آلمان بیشتر از زغال‌سنگ قهوه‌ای در نیروگاه استفاده می‌شود. زغال‌سنگ قهوه‌ای دارای طول عمر کمتری نسبت به زغال‌سنگ‌های عادی (سیاه) است. این نوع زغال‌سنگ از چگالی انرژی کمتری نیز نسبت به زغال‌سنگ‌های معمولی برخوردار است و به همین دلیل نیازمند کوره بزرگتر برای تولید انرژی مشابه زغال‌سنگ‌های معمولی است.

 

نیروگاه‌هایی که از گاز برای گرم کردن آب استفاده می‌کنند از بویلرهای خاصی با نام HRSG استفاده می‌کنند. در این روش گرمای خارج شده از توربین‌های گازی برای گرم کردن آب و چرخاندن یک توربین بخار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • Like 3
لینک به دیدگاه
  • 7 ماه بعد...

اشنایی با مشخصات فنی نیروگاه حرارتی شهیدرجاییبه نقل از وب سایت شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی

 

 

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 25%, bgcolor: #800000]

تاریخ اولین راه اندازی

[/TD]

[TD=width: 25%, bgcolor: #800000]

قدرت نصب شده (مگاوات)

[/TD]

[TD=width: 25%, bgcolor: #800000]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 25%]

14/05/71 الی 15/01/73

[/TD]

[TD=width: 25%]

250

[/TD]

[TD=width: 25%, bgcolor: #c0c0c0]

واحدهای بخار

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 25%]

05/05/73 الی 03/04/74

[/TD]

[TD=width: 25%]

123.4

[/TD]

[TD=width: 25%, bgcolor: #c0c0c0]

واحدهای گازی

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 25%]

28/03/80 الی 03/11/80

[/TD]

[TD=width: 25%]

100

[/TD]

[TD=width: 25%, bgcolor: #c0c0c0]

واحدهای بخار سیکل ترکیبی

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 25%]

[/TD]

[TD=width: 25%]

2040.4

[/TD]

[TD=width: 25%, bgcolor: #c0c0c0]

تولید کل نیروگاه

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

1- نیروگاه بخاری

قرارداد این نیروگاه برای 1000 مگاوات در تاریخ 28/12/62 باشرکت صنایع سنگین میتسوبیشی (MHI) ژاپن به امضاء رسید که نیروگاه بدون بویلر را شامل میشد و از طرف دیگر قرارداد خرید تکنولوژی بویلرهای نیروگاه بین شرکت توانیر و پیمانکار ژاپنی (IHI) در 28 فروردین 64 امضاء و مبادله شد و بطور همزمان جهت خرید و انتقال دانش فنی، طراحی و ساخت برج خنک کن خشک نوع هلر با شرکت (EGI) و ترانس الکترو از مجارستان در تاریخ 28/9/69 قرارداد به امضاء رسید و پس از آن شرکت اتمسفر بعنوان سازنده سیستم خنک کن و شرکت آذر آب بعنوان سازنده بویلر در نظر گرفته شد. اولین واحد در تاریح 14/5/71 و دومین واحد در تاریخ 8/11/71 و سومین واحد در مردادماه سال 72 و واحد چهارم در تاریخ 15/1/73 وارد شبکه سراسری برق کشور گردیدند.

موقعیت جغرافیایی نیروگاه بخاری:

نیروگاه شهید رجایی در 25 کیلومتری جاده قزوین- تهران و در حد فاصل بین اتوبان و جاده قزوین – کرج در زمینی به بوسعت 250 هکتار احداث گردیده است.

 

نیروگاه بخار شهید رجائی

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]گاز بعنوان سوخت اول و مازوت بعنوان سوخت دوم[/TD]

[TD=width: 50%, bgcolor: #cccccc, align: center]نوع سوخت نیروگاه بخار[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center] P=250 psi F=250000 m3/h[/TD]

[TD=width: 50%, bgcolor: #cccccc, align: center]ظرفیت ایستگاه گاز برای واحدهای بخار[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center] تعداد 7 مخزن به ظرفیت کل 224،000،000 لیتر[/TD]

[TD=width: 50%, bgcolor: #cccccc, align: center]مخازن ذخیره سوخت مازوت[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center] حداکثر با ضریب بار 85% حدود 45 روز[/TD]

[TD=width: 50%, bgcolor: #cccccc, align: center]مدت زمان قابل بهره برداری با سوخت ذخیره مازوت[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center] 58000 Nm³/H[/TD]

[TD=width: 50%, bgcolor: #cccccc, align: center]گاز طبیعی برای مصرف هر واحد[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center] 58700 Kg/H[/TD]

[TD=width: 50%, bgcolor: #cccccc, align: center]مازوت برای مصرف هر واحد[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

تامین آب مصرفی نیروگاه:

منبع تامین آب نیروگاه شامل 7 حلقه چاه عمیق با ظرفیت آبدهی 1600 متر مکعب در ساعت بوده که دو حلقه آن در محوطه نیروگاه و پنج حلقه دیگر در خارج از نیروگاه واقع شده است

مشخصات فنی نیروگاه بخاری شهید رجایی:

اجزاء اصلی هر واحد نیروگاه بخاری شامل توربین، ژنراتور، بویلر،برج خنک کن، کندانسور،سیستم کنترل،کلید خانه های 6/6 و 4/0 کیلوولت، ترانسفورماتورهای اصلی و تجهیزات کمکی از قبیل سیستم خنک کن کمکی، سیستم تامین و تصفیه آب ، سیستم هوای فشرده ، سیستم سوخت رسانی و سیستم تصفیه فاصلاب صنعتی بوده که مشصخات فنی در مورد اجزاء اصلی نیروگاه بشرح ذیل میباشد:

مشخصات فنی توربین:

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]Single Reheat Condensing Two Cylinder Double flow Exhaust

تیپ TC2F-19[/TD]

[TD=bgcolor: #cccccc, align: center]نوع توربین [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center] میتسوبیشی ژاپن[/TD]

[TD=bgcolor: #cccccc, align: center]شرکت سازنده[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center] 3000( دور در دقیقه )[/TD]

[TD=bgcolor: #cccccc, align: center]دور توربین/ژنراتور[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

شرایط بخار :

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]140Kg/cm²[/TD]

[TD=bgcolor: #cccccc, align: center]فشار بخار ورودی[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]539C°[/TD]

[TD=bgcolor: #cccccc, align: center]درجه حرارت[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]0.19Kg/CM²[/TD]

[TD=bgcolor: #cccccc, align: center]فشار بخار خروجی توربین[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]11 طبقه + یک طبقه کورتیس (ضربه ای)[/TD]

[TD=bgcolor: #cccccc, align: center]تعداد طبقات توربین فشار قوی(H.P)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]11 طبقه عکس العملی[/TD]

[TD=bgcolor: #cccccc, align: center]تعداد طبقات توربین فشار متوسط(I.P)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]5*2 طبقه عکس العملی[/TD]

[TD=bgcolor: #cccccc, align: center]تعداد طبقات توربین ضعیف (L.P)[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

مشخصات فنی بویلر:

سیستم احتراق: Opposite Firing با سوخت گاز طبیعی و سوخت مازوت ودارای بخشهای اکونومایزر، سوپر هیتر و ری هیتر می باشد. دمای بخار خروجی 541 درجه سانتیگراد، سیستم دمش هوا، Forced Draught Fan می باشد.

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center] (گردش طبیعی – درام دار) [/TD]

[TD=width: 432, bgcolor: #cccccc, align: center]نوع بویلر [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]IHI / آذرآب [/TD]

[TD=width: 432, bgcolor: #cccccc, align: center]شرکت سازنده [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]840000Kg/h[/TD]

[TD=width: 432, bgcolor: #cccccc, align: center]قدرت تولید بخار [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]172Kg/CM²g[/TD]

[TD=width: 432, bgcolor: #cccccc, align: center]فشار طراحی بویلر [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center] [/TD]

[TD=width: 432, bgcolor: #800000, align: center]ماکزیمم فشاربخار(دربار ماکزیمم پیوسته): [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]146Kg/CM²[/TD]

[TD=width: 432, bgcolor: #cccccc, align: center]خروجی از سوپر هیتر [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]162Kg/CM²[/TD]

[TD=width: 432, bgcolor: #cccccc, align: center]خروج از درام [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center] [/TD]

[TD=width: 432, bgcolor: #800000, align: center]فشار خروجی ریهیت (ریهیت گرم): [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]37.2Kg/CM²[/TD]

[TD=width: 432, bgcolor: #cccccc, align: center]با سوخت گاز [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]37.0Kg/CM²[/TD]

[TD=width: 432, bgcolor: #cccccc, align: center]با سوخت مازوت [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center] [/TD]

[TD=width: 432, bgcolor: #800000, align: center]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]38.8Kg/CM²[/TD]

[TD=width: 432, bgcolor: #cccccc, align: center]با سوخت گاز [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]36.6Kg/CM²[/TD]

[TD=width: 432, bgcolor: #cccccc, align: center]با سوخت مازوت [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

نیروگاه بخار شهید رجائی

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center] [/TD]

[TD=width: 431, bgcolor: #800000, align: center]ماکزیمم درجه حرارت بخار: [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]541C°[/TD]

[TD=width: 431, bgcolor: #cccccc, align: center]خروجی از سوپرهیتر [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]C° 541[/TD]

[TD=width: 431, bgcolor: #cccccc, align: center]خروجی از ریهیت [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center] [/TD]

[TD=width: 431, bgcolor: #800000, align: center]ماکزیمم درجه حرارت ورودی ریهیت : [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]356C°[/TD]

[TD=width: 431, bgcolor: #cccccc, align: center]باسوخت گاز [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]355C°[/TD]

[TD=width: 431, bgcolor: #cccccc, align: center]باسوخت مازوت [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center] [/TD]

[TD=width: 431, bgcolor: #800000, align: center]درجه حرارت آب تغذیه: [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]247.7C°[/TD]

[TD=width: 431, bgcolor: #cccccc, align: center]باسوخت گاز [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]247.7C°[/TD]

[TD=width: 431, bgcolor: #cccccc, align: center]باسوخت مازوت [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

مشخصات فنی ژنراتور : ژنراتور نیروگاه شهید رجایی از نوع ژنراتور سنکرون خنک شونده بوسیله هیدروژن است و سیستم تحریک آن بدون ذغال میباشد.

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]ملکو ژاپن [/TD]

[TD=width: 430, bgcolor: #cccccc, align: center]شرکت سازنده[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]250MW[/TD]

[TD=width: 430, bgcolor: #cccccc, align: center]قدرت عملی [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]312MVA[/TD]

[TD=width: 430, bgcolor: #cccccc, align: center]قدرت ظاهری [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]19KV[/TD]

[TD=width: 430, bgcolor: #cccccc, align: center]ولتاژ [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]خشک غیرمستقیم (هلر) [/TD]

[TD=width: 429, bgcolor: #cccccc, align: center]نوع برج [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]EGI/اتمسفر [/TD]

[TD=width: 429, bgcolor: #cccccc, align: center]سازنده [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]150m[/TD]

[TD=width: 429, bgcolor: #cccccc, align: center]ارتفاع برج [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]118.2m[/TD]

[TD=width: 429, bgcolor: #cccccc, align: center]قطر پایه برج [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]64m[/TD]

[TD=width: 429, bgcolor: #cccccc, align: center]قطر دهانه خروجی برج [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center] [/TD]

[TD=width: 429, bgcolor: #cccccc, align: center]تانکهای ذخیره برج: [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]4 / 7000 M³[/TD]

[TD=width: 429, bgcolor: #cccccc, align: center]تعداد مخازن برج / ظرفیت کل مخازن [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]2*12600 m³/H[/TD]

[TD=width: 429, bgcolor: #cccccc, align: center]جریان پمپ آب گردشی [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]144PCS / 15m[/TD]

[TD=width: 429, bgcolor: #cccccc, align: center]تعداد دلتاهای خنک کاری/ارتفاع [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]12[/TD]

[TD=width: 429, bgcolor: #cccccc, align: center]پیک کولرها ( پیش گرم کنها) [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

مشخصات فنی برج خنک کن خشک:

عملکرد پیک کولرها در دمای محیط ( درجه سانتیگراد 8/35) و بار ماکزیمم توربین باعث کاهش دمای کندانسور 2.5C° میگردد.

کندانسور :

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]کندانسور فواره ای(JET.CONDENSER) [/TD]

[TD=bgcolor: #cccccc, align: center]نوع [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center](EGI) مجارستان [/TD]

[TD=bgcolor: #cccccc, align: center]سازنده [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]0.192Kg/cm² (دربار 100%) [/TD]

[TD=bgcolor: #cccccc, align: center]فشار کندانسور [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]59.3 C° (دربار 100%) [/TD]

[TD=bgcolor: #cccccc, align: center]درجه حرارت کندانسور [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

- نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی

نیروگاه گازی سیکل ترکیبی شهید رجایی:

در تاریخ 29/11/69 قرارداد خرید تجهیزات 14 واحد گازی و کلیه تجهیزات وابسته فی مابین شرکت توانیر و ماروبنی ژاپن و یونیت اینترنشنال بلژیک منعقد و باتوجه به نیاز مصرف برق در مرکز ایران تصمیم گرفته شد. 6 واحد از 14 واحد فوق الذکر در ناحیه قزوین نصب شود.

این نیروگاه در ضلع جنوبی نیروگاه بخاری واقع در 25 کیلومتری فزوین در مسیر جاده قدیم قزوین - کرج واقع شده است.

مشخصات کلی نیروگاه گازی شهید رجایی:

در این نیروگاه تعداد 6 واحد توربین گازی به قدرت هر کدام 4/123 مگاوات نصب و درحال بهره برداری میباشد.

اولین واحد در تاریخ 5/5/73 و دومین واحد در تاریخ 24/5/73 سومین واحد در تاریخ 10/6/73 . چهارمین واحد در تاریخ 2/7/73 و پنجمین واحد در تاریخ 30/8/73 و آخرین واحد در تاریخ 3/4/74 به شبکه سراسری وصل گردیده است.

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]گاز بعنوان سوخت اصلی وگازوئیل بعنوان سوخت دوم [/TD]

[TD=bgcolor: #cccccc, align: center]نوع سوخت واحدهای گازی [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]P=320 psi F=250000 m3/h[/TD]

[TD=bgcolor: #cccccc, align: center]ظرفیت ایستگاه گاز برای واحدهای گازی [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]چهار مخزن به ظرفیت کل 110.000.000 لیتر در حال بهره برداری[/TD]

[TD=bgcolor: #cccccc, align: center]مخازن ذخیره سوخت گازوئیل [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]حداکثر با ضریب بار 75% حدود 35 روز [/TD]

[TD=bgcolor: #cccccc, align: center]مدت زمان قابل بهره برداری با سوخت ذخیره گازوئیل [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]گاز بعنوان سوخت اصلی وگازوئیل بعنوان سوخت دوم [/TD]

[TD=bgcolor: #cccccc, align: center]نوع سوخت واحدهای گازی [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]P=320 psi F=250000 m3/h[/TD]

[TD=bgcolor: #cccccc, align: center]ظرفیت ایستگاه گاز برای واحدهای گازی [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]چهار مخزن به ظرفیت کل 110.000.000 لیتر در حال بهره برداری [/TD]

[TD=bgcolor: #cccccc, align: center]مخازن ذخیره سوخت گازوئیل [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]حداکثر با ضریب بار 75% حدود 35 روز [/TD]

[TD=bgcolor: #cccccc, align: center]مدت زمان قابل بهره برداری با سوخت ذخیره گازوئیل [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

ژنراتور:

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]123.4 MW[/TD]

[TD=width: 427, bgcolor: #cccccc, align: center]ماکزیمم توان خروجی [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]154MVA[/TD]

[TD=width: 427, bgcolor: #cccccc, align: center]قدرت ظاهری [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]13.8 KV[/TD]

[TD=width: 427, bgcolor: #cccccc, align: center]ولتاژ خروجی [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]هوا [/TD]

[TD=width: 427, bgcolor: #cccccc, align: center]خنک کن ژنراتور [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]خود تحریک [/TD]

[TD=width: 427, bgcolor: #cccccc, align: center]نوع تحریک [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]هوا [/TD]

[TD=width: 427, bgcolor: #cccccc, align: center]خنک کن تحریک [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

مشخصات فنی نیروگاه بخار سیکل ترکیبی

توربین بخار:

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]SIEMENS آلمان [/TD]

[TD=width: 426, bgcolor: #cccccc, align: center]1- نام شرکت سازنده [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]2 سیلندر HP , IP[/TD]

[TD=width: 426, bgcolor: #cccccc, align: center]2- تعداد سیلندرها [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]عکس العملی [/TD]

[TD=width: 426, bgcolor: #cccccc, align: center]3- نوع توربین [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]P=86 atm T=514 c°[/TD]

[TD=width: 426, bgcolor: #cccccc, align: center]4- فشار و درجه حرارت ورودی به توربین [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

بویلر بازیاب:

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]فاسترویلر با مشارکت شرکت آذر آب [/TD]

[TD=bgcolor: #cccccc, align: center]1

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نام شرکت سازنده [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]بدون مشعل، واترتیوپ، سیرکوله طبیعی، درام دار [/TD]

[TD=bgcolor: #cccccc, align: center]2- نوع بویلر [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]F=184t/h

F(HP Drum)=144t/h

F(IP Drum)=40t/h[/TD]

[TD=bgcolor: #cccccc, align: center]3- ظرفیت بویلر [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

پست انتقال 400 کیلوولت نیروگاه شهید رجایی:

برق تولیدی نیروگاه بخاری شهید رجایی بر مبنای برنامه ریزی اولیه قرار بود توسط 5 خط انتقال400کیـــلوولت ( دو خط دو مداره و یک خط تک مداره) از طریق پستهای 400 کیلوولت رودشود، زیاران و زنجان به شبکه برق 400 کیلوولت سراسری کشور منتقل شود ولی باتوجه به لزوم ارتباط این نیروگاه به نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی و گیلان و بر مبنای تصمیمات اتخاذ شده ، این پست توسط خطوط زیر به شبکه متصل گردید.

خط 400 کیلوولت به نیروگاه سیکل ترکیبی گیلان ( از بی یازده)

خط 400 کیلوولت به تبریز ( از بی ده)

خط یک 400 کیلوولت به پست زیاران ( از بی 13)

خط دو 400 کیلوولت به پست زیاران ( از بی 12)

خط 400 کیلوولت به رود شور( از بی یک)

ولتاژ خروجی ژنراتورها 19 کیلوولت میباشد که توسط ترانسفورماتورهای افزاینده 420/19 کیلوولت به ظرفیت 5/312 مگاولت آمپر به پست 400 کیلوولت نیروگاه متصل میشوند.

پست انتقال 400 کیلوولت نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی:

خط 400 کیلوولت به رود شور( از بی چهار)

خط یک 400 کیلوولت به نیروگاه بخار شهید رجایی(از بی دو به بی دو بخار )

خط دو 400 کیلوولت به نیروگاه بخار شهید رجایی(از بی یک به بی سه بخار)

مشخصات کلی پست 400 کیلوولت:

پست 400 کیلوولت شهید رجایی پست انتقال با سیستم شینه بندی5/1 کلیدی ویا دوکلیدی میباشد، این پست دارای 10 بی 400 کیلوولت میباشد که مدارهای ورودی از سمت شمال پست شامل چهار ترانسفورماتور ژنراتور و دو ترانسفورماتور راه انداز نیروگاه و از سمت جنوب پست شامل 7 خط ارتباط 400 کیلوولت میباشد.

 

مشخصات کلیدهای 400 کیلوولت:

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]ایتالیا [/TD]

[TD=bgcolor: #cccccc, align: center]سازنده [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]گازSF6 ، عمل کننده هوائی با مقاومت بستن [/TD]

[TD=bgcolor: #cccccc, align: center]نوع [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]3150 A[/TD]

[TD=bgcolor: #cccccc, align: center]جریان نامی [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]420 KV[/TD]

[TD=bgcolor: #cccccc, align: center]ولتاژ نامی [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]2 سیکل [/TD]

[TD=bgcolor: #cccccc, align: center]زمان قطع [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]6 BAR[/TD]

[TD=bgcolor: #cccccc, align: center]فشار گاز SF6 در 20C°[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

ارتباطات با شبکه برق سراسری

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 50%, bgcolor: #800000, align: center]ظرفیت خط [/TD]

[TD=bgcolor: #800000, colspan: 2, align: center]1- پست 400 کیلوولت نیروگاه بخاری[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]1300 MVA[/TD]

[TD=align: center]162 KM[/TD]

[TD=bgcolor: #cccccc, align: center]خط سیکل ترکیبی گیلان [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]1000 MVA[/TD]

[TD=align: center]463 KM[/TD]

[TD=bgcolor: #cccccc, align: center]خط تبریز [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]1380 MVA[/TD]

[TD=align: center]24 KM[/TD]

[TD=bgcolor: #cccccc, align: center]خط زیاران یک [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]1380 MVA[/TD]

[TD=align: center]24 KM[/TD]

[TD=bgcolor: #cccccc, align: center]خط زیاران دو [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 50%, align: center]1300 MVA[/TD]

[TD=align: center]109 KM[/TD]

[TD=bgcolor: #cccccc, align: center]خط رودشور [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 42%, bgcolor: #800000, align: center]ظرفیت خط [/TD]

[TD=bgcolor: #800000, colspan: 2, align: center]2

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
پست 400 کیلوولت نیروگاه سیکل ترکیبی[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 42%, align: center]1300 MVA[/TD]

[TD=width: 14%, align: center]110 KM[/TD]

[TD=width: 42%, bgcolor: #cccccc, align: center]خط رودشور [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 42%, align: center]1000 MVA[/TD]

[TD=width: 14%, align: center]1 KM[/TD]

[TD=width: 42%, bgcolor: #cccccc, align: center]خط یک بین دو پست نیروگاه [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 42%, align: center]1000 MVA[/TD]

[TD=width: 14%, align: center]1 KM[/TD]

[TD=width: 42%, bgcolor: #cccccc, align: center]خط دو بین دو پست نیروگاه [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

  • Like 4
لینک به دیدگاه
  • 10 ماه بعد...

دانلود جزوه پاورپوینت اشنایی با نیروگاههای گازی ، توربین گاز و کمپرسورهای مورد استفاده در نیروگاهها

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
.

  • Like 2
لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

دوست عزیز، تمامی فایل‌هایی که درخصوص نیروگاه و اجزای آن‌ها روی 4share گذاشته بودید، پاک شده‌اند (البته طبیعی ایت چون مال سه سال پیش هستند) خواستم ازتون خواهش کنم اگه براتون مقدوره، دوباره آپلودشون کنین. خیلی مفیدن و مرجع دیگه‌ای نتونستم پیدا کنم

  • Like 2
لینک به دیدگاه
دوست عزیز، تمامی فایل‌هایی که درخصوص نیروگاه و اجزای آن‌ها روی 4share گذاشته بودید، پاک شده‌اند (البته طبیعی ایت چون مال سه سال پیش هستند) خواستم ازتون خواهش کنم اگه براتون مقدوره، دوباره آپلودشون کنین. خیلی مفیدن و مرجع دیگه‌ای نتونستم پیدا کنم

 

منظورتون کدوم لینکاس؟؟؟:w58::ws52:

لینکایی که من دیدم کار کردن

  • Like 1
لینک به دیدگاه
  • 2 سال بعد...

سلام من روی نیروگاه منتظر قائم دارم کار میکنم

جزوه ای که شما میفرمایید متاسفانه دانلود نمیشه

اگر امکان داره دوباره آپلود کنید و اگر کد ees از این نیروگاه در اختیار دارید آپلود کنید بسیار ممنون میشم

موفق باشید

لینک به دیدگاه

×
×
  • اضافه کردن...