رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

واحد های گازی v94.2

 

فایل pdf

65 صفحه

تهیه کننده:عباس عالی خانی

منبع :http://www.power2.ir

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 151
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

یک نیرو گاه حرارتی نیروگاهی است که در آن محرک اولیه به وسیله ی بخار به حرکت در می آید.در این نیروگاه ابتدا آب گرم شده و سپس به بخار تبدیل می شود و این بخار باعث چرخاندن توربین بخاری می شود که این توربین نیز باعث چرخاندن ژنراتور(مولد) الکتریکی می شود.وقتی که بخار از میان توربین حرکت می کند،در یک کندانسور(متراکم کننده) متراکم می شود.این موضوع بیشتر با نام "سیکل ترکیبی" شناخته می شود.بیشترین تغییر در طراحی نیروگاه های حرارتی ناشی از منابع سوخت مختلف می باشد.بعضی جاها ترجیح داده می شود که در این نیرو گاه ها از یک مرکز انرژی استفاده کنند چونکه این امکانات باعث تبدیل انرژی گرمایی به انرژی الکتریکی می شود.

 

TermoElectricaBulgaria.jpg

تقریبا تمام نیروگاه های زغالی،نیروگاه های هسته ای ،زمین گرمایی،و نیروگاه های خورشیدی و بعلاوه ی خیلی از نیروگاه های گازی جزو نیروگاه های حرارتی محسوب می شوند.در نیرو گاه سیکل ترکیبی گاز طبیعی به طور مکرر در توربین های گازی و دیگ های بخار سوزانده می شود.گرمای اتلاف شده از توربین گازی می تواند برای ایجاد بخار استفاده شود و این کار باعث بهبود بازده کلی نیرو گاه های سیکل ترکیبی می شود.

بعضی از این نیروگاه ها در محیطی بسیار بزرگ و برای دادن توان بسیار زیاد و دایمی طراحی و ساخته می شوند.

تاریخچه

موتورهای بخاری از قرن هجدهم و با بهبود هایی که جیمز وات بر روی آنها انجام داد به عنوان راه انداز دستگاه های مکانیکی استفاده شده اند.یکی از نخستین نیروگاه های مرکزی تولید برق در سال 1882 در لندن و نیویورک از موتور های بخار استفاده می کرده.به مرور زمان که اندازه ی مولد های برق افزایش می یافت،برای افزایش بازدهی و هزینه ی پایین ساخت جایگزین موتور های بخار قدیمی شدند.تا سال 1920 همه ی نیروگاه های مرکزی برق با توان بیشتر از چند هزار کیلو وات از توربین ها به عنوار محرک اولیه استفاده کردند.

بازدهی

بازدهی الکتریکی نیروگاه های حرارتی مرسوم، که به عنوان انرژی الکتریکی قابل فروش باسبارهای نیرو گاه تلقی می شوند در مقایسه با گرمای سوخت مصرفی شان معمولا بین 33 تا 48% می باشد که این بازده به دلیل وجود قوانین ترمودینامیک حاکم بر توربین ها محدود شده است.مابقی انرژی بایستی به صورت انرژی گرمایی از نیروگاه خارج شود.این گرمای اتلاف شده می تواند در معرض سیستم خنک کننده و یا برج های خنک کننده قرار گیرد.یک کلاس مهم و ویژه از نیروگاه های حرارتی دارای یک بخش با امکانات "نمک زدایی" می باشد.این امکانات معمولا در کشور های بیابانی و کشور های با منابع گاز زیاد یافت می شود و در این نوع نیرو گاه ها جریان برق و همچنین "آب آشامیدنی" از مهمترین محصولات می باشند.

از آنجایی که بازده یک نیروگاه حرارتی اساسا به خاطر مقدار ثابت دمای بخار در ورودی و خروجی توربین محدود می باشد،بهبود بازده تنها با استفاده از دمای بالاتر و در نتیجه فشار بخار بالاتر محقق می شود.در طول تاریخ مایعات کارآمد دیگر مانند جیوه به طور آزمایشی در نیروگاه بخار جیوه استفاده شده اند و این در حالی است که این مایعات می توانند به دماها و فشارهای بالاتر نسبت به آب برسند.اما خطرات سمی بودن جیوه و همچنین پایین بودن قابلیت انتقال گرمای جیوه،این ماده را از مایعات قابل استفاده در نیروگاه کنار گذاشت.

مولد بخار

دیگ مولد بخار باید بخار را در بالاترین میزان خلوص و فشار و حرارت و به میزانی که توربین بخار برای به حرکت در آوردن ژنراتور نیاز دارد تولید نماید.

ژنراتور از چندین بخش شامل دستگاه کاهش مصرف،ظرف بخار،دستگاه تنظیم کننده ی شیمیایی و کوره همراه با لوله های تولید بخار و لوله های افزاینده ی حرارت تشکیل شده است.شیر های اطمینان نیز برای جلوگیری از افزایش فشار دیگ بخار در جای مناسبی نصب می شوند.دودکش و محفظه ی هوا شامل بادبزن،دستگاه پیش گرم کننده،کوره ی دیگ بخار،جمع کننده خاکستر(الکترو استاتیکی،ته نشین کننده،کیسه ای) از دیگر اجزا آن می باشند.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

فایل پی دی اف

تعداد صفحه 260

 

شش فصله که مربوط به بررسی های انجام شده در رابطه با ساخت نیروگاه حرارتی هستش

لینک به دیدگاه

سلام دوستان عزیز:icon_gol:

دانلود کتاب بسیار مفید نیروگاههای بخار

کتابی که به صورت تخصصی به نیروگاههای حرارتی که با سوختهای فسیلی کارنیکنند پرداخته است

امیدوارم به درد دوستان عزیز بخوره

موفق باشیم:icon_gol:

 

دانلود کنید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

اشنایی با سیستمهای الکتریکی نیروگاهها

فایلی مختصر ومفید درزمینه سیستمهای الکتریکی واجزای الکتریکال نیروگاه

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

سلام:icon_gol:

 

دانلود مجموعه مقالات کنفرانس نیروگاههای حرارتی وصنعت برق

لیست مقالاتی که برای دانلود ارائه شده اند

1. بررسي تاثير داكت برنر بر عملكرد بويلر بازياب و سيكل تركيبي

2. بررسي اثر ريكوپراتور بر راندمان سيكل توربين گاز و تعيين نرخ بازگشت سرمايه سيكل هاي

داراي ريكوپراتور

3. بررسي پديده ضربه قوچ وكاويتاسيون در توربو ماشين ها و راه هاي جلوگيري

?HP 4. كاربرد روش عمليات حرارتي تمپرينگ جهت اصلاح سختي درروتورهاي نيروگاهي

GEC ALSTHOM شركت T240- 5. آناليز تخريب فن خنك كاري ژنراتور مدل 370

6. تحليل شكست پره هاي فن خنك كن ژنراتور توربين گاز

7. پيشگيري و كاهش ريسك خوردگي سرد در بويلرهاي بازياب

8. تأثير ممانعت كننده هاي پاية پليمري بر كنترل خوردگي و رسوب در آبهاي خورنده

MS 9. آناليز تخريب سر شفت روتور توربين گاز هيتاچي مدل 5001

10 . روشهاي نگهداري و تعميرات پيشگيرانه در صنعت و مروري بر روشهاي مراقبت وضعيت

11 . كاربرد مانيتورينگ بلادرنگ عمر باقيمانده در سيستم نگهداري بويلر

12 . بررسي تركيب شيميايي، خواص خوردگي و علل تخريب پره هاي رديف اول توربين هاي گازي

FSX- از جنس سوپر آلياژ پايه كبالت 414

13 . طراحي هيدروليكي و بررسي ضربه قوچ سيستم خنك كن نيروگاه سيكل تركيبي نكا و مقايسه آن

AWWA- با استاندارد 45

14 . مدلسازي و تحليل تنش لوله هاي ورودي اصلي سيستم خنك كن نيروگاه سيكل تركيبي نكا

15 . مديريت تعميرات پيشگيرانه

16 . مفهوم اكسرژي وبررسي آن براي سيكل رانكين نيروگاه

17 . تعميرات دوره اي در واحد هاي صنعتي

18 . مطالعه موردي و متدولوژي تعيين وضعيت و برآورد عمر باقيمانده اجزاء يك بويلر 440 مگاواتي

19 . نگهداري و مراقبت از وضعيت ماشين آلات با استفاده از آناليز روغن

20 . مقايسه و بررسي انواع سطوح تقال حرارت و مواد مورد استفاده در صنعت ساخت ريكوپراتور

21 . توليد همزمان، شدت نياز به گرمايش، شدت نياز به بخار، شعاع اقتصادي

مجموعه مقالات را درادامه مطلب میتوانید دانلود کنید

 

 

دانلود مجموعه مقالات کنفرانس نیروگاههای حرارتی وصنعت برق

 

این مجموعه را ازلینک زیردریافت کنید

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

پسورد: spow

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

برای پیکر بندی و تقسیم بندی نیروگاهها ابتدا در مورد مفهوم مدل بار توضیحاتی ارائه می دهیم .

 

مدل بار

اصولاً هر شبکه الکتریکی دارای نوساناتی در مصرف می باشد. میزان مصرف لحظه ای شبکه با ساعات شبانه روز ، روزهای هفته ، ماههای سال ، فصول سال و حتی بافتار فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی جامعه تغییر می کند . منحنی تغییرات قدرت الکتریکی هر شبکه با میزان حداقل و حداکثر مصرف ساعتی و نسبت حداقل به حداکثر (بنام ضریب بار) تعریف می گردد. منحنی که به این ترتیب بدست می آید را مدل بار یا منحنی تغییرات بار می نامند.

سطح زیر این منحنی که میزان مصرف انرژی الکتریکی را در طول زمان معین می کند، به سه ناحیه تقسیم می گردد . این نواحی راناحیه بار پایه ، ناحیه بار میانی و ناحیه بار پیک می نامیم که به آنها بار پایه ، بار میانی و بار پیک نیز می گویند . شكل زیر مدل عمومی بار مصرفی در شبكه های ایران را نشان می دهد :

 

m-peykarbandi1.gif

 

برای احداث یک نیروگاه می بایستی هدف از احداث آن تامین انرژی الکتریکی برای یکی از نواحی سطح زیر منحنی مصرف شبکه باشد.

در هرشبکه احتمال قطع برق و عدم تامین نیاز مصرف کنندگان وجود دارد . هرچه میزان قدرت نصب شده بیشتر از نیاز شبکه ( مصرف ) باشد احتمال خاموشی کمتر خواهد بود . خاموشی ها اغلب در پیک های فصلی اتفاق می افتد و باید در این برهه ها توجه بیشتری به موضوع تامین برق اضطراری نمود.

با توجه به مطالب فوق و مفهوم مدل بار، نیروگاهها از نظر تولید الکتریسیته به چهار دسته عمده تقسیم بندی می شوند که عبارتند از :

1- نیروگاههائی که برای تامین بار پایه طراحی و احداث می گردند.

2- نیروگاههائی که برای تامین بار میانی بکار می روند.

3- نیروگاههائی که برای تامین بار پیک ساخته می شوند .

4- نیروگاههائی که جهت تولید برق اضطراری مجحتمع ها مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع مختلف مولدهای انرژی الکتریکی:

گونه های مختلف متعارف مولدهای انرژی الکتریکی بشرح زیر می باشند:

1-مولدهای اتمی

2- مولدهای آبی

3- مولدهای بخاری

4- مولدهای گازی

5- مولدهای سیکل ترکیبی

6- مولدهای دیزلی

7-مولدهای بادی

8- مولدهای خورشیدی

9- geothermal

لینک به دیدگاه

کاربرد روز افزون توربین های گازی در صنایع مختلف ، به خصوص در صنایع نفت و الکترونیک، از قبیل به حرکت در آوردن پمپ های بزرگ در داخل خطوط لوله نفت و گاز ، تامین انرژی مورد نیاز کارخانجات و مناطق خاص جدا از شبکه بسیار چشم گیر و قابل توجه است .همچنین در صنعت تولید نیروی برق شبکه های سراسری ، با عنوان واحدهایی قادرند سریعاٌٍ در مدار قرار گیرند بسیار مورد توجه هستند .

این نوع مولدها با چند صد کیلووات تا دویست مگاوات به صورت سری سازی ساخته می شود. قدرت و مدل این نوع مولدها و مولدهای دیزلی که متعاقبا، معرفی خواهند شد،تابعیت چندانی از خریدار ندارد بلکه کلیه انواع آن از قبیل طراحی شده و به صورت سری با قبول سفارش ساخت ، تا حد امکان در کارخانه سازنده به صورت کامل بر روی شاسی سوار و سپس برای نصب به محل احداث حمل می گردد.

نصب این نوع مولدها پس از ورود به کارگاه بسیار سریع صورت می گیرد و سرعت راه اندازی آنها به لحاظ حداقل بودن تجهیزات کمکی بسیار زیاد است .

از آنجایی که قدرت های قابل ساخت این مولدها گسترده می باشد ، لذا متناسب با گستردگی شبکه از آن در تامین گونه های مختلف نیاز شبکه استفاده می گردد، بدین معنی که در شبکه های کوچک و متوسط به عنوان تولید کننده بار پایه و در شبکه های بزرگ به عنوان تولید کننده بار میانی و بار پیک مورد استفاده قرار می گیرد.لازم به توضیح است که در مجتمع های تولیدی بزرگ که قطع برق شبکه باعث به وجود آمدن خسارت های زیاد می شود ، از این نوع مولدها به عنوان تولید کننده برق اضطراری نیز ، استفاده می شود.

بطور کلی این نوع مولدها در یک تقسیم بندی کلی در سه دسته مورد مطالعه قرار می گیرندکه ذیلاً بررسی می شوند:

 

دسته اول، مولدهایی هستندکه اصول کار آنها بر پایه طراحی مولدهای بخار استوار است و بر این اساس تحولات لازم در طراحی با توجه به تکنولوژی های ساخت به وجود آمده است . اصولاٌ این نوع مولدها از نظر وزنی سیگین و تجهیزات کمکی آنها نسبت به گونه های دیگر بیشتر بوده و معمولاً قدرت های بالای آنها اقتصادی است و بدین جهت قدرت های قابل ساخت در کارخانجات سازنده این نوع مولدها معمولاٌ از 30 مگاوات بیشتر است .سازندگان این دسته از مولدها عمدتاٌ زیمنس و ABB(براون باوری سابق ) هستند . در شبکه های کوچک از این نوع واحدها به عنوان تولید کننده بار پایه و در شبکه های بزرگ به عنوان تولید کننده بار میانی و پیک و حتی اضطراری استفاده می گردد.البته این نوع مولدها در شبکه های بزرگ ، ضمن ترکیب با مولدهای بخاری (چرخه های ترکیبی ) ، می توانند در تولید بار پایه نیز به کار روند.

راندمان این نوع مولدها عموماً در قدرت های بالا بیشتر از واحدهای مشابه می باشد ولی به سبب برخورداری از تجهیزات کمکی بیشتر و نتیجتاٌ هزینه نگهداری و پرسنلی بالاتر ، هزینه تولید هر کیلو وات آنها با انواع دیگر توربین های گاز ، در قدرت های معادل ، برابری می کند .

این نوع مولدها معمولاً می بایستی در داخل سالن نصب گردند و به سبب سنگین بودن تجهیزات ( بالا بودن متوسط وزنی نسبت به کیلو وات تولیدی ) مدت زمان نصب و راه اندازی آنها بیشترین زمان در نوع خود را دارا می باشد .

 

هزینه سرمایه گذاری ارزی این دسته از مولدهای گازی معادل سایرین می باشد ( با احتساب عمر مفید ) لیکن هزینه های سرمایه گذاری محلی آن از دیگر انواع توربین گاز بیشتر است .

 

دسته دوم از توربین گازها ، توربین های نوع جتی می باشند که عمدتاًٌ در صنایع هوایی کاربرد دارند و بعضاً نیز با اعمال تغییرات جزئی ، به صورت توربین ژنراتور به کار می روند. عمده مشخصه این نوع مولدها در اطاق های احتراق آنها می باشد که از آلیاژهای خاصی ساخته می شوندضمن اینکه نازل سوخت آنها نیز از نوع مرکب می باشد .

توربین از چند طبقه مجزا از هم تشکیل شده که هر یک دور گردش مخصوص به خود را دارند و بدین سبب به آنها توربین های گازی چند محوره هم گفته می شوند . دور توربینی که برای چرخاندن کمپرسور به کار می رود، به 40 هزار دور در دقیقه هم می رسد . دور توربین کم دور آن معمولا ٌ با دور ژنراتور یکی است و در حقیقت این دو با هم کوپله می باشند .

قیمت تمام شده هر کیلو وات قدرت نصب شده این نوع مولدها ، نسبت به دیگر انواع مولدهای گازی غالباٌ 5 تا 10 درصد کمتر می باشد لیکن به سبب تفاوت راندمان و هزینه تعمیر و نگهداری ، قیمت هر کیلو وات انرژی تولیدی آن، گرانتر از دیگر انواع می باشد .

 

دسته سوم، توربین های گازی صنعتی هستند که تکامل خود را از توربین های جتی آغاز کرده اند لیکن کاملا ٌ از انواع جتی فاصله گرفته اند و تنها خصیصه ای که از جت ها دارند ، تعداد اتاق های احتراق آنهاست .

عمده سازندگان این نوع مولدهای گازی خانواده جنرال الکتریک و خانواده و ستینگ هاوس می باشند که هرکدام شامل چند سازنده عمده هستند .

 

 

مدل عمومی كاركرد دسته اول و سوم مولدهای گازی در شكل زیر به تصویر كشیده شده است :

m-gazi2.gif

 

نحوه کارکردهای گازی بدین ترتیب است که کمپرسور در حال گردش با دور زیاد ، هوای محیط را مکیده وفشار آن را به چندین برابر فشار محیط ( حدود 10 برابر ) می رساند ، ضمن اینکه نسبتاً درجه حرارت آن نیز افزایش می یابد .هوای فشرده شده از کمپرسور خارج و به درون محفظه یا محفظه های احتراق هدایت می شوند . در داخل اتاق احتراق شعله دائمی برقرار است و سوخت (گاز، گازوئیل و یا بعضاً مازوت ) نیز با فشار مناسبی به درون آن پاشیده می شود .

سوخت به همراه هوای فشرده در مجاورت شعله ، آتش می گیرد و گاز داغی با حجم زیاد که دمای آن به 1800 درجه سانتیگراد می رسد تولید می گردد . گاز حاصل که نتیجه یک احتراق کامل بدون تولید دوده است ، به سبب محدودیت های تکنولوژیکی مستقیماٌ قابل ارسال به توربین نمی باشد و لازم است خنک گردد . این کار توسط هوای اضافی ورودی به اتاق احتراق ، از طریق کمپرسور ، انجام می گیرد .

گاز داغ مناسب از نظر درجه حرارت ، وارد توربین شده و بخش اعظم انرژی خود را به صورت انرژی مکانیکی دورانی ، به توربین منتقل می کند و خود از طریق اگزوز خارج می گردد . حدود دو سوم ( 3/2) انرژی دورانی حاصله از توربین به مصرف گرداندن کمپرسور ، و یک سوم (3/1) آن برای گردش ژنراتور به کار می رود . ژنراتوری که یا به صورت مستقیم و یا از طریق جعبه دنده با توربین هم محور و کوپله است ، با میدان الکتریکی گردان خود ، در استاتور ، جریان الکتریسته با ولتاژ از پیش طراحی شده تولید می کند .

شمای حرارتی نیروگاههای گازی در شكل زیر آمده است :

m-gazi3.gif

لینک به دیدگاه

دستورالعمل اندازه گيري راندمانِ متوسط ماهيانه

نيروگاههاي حرارتي (بخاري، گازي و سيكل تركيبي)

 

 

دستورالعملی که وزارت نیرو وکمیته افزایش راندمان وتولید ان برای نیروگاههای کشور تدوین کرده اند وحاوی نکات موثر ومفیدی دراین زمینه است

امیدوارم برای همه دوستان عزیز مفید باشد

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

پسورد : spow

لینک به دیدگاه

تولید همزمان برق وحرارت CHP رویکرد نوین ورو به گسترشی است که درکشورهای پیشرفته برای جلوگیری از هدررفت انرژی بهینه سازی تولید ومصرف انرژی وافزایش راندمان وکارایی منابع تولید انرژی به کارگرفته میشود

 

مقاله ای که تقدیم حضورتان میشود با عنوان :

 

 

كاربرد سيستمهاي توليد همزمان برق و حرارت

 

نگاهی کارشناسی شده به این مباحث داشته وعلت واهمیت این موضوع را تبیین میکند

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

پسورد : spow

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

دانلود پاورپوینت با عنوان ابزار دقیق نیروگاه

پارامترهایی که درسیستم کنترل وابزار دقیقی نیروگاه مورد سنجش قرار میگیرند عبارتند از:

 

a:اندازه گیری فشار سیالات

b:اندازه گیری سطح سیالات

c:اندازه گیری فلوی سیالات

d:اندازه گیری دمای سیالات

e:اندازه گیری موقعیت

f:اندازه گیری لرزش

g:اندازه گیری سرعت

h:اندازه گیری رطوبت

 

این پاورپوینت اموزشی را میتوانید از لینک زیر دانلود نمایید

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

پسورد : spow

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...