رفتن به مطلب

گفتگوي هفته نهم : آنتن


samaneh66

ارسال های توصیه شده

درود

 

میزبان هفته : آريوبرزن

 

موضوع بحث : "آنتن"

 

 

 

w75.png لطفا فقط در حوزه بحث گفتگو نمایید!!! w75.png

 

w210.gif

لطفا قبل از پست استارت میزبان پستی نزنید چون پاک میشه!!!

  • Like 9
لینک به دیدگاه

سلام خدمت تمامی دوستان عزیز به خصوص سمانه خانم به خاطر ایجاد این بحث.......

به خاطر وقفه یک روزه ای که توی شروع بحث پیش اومد عذر میخوام ........

 

خوب قراره که این دفعه در مورد آنتن گفتگو کنیم . توی پست های بعدی من یه توضیحات کلی در مورد آنتن میدم و هر کسی هم سوالی داشت مطرح کنه چنانچه بلد بودم در خدمتم .........

از دوستانی هم که جواب سوالایی که من بلد نیستم رو میدونن تقاضا میکنم که از علمشون ما رو هم بهره مند کنند .....

 

در ضمن بحث به صورت گفتگوست و همه میتونن نظراتشون رو در مورد جواب ها و نظرات بقیه اعلام کنند پس از همه تقاضا میکنم که توی بحث شرکت کنند و به پرسیدن سوال اکتفا نکنند .......

 

پیشاپیش از همکاری همه دوستان سپاسگذارم .........

 

امیدوارم گفتگوی مفیدی باشه .......

 

:icon_gol:

  • Like 9
لینک به دیدگاه

آنتن در فرهنگ لغت وبستر : یک قطعه فلزی معمولی مانند یک میله یا یک سیم ) برای تشعشع یا دریافت امواج رادیویی تعریف شده است .

 

آنتن در فرهگ تعاریف و اصطلاحات استاندارد ieee : وسیله ای برای تشعشع یا دریافت امواج رادیویی.

به طور کلی آنتن یک ساختار انتقالی بین فضای آزاد و یک وسیله هدایتی مثل کابل کواکسیال یا موجبر یا ... میباشد که بستگی به نوع استفاده میتواند یک آنتن فرستنده یا گیرنده باشد.

 

 

 

 

.

  • Like 7
لینک به دیدگاه

معمولا برای ارسال یا دریافت انرژی در سیستم های پیشرفته بی سیم ، آنتن نیاز است تا انرژی تشعشعی را در برخی جهات متمرکز و در جهات دیگر حذف کند .

یک آنتن میتواند بر اساس نیاز های متفاوت اشکال متفاوتی داشته باشد. یک آنتن ممکن است یک تکه سیم رسانا ، یک روزنه ، یک تکه فلز ( patch ) ، مجموعه ای از عناصر مختلف ، یک رفلکتور و یا یک لنز باشد.

 

برای یک سیستم مخابراتی بی سیم ، آنتن یکی از مهمترین اجزاست . یک طراحی خوب آنتن میتواند بسیاری از نیازمندی های سیستم را برآورده کند و عملکرد سیستم را بهبود ببخشد.

  • Like 7
لینک به دیدگاه

درود:flowerysmile:

 

سؤالات من روکه میدونی چه شکلی هستش نه؟ 872619_devilsmile.gif

 

1‏)‏درگیرندگی هرآنتن طول آنتن نقش اساسی داره وارتباط مستقیم بافرکانس درسته؟

آیاجنس آنتن درگیرندگی آنتن مؤثراست؟

مثلایه آنتن آهنی بایه آنتن آلومینیمی یااستیل چه فرقی داره؟

فعلاهمین

 

بازم میام872619_devilsmile.gif

  • Like 7
لینک به دیدگاه
سلام بر آريو

خوبي

ميشه انواع آنتن رو نام ببري و كاربردهايي رو كه دارند بنويسي ؟

 

سلام بر سمانه ........

مرسی خوبم.......

بله که میشه . به صورت خیلی مختصر توضیح میدم که خسته کننده نشه ......

 

آنتن های سیمی : مردم عادی معمولا با این نوع آنتن ها آشنا هستند چون در محیط پیرامون زیاد با این نوع آنتن سرو کار داشتند و معمولا همه جا دیده میشود مثل روی اتومبیل ها ، ساختمان ها ، کشتی ها ، ماشین های پلیس ، تاکسی ها ی بیسیم و ...آنتن های سیمی اشکال متفاوتی دارند از قبیل :سیم راست (دوقطبی) ، حلقه سیمی و مارپیچی استوانه ای (helix)

 

آنتن های روزنه ای : امروزه آنتن های روزنه ای به خاطر بهره گیری از فرکانس های بالاتر و نیاز به اشکال پیچیده تر آنتن ، بیش از گذشته خود نمایی میکنند. این آنتن ها کاربرد های متعددی دارد از جمله در هواپیما ها و سفینه های فضایی .

 

آنتنهای مایکرواستریپ یا patch : این آنتن ها ابتدا برای کاربرد های فضایی استفاده میشد ولی هم اکنون این آنتن ها به خاطر مزیت های فراوان کاربرد های متعددی پیدا کرده است.

این آنتن ها از یک تکه فلز بر روی یک زیر لایه متصل به زمین تشکیل شده اند .

حجم کم ، مشخصه های تششعی مطلوب ، قابل انطباق بودن با سطوح صفحه ای و غر صفحه ای ، ساخت ساده و ارزان ، محکم و پایدار بودن از نظر مکانیکی ، سازگار با طراحی های مدارات مجتمع مایکروویو یکپارچه (MMIC) ، تطبیق پذیر با تغییر مشخصه های فرکانس تشدید ، پلاریزاسیون ، پترن تشعشعی و امپدانس از مزایای این نوع آنتن ها میباشد.

این آنتن ها کاربردهای فراوانی دارد همچون گوشی های موبایل ، هواپیما ، موشک ، ماهواره و....

 

آنتن های آرایه ای : در بسیاری از کاربرد ها به مشخصه های تشعشعی خاصی نیاز است که با یک تک عنصر قابل پیداه سازی نیست به همین منظور با طراحی های خاص توسط آرایه ای از آنتن های مختلف به این مشخصه دست میابند.از جمله کاربردهایی که زیاد در سطح شهر مشاهده کردید آنتن های BTS میباشد که معمولا از یک آرایه سه عنصری با زاویه 120 درجه ساخته شده اند.

 

 

آنتن های بازتابی (Reflector) : این آنتن ها برای ارتباطات با مسافت های بسیار طولانی استفاده میشود . یک شکل بسیار رایج از این انتن ها آنتن های سهموی می باشند که بسته به کاربرد با قطرهای متفاوتی ساخته میشوند که حتی در برخی کاربردها تا 305 متر هم میرسند. قطر بزرگ این آنتن ها برای دستیابی به بهره بالا برای ارسال و دریافت سیگنال در فواصل بسیار زیاد است.

 

آنتن های لنز : اساسا لنز ها برای موازی کردن انرژی های واگرای تابیده شده به کار میروند . با طراحی مناسب هندسی و انتخاب مواد مناسب برای این لنز ها میتوان صورت های مختلف انرژی های واگرا را به امواج صفحه ای تبدیل کرد .

این آنتن ها کاربرد های مشابهی با آنتن های بازتابنده سهموی دارند مخصوصا در فرکانس های بالا...

 

آنتن های فراکتال : از اهداف این آنتن ها طراحی آنتن های پهن باند ، یا حتی چندباندی و کوچک با مقطع کم است .کاربرد چنین آنتن هایی شامل سیستم های مخابراتی شخصی ، هواپیماهای بدون سرنشین و موارد بسیار دیگری است.

 

این توضیحی بود بسیار مختصر از انواع آنتن ...

چنانچه به توضیحات کامل تر در مورد هر کدام از این آنتن ها نیاز هست و یا ابهام و سوالی وجود دارد در پست های بعدی مطرح کنید تا کامل تر و تخصصی تر توضیح دهم.......

 

 

  • Like 7
لینک به دیدگاه
درودflowerysmile.gif

 

سؤالات من روکه میدونی چه شکلی هستش نه؟ 872619_devilsmile.gif

 

1‏)‏درگیرندگی هرآنتن طول آنتن نقش اساسی داره وارتباط مستقیم بافرکانس درسته؟

آیاجنس آنتن درگیرندگی آنتن مؤثراست؟

مثلایه آنتن آهنی بایه آنتن آلومینیمی یااستیل چه فرقی داره؟

فعلاهمین

 

بازم میام872619_devilsmile.gif

 

درود......flowerysmile.gif

دوباره تو اومدی سوال بپرسی.....:ws3:

 

نه درست نیست بگیم در گیرندگی آنتن طول انتن نقش اساسی داره

در حالت کلی سطح فیزیکی آنتن به طور کامل در دریافت و یا تشعشع آنتن موثر نمیباشد. ما سطحی را درآنتن تعریف میکنیم به نام سطح موثر آنتن که تنها این قسمت در تشعشع نقش دارد.

حتی گاهی اوقات اگه طول یک انتن از حدی بیشتر بشه دیگه عملا به کار ما نمیاد . بهتره بگیم طول باید در محدوده مجاز طراحی باشه .

 

در مورد قسمت دوم سوال هم باید بگم بازم نمیتونیم بگیم با فرکانس رابطه مستقیم داره ولی در یک سری آنتن ها طول آنتن کاملا به طول موج وابسته است. مثل آنتن های دایپل نیم طول موج یا یک چهارم طول موج ...

بله جنس آنتن در گیرندگی یا تشعشع آنتن و تغییر الگوی تشعشعی تاثیر میزاره....

 

بازم بیا .........flowerysmile.gif

  • Like 7
لینک به دیدگاه
سلااامwubpink.gif

 

تشعشه های اطراف آنتن سرطان زاست؟

 

سلام.....

اول اینکه سرطانزا بودن یا نبودنش هنوز به صورت رسمی اعلام نشده ولی تحقیقات زیادی انجام شده که تاثیرات امواج بر روی بدن انسان را کاملا ثابت کرده ......

 

اما در مورد تشعشع آنتن ها :

 

تاثیر تشعشع آنتن به نوع آنتن و فرکانس کار و توان ارسالی مرتبط است که در ادامه شرح خواهم داد

 

آنتن های گیرنده ضرری ندارند چون امواج را با دامنه خیلی کم دریافت میکنند . آنتن گیرنده مثل آنتن های تلویزیون ، رادیو ، دیش های ماهواره های خانگی و ... . یعنی ایستادن جلوی دیش ماهواره هیچ گونه تاثیری بر روی سلول های بدن نمیزاره ....

 

اما در مورد آنتن های فرستنده :

 

آنتن هایی که point to point هستند اصولا امواج را پخش نمیکنند مثل اکثر ارتباطات مایکروویو یه نمونش همین آنتن های بشقابی که بارها در جاده ها و گاهی اوقات در برخی نقاط شهر دیدید که بالای یه سری دکل هستند. اینا پترن تشعشعیشون خیلی تیز هست و تا وقتی که دقیقا جلوی خود دهانه آنتن قرار نگیرید تاثیری نداره ولی اگر جلوی دهانه آنتن قرار بگیرید در بعضی موارد تاثیرشون بسیار مخرب خواهد بود و در همان لحظه مشخص میشه.

 

آنتن هایی که point to multi point هستند وقتی نزدیک این آنتن ها قرار بگیرید روی بدن تاثیر میزاره و هر چه این آنتن ها توان بیشتری ارسال کنند به مراتب تاثیر بیشتری بر روی بدن میزارند و با نزدیک شدن به آنها تاثیرشون بیشتر میشه ولی تاثیرشون خفیف هست و با قرار گرفتن به صورت مداوم و در مدت زمان طولانی در معرض این آنتها تاثیراتشون مشخص میشه. مثلا آنتن های bts یک نوع از این آنتن ها هستند.

 

یه توضیح هم در مورد موبایل بدم

 

آنتن موبایلی که ازش استفاده میکنید یک آنتن مایکرواستریپ فرستنده گیرنده هست . وقتی که در حالت گیرندگی هست تاثیری بر بدن نداره ولی وقتی در حال ارسال هست تاثیر زیادی بر بدن داره و هرچه از آنتن bts دور باشیم و به قول معروف موبایلتون بد آنتن بده تاثیر به شدت بیشتر میشه چون مجبور میشه با توان بالاتری اطلاعات رو ارسال کنه .....

 

به همین خاطر به منظور حفظ سلامتیتون بهتره به این نکات در مورد استفاده از موبایل دقت کنید :

  1. در طول روز بیشتر 20 دقیقه با موبایل صحبت نکنید و هر بار بیشتر از 5 دقیقه صحبت نکنید (عدد ها استاندارد است )
  2. گوشی چینی نخرید . به علت خارج بودن از محدوده استاندارد sar و تشعشع مضر بیشتر از حد استاندارد.

  3. هرگز از هندزفری های بلوتوثی استفاده نکنید.
  4. تا جای ممکن با هندز فری سیمی با موبایلتون صحبت کنید که ازتون حداکثر فاصله رو داشته باشه
  5. وقتی میبینید یه موبایلی همه جا خوب آنتن میده زیاد ذوق نکنید که این گوشی گوشیه خوبیه .این تصور غلطیست . توان ارسالی این گوشی ها بیش از حد استاندارد هست و برای همین همه جا آنتن میدهند.
  6. زیاد گوشیتون رو به خودت نچسبونید مخصوصا موقع خواب (بعضی ها عادت دارند موقع خواب گوشیشون زیر سرشون باشه یا تو بغلشون که این عادت بسیار بدی است)
  7. سعی کنید موبایل را در دست چپتان نگیرید (البته این مورد رو زیاد دلایل مستندی ازش ندارم ولی از چند متخصص شنیدم)
  8. برای بچه های کوچکتون موبایل نخرید.

فعلا اینا به ذهنم رسید البته بازم هست که در حال حاضر حضور ذهن ندارم......

  • Like 7
لینک به دیدگاه

سلام خسته نباشید من بحثتون را خوندم راستش خیلی تخصصی میشه ولی یه سوال به نظرتون یه گوشی موبایل خوب چه خصوصیتی بیشتر باید داشته باشه؟معیارباید چی باشه خوب آنتن دادن یا چیز دیگری؟

لطفا درباره آنتن های دارای تقویت کننده که دارای چراغ هستند توضیح بدید؟

یه سوال دیگه مگر زمانی که امواج دیجیتال میشه دیگه ارتفاع آنتن مهم نیست( این درسته؟) پس بااین گیرنده ها چرا نمیشه مثلا بادکه میاد تصاویر دیگه خوب دریافت نمیشه

راستش هیچ ربطی به برق نداشت ولی پرسیدم مرسی:ws52:

  • Like 3
لینک به دیدگاه

درود دوستان عزیز و متخصص

یه سوال دارم

تفاوت آنتن های مخابراتی با هم چیه؟(واضح تر بگم فرق آنتن های شبکه ایرانسل و همراه اول چیه؟)

 

سپاس:icon_gol:

  • Like 3
لینک به دیدگاه
سلام خسته نباشید من بحثتون را خوندم راستش خیلی تخصصی میشه ولی یه سوال به نظرتون یه گوشی موبایل خوب چه خصوصیتی بیشتر باید داشته باشه؟معیارباید چی باشه خوب آنتن دادن یا چیز دیگری؟

لطفا درباره آنتن های دارای تقویت کننده که دارای چراغ هستند توضیح بدید؟

یه سوال دیگه مگر زمانی که امواج دیجیتال میشه دیگه ارتفاع آنتن مهم نیست( این درسته؟) پس بااین گیرنده ها چرا نمیشه مثلا بادکه میاد تصاویر دیگه خوب دریافت نمیشه

راستش هیچ ربطی به برق نداشت ولی پرسیدم مرسی:ws52:

سلام دوست عزیز....

ممنون از اینکه بحث رو دنبال کردید....

 

در مورد قسمت اصلی سوالتون باید عرض کنم خوب بستگی داره به کاربردی که شما از یک گوشی انتظار داری و امکاناتی که ازش میخوای . ولی در کل اگه از نظر تشعشع بخوای بدونی باید بگم گوشی هایی که بر طبق استاندارد sar در رنج استاندارد باشن ....

اکثرا گوشی های چینی که برند مشخصی ندارند از این رنج خارجند ....

آنتن دادن موبایل همیشه دلیل با کیفیت بودنش نیست حتی گاهی اوقات دلیل بی کیفیت بودنشه چون با راسال امواج با دامنه تشعشع بالا قدرت آنتن دهی رو بالا میبرن که برای بدن بسیار مضر هستند.......

 

درست متوجه نشدم منظورتون کدوم دسته آنتنهاست.

البته فکر میکنم منظور شما آنتنهای ریپیتر هست که برای تقویت سیگنال استفاده میشه این آنتن ها در انتقال امواج مایکروویو استفاده میشه. مثلا فرض کنید امواج رادیو تلویزیون قراره از تهران به سمت اصفهان ارسال بشه خوب ما محدودیت داریم و نمیتونیم اونقدر این امواج رو قوی ارسال کنیم که به اصفهان برسه مجبوریم در یه سطح مشخص ارسال کنیم . ولی در بین راه سیگنال کم کم تضعیف میشعه از بین میره برای این مشکل وقتی سطح سیگنال از یه حد معین پایین اومد یه آنتن میزارند که سیگنال ضعیف شده رو دریافت میکنه و توسط تجهیزات تقویت کننده که در پایین آنتن قرار داره سیگنال رو تقویت میکنه و سیگنال تقویت شده رو به سمت مقصد ارسال میکنه.به این آنتن ها در مخابرات اصطلاحا ریپیتر گفته میشود ........

 

نه این درست نیست چون امواج دیجیتال هم به صورت آنالوگ ارسال میشه و فقط مدولاسیونشون دیجیتاله .در مورد باد و باران و گرد و خاک و شرایط جوی باید بگم ما تو طراحی آنتن یه بخش خیلی مهمی داریم به اسم الگوی تشعشعی که این الگو به جنس محیط خیلی وابستست و اینکه یه سیگنال خوب ارسال یا دریافت بشه به الگوی تشعشعشی ربط داره. وقتی که باد میاد یا گرد و خاک میشه یا باران یا ... جنس محیط عوض میشه یعنی دیگه محیط انتشار هوا نیست و همین امر باعث تغییرالگوی تشعشعی انتن میشه که نتیجش از دست رفتن قسمتی از سیگنال میشه . حال هرچه طراحی آنتن دقیق تر باشه شرایط جوی کمتر روش تاثیر میزاره.......

 

مرسی دوست عزیز چرا اتفاقا خیلی سوالات خوبی پرسیده بودی .اگر جاییش مبهمه یا اینکه سوال دیگری دارید بفرمایید در خدمتم........

....:flowerysmile:

  • Like 6
لینک به دیدگاه
درود دوستان عزیز و متخصص

یه سوال دارم

تفاوت آنتن های مخابراتی با هم چیه؟(واضح تر بگم فرق آنتن های شبکه ایرانسل و همراه اول چیه؟)

 

سپاس:icon_gol:

درورد بر دوست خوبم آرنیکا.....

 

خوب آنتن های مخابراتی مدل های متفاوتی داره که آنتن های bts یا به صورت عامیانه دکل های موبایل یک نمونه از این آنتن ها با هم هستند.مثلا آنتنهای مایکروویو یا آنتن های ماهواره یا آنتن های bts و ...

حالا در مورد ایرانسل و همراه اول باید بگم این آنتن ها از لحاظ نوع انتن با هم فرقی ندارند به هر دوی اینها آنتن های bts گفته میشه و از حیث طراحی تفاوتی ندارند....

اما پاره ای تفاوت های تخصصی دارند ....

مثلا شبکه ایرانسل تماما چینی هست در صورتی که شبکه همراه اول قبلا مال شرکت زیمنس یا نوکیا بود ولی جدیدا اگر آنتنی نصب بشه چینیه .

 

یا مثلا ایرانسل خیلی وقتا برای بدست آوردن تشعشع مورد نظر از تیلت های مکانیکی استفاده میکنه ولی همراه اول به صورت الکترونیکی اینکار رو میکنه (ببخشید این قسمت یه مقدار تخصصی شد )......

 

در کل انتن های همراه اول تکنولوژی بهتری دارند چون توسط شرکت های مطرح دنیا در زمینه مخابرات طراحی شدند ولی ایرانسل اولین پروژه مخابراتی بود که شرکت هواویی چین انجام داد ....

چنانچه جایی از توضیحات مبهم بود و یا سوال دیگری دارید بنده در خدمتم .....

خیلی ممنون که تشریف آوردی و توی بحث شرکت کردی . :flowerysmile:

  • Like 5
لینک به دیدگاه

سلام اریو خوبی

اقا این انتن ماهواره همسایه ما به شدت روش پارازیت انداختن به طوری که خیلی از کنال های ماهواره رو نمی تونن بگیرن راه مقابله با این امواج پارازیتی چی هستش ؟

  • Like 3
لینک به دیدگاه
سلام اریو خوبی

اقا این انتن ماهواره همسایه ما به شدت روش پارازیت انداختن به طوری که خیلی از کنال های ماهواره رو نمی تونن بگیرن راه مقابله با این امواج پارازیتی چی هستش ؟

 

سلام شاهین جان ...

مرسی ......

 

راستش اینا امواجی با توان بالا ارسال میکنند و تقریبا نمیشه راه حل قطعی برای فرار ازشون ارائه داد ....

ولی یه سری نکات هست که ممکنه بتونه تا حدی این مشکل رو برطرف کنه .....

سعی کنید آنتن رو جایی قرار بدید که جلوش باز نباشه . یعنی یه چیزی جلو آنتن قرار بگیره مثل یک دیوار . ولی نباید دیوار آنقدر بلند باشه که مانع ارتباط دیش با ماهواره بالا بشه .....

در کل بزار اینطور بگم امواج ماهواره از بالای سرتون میاد ارتفاع خیلی بالا ولی امواج پارازیت نهایت ارتفاعشون اندازه دکل های انتنه ما باید یه چیزی( که بهتره فلزی باشه ) طوری قرار بدیم که جلوی امواج ارتفاع پایین پارازیت رو بگیره ولی مانع دریافت امواج ماهواره نشه ....

 

البته گفتم انتظار نداشته باشید با این کار کامل مشکل پارازیت حل بشه چون این امواج توسط لایه مختلف هوا منعکس میشه و نهایتا مقداریش به آنتن میرسه ولی ممکنه تا حدی تاثیر داشته باشه ......

 

:flowerysmile:

  • Like 4
لینک به دیدگاه

سلام آریوی عزیز ممنون از اینکه عالی جواب دادید آنتن که گفتم همین آنتن های گیرنده که به تلویزیون وصل میشه بود که یکسریش مثل ستاره طراحی شده و یکسریش معمولیه مثل سیماران

می خواستم ببینم سیستمشون چه نحویه؟

حالا اگر ما بخواهیم امواج از دست نره و حتی تو باد و باران تصاویر را کامل بگیره باید چه کار کنیم (باید آنتن گیرنده را عوض کنیم؟)

آنتن هم از همین معمولی هاست ولی از این ریسیور ها بهش وصل شده که دیجیتال می کنه

  • Like 4
لینک به دیدگاه
سلام آریوی عزیز ممنون از اینکه عالی جواب دادید آنتن که گفتم همین آنتن های گیرنده که به تلویزیون وصل میشه بود که یکسریش مثل ستاره طراحی شده و یکسریش معمولیه مثل سیماران

می خواستم ببینم سیستمشون چه نحویه؟

حالا اگر ما بخواهیم امواج از دست نره و حتی تو باد و باران تصاویر را کامل بگیره باید چه کار کنیم (باید آنتن گیرنده را عوض کنیم؟)

آنتن هم از همین معمولی هاست ولی از این ریسیور ها بهش وصل شده که دیجیتال می کنه

سلام....

خواهش میکنم....

 

این که آنتن ها شکل ها و طراحی های متفاوتی دارند در اصل به شرایط محیطی اون منطقه ای که قراره توش آنتن کار کنه و فرکانس کاری اون آنتن وابستست. نه برای آنتن تلویزیون بلکه برای هر آنتنی .....

اما آنتن تلویزیون چون معمولا عموم باهاش سر و کار دارند طراحیش رو زیاد توجه نمیکنند . مثلا ممکنه یک آنتن در منزل شخصی بسیار خوب باشه و شما وقتی میری خونشون میگه من این آنتن رو گذاشتم همه شبکه ها رو آینه میگیره شما هم میری یکی از اون آنتن ها میخری و برای خونتون نصب میکنی ولی میبینی که اصلا امواج کیفیت خوبی ندارند این به این دلیل هست که طراحی این آنتن برای مکان و شرایط مکان اول مناسب تر بوده و ممکنه برای شرایط محیطی شما بازده مناسب رو نداشته باشه.......

الان شما شاید آنتن رو عوض کنید مشکلتون حل بشه ولی متاسفانه چون در هنگام خرید آنتن فروشنده اصلا اطلاعات تخصصی در مورد آنتن نداره و نمیتونه وابسته به نیازتون بهتون آنتن معرفی کنه معمولا باید این کار رو به صورت سعی و خطا امتحان کرد تا دید چه آنتنی برای شما مناسبه .....

  • Like 4
لینک به دیدگاه
مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...