رفتن به مطلب

ما و قضاوت های کلی - ما و تفکر دوئالیستی


ارسال های توصیه شده

ارسال شده در

کلی نگریم!

سیاه میبینیم و سفید!

یا خوب خوب یا بد بد!

یا فرشته یا شیطان!

در فرهنگمان هم راه پیدا کرده است. با یک مخالفت کوچک ،با هم دشمن می شویم و میخواهیم در همه ی زمینه ها پوزه ی یکدیگر را به خاک بمالیم!

در مورد رجال سیاسی مان هم همینطور ... یا می پرستیمشان یا از آن ها متنفریم.

به یک سری لقب کبیر و بزرگ و عادل و آقا میدهیم. یک سری دیگر را خیانتکار و جانی می نامیم. هیچ وقت خاضر نیستیم بپذیریم که هر پدیده ، هر عارضه ، هر انسانی ترکیبی است از تعدادی صفات ، که ما میتوانیم تعدادی از آن ها را مطابق میلمان تشخیص بدهیم و تعدادی را مغایر ... از همسرمان هم همین انتظار را داریم و حتی شخصیت های تاریخی مان را به دو دسته ی سیاه و سفید تقسیم می کنیم و در باره ی آن ها به قضاوت می نشینیم.

قوام السلطنه را یکسره نفی میکنیم و در مقابل کوروش و امیرکبیر و دکتر مصدق را در حد یک افسانه بالا میبریم و اگر طرفدار و یا مقابل هرکدام باشیم محال ممکن است کوچکترین استدلالی را در تصمیم مستحکم و غیرقابل نفوذمان دخالت دهیم.

قضاوت هایمان کلی و تفکرمان دوئالیستی است.

تعادل در قضاوت هایمان نداریم. کسی که برای ما عزیز و دوست داشتنی است چنان الوهیتی برایش قائل می شویم که همه چیزدانمان نیز میشود. اگر کارشناس مسائل دینی باشد و در مورد اقتصاد و هنر و تئاتر و شهرسازی هم نظر بدهد نظرش ، برایمان رهنمود است!

 

***

براستی چرا این چنین است؟

و یا اصلا این چنین نیست؟

منتظر نظرات خوبتان هستم.:icon_gol:

  • Like 32
ارسال شده در

علاوه بر سیاهی مطلق و سفیدی بی ایراد یه مورد دیگه هم تغییر یهویی این سیاهی و سفیدی هستش !!!

 

خیلی زیاد دیده میشه و خودمون هم انجام میدیم که یه چیزی که قابل پرستش بوده با شاید یکی دو مورد کشفیات و یا تغییر شرایط یا تغییر هر چیز دیگه ای به سیاهی مطلق تبدیل میشه ! و جالب که هیچ راه بازگشتی هم براش نمی زاریم !

 

اما علت ...

  • Like 9
ارسال شده در

دقیقا همیشه ما آدما تو هر کاری یا صفریم یا بینهایت دلیلش فکر میکنم بخاطر تعصب کورکورانه ای باشه که ما به یک شخص و یا هر چیز دیگه ای دارم :icon_pf (34):

  • Like 7
ارسال شده در

شاید هم قسمت بزرگیش در بی اطلاعی و بی خبریمون باشه !

 

خیلی وقتا با یه اطلاعات کم و ناقص نسبت به یه چیزی تعلق خاطر یا تنفر برای خودمون ایجاد می کنیم

 

و چون به جمع آوری اطلاعات نمی پردازیم ترجیح میدیم از موضعمون اصلا تکون نخوریم .

 

این میشه که به تعصب کورکورانه منجر میشه !

 

 

 

:JC_thinking:

  • Like 9
ارسال شده در
شاید هم قسمت بزرگیش در بی اطلاعی و بی خبریمون باشه !

 

خیلی وقتا با یه اطلاعات کم و ناقص نسبت به یه چیزی تعلق خاطر یا تنفر برای خودمون ایجاد می کنیم

 

و چون به جمع آوری اطلاعات نمی پردازیم ترجیح میدیم از موضعمون اصلا تکون نخوریم .

 

این میشه که به تعصب کورکورانه منجر میشه !

 

:jc_thinking:

 

دقت کنیم میبینیم همه مان دیکتاتور کوچولوئیم. دیکتاتوریم! توی رفتارمان، توی افکارمان، توی سکناتمان!

حتی توی رانندگیمان! توی دانشمان! توی ... قدرت تحملمان پائینه!

به کسی هم که قدرت تحمل بالائی داره، میگیم سیب زمینی!

 

چند وقت پیش داشتم به این فکر میکردم که حتی اگر کسی بهم دری وری هم گفت روی حرفش فکر کنم!

  • Like 9
ارسال شده در

ببخشید ولی من خیلی با این نظر موافقم نیست!

در کل از نظرات تا این حد کلی هیچ وقت حمایت نمیکنم!

چرا باید برای هر کاری ی سنگ محک در نظر گرفت و عالم و آدم و با اون سنجید؟

در فرهنگمان هم راه پیدا کرده است. با یک مخالفت کوچک ،با هم دشمن می شویم و میخواهیم در همه ی زمینه ها پوزه ی یکدیگر را به خاک بمالیم!

شخصا خود من هیچ وقت حداقل تا جایی که یادمه فقط واسه ی نظر با کسی این برخورد رو نداشتم!

از نظر من نظر هر کس واسه خودش محترمه

در مورد رجال سیاسی مان هم همینطور ... یا می پرستیمشان یا از آن ها متنفریم.

یا مثلا تو این زمینه در مورد کار اون شخص اصولا بحث میشه نه در مورد تمام خصوصیات و ویژگی هاش!

من شخصا اگه عقاید کسی رو قبول نداشته باشه دلیلی بر متنفر شدن ازش نیست واسم!

به نظر من بدترین عادتی که تو اکثر آدما داره رسوخ میکنه اینه که دوست دارن درباره همه چیز نظر بدن!

فک میکنن تو همه موارد صاحب نرن!

از نظر من کم اطلاعی و صاحب نظری و اعمال نظرای شخصی میتونه یکی از دلایلش باشه!

  • Like 4
ارسال شده در
دقیقا همیشه ما آدما تو هر کاری یا صفریم یا بینهایت دلیلش فکر میکنم بخاطر تعصب کورکورانه ای باشه که ما به یک شخص و یا هر چیز دیگه ای دارم :icon_pf (34):

این تعصب ریشه در تاریخمان دارد. ریشه در محلات حیدری و نعمتی ... از فرقه های مذهبی گرفته تا احزاب سیاسی و به ما به ارث رسیده است. (من طرفدار جبرگرایی تاریخی نیستم اما قسمت عمده ای از تربیتمان را ناشی از این امر می دانم)

  • Like 5
ارسال شده در

بله متاسفانه همین تفکرات دوآلیستی باعث عقب موندن یک ملت و سوء استفاده از آنها میشه ...........

و به راحتی میشه با اندکی روانشناسی به شدت آنها را مسخ کرد ...........

 

وقتی ملتی روحیه تحقیق و مطالعه نداشته باشه درگیر اینگونه سیاه و سفید ها میشه ........

مثل بچگی ها که وقتی فیلم میدیدیم دنبال آدم خوبا و آدم بدا میگشتیم تو فیلم. یک تفکر بچگانه که متاسفانه در روند فکریه جامعه جا گرفته..........

تنها راه خلاصی از این تفکر بالا بردن فرهنگ مطالعه است.........

  • Like 9
ارسال شده در

متاسفانه این چنین است.

از عرش به فرش آوردن و از فرش به عرش بردن را زیاد تکرار کرده ایم که درخونمان نفوذ کرده.

باید یاد بگیریم که این چنین نباشیم.

کمی تفکر لازم است عزیزان. عجله در کار فرهنگ جواب نمیده. کمی صبر با تلاش و تفکر لازم است.

فکر کنم باید اول به درستی و غلطی این امر فکر کنیم و سپس به این که چگونه با این امر زشت برخورد کنیم تا حل گردد.

  • Like 5
ارسال شده در
ببخشید ولی من خیلی با این نظر موافقم نیست!

در کل از نظرات تا این حد کلی هیچ وقت حمایت نمیکنم!

چرا باید برای هر کاری ی سنگ محک در نظر گرفت و عالم و آدم و با اون سنجید؟

 

شخصا خود من هیچ وقت حداقل تا جایی که یادمه فقط واسه ی نظر با کسی این برخورد رو نداشتم!

از نظر من نظر هر کس واسه خودش محترمه

یا مثلا تو این زمینه در مورد کار اون شخص اصولا بحث میشه نه در مورد تمام خصوصیات و ویژگی هاش!

من شخصا اگه عقاید کسی رو قبول نداشته باشه دلیلی بر متنفر شدن ازش نیست واسم!

به نظر من بدترین عادتی که تو اکثر آدما داره رسوخ میکنه اینه که دوست دارن درباره همه چیز نظر بدن!

فک میکنن تو همه موارد صاحب نرن!

از نظر من کم اطلاعی و صاحب نظری و اعمال نظرای شخصی میتونه یکی از دلایلش باشه!

درود. :icon_gol:

و اما همیشه در هر قضیه ای استثنائات فراوانی است و ادعای این جانب بر صحیح بودن تام این مطلب و صدق آن در مورد همه ی ایرانیان ، نفی مطلب و نقدی است که نوشته ام.

اما به نظرم حداقل وجود تقدس گرایی در جامعه و وجود تابوهای بیشمار خود نشان دهنده ی این تفکر غالب است.

  • Like 3
ارسال شده در
بله متاسفانه همین تفکرات دوآلیستی باعث عقب موندن یک ملت و سوء استفاده از آنها میشه ...........

و به راحتی میشه با اندکی روانشناسی به شدت آنها را مسخ کرد ...........

 

وقتی ملتی روحیه تحقیق و مطالعه نداشته باشه درگیر اینگونه سیاه و سفید ها میشه ........

مثل بچگی ها که وقتی فیلم میدیدیم دنبال آدم خوبا و آدم بدا میگشتیم تو فیلم. یک تفکر بچگانه که متاسفانه در روند فکریه جامعه جا گرفته..........

تنها راه خلاصی از این تفکر بالا بردن فرهنگ مطالعه است.........

:icon_gol:

و درودی که من بر اصغر فرهادی بعد از فیلم جدائی نادر از سیمین و درباره الی فرستادم که ما را از فیلم خوب و بد دار نجات داد!

  • Like 4
ارسال شده در
درود. :icon_gol:

و اما همیشه در هر قضیه ای استثنائات فراوانی است و ادعای این جانب بر صحیح بودن تام این مطلب و صدق آن در مورد همه ی ایرانیان ، نفی مطلب و نقدی است که نوشته ام.

اما به نظرم حداقل وجود تقدس گرایی در جامعه و وجود تابوهای بیشمار خود نشان دهنده ی این تفکر غالب است.

قبول دارم که در مسائل مذهبی تا حدی اینجوری هست که از نظر من مهم ترین دلیلش همون کم اطلاعیه که گفتم!

فک میکنم فرهنگ سازی نقش موثری داشته باشه!

  • Like 5
ارسال شده در

فک میکنم فرهنگ سازی نقش موثری داشته باشه!
من با تشویق به فکر کردن تا فرهنگ سازی موافقترم.

آیا فرهنگ را می شود ساخت؟

امروز خیلی از کسانی که جلوی خودروشان دو نفر سوار نمی کنند ، وقتی که چشم قانون نباشد، جلو هم دو نفر سوار میکنند.

اما اگر کمی خودشان در مورد کارشان اندیشه کنند، فرهنگش هم بوجود می آید.

این یک مثال روتین بود. در مورد خیلی از مسائل دیگر این گونه نظر دارم.

  • Like 4
ارسال شده در

کاملا با پست استارت موافقم ، همه چیز برایمان یا سیاه است یا سفید ؛ تند رو هستیم ؛ چه مدرن چه سنتی ؛ چه مذهبی چه لامذهب ... در هر مکتبی و با هر تفکری تند رو هستیم ؛ چرا؟ نمیدانم

  • Like 6
ارسال شده در
کاملا با پست استارت موافقم ، همه چیز برایمان یا سیاه است یا سفید ؛ تند رو هستیم ؛ چه مدرن چه سنتی ؛ چه مذهبی چه لامذهب ... در هر مکتبی و با هر تفکری تند رو هستیم ؛ چرا؟ نمیدانم

:icon_gol:

  • Like 2
ارسال شده در

***

براستی چرا این چنین است؟

و یا اصلا این چنین نیست؟

منتظر نظرات خوبتان هستم.:icon_gol:

بخاطر اینکه ما ادمای متکبری هستیم وحوصلمون نمیگیره کاملا در مورد یه قضیه تحقیق کنیم و بعد نظر بدیم ،حتی اگه اطلاعاتمون درباره یه چیز خیلی کم باشه ولی باز اعتماد به نفس کامل با همون اطلاعات ناقص نظر میدیم و پافشاریم میکنیم

  • Like 5
ارسال شده در
بخاطر اینکه ما ادمای متکبری هستیم وحوصلمون نمیگیره کاملا در مورد یه قضیه تحقیق کنیم و بعد نظر بدیم ،حتی اگه اطلاعاتمون درباره یه چیز خیلی کم باشه ولی باز اعتماد به نفس کامل با همون اطلاعات ناقص نظر میدیم و پافشاریم میکنیم

 

میتونیم این دسته آدما رو به دانایان خیالی تعبیر کنیم یا همون شعر معروفی که احتمالا شنیدید

آنکس که نداند و نداند که نداند/ در جهل مرکب ابدالدهر بماند

اینجور آدمایی که تفکرات متعصبانه دارند هیچگاه بیدار نمیشن.......

  • Like 5
ارسال شده در

کمبود اطلاعات و تنبل بودن در افزایش اون !

 

انقدر تنبلیم که حرف یکیو اگر گوش بدیم خوشمون بیاد میگیم همین درسته و خودمون نمیریم ببینیم چه خبره ....

 

همیشه دوست داریم یکی رو بندازیم جلو و خودمون پشتش باشیم .... اسمشم به خیال خودمون میذاریم الگو راهنما .....

 

همه چیو تک بعدی در نظر میگیریم و خیلی چیزای دیگه مثل این ویژگی ها باعث شده این دیدو داشته باشیم .....

  • Like 9
ارسال شده در

اعتراف ميكنم به شخصه همين تفكر تا چندي پيش در من بود.اما خوشبختانه الان نيست.يعني اميدوارم كه نباشه.اين روزا به خودم هم شك پيدا كردم.

متاسفانه اينجوري هستيم....يه روز فلاني ميشه ناجي ما از شرايط موجود و فرداش همون ميشه باني وضعيت موجود....

عصر حاضر با وجود امكانات ارتباطي زياد داره رنگ اين تفكر رو در بين مردم كم ميكنه.

دوستي داشتم كه به شدت از نظر سياسي خودشو اصلاح طلب و طرفدار رهبران اون معرفي ميكرد...بعد از اينكه مطلبي تو اينترنت درباره گذشته كسايي خوند كه از اونا بت ساخته بود به شدت بهم ريخت...گيج شده بود.....

  • Like 3
ارسال شده در
اعتراف ميكنم به شخصه همين تفكر تا چندي پيش در من بود.اما خوشبختانه الان نيست.يعني اميدوارم كه نباشه.اين روزا به خودم هم شك پيدا كردم.

متاسفانه اينجوري هستيم....يه روز فلاني ميشه ناجي ما از شرايط موجود و فرداش همون ميشه باني وضعيت موجود....

عصر حاضر با وجود امكانات ارتباطي زياد داره رنگ اين تفكر رو در بين مردم كم ميكنه.

دوستي داشتم كه به شدت از نظر سياسي خودشو اصلاح طلب و طرفدار رهبران اون معرفي ميكرد...بعد از اينكه مطلبي تو اينترنت درباره گذشته كسايي خوند كه از اونا بت ساخته بود به شدت بهم ريخت...گيج شده بود.....

درود . :icon_gol:

دقیقا همینه! واسه سلامتی خودمون هم که شده یه درصد برای احتمال اشتباه توی تصمیماتمون بذاریم کنار!

  • Like 2

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
×
×
  • اضافه کردن...