غایب 4790 اشتراک گذاری ارسال شده در 6 بهمن، ۱۳۸۹ اینقدر قسم نخور! سوگند یاد کردن (قسم خوردن) مسئله ایست که بسیاری از ما بدون در نظر گرفتن جایگاه آن سر هر چیز ریز و درشتی قسم ها غلیظی میخوریم و آنی هم به آن پایبند نیستیم و . . . . . چرا این کار در دنیای متمدن و مدرن مطرح نیست؟ این قسم دیگه چه صیغه ای است. خوب یه حرفی یا راسته یا دروغ. این وسط فسم خوردن برا چیه؟ آیا میدانید منشاء این قسم خوردن از کجاست؟ 15 لینک به دیدگاه
میلاد 24047 اشتراک گذاری ارسال شده در 6 بهمن، ۱۳۸۹ تو ایران باستان وقتی دیگه حاکم نمیتونست قضاوت کنه مجبور میشدند که سوگند بخورند تا طرف حق معلوم شه سو یعنی آب...گند هم یعنی مسموم یعنی آب مسموم آبی که موبد های زرتشتی به طریق خاصی درست میکردند اعتقاد داشتند کسی که حق با اون باشه اگه این سوگند رو بخوره بهش تاثیری نداره ولی کسی که خطا کاره سوگند رو بخوره میمیره مثل آتش...کسی که بی گناه بود آتش اون رو نمیسوزوند (داستان سیاوش که از آتیش رد شد و سالم موند تو شاهنامه) البت افسانه ای بیش نیست 12 لینک به دیدگاه
partow 25305 اشتراک گذاری ارسال شده در 6 بهمن، ۱۳۸۹ من شنیدم به هر دلیلی قسم خوردن و استفاده زیاد از قسم خوب نیست ... :JC_thinking: 4 لینک به دیدگاه
saray89 3064 اشتراک گذاری ارسال شده در 6 بهمن، ۱۳۸۹ تو ایران باستان وقتی دیگه حاکم نمیتونست قضاوت کنه مجبور میشدند که سوگند بخورند تا طرف حق معلوم شهسو یعنی آب...گند هم یعنی مسموم یعنی آب مسموم آبی که موبد های زرتشتی به طریق خاصی درست میکردند اعتقاد داشتند کسی که حق با اون باشه اگه این سوگند رو بخوره بهش تاثیری نداره ولی کسی که خطا کاره سوگند رو بخوره میمیره مثل آتش...کسی که بی گناه بود آتش اون رو نمیسوزوند (داستان سیاوش که از آتیش رد شد و سالم موند تو شاهنامه) البت افسانه ای بیش نیست گوگرد 2 لینک به دیدگاه
*Sanaz* 10640 اشتراک گذاری ارسال شده در 6 بهمن، ۱۳۸۹ اینکه آدم به چیزی معتقد واقعی باشه و به خاطر اون گناه نکنه،خوبه که بهش قسم بخوره. مشکل قسم های دروغین است . 4 لینک به دیدگاه
am in 25041 اشتراک گذاری ارسال شده در 6 بهمن، ۱۳۸۹ تو ایران باستان وقتی دیگه حاکم نمیتونست قضاوت کنه مجبور میشدند که سوگند بخورند تا طرف حق معلوم شهسو یعنی آب...گند هم یعنی مسموم یعنی آب مسموم آبی که موبد های زرتشتی به طریق خاصی درست میکردند اعتقاد داشتند کسی که حق با اون باشه اگه این سوگند رو بخوره بهش تاثیری نداره ولی کسی که خطا کاره سوگند رو بخوره میمیره مثل آتش...کسی که بی گناه بود آتش اون رو نمیسوزوند (داستان سیاوش که از آتیش رد شد و سالم موند تو شاهنامه) البت افسانه ای بیش نیست من فک میکردم "سو" ترکیه و توی فارسی پهلوی هم به "آب" "آو" میگفتند 6 لینک به دیدگاه
Valentina 13664 اشتراک گذاری ارسال شده در 6 بهمن، ۱۳۸۹ من فک میکردم "سو" ترکیه و توی فارسی پهلوی هم به "آب" "آو" میگفتند راست میگه منم شنیده بودم سو ترکیه!!! 5 لینک به دیدگاه
am in 25041 اشتراک گذاری ارسال شده در 6 بهمن، ۱۳۸۹ سوگند (saokenta) در اوستا به معنای گوگرد است که با پسوند vant به معنای "دارنده به صورت saokenta – vant (سوگند ونت) به معنای دارای گوگرد در وندیداد بکار رفته و آن آب آمیخته به گوگردی بوده است که به تجویز وندیداد (فصل چهارم فقرات ۵۴ و ۵۵) در ایران باستان به متهمان می خوراندند و از روی اثر آن مقصر یا بی تقصیر بودن متهم را تعیین می کردند. اصلاح "سوگند خوردند" در فارسی یعنی استعمال فعل "خوردن" با کلمه "سوگند" یاد آور مفهوم واقعی آن یعنی نوشیدن saokenta – vant (آب آمیخته به گوگرد) است که در طی زمان این مفهوم به فراموشی سپرده شده و سوگند خوردن به معنای قسم و قسم یادکردن بکار رفته است. سوگند و سوگند خوردن در نوشته های مربوط به زمان ساسانیان در مفهوم "ور" لااقل به معنای "ور" گرم استعمال شده است. در مقدمه سوگند نامه ای که از نوشته های پهلوی زمان ساسانیان در دست می باشد. آمده است که :"چند سوگند بوده است: یکی آن که از آتش گذر می کرده اند و گونه دیگر آن که آهن گرم و سرخ کرده بر زبان می نهاده اند". داراب هرمزیاد‘ در کتاب "روایات" جلد اول‘ راجع به آذر پادمهر اسپندان (موبدان موبد عهد شاپور دوم‘ پادشاه ساسانی ۲۷۰ – ۳۱۰ میلادی) می نویسد: آذر پادمهر اسپندان گفت: اگر شما را به راستی و درستی دین پاک و نیک مزدیسنا شکی است من سوگند یاد می کنم. و کسانی که اندک تردیدی داشتند گفتند: چگونه سوگند می خوری؟ آذرپاد گفت: من نزد شما سر و تن بشویم‘ آنگاه روی گداخته به روی سینه من بریزند‘ اگر من سوختم شما راست می گویید و اگر نسوختم من راست کردارم. پس گمراهان این شرط را پذیرفتند و آذرپاد سر و تن شست و نه من روی گداخته بر سینه او ریختند و او را هیچ رنجی نرسید. پس از همه شبهه برخاست و به دین پاک بیگمان شده اعتراف نمودند. در مورد آزمایش فوق در بخش هفتم" دینکرد" مندرج است که "از این پس رسم سوگند یادکردن در میان پیروان زرتشت بماند. از آن رسوم است ریختن فلزگداخته به روی سینه چنانکه آذرپاد مهراسپندان کرد". در کتاب "ویس و رامین" نیز سوگند خوردن به معنی "ور" یعنی گذشتن از آتش آمده است. وقتی ویس به شاه اظهار می دارد که میان وی و رامین کاری ناشایست نرفته است‘ شاه از ویس می خواهد که برای اثبات صحت گفتار خود سوگند بخور و دستور می دهد آتش بزرگی بر افروزند تا ویس از آن بگذرد. گذشتن ساوش از آتش نیز در واقع بعنوان سوگند خوردن بر بیگناهی خود انجام گرفته است. 9 لینک به دیدگاه
میلاد 24047 اشتراک گذاری ارسال شده در 6 بهمن، ۱۳۸۹ من فک میکردم "سو" ترکیه و توی فارسی پهلوی هم به "آب" "آو" میگفتند راست میگه منم شنیده بودم سو ترکیه!!! میدونم سو ترکیه شاید از فارسی رفته تو ترکی چمیدونم من استاد ادبیاتمون میگفت دقیقا همینا رو اون گفت سو یعنی آب....گند هم یعنی مسموم شده 5 لینک به دیدگاه
شقایق31 40377 اشتراک گذاری ارسال شده در 6 بهمن، ۱۳۸۹ میدونم سو ترکیهشاید از فارسی رفته تو ترکی چمیدونم من استاد ادبیاتمون میگفت دقیقا همینا رو اون گفت سو یعنی آب....گند هم یعنی مسموم شده سو به ترکی میشه آب 3 لینک به دیدگاه
Mahnaz.D 61915 اشتراک گذاری ارسال شده در 6 بهمن، ۱۳۸۹ تو ایران باستان وقتی دیگه حاکم نمیتونست قضاوت کنه مجبور میشدند که سوگند بخورند تا طرف حق معلوم شهسو یعنی آب...گند هم یعنی مسموم یعنی آب مسموم آبی که موبد های زرتشتی به طریق خاصی درست میکردند اعتقاد داشتند کسی که حق با اون باشه اگه این سوگند رو بخوره بهش تاثیری نداره ولی کسی که خطا کاره سوگند رو بخوره میمیره مثل آتش...کسی که بی گناه بود آتش اون رو نمیسوزوند (داستان سیاوش که از آتیش رد شد و سالم موند تو شاهنامه) البت افسانه ای بیش نیست اینو مطمئنی؟ 3 لینک به دیدگاه
Mahnaz.D 61915 اشتراک گذاری ارسال شده در 6 بهمن، ۱۳۸۹ سوگند (saokenta) در اوستا به معنای گوگرد است که با پسوند vant به معنای "دارنده به صورت saokenta – vant (سوگند ونت) به معنای دارای گوگرد در وندیداد بکار رفته و آن آب آمیخته به گوگردی بوده است که به تجویز وندیداد (فصل چهارم فقرات ۵۴ و ۵۵) در ایران باستان به متهمان می خوراندند و از روی اثر آن مقصر یا بی تقصیر بودن متهم را تعیین می کردند. اصلاح "سوگند خوردند" در فارسی یعنی استعمال فعل "خوردن" با کلمه "سوگند" یاد آور مفهوم واقعی آن یعنی نوشیدن saokenta – vant (آب آمیخته به گوگرد) است که در طی زمان این مفهوم به فراموشی سپرده شده و سوگند خوردن به معنای قسم و قسم یادکردن بکار رفته است. سوگند و سوگند خوردن در نوشته های مربوط به زمان ساسانیان در مفهوم "ور" لااقل به معنای "ور" گرم استعمال شده است. در مقدمه سوگند نامه ای که از نوشته های پهلوی زمان ساسانیان در دست می باشد. آمده است که :"چند سوگند بوده است: یکی آن که از آتش گذر می کرده اند و گونه دیگر آن که آهن گرم و سرخ کرده بر زبان می نهاده اند". داراب هرمزیاد‘ در کتاب "روایات" جلد اول‘ راجع به آذر پادمهر اسپندان (موبدان موبد عهد شاپور دوم‘ پادشاه ساسانی ۲۷۰ – ۳۱۰ میلادی) می نویسد: آذر پادمهر اسپندان گفت: اگر شما را به راستی و درستی دین پاک و نیک مزدیسنا شکی است من سوگند یاد می کنم. و کسانی که اندک تردیدی داشتند گفتند: چگونه سوگند می خوری؟ آذرپاد گفت: من نزد شما سر و تن بشویم‘ آنگاه روی گداخته به روی سینه من بریزند‘ اگر من سوختم شما راست می گویید و اگر نسوختم من راست کردارم. پس گمراهان این شرط را پذیرفتند و آذرپاد سر و تن شست و نه من روی گداخته بر سینه او ریختند و او را هیچ رنجی نرسید. پس از همه شبهه برخاست و به دین پاک بیگمان شده اعتراف نمودند. در مورد آزمایش فوق در بخش هفتم" دینکرد" مندرج است که "از این پس رسم سوگند یادکردن در میان پیروان زرتشت بماند. از آن رسوم است ریختن فلزگداخته به روی سینه چنانکه آذرپاد مهراسپندان کرد". در کتاب "ویس و رامین" نیز سوگند خوردن به معنی "ور" یعنی گذشتن از آتش آمده است. وقتی ویس به شاه اظهار می دارد که میان وی و رامین کاری ناشایست نرفته است‘ شاه از ویس می خواهد که برای اثبات صحت گفتار خود سوگند بخور و دستور می دهد آتش بزرگی بر افروزند تا ویس از آن بگذرد. گذشتن ساوش از آتش نیز در واقع بعنوان سوگند خوردن بر بیگناهی خود انجام گرفته است. من یه چیزی رو بگم....وندیداد و دینکرد هیچ منبع علمی ندارن. هر کی اومده یه چیزی نوشته! دلیل نداره همش درست باشه. من پدربزرگم موبد بودن ( روحشون شاد) همیشه این موضوع رو متذکر می شدن. 6 لینک به دیدگاه
میلاد 24047 اشتراک گذاری ارسال شده در 6 بهمن، ۱۳۸۹ اینو مطمئنی؟ نه واللا گفتم که استاد ادبیاتمون گفت اینا رو من نمیدونم. 3 لینک به دیدگاه
Mahnaz.D 61915 اشتراک گذاری ارسال شده در 6 بهمن، ۱۳۸۹ نه واللا گفتم که استاد ادبیاتمون گفت اینا رو من نمیدونم. آها...جالب بود...اما فکر کنم یه جاییش اشتباهه! مرسی 2 لینک به دیدگاه
میلاد 24047 اشتراک گذاری ارسال شده در 6 بهمن، ۱۳۸۹ آها...جالب بود...اما فکر کنم یه جاییش اشتباهه! مرسی خوب بگو کجاش اشتباهه روشن شیم 2 لینک به دیدگاه
کتایون 15176 اشتراک گذاری ارسال شده در 6 بهمن، ۱۳۸۹ اون قدر این روزا همه چیز پر از دروغه که برای ثابت کردن کوچک ترین چیزها باید قسم بخوریم...کما این که قسم ها گاهی دروغمون رو بیشتر اثبات می کنند... 4 لینک به دیدگاه
sookut 13735 اشتراک گذاری ارسال شده در 6 بهمن، ۱۳۸۹ اینقدر قسم نخور! من خیلی به ندرت قسم میخورم 3 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده