masoodina 220 ارسال شده در 4 فروردین، 2012 ذوستان نظری راجع به این دو تا سوال دارید؟ از سوال پایان ترم دانشگاه سراسری زنجان هستش.... ممنون. کلا تو این حالتا ورتکسای گردابه ای تشکیل میشه که درگ و لیفت رو زیاد میکنه . حالا این سوراخا و اون بالکی که به صندوق عقب وصله (اسمش یادم نیس شاید هود ) از تشکیل این ورتکسا جلوگیری میکنه و لیفت کم میشه . اون پرواز وی شکل مرغابیا هم به خاطر تشکیل همین ورتکساس . که اونا میان ازین ورتکسا استفاده میکنن و انرژی کمتری مصرف میشه . اون شکلی هم که گذاشته بودین برای صفحه بود !!! من سرچه کردم چیز دندون گیری در مورد کره نبود . اما به صورت کیفی میشه گفت ضخامت لایه مرزی بیشتر شده . 2
alimec 23102 ارسال شده در 4 فروردین، 2012 حفره ها مساحت پیشانی رو کم می کنن و طبق فرمول پسا کم میشه سوال دوم احتمال میدم اثر مگنس ناشی از لایه مرزی اتمسفری باشه که لیفت رو زیاد میکنه پس سرعت رو باید کم کنیم 2
EVF 5465 مالک ارسال شده در 4 فروردین، 2012 پس اگه سعی کنیم توپ گلف رو چرخشی بزنیم نیروی لیفت بیشتری بهش وارد می شه و بالاتر می ره و سطح اون هم زبرتر می سازند تا نیروی پسای کمتری وارد بشه و پیشروی بیشتری داشته باشه... در جریان توربولانس زبری اثری روی درگ ندارد مهندس 3
alitahoori 378 ارسال شده در 4 فروردین، 2012 در جریان توربولانس زبری اثری روی درگ ندارد مهندس یعنی اینکه زبر می سازند تا جریان آشفته بشه بعدش چون تو جریان آشفته جدایش به تاخیر می افته نیروی پسا کمتر میشه... حرف بالا که غلط نبود ؟؟! متوجه منظورتون نشدم... راستی اگه میشه نظرتون رو راجع به به اون دو تا سوال بگید... 2
EVF 5465 مالک ارسال شده در 4 فروردین، 2012 یعنی اینکه زبر می سازند تا جریان آشفته بشه بعدش چون تو جریان آشفته جدایش به تاخیر می افته نیروی پسا کمتر میشه... حرف بالا که غلط نبود ؟؟! متوجه منظورتون نشدم... راستی اگه میشه نظرتون رو راجع به به اون دو تا سوال بگید... ببین مهندس در فرمول نیروی درگ زبری اثر خودش رو روی ضریب درگ میزاره وقتی رینولدز بالا باشه به پیروی آن سرعت بالاست درگ با توان دوم سرعت تغییر می کنه یعنی ترم ضریب درگ زیاد تاثیر گذار نیست در مقابل توان دوم سرعت عرض کردم در جریانهای فوق توروبولانس درگ به جنس وابسته نیست و فقط به سرعت وابسته است. 2
EVF 5465 مالک ارسال شده در 4 فروردین، 2012 در مورد حفرها : برای اینکه نرخ توربولانس رو بالا ببرند تا نیروی درگ رو کاهش بدن هست در مورد باله روی صندوق عقب: به تاخیر انداختن جدایش تا اختلاف فشار جلو و عقب رو کاهش بدن. 2
alitahoori 378 ارسال شده در 4 فروردین، 2012 ببین مهندس در فرمول نیروی درگ زبری اثر خودش رو روی ضریب درگ میزاره وقتی رینولدز بالا باشه به پیروی آن سرعت بالاست درگ با توان دوم سرعت تغییر می کنه یعنی ترم ضریب درگ زیاد تاثیر گذار نیست در مقابل توان دوم سرعت عرض کردم در جریانهای فوق توروبولانس درگ به جنس وابسته نیست و فقط به سرعت وابسته است. پس این حرف شما ناقض این نیست اگه نیروی درگ زیاد شد ، مسلما ضریب در گ هم زیاد میشه... یا حرفم اشتباه است...؟ 1
EVF 5465 مالک ارسال شده در 4 فروردین، 2012 پس این حرف شما ناقض این نیست اگه نیروی درگ زیاد شد ، مسلما ضریب در گ هم زیاد میشه... یا حرفم اشتباه است...؟ خیر نمی توان در این مورد نظر قطعی داد ٰ شاید این رو بتوان به جریان های آرام تعمیم داد اما در مورد آشفته ها کاملا اشتباهه. بهتره برای اینکه بفهمی ضریب درگ چقدر تاثیر گزاره سری به کتاب تئوری لایه مرزی هرمان شلیختینگ بزنی در جریانات فوق توربولانس عموما ضریب درگ موثر نیست. 2
alitahoori 378 ارسال شده در 4 فروردین، 2012 در مورد حفرها : برای اینکه نرخ توربولانس رو بالا ببرند تا نیروی درگ رو کاهش بدن هستدر مورد باله روی صندوق عقب: به تاخیر انداختن جدایش تا اختلاف فشار جلو و عقب رو کاهش بدن. ابجاد حفره چه حوری باعث ایجاد آشفته شدن جریان میشه؟؟ میشه توضیح بدید... در مورد باله هم لطف کنید توضیح بدید که اگه اختلاف فشار کم بشه به مزیتی داریم...؟؟ این باله چه جوری نیروی لیفت رو کم می کنه...؟ ممنون از پاسخگوییتون 1
EVF 5465 مالک ارسال شده در 4 فروردین، 2012 ابجاد حفره چه حوری باعث ایجاد آشفته شدن جریان میشه؟؟ میشه توضیح بدید... در مورد باله هم لطف کنید توضیح بدید که اگه اختلاف فشار کم بشه به مزیتی داریم...؟؟ این باله چه جوری نیروی لیفت رو کم می کنه...؟ ممنون از پاسخگوییتون حفره ها با ایجاد گردابه ها ناحیه گذار رو جلو می اندازند تا جریان مومنتوم جریان زیاد بشه و سیال با رفتن از نواحی پر مومنتوم به کم مومنتوم باعث ایجاد گردابه میشن که توروبلانس به وجود میاد. وقتی اختلاف فشار کم میشه یعنی درگ فشاری کم شده و در کل نیروی درگ رو کاهش دادیم گمون نمی کنم تاثیر مستقیم روی نیروی لیفت داشته باشه ٰ چون ما با تغییر زاویه حمله نیروی لیفت رو تغییر میدیم در اینجا زاویه حمله به سیال ثابت هست. 4
alimec 23102 ارسال شده در 4 فروردین، 2012 گمون نمی کنم تاثیر مستقیم روی نیروی لیفت داشته باشه ٰ چون ما با تغییر زاویه حمله نیروی لیفت رو تغییر میدیم در اینجا زاویه حمله به سیال ثابت هست. دکتر اگر به فایل های ویدئویی مانسون دسترسی دارین ویدئو 9/9 رو نگاه کنید(دو انتهای باله که بطرف پایین هستن..) 2
EVF 5465 مالک ارسال شده در 4 فروردین، 2012 دکتر اگر به فایل های ویدئویی مانسون دسترسی دارین ویدئو 9/9 رو نگاه کنید(دو انتهای باله که بطرف پایین هستن..) سلام مهندس جان نه دسترسی ندارم. 2
MechJJ 11368 ارسال شده در 11 فروردین، 2012 آقا جون فصل اول سیالات 2 راهیان رو بیارین پلیز: سوال 11 مهندسی شیمی 87 : راهیان گفته گزینه 3 پوران گزینه 4 یعنی هم جهت جریان توی دو تا جواب فرق داره هم سرعت البته درباره جهت جریان که به نظرم راهیان اشتباه کرده. ولی درباره سرعت: وقتی با هاگن پوازی محاسبه میکنم میشه 5/4 ولی وقتی با برنولی میرم(مث پوران) میشه 5/8:4564: چرا اینجوریه؟ 1
MechJJ 11368 ارسال شده در 11 فروردین، 2012 یه سوال دیگه وقتی آب جریان داره بعد یهو میرسه به یه انبساط یا انقباض ناگهانی، مثلا انبساط ناگهانی: طبق برنولی چون سطح مقطع زیاد میشه پس سرعت کم میشه ==> باید فشار زیاد بشه. ولی افت فشار داریم. اینا با هم تناقض ندارن؟ 1
alimec 23102 ارسال شده در 12 فروردین، 2012 یه سوال دیگه وقتی آب جریان داره بعد یهو میرسه به یه انبساط یا انقباض ناگهانی، مثلا انبساط ناگهانی: طبق برنولی چون سطح مقطع زیاد میشه پس سرعت کم میشه ==> باید فشار زیاد بشه. ولی افت فشار داریم. اینا با هم تناقض ندارن؟ بد استفاده کردین از برنولی اون برنولی اولی محدودیت های خاص خودشو داره که یکیش فرض بدون اصطکاک و در نتیجه افت انرژی هست اینجا فرم اصلاح شده ی برنولی می آد تو میدون. ترم افت فشار... 1
MechJJ 11368 ارسال شده در 12 فروردین، 2012 بد استفاده کردین از برنولیاون برنولی اولی محدودیت های خاص خودشو داره که یکیش فرض بدون اصطکاک و در نتیجه افت انرژی هست اینجا فرم اصلاح شده ی برنولی می آد تو میدون. ترم افت فشار... ممنون میدونم اون معادله اولیه برنولی افت رو درنظر نمیگیره فقط جالب بود واسم که وقتی افت رو در نظر نمیگیریم نتیجه ای که از برنولی به دست میاد کاملا برعکس حالت واقعیه که فشار کم میشه. 1
hbehmadi 10 ارسال شده در 15 فروردین، 2012 سلام من جواب سئوالات فصل نهم كتاب non newtonian flow and applied rheology: engineering application رو لازم دارم. زحمت كشيدند و فايل كتاب رو تو همين انجمن قرار داده اند. كسي مي تونه كمك كنه؟ ممنون
A.R-KH-A 4953 ارسال شده در 15 فروردین، 2012 ببین مهندس در فرمول نیروی درگ زبری اثر خودش رو روی ضریب درگ میزاره وقتی رینولدز بالا باشه به پیروی آن سرعت بالاست درگ با توان دوم سرعت تغییر می کنه یعنی ترم ضریب درگ زیاد تاثیر گذار نیست در مقابل توان دوم سرعت عرض کردم در جریانهای فوق توروبولانس درگ به جنس وابسته نیست و فقط به سرعت وابسته است. پس این حرف شما ناقض این نیست اگه نیروی درگ زیاد شد ، مسلما ضریب در گ هم زیاد میشه... یا حرفم اشتباه است...؟ خیر نمی توان در این مورد نظر قطعی داد ٰ شاید این رو بتوان به جریان های آرام تعمیم داد اما در مورد آشفته ها کاملا اشتباهه.بهتره برای اینکه بفهمی ضریب درگ چقدر تاثیر گزاره سری به کتاب تئوری لایه مرزی هرمان شلیختینگ بزنی در جریانات فوق توربولانس عموما ضریب درگ موثر نیست. با افزایش رینولدز رو سطوح کروی جدایش به تاخیر میفته شروط لازم و کافی برای ایجاد جدایش گرادیان فشار نامطلوب و صفر شدن گردایان سرعت هست وقتی رینولدز زیاد میشه ٰمدت زمان زیادی بشتری طول میکشه تا گرایان سرعت روی دیواره صفر بشه به همین علت هست که جدایش رو به تاخیر می افته تا نیروی درگ به حداقل مقدار خودش برسه این ساده ترین زبانش بود! ببخشید من توضیحات بالا رو خوندم ولی این قسمت رو نفهمیدم: "1-با افزایش ریندلوز جدایش به تاخیر می افته... 2-ریندلوز زیاد بشه زمان بیشتر میشه تا گرادیان سرعت روی دیواره صفر بشه.. 3-نیروی درگ به حداقل مقدار خودش برسه.." به نظرم با توجه به توضیحاتی که دوستی خوبمون در پستهای بعد دادن و در من در ابتدا آوردم عکس این اتفاق رخ میده.. __ توضیح پدیده از نظر من: 1- نیروی پسا یا درگ ترکیبی از دو نیروی فشاری (مربوط به شکل هندسی) و نیروی مماسی (مربوط به سطح) هست.. 2- فرمول مورد استفاده نیروی درگ F=C.A.pU2/2 هست (pدانسیته)..که برای هر جریان و هر شکل هندسی قابل استفاده است.. 3-در جریان خزشی روی کره فرمول C=24/Re رو داریم... طبق نمودارات مربوطه هر چه ریندلوز زیاد میشه C یا همون ضریب درگ کم میشه (در حالت جریان خزشی کره به صورت خطی) ؛ در جریان درهم هم به همین منوال صورت میگیره ولی تا یه جایی که ضریب درگ ثابت میمونه.. حالا همونطور که دوستان گفتند: طبق فرمول با افزایش ریندلوز اولا ضریب درگ کاهش پیدا میکنه دوما چون طبق فرمول F با توان دوم u ربط داره نیروی درگ افزایش پیدا می کنه.. ولی به نظرم تحلیل این مسئله بدین صورت هست که: از اونجایی که نیروی درگ ترکیبی از دو نیروی فشاری و مماسی هست در جریان آرام به دلیل سرعت کم سیال تمامی کره یا .. رو دور میزنه و به حرکت خود ادامه میده..در این حالت ضریب درگ نقش اساسی رو ایفا میکنه.. ولی وقتی سرعت زیادتر میشه ما شاهد جدایش خواهیم بود یعنی گرادیان سرعت روی دیواره صفر میشه و بعد از اون سیال تماسی با دیواره نداره. پس طبیعی است ضریب درگ کاهش پیدا کنه... از طرفی با افزایش Re نیروی فشاری از نیروی درگ نقش اصلی رو بازی میکنه که ما شاهد افزایش نیروی درگ میشم.. طبق توضیحات بالا با افزایش رینولدز منطقه ی جدا شده از سیال زیادتر شده و ما نه تنها شاهد تاخیر پدیده جدایش میشیم بلکه جدایش سریعتر اتفاق میفته... 3
sina1415 47 ارسال شده در 18 فروردین، 2012 دوتا ورودی داریم که یکی ,2 با زاویه 10 درجه و اون یکی 3 متر مکعب بر ثانیه با زاویه 20 ورودیشونه، یه خروجی با 1.5 متر مکعب بر ثانیه با زاویه 40 و حالا دبی خروجی دوم را با زاویه 30درجه می خوایم؟ این مسئله قراره داخل امتحان بیاد راه حل میخواد بچه ها لطفا راه حل بدید برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 1
ارسال های توصیه شده