رفتن به مطلب

رفع اشکال دروس سیالات1و2 و دینامیک گازها


ارسال های توصیه شده

ذوستان نظری راجع به این دو تا سوال دارید؟

 

از سوال پایان ترم دانشگاه سراسری زنجان هستش....

 

download.php?img=2072

 

 

download.php?img=2071

 

 

 

ممنون.

 

 

 

کلا تو این حالتا ورتکسای گردابه ای تشکیل میشه که درگ و لیفت رو زیاد میکنه . حالا این سوراخا و اون بالکی که به صندوق عقب وصله (اسمش یادم نیس شاید هود ) از تشکیل این ورتکسا جلوگیری میکنه و لیفت کم میشه . اون پرواز وی شکل مرغابیا هم به خاطر تشکیل همین ورتکساس . که اونا میان ازین ورتکسا استفاده میکنن و انرژی کمتری مصرف میشه .

 

اون شکلی هم که گذاشته بودین برای صفحه بود !!! من سرچه کردم چیز دندون گیری در مورد کره نبود . اما به صورت کیفی میشه گفت ضخامت لایه مرزی بیشتر شده .

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 138
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

حفره ها مساحت پیشانی رو کم می کنن و طبق فرمول پسا کم میشه

سوال دوم احتمال میدم اثر مگنس ناشی از لایه مرزی اتمسفری باشه که لیفت رو زیاد میکنه پس سرعت رو باید کم کنیم

لینک به دیدگاه
پس اگه سعی کنیم توپ گلف رو چرخشی بزنیم نیروی لیفت بیشتری بهش وارد می شه و بالاتر می ره و سطح اون هم زبرتر می سازند تا نیروی پسای کمتری وارد بشه و پیشروی بیشتری داشته باشه... :a030:

در جریان توربولانس زبری اثری روی درگ ندارد مهندس

لینک به دیدگاه
در جریان توربولانس زبری اثری روی درگ ندارد مهندس

 

یعنی اینکه زبر می سازند تا جریان آشفته بشه بعدش چون تو جریان آشفته جدایش به تاخیر می افته نیروی پسا کمتر میشه...

 

حرف بالا که غلط نبود ؟؟! متوجه منظورتون نشدم... :icon_redface:

 

راستی اگه میشه نظرتون رو راجع به به اون دو تا سوال بگید... :ws38:

لینک به دیدگاه
یعنی اینکه زبر می سازند تا جریان آشفته بشه بعدش چون تو جریان آشفته جدایش به تاخیر می افته نیروی پسا کمتر میشه...

 

حرف بالا که غلط نبود ؟؟! متوجه منظورتون نشدم... :icon_redface:

 

راستی اگه میشه نظرتون رو راجع به به اون دو تا سوال بگید... :ws38:

ببین مهندس

در فرمول نیروی درگ

زبری اثر خودش رو روی ضریب درگ میزاره

وقتی رینولدز بالا باشه به پیروی آن سرعت بالاست

درگ با توان دوم سرعت تغییر می کنه یعنی ترم ضریب درگ زیاد تاثیر گذار نیست در مقابل توان دوم سرعت

عرض کردم در جریانهای فوق توروبولانس درگ به جنس وابسته نیست و فقط به سرعت وابسته است.

لینک به دیدگاه

در مورد حفرها : برای اینکه نرخ توربولانس رو بالا ببرند تا نیروی درگ رو کاهش بدن هست

در مورد باله روی صندوق عقب: به تاخیر انداختن جدایش تا اختلاف فشار جلو و عقب رو کاهش بدن.

لینک به دیدگاه
ببین مهندس

در فرمول نیروی درگ

زبری اثر خودش رو روی ضریب درگ میزاره

وقتی رینولدز بالا باشه به پیروی آن سرعت بالاست

درگ با توان دوم سرعت تغییر می کنه یعنی ترم ضریب درگ زیاد تاثیر گذار نیست در مقابل توان دوم سرعت

عرض کردم در جریانهای فوق توروبولانس درگ به جنس وابسته نیست و فقط به سرعت وابسته است.

 

پس این حرف شما ناقض این نیست اگه نیروی درگ زیاد شد ، مسلما ضریب در گ هم زیاد میشه...

 

یا حرفم اشتباه است...؟:banel_smiley_4:

لینک به دیدگاه
پس این حرف شما ناقض این نیست اگه نیروی درگ زیاد شد ، مسلما ضریب در گ هم زیاد میشه...

 

یا حرفم اشتباه است...؟:banel_smiley_4:

خیر نمی توان در این مورد نظر قطعی داد ٰ شاید این رو بتوان به جریان های آرام تعمیم داد اما در مورد آشفته ها کاملا اشتباهه.

بهتره برای اینکه بفهمی ضریب درگ چقدر تاثیر گزاره سری به کتاب تئوری لایه مرزی هرمان شلیختینگ بزنی

در جریانات فوق توربولانس عموما ضریب درگ موثر نیست.

لینک به دیدگاه
در مورد حفرها : برای اینکه نرخ توربولانس رو بالا ببرند تا نیروی درگ رو کاهش بدن هست

در مورد باله روی صندوق عقب: به تاخیر انداختن جدایش تا اختلاف فشار جلو و عقب رو کاهش بدن.

 

ابجاد حفره چه حوری باعث ایجاد آشفته شدن جریان میشه؟؟ میشه توضیح بدید...

 

در مورد باله هم لطف کنید توضیح بدید که اگه اختلاف فشار کم بشه به مزیتی داریم...؟؟ این باله چه جوری نیروی لیفت رو کم می کنه...؟

 

ممنون از پاسخگوییتون:icon_gol:

لینک به دیدگاه
ابجاد حفره چه حوری باعث ایجاد آشفته شدن جریان میشه؟؟ میشه توضیح بدید...

 

در مورد باله هم لطف کنید توضیح بدید که اگه اختلاف فشار کم بشه به مزیتی داریم...؟؟ این باله چه جوری نیروی لیفت رو کم می کنه...؟

 

ممنون از پاسخگوییتون:icon_gol:

حفره ها با ایجاد گردابه ها ناحیه گذار رو جلو می اندازند تا جریان مومنتوم جریان زیاد بشه و سیال با رفتن از نواحی پر مومنتوم به کم مومنتوم باعث ایجاد گردابه میشن که توروبلانس به وجود میاد.

وقتی اختلاف فشار کم میشه یعنی درگ فشاری کم شده و در کل نیروی درگ رو کاهش دادیم

گمون نمی کنم تاثیر مستقیم روی نیروی لیفت داشته باشه ٰ چون ما با تغییر زاویه حمله نیروی لیفت رو تغییر میدیم

در اینجا زاویه حمله به سیال ثابت هست.

لینک به دیدگاه

گمون نمی کنم تاثیر مستقیم روی نیروی لیفت داشته باشه ٰ چون ما با تغییر زاویه حمله نیروی لیفت رو تغییر میدیم

در اینجا زاویه حمله به سیال ثابت هست.

دکتر اگر به فایل های ویدئویی مانسون دسترسی دارین ویدئو 9/9 رو نگاه کنید(دو انتهای باله که بطرف پایین هستن..)

لینک به دیدگاه
دکتر اگر به فایل های ویدئویی مانسون دسترسی دارین ویدئو 9/9 رو نگاه کنید(دو انتهای باله که بطرف پایین هستن..)

سلام مهندس جان

نه دسترسی ندارم.

لینک به دیدگاه

آقا جون فصل اول سیالات 2 راهیان رو بیارین پلیز:

سوال 11 مهندسی شیمی 87 :

 

راهیان گفته گزینه 3

پوران گزینه 4

یعنی هم جهت جریان توی دو تا جواب فرق داره هم سرعت:w58:

البته درباره جهت جریان که به نظرم راهیان اشتباه کرده.

ولی درباره سرعت:

وقتی با هاگن پوازی محاسبه میکنم میشه 5/4

ولی وقتی با برنولی میرم(مث پوران) میشه 5/8:4564:

 

چرا اینجوریه؟

لینک به دیدگاه

یه سوال دیگه

 

وقتی آب جریان داره بعد یهو میرسه به یه انبساط یا انقباض ناگهانی،

مثلا انبساط ناگهانی:

طبق برنولی چون سطح مقطع زیاد میشه پس سرعت کم میشه ==> باید فشار زیاد بشه.

ولی افت فشار داریم.

 

اینا با هم تناقض ندارن؟

لینک به دیدگاه
یه سوال دیگه

 

وقتی آب جریان داره بعد یهو میرسه به یه انبساط یا انقباض ناگهانی،

مثلا انبساط ناگهانی:

طبق برنولی چون سطح مقطع زیاد میشه پس سرعت کم میشه ==> باید فشار زیاد بشه.

ولی افت فشار داریم.

 

اینا با هم تناقض ندارن؟

بد استفاده کردین از برنولی

اون برنولی اولی محدودیت های خاص خودشو داره که یکیش فرض بدون اصطکاک و در نتیجه افت انرژی هست

اینجا فرم اصلاح شده ی برنولی می آد تو میدون. ترم افت فشار...

لینک به دیدگاه
بد استفاده کردین از برنولی

اون برنولی اولی محدودیت های خاص خودشو داره که یکیش فرض بدون اصطکاک و در نتیجه افت انرژی هست

اینجا فرم اصلاح شده ی برنولی می آد تو میدون. ترم افت فشار...

 

ممنون :a030:

میدونم اون معادله اولیه برنولی افت رو درنظر نمیگیره فقط جالب بود واسم که وقتی افت رو در نظر نمیگیریم نتیجه ای که از برنولی به دست میاد کاملا برعکس حالت واقعیه که فشار کم میشه.

لینک به دیدگاه

سلام

من جواب سئوالات فصل نهم كتاب non newtonian flow and applied rheology: engineering application رو لازم دارم. زحمت كشيدند و فايل كتاب رو تو همين انجمن قرار داده اند. كسي مي تونه كمك كنه؟ ممنون

لینک به دیدگاه
ببین مهندس

در فرمول نیروی درگ

زبری اثر خودش رو روی ضریب درگ میزاره

وقتی رینولدز بالا باشه به پیروی آن سرعت بالاست

درگ با توان دوم سرعت تغییر می کنه یعنی ترم ضریب درگ زیاد تاثیر گذار نیست در مقابل توان دوم سرعت

عرض کردم در جریانهای فوق توروبولانس درگ به جنس وابسته نیست و فقط به سرعت وابسته است.

 

پس این حرف شما ناقض این نیست اگه نیروی درگ زیاد شد ، مسلما ضریب در گ هم زیاد میشه...

 

یا حرفم اشتباه است...؟:banel_smiley_4:

 

خیر نمی توان در این مورد نظر قطعی داد ٰ شاید این رو بتوان به جریان های آرام تعمیم داد اما در مورد آشفته ها کاملا اشتباهه.

بهتره برای اینکه بفهمی ضریب درگ چقدر تاثیر گزاره سری به کتاب تئوری لایه مرزی هرمان شلیختینگ بزنی

در جریانات فوق توربولانس عموما ضریب درگ موثر نیست.

 

با افزایش رینولدز رو سطوح کروی جدایش به تاخیر میفته

شروط لازم و کافی برای ایجاد جدایش گرادیان فشار نامطلوب و صفر شدن گردایان سرعت هست

وقتی رینولدز زیاد میشه ٰمدت زمان زیادی بشتری طول میکشه تا گرایان سرعت روی دیواره صفر بشه به همین علت هست که جدایش رو به تاخیر می افته تا نیروی درگ به حداقل مقدار خودش برسه

این ساده ترین زبانش بود!

ببخشید من توضیحات بالا رو خوندم ولی این قسمت رو نفهمیدم:

"1-با افزایش ریندلوز جدایش به تاخیر می افته...

2-ریندلوز زیاد بشه زمان بیشتر میشه تا گرادیان سرعت روی دیواره صفر بشه..

3-نیروی درگ به حداقل مقدار خودش برسه.."

به نظرم با توجه به توضیحاتی که دوستی خوبمون در پستهای بعد دادن و در من در ابتدا آوردم عکس این اتفاق رخ میده..

__

توضیح پدیده از نظر من:

1- نیروی پسا یا درگ ترکیبی از دو نیروی فشاری (مربوط به شکل هندسی) و نیروی مماسی (مربوط به سطح) هست..

2- فرمول مورد استفاده نیروی درگ F=C.A.pU2/2 هست (pدانسیته)..که برای هر جریان و هر شکل هندسی قابل استفاده است..

3-در جریان خزشی روی کره فرمول C=24/Re رو داریم...

طبق نمودارات مربوطه هر چه ریندلوز زیاد میشه C یا همون ضریب درگ کم میشه (در حالت جریان خزشی کره به صورت خطی) ؛ در جریان درهم هم به همین منوال صورت میگیره ولی تا یه جایی که ضریب درگ ثابت میمونه..

حالا

همونطور که دوستان گفتند:

طبق فرمول با افزایش ریندلوز اولا ضریب درگ کاهش پیدا میکنه دوما چون طبق فرمول F با توان دوم u ربط داره نیروی درگ افزایش پیدا می کنه..

ولی به نظرم تحلیل این مسئله بدین صورت هست که:

از اونجایی که نیروی درگ ترکیبی از دو نیروی فشاری و مماسی هست در جریان آرام به دلیل سرعت کم سیال تمامی کره یا .. رو دور میزنه و به حرکت خود ادامه میده..در این حالت ضریب درگ نقش اساسی رو ایفا میکنه..

ولی وقتی سرعت زیادتر میشه ما شاهد جدایش خواهیم بود یعنی گرادیان سرعت روی دیواره صفر میشه و بعد از اون سیال تماسی با دیواره نداره. پس طبیعی است ضریب درگ کاهش پیدا کنه...

از طرفی با افزایش Re نیروی فشاری از نیروی درگ نقش اصلی رو بازی میکنه که ما شاهد افزایش نیروی درگ میشم..

طبق توضیحات بالا با افزایش رینولدز منطقه ی جدا شده از سیال زیادتر شده و ما نه تنها شاهد تاخیر پدیده جدایش میشیم بلکه جدایش سریعتر اتفاق میفته...

لینک به دیدگاه

دوتا ورودی داریم که یکی ,2 با زاویه 10 درجه و اون یکی 3 متر مکعب بر ثانیه با زاویه 20 ورودیشونه، یه خروجی با 1.5 متر مکعب بر ثانیه با زاویه 40 و حالا دبی خروجی دوم را با زاویه 30درجه می خوایم؟

این مسئله قراره داخل امتحان بیاد راه حل میخواد

بچه ها لطفا راه حل بدید

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...