رفتن به مطلب

شهر گل و گلاب کاشان


ارسال های توصیه شده

سلام

 

دوستان عزیز در این تاپیک قصد داریم شهر کاشان رو بهتون معرفی کنیم و دوستانی که اهل کاشان هستن در فروم بیاین و کمک کنن و خودشونو در این تاپیک معرفی کنن تا هم من با همشهریانم آشنا بشم و هم دوستان دیگر

 

بچه های کاشان بیاید شهر رو معرفی کنیم به همه

 

 

موفق و شاد باشید

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 91
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

کاشان

 

شهر و دیار کهنسال کاشان، به روایت کاوشهای باستان شناسی از دیر باز مهد قدیمی ترین تمدن های بشری بوده و بعد ها نیز به واسطه سوابق درخشان نظام اجتماعی، حسن اداره امور، پاکیزگی و آراستگز شهری، بناهای باشکوه و مجلل و صنایع مهم و مشهور،عروس شهر های ایران نام گرفته به طوری که توماس هربرت انگلیسی، که اواخر سلطنت شاه عباس چندی در این شهر به سر برده در سفر نامه خود چنین می نویسد:

 

((کاشان از نظر وسعت،ثروت و زیبایی،دومین شهر ایران به شمار می رود)) (دوستان عزیز هر کس اولیش رو پیدا کرد به من هم خبر بده)

در دوران اسلامی نیز که نهضت تشیع در ایران آغاز به رشد کرد،مردم کاشان به پیشوایی و پرچمداری این نهضت مقدس،نامبردار گردیدند و از آن رو این شهر لقب((حصن حصین شیعیان)) یافت و به ((دارالمومنین)) شهره گردید.

لینک به دیدگاه

معماری کاشان

آثار تاریخی کاشان به خصوص خانه های تاریخی،اگر چه یک هارمونی و هماهنگی در فضا سازی و تزئینات رو دارا است،اما معماری آنها کاملا" متفاوت است چرا که معماران قدیم سعی داشتند در تمام زمینه ها تنوع را مد نظر قرار دهند تا مبادا دو کار یکسان ساخته شود؛ و تنوع و نوآوری برایشان اهمیت بسزایی داشته.مثلا" هنگامی که به خانه عامری ها(یکی از خانه های تاریخی کاشان) که بزرگترین خانه تاریخی کشور است.-با 7 باب حیاط دقت می کنیم می بینیم که هر یک از حیاط ها با اینکه تمام فضاهای معماری نظیر حوضخانه و اتاق های تابستانی و زمستانی را دارا می باشد ولی شکل و فرم اصلی طراحی هر حیاط با دیگری یکسان نیست. و بر همین اساس خانه های دیگر نیز از لحاظ معماری با هم تفاوت هایی دارند. مثلا خانه بروجردی ها به خاطر بادگیر زیبایش و خانه طباطبائی ها(عروس خانه ها) از لحاظ زیبایی خاصی که دارد شهرت یافته، و خانه عباسیان از لحاظ معماری منسجمی که دارد به شاهکار معماری جهان معروف می باشد.

در کاشان حدود 600 خانه وجود دارد که دارای ارزش تاریخی است و اکثر خانه های اشراف نشین در اطراف خیابان علوی کاشان قرار دارد؛به چند دلیل:

1- هفت قنات وارد شهر می شده که طبق نقشه، ورودی 5 رشته از انها در این محل بوده و به طور قطع،اول آب،تمیز و دست نخورده بوده است.

2- خنک تر از دیگر جاهای شهر بوده،به طوری که یخچال ها نیز بیشتر در این محل ساخته شده است.

لینک به دیدگاه

سلام به روی ماهت خوب اولین نفر از کاشان پیدا شد

 

خوش اومدی همشهری عزیز کمک کن این تاپیک جون بگیره

باشه......هركي بياد رد بشه كاشونيم نباشه بازم ميارمش اينجا:ws3:

لینک به دیدگاه

زبان:

زبان مردم اين شهرستان فارسي است. ولي در روستاهاي حاشيه شهر، زبان رايجي و تاتي رواج دارد که اصل آن در واژه هاي فارسي دري يا فرس قديم است. ضرابي در تاريخ کاشان مي نويسد: مردم بلوک (حومه) را زباني ديگر است که اهل شهر از فهم معاني آن بي خبرند و آن را زبان رايجي گويند که داراي واژه هاي دري فراواني است

لینک به دیدگاه

سلام

من كاشاني نيستم

ولي سلام گرم من رو پذيرا باشيد

 

 

خیلی خوش امدی بانو جان به این تاپیک

 

 

دوستان اگر کسی هم به کاشان سفر کرده و تجربه ای داره می تونه بیاد و بنویسه

لینک به دیدگاه

باغ فين

fin.jpg

بناي اوليه باغ فين به قبل از اسلام و با تمدن سيلك پيوند خورده است كه تمدن سيلك نيز پيوندي ناگسستني با چشمه جوشقاني دارد كه در بالاي باغ جاري است، و به چشمه سليمانيه معروف است و از ديرباز همچنان در آبادي منطقه فين موثر بوده است.

از زمانهائي بس دور در پائين اين چشمه باغي وجود داشته است كه كمي پائينتر از باغ فعلي بوده و بر اثر زلزله اي كه در سال 982 ه.ق روي داد باغ به كلي ويران شد كه به دستور شاه عباس صفوي بعد از سال 1000 ه.ق باغي در مكان فعلي كه در حقيقت قسمتي از باغ قديمي بود ساخته شد.از سال 1135 قمري بعد از حمله افاغنه آباداني باغ به ركود گرائيد ولي با دستور كريم خان زند به خصوص با ساختن عمارت كه به نام «خلوت كريم خاني» در ضلع جنوبي باغ واقع است باغ فين روي به آباداني گذاشت ولي با زلزله معروف سال 1192 قمري باغ فين نيز آسيب كلي ديد،كه پس از آن يعني از سال 1200 قمري و با روي كار آمدن سلسله قاجار به خصوص با دستور فتحعلي شاه به مرمت و عمارت، باغ جاني دوباره گرفت كه ساختمان شتر گلوي فتحعلي شاهي در ضلع جنوب غربي باغ و حمام سلطنتي بزرگ كه در مجاورت حمام اوليه ساخته شد از آثار آن مي باشد. ولي با تبعيد صدر اعظم مقتدر ايران يعني اميركبير و سپس شهادت آن رادمرد در اين باغ، اين آباداني روي به ويراني نهاد.

با آغاز مشروطيت به جهت وضع دفاعي بناي باغ، اين مكان پناهگاه اشرار و ياغيان گشت و در مدت 14 سال ياغيان مصالح و اشياء گرانبهاي آن را به يغما برده و به تخريب باغ پرداختند. پس از ختم غائله اشرار، به مرمت باغ پرداخته شد. از وقايع مهم تاريخ در اين باغ مي توان به جشن تاج گذاري رسمي شاه اسماعيل صفوي و نيز قتل ميرزا تقي خان امير كبير در اين باغ اشاره كرد.

لینک به دیدگاه
من بعد از شهر گل و بلبلمون شهر گل و گلابتون رو خیلی دوست دارمممم ! :shad:

از خونه های تاریخی و کبابهاش هم بگید :ws3:

ميسي عسيسم:dancegirl2:

 

كباباشو كه نگووووووووووووووو:icon_redface:

لینک به دیدگاه

خانه تاریخی عباسیان و تاریخچه آن:

این مجموعه در کوی سلطان امیراحمد،واقع در خیابان علوی قرار دارد؛و این خیابان به نام آیت الله سید محمد علوی بروجردی(معروف به آسید محمد باغ)که ساکن این خانه بوده،نام گذاری شده است.این خانه در اواسط قرن سیزدهم ساخته شده است و این بنا با ارزشترین اثر معماری مسکونی دنیا در دوره قاجار بوده و از نوع معماری اصیل گودال باغچه است.

چند سال پس از ساخت بنا،حاج سید محمد ابراهیم تاجر(پدر آیت الله علوی) مجموعه را توسعه بخشید.این خانهبه تحقیق و طبق نظر نخبه ترین کارشناسان معماری جزء برجسته ترین آثار معماری اسلامی و یکی از نامزد های دریافت جایزه بهترین بناهای مسکونی اسلامی است.

طبق نظر کارشناس معماری ،استاد سید علی اکبر حلی که اخیرا این بنا را مرمت کرده،معمار بنا نامشخص است.

مساحت این مجموعه حدود5000 متر مربع است که 4 طبقه سرداب،همکف،بالا و بهار خواب را شامل می شود و این دلیل تعدد طبقات زیر بنای آن از مساحت زمین خانه بیشتر است(7000 متر مربع).

این مجموعه شامی 5 حیاط بیرونی،اندرونی،باغ،خدمه و حوضخانه است که هر یک کاربرد ویژعه ای داشته است.

بخش بیرونی:که محل کار و مهمانپذیر صاحبخانه و نیز محل پذیرایی مهمانان تجاری به شمار می آمده است.

بخش اندرونی:محل اسکان صاحبخانه و خانواده اش بوده است.

بخش خدمه:محل زندگی خدمتکاران خانه

حیاط باغ:محل برگزاری نماز جماعت به امامت آیت الله علوی بروجردی بوده است از این رو ایشان به (سید محمد باغ) شهرت یافته اند.

حیاط حوضخانه:محل تدریس آیت الله سید محمد باغ بوده است.

کل مجموعه دارای 2 بادگیر و 2 حلقه چاه می باشد که یکی از چاهها به عنوان مخزن آب خانه و دیگری برای شستشو و ... استفاده می شده.

بعد از فوت سید ابراهیم،مجموعه مذکور در ارث قرار می گیرد و با توجه به سهم الارث وارث به مرور خانه های مجموعه از یکدیگر جدا و به صورت خانه هایمستقل درآمده شده اند ک عبارتن از خانه های مسعودی،حقانی،تقوی.این 3 خانه در سهم الارث آیت الله علوی که یکی ار مراجع بزرگ و برجسته کاشان بلکه ایران بوده قرار گرفته است.کاربری خانه ها در زمان حیات ایشون بدین گونه که خانه حقانی(محل تدریس) خانه مسعودی(اندرونی) و خانه تقوی که باغ بوده(محل اقامه نماز حجماعت) بوده است.

خانه عباسیان یکی از جالب ترین نمونه ها در بین خانه های کاشان است.تنوع و تعدد فضاهای این خانه با هیچ یک از خانه های دیگر قابل قیاس نیست ضمن اینکه کیفیت فضاهای آن نیز تا حدودی با سایر خانه ها متفاوت می باشد.

این خانه دارای حیاطی کم وسعت و مرتفع است. و شاید به همین دلیل است که حیاط در طبقات بالاتر بازتر و فراخ تر گشته تا فضای باز خانه لتنگ و کوچک به نظر نرسد.

نظم هندسی حیاط و تناسب حوضها،باغچه ها با درختان زیتون و گلهای زیبا،گونه ای از بهشت را در کویر به تصویر می کشند.

این مجموعه دارای تزیینات معماری رسمی بندی،یزدی بندی،قطار بندی،مقرنس و مشبک در اوج زیبایی و ظرافت است و بنای مجموعه مذکور به گونه ای شکل گرفته است که با شرایط اقلیمی کاشان سازگاری کامل داشته و از نظر فرهنگی حائز اهمیت فراوان است.

لینک به دیدگاه
من بعد از شهر گل و بلبلمون شهر گل و گلابتون رو خیلی دوست دارمممم ! :shad:

از خونه های تاریخی و کبابهاش هم بگید :ws3:

من از خونه های تاریخیش واستون میگم فعلا کباباشو نمیگم تا دلتون آب نشه:w16:

لینک به دیدگاه

خانه تاريخي آل ياسين کاشان

اين خانه در خيابان امام خميني كاشان واقع و متعلق به مرحوم حاج سيدمحمد تقي پشت مشهدي است كه در زمان محمد شاه قاجاري ساخته شده است و نهايتا به صورت موروثي در اختيار آقا نظام الدين مجتهد كاشاني (آل ياسين) اولين نماينده مردم كاشان در مجلس شوراي ملي بعد از نهضت مشروطه قرار ميگيرد و لذا به خانه آل ياسين شهرت مي يابد.

f_m_d7e9a1f.jpg

لینک به دیدگاه

خانه تاریخی عامری كاشان

اين بنا زيبا كه مشتمل بر چند بخش و دو حياط بزرگ و وسيع به صورت اندروني و بيروني مي باشد، در دوره زنديه احداث و در دوره قاجاريه (قرن 13 هجري قمري) توسط سهام السطنه عامري به عنوان محل سكونت توسعه يافته است و لذا به خانه سهام السلطنه نيز معروف است كه گچبري و آئينه كاري هاي بسيار زيبا آن نماي منحصر به فردي را به اين عمارت بخشيده است.

اين خانه زيبا و تاريخي در خيابان علوي كاشان (كوي سلطان امير احمد) واقع است.

f_m_842ccf8.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...