rezanassimi 9036 اشتراک گذاری ارسال شده در 9 مهر، ۱۳۸۹ سلام دوستان راستش قصد نداشتم تا تموم شدن پروژه چیزی ازش بگم ولی تصمیمم عوض شد و فکر کردم بد نیست دوستان هم در جریان کار قرار بگیرند و هم تجربه ای برا اونا باشه و هم ما از پیشنهادهای خوب استفاده کنیم. ما نیاز به یه دستگاه برش cnc داریم که اول قرار بود از بازار خریداری کنیم ولی بعد تصمیم بر این شد که یه دستگاه رو بسازیم تا هم تجربه باشه و هم دستگاهی به لیست ماشین آلات قابل ساخت شرکتمون اضافه بشه. چیزی که ما قراره بسازیم یه ماشین cnc هست که با هوا برش یا پلاسما کار میکنه و میتونه ابعاد ورق 1.6 متر در 6 متر رو با ضخامت 150 میلیمتر در حالت هوا برش و 40 میلیمتر در حالت پلاسما طبق نقشه ای که بوسیله فلش بهش داده میشه ببره. یه همچین چیزی اما در مقیاس کوچیک و با کمترین هزینه ممکن... (فاز دوم پروژه هم ساخت cnc برش واترجت هست) منتظر نظر و پیشنهادای دوستان هستم. *************** دوستان عزیز ساخت دستگاه تموم شده و فیلمهاشو تو میتونین تو پست 73 ببینین اینم لینکش: http://www.noandishaan.com/forums/showthread.php?p=346287#post346287 24 لینک به دیدگاه
rezanassimi 9036 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 14 مهر، ۱۳۸۹ دوستان فعال و پر تلاش مکانیک و برق بابا این چه وضعشه :w00: نظری، ایده ای، راهنمایی، بد و بیراهی چیزی آخه :w00: این یه پروژه واقعا عملی و کاربردیه ها... 6 لینک به دیدگاه
rezanassimi 9036 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 14 مهر، ۱۳۸۹ حرکت اول انتخاب سیستم محرکه شامل موتورها و درایوها و طریقه حرکت سیستم و همینطور ریلهای حرکته بررسیهایی که روی چند تا نمونه در دسترس داشتیم این بود که تو ماشینهای سنگین برای حرکت طولی از ریل آسانسور استفاده میشه و چرخهای پلاستیکی که رو و اطراف این ریل قرار میگیره از لرزشها جلوگیری میکنه. ولی تو ماشینهای سبک 2 نوع ریل استفاده میشه. 1- ریلهایی که از یک شفت کروم شده روی پایه آلمینیومی تشکیل شده اند 2- ریلهایی که از یک شمش تراش خورده از جنس کروم استیل و قفسه ساچمه هایی که روی اونا حرکت میکنن. ما همون شماره 2 رو انتخاب کردیم که بهترینشون هم محصول شرکت hiwin تایوانه برای انتخاب موتور هم به توصیه چند نفر این کاره سروو موتور AC سه فاز انتخاب شد. دلیلش هم قدرت تورک بالا و البته خرکاری اونا بود. سیستم حرکتیمون هم، از اونجایی که اکثرا از دنده شانه ای و چرخ دنده ای که مستقیم به شفت موتور وصل شده استفاده کرده بودن ما هم همین کارو کردیم ولی توی نقشه خیلی جالب به نظر نمیرسه. دنبال یه روش حرکت بهترم 10 لینک به دیدگاه
rezanassimi 9036 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 14 مهر، ۱۳۸۹ حرکت بعدی فکر کردن در مورد اینه که ریلها کجا قرار بگیرن البته نه فقط ریلها بلکه موتور و دنده و سیستم کنترل و باقی قطعات اکثرا ریلها رو روی شاسی میذارن مثل اینا تو عکس بالا برا حرکت طولی، سمت چپ یه ریل بالای شاسی گذاشته و یه دنده شانه ای هم چسبیده به ریل بصورت سراسری... اون طرفم دیگه فقط یه ریل گذاشته برا حرکت عرضی هم یه ریل بالا گذاشته و یه ریل هم قسمت جلو-پایین و احتمالا هم یه شانه پشت ریل بالایی... سیستم کنترل هم که... من فکر میکنم بهتره ما سیستم کنترل رو اون طرف بذاریم. آخه اونا با دست چپ کار میکنن ما با دست راست. 9 لینک به دیدگاه
rezanassimi 9036 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 14 مهر، ۱۳۸۹ اینم برا حرکت عرضی هر دوتا ریلو کنار گذاشته و یه شانه بالا گذاشته که میتونین اون موتور کوچیکم قسمت بالا پشته شانه (پشت تورچ سمت چپی) ببینین. به نظر میاد سیستم کنترل ارتفاع هم داره که ما برا دستگاه اول قصدشو نداریم بذاریم. برا حرکت طولی هم که کلا معلوم نیست چیکار کرده ولی بنظر سیستم سنگینی میاد. احتمالا از همون ریل آسانسوریا باشه اینیکی سیستم کنترل فشار گاز رو مستقیم رو خود نازل سوار کرده که احتمالا چون 2 تا نازل داشته این کارو کرده 9 لینک به دیدگاه
rezanassimi 9036 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 14 مهر، ۱۳۸۹ اینم برا حرکت عرضی ریلها رو کنار گذاشته ولی ژنراتور پلاسماش هم رو خود واگن حرکت دهنده نازل سوار کرده! تا حالا ندیدم کسی این کارو بکنه. بنظر کار قشنگی نیست. میتونست کنار همون سیستم کنترل قرارش بده ... 9 لینک به دیدگاه
rezanassimi 9036 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 14 مهر، ۱۳۸۹ این دوتا چقد خوشگل کار کردن !!! هر دوتاشون برا حرکت طولی ریلها رو کنار گذاشتن و یه شانه هم یکم بالاترش... نمیدونم چرا از دنده شانه ای بدم میاد:w00: تو عکس بالایی برا حرکت عرضی به نظر میاد یه ریل بالا گذاشته یه دونه هم پایین 10 لینک به دیدگاه
rezanassimi 9036 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 14 مهر، ۱۳۸۹ بازم حرکت با شانه هر دوتا ریل حرکت عرضی هم بالا 8 لینک به دیدگاه
rezanassimi 9036 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 14 مهر، ۱۳۸۹ این عکس یه ایده جالب به من داد که میتونم از دسته شانه خلاص بشم و دقت بالاتری هم داشته باشم به نظرم اگه یه زنجیر رو بصورت طولی ببندیم و تحت کشش قرار بدیم تا خلاصی بین بوش و پینها از بین بره و سیستمی داشته باشیم که زنجیر یه نیم دور حول یه چرخ زنجیر که مستقیم به شفت سروو وصل شده عبور کنه دیگه هم نیازی به شانه سر تا سری با هزینه بالا نیست و هم خلاصی بین دنده و شانه دقت مارو پایین نمیاره همین الآن نقشه ها رو تغییر میدم ... 10 لینک به دیدگاه
rezanassimi 9036 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 15 مهر، ۱۳۸۹ میگم دوستان با این حجم نظر و ایده و پیشنهاد ما رو شمرنده کردن! بابا این یه پروژه عملیه که خیر سرم گفتم باهم انجام بدیم... :w00: اگه قرار بود تنهایی انجامش بدم که مثل باقی کار فقط عکس آخرشو میذاشتم... :w00: 9 لینک به دیدگاه
just work 12354 اشتراک گذاری ارسال شده در 15 مهر، ۱۳۸۹ این عکس یه ایده جالب به من داد که میتونم از دسته شانه خلاص بشم و دقت بالاتری هم داشته باشم به نظرم اگه یه زنجیر رو بصورت طولی ببندیم و تحت کشش قرار بدیم تا خلاصی بین بوش و پینها از بین بره و سیستمی داشته باشیم که زنجیر یه نیم دور حول یه چرخ زنجیر که مستقیم به شفت سروو وصل شده عبور کنه دیگه هم نیازی به شانه سر تا سری با هزینه بالا نیست و هم خلاصی بین دنده و شانه دقت مارو پایین نمیاره همین الآن نقشه ها رو تغییر میدم ... سیستم زنچیر و چرخ زنجیر ایده ی خوبیه ی ولی فکر کنم سرو صدای زیادی داشته باشه سیستم انتقال قدرت دیگه ای غیر از این و چرخ شانه در نظر نداری ؟ خواستم بگم از سیستم تسمه تایم ( چنتا کنار هم ) استفاده کنی ولی با شرایط کار و دمای بالا و الودگی محیط ایده ی خوبی نیست ... یکم مهلت بده ... 4 لینک به دیدگاه
rezanassimi 9036 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 15 مهر، ۱۳۸۹ سیستم زنچیر و چرخ زنجیر ایده ی خوبیه ی ولی فکر کنم سرو صدای زیادی داشته باشه سیستم انتقال قدرت دیگه ای غیر از این و چرخ شانه در نظر نداری ؟ خواستم بگم از سیستم تسمه تایم ( چنتا کنار هم ) استفاده کنی ولی با شرایط کار و دمای بالا و الودگی محیط ایده ی خوبی نیست ... یکم مهلت بده ... آره ایده بدی نیست یه نمونه هم ازش پیدا کردم. هم انتقال نیرو رو از موتور به گاردان با تسمه تایم انجام داده هم دو سر گاردان به میز با همین روشی که من برا زنجیر گفتم ولی بقول خودت همون مشکلاتم داره. با سرعت کمی که دستگاههای برش دارن بعید میدونم صدایی ازش در بیاد اینم یه عکس دیگش ولی با اون روش من نیست 4 لینک به دیدگاه
just work 12354 اشتراک گذاری ارسال شده در 15 مهر، ۱۳۸۹ آره ایده بدی نیست یه نمونه هم ازش پیدا کردم. هم انتقال نیرو رو از موتور به گاردان با تسمه تایم انجام داده هم دو سر گاردان به میز با همین روشی که من برا زنجیر گفتم ولی بقول خودت همون مشکلاتم داره. با سرعت کمی که دستگاههای برش دارن بعید میدونم صدایی ازش در بیاد اینم یه عکس دیگش ولی با اون روش من نیست ببین من یه زمانی توی چنتا کارخونه ریسندگی مدیر فنی بودم ما 2 تا سال داشتیم سالن قدیم که دستگاههای قبل از سال 90 بودن دستگاههای جدید بعد از 2007 همشونم ساخت ایتالیا بودن خودت میدونی محیط کثیفتر از ریسندگی وجود نداره اونا هم تمام سیستمای جدیدشون با تسمه تایم طراحی شده بود اتفاقا هم عمر دستگاه بالا رفته بود هم روغنکاری نمیخواد هم سر و صدا کمه هم برای دورهای بالا و پایین مناسبه هم عمر تسمه تایم بالاست هم تعمیرات و تعویضش اسونتر و کم هزینه تره یه خوبی دیگه هم که داره همون مبحث تایم کردنه که میتونه کمکت بکنه به نظر من یکم بیشتر روی تسمه تایم فکر کن 5 لینک به دیدگاه
abasgholi 16 اشتراک گذاری ارسال شده در 15 مهر، ۱۳۸۹ سلام دوست عزیز از این تاپیکتون خوشم اومد من خودم حدود یک سالی عشقم دستگاه cncبود از برنامه نویسیش گرفته تا طراحیش خواستم بگم اگه میخواین یه دستگاه تراش بسازین زیاد کار مشکلی نیست ولی اگه بخواین یه دستگاه cncبسازین که حداقل لیزی باشه خیلی خیلی مشکل الانش هم حتی کشور های پیشرفته هم همشون نمی تونن بزنن در هر صورت اگه سوالی در ضمینه برنامه نویسی داشتین در خدمتم 6 لینک به دیدگاه
rezanassimi 9036 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 16 مهر، ۱۳۸۹ سلام دوست عزیز از این تاپیکتون خوشم اومدمن خودم حدود یک سالی عشقم دستگاه cncبود از برنامه نویسیش گرفته تا طراحیش خواستم بگم اگه میخواین یه دستگاه تراش بسازین زیاد کار مشکلی نیست ولی اگه بخواین یه دستگاه cncبسازین که حداقل لیزی باشه خیلی خیلی مشکل الانش هم حتی کشور های پیشرفته هم همشون نمی تونن بزنن در هر صورت اگه سوالی در ضمینه برنامه نویسی داشتین در خدمتم سلام دوست عزیز خیلی افتخار دادین اولین پستتونو تو تاپیک ما دادین ما که از کار مشکل نمیترسیم. از کار خیلی خیلی مشکل هم نمیترسیم. درسته که ممکنه به نتیجه نرسیم ولی تجربه هایی بدست میاد که دید مارو نسبت به خیلی از چیزا عوض میکنه و ممکنه تو یه پروژه حتی کاملا بی ربط تاثیر خیلی خوبی داشته باشه. قرار نیست دستگاه تراش cnc بسازیم این یه دستگاه برش cnc بوسیله گاز و اکسیژن برای برش ورقه با طول 6.5 متر و عرض 1.8 متر خوشحال میشیم از ایده های خوبتون استفاده کنیم 3 لینک به دیدگاه
mohammad.ef 690 اشتراک گذاری ارسال شده در 16 مهر، ۱۳۸۹ سلام خدمت مهندسان عزیز . یه سری به این سایت بزنید : برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام توضیحات خوبی در مورد طراحی cnc داده . این هند بوک هم جالبه : برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام این انجمن هم که تخصصی cnc هست برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 5 لینک به دیدگاه
rezanassimi 9036 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 16 مهر، ۱۳۸۹ سلام خدمت مهندسان عزیز .یه سری به این سایت بزنید : برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام توضیحات خوبی در مورد طراحی cnc داده . مرسی دوست عزیز اینجا چه اطلاعات کاملی بود قبلا تو این سایت رفتم ولی اینارو ندیده بودم 3 لینک به دیدگاه
pianist 31129 اشتراک گذاری ارسال شده در 16 مهر، ۱۳۸۹ فكر خيلي خوبيه بسازيد ما هم تماشا ميكنيم... :pichak29: 4 لینک به دیدگاه
rattling_boy 356 اشتراک گذاری ارسال شده در 16 مهر، ۱۳۸۹ حرکت اول انتخاب سیستم محرکه شامل موتورها و درایوها و طریقه حرکت سیستم و همینطور ریلهای حرکته بررسیهایی که روی چند تا نمونه در دسترس داشتیم این بود که تو ماشینهای سنگین برای حرکت طولی از ریل آسانسور استفاده میشه و چرخهای پلاستیکی که رو و اطراف این ریل قرار میگیره از لرزشها جلوگیری میکنه. ولی تو ماشینهای سبک 2 نوع ریل استفاده میشه. 1- ریلهایی که از یک شفت کروم شده روی پایه آلمینیومی تشکیل شده اند 2- ریلهایی که از یک شمش تراش خورده از جنس کروم استیل و قفسه ساچمه هایی که روی اونا حرکت میکنن. ما همون شماره 2 رو انتخاب کردیم که بهترینشون هم محصول شرکت hiwin تایوانه برای انتخاب موتور هم به توصیه چند نفر این کاره سروو موتور AC سه فاز انتخاب شد. دلیلش هم قدرت تورک بالا و البته خرکاری اونا بود. سیستم حرکتیمون هم، از اونجایی که اکثرا از دنده شانه ای و چرخ دنده ای که مستقیم به شفت موتور وصل شده استفاده کرده بودن ما هم همین کارو کردیم ولی توی نقشه خیلی جالب به نظر نمیرسه. دنبال یه روش حرکت بهترم با سلام خدمت دوستان عزیز. بنده اصلا در حدی نیستم که بخوام در مورد طرح های دوستان عزیزان نظر بدم و تنها سعی می کنم از نظرات بزرگواران استفاده کنم و به معلومات خودم اضافه کنم. اگه جایی توی صحبت هام اشتباهی بشه خیلی خوشحال میشم که عزیزان بهم یادآوری کنن در مورد ریل هایی که گفتین اگه قرار بود توی این پروژه استفاده بشه باید تاثیرات حرارتی احتمالی حاصل از فرآیند بر روی چرخ های لاستیکی رو مد نظر قرار می دادید. در مورد گزینه ای که انتخاب کردید فکر کنم گزینه خوب و مناسبی باشه. ولی احساس میکنم یه کم به کثیفی حساس باشن. ما توی صنایع چوب با این ریل ها مشکل داشتیم و باید حتما بعد از هر روز کاری ریل ها به دقت تمیز میشد. در مورد موتور من خودم موتور AC که برای دستگاه سی ان سی انتخاب شده باشه رو ندیدم ولی شنیدم که جای زیادی میگیرن! می خواستم بدونم واقعا همین طوره؟! احساس می کنم تنها مزیتشون این باشه که یکسو کننده نمی خوان و هزینه های جانبیش کمتره. راستی قراره برای این دستگاهتون چه سیستم کنترلی استفاده کنید؟! با توجه با نوع موتورتون حتما باید هزینه ی بیشتری برای سیستم کنترل کنید و مدار بسته رو انتخاب کنید 2 لینک به دیدگاه
rattling_boy 356 اشتراک گذاری ارسال شده در 16 مهر، ۱۳۸۹ حرکت بعدی فکر کردن در مورد اینه که ریلها کجا قرار بگیرنالبته نه فقط ریلها بلکه موتور و دنده و سیستم کنترل و باقی قطعات اکثرا ریلها رو روی شاسی میذارن مثل اینا تو عکس بالا برا حرکت طولی، سمت چپ یه ریل بالای شاسی گذاشته و یه دنده شانه ای هم چسبیده به ریل بصورت سراسری... اون طرفم دیگه فقط یه ریل گذاشته برا حرکت عرضی هم یه ریل بالا گذاشته و یه ریل هم قسمت جلو-پایین و احتمالا هم یه شانه پشت ریل بالایی... سیستم کنترل هم که... من فکر میکنم بهتره ما سیستم کنترل رو اون طرف بذاریم. آخه اونا با دست چپ کار میکنن ما با دست راست. فکر نمی کنید جای صفحه کنترل خوب باشه؟! اگه قرار باشه یه نفر که راست دست هستش اپراتور این دستگاه باشه، اونطوری با توجه به قرارگیری فعلی صفحه کنترل و نحوه ی ایستادن بدن فرد از قسمت اصلی دستگاه فاصله ی بیشتری داره و خطرات و آسیب های احتمالی و هرچند کم رو هم کاهش میده؟! 3 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده