vahid321 2013 ارسال شده در 18 بهمن، 2010 8-Beam couplings یا بیم کاپلینگ چیز خاصی نیست به غیر از یک تکه فلز -معمولا آلومینیوم- یه سری برشهایی روش ایجاد میکنند که قابلیت انعطاف پیدا میکنه برای بارهای کم کاربرد داره. هر سه نوع ناهمراستایی رو تحمل میکنه و سبک هستند. برای کاربردهایی که نیاز به تحمل تورک پایین دارند مثلا ابزارهای سرعت سنجی یا نوری. 9-دیسک کاپلینگ یا کاپلینگ دیسکی:دارای حداقل دو هاب و یک قطعه نازک فلزی یا کامپوزیتی هستند میتوانند عایق الکتریسیته باشند. و خیلی صلب و سخت هستند. 10-magnetic coupling یا کاپلینگهای مغناطیسی. نوع جدیدی از کاپلینگها برای کارهای خاص هستند. مثلا در پمپهایی که با مواد سمی سروکار دارند یا موادی که به راحتی مشتعل میشوند. مثلا پمپی که استیلن را جابجا میکند-صنایع پتروشیمی-.همچنین در مواردی که باید کار بسیار تمیز باشد. مثل تولید کاغذ یا صنایع غذایی و دارو سازی در این نوع کاپلینگ هیچ نوع اتصال فلز به فلز نداریم... به همین دلیل اصطکاک و سایش نداریم ارتعاشی منتقل نمیشود شامل یک روتور خارجی، یک روتور داخلی و یک پوسته محافظ-کاور- هستند. اگر قرار باشد در صنایعی نظیر پتروشیمی به محیط زیست اهمیت داده شود از این نوع کاپلینگ استفاده میشود. به دلایل واضحی این کاپلینگ در کاربردهای مشابه دارای بالاترین قابلیت اطمینان میباشد. کلا این کاپلینگ کارش درست میباشد :) 4
vahid321 2013 ارسال شده در 18 بهمن، 2010 11-کاپلینگ زنجیری یا چین کاپلینگ: از دو هاب به شکل چرخ زنجیر تشکیل شده که روبروی هم قرار میگیرند و یک زنجیر پهن(دو قلو) با هردو اتصال دارد و نیرو منتقل میشود. یک کاور هم برای جلوگیری از ورود گرد و غبارو ... هم وجود دارد. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 12-کاپلینگ فلنجی: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام سعی کردم شکل خوب هم برای انواعش پیدا کنم و بزارم. البته یه تاپیک دیگه هم بود به نام عکاس خانه که اونجا هم کپی میکنم. هنوز هم انواعی هست ولی دسته بندی کاپلینگها معمولا به شکلهای دیگه ای توی جزوات شرکتها و ... هست. اینارو که گفتم نمیدونم دقیقا چقدر تو صنعت ایران کاربرد دارن ولی انواع جدیدی هم بینشون هستن اینم یه فایل ورد فارسی در مورد انواع کاپلینگ بعلاوه یه توضیحاتی در مورد انواع کلاچ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام این هم یه پی دی اف در مورد انتخاب کاپلینگهای شرکت رولاند-انگلیسی- که بعضی از این کاپلینگها متعلق به این شرکت هستن: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 4
mohammad.ef 690 ارسال شده در 19 بهمن، 2010 سلام . برای آشنایی با استاندارد فولادها از چه مرجعی میتونم استفاده کنم . منظورم اینه که مثلا اگه توی یه نقشه دیدم جنس قطعه رو C25 , 31CrMo12 و... نوشته ، بفهمم چه نوع فولادیه و ترکیباتش چیه . البته شاید به جای دونستن استانداردهای مختلف ، پیشنهاد کنید که سریع به کلید فولاد مراجعه کنم . اما میخوام ذهنیتی از استانداردها داشته باشم . ممنون 5
vahid321 2013 ارسال شده در 19 بهمن، 2010 سوالم باز در مورد همون کاپلینگ هاست. به نظر شما دو کوپلینگ مغناطیس و هیدرولیکی چه مزیتی نسبت به بقیه دارند؟ 4
mostafanokhodian 233 ارسال شده در 19 بهمن، 2010 سوالم باز در مورد همون کاپلینگ هاست. به نظر شما دو کوپلینگ مغناطیس و هیدرولیکی چه مزیتی نسبت به بقیه دارند؟ این که کوپلینگ روغنی و مغناطیسی اصطکاکشون کمتر و بالتبع عمرشون بیشتر هستش، سایر موارد اصطکاک بیشتر از این دوتاست... یه سری مزیت ها رو هم توی متن خودتون گفتید که تکرارش نکردم... در صورت صحیح بودن پاسخ، یک سوالِ شاید ساده: چرا ارتعاش یا ویبره گوشی موبایل باعث حرکت اون روی میز در یک جهت خاص میشه؟ 5
vahid321 2013 ارسال شده در 20 بهمن، 2010 این که کوپلینگ روغنی و مغناطیسی اصطکاکشون کمتر و بالتبع عمرشون بیشتر هستش، سایر موارد اصطکاک بیشتر از این دوتاست...یه سری مزیت ها رو هم توی متن خودتون گفتید که تکرارش نکردم... عزیز دل خوب گفتید ولی یه عامل دیگه هست که خیلی مهم تره مثلا فرض کنید یه توربین و کمپرسور رو به هم بستیم. اگر توربین خدای نکرده طوریش بشه چی میشه؟ 3
vahid321 2013 ارسال شده در 20 بهمن، 2010 .. در صورت صحیح بودن پاسخ، یک سوالِ شاید ساده: چرا ارتعاش یا ویبره گوشی موبایل باعث حرکت اون روی میز در یک جهت خاص میشه؟ چه سوال خوبی! چون این چیزای روزمره رو آدم باید با دید مهندسی نگاه کنه فکر کنم عکس العمل باشه یعنی این ابزارهای ویبره دار مثل موبایل یا دسته بازی پلی استیشن یه قسمت چرخنده دارن که خارج از محوره یا یه قسمتش سنگین تره و به این صورت -طبق همون معدلات ارتعاشات- وقتی میچرخه یه ارتعاش سینوسی ایجاد میکنه و اما چرا میچرخه. اگر یاتاقانهایی که داره-حالا بوش یا هر چیزی در این مایه ها- هیچ اصطکاکی نداشتن این اتفاق نمیافتاد ولی به دلیل اصطکاک کمی که وجود داره به کل وسیله در جهت مخالف چرخش خودش نیرو وارد میکنه و باعث چرخشش میشه. درست بود؟ 3
mostafanokhodian 233 ارسال شده در 20 بهمن، 2010 عزیز دل خوب گفتید ولی یه عامل دیگه هست که خیلی مهم تره مثلا فرض کنید یه توربین و کمپرسور رو به هم بستیم. اگر توربین خدای نکرده طوریش بشه چی میشه؟ آگه توربین خراب بشه خوب کمپرسور هم از کار میفته، ولی متوجه رابطش با این کوپلینگ نشدم اینجا کمپرسوری نداریم... 3
mostafanokhodian 233 ارسال شده در 20 بهمن، 2010 چه سوال خوبی! چون این چیزای روزمره رو آدم باید با دید مهندسی نگاه کنه فکر کنم عکس العمل باشه یعنی این ابزارهای ویبره دار مثل موبایل یا دسته بازی پلی استیشن یه قسمت چرخنده دارن که خارج از محوره یا یه قسمتش سنگین تره و به این صورت -طبق همون معدلات ارتعاشات- وقتی میچرخه یه ارتعاش سینوسی ایجاد میکنه و اما چرا میچرخه. اگر یاتاقانهایی که داره-حالا بوش یا هر چیزی در این مایه ها- هیچ اصطکاکی نداشتن این اتفاق نمیافتاد ولی به دلیل اصطکاک کمی که وجود داره به کل وسیله در جهت مخالف چرخش خودش نیرو وارد میکنه و باعث چرخشش میشه. درست بود؟ تقریبا درست گفتید.. البته قسمت چرخ دندش وصله به یه موتور کوچیک DC، که با هم، هم محورند، ولی یک جرم خارج از مرکز وجود داره که به این چرخ دنده وصله، و با چرخش اون میچرخه و نیرویی که این جسم خارج از مرکز وارد میکنه باعث ارتعاش و حرکت گوشی روی میز میشه... البته این عکس متعلق به یک اسباب بازیه، ولی توی وشی هم سیستمش همین طوریه... You can see that, attached to the gear, there is a small weight. This weight is about the size of a stack of 5 U.S. nickels, and it is mounted off-center on the gear. When the motor spins the gear/weight combination (at 100 to 150 RPM), the off-center mounting causes a strong vibration. Inside a cell phone or pager there is the same sort of mechanism in a much smaller version برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 3
vahid321 2013 ارسال شده در 20 بهمن، 2010 آگه توربین خراب بشه خوب کمپرسور هم از کار میفته، ولی متوجه رابطش با این کوپلینگ نشدم اینجا کمپرسوری نداریم... بله دقیقا! یعنی چی کمپرسور نداریم؟ بابا توربین کوپل شده به کمپرسور فکر کن یه توربین و کمپرسور خفن داریم که خیلی هم گرون هستن توربین داره با دور بالا میچرخه که ناگهان یه اتفاقی براش میفته. ناگهان از چرخش می ایسته.(توربین رو از دست دادیم).دیگه باید جواب بدی ها! حالا چه فرقی داره که این دوتارو با یه نوع کوپلینگ مثلا فلنج به هم وصل کرده باشیم یا با نوع هیدرولیکی؟ تقریبا درست گفتید..البته قسمت چرخ دندش وصله به یه موتور کوچیک DC، که با هم، هم محورند، ولی یک جرم خارج از مرکز وجود داره که به این چرخ دنده وصله، و با چرخش اون میچرخه و نیرویی که این جسم خارج از مرکز وارد میکنه باعث ارتعاش و حرکت گوشی روی میز میشه... البته این عکس متعلق به یک اسباب بازیه، ولی توی وشی هم سیستمش همین طوریه... You can see that, attached to the gear, there is a small weight. This weight is about the size of a stack of 5 U.S. nickels, and it is mounted off-center on the gear. When the motor spins the gear/weight combination (at 100 to 150 RPM), the off-center mounting causes a strong vibration. Inside a cell phone or pager there is the same sort of mechanism in a much smaller version برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام بسیار عالی ولی وجود جسم خارج از محور به تنهایی باعث چرخش گوشی نمیشه-باعث لرزش میشه- فکر میکنم دلیلش همون بود که گفتم یعنی نیروی عکس العمل این چرخش که بر اثر اصطکاک محورها با یاتاقانهای فسقلی گوشی میشه با عث چرخش گوشی میشه دلیل دیگه هم اینه که همیشه گوشی به یه سمت خاص میچرخه . پس تنها لرزش عامل چرخش نیست! هر چقدر هم گوشی سبکتر باشه بیشتر تمایل داره دور بزنه. مثل این سامسونگای نوک دار(آنتن بیرون زده ها) 3
vahid321 2013 ارسال شده در 21 بهمن، 2010 بقیه دوستان هم نظر بدن لطفا بحث که دو نفره نیست!:icon_pf (44): 3
spow 44198 مالک ارسال شده در 21 بهمن، 2010 بله دقیقا!یعنی چی کمپرسور نداریم؟ بابا توربین کوپل شده به کمپرسور فکر کن یه توربین و کمپرسور خفن داریم که خیلی هم گرون هستن توربین داره با دور بالا میچرخه که ناگهان یه اتفاقی براش میفته. ناگهان از چرخش می ایسته.(توربین رو از دست دادیم).دیگه باید جواب بدی ها! حالا چه فرقی داره که این دوتارو با یه نوع کوپلینگ مثلا فلنج به هم وصل کرده باشیم یا با نوع هیدرولیکی؟ بسیار عالی ولی وجود جسم خارج از محور به تنهایی باعث چرخش گوشی نمیشه-باعث لرزش میشه- فکر میکنم دلیلش همون بود که گفتم یعنی نیروی عکس العمل این چرخش که بر اثر اصطکاک محورها با یاتاقانهای فسقلی گوشی میشه با عث چرخش گوشی میشه دلیل دیگه هم اینه که همیشه گوشی به یه سمت خاص میچرخه . پس تنها لرزش عامل چرخش نیست! هر چقدر هم گوشی سبکتر باشه بیشتر تمایل داره دور بزنه. مثل این سامسونگای نوک دار(آنتن بیرون زده ها) بسیار عالی وحیدجان ممنون ما درمورد هزینه های حوادث وپیشگیری اقدام میکنیم یعنی یک هزینه بالا رو میپذیریم برای جلوگیری از ایجاد یک هزینه بالاتر کوپلینگ باید خراب بشه تا به شفتمون اسیبی نرسه دقیقا مثل جریان بابیت ریزی روی پوسته یاتاقانها 4
vahid321 2013 ارسال شده در 21 بهمن، 2010 بسیار عالی وحیدجانممنون ما درمورد هزینه های حوادث وپیشگیری اقدام میکنیم یعنی یک هزینه بالا رو میپذیریم برای جلوگیری از ایجاد یک هزینه بالاتر کوپلینگ باید خراب بشه تا به شفتمون اسیبی نرسه دقیقا مثل جریان بابیت ریزی روی پوسته یاتاقانها زنده باد بله اینطوری دیگه کمپرسور آسیبی نمیبینه چون اگر قرار باشه وقتی ناگهان توربین از حرکت ایستاد اونم بایسته، منفجر میشه و اونم از دست میدیم. خوب اون مهندس نخودیان یه سوالی نوشت کمی بحث کردیم و تقریبا جواب داده شد. حالا خودتون زحمت سوال بعدی رو بکشید 3
محمــد 4415 ارسال شده در 21 بهمن، 2010 سلام دوستان منم یه سوال میپرسم تا در موردش بحث کنیم از یه سوال آسون استفاده می کنم! در مبدل ها از دو جریان سرد و گرم استفاده میکنیم ، حالا کدوم جریان رو در shell و کدوم رو در Tube قرار می دهیم و چرا؟ 5
vahid321 2013 ارسال شده در 21 بهمن، 2010 به نظر من گرمتر رو از لوله رد میکنن و سردتر رو از پوسته. دلیلم! هم برای این کار اینه که اگر گرمتر رو از پوسته رد کنم بیخودی کلی انرژی هدر دادم و گرماش به محیط منتقل میشه. برای جلوگیری از اون هم عایق کاری زیادی نیاز داریم... غلطه نه؟ 5
محمــد 4415 ارسال شده در 22 بهمن، 2010 به نظر من گرمتر رو از لوله رد میکنن و سردتر رو از پوسته. دلیلم! هم برای این کار اینه که اگر گرمتر رو از پوسته رد کنم بیخودی کلی انرژی هدر دادم و گرماش به محیط منتقل میشه. برای جلوگیری از اون هم عایق کاری زیادی نیاز داریم...غلطه نه؟ درسته بطور معمول در مبدل ها از steam یا همون بخار آب خالص برای گرم کردن سیال مایع استفاده می شود. بخار داغ به دلیل اینکه دارای فشار زیادی است در پوسته وارد می کنند و اینکه سطح تماس بیشتری با لوله ها داشته باشه و در نتیجه آب بدست آمده از بخار درون پوسته جمع شود و به راحتی خارج شود. 4
vahid321 2013 ارسال شده در 22 بهمن، 2010 درستهبطور معمول در مبدل ها از steam یا همون بخار آب خالص برای گرم کردن سیال مایع استفاده می شود. بخار داغ به دلیل اینکه دارای فشار زیادی است در پوسته وارد می کنند و اینکه سطح تماس بیشتری با لوله ها داشته باشه و در نتیجه آب بدست آمده از بخار درون پوسته جمع شود و به راحتی خارج شود. پس غلط بودنش درست بود ولی کاش گفته بودید منظورتون بخار هست من فکر کردم مبدل منظور اونهایی هست که توی هر دو آب مایع جریان داره(برای پیش گرم کن و ...) در ضمن امکانش نیست که بخار رو از درون لوله رد کنن و بعدش یه تله بخار بزارن؟ اشکال این کار چیه؟ اینم خودش میتونه سوال بعدی باشه چرا در مبدلهایی که از بخار داغ برای گرم کردن آب استفاده میشود، برای کاهش مصرف انرژی و هدر رفتن کمتر دما، از عبور بخار داغ از لوله ها و قرار دادن یک تله بخار بعد از آن استفاده نمیشود؟ مشکل این کار چیست؟ 4
محمــد 4415 ارسال شده در 22 بهمن، 2010 پس غلط بودنش درست بود ولی کاش گفته بودید منظورتون بخار هست من فکر کردم مبدل منظور اونهایی هست که توی هر دو آب مایع جریان داره(برای پیش گرم کن و ...) در ضمن امکانش نیست که بخار رو از درون لوله رد کنن و بعدش یه تله بخار بزارن؟ اشکال این کار چیه؟ اینم خودش میتونه سوال بعدی باشه چرا در مبدلهایی که از بخار داغ برای گرم کردن آب استفاده میشود، برای کاهش مصرف انرژی و هدر رفتن کمتر دما، از عبور بخار داغ از لوله ها و قرار دادن یک تله بخار بعد از آن استفاده نمیشود؟ مشکل این کار چیست؟ با تله بخار آشنایی ندارم اگه میشه توضیح بدین 2
mostafanokhodian 233 ارسال شده در 22 بهمن، 2010 چرا در مبدلهایی که از بخار داغ برای گرم کردن آب استفاده میشود، برای کاهش مصرف انرژی و هدر رفتن کمتر دما، از عبور بخار داغ از لوله ها و قرار دادن یک تله بخار بعد از آن استفاده نمیشود؟ مشکل این کار چیست؟ چرا استفاده نمیشه؟! استفاده میشه... یکی از موارد کاربرد تله های بخار بعد از مبدلهاست که مخلوط بخار و کندانسه واردش میشه و اجازه عبور آب داده میشه و بخار از سیستم خارج میشه... استفاده از تله بخار یک روشه، خارج کردن آب از همون پوسته هم یک روش دیگه.... 5
محمــد 4415 ارسال شده در 22 بهمن، 2010 چرا استفاده نمیشه؟! استفاده میشه...یکی از موارد کاربرد تله های بخار بعد از مبدلهاست که مخلوط بخار و کندانسه واردش میشه و اجازه عبور آب داده میشه و بخار از سیستم خارج میشه... استفاده از تله بخار یک روشه، خارج کردن آب از همون پوسته هم یک روش دیگه.... منظور از تله بخار همون استفاده از کندانسوره؟ که بخار را به مابع تبدیل میکنه؟ 3
ارسال های توصیه شده