رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

8-Beam couplings یا بیم کاپلینگ

چیز خاصی نیست به غیر از یک تکه فلز -معمولا آلومینیوم- یه سری برشهایی روش ایجاد میکنند که قابلیت انعطاف پیدا میکنه

oct%20mc%20feat%201.jpg

 

برای بارهای کم کاربرد داره. هر سه نوع ناهمراستایی رو تحمل میکنه و سبک هستند. برای کاربردهایی که نیاز به تحمل تورک پایین دارند مثلا ابزارهای سرعت سنجی یا نوری.

 

9-دیسک کاپلینگ یا کاپلینگ دیسکی:دارای حداقل دو هاب و یک قطعه نازک فلزی یا کامپوزیتی هستند

oct%20mc%20feat%206.jpg

میتوانند عایق الکتریسیته باشند. و خیلی صلب و سخت هستند.

 

10-magnetic coupling یا کاپلینگهای مغناطیسی.

magnetic-coupling-A.jpg

نوع جدیدی از کاپلینگها برای کارهای خاص هستند. مثلا در پمپهایی که با مواد سمی سروکار دارند یا موادی که به راحتی مشتعل میشوند. مثلا پمپی که استیلن را جابجا میکند-صنایع پتروشیمی-.همچنین در مواردی که باید کار بسیار تمیز باشد. مثل تولید کاغذ یا صنایع غذایی و دارو سازی

در این نوع کاپلینگ هیچ نوع اتصال فلز به فلز نداریم...

به همین دلیل اصطکاک و سایش نداریم

ارتعاشی منتقل نمیشود

شامل یک روتور خارجی، یک روتور داخلی و یک پوسته محافظ-کاور- هستند.

magnetic-couplings-37838.jpg

اگر قرار باشد در صنایعی نظیر پتروشیمی به محیط زیست اهمیت داده شود از این نوع کاپلینگ استفاده میشود.

به دلایل واضحی این کاپلینگ در کاربردهای مشابه دارای بالاترین قابلیت اطمینان میباشد.

کلا این کاپلینگ کارش درست میباشد :)

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 1.5k
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

11-کاپلینگ زنجیری یا چین کاپلینگ: از دو هاب به شکل چرخ زنجیر تشکیل شده که روبروی هم قرار میگیرند و یک زنجیر پهن(دو قلو) با هردو اتصال دارد و نیرو منتقل میشود. یک کاور هم برای جلوگیری از ورود گرد و غبارو ... هم وجود دارد.

%E8%81%94%E8%BD%B4%E5%99%A8.gif

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

12-کاپلینگ فلنجی:

FCL%20Coupling.jpg

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

 

 

سعی کردم شکل خوب هم برای انواعش پیدا کنم و بزارم.

البته یه تاپیک دیگه هم بود به نام عکاس خانه که اونجا هم کپی میکنم.

هنوز هم انواعی هست ولی دسته بندی کاپلینگها معمولا به شکلهای دیگه ای توی جزوات شرکتها و ... هست.

اینارو که گفتم نمیدونم دقیقا چقدر تو صنعت ایران کاربرد دارن ولی انواع جدیدی هم بینشون هستن

اینم یه فایل ورد فارسی در مورد انواع کاپلینگ بعلاوه یه توضیحاتی در مورد انواع کلاچ

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

این هم یه پی دی اف در مورد انتخاب کاپلینگهای شرکت رولاند-انگلیسی- که بعضی از این کاپلینگها متعلق به این شرکت هستن:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

سلام .

برای آشنایی با استاندارد فولادها از چه مرجعی میتونم استفاده کنم .

منظورم اینه که مثلا اگه توی یه نقشه دیدم جنس قطعه رو C25 , 31CrMo12 و... نوشته ، بفهمم چه نوع فولادیه و ترکیباتش چیه .

البته شاید به جای دونستن استانداردهای مختلف ، پیشنهاد کنید که سریع به کلید فولاد مراجعه کنم . اما میخوام ذهنیتی از استانداردها داشته باشم .

 

ممنون

لینک به دیدگاه
سوالم باز در مورد همون کاپلینگ هاست. به نظر شما دو کوپلینگ مغناطیس و هیدرولیکی چه مزیتی نسبت به بقیه دارند؟

این که کوپلینگ روغنی و مغناطیسی اصطکاکشون کمتر و بالتبع عمرشون بیشتر هستش، سایر موارد اصطکاک بیشتر از این دوتاست...

یه سری مزیت ها رو هم توی متن خودتون گفتید که تکرارش نکردم...

 

در صورت صحیح بودن پاسخ، یک سوالِ شاید ساده:

چرا ارتعاش یا ویبره گوشی موبایل باعث حرکت اون روی میز در یک جهت خاص میشه؟

لینک به دیدگاه
این که کوپلینگ روغنی و مغناطیسی اصطکاکشون کمتر و بالتبع عمرشون بیشتر هستش، سایر موارد اصطکاک بیشتر از این دوتاست...

یه سری مزیت ها رو هم توی متن خودتون گفتید که تکرارش نکردم...

 

عزیز دل خوب گفتید ولی یه عامل دیگه هست که خیلی مهم تره

مثلا فرض کنید یه توربین و کمپرسور رو به هم بستیم. اگر توربین خدای نکرده طوریش بشه چی میشه؟

لینک به دیدگاه
..

 

در صورت صحیح بودن پاسخ، یک سوالِ شاید ساده:

چرا ارتعاش یا ویبره گوشی موبایل باعث حرکت اون روی میز در یک جهت خاص میشه؟

چه سوال خوبی!

چون این چیزای روزمره رو آدم باید با دید مهندسی نگاه کنه

فکر کنم عکس العمل باشه

یعنی این ابزارهای ویبره دار مثل موبایل یا دسته بازی پلی استیشن:ws3: یه قسمت چرخنده دارن که خارج از محوره یا یه قسمتش سنگین تره و به این صورت -طبق همون معدلات ارتعاشات- وقتی میچرخه یه ارتعاش سینوسی ایجاد میکنه

و اما چرا میچرخه. اگر یاتاقانهایی که داره-حالا بوش یا هر چیزی در این مایه ها- هیچ اصطکاکی نداشتن این اتفاق نمیافتاد ولی به دلیل اصطکاک کمی که وجود داره به کل وسیله در جهت مخالف چرخش خودش نیرو وارد میکنه و باعث چرخشش میشه.

درست بود؟

لینک به دیدگاه

عزیز دل خوب گفتید ولی یه عامل دیگه هست که خیلی مهم تره

مثلا فرض کنید یه توربین و کمپرسور رو به هم بستیم. اگر توربین خدای نکرده طوریش بشه چی میشه؟

آگه توربین خراب بشه خوب کمپرسور هم از کار میفته، ولی متوجه رابطش با این کوپلینگ نشدم :ws52:

اینجا کمپرسوری نداریم...

لینک به دیدگاه

چه سوال خوبی!

چون این چیزای روزمره رو آدم باید با دید مهندسی نگاه کنه

فکر کنم عکس العمل باشه

یعنی این ابزارهای ویبره دار مثل موبایل یا دسته بازی پلی استیشن:ws3: یه قسمت چرخنده دارن که خارج از محوره یا یه قسمتش سنگین تره و به این صورت -طبق همون معدلات ارتعاشات- وقتی میچرخه یه ارتعاش سینوسی ایجاد میکنه

و اما چرا میچرخه. اگر یاتاقانهایی که داره-حالا بوش یا هر چیزی در این مایه ها- هیچ اصطکاکی نداشتن این اتفاق نمیافتاد ولی به دلیل اصطکاک کمی که وجود داره به کل وسیله در جهت مخالف چرخش خودش نیرو وارد میکنه و باعث چرخشش میشه.

درست بود؟

تقریبا درست گفتید..

البته قسمت چرخ دندش وصله به یه موتور کوچیک DC، که با هم، هم محورند، ولی یک جرم خارج از مرکز وجود داره که به این چرخ دنده وصله، و با چرخش اون میچرخه و نیرویی که این جسم خارج از مرکز وارد میکنه باعث ارتعاش و حرکت گوشی روی میز میشه...

البته این عکس متعلق به یک اسباب بازیه، ولی توی وشی هم سیستمش همین طوریه...

q368c.jpg

 

You can see that, attached to the gear, there is a small weight. This weight is about the size of a stack of 5 U.S. nickels, and it is mounted off-center on the gear. When the motor spins the gear/weight combination (at 100 to 150 RPM), the off-center mounting causes a strong vibration. Inside a cell phone or pager there is the same sort of mechanism in a much smaller version

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
آگه توربین خراب بشه خوب کمپرسور هم از کار میفته، ولی متوجه رابطش با این کوپلینگ نشدم :ws52:

اینجا کمپرسوری نداریم...

بله دقیقا!

یعنی چی کمپرسور نداریم؟ بابا توربین کوپل شده به کمپرسور

فکر کن یه توربین و کمپرسور خفن داریم که خیلی هم گرون هستن

توربین داره با دور بالا میچرخه که ناگهان یه اتفاقی براش میفته. ناگهان از چرخش می ایسته.(توربین رو از دست دادیم).دیگه باید جواب بدی ها!

حالا چه فرقی داره که این دوتارو با یه نوع کوپلینگ مثلا فلنج به هم وصل کرده باشیم یا با نوع هیدرولیکی؟

 

تقریبا درست گفتید..

البته قسمت چرخ دندش وصله به یه موتور کوچیک DC، که با هم، هم محورند، ولی یک جرم خارج از مرکز وجود داره که به این چرخ دنده وصله، و با چرخش اون میچرخه و نیرویی که این جسم خارج از مرکز وارد میکنه باعث ارتعاش و حرکت گوشی روی میز میشه...

البته این عکس متعلق به یک اسباب بازیه، ولی توی وشی هم سیستمش همین طوریه...

q368c.jpg

 

You can see that, attached to the gear, there is a small weight. This weight is about the size of a stack of 5 U.S. nickels, and it is mounted off-center on the gear. When the motor spins the gear/weight combination (at 100 to 150 RPM), the off-center mounting causes a strong vibration. Inside a cell phone or pager there is the same sort of mechanism in a much smaller version

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

بسیار عالی

ولی وجود جسم خارج از محور به تنهایی باعث چرخش گوشی نمیشه-باعث لرزش میشه-

فکر میکنم دلیلش همون بود که گفتم

یعنی نیروی عکس العمل این چرخش که بر اثر اصطکاک محورها با یاتاقانهای فسقلی گوشی میشه با عث چرخش گوشی میشه

دلیل دیگه هم اینه که همیشه گوشی به یه سمت خاص میچرخه . پس تنها لرزش عامل چرخش نیست!

هر چقدر هم گوشی سبکتر باشه بیشتر تمایل داره دور بزنه. مثل این سامسونگای نوک دار(آنتن بیرون زده ها):ws3:

لینک به دیدگاه
بله دقیقا!

یعنی چی کمپرسور نداریم؟ بابا توربین کوپل شده به کمپرسور

فکر کن یه توربین و کمپرسور خفن داریم که خیلی هم گرون هستن

توربین داره با دور بالا میچرخه که ناگهان یه اتفاقی براش میفته. ناگهان از چرخش می ایسته.(توربین رو از دست دادیم).دیگه باید جواب بدی ها!

حالا چه فرقی داره که این دوتارو با یه نوع کوپلینگ مثلا فلنج به هم وصل کرده باشیم یا با نوع هیدرولیکی؟

 

 

بسیار عالی

ولی وجود جسم خارج از محور به تنهایی باعث چرخش گوشی نمیشه-باعث لرزش میشه-

فکر میکنم دلیلش همون بود که گفتم

یعنی نیروی عکس العمل این چرخش که بر اثر اصطکاک محورها با یاتاقانهای فسقلی گوشی میشه با عث چرخش گوشی میشه

دلیل دیگه هم اینه که همیشه گوشی به یه سمت خاص میچرخه . پس تنها لرزش عامل چرخش نیست!

هر چقدر هم گوشی سبکتر باشه بیشتر تمایل داره دور بزنه. مثل این سامسونگای نوک دار(آنتن بیرون زده ها):ws3:

بسیار عالی وحیدجان

ممنون:icon_gol:

ما درمورد هزینه های حوادث وپیشگیری اقدام میکنیم

یعنی یک هزینه بالا رو میپذیریم برای جلوگیری از ایجاد یک هزینه بالاتر

کوپلینگ باید خراب بشه تا به شفتمون اسیبی نرسه

دقیقا مثل جریان بابیت ریزی روی پوسته یاتاقانها

لینک به دیدگاه
بسیار عالی وحیدجان

ممنون:icon_gol:

ما درمورد هزینه های حوادث وپیشگیری اقدام میکنیم

یعنی یک هزینه بالا رو میپذیریم برای جلوگیری از ایجاد یک هزینه بالاتر

کوپلینگ باید خراب بشه تا به شفتمون اسیبی نرسه

دقیقا مثل جریان بابیت ریزی روی پوسته یاتاقانها

زنده باد:icon_gol:

بله اینطوری دیگه کمپرسور آسیبی نمیبینه

چون اگر قرار باشه وقتی ناگهان توربین از حرکت ایستاد اونم بایسته، منفجر میشه و اونم از دست میدیم.

خوب اون مهندس نخودیان یه سوالی نوشت کمی بحث کردیم و تقریبا جواب داده شد. حالا خودتون زحمت سوال بعدی رو بکشید:w16:

لینک به دیدگاه

سلام دوستان منم یه سوال میپرسم تا در موردش بحث کنیم

از یه سوال آسون استفاده می کنم!

در مبدل ها از دو جریان سرد و گرم استفاده میکنیم ، حالا کدوم جریان رو در shell و کدوم رو در Tube قرار می دهیم و چرا؟

لینک به دیدگاه

به نظر من گرمتر رو از لوله رد میکنن و سردتر رو از پوسته. دلیلم! هم برای این کار اینه که اگر گرمتر رو از پوسته رد کنم بیخودی کلی انرژی هدر دادم و گرماش به محیط منتقل میشه. برای جلوگیری از اون هم عایق کاری زیادی نیاز داریم...

غلطه نه؟:ws3:

لینک به دیدگاه
به نظر من گرمتر رو از لوله رد میکنن و سردتر رو از پوسته. دلیلم! هم برای این کار اینه که اگر گرمتر رو از پوسته رد کنم بیخودی کلی انرژی هدر دادم و گرماش به محیط منتقل میشه. برای جلوگیری از اون هم عایق کاری زیادی نیاز داریم...

غلطه نه؟:ws3:

درسته:icon_gol:

بطور معمول در مبدل ها از steam یا همون بخار آب خالص برای گرم کردن سیال مایع استفاده می شود. بخار داغ به دلیل اینکه دارای فشار زیادی است در پوسته وارد می کنند و اینکه سطح تماس بیشتری با لوله ها داشته باشه و در نتیجه آب بدست آمده از بخار درون پوسته جمع شود و به راحتی خارج شود.

لینک به دیدگاه
درسته:icon_gol:

بطور معمول در مبدل ها از steam یا همون بخار آب خالص برای گرم کردن سیال مایع استفاده می شود. بخار داغ به دلیل اینکه دارای فشار زیادی است در پوسته وارد می کنند و اینکه سطح تماس بیشتری با لوله ها داشته باشه و در نتیجه آب بدست آمده از بخار درون پوسته جمع شود و به راحتی خارج شود.

پس غلط بودنش درست بود

:ws28:

ولی کاش گفته بودید منظورتون بخار هست من فکر کردم مبدل منظور اونهایی هست که توی هر دو آب مایع جریان داره(برای پیش گرم کن و ...)

در ضمن امکانش نیست که بخار رو از درون لوله رد کنن و بعدش یه تله بخار بزارن؟ اشکال این کار چیه؟

اینم خودش میتونه سوال بعدی باشه:ws3:

چرا در مبدلهایی که از بخار داغ برای گرم کردن آب استفاده میشود، برای کاهش مصرف انرژی و هدر رفتن کمتر دما، از عبور بخار داغ از لوله ها و قرار دادن یک تله بخار بعد از آن استفاده نمیشود؟ مشکل این کار چیست؟

لینک به دیدگاه

پس غلط بودنش درست بود

:ws28:

ولی کاش گفته بودید منظورتون بخار هست من فکر کردم مبدل منظور اونهایی هست که توی هر دو آب مایع جریان داره(برای پیش گرم کن و ...)

در ضمن امکانش نیست که بخار رو از درون لوله رد کنن و بعدش یه تله بخار بزارن؟ اشکال این کار چیه؟

اینم خودش میتونه سوال بعدی باشه:ws3:

چرا در مبدلهایی که از بخار داغ برای گرم کردن آب استفاده میشود، برای کاهش مصرف انرژی و هدر رفتن کمتر دما، از عبور بخار داغ از لوله ها و قرار دادن یک تله بخار بعد از آن استفاده نمیشود؟ مشکل این کار چیست؟

با تله بخار آشنایی ندارم اگه میشه توضیح بدین

لینک به دیدگاه

چرا در مبدلهایی که از بخار داغ برای گرم کردن آب استفاده میشود، برای کاهش مصرف انرژی و هدر رفتن کمتر دما، از عبور بخار داغ از لوله ها و قرار دادن یک تله بخار بعد از آن استفاده نمیشود؟ مشکل این کار چیست؟

چرا استفاده نمیشه؟! استفاده میشه...

یکی از موارد کاربرد تله های بخار بعد از مبدلهاست که مخلوط بخار و کندانسه واردش میشه و اجازه عبور آب داده میشه و بخار از سیستم خارج میشه...

استفاده از تله بخار یک روشه، خارج کردن آب از همون پوسته هم یک روش دیگه....

2h5tukh.jpg

لینک به دیدگاه
چرا استفاده نمیشه؟! استفاده میشه...

یکی از موارد کاربرد تله های بخار بعد از مبدلهاست که مخلوط بخار و کندانسه واردش میشه و اجازه عبور آب داده میشه و بخار از سیستم خارج میشه...

استفاده از تله بخار یک روشه، خارج کردن آب از همون پوسته هم یک روش دیگه....

2h5tukh.jpg

منظور از تله بخار همون استفاده از کندانسوره؟ که بخار را به مابع تبدیل میکنه؟

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...