beautiful_life 1369 اشتراک گذاری ارسال شده در 16 تیر، ۱۳۹۰ خوب جواب قسمت اول سوال را میدم،در تمامی حالات کرنش در قطعه پدید می آید،چون همواره افزایش یا کاهش طول اعم از زیاد یا کم،در اثر تغییر دما داریم. اما در مورد تنش،اگر توزیع دما طوری (توزیع غیر خطی) باشد که قسمت پایین میله منبسط شده و قسمت بالا منقبض شود،لوله خم میشود،آیا باز هم تنش به وجود نمیاد؟ :JC_thinking: ممنون توی فرضیات به افزایش دما به صورت غیر خطی اشاره کردین ولی نه به توزیع غیر خطی ولی باز به نظرم میاد که توی توزیع غیر خطی هم تنشی به وجود نمیاد البته میله هم خم نمیشه فرض کنید یک میله داشته باشیم یه سرش تو آب یخ و یه سرش تو آب جوش وسطش رو هم گرمو سرد کنیم به نظرتون توش تنش به وجود میاد؟ :JC_thinking: 3 لینک به دیدگاه
Ehsan 112346 اشتراک گذاری ارسال شده در 16 تیر، ۱۳۹۰ ممنونتوی فرضیات به افزایش دما به صورت غیر خطی اشاره کردین ولی نه به توزیع غیر خطی ولی باز به نظرم میاد که توی توزیع غیر خطی هم تنشی به وجود نمیاد البته میله هم خم نمیشه فرض کنید یک میله داشته باشیم یه سرش تو آب یخ و یه سرش تو آب جوش وسطش رو هم گرمو سرد کنیم به نظرتون توش تنش به وجود میاد؟ :jc_thinking: نه بحث توزیع خطی و غیر خطی نیست. سطح بالایی میله دما 10 درجه است،سطح پایینی میله دما 50 درجه،دمای محیط هم مثلا 30 درجه،چه اتفاقی برای این میله میوفته از نظر شما؟ 4 لینک به دیدگاه
beautiful_life 1369 اشتراک گذاری ارسال شده در 16 تیر، ۱۳۹۰ نه بحث توزیع خطی و غیر خطی نیست. سطح بالایی میله دما 10 درجه است،سطح پایینی میله دما 50 درجه،دمای محیط هم مثلا 30 درجه،چه اتفاقی برای این میله میوفته از نظر شما؟ در این صورت میله خم میشه چون کرنش سطح بالا و پایین متفاوته تنشهای کششی و فشاری هم به وجود میان منظورتون اینطوری هست؟! 5 لینک به دیدگاه
Ehsan 112346 اشتراک گذاری ارسال شده در 16 تیر، ۱۳۹۰ در این صورت میله خم میشهچون کرنش سطح بالا و پایین متفاوته تنشهای کششی و فشاری هم به وجود میان منظورتون اینطوری هست؟! بله،منظورم همین بود. پس تنش داریم در این حالت درسته؟ 5 لینک به دیدگاه
beautiful_life 1369 اشتراک گذاری ارسال شده در 16 تیر، ۱۳۹۰ بله،منظورم همین بود. پس تنش داریم در این حالت درسته؟ بله توی این حالت تنش داریم 4 لینک به دیدگاه
Ehsan 112346 اشتراک گذاری ارسال شده در 16 تیر، ۱۳۹۰ بلهتوی این حالت تنش داریم پس در اثر تغییر دما،به هر نحوی همواره کرنش داریم. اما تنها توزیع غیرخطی دما،سبب به وجود آمدن تنش در یک میله رها میشود. همچنین اگر میله دو سر گیردار باشد،در اثر هر گونه تغییر دما،تنش در قطعه به وجود میاید. 5 لینک به دیدگاه
beautiful_life 1369 اشتراک گذاری ارسال شده در 16 تیر، ۱۳۹۰ دو تا صفحه است که به هم جوش داده شدند و ورقها دارای ضخامت هستند در اثر انبساط و انقباظ حوضچه دو ورق به صورت زاویه دار ( v شکل) به هم متصل شدند.... با توجه به نکاتی که تو چند پست اخیر گفته شد چه راهکاری ارائه میدین؟؟ 4 لینک به دیدگاه
alimec 23102 اشتراک گذاری ارسال شده در 16 تیر، ۱۳۹۰ دو تا صفحه است که به هم جوش داده شدند و ورقها دارای ضخامت هستنددر اثر انبساط و انقباظ حوضچه دو ورق به صورت زاویه دار ( v شکل) به هم متصل شدند.... با توجه به نکاتی که تو چند پست اخیر گفته شد چه راهکاری ارائه میدین؟؟ ایجاد قید و بند (مهار قطعه کار ها) اما از طرفی قید و بند تنش پسماند رو زیاد می کنه یعنی مشکل کرنش رو حل کردیم مشکل تنش پیش اومد/ولی با عملیات حرارتی این تنش پسماند رو نیز بر طرف می کنیم بعد اینکه قطر الکترود رو کم در نظر بگیریم آمپر پایین باشه سرعت جوشکاری زیاد باشه 3 لینک به دیدگاه
alimec 23102 اشتراک گذاری ارسال شده در 16 تیر، ۱۳۹۰ علت رنگین کمان و توضیح /بحث سیالاتیه شکست دیوار صوتی و برخورد اشعه خورشید و زاویه دید عکاس عکس های زیادی در مورد شکست دیورا صوتی دیدیم که هاله ای سفید رنگ دور هواپیما بود منتها این عکس هم قضیه اش همونه ولی زاویه دید و برخورد اشعه خورشید... در مورد قرآن و ابر سقوط نمی کنه: آخرای آیه 164 بقره "....و در خلقت ابر که میان زمین و آسمان مسخّر است ، در همه این امور ادلّه ای واضح برای عاقلان است" خب با تعقل به دلیلش رسیدیم مقالات زیادی در این مورد هست در مورد ترمز بادی که مهندس اسپاو نوشتن 4 لینک به دیدگاه
alimec 23102 اشتراک گذاری ارسال شده در 16 تیر، ۱۳۹۰ خب اینوچون کاملتر نوشتن نقل قول میکنم ترکیب امواج وشکل موج مرکب : لزومآ شکل موج مرکب را با داشتن توابع سینوسی ساده نمیتوان نتیجه گیری کرد و آن را تابع سینوسی ساده ای مثل امواج سازنده اش دانست ؛چرا که وقتی دو موج به هم میرسند یا با هم ترکیب میشوند ، بسته به نوع ترکیبشان و شکل اولیه امواج میتوانند باعث تشدید ، تضعیف و تغییر شکل موج حاصل از تداخل شوند . بعنوان مثال به شکل زیر دقت کنید که دو موج ساده y1 , y2بعد از ترکیب با هم ، چه شکل غیر منتظره ای را حاصل کرده اند: همانطور که اشاره شد ،علل بسیاری در شکل موج مرکب میتوانند دخیل باشند ؛لذا فقط به ذکر چند مورد مهم اکتفا میکنیم . در شکل بالا ، پدیده ای به نام ضربان باعث شده شکل موج حاصل از تداخل با امواج اولیه فرق داشته باشد .این پدیده (ضربان یا زنش) یکی از مهمترین مواردی است که باعث میشود شکل موج مرکب شبیه به امواج اولیه نباشد . ضربان چیست؟ در واقع از ترکیب خطی دو ارتعاش هارمونیک ساده که فرکانس نزدیک هم دارند پدیده ای بنام ضربان (beat ) ایجاد میشود . حالا میتونید تفاوت این پدیده یعنی ضربان رو با رزونانس یا تشدید توضیح بدید؟ وقتی فرکانس تحریک به فرکانس طبیعی سیستم برسد تشدید رخ می ده و دامنه از لحاظ تئوری بی نهایت و از لحاظ عملی خراب شدن اون پل معروف.... 4 لینک به دیدگاه
alimec 23102 اشتراک گذاری ارسال شده در 16 تیر، ۱۳۹۰ خب من منتظر بودم سوال جدید مطرح بشه... خب تکرار اما یه مسابقه بهتره بگیم امتحان فک کنم سیستم نمره ای سوالات / در واقع تکراره 1- چرا توپ گلف رو ضخیم و دندانه دار می سازن منتها توپ پینگ پنگ رو صاف؟ بحث سیالاتیه/ 12 نمره 2-چرا بال های هواپیمای مسافر بری بزرگن ولی برا جنگنده ها نه؟ بحث سیالاتیه 8 نمره کمک برای این سوالات کتاب مانسونه سراغ شییمز و استریتر نرید بهتره/ چون سوال اول رو کامل توضیح نداده سوال دوم رو نمی دونم اصلا اشاره کردن یا نه/ خب دوستان جامدات و ساخت نمره شون در 1.8 ضرب میشه سیالاتی ها نه/ تا الان هم دوستانی که پاسخ دادن افتادن ول یمی تون بازم ارتقا.... یادم می اد برا دروسی مث ریخته گری جوش زیاد برای سیالاتی و جامداتی سخت نمی گرفتن اما ساخت تولیدی رو اذیت می کردن تا آخر هفته فرصت بعد نگید کار داشتم مشکل داشتم افسرده بود بلد بودم اما نتونستم دونسته های خودمو رو برگه انتقال بدم بچه نوزاد داشتم دارم مشروط می شم و.... 5 لینک به دیدگاه
spow 44197 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 16 تیر، ۱۳۹۰ 1- چرا توپ گلف رو ضخیم و دندانه دار می سازن منتها توپ پینگ پنگ رو صاف؟ بحث سیالاتیه/ 12 نمره علی جان من سیالات روسال 84 پاس کردم انتظار نداشته باش الان بتونم تئوریک جواب بدم ولی میتونمطبق مبانیش اصولشو بیان کنم اما برای اینکه جواب کامل داده باشیم واشتباهات من لحاظ نشه مقاله کاملی که درهمین زمینه هست رو تقدیم میکنم چرا توپ گلف سطح زبری دارد اما سطح توپ پینگ پنگ صاف است؟ این مسئله به كاربرد آنها مربوط می شود.توپ ینگ پنگ روی میز سه متری مورد استفاده قرار می گیرددرحالی كه توپ گلف در زمین های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.توپ پینگ پنگ اگر همچون توپ گلف سرعت زیادی داشته باشدافراد فرصت كافی نخواهند داشت.پس توپ باید طوری ساخته شودكه زیاد سرعت نگیردبالعكس دربازی تنیس یا گلف ما احتیاج به توپی داریم كه سرعت زیادی داشته باشدتا مسافت زیادی را طی كند. به همین دلیل سطح توپ گلف آج دارو سطح توپ تنیس پرزدار ساخته می شود درحالیكه سطح توپ پینگ پنگ صاف است.افزایش ناصافی سطح راه حل عجیب،اما كارآمد برای افزایش سرعت توپ است .هرچندوزن توپ تاثیر مهمی دارد. مادرزمستان برای سر نخوردن روی یخ،از كفش هایی استفاده می كنیم كه آجدارهستندتابا زمین اصطكاك زیادی ایجاد كنند؛یابرای افزایش قدرت ترمز گیری ماشین از چرخ هتی آجدار استفاده می شود.این مطلب این ذهنیت رادرما ایجاد می كند كهكه زبرشدن سطح توپباعث هم ،باعث كاهش سرعت توپ خواهد شد.امادر واقعیت ،زیركردن سطح توپ نه تنها باعث كاهش سرعت توپ نمی شودبلكه باعث افزایش سرعت نیزخواهدشد.بااین شرایط آجداركردن سطح توپ گلف باعث افزایش اصطكاك توپ با هواودرنتیجه اتلاف انرژی توپ نمی شود؟ این مطلب صحیح است،اما در اجسامی مانندتوپ كه سطح پهنی درمقابل جریان هوادارند،پدیده ای رخ می دهدكه بیشتر اتالف انرژی توپ به خاطر آن صورت می گیردنه اصطكاك هوا.این پدیده جدایش نام دارد.جدایش یعنی جداشدن جریان هوا از سطح توپ،كه این پدیده جدایش باعث متلاطم شدن جریان هوادر پشت توپ می شودومتلاطم شدن جریان باعث به هدر رفتن انرژی توپ می شود كه ماهش انرژی هم به معنای كاهشسرعت توپ خواهدبود. همان طور كه درشكل مشخص است توپ در حال حركت لایه های هوا را می شكافد.وقتی سطح توپ صاف باشد پدیده جدایش زودتر اتفاق می افتد وباعث می شود دنباله بزرگتری از هوا تشكیل شودكه این دنباله باعث اتلاف انرژی توپ می شود.درحالی كه درتوپ زبر جدایش دیرتر اتفاق می افتد وباعث تشكیل دنباله كوچكتری می شودكه كمتر از سرعت توپ می كاهد. این دنباله برای حركت بسیار مضراست،مخصوصا" با افزایش سرعت اثرات این دنباله در كاهش سرعت محسوس ترمی شود.به همین دلیل درطراحی وسلئل پرسرعت،شكل ظاهری راطوری می سازندكه از لحاظ آیرودینامیكی شكل كشیده ای داشته باشدتا خطوط جریان هوارا زیادبه هم نزنندوباعث تشكیل دنباله هوا نشوند.اما اوج اهمیت پدیده جدایش،درهواپیماهای جنگندهدیده می شودهواپیماهایی كه بایدگاهی باسرعتی تا چهاربرابر سرعت صوت حركت كنند. برگرفته از مجله science 7 لینک به دیدگاه
spow 44197 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 16 تیر، ۱۳۹۰ 2-چرا بال های هواپیمای مسافر بری بزرگن ولی برا جنگنده ها نه؟ بحث سیالاتیه 8 نمره اینم باز یه نقل قول میکنیم به امید اینکه دوستان توضیح مبسوط تروکاملتری ارائه کنند ساختمان ظاهری هواپيماها هواپيماها وسايل حمل و نقلي هستند كه براي جابجا كردن انسانها و بارها از يك مكان به مكان ديگر طراحي گرديده اند و با توجه به ماموريتشان داراي اندازه ها و شكلهاي متنوعي مي باشند. هر هواپيما به تنهائي وزن خودش، مسافران ، سوخت و بار را از زمين بلند مي نمايد. بال هواپيما داراي بيشترين نقش در توليد نيروي برآ يا ليفت (نيروي غلبه كننده بر وزن هواپيما) مي باشد كه هواپيما را در هوا نگه مي دارد. براي توليد نيروي ليفت بايد هواپيما را در هوا به سمت جلو حركت داد. موتورهاي جت كه در زير بال هواپيما مشخص گرديده اند نيروي رانش(تراست) لازم براي حركت دادن هواپيما در هوا به سمت جلو را تامين مي نمايند. هوا در مقابل حركت هواپيما به وسيله نيروي آيروديناميكي پسا يا درگ مقاومت مي نمايد. بعضي از هواپيماها به عنوان سامانه ي پيشرانش به جاي موتورهاي جت از ملخها استفاده مي نمايند. براي كنترل هواپيما و انجام مانورها دو بال كوچكتر در قسمت دم هواپيما نصب گرديده. دم در اغلب موارد داراي يك عضو ثابت افقي( پايدار كننده يا استبيلايزر افقي ) و يك عضو ثابت عمودي (پايدار كننده يااستبيلايزر عمودي) است. وظيفه پايدار كننده ها يا استبيلايزر ها پايدار نمودن هواپيما در طول پرواز مستقيم الخط مي باشد. وظيفه استبيلايزر عمودي حفظ پايداري هواپيما در مقابل گردش نوك هواپيما از يك سمت به سمت ديگر مي باشد در حالي كه وظيفه استبيلايزر افقي جلوگيري از بالا و پائين شدن دماغه هواپيماست. در اولين هواپيماي برادران رايت، استبيلايزر افقي در جلوي بال قرار داشت . مانند آنچيزي كه امروزه ازآن به عنوان پيشبال يا كانارد ياد مي شود. كانارد تصوير اصلي(كليك كنيد) : برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام يكي از هواپيماهاي دست ساز آقاي« برت روتان» هواپيماي جنگنده ي سابJAS-37 با بال دلتاشكل و كانارد(قسمت آبي رنگ) : برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام تصوير 1 A : Aileron-----B: Flap-----C: Elevator----D: Vertical Stabilizer----E : Propeller در عقب بالها واستبيلايزر ها اعضاي كوچك متحركي به كمك لولا به قسمت ثابت متصل گرديده اند. تغيير موقعيت عقب يكبال ، مقدار نيروئي را كه آن بال توليد مي نمايد تغيير مي دهد. قابليت تغيير مقدار نيرو به معناي قابليت كنترل و مانورپذيري هواپيما مي باشد. قسمت لولا شده به عقب استبيلايزر عمودي « رادر (Rudder) »ناميده شده و براي منحرف نمودن دم به سمت چپ يا راست (هنگامي كه از روبروي بدنه به هواپيما نگاه مي نماييم) استفاده مي شود. قسمت لولاشده به عقب استبيلايزر افقي ، بالابر يا الويتور(Elevator) ناميده شده و براي انحراف دم به سمت بالا و يا پايين استفاده مي شود. قسمت لولا شده در عقب و نزديك به نوك بال هواپيما ايلرون(Aileron) ناميده شده و وظيفه آن چرخش بال هواپيما از يك سمت به سمت ديگر مي باشد. اكثر هواپيما مي توانند چرخش از يك سمت به سمت ديگر را به كمك اسپويلرها(Spoiler) انجام دهند. اسپويلر ها صفحات كوچكي هستند كه با برهم زدن جريان هواي روي بال مقدار نيروي توليد شده توسط بال را بوسيله كاهش نيروي برآ (ليفت) تغير مي دهند. اسپويلر ، روي بال هواپيماي مسافربري ايرباس321 بالها داراي عضو لولائي ديگري در قسمت عقب بال و نزديك به بدنه مي باشند كه فلپ (برآ افزا) ناميده مي شوند. فلپ ها در هنگام برخاست و نشست هواپيما و براي افزايش مقدار نيروي ليفت بال استفاده شده و به سمت پائين باز مي شوند. در بعضي از هواپيماها قسمت جلوئي بال نيز متحرك است كه اسلت (Slat) ناميده مي شود و براي افزايش مضاعف نيروي توليد شده توسط بال در هنگام نشست و برخاست بكار مي روند. اسلت(در لبه ي حمله بال) و فلپ(در لبه ي فرار) در هواپيماي مسافربري ايرباس300-310 « فيوزلاج (Fuselage) »يا بدنه هواپيما ، همه قسمتهاي هواپيما را به همديگر متصل مي نمايد. فيوزلاج يا بدنه ، هواپيماي مسافربري بوئينگ737 خلبانان در كاكپيت (Cockpit) هواپيما كه در قسمت جلوي بدنه قرار دارد مستقر گرديده و مسافران و بار هواپيما در قسمت عقب بدنه حمل مي گردد. كاكپيت(كابين خلبان) در هواپيماي مسافربري ايرباس380 بعضي از هواپيماها سوخت خود را تنها در بدنه و بقيه در بالها و بدنه ذخيره مي نمايند. محل قرار گيري مخازن سوخت در بال و بدنه در يك هواپيماي مسافربري كوچك پيكربندي نشان داده شده در تصوير(1) فقط به عنوان يك مثال از حالت كلي بوده و هر هواپيما ممكن است پيكربندي متفاوتي داشته باشد. به طور مثال موتور هواپيماهاي جنگنده به جاي اينكه در يك محفظه آيروديناميكي شكل و در زير بال آويزان باشد ، در بدنه هواپيما تعبيه مي گردد و يا در بسياري از جنگنده ها استبيلايزر افقي و الويتور در يك سطح پايدار كننده ادغام گرديده اند. پيكربنديهاي متفاوتي براي هواپيما قابل تصور است با در نظر گرفتن اين نكته كه اين پيكربنديها مي بايست تامين كننده چهار نيروي اصلي وارد بر هواپيما باشند. برخي از انواع ساختمان هواپيماها(با توجه به رژيم سرعتي و مأموريت) : 1. جنگنده ي فروصوت (ساب سونيك) 2.جنگنده ي سرعت بالا ، فراصورت (سوپرسونيك) 3.باربري(و البته با امكان حمل مسافر) ، ظرفيت(حجم كابين) بالا و فروصوت 4. جنگنده ي فراصوت ، با مانورپذيري بالا 5.قايق پرنده 6. هواگرد ابر صوتي(هايپرسونيك) 6 لینک به دیدگاه
alimec 23102 اشتراک گذاری ارسال شده در 16 تیر، ۱۳۹۰ یه سوال از مهندسین پیانیست beautiful_life و مهندس اسپاو که در مورد روش ساخت توپ پ پ یه اشاراتی به ... در مورد جوشکاری التراسونیک(فرا صوتی): چند سوال برام پیش اومد جواب کاملش رو دقیق نمی دونم ساخت تولیدی ها مددی در این نوع جوشکاری دو قطعه چطور بهم متصل می شن؟ من کاملا نفهمیدم مطلب رو . آخه یه جا نوشته جوشکاری التراسونیک ذوبی نیست یه جا نوشته پلاستیک ذوب میشه! یه جا نوشته شکست پیوندهای مولکولی یه جا نوشته شکست پیوند اتمی! اصلا چه وقت می گیم فلز یا پلاستیک ذوب شده؟ بعد از شکست پیوند اتمی یا مولکولی؟ خمیری شدن 6 لینک به دیدگاه
alimec 23102 اشتراک گذاری ارسال شده در 16 تیر، ۱۳۹۰ دلیل تبخیر آب جوش در دمای 30- درجه چیه؟؟؟ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام اشتباه سوال فوق کجاست؟ 3 لینک به دیدگاه
spow 44197 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 16 تیر، ۱۳۹۰ یه سوال از مهندسین پیانیست beautiful_life و مهندس اسپاو که در مورد روش ساخت توپ پ پ یه اشاراتی به ... در مورد جوشکاری التراسونیک(فرا صوتی): چند سوال برام پیش اومد جواب کاملش رو دقیق نمی دونم ساخت تولیدی ها مددی در این نوع جوشکاری دو قطعه چطور بهم متصل می شن؟ من کاملا نفهمیدم مطلب رو . آخه یه جا نوشته جوشکاری التراسونیک ذوبی نیست یه جا نوشته پلاستیک ذوب میشه! یه جا نوشته شکست پیوندهای مولکولی یه جا نوشته شکست پیوند اتمی! اصلا چه وقت می گیم فلز یا پلاستیک ذوب شده؟ بعد از شکست پیوند اتمی یا مولکولی؟ خمیری شدن تو تاپیک ساخت توپ نوشتم اونو با چسب مخصوص الکلی میچسبونن وتحت اثر جوشکاری اولتراسونیک باعث پیوند دائمیش میشن ذوب نداریم! 7 لینک به دیدگاه
Mr. Specific 43573 اشتراک گذاری ارسال شده در 17 تیر، ۱۳۹۰ اشتباه سوال فوق کجاست؟ سوال کجاش غلطه؟؟ 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده