رفتن به مطلب

تخت جمشید


ارسال های توصیه شده

جلل خالق

یه منبع میشه معتبر و قابل قبول اونوخت هزاران منبع معتبر تر همش میشه کشک:jawdrop:

اگه حوصله ی خوندن کتاب های تاریخی طولانی ندارید مجموعه کتاب های از ایران چه می دانم ؟ هست که طولانی نیست و خیلی دقیق تاریخ ایران نوشته با ارائه مدارک نه خزعبلات:banel_smiley_4:

چقدر جالبه که باستان شناس های موزه ی لوور هم گول خوردن نفهمیدن این اشیایی که اونجاست حد اکثر 70 سال قدمت داره نه 2500 سال و فقط ترک های جدایی طلب ایران فهمیدن این موضوع[/quote

به قول دوستمون شما پست ها رو دقیق نخوندین ......

الان دارم می فهمم چرا این مملکت ثبات نداره..چون به غیر فارسها یکی یه چیزی بگه میشه تجزیه طلب....:ws28:

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 78
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

عه چرا ناراحت شدی خو...

 

من ندیدم ولی باعث شدی من یه سرچی کنم..

تو همون سرچامم یه کتاب دیدم گمونم کوروش و بابل بود یا خلاصه اون توش یه جوابیم به کتاب همین ناصر بنا کننده جواب داده..

 

اینام درمور نویسنده کتاب اس که این مستند از رو کتابش ساختن .. البته اینطور که من فهمیدم..

من نمیگم اینا درسته یا غلط ولی همینطوری میذارم بخونی

 

................................................................................................................................

 

ناصر پورپیرار کیست ؟؟؟!!!

 

ناصر پورپیرار (ناصر بناکننده) یک نویسنده ایرانی متولد ۱۳۱۹ تهران (عضو حزب توده پیش از انقلاب اسلامی) و موسس نشر کارنگ، شریک انتشارات نیل و موسس انتشارات آلفا است و کتاب‌های خود را از این طریق منتشر کرده‌است. وی منکر وجود بخش اعظم تاریخ ایران و منکر وجود بسیاری از شخصیت‌های مستند تاریخی است.

 

 

از نظریات او یکی اینست که خاورمیانه پس از یکی از کشتارهای ادعایی او در تاریخ «به مدت ۱۲ قرن به‌کلی از سکنه خالی مانده بوده» او فردوسی و شاهنامه همچنین حافظ و دیوان حافظ را «جعلی» می‌نامند و منکر امامت علی است.

وی بخشی از انتقادات خود به‌ تاریخنگاری کنونی ایران را در وبلاگش مینویسد

 

او همچنین از طرفداران صدام حسین، رئیس جمهور پیشین عراق و از هواداران دیوید دوک، از رؤسای گروه‌های نژادپرستی آمریکا است.

نورالدین کیانوری (دبیر کل حزب توده / حزب کمونیست)، در کتاب خاطرات نورالدین کیانوری (انتشارات اطلاعات، تهران، ۱۳۷۱) در صفحات ۵۱۶ و ۵۱۷ ناصر بناکننده (پورپیرار) را اینگونه معرفی می‏ کند:

ناصر بناکننده، که پورپیرار امضا می‌کرد، پس از اخراجش از حزب در سال ۱۳۵۸ به علت خوردن پول حزب و کلاهبرداری از شرکایش در انتشارات نیل و بالاکشیدن حق التألیف آقای محمود اعتمادزاده (به آذین)، با نام مستعار ناریا به انتشار جزوه‏هایی علیه حزب و بدگویی به شخص من، که دستور اخراج او را داده بودم پرداخت.

-----------------------------

dwumoy.jpg

 

 

1268aiq.jpg

 

منتقدان

 

 

یکی از مهمترین وی‍ژگی‌های نوشتاری ناصر پورپیرار (ناصر بناکننده) وجود تناقض‌های آشکار و عدم همخوانی نوشتار وی با اسناد و منابع تاریخی است. از آنجاییکه وی فاقد هرگونه مدرک دانشگاهی و آشنایی تخصصی با منابع تاریخی و باستانی است، بروز چنین تناقض‌هایی در نوشتار وی چندان دور از انتظار نیست. به عنوان نمونه وی در کتاب برآمدن اسلام، بخش دوم: بررسی اسناد ص ۲۶۹، مدعی می‌شود که «توطئه مشترک یهود و کلیسا و زمین‌داران عرب حریص خراسان و 'بقایای ساسانیان'» باعث فروپاشی بنی امیه شده است؛ و مدتی بعد، ادعا می‌کند که اصلا ساسانیان وجود خارجی نداشته‌اند! در جایی مدعی است که منظور آیه ۱۰۳ سوره نحل، سلمان فارسی است و در جایی دیگر وجود سلمان فارسی را منکر شده و آن را ساخته یهود می‌داند! در جایی اسکندر مقدونی را به خاطر بر انداختن پادشاهی هخامنشیان می‌ستاید و در جای دیگر منکر بروز جنگ بین هخامنشیان و اسکندر مقدونی شده و مدعی است که یهودیان داستان این جنگ را ساخته‌اند تا پوریم پنهان بماند و کسی نفهمد که ایران خالی از سکنه بوده است! از این نمونه، در نوشتار او بسیار است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دو تن از منتقدین وی، معتقدند ادعای پورپیرار مبنی بر موهوم خواندن هویت تاریخی ایران و نسبت دادن آن به جعل و تحریف یهودیان، از مباحث دیرینه تبلیغات
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(کیانی) یکی از نویسندگان در زمینه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است که به نقد نظریات پورپیرار پرداخته و علاوه بر انتشار آنها در وبنوشت شخصی خود (
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
)، جامع نقدهایش را در کتاب «
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
» منتشر کرده‌است.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دیگر نویسنده توانایی است که تناقض‌ها و غلط‌های فاحش علمی پورپیرار را به شکلی بسیار گویا و قابل فهم برای تمامی افراد، در کتاب «کوروش و بابل» منتشر کرده‌است. وی در این کتاب بخش‌های مختلف کتابهای پورپیرار را در کنار هم گذاشته و موارد تناقض آنها با همدیگر و با منابع علمی معتبر را به خوانندگان نشان داده‌است.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

در این بین،

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، نویسنده‌ای است که اگر چه خود یکی از منتقدان پورپیرار است، ولی تلاش نموده‌است نقدهای دیگران را نیز در کتاب «
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
» جمع آوری و منتشر نماید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

امیر نعمتی لیمایی یکی دیگر از تاریخنگارانی است که به نقد آرای پورپیرار پرداخته‌است. او به همراه داریوش احمدی در سال ۱۳۸۳ کتابی با نام ۱۲ قرن شکوه منتشر کرد و در آن به نقد دیدگاه‌های پورپیرار پرداخت.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
از معدود افرادی است که به نقد نظرات پورپیرار در مورد
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
پس از
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
پرداخته‌است. وی به نقد نظر پورپیرار در خصوص جعلی دانستن
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
پرداخته و با بهره گیری از مطالب نوشته شده توسط پورپیرار به تناقضهای نوشتاری وی پرداخته‌است.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

شماری از وب‌نویسان نظرات او را به نقد کشیده‌اند. از آن میان می‌توان تارنماهای زیر را نام برد:

  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    نویسنده وبلاگ:
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    (کیانی)

 

  • برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

-----------------------------

  1. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    اعتبار باستان شناختی آریا و پارس: نقدی برکتاب «دوازده قرن سکوت» نویسندگان: محمد تقی عطایی، علی اکبر وحدتی انتشارات شیرازه شابک: ۹-۲۴-۷۷۶۸-۹۶۴
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  2. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    احمدی، داریوش (۱۳۸۳) هزاره‌های پرشکوه. موسسه فرهنگی انتشاراتی گرگان. شابک: ۷-۴۷-۷۲۲۵-۹۶۴
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  3. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    صادقی، هوشنگ (۱۳۸۴) کوروش و بابل. موسسه انتشاراتی نگاه. شابک: ۸-۲۹۰-۳۵۱-۹۶۴
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  4. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    افشاری، علیرضا (۱۳۸۱) نقدهایی بر آرای ناصر پورپیرار، آشتی با تاریخ. حوض نقره. شابک: ۴-۰۱-۷۹۶۱-۹۶۴
  5. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
    ترکی، محمد رضا (۱۳۸۵) نگاهی به ادعاهای ناصر پورپیرار در باره سلمان فارسی. خردنامه همشهری. شماره ۵
    برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

من ناراحت نشدم ...ولی مثل اینکه شما ها ناراحت شدید ..من یه سوال پرسیدم همه ریختن به هم؟؟؟ به نظرتون کاراتون مشکوک نیست؟:ws37:

لینک به دیدگاه

الان دارم می فهمم چرا این مملکت ثبات نداره..چون به غیر فارسها یکی یه چیزی بگه میشه تجزیه طلب....:ws28:

 

ولی حقیقت همینه.

نصف خونواده ما ترک هستن و تعداد زیادی هم دوست کرد دارم.

در مورد عربها چیز زیادی نمیدونم ولی وقتی با ترکها و کردها صحبت میکنیم رضایت کامل اونا از جدا شدا شدن از ایران براحتی احساس میشه...

قابل درکه که تو خیلی از موارد بهشون ظلم شده ولی این ظلم بدست چه کسی بوده؟ کورش و داریوش پارسی یا جمهوری اسلامی عرب و غاصب ایران زمین؟

 

خودت مقایسه کن:

من کورش هخامنشی فرمان دادم که بر مردمان ملال نرود.زیرا ملال مردمان ملال من است و شادمانی مردمان شادمانی من.بگذارید هرکس به آیین خویش باشد. زنان را گرامی بدارید.فرودستان را دریابید.و هرکس به تکلم قبیله خویش سخن گوید.گسستن زنجیر ها آرزوی من است.ما شب و شقاوت را خواهیم زدود ،زندگی را ستایش خواهیم کرد...

لینک به دیدگاه

من موندم ملتی مثل آمریکا در حالیکه چیزی بنام اصالت آمریکایی وجود نداره و همه مردمش با آیینها و مرام و منش مختلف از سراسر دنیا اونجا جمع شدن چطور بدون هیچ مشکلی با هم زندگی میکنن درحالیکه جایی که اسمش جهان سومه هیچ دو عقیده متفاوتی نمیتونن با هم جر و بحث کنن و انگشت رو نقاط حساس هم نذارن!

 

 

به نظر شما جز اینه که دستهایی درکاره مردم رو درگیر این اختلافها نگه داره...

بحث شیعه سنی کمه که اینجور بحثا هم داره بهش اضافه میشه؟

لینک به دیدگاه
ولی حقیقت همینه.

نصف خونواده ما ترک هستن و تعداد زیادی هم دوست کرد دارم.

در مورد عربها چیز زیادی نمیدونم ولی وقتی با ترکها و کردها صحبت میکنیم رضایت کامل اونا از جدا شدا شدن از ایران براحتی احساس میشه...

قابل درکه که تو خیلی از موارد بهشون ظلم شده ولی این ظلم بدست چه کسی بوده؟ کورش و داریوش پارسی یا جمهوری اسلامی عرب و غاصب ایران زمین؟

 

خودت مقایسه کن:

من کورش هخامنشی فرمان دادم که بر مردمان ملال نرود.زیرا ملال مردمان ملال من است و شادمانی مردمان شادمانی من.بگذارید هرکس به آیین خویش باشد. زنان را گرامی بدارید.فرودستان را دریابید.و هرکس به تکلم قبیله خویش سخن گوید.گسستن زنجیر ها آرزوی من است.ما شب و شقاوت را خواهیم زدود ،زندگی را ستایش خواهیم کرد...

 

رضاجان دلیلش ترکیب جمعیتی وحکومت ملوک الطوایفی به طول تاریخ بوده

دلیلش استثمار تداوم یافته درطول زمان ازسوی حاکمان با هر نژادی بوده

دلیلش خنجرهای مرئی ونامرئی هستند که خیلی حواس پرتی لازم داره تا ادم نتونه نبینه وقومیت ها دارن از زندگی باهاشون رنج میبرن

میتونم ساعتها درمورد هرقومیتی از کرد وترک وعرب وبلوچ وترکمن برات بنویسم ازدردهاشون از حقارتهای بی دلیلی که متحمل میشن از سرکوب شدنشون از حقوقشون که نادیده گرفته میشه ولی

ولی ایا تغییر از این به ان چاره ساز بوده وخواهد بود؟

لینک به دیدگاه
ولی حقیقت همینه.

نصف خونواده ما ترک هستن و تعداد زیادی هم دوست کرد دارم.

در مورد عربها چیز زیادی نمیدونم ولی وقتی با ترکها و کردها صحبت میکنیم رضایت کامل اونا از جدا شدا شدن از ایران براحتی احساس میشه...

قابل درکه که تو خیلی از موارد بهشون ظلم شده ولی این ظلم بدست چه کسی بوده؟ کورش و داریوش پارسی یا جمهوری اسلامی عرب و غاصب ایران زمین؟

 

خودت مقایسه کن:

من کورش هخامنشی فرمان دادم که بر مردمان ملال نرود.زیرا ملال مردمان ملال من است و شادمانی مردمان شادمانی من.بگذارید هرکس به آیین خویش باشد. زنان را گرامی بدارید.فرودستان را دریابید.و هرکس به تکلم قبیله خویش سخن گوید.گسستن زنجیر ها آرزوی من است.ما شب و شقاوت را خواهیم زدود ،زندگی را ستایش خواهیم کرد...

 

حق با تو هستش ...ولی باور کن به ما ها خیلی ظلم شده و داره میشه ..البته من 100 البته میدونم تجزیه بشیم وضع ترک ها و کردها از این هم بدتر میشه ..چون اتحاد نیست .......

درسته تقصیره کوروش و داریوش نیست ولی خیلی وقتها یه حرفهایی از کسانی می شنوم که ادعای نوادگی کوروش و داریوش رو دارند..من از اون ناراحت میشم.....

در ضمن به قول خودت بهتره این مسئله زیاد کش پیدا نکنه ..خوبیت نداره

لینک به دیدگاه
من موندم ملتی مثل آمریکا در حالیکه چیزی بنام اصالت آمریکایی وجود نداره و همه مردمش با آیینها و مرام و منش مختلف از سراسر دنیا اونجا جمع شدن چطور بدون هیچ مشکلی با هم زندگی میکنن درحالیکه جایی که اسمش جهان سومه هیچ دو عقیده متفاوتی نمیتونن با هم جر و بحث کنن و انگشت رو نقاط حساس هم نذارن!

 

 

به نظر شما جز اینه که دستهایی درکاره مردم رو درگیر این اختلافها نگه داره...

بحث شیعه سنی کمه که اینجور بحثا هم داره بهش اضافه میشه؟

 

حکومت ایالتی وخودمختاری کامل

دلیل بهتر از این

چیزی که وقتی تو ایران اتفاق افتاد از شرق وغرب کمک گرفتیم تا بساطش رو برچینیم!

لینک به دیدگاه
من ناراحت نشدم ...ولی مثل اینکه شما ها ناراحت شدید ..من یه سوال پرسیدم همه ریختن به هم؟؟؟ به نظرتون کاراتون مشکوک نیست؟:ws37:

اخه ادم عاقل روز بزرگداشت کوروش تاپیک در مورد درست بودن تختگاه هیچکس میزاره؟

بله که ناراحت میشن چون منبع شک اصلا معتبر نیست..

بعدم من سوالتو این جور برداشت کردم که ایا میشه به تاریخ هخامنشی و عظمتش شک کرد که به نفس سوال بدی نبود منم ناراحت نشدم اما سایرین رو استدلال شما که اون سیدی مستند که نه بلکه فیلم بود که بر اساس یه کتاب غیر معتبر از شخصی بدون اندوخته علمی معتبر بوده . کمی ناراحت شدن و البته جواباشون منهای لحنشون کاملا درست بود

به طور نمونه یکی از دوستان در مورد منشور کوروش و قدمتش و قرار دادنش تو یکی بزرگترین موزه های دنیا گفت که به نظرم این خودش دلیل خیلی خوبی..

بابک جان قبول کن در وقت نا مناسبی با ادبیات نامناسبی شروع کردی ..

اگه میخوای جواب بگیری و اصل شکت برای رسیدن به حقیقته کینه ورزی نکنو نگو ((من یه سوال پرسیدم همه ریختن به هم؟؟؟ به نظرتون کاراتون مشکوک نیست؟)) این نشد استدلال اقا جون ..

یبار دیگه دوستانه پست بچه هارو بخون ..

البته این تاپیک با تمام احترام به گمانم بهتره با تاپیک کیمیا ادغام شه..:icon_gol:

لینک به دیدگاه

۷ آبان زاد روز کوروش بزرگ بر همه آرياييها فرخنده باد

n00003435-r-b-011.jpg

 

 

به راستی چه میماند از آدمی جز چراغی روشن به راه آیندگان؟ پس بدانید که راستی بر دروغ ،نیکی بر بدی ،پاکی بر پلیدی ، بخشایش بر انتقام ،آشتی بر جنگ ،خرد بر جنون چیره خواهد شد و آیندگان بر ما قضاوت خواهند کرد و شما نیز چون من روزی تن اندر این خاک خسته خواهید کشید.

((کورش هخامنش.منشور پاسارگاد))

کوروش دوم معروف به کوروش بزرگ یا کوروش کبیر(۵۷۶-۵۲۹ پیش از میلاد) شاه پارسی، به خاطر بخشندگی، بنیان گذاشتن حقوق بشر، پایه گذاری نخستین امپراطوری چند ملیتی و بزرگ جهان، آزاد کردن برده ها و اسرا، احترام به عقاید و مذاهب مختلف، گسترش تمدن و... شناخته شدهاست. کوروش نخستین شاه ایران و بنیانگذار دورهی شاهنشاهی ایرانیان می باشد.

واژه کوروش یعنی "خورشیدوار". کور یعنی "خورشید" و وش یعنی "مانند".

 

 

 

شهریاری که نداند شب مردمانش چگونه به صبح میرسد

 

گورکن گمنامی است که دل به دفن دانایی بسته است

مردمان من امانت آسمانند بر این خاک تلخ

 

مردمان من خان و مان من اند

 

کوروش بزرگ

 

 

 

kourosh.jpg

 

فردا جمعه ۷ آبان ماه مطابق با بيست و نهم اكتبر روز جهاني كوروش نام گذاري شده است كه از دير باز پارسيان، يهوديان، دوستداران حقوق بشر و هواداران اداره جهان به صورت ملل مشترك المنافع آن را گرامي مي دارند و رعايت مي كنند.

اين روز به مناسبت تكميل تصرف امپراتوري بابل به دست ارتش ايران (اكتبر سال ۵۳۹پيش از ميلاد) و پايان دوران ستمگري در دنياي باستان برقرار شده است . ۲۵۴۴ سال پيش در همين ماه اعلاميه تاريخي كوروش بزرگ در زمينه حقوق افراد و ملل انتشار يافته بود كه نخستين سنگ بناي يك دولت مشترك المنافع جهاني و هر سازمان بين المللي بشمار مي آيد.

43426.jpg

 

منشور کورش بزرگ (اولین اعلامیه حقوق بشر)

 

اينك كه به ياري مزدا ، تاج سلطنت ايران و بابل و كشورهاي جهات اربعه را به سر گذاشته ام ، اعلام مي كنم :

كه تا روزي كه من زنده هستم و مزدا توفيق سلطنت را به من مي دهد

 

دين و آيين و رسوم ملتهايي كه من پادشاه آنها هستم ، محترم خواهم شمرد و نخواهم گذاشت كه حكام و زير دستان من ، دين و آئين و رسوم ملتهايي كه من پادشاه آنها هستم يا ملتهاي ديگر را مورد تحقير قرار بدهند يا به آنها توهين نمايند .

 

من از امروز كه تاج سلطنت را به سر نهاده ام ، تا روزي كه زنده هستم و مزدا توفيق سلطنت را به من مي دهد ،

هر گز سلطنت خود را بر هيچ ملت تحميل نخواهم كرد

و هر ملت آزاد است ، كه مرا به سلطنت خود قبول كند يا ننمايد

و هر گاه نخواهد مرا پادشاه خود بداند ، من براي سلطنت آن ملت مبادرت به جنگ نخواهم كرد .

 

من تا روزي كه پادشاه ايران و بابل و كشورهاي جهات اربعه هستم ، نخواهم گذاشت ،

كسي به ديگري ظلم كند و اگر شخصي مظلوم واقع شد ، من حق وي را از ظالم خواهم گرفت

و به او خواهم داد و ستمگر را مجازات خواهم كرد .

 

من تا روزي كه پادشاه هستم ، نخواهم گذاشت مال غير منقول يا منقول ديگري را به زور يا به نحو ديگر

بدون پرداخت بهاي آن و جلب رضايت صاحب مال ، تصرف نمايد

 

من تا روزي كه زنده هستم ، نخواهم گذاشت كه شخصي ، ديگري را به بيگاري بگيرد

و بدون پرداخت مزد ، وي را بكار وادارد .

 

من امروز اعلام مي كنم ، كه هر كس آزاد است ، كه هر ديني را كه ميل دارد ، بپرسد

و در هر نقطه كه ميل دارد سكونت كند ،

مشروط بر اينكه در آنجا حق كسي را غضب ننمايد ،

 

و هر شغلي را كه ميل دارد ، پيش بگيرد و مال خود را به هر نحو كه مايل است ، به مصرف برساند ،

مشروط به اينكه لطمه به حقوق ديگران نزند .

 

من اعلام مي كنم ، كه هر كس مسئول اعمال خود مي باشد و هيچ كس را نبايد به مناسبت تقصيري كه يكي از خويشاوندانش كرده ، مجازات كرد ،

مجازات برادر گناهكار و برعكس به كلي ممنوع است

و اگر يك فرد از خانواده يا طايفه اي مرتكب تقصير ميشود ، فقط مقصر بايد مجازات گردد ، نه ديگران

 

من تا روزي كه به ياري مزدا ، سلطنت مي كنم ، نخواهم گذاشت كه مردان و زنان را بعنوان غلام و كنيز بفروشند

و حكام و زير دستان من ، مكلف هستند ، كه در حوزه حكومت و ماموريت خود ، مانع از فروش و خريد مردان و زنان بعنوان غلام و كنيز بشوند

و رسم بردگي بايد به كلي از جهان برافتد .

 

و از مزدا خواهانم ، كه مرا در راه اجراي تعهداتي كه نسبت به ملتهاي ايران و بابل و ملتهاي ممالك اربعه عهده گرفته ام ، موفق گرداند .

لینک به دیدگاه

001.jpg

افسانه تولد و بزرگ شدن کوروش کبـيـر

هرودوت، تاريخ نگار قرن چهارم قبل از ميلاد، بهترين کس است که افسانه تولد کوروش را از بـقـيـه افسانه هاي ديگر توصيف کرده است. از نظر او آستياگ، پدربزرگ مادري او بود؛ که شبي در خواب مي بـيـند که دخترش ماندانا، بمقـدار خيلي زيادي آب توليد مي کند که تمام شهر و امپراطوري آن را فرا مي گيرد. موقعـي که مرد مقدس ( مغ - روحاني زرتشتي ) از خواب او مطلع مي شود، به او از پـيامد آن اخطار مي کند.

بـنابراين، آستياگ، پدر ماندانا، دخترش را به يک پارسي به نام کمبودجيه که يک اصيل زاده پارسي بود داد و گفت که او از يک ماد خيلي کمتر است و نمي تواند خطري داشته باشد. کمتر از يک سال از ازدواج ماندانا با کمبودجيـه نگذشته بود که آستياگ، دوباره خوابي مي بـيـند، که يک درخت مو از شکم دخترش ماندانا مي رويد که تمام آسيا را فرا گرفته است. مجوسان سريعـاً يک فال بد را پـيش بـيـني ميکنـند و به او مي گويـند که از ماندانا پسري زاده خواهد شد که تخت تو را بزور خواهد گرفت. پادشاه دنـبال دخترش فرستاده و او را تا موقعـي که پسرش را بدنـيا نياورده است تحت نظر شديد امنـيتي مي گيرد. بعـد از بدنيا آمدن بچه، چند نفر از اطرافيان شاه به يک نجيـب زاده ماد به نام " هارپاگوس " گفـتـند که شاه گفته بايد اين بچه تازه بدنيا آمده را برده و از بـيـن ببري و نگران چـيزي نباش. اما هارپاگوس تصميم گرفت که خودش بچه را از بـين نبرد.

بجاي آن، او يک چوپان سلطـنـتي را صدا کرده و به او گفت که فرمان پادشاه است و بايد اين بچه را از بـيـن ببرد و نگذارد که زنده بماند و اگر اين کار را نکند به کيفر و مجازات خواهد رسيد. اما همسر چوپان که باردار بود در نبود او يک پسر زائيد که مرده بود و وقـتي که چوپان به خانه آمد و زنش بچه را ديد او را راضي کرد که بچه را خودشان نگه داشته و بزرگ کنند. بجاي آن جنازه مرده بچه خودشان را به هارپاگوس نشان دهند و بگويـند که او همان بچه است.

کوروش بزودي يک پسر جوان برجسته و کارآمد شد و هميشه دوستانش را از قدرت رهبري که داشت تحت الشعـاع قرار مي داد. يک روز موقع بازي با ديگر بچه ها، او را به عـنوان پادشاه انـتخاب کردند. او بـيدرنگ و سريع اين نـقش را قـبول کرد، و پسر يک از بزرگان ماد را که نميخواست از او دستور بگيرد مجازات کرد. پدر بچه مجازات شده به آستـياگ شکايت کرد و همه چـيـز را برعکس و وارانه جلوه داد که بتواند کوروش را تـنـبـيه بکند. موقعـي که آستـياگ از او پرسيد که چرا اين گونه وحشـيانه رفتار کرده است، کوروش به دفاع از خود پرداخته و گفت که او نـقـش يک پادشاه را بازي مي کرد و بايد کسي را که دستور او را عـمل نکرده است، تـنـبـيه کند. آستياگ سريعـا متوجه شد که اين سخنان يک بچه چوپان نـيـست و متوجه شد که او نوه خود و فرزند ماندانا دخترش است. بعـدا آن داستان بوسيله چوپان، اگر چه به بـيـميلي و اکراه اما تاًيـيـد شد. به همين خاطر آسـتـياگ، هارپاگوس را بخاطر آنکه فرمانـش را انجام نداده بود تـنـبـيه کرد و بدن پسرش را غـذاي سلطـنـتي درست کرد. بنا بر نظر مجوسيان پادشاه به کوروش اجازه داد که به پارس پـيـش والدين واقـعي خود برگردد.

هارپاگوس با خود عـهد کرد که انـتـقام مرگ پسرش را با تـشويـق کردن کوروش، با به تصرف درآوردن تخت پدر بزرگش بگيرد. هرودوت تشريح مي کند که هارپاگوس نـقـشه خود را بر روي يک کاغـذ کشيـد و در شکم يک خرگوش صحرايي تازه شکار شده گذاشت. سپس شکم خرگوش صحرايي را دوخته و آن را به يکي از نديمان خاص خود داد، و او را بصورت يک شکارچي راهي پارس شد و آن خرگوش را به کوروش داده و گفت که بايد شکمش را باز کند. او بعـد از خواندن نامه هارپاگوس، بفکر گرفتن قدرت از آستياگ شد. موقـعي که نـقـشه او به مراحل حساس خود رسيد، قبايل پارسي را تـشويـق کرد که طـرفدار او باشـند تا بـتوانند که يوغ بندگي آستياگ و ماد را از گردن خود به در افکنند. کوروش موفـق شد که پدربزرگ خود، آستياگ را سرنگون کند و فرمانرواي ماد و پارس شود.

چگونگي تولد کوروش که بوسيله هردودت به زيـبايي و جذابـيت کامل گفـته شده و به واقعـيت برطبق شواهد بسيار نزديک است، هنوز منـبع قابل اطميـناني براي خيلي ها است.

 

 

و اما نقاشی زیر که بر اساس داستان بالا کشیده شده است را ببینید.

 

l24c047w5w8fsolqjsfk.jpg

 

این نقاشی توسط ( MilanoVASSALLO, Antonio Mariab1620-1664/72) کشیده شده است..همانطور که میبینید چوپان و همسر او در حال تماشای کوروش بزرگ هستند که در حال نوشیدن شیر میباشد…با توجه به نمادهایی که در تصویر به کار رفته و همچنین داستانی که در بالا گفتم و نیز توجه به فرهنگ غربی میبینیم که به هیچ وجه قصد توهینی در کار نبوده است.

نمادهایی که در این تابلو به کار رفته است یکی تاج شاهی و عصای شاهی و ردای آن میباشد..تاج و عصا را بر روی سنگی که سمت راست تصویر کشیده شده است میبینید و ردای قرمز رنگ که هر سه اینها نماد امپراتوری میباشد.

نماد بعدی به کار رفته در اینجا فرشته چنگ زن در بالای سنگ است.Angelic harpist پیام آور شادی و صلح است و اشاره به ارمغان آوردن صلح و شادی توسط کوروش میباشد…نماد دیگر که در پایین میبینید کودک شیپور زن است.The trumpeter angel منادی درستی و صداقت است..اشاره به اینکه کوروش پادشاهی درستکار و با صداقت است.و اما کلاهخودی که در سمت راست و پایین میبنید میتواند نمادی از این باشد که به هر حال قدرت برای هیچ کس پایدار نمیماند و روزی هر قدرتی سرنگون خواهد شد هرچند که کوروش با عدالت زندگی کرد اما در نهایت بعضی از فرزندان او نتوانستند همانند او باشند.
لینک به دیدگاه

جملاتي زيبا و پرمعنا از کوروش بزرگ

مجموعه اي از جملات و آموزه هاي پر ارزش و زيبا از فرمانرواي عادل ايران زمين،

كورش كبير

 

آموزه های از کوروش بزرگ

 

دستانی که کمک می کنند پاکتر از دستهایی هستند که رو به آسمان دعا می کنند.

 

-*-*-*-* کوروش بزرگ *-*-*-*-

 

 

خداوندا دستهایم خالی است ودلم غرق در آرزوها -یا به قدرت بیکرانت دستانم را توانا گردان یا دلم را ازآرزوهای دست نیافتنی خالی کن

 

 

 

-*-*-*-* کوروش بزرگ *-*-*-*-

 

 

اگر میخواهید دشمنان خود را تنبیه کنید به دوستان خود محبت کنید.

 

-*-*-*-* کوروش بزرگ *-*-*-*-

 

 

آنچه جذاب است سهولت نيست، دشواري هم نيست، بلکه دشواري رسيدن به سهولت است .

 

-*-*-*-* کوروش بزرگ *-*-*-*-

 

وقتي توبيخ را با تمجيد پايان مي دهيد، افراد درباره رفتار و عملکرد خود فکر مي کنند، نه رفتار و عملکرد شما

 

-*-*-*-* کوروش بزرگ *-*-*-*-

 

سخت کوشي هرگز کسي را نکشته است، نگراني از آن است که انسان را از بين مي برد .

 

-*-*-*-* کوروش بزرگ *-*-*-*-

 

اگر همان کاري را انجام دهيد که هميشه انجام مي داديد، همان نتيجه اي را مي گيريد که هميشه مي گرفتيد .

 

-*-*-*-* کوروش بزرگ *-*-*-*-

 

افراد موفق کارهاي متفاوت انجام نمي دهند، بلکه کارها را بگونه اي متفاوت انجام مي دهند.

 

-*-*-*-* کوروش بزرگ *-*-*-*-

 

 

پيش از آنکه پاسخي بدهي با يک نفر مشورت کن ولي پيش از آنکه تصميم بگيري با چند نفر.

 

-*-*-*-* کوروش بزرگ *-*-*-*-

 

کار بزرگ وجود ندارد، به شرطي که آن را به کارهاي کوچکتر تقسيم کنيم .

 

-*-*-*-* کوروش بزرگ *-*-*-*-

 

کارتان را آغاز کنيد، توانايي انجامش بدنبال مي آيد .

 

-*-*-*-* کوروش بزرگ *-*-*-*-

 

انسان همان مي شود که اغلب به آن فکر مي کند .

 

-*-*-*-* کوروش بزرگ *-*-*-*-

 

همواره بياد داشته باشيد آخرين کليد باقيمانده، شايد بازگشاينده قفل در باشد.

 

-*-*-*-* کوروش بزرگ *-*-*-*-

 

تنها راهي که به شکست مي انجامد، تلاش نکردن است .

 

-*-*-*-* کوروش بزرگ *-*-*-*-

 

دشوارترين قدم، همان قدم اول است .

 

-*-*-*-* کوروش بزرگ *-*-*-*-

 

عمر شما از زماني شروع مي شود که اختيار سرنوشت خويش را در دست مي گيريد .

 

-*-*-*-* کوروش بزرگ *-*-*-*-

 

آفتاب به گياهي حرارت مي دهد که سر از خاک بيرون آورده باشد .

 

-*-*-*-* کوروش بزرگ *-*-*-*-

 

وقتي زندگي چيز زيادي به شما نمي دهد، بخاطر اين است که شما چيز زيادي از آن نخواسته ايد .

 

-*-*-*-* کوروش بزرگ *-*-*-*-

 

من یاور یقین و عدالتم من زندگی ها خواهم ساخت، من خوشی های بسیار خواهم آورد من ملتم را سربلند ساحت زمین خواهم کرد، زیرا شادمانی او شادمانی من است.

 

-*-*-*-* کوروش بزرگ *-*-*-*-

لینک به دیدگاه

wol_error.gif Deze afbeelding is verkleind. Klik op deze balk om de volledige afbeelding te bekijken. De originele afbeelding is 1440x900 en 205KB.3a90ahdpikwaergg9nnm.jpg

کوروش بزرگ

شاه پارس، شاه انشان، شاه ماد، شاه بابل، شاه سومر و اکد

شاه چهار گوشه جهان

 

دوران = ۵۵۹-۵۲۹ پیش از میلاد.(۳۰ سال)

تاجگذاری = انشان، پارس

زادروز = ۶۰۰ یا ۵۷۶ پیش از میلاد

زادگاه = انشان، پارس

مرگ = ۵۲۹ پیش از میلاد

محل درگذشت = سیردریا

آرامگاه = پاسارگاد

پیش از = کمبوجیه دوم

پس از = کمبوجیه یکم

همسر = کاساندان

دودمان = هخامنشیان

پدر = کمبوجیه یکم

مادر = ماندانا

فرزندان = کمبوجیه بردیا آتوسا آرتیستون رکسانا

 

۷ آبان ماه مطابق با بیست و نهم اکتبر روز جهانی کوروش (سایرس دی) نام گذاری شده است که از دیر باز پارسیان، یهودیان، دوستداران حقوق بشر و هواداران اداره جهان به صورت ملل مشترک المنافع آن را گرامی می دارند و رعایت می کنند.

این روز به مناسبت تکمیل تصرف امپراتوری بابل به دست ارتش ایران (اکتبر سال ۵۳۹ پیش از میلاد) و پایان دوران ستمگری در دنیای باستان برقرار شده است . ۲۵۴۴ سال پیش در همین ماه اعلامیه تاریخی کوروش بزرگ در زمینه حقوق افراد و ملل انتشار یافته بود که نخستین سنگ بنای یک دولت مشترک المنافع جهانی و هر سازمان بین المللی بشمار می آید.

" اینک که به یاری مزدا ، تاج سلطنت ایران و بابل و کشورهای جهات اربعه را به سر گذاشته ام ، اعلام می کنم : تا روزی که من زنده هستم و مزدا توفیق سلطنت را به من می دهد دین و آیین و رسوم ملتهایی که من پادشاه آنها هستم ، محترم خواهم شمرد و نخواهم گذاشت که حکام و زیر دستان من ، دین و آئین و رسوم ملتهایی که من پادشاه آنها هستم یا ملتهای دیگر را مورد تحقیر قرار بدهند یا به آنها توهین نمایند .

من از امروز که تاج سلطنت را به سر نهاده ام ، تا روزی که زنده هستم و مزدا توفیق سلطنت را به من می دهد ، هر گز سلطنت خود را بر هیچ ملت تحمیل نخواهم کرد و هر ملت آزاد است ، که مرا به سلطنت خود قبول کند یا ننماید و هر گاه نخواهد مرا پادشاه خود بداند ، من برای سلطنت آن ملت مبادرت به جنگ نخواهم کرد .

من تا روزی که پادشاه ایران و بابل و کشورهای جهات اربعه هستم ، نخواهم گذاشت ، کسی به دیگری ظلم کند و اگر شخصی مظلوم واقع شد ، من حق وی را از ظالم خواهم گرفت و به او خواهم داد و ستمگر را مجازات خواهم کرد .

من تا روزی که پادشاه هستم ، نخواهم گذاشت مال غیر منقول یا منقول دیگری را به زور یا به نحو دیگر بدون پرداخت بهای آن و جلب رضایت صاحب مال ، تصرف نمایند .من تا روزی که زنده هستم ، نخواهم گذاشت که شخصی ، دیگری را به بیگاری بگیردو بدون پرداخت مزد ، وی را بکار وادارد .

من امروز اعلام می کنم ، که هر کس آزاد است ، که هر دینی را که میل دارد ، بپرستد و در هر نقطه که میل دارد سکونت کند ،مشروط بر اینکه در آنجا حق کسی را غصب ننماید ،و هر شغلی را که میل دارد ، پیش بگیرد و مال خود را به هر نحو که مایل است ، به مصرف برساند ، مشروط به اینکه لطمه به حقوق دیگران نزند .

من اعلام می کنم ، که هر کس مسئول اعمال خود می باشد و هیچ کس را نباید به مناسبت تقصیری که یکی از خویشاوندانش کرده ، مجازات کرد . مجازات برادر گناهکار و برعکس به کلی ممنوع است .اگر یک فرد از خانواده یا طایفه ای مرتکب تقصیر میشود ، فقط مقصر باید مجازات گردد ، نه دیگران .

من تا روزی که به یاری مزدا ، سلطنت می کنم ، نخواهم گذاشت که مردان و زنان را بعنوان غلام و کنیز بفروشند و حکام و زیر دستان من ، مکلف هستند ، که در حوزه حکومت و ماموریت خود ، مانع از فروش و خرید مردان و زنان بعنوان غلام و کنیز بشوند و رسم بردگی باید به کلی از جهان برافتد .

و از مزدا خواهانم ، که مرا در راه اجرای تعهداتی که نسبت به ملتهای ایران و بابل و ملتهای ممالک اربعه به عهده گرفته ام ، موفق گرداند."

کلمه کوروش به معنای خورشید وار ( کور = خورشید) و( وش = مانند) می باشد .ایرانیان کوروش را "پدر" و یونانیان که ممالکشان را فتح کرده بود" سرور"و یهودیان که آزادی را به ایشان بازگردانده بود" مسح کننده"و بابلیان اورا" مردوک به منزله مورد تایید" می نامیدند.

تبار کوروش از پدر به پارس ها و از مادر به مادها می رسد.

اشیتو و یگو پادشاه ماد شبی خوابی در مورد دخترش ماندانا می بیند ، برای وی آنگونه تعبیر کردند که از دخترت فرزندی زاده می شود که بر مادها غلبه خواهد کرد.

این موضوع سبب شد که او تصمیم بگیرد که دخترش را به بزرگان ماد ندهد زیرا از این ترس داشت که دامادش مدعی خطر برای وی شود . دخترش را به(پارسها) کمبوجیه اول که در آن زمان در جنوب غربی ایران حکومت داشتند شوهر داد .

ماندانا پس از ازدواج با کمبوجیه بار دار شد و شاه اینبار خواب دید از شکم دخترش درختی روییده که شاخ وبرگهای آن زمین را پوشانیده که مجدد برای وی تعبیر کردند که از ماندانا فرزندی بوجود خواهد آمد که بر جهان غلبه خواهد کرد . وی دخترش را طلبید و زاده ی وی را به هارپاگ(از بستگان و سپهسالار وی بود ) سپرد و دستور داد طفل رانابود کند .

هارپاگ هم می دانست که ممکن است روزی ماندانا انتقام فرزند خود بگیرد و هم اینکه از سر پیچی از دستور شاه هراس داشت, بنابر این کوروش را به یکی از چوپانهای شاه به نام میترادات (مهرداد) داد و از وی خواست بدستور شاه طفل را میان جنگل رها کند .

چوپان فرزند را به خانه برد و همسر وی که تازه صاحب فرزندی مرده شده بود به شوهرش اسرار ورزید که طفل را نگه داشته و فرزند مرده خویش را به جنگل برده و جسد تیکه شده وی را به هارپاگ دهند بدین ترتیب انها سرپرستی طفل را به عهده گرفتند .

یک روز کوروش که پسر چوپان معروف بود با امیرزادگان بازی می کرد و آنها کوروش را در بازی به شاهی قبول کردند و چون پسر آرتم(یکی از شاهزادگان)ازک وروش فرمانبرداری نکرد کوروش دستور داد وی را تنبیه کنند پسر آرتم نیز موضوع را به شکایت به پدر و پدر نیز به شاه گفته که پسر چوپان فرزندش را تنبیه کرده . شاه نیز چوپان و کوروش را احضار کرده و از ایشان در خصوص عمل کوروش سوال کرده و کوروش نیز در پاسخ به شاه گفته آنها مرا به شاهی پذیرفتند چون او از من فرمانبرداری نکرد او را تنبیه کردم حال اگر شایسته مجازات هستم تصمیم با شماست.

شاه از دلاوری کوروش و شباهتش با خود به فکر افتاده و چون زمان رها کردن فرزند دخترش به جنگل با سن کوروش برابر بوده آرتم را قانع کرده و از چوپان در خصوص پدر مادر کودک سوالاتی کرده و چون به جواب قانع کننده نرسیده تحت شکنجه از وی اعتراف گرفته و هارپاگ را احضار کرده و چون او چوپان رادید موضوع را فهمیده و به شاه گفت می خواستم هم دستور شما را اجرا کرده باشم و هم اینکه مرتکب قتل فرزند دخترت نشده باشم.

 

بدین ترتیب کوروش در دربار کمبوجیه اول اخلاق والای انسانی پارس ها و فنون جنگی و نظام پیشرفته آنها را آموخت و با آموزشهای سختی که سربازان پارس فرا می گرفتند پرورش یافت.

گفتنی است مرحوم علامه طباطبایی ذوالقرنین را که قرآن از او به عنوان حاکمی عادل و نیک سیرت یاد شده کوروش کبیر دانسته است .

شهریاری که نداند شب مردمانش چگونه به صبح میرسد

گورکن گمنامی است که دل به دفن دانایی بسته است

مردمان من امانت آسمانند بر این خاک تلخ

مردمان من خان و مان من اند

کوروش بزرگ

لینک به دیدگاه

یکی یه سی دی دیده

ذهنش مشغول شده

اومده با دوستان تو انجمن مطرح کنه تا از این دل مشغولی و شک دربیاد

بد کرده؟

ترک شامل ترکمنا میشه تو ایران

بقیه میشن آذری

تاریخ آذربایجان رو بخونین بد نیس

تاریخ ایران رو هم بخونین خیلی بهتره

چون دیگه بعید میدونم اسم کوروش تو کتابای تاریخی ایران ببینین:icon_gol:

لینک به دیدگاه
yeki chan ta ketab bege dar morede hakhamanesheyan bashe mikham bekhoonam?zood begin beram bekharam ta tamoom nashode

 

کتاب تاریخ ایران نوشته حسن پیرنیا بهتره

تاریخ ایران رو از اول تا ساسانیان توضیح داده با سند و مدرک بعد فوت کرد نتونست کاملش کنه

نویسنده هم که ایرانیه

:icon_gol::icon_gol:

لینک به دیدگاه
یکی یه سی دی دیده

ذهنش مشغول شده

اومده با دوستان تو انجمن مطرح کنه تا از این دل مشغولی و شک دربیاد

بد کرده؟

ترک شامل ترکمنا میشه تو ایران

بقیه میشن آذری

تاریخ آذربایجان رو بخونین بد نیس

تاریخ ایران رو هم بخونین خیلی بهتره

چون دیگه بعید میدونم اسم کوروش تو کتابای تاریخی ایران ببینین:icon_gol:

aziz behtare beri tarikh torka ro bekhooni bad beyaye inja beharfiiiiii....ma ha tork hastim ya azari fargi nadare..vali midoonam ke ba shoma ha khaeyli farg darim...u ham boro be on takhte jamshidet bechasb ke dare nabood mishe...

لینک به دیدگاه
aziz behtare beri tarikh torka ro bekhooni bad beyaye inja beharfiiiiii....ma ha tork hastim ya azari fargi nadare..vali midoonam ke ba shoma ha khaeyli farg darim...u ham boro be on takhte jamshidet bechasb ke dare nabood mishe...

 

 

عزیزم چرا دعوا داری تو؟

به قشری توهین کردم

ایراد دنیای مجازی اینه دیگه

هرکی با لحنی میخونه و برداشت اشتباه میکنه

اگه گفتم تاریخ آذربایجان و بخونین

بخاطر اینه که پر از غرورو افتخاره

عزیز من خودم آذریم:icon_gol:

لینک به دیدگاه

tarjih midam chizi nagam ...va kheyle zerang basham farhange asile azari ya torki khodam ro hefz mikonam va hameshe be tork boodanam eshg mivarzam..mamnoon az rahnemyetoon..man kami asabani shodam bebakhshin..khodeton midoonid ke hage ma torka bishtar az inast va jaygahe an dar in shan nist ...ta akharin nafasam az hoveyate tork boodanam defa mikonam bedoon anke ye kalame az jodaye harf bezanam.mamnoon...yashasin azarbayjani

لینک به دیدگاه

فقط به ترکها ظلم نشده رامین جان

به همه ما ظلم شده

به همه اقوام ایرانی ظلم شده

کرد و ترک و بلوچ و لر و ... و حتی فارس

حتی عربهایی که تو ایرانن...

یه نگاه به آبادان بکن. به بلوچستان

روستاهایی که تو بد ترین شرایط بدون آب و برق زندگی میکنن. مدل ماقبل تاریخ...

کسایی که تو فقر مطلق هستن درحالیکه 250 میلیارد تومن کمک مالی به بولیوی کوچیکترین خرجشونه

فعلا که وضع همین.

نداشتن اتحاد هم فقط به نفع گرداننده های این اوضاعه

فقط یه امید داریم

تلاش برای رسیدن به روز آزادی

ولی فقط با اتحاد ممکن میشه :a030:

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...