رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

بله تعداد دور و جریان از اول طراحی حساب میشه . ولی اگه شما بخوای فاصله هوایی دلخواه خودت طراحی کنی یعنی باید یک موتور بسازی که فکر نکم مقرون به صرفه باشه مگر اینکه یک موتور با مشخصات دلخواه پیدا کنی و از اول سیم پیچی کنی که یکم پیدا کردن این موتور سخته و شاید اصلا نباشه چون موتورها طبق استاندارهای کارخانه های سازنده ساخته میشن و ممکنه مشخصات مورد نظر شما توی رنج استاندارهای کارخانه های موتور سازی نباشه.

بله یکی از مزایایی موتور های dc تعین دور گسترده و ژنراتور dc تعین دامنه گسترده هست .

این طور که من فهمیدم شما قصد دارید که برقdc تولید کنی و بعد به ac تبدیل کنی در این صورت به یک ups و ژنراتور dc تحریک مستقل نیاز داری

پس برای همه اینها شما میفرمایید یک استانداردهایی وجود داره...چجوری میشه با این استانداردها آشنا شد؟

نه هدف من تولید برق از توربین باد هست، و فعلا قصد تبدیل به AC هم ندارم، شاید بعد از تمام شدن طراحی DC بحث تبدیلش رو دنبال کردم.

دقیقا...تمایلم به استفاده از آهنربای مغناطیس دایم برای تحریک هست چون به شبکه هم برای تحریک متصل نیستیم.

منظور شما از ups تامین برق بدون وقفه هست؟ هم میشه گفت آری و هم نه...دو تا طرح تو ذهنم دارم که در یکی شاید ده ساعت از برق مصرفی استفاده کنم و در دیگری بصورت پراکنده استفاده میشه و نه باز دایم.

متشکرم از حضورتون در بحث:icon_gol:

  • Like 4
لینک به دیدگاه
  • پاسخ 75
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

پس برای همه اینها شما میفرمایید یک استانداردهایی وجود داره...چجوری میشه با این استانداردها آشنا شد؟

نه هدف من تولید برق از توربین باد هست، و فعلا قصد تبدیل به AC هم ندارم، شاید بعد از تمام شدن طراحی DC بحث تبدیلش رو دنبال کردم.

دقیقا...تمایلم به استفاده از آهنربای مغناطیس دایم برای تحریک هست چون به شبکه هم برای تحریک متصل نیستیم.

منظور شما از ups تامین برق بدون وقفه هست؟ هم میشه گفت آری و هم نه...دو تا طرح تو ذهنم دارم که در یکی شاید ده ساعت از برق مصرفی استفاده کنم و در دیگری بصورت پراکنده استفاده میشه و نه باز دایم.

متشکرم از حضورتون در بحث:icon_gol:

استاندردها نمیدونم چی هست یعی تا حالا نیازی نداشتم بهشون . ولی سعی میکنم که پیدا کنم .

نه منظور من استفاده از اهنربای دایم نبود چون مقدار دامنه ولتاژ خروجی ژنراتورهای dc با دو چیز مشخص میشه: 1 دور محور ژنراتور 2 نیروی مغناطیسی میدان داخلی ژنراتور .

حالا اگه ما از اهنربای دایم استفاده کنیم و چرخش محور هم توسط باد باشه ما دیگه کنترلی روی ولتاژ خروجی نداریم.

ژنراتور های dc از نظر تحریک به دو نوع تقسیم میشن:

1 تحریک مستقل : برای تغزیه سیم پیچ تحریک از یک منبع dc استفاده میشه مثلا یک باتری

2 تحریک سر خود: برای تغزیه سیم پیچ تحریک از ولتاژ خروجی خود ژنراتور استفاده میشه که انواع مختلف داره(موازی،سری و کمپوند(نقصانی و اضافی))

برای اینکه بتونیم با تغیرات سرعت باد ولتاژ ثابتی داشته باشیم باید بتونیم جریان عبوری از سیم پیچ تحریک با سرعت باد هماهنگ کنیم . یعنی با کم شدن سرعت باد جریان تحریک بالا بره و با زیاد شدن سرعت باد جریان کم بشه تا یک ولتاژ ثابت داشته باشیم.

خواهش میکنم امید وارم بتونم کمکی بکنم:a030:

  • Like 6
لینک به دیدگاه

این یک کتاب مربوط به طراحی ماشین های الکتریکی هست .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

رمز فایل:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

در ابتدای کتاب پس از معرفی اجمالی نویسندگان اصلی کتاب و ذکر مقدمه ای اجمالی در موضوع کتاب ، سر واژه ها (Abbreviations) و سمبل های مورد استفاده در متن کتاب توضیح داده شده اند. و سپس در فهرست مطالب آن داریم :

فصل اول : قوانین و روش های پایه در طراحی ماشین های الکتریکی

فصل دوم : سیم بندی ماشین های الکتریکی

فصل سوم : طراحی مدارهای مغناطیسی

فصل چهارم : شار پیوندی

فصل پنجم : مقاومت

فصل ششم : ابعاد اصلی یک ماشین دوار

فصل هفتم : پروسه طراحی و جزئیات ماشین های الکتریکی دوار

فصل هشتم : عایق ماشین های الکتریکی

فصل نهم : انتقال حرارت

ضمیمه A : جداول مربوط به مشخصات مغناطیسی

ضمیمه B : داده های فنی مربوط به ابعاد فیزیکی

  • Like 6
لینک به دیدگاه
استاندردها نمیدونم چی هست یعی تا حالا نیازی نداشتم بهشون . ولی سعی میکنم که پیدا کنم .

نه منظور من استفاده از اهنربای دایم نبود چون مقدار دامنه ولتاژ خروجی ژنراتورهای dc با دو چیز مشخص میشه: 1 دور محور ژنراتور 2 نیروی مغناطیسی میدان داخلی ژنراتور .

حالا اگه ما از اهنربای دایم استفاده کنیم و چرخش محور هم توسط باد باشه ما دیگه کنترلی روی ولتاژ خروجی نداریم.

ژنراتور های dc از نظر تحریک به دو نوع تقسیم میشن:

1 تحریک مستقل : برای تغزیه سیم پیچ تحریک از یک منبع dc استفاده میشه مثلا یک باتری

2 تحریک سر خود: برای تغزیه سیم پیچ تحریک از ولتاژ خروجی خود ژنراتور استفاده میشه که انواع مختلف داره(موازی،سری و کمپوند(نقصانی و اضافی))

برای اینکه بتونیم با تغیرات سرعت باد ولتاژ ثابتی داشته باشیم باید بتونیم جریان عبوری از سیم پیچ تحریک با سرعت باد هماهنگ کنیم . یعنی با کم شدن سرعت باد جریان تحریک بالا بره و با زیاد شدن سرعت باد جریان کم بشه تا یک ولتاژ ثابت داشته باشیم.

خواهش میکنم امید وارم بتونم کمکی بکنم:a030:

بسیار عالی...برای ثابت کردن ولتاژ خروجی از جاروبک و کموتاتور استفاده میشه درسته؟

 

سوال دیگری که خیلی این روزها برام ایجاد شده این هست که چرا در داخل کشور ژنراتور توربین های بادی توان کم نداریم مثلا زیر سه کیلو وات و باید وارد کنیم؟ یکی گفت چون ولتاژش کم هست؟مگر نمیشه از یک توربین یک کیلو وات 24 ولت ولتاژ گرفت. این ولتاژ کمه آیا؟چون ما سازندگان توان های بالا داریم اما واسه توان های کم یا تا حالا نیاز نبوده و یا دلیل خاص دیگه ای داره؟

 

بابت کتاب هم تشکر:icon_gol:

  • Like 3
لینک به دیدگاه
بسیار عالی...برای ثابت کردن ولتاژ خروجی از جاروبک و کموتاتور استفاده میشه درسته؟

 

سوال دیگری که خیلی این روزها برام ایجاد شده این هست که چرا در داخل کشور ژنراتور توربین های بادی توان کم نداریم مثلا زیر سه کیلو وات و باید وارد کنیم؟ یکی گفت چون ولتاژش کم هست؟مگر نمیشه از یک توربین یک کیلو وات 24 ولت ولتاژ گرفت. این ولتاژ کمه آیا؟چون ما سازندگان توان های بالا داریم اما واسه توان های کم یا تا حالا نیاز نبوده و یا دلیل خاص دیگه ای داره؟

 

بابت کتاب هم تشکر:icon_gol:

این برای منم سواله.من فک کنم تولیدش بصرفه نیست از لحاظ اقتصادی:ws38:

  • Like 3
لینک به دیدگاه
بسیار عالی...برای ثابت کردن ولتاژ خروجی از جاروبک و کموتاتور استفاده میشه درسته؟

 

سوال دیگری که خیلی این روزها برام ایجاد شده این هست که چرا در داخل کشور ژنراتور توربین های بادی توان کم نداریم مثلا زیر سه کیلو وات و باید وارد کنیم؟ یکی گفت چون ولتاژش کم هست؟مگر نمیشه از یک توربین یک کیلو وات 24 ولت ولتاژ گرفت. این ولتاژ کمه آیا؟چون ما سازندگان توان های بالا داریم اما واسه توان های کم یا تا حالا نیاز نبوده و یا دلیل خاص دیگه ای داره؟

 

بابت کتاب هم تشکر:icon_gol:

با سلام.

در مورد جاروبک و کموتاتور که میگید برای ثابت کردن استفاده میشه منظورتون چیه؟ یعنی سطح ولتاژ ثابت(مثلا 5 ولت) یا اینکه ولتاژ به صورت dc؟؟؟

در مورد ساخت ژنراتور هم باید بگم که 24 ولت خیلی کمه و عملا به کار نمیاد . چون معمولا توربین های بادی به شبکه برق سراسری وصل میشن که باید ولتاژ بالایی داشته باشن (نمیدونم چند ولت مثلا 1کیلو ولت)

و دوم اینکه 1 کیلو ولت با ولتاژ24 جریان بالایی میشه و نمیدونم که اصلا چنین چیزی هست یا نه.

  • Like 5
لینک به دیدگاه
با سلام.

در مورد جاروبک و کموتاتور که میگید برای ثابت کردن استفاده میشه منظورتون چیه؟ یعنی سطح ولتاژ ثابت(مثلا 5 ولت) یا اینکه ولتاژ به صورت dc؟؟؟

در مورد ساخت ژنراتور هم باید بگم که 24 ولت خیلی کمه و عملا به کار نمیاد . چون معمولا توربین های بادی به شبکه برق سراسری وصل میشن که باید ولتاژ بالایی داشته باشن (نمیدونم چند ولت مثلا 1کیلو ولت)

و دوم اینکه 1 کیلو ولت با ولتاژ24 جریان بالایی میشه و نمیدونم که اصلا چنین چیزی هست یا نه.

سلام

ولتاژ dc حتی در هنگام تولیدش هم dc نیست در حقیقت ac هست اما سینوسی نیستا...این ac تولیدی توسط مجموعه جاروبک یا براش به dc تبدیل میشه. در حقیقت با تغییر چگالی میدان و زاویه ، ولتاژ خروجی ثابت از dc میگیریم. و یک عمل یک سو سازی صورت میگیره. و در حقیقت استفاده از جارویک و مشکلات تعمیر و نگهداری آن باعث شده تبدیل انرژی در ماشین های AC ساده تر از DC باشه و جز در موارد خاص از DC استفاده نشه.

 

اگر نخواهیم به شبکه وصل بشیم چی؟ چه ولتاژی برای خروجی توربین باد مطلوب هست؟ ولتاژ که بالاتر میره هزینه inventor هم بالاتر میره...آیا منطقی نیست چندتا 24 ولت رو بهم متصل کنیم و ولتاژ بالاتری بگیریم؟

  • Like 3
لینک به دیدگاه
سلام

ولتاژ dc حتی در هنگام تولیدش هم dc نیست در حقیقت ac هست اما سینوسی نیستا...این ac تولیدی توسط مجموعه جاروبک یا براش به dc تبدیل میشه. در حقیقت با تغییر چگالی میدان و زاویه ، ولتاژ خروجی ثابت از dc میگیریم. و یک عمل یک سو سازی صورت میگیره. و در حقیقت استفاده از جارویک و مشکلات تعمیر و نگهداری آن باعث شده تبدیل انرژی در ماشین های AC ساده تر از DC باشه و جز در موارد خاص از DC استفاده نشه.

 

اگر نخواهیم به شبکه وصل بشیم چی؟ چه ولتاژی برای خروجی توربین باد مطلوب هست؟ ولتاژ که بالاتر میره هزینه inventor هم بالاتر میره...آیا منطقی نیست چندتا 24 ولت رو بهم متصل کنیم و ولتاژ بالاتری بگیریم؟

بله درست گفتید . ولی درموتورها و مولدهای dcاز کموتاتور استفاده نمیشه و از کلتور استفاده میشه . کموتاتور دو تکه رسانا هست که از هم عایق هستند که جاروبک جریان از اونها به بیرون میده ولی کلکتور از چندین قطعه رسانا که نسبت به هم عایق شده اند.

من دلیل اینکه چرا در داخل کشور با این سطح ولتاژ مولد بادی تولید نمیشه گفتم .

سطح ولتاژ بستگی به کاری که شما میخواهی انجام بدی داره ولی توان 1 کیلو وات با ولتاژ 24 ولت حدود 42 امپر خروجی خواهد داشت . که جریان بالای هست . در برق سه فاز ایران یک موتور یک کیلو وات حدود 2 امپر نیاز داره.

هزینه invrtor بستگی به جریان داره . یعنی هرچه جریان بالا بره ما به قطعات قوی تری نیاز داریم . التبته ساخت اینوتر به این سادگی ها نیست و کار هر کس هم نیست.

شما چند ولت نیاز داری؟ اگه بخواهی ac کنی چند ولت نیاز داری؟

  • Like 4
لینک به دیدگاه
بله درست گفتید . ولی درموتورها و مولدهای dcاز کموتاتور استفاده نمیشه و از کلتور استفاده میشه . کموتاتور دو تکه رسانا هست که از هم عایق هستند که جاروبک جریان از اونها به بیرون میده ولی کلکتور از چندین قطعه رسانا که نسبت به هم عایق شده اند.

من دلیل اینکه چرا در داخل کشور با این سطح ولتاژ مولد بادی تولید نمیشه گفتم .

سطح ولتاژ بستگی به کاری که شما میخواهی انجام بدی داره ولی توان 1 کیلو وات با ولتاژ 24 ولت حدود 42 امپر خروجی خواهد داشت . که جریان بالای هست . در برق سه فاز ایران یک موتور یک کیلو وات حدود 2 امپر نیاز داره.

هزینه invrtor بستگی به جریان داره . یعنی هرچه جریان بالا بره ما به قطعات قوی تری نیاز داریم . التبته ساخت اینوتر به این سادگی ها نیست و کار هر کس هم نیست.

شما چند ولت نیاز داری؟ اگه بخواهی ac کنی چند ولت نیاز داری؟

باهاش یک سری تجهیزات مرسوم رو میخوام روشن کنم...مثل وسایل الکتریکی کاربردی و روشنایی..

الان توصیه شما چیه؟ هزینه ها رو اصلا دوست ندارم افزایش بدم.

  • Like 3
لینک به دیدگاه
باهاش یک سری تجهیزات مرسوم رو میخوام روشن کنم...مثل وسایل الکتریکی کاربردی و روشنایی..

الان توصیه شما چیه؟ هزینه ها رو اصلا دوست ندارم افزایش بدم.

اگه شما بخواهی که وسایل الکترونیک(وسایلی که در ورودیشون برق ac تبدیل به dc میکنن) و سیستم روشنایی بخوای باید یک مولد 24 ولت بزاری و ولتاژ بدی به یکی از این مبدل های ولتاژ مسافرتی(دستگاهی که برق باتری ماشین به 220 ولت ac تبدیل میکنه ) البته باید جنس خوب باشه چون اکثرا تا نصف توانی که گفته میشه جواب میده.

ولی اگه شما میخوای از وسایل موتوری استفاده کنی نیاز به یک ups خواهی داشت . چون اون مبدل ها شکل موج خروجی سینوسی ندارند و موجب سوختن موتور های الکتریکی میشن . درمورد سطح ولتاژ هم برای ups ها باید به ولتاژ باتریشون توجه کرد . یعنی بجای اینکه از باتری استفاده کنه از خروجی مولد استفاده کنه . البته با یک حفاظت کامل که اگه خروجی مولد بالا تر از حد مجاز شد بهups اسیب نرسه.

برای این کار به یک مولد تحریک مستقل نیاز هست و باتری تحریک هم با یک مدار شارژر از خروجی خود مولد شارژ بشه .

و یک قسمت کنترل برای تنظیم جریان تحریک نسبت به دور محور مولد برای تنظیم ولتاژ خروجی.

البته این نظر من هست خواهش میکنم بقیه دوستان هم نظراتشون بگن.خیلی مشتاق شدم این سیستم پیاده سازی بشه .

  • Like 4
لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...
سلام...

یکی از نقاط اتصال رشته مکانیک و برق قسمت ماشین هاست. اگر ماشین رو وسیله ای تعریف کنیم که انرژی مکانیکی را به الکتریکی و بالعکس تبدیل میکنه. موتور که الکتریکی به مکانیکی هست میشه برقی، ژنراتور که مکانیکی به الکتریکی هست میشه مکانیکی:ws3:

 

اکثرا ژنراتورهای مورد استفاده سنکرون هستن دلیلش هم این هست که خروجی این ژنراتور فرکانس ثابت داره و با فرکانس شبکه برابر هست و راحت به برق شبکه وصل میشه و میاد میرسه به سر منزل مقصود:ws37:

اما مکانیکی ها جدیدا به یک ژنراتور دیگه هم خیلی علاقه مند شدند: ژنراتور القایی، مزیتش هم این هست که چون خروجیش فرکانس متغیر داره در مواقعی که بار متغیر داریم خیلی مناسب هست. نمونه واضحش میشه توربین باد:w16:

با این مقدمه میریم سراغ اصل مطلب...به کمک شما دوستان امیدوارم یک ژنراتور توربین بادی طراحی و در ابعاد کوچک ساخته بشه.نظر شما چیست؟

در مورد مراحل کار به مرور صحبت میکنیم.:icon_gol:

پس چیییی شد

من منتظرم این پروژه کامل بشه

  • Like 4
لینک به دیدگاه
پس چیییی شد

من منتظرم این پروژه کامل بشه

تقریبا از لحاظ تئوری ثابت شد که میشه...فقط بحث هزینه ساخت هست.

  • Like 4
لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

ابتدا بریم سراغ اینکه سیستم ما تک فاز باشه یا سه فاز؟ اصلا فرق این دو در چی هست؟

:w58: ژنراتور DC تكفاز يا سه‌فاز ؟! مگه داريم؟ مگه ميشه؟:ws3:

 

دوستان بهتر از من میتونن پاسخ بدن، ولی با چرخش ژنراتور جریان و لتاژ القا میشه و وقتی میشه همان مقدار چرخش ولتاژ مور نیاز را گرفت چرا باید از تجهیزات اضافی استفاده کرد؟ پیش تر هم نوشتم که سرعت میدان و به تبع آن ولتاژ به فرکانس و جفت قطب های مکانیکی بستگی داره. که اعدادی ثابت هستن.

 

من یک سوال مي پرسم؛ کلا ژنراتور DC چطوری كار می کنه ؟

یک برق DC میدین به سیم پیچ تحریک، دو تا قطب ثابت و یک شدت میدان معلوم ایجاد میشه.

حالا آرمیچر رو با دست یا باد یا آب یا هرچیز که دوست دارید میچرخونید و چون داره میدان رو قطع میکنه داخلش ولتاژ القا میشه

حالا اگر وصلش کنید به یک لامپی چیزی، جریان کشیده میشه.

 

 

حالا سرعت میدان این وسط چه بوده ؟

فرکانس دیگه چی میگه ؟ :w58:

کلا برق DC داریم میدیم. میدان ثابت هست.

سرعت چرخوندن آرمیچر هست که اندازه ی ولتاژ را کم یا زیاد میکنه.

 

 

مبحث دیگه استفاده از موتورهای پله ای یا استپر موتور هست، من یک نمونه دیدم که با چرخش الکتریسته تولید میکرد ولی چرا بهش میگن موتور؟

 

هر ماشین الکتریکی قابلیت استفاده موتوری و ژنراتوری رو داره. پس اصلا تعجب نکنید.

انشاالله همین ژنراتور ساده DC رو هم که ساختید، به جایی که ازش برق بگیرید اگر بهش برق بدید میشه موتور ساده DC و به قوه الهی شروع به چرخش میکنه:ws3:

 

اگر نیروی مغناطیس کننده کم باشه، سه راه برای افزایش آن داریم: افزایش جریان، افزایش تعداد دورهای سیم پیچ و کاهش فاصله هوایی...

کدامیک در اولویت هستند و چرا؟

 

همونطور که دوستمون هم اشاره کرد از ابتدا طراحی ساختار در مناسب ترین وجه صورت میگیره. و قطعاً از همون ابتدا فاصله هوایی در هر توانی که شما بخواید استفاده کنید، مینیمم تنظیم میشه.

يعني شما براي ساخت يك ژنراتور هيچ‌وقت نمياييد فاصله هوايي زياد ايجاد كنيد. چون مشخصه كه اين كار ابدا به نفعتون نيست.

 

 

اگر تعداد دور رو زیاد کنیم، حجمون زیاد میشه، شار نشتی افزایش پیدا میکنه و در نتیجه راندمان هم کاهش پیدا میکنه. با این مشکلات چه کنیم؟

 

باتوجه به اینکه عرض شد فاصله هوایی مینیمم درنظر گرفته میشه. فقط دو عامل میمونه که اونها هم حالت دوگان دارند.

اگر تعداد دور رو زیاد کنید به طبع با جریان کمتری به میدان ایده آل میرسید === نیاز به سیم با سطح مقطع کمتر

اگر هم جریان رو زیاد کنید تبعاً با دور کمتر به میدان مورد نظرتون میرسید=== نیاز به سیم با سطخ مقطع بالاتر

 

 

سلام

ولتاژ dc حتی در هنگام تولیدش هم dc نیست در حقیقت ac هست اما سینوسی نیستا...این ac تولیدی توسط مجموعه جاروبک یا براش به dc تبدیل میشه. در حقیقت با تغییر چگالی میدان و زاویه ، ولتاژ خروجی ثابت از dc میگیریم. و یک عمل یک سو سازی صورت میگیره. و در حقیقت استفاده از جارویک و مشکلات تعمیر و نگهداری آن باعث شده تبدیل انرژی در ماشین های AC ساده تر از DC باشه و جز در موارد خاص از DC استفاده نشه.

 

کلکتور کلاً یکسوکننده ی مکانیکیه. اصلا تغییری در چگالی میدان یا چیز دیگه ایجاد نمیکنه.

با یک سیستم خیلی ساده جهت جریان رو طوری تغییر میده که همونطور که اشاره کردید برق یکسو شده بگیریم.

 

 

تقریبا از لحاظ تئوری ثابت شد که میشه...فقط بحث هزینه ساخت هست.

 

الان ثابت شد ديگه ؟:whistle:ْ ايمان مي‌آوريد از اين پس؟؟ :ws3:

 

 

بي شوخي عاليه كه به مسائل علمي از پايه پرداخته بشه و قطعاً موجب پيشرفت و خلاقيت در ادامه ميشه.

بنابراين منتظرم اين بحث ادامه پيدا كنه و جدي تر پيگيري بشه. انشاالله به نتيجه هاي خوبي هم ميرسه. ما هم هستيم :icon_gol::a030:

  • Like 3
لینک به دیدگاه
:w58: ژنراتور DC تكفاز يا سه‌فاز ؟! مگه داريم؟ مگه ميشه؟:ws3:

 

 

 

من یک سوال مي پرسم؛ کلا ژنراتور DC چطوری كار می کنه ؟

یک برق DC میدین به سیم پیچ تحریک، دو تا قطب ثابت و یک شدت میدان معلوم ایجاد میشه.

حالا آرمیچر رو با دست یا باد یا آب یا هرچیز که دوست دارید میچرخونید و چون داره میدان رو قطع میکنه داخلش ولتاژ القا میشه

حالا اگر وصلش کنید به یک لامپی چیزی، جریان کشیده میشه.

 

 

حالا سرعت میدان این وسط چه بوده ؟

فرکانس دیگه چی میگه ؟ :w58:

کلا برق DC داریم میدیم. میدان ثابت هست.

سرعت چرخوندن آرمیچر هست که اندازه ی ولتاژ را کم یا زیاد میکنه.

 

 

 

 

هر ماشین الکتریکی قابلیت استفاده موتوری و ژنراتوری رو داره. پس اصلا تعجب نکنید.

انشاالله همین ژنراتور ساده DC رو هم که ساختید، به جایی که ازش برق بگیرید اگر بهش برق بدید میشه موتور ساده DC و به قوه الهی شروع به چرخش میکنه:ws3:

 

 

 

همونطور که دوستمون هم اشاره کرد از ابتدا طراحی ساختار در مناسب ترین وجه صورت میگیره. و قطعاً از همون ابتدا فاصله هوایی در هر توانی که شما بخواید استفاده کنید، مینیمم تنظیم میشه.

يعني شما براي ساخت يك ژنراتور هيچ‌وقت نمياييد فاصله هوايي زياد ايجاد كنيد. چون مشخصه كه اين كار ابدا به نفعتون نيست.

 

 

 

 

باتوجه به اینکه عرض شد فاصله هوایی مینیمم درنظر گرفته میشه. فقط دو عامل میمونه که اونها هم حالت دوگان دارند.

اگر تعداد دور رو زیاد کنید به طبع با جریان کمتری به میدان ایده آل میرسید === نیاز به سیم با سطح مقطع کمتر

اگر هم جریان رو زیاد کنید تبعاً با دور کمتر به میدان مورد نظرتون میرسید=== نیاز به سیم با سطخ مقطع بالاتر

 

 

 

 

کلکتور کلاً یکسوکننده ی مکانیکیه. اصلا تغییری در چگالی میدان یا چیز دیگه ایجاد نمیکنه.

با یک سیستم خیلی ساده جهت جریان رو طوری تغییر میده که همونطور که اشاره کردید برق یکسو شده بگیریم.

 

 

 

 

الان ثابت شد ديگه ؟:whistle:ْ ايمان مي‌آوريد از اين پس؟؟ :ws3:

 

 

بي شوخي عاليه كه به مسائل علمي از پايه پرداخته بشه و قطعاً موجب پيشرفت و خلاقيت در ادامه ميشه.

بنابراين منتظرم اين بحث ادامه پيدا كنه و جدي تر پيگيري بشه. انشاالله به نتيجه هاي خوبي هم ميرسه. ما هم هستيم :icon_gol::a030:

DC ها تک فازن؟ چرا سه فاز نباشه؟ مشکلکش چیه؟

 

توجه بفرمایید که خود DC هم اول AC تولید می شود و سپس بعدش DC می کنیم. فکر کنم آن زمان مسائل رو کلی داشتم باز میکردم.

 

اگر در جزییاتش ریز شویم، چگالی میدان و زاویه تغییر میکند و آن زمان است که جاروبک قرار می گیرد و با جهش های بسیار سریع باعث میشه ولتاژ ثابتی داشته باشیم.

 

متشکرم. بنا بدلایلی از جمله همراهی نکردن تیم از ساختش فعلا منصرف شدم، اما قسمت مکانیکی اش را دادم تا در یک پروژه دیگر تست کنند که فعلا نتیجه اش اعلام نشده است. شاید زمانی دیگر تصمیم به ساخت آن بگیرم.:icon_gol::icon_gol:

  • Like 2
لینک به دیدگاه
DC ها تک فازن؟ چرا سه فاز نباشه؟ مشکلکش چیه؟

 

توجه بفرمایید که خود DC هم اول AC تولید می شود و سپس بعدش DC می کنیم. فکر کنم آن زمان مسائل رو کلی داشتم باز میکردم.

 

اگر در جزییاتش ریز شویم، چگالی میدان و زاویه تغییر میکند و آن زمان است که جاروبک قرار می گیرد و با جهش های بسیار سریع باعث میشه ولتاژ ثابتی داشته باشیم.

 

متشکرم. بنا بدلایلی از جمله همراهی نکردن تیم از ساختش فعلا منصرف شدم، اما قسمت مکانیکی اش را دادم تا در یک پروژه دیگر تست کنند که فعلا نتیجه اش اعلام نشده است. شاید زمانی دیگر تصمیم به ساخت آن بگیرم.:icon_gol::icon_gol:

 

 

دوفاز، سه فاز، شش فاز يا هرچند فاز، وقتي معنا پيدا مي‌كنه كه شكل موج ولتاژ و جريان هركدوم از اين فازها باهم اختلاف زماني داشته باشه.

فرض كنيد يك سيستم دوفاز داريم. به اين صورت كه وقتي فاز 1 رسيده به قله ي موج، فاز 2 مقدارش صفر هست. بنابراين اين دو فاز 90 درجه با هم اختلاف فاز دارند.

اما در يك سيستم DC كه كلا شكل موجش يك مقدار ثابت هست، اختلاف زماني اصلا نمي‌تونه معنا پيدا كنه و به همين خاطر چندفاز بودني دركار نيست.

 

خروجي AC مولد DC هم ناشي از شرايط مكانيكي قطب ها و دوار بودن مولد هست.

كه باز اگر مايل بوديد تاپيك رو ادامه‌ بديد مي تونيم بيشتر اين مباحث رو باز كنيم.

موفق باشيد :icon_gol:

  • Like 4
لینک به دیدگاه

×
×
  • اضافه کردن...