رفتن به مطلب

به فکر قلب دوم خود باشید


ارسال های توصیه شده

ضرب المثل قدیمی هست که می گوید((پا یکی از مهم ترین اعضای بدن است که مهم ترین کارها یعنی ایستادن و راه رفتن را انجام می دهد. اگر در نظر بگیرید که آدم های روی زمین به طور متوسط 12 تا 16 ساعت در روز روی پا قرار دارند و این که 95 درصد آن ها همواره درد و کوفتگی در پاهای خود احساس می کنند، در می یابیم که توجه به پا و پوشش مناسب برای آن که همان کفش است امری مهم و ضروری است. ما بیش تر وقت ها بر اثر انتخاب نادرست کفش به پاهای مان و در نهایت به بدن مان آسیب های زیادی وارد می کنیم.پا آن قدر مهم است که به عنوان قلب دوم شناخته شده است. پس بیاییم همیشه به فکر قلب دوم خود باشیم. مجموعه ای از عضلات، تاندون عضلات، استخوان ها و مفاصل کوچک در ناحیه ی کف پا، قوس های طولی داخلی و خارجی کف پا را تشکیل می دهند. این دو قوس درکف پا مانند ضربه گیر عمل می کنند و وجود آن ها امکان انعطاف وتحمل وزن بیش تری را به پا در حین ایستادن و راه رفتن می دهد. چنان چه یکی از عناصر این قوس ها ضعیف شده یا آسیب ببیند، استخوان های قوس پا از امتداد خود خارج می شوند وقوس به هم می ریزد. این اختلال باعث می شود تا فشار و کشش زیادی به نسوج نرم کف پا وارد شود و نیز رفتن ودویدن و خستگی زودرس پا و بیش تر اوقات به پا درد و کمر درد می انجامد.ازدیگر عوارض پوشیدن کفش نامناسب، زخم شدن پشت و پهلوهای قوزک پا و نیز فرو رفتن قسمت های کناری ناخن انگشت شست پا در نسوج نرم کنار آن می گردد. در این شرایط و با اضافه شدن آلودگی میکروبی، زمینه ی بروز عفونت با درد شدید و ناتوانی در راه رفتن همراه می شود.

زمین در حالت طبیعی خود به قدر کافی سفت است؛ اما در بیش تر موارد با سیمان، چوب، بتون و مجموعه ای از دیگر مواردی که تولید ضربه می کنند، پوشیده شده است. وقتی روی این سطوح هزاران قدم برداشته شود، اثر جمع شونده این ضربه ها باعث احساس کوفتگی ودرد در پاها، ران ها و قسمت پشت خواهد بود. تجربه ی شخصی هر فردی نشان می دهد که کفش ها نمی توانند کمک زیادی دررفع این خستگی ها داشته باشند؛ زیرا بیش تر کفش ها به قدری سفت هستند که حتی می توان با آن ها میخ را به دیوار کوبید. اما چه باید کرد و چه کفشی برای پوشیدن مناسب است و کفش استاندارد کدام است.

اغلبک مردم درانتخاب کفش به زیبایی، رنگ وطرح آن دقت می کنند نه به استاندارد بودن آن. این مسأله باعث به خطر افتادن سلامتی افراد در دراز مدت می شود. انتخاب کفش در وهله ی اول باید بر اساس نوع استفاده ای که از آن می شود صورت گیرد. همان طور که زمستان کفش مخصوص خودش را می خواهد، تابستان نیز کفش مخصوص همین فصل را می خواهد، و کفش کوهنوردی نیز فرق می کند.

یک کفش استاندارد سه مشخصه ی بارز دارد:

جنس خوب داشته باشد: رویه ی کفش های موجود در بازار از دو جنس مختلف ساخته شده؛ یا رویه ای از چرم طبیعی دارند یا از پلاستیک و یا چرم مصنوعی تهیه می شوند. به تازگی هم بعضی از تولید کنندگان، روی کفش ها اسپری بوی مصنوعی چرم می افشانند و خریداران را در انتخاب محصول با مشکل رو به رو می کنند.چرم طبیعی، به علت دارا بودن منافذ طبیعی در بافتش، امکان تبادل هوا میان بیرون و داخل کفش را فراهم آورده، باعث تنفس پا می شود. به همین دلیل ساده، بهترین رویه برای کفش، همان رویه ی چرم طبیعی است. رویه مصنوعی به علت تبادل نکردن هوا باعث بوی بد پا و عرق کردن بیش از حد می شود.

زیر کفش: باید سبک، راحت و در برابر سایش مقاومت و دوام بیش تری داشته باشد. نباید زیاد نرم و زیاد سخت باشد. چنان چه کفش خود را بین دو دست خود قراردهید و با اعمال فشار سعی در خم نمودن تخت آن نمایید، چنان چه از ناحیه ی وسط تخت خم گردد، مناسب و استاندارد نیست. در یک کفش خوب با اعمال چنین فشاری، تخت کفش از ناحیه جلوتر(حدود قرار گیری محل پنجه ی پا) خم می شود نه از وسط. به هنگام خرید کفش باید به این نکته نیز دقت کرد که کف زیر نباید صاف باشد؛ بلکه باید آج دار باشد تا از لیز خوردن جلوگیری کند.

قالب و پنجه: از نظر قالب بندی، فضای پنجه ی کفش باید طوری باشد که به انگشت های پا فشار وارد نکند. کفش هایی که پنجه ی آن ها تیز است، باعث می شوند انگشت های پا روی هم بیفتند. این کفش ها، انگشتان پا را تحت فشار قرار داده و آن ها را بد فرم می کنند. این مسأله درخانم ها شایع تر است؛ به طوری که انحراف شست پا در خانم ها 9 برابر آقایان است. جلو کفش باید به گونه ای باشد که پنجه های پا از هم باز بشود.

پنج توصیه برای خرید کفش

1- خرید کفش باید بعد از ظهر باشد؛ زیرا به طور طبیعی پای افراد صبح ها حدود نیم سایز کوچک تر از بعد از ظهر هاست و دلیل آن نیز این است که پاها بعد از ظهر متورم تر شده و به تبع آن سایزشان بزرگ تر می شود.

2- دقت در سایز کفش: اول این که در انتخاب کفش حتماَ باید آن را پوشید و اتکا به نمره های درج شده روی آن برای اطمینان از اندازه بودن آن کافی نیست. دوم این که باید به این نکته توجه کرد که اندازه ی پای افراد با افزایش سن، کم و زیاد شدن وزن و حتی بارداری تغییر می کند؛ لذا ملاک قراردادن سایزهای قبلی در انتخاب آن، کار صحیحی نیست.

3- در هنگام خرید، پوشیدن هر دو لنگه ی کفش ضروری است. در بیش تر افراد سایز یکی از پاها، بزرگ تر از دیگری است. لذا افراد لازم است که در انتخاب کفش، پای بزرگ تر را ملاک قرار دهند، نه پای کوچک تر را.

4- راه رفتن با کفش در همان زمان خرید بسیار مهم است. اگر کفش بند دارد باید بندهای آن را بست و باآن چند قدم راه رفت.

5- کفش مناسب کفشی است که انگشت شست پا، به راحتی در آن حرکت کند و بین انگشت شست و لبه ی جلو کفش، حدود نیم تا یک سانتی متر فاصله وجود داشته باشد.

6- نکته ی آخر این که کفش های ((پاشنه تخت)) چون حالت ضربه گیری در پاشنه ندارد، هنگام راه رفتن باعث درد پاشنه می شوند. پس پاشنه باید وجود داشته باشد؛ اما کفش های پاشنه بلند هم به طریق دیگری سبب آزار و دردپا می شوند. کفش بچه ها فاقد پاشنه باشد و کفش بزرگ ترها حتماَ پاشنه داشته باشد و در نهایت ارتفاع پاشنه از 5/3 سانتی متر برای آقایان و 5/4 سانتی متر برای خانم ها بلندتر نباشد.

نکته ی مهم درباره کفش های موسوم به کفش های تابستانی یا صندل این است که پا به هنگام حرکت باید در یک حالت ثابت بماند. در کفش هایی که پشت باز هستند، هنگام حرکت، یک انرژی صرف بیرون نیفتادن آن ها از پا می شود و ا ین کفش ها باعث خستگی بی مورد می شود. لذا توصیه می شود که اگر قصد پیاده روی های طولانی تر از 20 دقیقه را دارید، به هیچ وجه صندل نپوشید.

با در نظر گرفتن تمام شرایط بالا به خودمان و پاهای خود احترام گذاشته ایم، و چون بستر نرمی برای پاهای خود ایجاد کرده ایم راحت تر راه می رویم. وقتی راحت تر راه می رویم، طبیعتاً دیرتر خسته می شویم. هنگام شب نیز با خواب شیرین و راحتی رو به رو شده که خود درآرامش جسمی و روحی نقش به سزایی دارد.

بدین ترتیب، با انتخاب کفش مناسب، کسانی که بیش تر کارهای ایستاده دارند، از جمله خانم های خانه دار در هنگام آشپزی دیرتر خسته می شوند، کارگران درکار محوله به علت سرحالی، کارشان را دقیق تر تحویل کارفرما می دهند، فروشندگان با مشتریان خوش برخوردتر خواهند بود، معلمان انتقال دانش بهتری داشته و پلیس ها نیز دیرتر خسته خواهند شد. بنابراین خرید یک جفت کفش خوب برای برخورداری از انرژی بیش تر و افزایش کارایی روزانه توصیه می شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...