رفتن به مطلب

بررسی خطوط تولید موتورهای tu3 و tu5 (موتور 206)


ارسال های توصیه شده

پيشگفتار

 

صنعت خودروسازي يکي از بزرگترين ، اشتغال زاترين و درآمدزا ترين صنايع براي هرکشوري مي باشد.اين صنعت در صده ي اخير شکل گرفته و روز به روز پيشرفته تر شده است. ايران نيز در اين زمينه البته با کمي تاُخير بسبت به کشورهاي در حال توسعه و توسعه يافته، پيشرفت قابل ملاحظه اي داشته است. ايران خودرو يکي از شرکت هايي است که در اين زمينه هميشه پيشگام بوده و با بهره گيري از مهندسين کار آمد و همکاري با شرکت هاي بزرگ خارجي در راه توسعه ي اين صتعت در کشور گام برداشته است.

شرکت ايران خودرو ساخت خودروهايي سواري از جمله سمند، پژو جي ال ايکس ، آردي، پژو 206 ،وانت پيکان ، و غيره را بر عهده دارد. ساخت هر خودرو شامل چند بخش کلي از جمله قطعه سازي، موتورسازي، بدنه سازي، مونتاژو ..... مي باشد. مجموع موتورسازي ها شامل سه بخش موتورسازي 1 (وانت پيکان و آردي) موتورسازي 2 (جي ال ايکس ، پارس و سمند) و موتور سازي3(انواع تيپ هاي206) مي باشد.اکنون قسمت هاي نامبرده ، درادامه توضيح داده مي شود.

 

خطوط توليد

توليد شامل سه خط اصلي (لاين) است که عبارتند از بلوکه سيلندر (شورت بلاک) ، سر سيلندر(سيلندر)و پاياني (فاينال) است.سر سيلندر و بلوکه ي سيلندر در خطوط خود شکل گرفته و براي مونتاژ نهايي وارد خط سرسيلندر مي شوند. هر يک از اين قطعات برروي متحرک هايي قرار مي گيرند که پالت نام دارد، هر موتور پالت مخصوص به خودرا دارد که تمام مشخصات و اعمال انجام شده بر روي موتور در حافظه ي آن ثبت مي شود. اعمال انجام شده درهر ايستگاه نيز بر روي اين پالت ها ذخيره مي شود. هر خط شامل چندين ايستگاه است که با حروف اوپي نمايش داده مي شوند. هر ايستگاه داراي يک تاچ پانل براي هدايت آن و بنا به نياز داراي ابزار مورد استفاده براي انجام عمليات يا نصب قطعات مي باشد. کار هر ايستگاه يا بوسيله ي اوپراتور ، يا به صورت نيمه خودکار و يا به صورت تمام خودکار و به وسيله ي ربات انجام مي شود.در ادامه جزئيات هر يک از سه خطوط به تفکيک ايستگاه توضيح داده شده است.

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 91
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

مشخصات واحد صنعتي

همانطور که قبلاً بيان شد، گروه صنعتي ايران خودرو در مجموع داراي 18000 پرسنل اعم از قراردادي و پيمانکاري است. موتور سازي 3 يکي از مهمترين زير مجموعه هاي ايران خودرو بوده و با حدود 400 پرسنل نقش مهمي را ايفا مي کند. به علت تميزي ، نوساز بودن و امکانات بالا اکثر بازديد کنندگان چه از داخل و چه از خارج کشور از اين قسمت ديدن مي کنند. موتور سازي 3 داراي چند بخش است که هرکدام فعاليت متمايزي را بر عهده دارند. خطوط توليد، لجستيک، ماشينهاي شستشو، تست گرم، بخش تعميرات وEXPERT بخشهاي مختلف اين قسمت هستند. اين قسمت شامل سه خط توليد مجزا ( سرسيلندر cylinder ،بلوکه سيلندر short block و پاياني final ) مي باشد. هر خط چند ايستگاه دارد که در هر ايستگاه عملياتي با ابزار گوناگون بر روي موتور انجام مي شود. ايستگاه ها خودکار(اتوماتيک) يا نيمه خودکار(نيمه اتوماتيک) ويا دستي(manual) هستند که به طور مشترک داراي touch panel ، بروشور راهنما ، شاسي هاي کنترل و pmروزانه مي باشند.

Touch panel صفحه اي ديجيتالي است که تمام مراحل کار استگاه را مي توان از اينجا کنترل کرد. بروشور راهنما تمام فعاليت هايي که داخل ايستگاه توسط اوپراتر بايد انجام شود را يادآوري مي کند. شاسي هاي کنترل عبارتند از شاسي پايان عمليات ايستگاه بر روي موتور، شاسي کارت زرد و شاسي کارت قرمز. در زمان به مشکل خوردن حين عمليات بر روي موتور اگر مشکل از موتور باشد به آن کارت زرد(در صورت قابل حل بودن مشکل) يا قرمز(در صورت غير قابل حل بودن مشکل) داده مي شود.

اکثر ايستگاه ها داراي ابزاري به نام اسپيندل هستند. اسپيندل ابزاري است شبيه دريل که بر آن بوکسهاي گوناگون نصب شده و پيچها را با سايزهاي مختلف سفت يا باز مي کند. در جاهايي از موتور احتياج است که پيچ يا مهره از حدي بيشتر سفت نشوند که اين امکان بوسيله نصب سنسورهايي بر روي اسپيندلها ممکن شده است. بنا به نياز ممکن است در هر ايستگاه دستي 1 تا 4 عدد و در ايستگاههاي اتوماتيک و نيمه اتوماتيک از 2 تا بيش از 20 اسپيندل موجود باشد.

لینک به دیدگاه

5n7hug.jpg

 

بلوکه سيلندر

ايستگاه 1010

عمليات : قرار دادن بلوك سيلندر روي پالت و تغير جهت بلوكه از حالت 4 به 1 به صورت دستي كه توسط جرثقيل كوچكي انجام مي شود . و وارد كردن كد موتور در مانيتور حسگر و فرستادن قطعه به ايستگاه بعدي.

كنترل :

1- عدم وجود مك

2-رزوه هاي سالم

3-وجود تعداد مشخحصي رزوه

6-4 حرف كنترل

5-بچه پالت (ساپورت شاتونها) به طور تمييز در جايش قرار بگيرد

لینک به دیدگاه

30kbodz.jpg

ايستگاه 1020

عمليات : قرار دادن 4 عدد پيستون هم كلاس بر روي ساپورت . قرار دادن 4 عدد ميل شاتون به طوري كه نوشته ي روي آن به طرف كانواير باشد. جهت فلش روي پيستون بايد در جهت خلاف حركت كانواير باشد كه علل اين كار تفاوت در دو قسمت مختلف درونبي پيستون ها و تفاوت در ميل شاتون آن ها است. وارد كردن كد پيستون روي دستگاه بر حسب كلاس حك شده است.

لینک به دیدگاه

29glxqq.jpg

ايستگاه 1030

عمليات : مونتاژ پيستون و شاتون روي هم

ابتدا پيستون را در محل روغنكاري قرار داده و شاتون را در دستگاه گرم كن القايي داغ مي كنيم كه درجه حرارت آن از 200 تا 250 درجه مي باشد. سپس گژن پين را كه ارتباط اين دو را تامين مي كند با دستگاه پرس دستي مونتاژ مي كنيم .

كنترل :

1- نوشته ي پيستون در دستگاه روغنكاري به طرف اپراتور و نوشته ي شاتون به طرف كانواير است.

2-استفاده از دستكش در اين ايستگاه به علت داغ بودن پيستون الزامي است.

لینک به دیدگاه

eq598x.jpg

ايستگاه 1040

عمليات : باز كردن مهره هاي كپه ي شاتون

قرار دادن پيستون و شاتون سوار شده به صورت دو به دو روي دستگاهي كه پيچ هاي كپه ي شاتون را به صورت اتوماتيک باز مي كند . باز هم بايد توجه شود كه فلش پيستون به سمت اپراتور و نوشته هاي شاتون به سمت كانواير باشد.

لینک به دیدگاه

jgions.jpg

ايستگاه 1050

عمليات : قرار دادن پيستون در دستگاه و جا زدن رينگ هاي هوا و روغن

سه رينگ داريم كه شامل رينگ هاي روغن، كمپرسي شياردار وساده مي شود .

توضيحات :

1- كنترل زنگ نزده بودن رينگ ها

2- خراب نبودن رينگ ها

3- قرار گرفتن كلمه top در 2 رينگ كمپرسي در جهت بالا تا آنكه با توجه به شيارها زير و روي آنها رينگ ها در جهت درست قرار گيرند و موتور دچار روغن سوزي نشود.

4- رنگ دئر حاشيه رينگ ها بسيار مهم است زيرا سنسورهايي براي قرار گرفتن كلمه top در بالا قرار دارد كه روي اين رنگ ها حساس است.

5-شيار هاي رينگ هاي روغن و هوا در هر رينگ به فاصله 90 درجه از هم قرار گرفته اند.

لینک به دیدگاه

2zp3uds.jpg

2q9kgnk.jpg

ايستگاه 1060

عمليات : قرار دادن بوش هاي سيلندر در داخل بلوكه سيلندر و قرار دادن پيستون و شاتون مونتاژ شده روي هم در درون اين بوش ها

كنترل :

1-به كار بردن سيبل براي آب بندي در دور بوش ها

2-روغن كاري درون بوش ها

3-جايگذاري پيستون و شاتون در بوش توسط پرس

4-در مرحله بچه پالت از روي كانواير برداشته مي شود.

5-وجود سيل براي جلوگيري از اختلاط آب و روغن است.

لینک به دیدگاه

28cmsso.jpg

29kz914.jpg

ايستگاه 1070

كار اين ايستگاه تمام اتوماتيک بوده و به وسيله ربات انجام مي شود كه اين ربات فضايي در حد 1 اتاق 12 متري را اشغال كرده است.

عمليات :

بررسي بر آمدگي بوش ها

قرار دادن بلوكه روي ميز كار اپراتور

بستن 2 عدد واشر و پيچ نگهدارنده بوش ها كه به دليل دوران 180 درجه بسته ميشود .

دوران 180 درجه بلوكه در جهت كانواير

در صورت رد شدن بلوكه در مرحله تست بر آمدگي بوش ها پالت به ميز كار در ايستگاه قبل برده مي شود.

لینک به دیدگاه

rateds.jpg

ايستگاه 1080

عمليات : باز كردن پيچ هاي كپ ياتاقان ميل لنگ (اتوماتيک)

ايستگاه 1080 back up (پشتيبان)

باز کردن پيچ هاي کپ ياتاقان ها به صورت دستي به ترتيب از طرف فلايويل به طرف تايمينگ

در صورت خرابي ايستگاه قبل از اين ايستگاه استفاده مي شود.

لینک به دیدگاه

20za9tw.jpg

 

ايستگاه 1090

عمليات : در آوردن محفظه ياتاقان ميل لنگ و قرار دادن 5 ياتاقان 2شيار دار و3 ساده به ترتيب در كپه هاي 2و4 - وكپه هاي 1و3و5 و همچنين قرار دادن پالت كوچك بر روي پالت و قرار دادن محفظه ياتاقان ميل لنگ روي آن

كنترل :

1- ياتاقان ها ئبايد كاملا صيقلي باشد و آثاري از خط وخش روي آن ها نباشد.

2- رنگ مشكي علامت مشخصه معلوم باشد .

3- دو سوراخ بر روي ياتاقان موجود باشد.

4- شيارها موجود باشد و آثار خميدگي رويت نشود.

لینک به دیدگاه

2gx1vkg.jpg

ايستگاه 1100

عمليات : باز كردن كپ ياتاقان هاي شاتون و قرار دادن به ترتيب آن ها روي بچه پالت و اندختن 1 به 1 مهره ها در محفظه ي مهره ها كه دستگاه بتواند آنرا بخواند . اپراتور بايد دقت كند كه هنگام باز كردن مهره ها در داخل بلوكه نيفتند.

لینک به دیدگاه

xauyb8.jpg

ايستگاه 1110

عمليات : نصب نيم ياتاقان هاي شاتون

1-نصب شابلون هم راستا كننده

2-بر داشتن 1 به 1 ياتاقان ها از روي PCD

3-نصب ياتاقان ها

4-روغنكاري ياتاقان ها

5-برداشتن شابلون و فرستادن بلوكه به ايستگاه بعدي

 

 

ايستگاه 1120

نصب نازل پاشش روغن

(مخصوص موتور TU5 است)

لینک به دیدگاه

102o6dc.jpg

ايستگاه 1130

عمليات : جا زدن ميل لنگ و بغل ياتاقان

در اين ايستگاه به وسيله شابلون شاتون ها همراستا شده و براي قرار گرفتن ميل لنگ آماده مي شوند سپس اپراتور ميل لنگ را با وسيله مخصوص به نزديك بلوكه مي برد و آن را در جاي خود قرار مي دهد . دو بغل ياتاقان در منطقه كپ دوم قرار داده مي شود كه از لقي محوري جلوگيري مي كند البته در نزديكي كپ دوم شيارهايي براي قرار گرفتن بغل ياتاقان ها تعبيه شده است. بدين ترتيب كار بلوك سيلندر در اين ايستگاه هم به پايان مي رسد

لینک به دیدگاه

29nfips.jpg

ايستگاه 1140

عمليات : نصب کپ ياتاقان هاي شاتون و نيم ياتاقان هاي آن

مراحل :

1-روغنکاري 9 لنگ براي ميل لنگ به کمک دريچه اتوماتيک

2-برداشتن کپ ياتاقان ها به ترتيب از روي بچه پالت

3-برداشتن ياتاقان ها يک به يک از روي PCD و جا زدن روي کپه شاتون

4-گذاشتن کپه ياتاقان ها بر روي شاتون

5-در تمامي اين مراحل از شابلون همراستا کننده استفاده مي شود.

 

ايستگاه 1150

مراحل :

1-موقعيت دهي پيستون هاي 2 و3 توسط جک در کانواير

2-بستن يک به يک مهره هاي کپه شاتون ها به صورت دستي توسط اپراتور

3-بايد دقت شود که جک ها نسبت به تيپ عوض شوند.

لینک به دیدگاه

f2qkp.jpg

 

ايستگاه 1160

عمليات : برداشتن ياتاقان ها به تفكيك رنگ از روي پوكا يوكه(PCD)و قرار دادن ياتاقان انتخاب شده در قيد(fixture) پرس وقرار دادن محفظه ياتاقان ميل لنگ بر روي قيد و پرس كردن ياتاقان ها درون جاي آن ها در محفظه ياتاقان و در آخر قرار دادن محفظه ياتاقان ميل لنگ بر روي بچه پالت .

توضيحات : در اين ايستگاه كلاس ياتاقان ها با توجه به كلاس و كد ميل لنگ و بلوكه انتخاب مي شوند و اپراتور با توجه به كلاس مورد نظر ياتاقان ها را در قيد قرار مي دهد در صورت اشتباه قرار گرفتن كلاس ياتاقان ها در ايستگاه 1080 به مشكل بر مي خوريم.

با توجه به علل تفاوت ياتاقان ها در بالا به دليل تلورانس هاي ساختي آن ها رنگ نشانگر ها بر روي پوكا يوكه و همچنين علائم ظاهر شده بر روي نمايشگر حسي (touch panel) به اپراتور در انتخاب صحيح ياتاقان كمك مي كند.

لینک به دیدگاه

ايستگاه 1170

عمليات : سفت كردن مهره هاي كپ شاتون به صورت اتوماتيک و موقعيت دهي به پيستون هاي 2و3

گشتاور لازم براي بستن : 27 تا 33 نيوتن*متر + º47/43 شعاع :65/44 نيوتن*متر

T = 27 to 33 NM +43.47º R: 44.65 NM))

 

ايستگاه 1170 back up (پشتيبان)

سفت کردن مهره هاي کپ ياتاقان هاي شاتون دو به دو

لینک به دیدگاه

et9qxf.jpg

 

ايستگاه 1180

عمليات : نصب چرخ زنجير و خار وزنجير پمپ روغن

1-پايين آوردن اهرم نگهداري ميل لنگ

2-چرخاندن ميل لنگ تا برخورد پين روي آن با قيد (fixture ) . علت آن است كه اين نقطه مبدا اندازه گيري گشتاور اعمالي جهت آزمون در مرحله بعد است كه در ايستگاه بعدي انجام مي شود

3-برداشتن يك عدد خار از روي پوكا يوكه (PCD) و قرار دادن آن به صورت مايل در شيار تعبيه شده روي ميل لنگ

4-قرار دادن چرخ دنده در زنجير

5-نصب زنجير روي ميل لنگ

6-برداشتن 2 عدد پين موقعيت دهنده محفظه ي ياتاقان و قرار دادن آن در بلوكه و بالا بردن اهرم

لینک به دیدگاه

140gajt.jpg

 

ايستگاه 1190

عمليات : سيليكون زني بلوك سيلندر (محل نصب محفظه ي ياتاقان ميل لنگ)

كنترل :

1-كنترل درست بودن مسير سيليكون

2-كنترل تميز بودن سطح بلوكه سيلندر

توجه : 30 دقيقه قبل از پايان كار خط مونتاژ اين ايستگاه بايد متوقف شود

 

ايستگاه 1190 back up (پشتيبان)

سيليکون زني دستي بلوکه سيلندر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...