رفتن به مطلب

Daft Punk : گروه موسیقی با لباس آدم‌آهنی


Shiva-M

ارسال های توصیه شده

14-3-21-1255441.jpg

 

 

 

گروه موسیقی «دفت پانک» سال گذشته با بردن چهار جایزه گرمی سالی بسیار موفق را پشت سر گذاشت.

 

حسین عیدی‌زاده: «دفت پانک» گروه موسیقی الکترونیک فرانسوی است که دو نوازنده اصلی به نام‌های گی-مانوئل دوموم-کریستو و توما بوگالته دارد. اعضای این گروه از اواخر دهه 1980 با هم آشنا شدند و در اواخر دهه 1990 در فرانسه به شهرت رسید و از آن زمان این موفقیت‌ها ادامه داشته است. این گروه الما‌ن‌هایی از جنبش هاوس و سینث‌پاپ در موسیقی را با هم ترکیب کرده‌اند و به گفته خودشان تحت تاثیر دو گروه موسیقی «بیچ بویز» و «رولینگ استونز» هستند.

بوگالته و دوموم-کریستو در ابتدا عضو گروه موسیقی کوتاه‌عمر «دارلین» بودند و پس از فروپاشی این گروه، این دو نفر شروع به تجربه کردن در عرصه موسیقی کردند. این دو نفر با انتشار آلبوم بسیار تحسین شده «مشق شب» (Homework) در سال 1997 به شهرت رسیدند.

انتشار آلبوم دوم این گروه به نام «اکتشاف» (Discovery) به موفقیتی بسیار بیشتر رسیدند. این

آلبوم چند قطعه بسیار محبوب مثل «یک بار دیگر»، «عشق دیجیتالی» و «محکم‌تر، بهتر، سریع‌تر، قوی‌تر» داشت. آلبوم سال 2005 این گروه به نام «Human After All» با نظرات صدونقیض روبرو شد، هرچند دو قطعه «راک آدم‌آهنی» و «تکنولاجیک» در بریتانیا محبوب بودند.

گروه دفت‌پانک در طی سال‌های 2006 و 2007 تور موسیقی برگزار کرد و آلبوم «زنده 2007» را از این اجراها منتشر کرد که برنده جایزه گرمی بهترین آلبوم الکترونیک/دنس شد. این گروه سال 2010 موسیقی فیلم «ترون: میراث» را ساختند که با استقبال روبرو شد.

این گروه خاص در سال 2013 با کلمبیا، زیرمجموعه کمپانی سونی قرارداد بست و آلبوم «خاطرات با دسترسی آنی» (Random Access Memories) را منتشر کردند که به شدت موفق بود. «خوش‌شانس شو» (Get Lucky) یکی از قطعه‌های مهم این آلبوم بود که در سراسر جهان به شهرت رسید و در جدول برترین آهنگ‌های 10 کشور موفق شد در صدر بایستد.

این آلبوم بسیار موفق برنده چهار جایزه گرمی از جمله بهترین آلبوم سال، بهترین آلبوم دنس/الکترونیک سال، بهترین اجرای گروهی پاپ سال و بهترین رکورد سال شد.

شهرت اصلی گروه «دفت پانک» به دلیل استفاده از المان‌های بصری و داستانی هماهنگ با موضوع آلبوم خود هستند. درواقع در نماهنگ‌های این گروه بیشتر از آنکه بر اجرای موسیقی تاکید شود، سعی شده داستانی مربوط به ترانه تصویر شود.

دیگر دلیل معروف شدن این گروه استفاده از گریم و پوششی شبیه به پوشش آدم‌آهنی‌ها در هنگام اجرا و موقع حضور در اماکن عمومی هستند؛ آنها همیشه کلاهی شبیه کله آدم‌آهنگی به سر دارند و از سال 2001 تا کنون بدون این پوشش جایی حاضر نشده‌اند و خیلی کم مصاحبه می‌کنند یا در برنامه تلویزیونی حضور پیدا می‌کنند.

این دو دلیل استفاده از پوششی که چهره آنها را پنهان می‌کند «خجالتی بودن» عنوان کرده‌اند اما بسیاری از منتقدان می‌گویند آنها می خواهد با پوشش خاص خود ماشینی‌شدن انسان امروزی را نشان دهند. بوگالته هم در مصاحبه‌ای قدیمی گفته ترجیح می‌دهد مصاحبه نکند و روی جلد مجلات نرود چون «وظیه مهمی» دارند.

«خاطرات با دسترسی آنی» تا امروز موفق‌ترین آلبوم گروه «دفت پانک» بوده. قطعه بسیار محبوب این آلبوم «خوش‌شانس شو» است که خواننده آن فارل ویلیامز است و چهره‌های معروفی مثل هیو لری، جف بریجز، جیمی فالون، برایان کرنستن و مت دیمن از علاقه خود به آن گفته‌اند.

این آلبوم ادای دین گروه «دفت پانک» به موسیقی اواخر دهه 1970 و اوایل 1980 در آمریکا و به‌ویژه موسیقی لس‌ آنجلس در این سال‌هاست. در این آلبوم این گروه بیش از پیش از سازهای غیرالکترونیکی استفاده کردند و همین وجه تمایز آلبوم «خاطرات به دسترسی آنی» با دیگر آلبوم‌های گروه است.

«خاطرات با دسترسی آنی» که به گفته دوموم-کریستو و بوگالته درباره رابطه بین مغز انسان و حافظه کامپیوتری و توانایی آنها در نگهداری از اطلاعات مختلف است، آلبومی بسیار پرفروش بوده. از این آلبوم در فرانسه 550 هزار نسخه، در آلمان 200 هزار نسخه، در بریتانیا 300 هزار نسخه و در آمریکا بیش از یک میلیون نسخه به فروش رفته است.

گروه دونفره و خجالتی «دفت پانک» این روزها مثل همیشه دور از هیجان‌های رسانه‌ای مشغول فعالیت هستند و پس از انتشار آهنگ «کامپیوتری‌شده» روی اینترنت (با خوانندگی جی-زی) به فکر آلبوم جدید خود هستند.

منبع: خبر آنلاین

لینک به دیدگاه

خودم اخیرا با این گروه آشنا شدم

کاراشون بسیار شنیدنیه، پیشنهاد می کنم حتما گوش کنید.:w16:

 

تو این وانفسای موزیکای تجاری و مسخره ای که دنیا رو ورداشته، از معدود گروه هایی هستن که آهنگای دلچسب و قوی ای ارائه دادن امسال

جدیدترین آلبومشون به نام Random Access Memories بسیار شنیدنیه :a030:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...