رفتن به مطلب

بهترين روش نگهداري ميوه و سبزي


ارسال های توصیه شده

يکي از مشکلاتي که معمولا مردم در شب عيد با آن مواجه اند خريد زياد ميوه و تغيير رنگ پيدا کردن برخي ميوه‌ها مثل موز با گذر زمان، پلاسيده شدن يا ليز شدن پوست آنها يا رسيدن بيش از حد و کپک زدن‌شان به ويژه در مرکبات است. براي پيشگيري از اين موضوع چند راهکار ساده به شما پيشنهاد مي‌کنيم اما قبل از آن از شما مي‌خواهيم تا حد ممکن ميوه را به مقدار کم و تازه‌تر خريداري کنيد.

 

 

ايده‌آل‌ترين مکان براي نگهداري ميوه‌هاشايد به نظر شما ايده‌آل‌ترين مکان براي نگهداري ميوه‌ها يخچال باشد، درحالي که هميشه اين‌طور نيست. يک مکان مناسب براي نگهداري و ذخيره ميوه مکاني خشک، خنک و به دور از نور آفتاب است.اين فضا مي‌تواند کشوي مخصوص ميوه در يخچال يا يک سبد در زير زمين شما باشد. توجه به اين نکته ضروري است که برخي ميوه‌ها نسبت به سرما حساس‌اند و در اين دما خراب مي‌شوند. از جمله‌ ميوه‌هاي حساس به سرما مي‌توان به ميوه‌هاي مناطق گرمسيري مثل موز، آناناس، انبه، خربزه و برخي مرکبات اشاره کرد. بهترين مکان براي نگهداري اين نوع از ميوه‌ها فضايي در آشپزخانه، اتاق نشيمن يا ظرفي روي ميز ناهارخوري است. برعکس ميوه‌هايي مثل توت‌فرنگي، انگور و هلو را بايد در فضاي خنک يخچال نگه داشت. به اين جدول نگاهي بيندازيد.ميوه‌هاي مقاوم براي عيد بخريدبرخي ميوه‌ها خيلي سريع خراب و فاسد مي‌شوند. به همين دليل يا بايد آنها را طي 3 تا 4 روز مصرف کرد يا فورا آنها را به شکل مربا درآورد يا فريز کرد. از جمله اين ميوه‌ها مي‌توان به هلو، توت‌فرنگي و انگور اشاره کرد. اگر قصد داريد براي شب سال نو و چند روز ديد و بازديد عيد ميوه تهيه کنيد، توصيه مي‌شود ميوه‌هاي بادوامي مثل سيب، گلابي، خيار يا مرکبات بخريد يا اگر قصد مصرف ديگر انواع ميوه را داريد آن را به مقدار زياد خريداري نکرده و به اندازه مصرف 2 تا 3 روز از آن تهيه کنيد.ميوه‌ها را جدا از هم بگذاريديکي از مسايلي که معمولا سبب رسيدن سريع‌تر ميوه‌ها و فساد زودتر آنها مي‌شود نگهداري انواع ميوه در کنار هم است. جالب است بدانيد برخي ميوه‌ها گازي به نام اتيلون آزاد مي‌کنند که مي‌تواند سبب رسيدن سريع ميوه‌هاي ديگر و در نتيجه کاهش زمان نگهداري و مصرف آنها شود. مثلا اگر کيوي را در کنار سيب بگذاريد، به سرعت نرم مي‌شود. توصيه ما اين است که ميوه‌هايي مثل موز، هلو، گلابي، سيب، آلو، گوجه، شليل و زردآلو را کنار کيوي، طالبي و خربزه قرار ندهيد. ايده‌آل‌ترين مکان براي نگهداري کيوي کنار سيب‌زميني مي‌تواند باشد.تماس ميوه‌ها با هم مشکل‌آفرين استدر صورتي که شما به اندازه کافي فضا در اختيار داريد توصيه مي‌کنيم ابتدا پس از خريد، ميوه‌ها را برحسب درجه رسيدگي و سفتي يا نرمي آنها دست‌چين کنيد و بعد در ظرفي آنها را به کمک برگه‌هاي کاغذ جدا از هم بچينيد. اين ترفند به آن علت است که اگر يک ميوه دچار کپک يا پوسيدگي شود مي‌تواند به راحتي فساد را به ساير ميوه‌هاي همسايه خود انتقال دهد. حين دست‌چين کردن هم مواظب باشيد ميوه‌ها را با نوک انگشتان فشار ندهيد تا آسيب نبينند. حتما ميوه را با کف دست گرفته و به آرامي از طرف ديگر انتقال دهيد. هر ميوه که لک مشکوکي دارد را نيز در دسترس بگذاريد تا سريع‌تر مصرف شود.محيط خشک، خنک و با تهويه الزامي استحتي ميوه‌هايي مثل کيوي که نياز به دماي خيلي خنک يخچال ندارند را بايد در محيط‌هاي خشک، بدون رطوبت، دور از نور آفتاب و محيطي که هوا در آن جريان دارد نگهداري کرد تا گاز

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بتواند جابه‌جا شده و تجمع آن در يک فضا سبب فساد ميوه نشود.

 

 

مجله سلامت

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...