رفتن به مطلب

طعم دهنده ها و تشدید کننده ها


ارسال های توصیه شده

مواد طعم دهنده : موادي هستند كه باعث ايجاد طعم و بوي مطبوع در مواد غذائي مي‏شوند .

 

تشديد كننده‏هاي طعم : موادي هستند كه باعث افزايش طعم و بو غذا مي‏گردند اين مواد خود هيچگونه طعم و بوئي ايجاد نمي‏نمايند .

 

حد قابل قبول دريافت روزانه : مقدار مواد افزودني كه مصرف كننده مي‏تواند بدون هيچگونه خطري براي سلامتي , در تمام مدت عمر , روزانه دريافت نمايد و مقدار آن بر حسب ميلي گرم براي هر كيلوگرم بدن تعيين مي‏گردد .

 

نام محدود : نشان دهنده آن است كه براي ماده افزودني حد قابل قبول دريافت روزانه مشخص يا محدود نگرديده است .

 

هر يك از مواد طعم دهنده و تشديد كننده طعم بايد از نظر درجه خلوص و ساير ويژگيهاي از نوع مخصوص 5مورد مصرف در صنايع غذائي بوده و با ويژگيهاي استانداردهاي ملي و يا بين‏المللي مطابقت داشته باشند .

 

كليه موادي كه در تهيه مواد طعم دهنده بكار برده و يا به آن افزوده مي‏گردند مانند آنتي اكسيدانها , حلال ها , حمل كننده‏ ها و غير و بايد از نوع مجاز خوراكي باشند .

 

 

 

طعم دهنده بايد فقط جهت ايجاد طعم و بوي خاصي در مواد غذائي مورد استفاده قرار گيرد و استفاده از آنها براي پوشانيدن فساد , طعم و بوي نامطلوب مواد غذائي مجاز نمي‏باشد .

 

مصرف مواد طعم دهنده و تشديد كننده با توجه به استانداردهاي مربوطه و نيز رعايت ميزان مصرف و دريافت روزانه طبق جداول در مورد غذائي مجاز مي‏باشد .

 

در صورت استفاده از طعم دهنده در مواد غذائي , نام و نوع آن بايد بر روي برچسب محصول قيد گردد .

 

 

منبع:isiri.com

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

طعم دهنده‌های مصنوعی چگونه کار می‌کنند؟

 

بسیاری از غذاهای فراوری شده‌ای که شما امروزه خریداری می‌کنید دارای برچسبی با عنوان "طعم دهنده مصنوعی" هستند که یکی از ترکیبات کلیدی این محصولات هستند. طعم دهنده‌های مصنوعی مخلوط‌های ساده‌ی شیمیایی هستند که بصورت مصنوعی یک طعم طبیعی را با چند روش اصطلاحا تقلید می‌کنند.

 

Bt-Ch-228-2.jpg

هر چیزی که ما بو می‌کنیم باید دارای گونه‌ای ماده‌ی شیمایی فرار (ماده شیمیایی که تبخیر می‌شود و به داخل بینی شخص وارد می‌شود) باشد. ماده‌ی شیمیایی تبخیر شده در تماس با سلول‌های حساس درون بینی قرار می‌گیرد و آن‌ها را فعال می‌کند. در زمینه‌ی چشایی، ماده‌ی شیمیایی باید جوانه‌های (Buds) چشایی روی زبان را فعال کند. چشایی یک حس تقریبا خام است – تنها چهار طعم است که زبان شما می‌تواند حس کند (شیرین، شور، ترش، تلخ) – در حالی که بینی می‌تواند هزاران نوع مختلف از بوها را حس کند. بنابراین بیشتر طعم دهنده‌های مصنوعی دارای هر دو ترکیبات چشایی و بویایی هستند.

Bt-Ch-228-3.jpg

 

هر طعم طبیعی بصورت معمول بسیار پیچیده است، همراه با دوجین یا صدها ماده‌ی شیمیایی که در حال واکنش هستند تا طعم یا بو را ایجاد کنند. ولی از طرفی هم دریافته‌ایم که بسیاری از طعم‌ها – مخصوصا طعم میوه‌ها – تنها یک یا چند ترکیب شیمایی غالب دارند که قسمت پیام طعم یا بو را حمل می‌کنند. بسیاری از این مواد شیمیایی استر نامیده می‌شوند. برای مثال، استری به نما اکتیل استات (Octyl Acetate: CH3COOC8H17) یک ترکیب بنیادی در طعم پرتقال است. استری به نما ایزوامیل استات (isoamyl acetate: CH3COOC5H11) یک ترکیب بنیادی در طعم موز است. اگر این استرها را به یک محصول اضافه کنید، محصول تا حدودی طعم پرتقال یا موز می‌دهد. برای درست کردن طعم‌های واقعی‌تر باید مواد شیمیایی دیگر را با درصد درست اضافه کنید تا به یک طعم هر چه نزدیک‌تر به واقعیت برسید. می‌توان این کار را با آزمون و خطا یا با آنالیز شیمیایی چیزهای واقعی انجام داد.

 

[TABLE=align: center]

[TR]

[TD] Bt-Ch-228-1.gif[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

صدها ماده شیمیایی وجود دارد که بعنوان عوامل طعم دهنده شناخته می‌شوند. جالب است که این ترکیبات معمولا با هم ترکیب می‌شوند تا طعم‌های شناخته شده را بسازند. مردم طعم مصنوعی انگور، آلبالو، پرتقال، موز، سیب و ... را می‌سازند، ولی بسیار نادر است که بعضی چیزها را ترکیب کنیم و طعمی بسازیم که کسی تا حالا نچشیده است. ولی این امر می‌تواند و به صورت ویژه اتفاق افتاده است – بعنوان مثال می‌توان آدامس میوه‌ای را در نظر گرفت!

 

[TABLE=align: center]

[TR]

[TD] Bt-Ch-228-4.jpg[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

منبع: سایت رشد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...