رفتن به مطلب

لیستریوزیس(Listeriosis)


ارسال های توصیه شده

لیستریوزیس به عنوان یک بیماری ناشی از غذا(Foodborne) مطرح است. عامل بیماری در جنس لیستریا قرار می گیرد که باکتری های میکروآئروفیلیک، باسیل کوتاه، گرم مثبت، بدون اسپور، متحرک، کاتالاز مثبت و دارای 6 گونه می باشند. اصلی ترین گونه آن که باعث ایجاد لیستریوز در انسان و حیوان می شود لیستریا مونوسیتوژنز می باشد. لیستریا مونوسیتوژنز توانائی ایجاد بیماری های شدید و مهاجم در انسان و بیش از 40 گونه از حیوانات را دارد.

 

در هر سال تقریبا 2500 نفر در اثر ابتلا به عفونت لیستریا مونوسیتوژنز به شدت بیمار می شوند و حدود 500 نفر از این تعداد از شدت بیماری جان می بازند. لیستریوزیس تنها مسئول 02/0 درصد بیماری های غذازاد(ناشی از غذا) است اما 6/27 درصد موارد مرگ ومیر در اثر این بیماری فودبرن اتفاق می افتد.

 

لیستریا مونوسیتوژنزبه علت ایجاد بیماری شدید و عوارضی همچون مننژیت، سپتی سمی و سقط جنین، میزان وقوع مرگ ومیر بالا، دوره کمون طولانی (3 روز تا 3ماه) و تمایل به ایجاد بیماری در افرادی که دارای زمینه اختلال در ایمنی سلولی با واسطه سلول های T می باشند، نگرانی سلامتی مهمی به شمار می آید.

 

لیستریا مونوسیتوژنز با بسیاری از باکتری های پاتوژن فودبرن از نظر گستردگی و انتشار وسیع، مقاومت به شرایط محیطی نامناسب(pH پایین و نمک بالا) تفاوت دارد. این باکتری سرمادوست است و در حرارت پائين به خوبي می تواند رشد و مقاومت نمايد.

 

3 فرم از بیماری لیستریوزیس وجود دارد:

 

1)فرم گاسترواینتستینال

 

علائم این فرم شامل تب، سردرد، بی حالی، استفراغ، درد شکم و اسهال غیر خونی می باشند.

 

2) لیستریوزیس سیستمیک

 

افراد دارای ضعف سیستم ایمنی (خردسالان، سالخوردگان، خانم های باردار، بیماران مبتلا به ایدز و سرطان، افرادی که پیوند اعضا دریافت کرده اند، بیماران دیابتی و افراد الکلی، بیماران دارای امراض قلبی وعروقی) در معرض خطر بیشتری قرار دارند. علائم ایجاد شده در این افراد شامل تب، سردرد، بی حالی، سپتی سمی، مننژیت، آنسفالیت ساقه مغز، آتاکسی، باکتریمی و آبسه های کبدی می باشند.

 

3)سقط جنین و لیستریوزیس نوزادان

 

علائم فرم سقط عبارتند از زایمان زودرس، سقط، مرده زائی، و عفونت در نوزادان به صورت دیسترس تنفسی، پنومونی، تنفس کوتاه و بریده بریده، کنژوکتویت، راش، استفراغ، درد شکمی، و افزایش یا کاهش درجه حرارت بدن دیده می شود.

 

مادرمی تواند علامتی نداشته باشد یا علائم مشابه آنفولانزا داشته باشد که شامل سردرد شدید، کاهش حرکت نوزاد و زایمان زودرس می باشند.

 

بر اساس تقسیم بندی انجام شده توسط US-FDA و USDA در سال 2004 که به منظور طراحی سیستم هشدار جهت آموزش مصرف کنندگان در مورد میزان خطر توأم با مصرف غذاهای حاضری انجام شد، گروه های غذایی زیر تعریف گردید:

 

گروه غذاهای دارای خطر بسیار بالا:

 

Deli meat و فرانکفورترهای حرارت ندیده

 

گروه غذاهای دارای خطر بالا:

 

محصولات لبنی با چربی بالا، پنیر نرم نرسیده، شیر غیر پاستوریزه، pate and meat spreads و غذاهای دریائی دودی

 

گروه غذاهای دارای خطر متوسط:

 

شیر پاستوریزه، پنیر نرم تازه، پنیر نیمه نرم، پنیر نرم رسیده، غذاهای حاضری پخته، خرچنگ، سالاد حاضری، سوسیس خشک یا نیمه خشک تخمیر شده، فرانکفورترهایی که دوباره حرارت داده شده اند، میوه ها و سبزی ها

 

گروه غذاهای دارای خطر بسیار کم:

 

محصولات شیری تخمیری، پنیر سخت، بستنی و لبنیات یخ زده، پنیر فراوری شده

 

افراد گروه در معرض خطر بالا مثل زنان باردار یا افراد دارای نقص ایمنی باید از مصرف غذاهای متعلق به دسته بسیار پر خطر تا خطر متوسط خودداری نمایند.

 

پاستوریزاسیون یا اعمال پروسه حرارتی قبل از مصرف غذا می تواند خطر ابتلا را کاهش دهد. حرارت دادن غذا در 71 درجه سانتی گراد به مدت یک دقیقه باکتری را ازبین می برد. شستشوی بهداشتی سبزیجات خام و پخت کامل غذاهای خام، حرارت دادن کافی مانده غذا و غذاهای آماده مثل هات داگ قبل از مصرف، از اقدامات لازم جهت پیشگیری از ابتلا به عفونت لیستریائی به شمار می روند.

 

 

 

1.عذرا، فرهنگ فر، 1389، اثرات مهارکننده باکتریایی ترکیبی اسانس میخک و عصاره دانه انگور در گوشت چرخ کرده گاومیش در شرایط یخچال، پایان نامه دکتری عمومی دانشگاه ارومیه، شماره 1097 صفحات31-47

2.Lund,Microbiological Safety and Quality of food,2002, Aspen.

3. Adams. M. R., Moss. M. O., Food Microbiology, 2nd edition, UK, RS.C.

4. Bhunia. A. K., Foodborne Microbial Pathogens: mechanisms and pathogenesis, 1st edition, 2008, USA, Springer.

Cliver. D. O., Riemann. H. P., Foodborne Diseases,2nd edition, 2002, USA, Academc Press.

5.Doyle. M. D., Beuchat. L. R., Montville. T. J., Food Microbiology: Fundamentals and Frontiers, 2nd edition, USA, ASM Press.

Hui. Y. H., Pierson. M. D., Gorham. J. R., Foodborne Disease Handbook, 2nd edition, 2001, USA, Marcel Deker Inc.

6. Jay. J. M., Modern Food Microbiology, 6th edition, 2000, USA, Aspen pub.

Montville. T. J., Mattews. K.R., Food Microbiology: An Introduction, 2nd edition, 2008, USA, ASM press.

 

ž

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

ž

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
SpecificInformation/MilkSafety/ConsumerInformationAboutMilkSafety/ucm165468.htm

 

ž

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...