رفتن به مطلب

مقالات دهمین كنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران


ارسال های توصیه شده

ارائه روشی پیشنهادي براي بهینه سازي سطح دسترسی در شبکه حمل ونقل ریلی

مریم ستایش، محسن مومنی

 

در این مقاله براي اولین بار از روشی پیشنهادي، براي بهینه سازي همبندي شبکه ي راه آهن استفاده شده است. هم بندي در شبکه به

مفهوم برقراري ارتباط میان نقاط شبکه است و از آنجاکه عدم خدمت دهی مناسب در ایستگاه ها و قطع ارتباط در یک شبکه حمل ونقل، کاهش سطح رضایت مشتري، افزایش هزینه، از دست دادن زمان وکاهش اعتبار را در پی دارد، بنابراین هم بندي شبکه ي راه آهن به عنوان یکی از موضوعات مهم در تعیین سطح دسترسی شبکه ریلی مطرح است. هدف از روش پیشنهادي کمینه کردن هزینه ها، دسترسی همیشگی از ایستگاه مرکزي به سایر ایستگاه ها، تعیین اهمیت خطوط ریلی و افزایش قابلیت اطمینان شبکه ریلی است. این روش با استفاده از زبان برنامه نویسی ++C پیاده سازي شده و به منظور بررسی عملکرد و ارزیابی دقت الگوریتم پیشنهادي، از شبکه ای فرضی، با در نظر گرفتن 24 شهر که از اهمیت بیشتري در راهآهن ایران برخوردار هستند، استفاده شده است. مسیر پیشنهادي براي مبدا تهران به سایر مقاصد بدست آمده و در این مسیر، دسترسی به مقاصد با کمترین هزینه امکان پذیر بوده و در صورت ایجاد مشکل در یکی از ایستگاه ها از خطوط پشتیبان استفاده می گردد.

 

کلیدواژه: هم بندي شبکه ریلی، سطح دسترسی، کمترین هزینه

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 104
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

مدیریت ریسک وکنترل ایمنی در تونل ها با تمرکز بر وضع موجود ایمنی در تونل هاي راه آهن ایران

اسد الله نوروزي، آزاده قنبرپور، شاهین شعبانی

 

توجه روزافزون به مباحث ایمنی ، از طریق برقراري ضوابط ملی ، منطقه اي ، بین المللی و همچنین افزایش سطح آگاهی ، انتظارات و الزامات طرف هاي ذینفع نسبت به کنترل ریسک هاي ایمنی باعث ایجاد انگیزه در بررسی ایمنی تونل هاي راه آهن کشور گردیده است. بررسی ها نشان میدهد که رخداد سوانح در تونل ها کمتر از مسیرهاي باز است، ولی در صورت رخداد سانحه در تونل، عواقب آن بسیار وخیم تر از سوانح دیگر خواهد بود. بسیاري از سوانح گزارش شده در تونل هاي سیستم هاي حمل و نقلی در سراسر جهان، با مرگ و میر فراوان همراه بوده و خسارات زیادي در اثر آن به زیر ساختارهاي موجود وارد آمده است. در این مقاله با استفاده از نتایج حاصله در پروژه تحقیقاتی تهیه دستورالعمل ایمن سازي راه آهن کشور که در پژوهشکده حمل و نقل وزارت راه و ترابري توسط نویسندگان و تیم همکار به انجام رسید، به مسئله ایمنی در تونل هاي راه آهن کشور پرداخته می شود. در این راستا تونل ها به عنوان بخشی از شبکه راه آهن و در شرایط بهره برداري موجود از دیدگاه ایمنی بررسی شده و نواقص و کمبودهایی که منجر به شرایط نا امن تعیین و سپس بر اساس نتایج بازدید هاي میدانی انجام شده از برخی تونل هاي راه آهن کشور مان به ارائه راهکارهایی به منظور افزایش سطح ایمنی در تونلهاي موجود و بالاخص تونل هاي جدید الاحداث پرداخته می شود.

 

کلمات کلیدي: سانحه،ایمنی ، تونل راه آهن، حریق،خروج از خط

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی غلظت ذرات معلق ناشی از ترافیک در بزرگراه هاي شهري تهران

نبی الله منصوري، جواد اسماعیل زاده

 

به منظور بررسی هواي محیط اطراف و آگاهی از میزان و غلظت آلاینده ها که اثرات سوء و مخربی بر سلامت انسان و محیط زیست دارند، اندازه گیري و پایش هوا امري غیر قابل اجتناب است. لذا پایش هواي محیط به عنوان یک ابزار مدیریتی جهت کنترل و کاهش آلودگی هوا بسیار مهم و ضروري می باشد و مدیریت صحیح آلودگی، زمانی میسر خواهد بود که همواره منابع اطلاعاتی صحیحی از وضعیت کیفی هوا در دست باشد.در این تحقیق به منظور بررسی نقش عوامل مختلف از جمله ترافیک شهري بر انباشتگی ذرات معلق هوا، غلظت ذرات در بزرگراه نواب و خیابان آزادي در مقاطع و شرایط متفاوت اندازه گیري شد. در هر دو بزرگراه 5 ایستگاه جهت اندازه گیري تعیین گردید و در چهار فصل تابستان، پاییز، زمستان و بهار سال 89-1388 در دو ارتفاع تنفسی (1.8 متری) و 5 متري از سطح زمین اندازه گیري ذرات معلق در 3 سایز PM10 , PM2.5 , PM1 به عنوان آلاینده اصلی انجام گرفت. همچنین به منظور مطالعه تغییرات غلظت ذرات معلق با پارامترهاي سرعت باد و تعداد خودروهاي عبوري ماشین این دو بزرگراه، میزان پارامترهاي مذکور نیز بطور همزمان اندازه گیري شد. نتایج اندازه گیري نشان داد هرچه تعداد خودروهاي عبوري از خیابان، بیشتر باشد، غلظت ذرات معلق، خصوصا PM1 بیشتر می شود. همچنین افزایش سرعت باد نیز در بزرگراه هاي مورد مطالعه موجب افزایش غلظت هر 3 سایز ذرات مورد مطالعه گردید. ضمنا میانگین کلی غلظت ذرات معلق PM10 , PM2.5 , PM1 در بزرگراه نواب بالاتر از خیابان آزادي بوده است که علت آن بیشتر به ساختار جنوبی-شمالی این بزرگراه نسبتداده می شود که باعث جلوگیري از اثر پاك کنندگی بادهاي غالب غربی شهر تهران می شود.

 

واژه هاي کلیدي : آلودگی هوا، ذرات معلق، استاندارد محیط زیست، اندازه گیري و پایش هوا

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

مدل رگرسیونی میزان خستگی و خواب آلودگی رانندگان وسایل نقلیه سنگین بر حسب عوامل انسانی، محیطی، بار و وسیله نقلیه

مسعود قاسمی نوقابی، مرتضی جلیلی، محمد احمدي، حمیدرضا عطاران کاخکی

 

در این تحقیق عوامل اثرگذار بر خستگی و خواب آلودگی رانندگان وسایل نقلیه سنگین بررسی و اولویتبندي شده است. نوع مطالعه توصیفی-تحلیلی بوده و براي جمعآوري اطلاعات از پرسشنامه و مصاحبه استفاده شده است. در پرسشنامه از رانندگان درباره سه گروه از دلایل عمده موثر در تصادفات ناشی از خستگی و خواب آلودگی شامل عوامل انسانی، محیطی و بار و وسیله نقلیه سوال شد و تأثیر این عوامل بر میزان خستگی و خواب آلودگی رانندگان مورد بررسی قرار گرفت. همچنین مدل رگرسیونی این داده ها براي متغیر وابسته میزان خستگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مهمترین عوامل شناسایی و به ترتیب اولویت مشخص گردید. نتایج نشان داد مهمترین عامل در میزان خستگی و خواب آلودگی رانندگان عوامل انسانی و بعد از آن عوامل محیطی و وسیله نقلیه و بار می باشد.

 

کلیدواژه: تصادف، خستگی، خواب آلودگی، مدل رگرسیونی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

شناسایی و تحلیل عوامل تنش زاي ترافیک شهري در حوادث رانندگی

مرضیه مظفري، مهدي مصطفیان

 

حوادث رانندگی به عنوان یکی از مخاطرات شهري در تامین رضایت عمومی شهروندان از جایگاه ویژه اي برخوردار می باشد. در این تحقیق بر عامل انسانی بروز این حوادث تمرکز بیشتري صورت گرفته و با رویکرد بررسی تنش وارده بر فرد در زمان رانندگی سعی شده است که عوامل تنش زاي فردي و محیطی ترافیک شهري شناسایی و اثر گذاري نسبی آنها به تفکیک نمونه هاي مورد بررسی، مورد سنجش قرار گیرد. با توجه به نتایج به دستامده در این تحقیق آگاهی راننده از وجود نقص فنی در خودرو به عنوان مهمترین عامل تنش زا شناخته شده و عامل تاثیر رفتار سایر رانندگان نیز از جمله عوامل قابل ملاحظه می باشد.

 

کلید واژه : عامل تنش زا، ترافیک شهري، تصادفات

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی میزان اثربخشی طرح هاي آموزشی در ارتقاي فرهنگ ترافیک و کاهش تصادفات دانش آموزان مدارس حاشیه راه ها

عادل منصورکیایی، حسن عبدوس، عباس محمودآبادي

 

تصادفات مربوط به عابرین پیاده دانش آموز به دلیل عدم آگاهی و آشنایی نسبت به خطرات ترافیکی در اطراف مدرسه و همچنین مسیرهاي مدرسه تا منزل باعث شده است تا این گروه از کاربران راه ها خصوصاً دانش آموزانی که در مدارس حاشیه جاده هاي اصلی مشغول به تحصیل هستند، بیشتر از دیگر کاربران جادهاي در معرض خطر قرار گرفته و در زمره گروه هاي آسیب پذیر در حوادث جادهاي به شمار روند. بر این اساس طرح آموزش ایمنی عبور و مرور و ایمن سازي مدارس حاشیه راه ها در یک دوره 9 ساله و با استفاده از روش ها و شیوه هاي علمی و عملی مصاحبه، پرسشنامه و شاخصهاي کمی و کیفی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصله نشان داد در سال هاي اجراي طرح که حدود 1.5 میلیون دانش آموز و 8 میلیون نفر ساعت فعالیت آموزشی انجام شده است، میانگین نمرات دانش آموزان در آزمون اولیه از نمره 3 به 14 و میانگین نمرات آنها در آزمون نهایی از نمره 14 به 17.5 در سال 1384 تا 1388 ارتقا یافته است. همچنین در سالهاي یاد شده تعداد تلفات دانش آموزان در محدوده مدارس از 1987 نفر به 598 نفر رسیده که معادل 70 درصد کاهش داشته و در محدوده خارج از مدارس از 2734 نفر به 1257 نفر(معادل 54 درصد) کاهش یافته است.

 

کلید واژه: اثربخشی، آموزش و فرهنگ ترافیک، ارتقاي ایمنی عبور و مرور، دانش آموزان مدارس حاشیه راه ها

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

ضرورت یکپارچه سازي مدیریت معابر شهري جهت بهینه نمودن ارائه خدمات با ذکر نمونه درشهرداري منطقه 8 تهران بعنوان منطقه کارگاهی پایلوت

محمد خردمند، رحیم سوزنی

 

یکپارچه سازي رویه ایست جامع که بخشهاي غیر متصل در یک محیط را به مجموعه اي یکپارچه و استاندارد تبدیل می کند و منجر به مدیریت آسان تر ، سرویس دهی مطلوبتر و کاهش هزینه ها میگردد. با توجه به تعدد عوامل اجرایی در امر مناسب سازي معابر شهري به منظور حمل و نقل و رفت و آمد شهروندان و اینکه تمامی این عوامل و بالاتر از آن کلیه ارگان هاي شهرداري در جهت تسهیل امور شهروندان گام بر می دارند که همگی از راههاي مختلف به یک هدف مشترك می رسند و آن نیز ایجاد فضایی مناسب، ایمن و قابل تردد و آسان براي شهروندان می باشد. متاسفانه در حال حاضر هیچگونه هماهنگی و تشریک مساعی در انجام امور جاري و اینکه همه امور بر اساسطرح و نقشه کلی انجام گردد در حوزه شهرداري و مدیریت خدمات شهري وجود ندارد و هر واحد اجرایی تنها به انجام امور و شرح وظایف مرتبط به خود می پردازد و این امر باعثبروز مسائل و معضلاتی گردیده از جمله: افزایش هزینه هاي انجام پروژه ها و انجام پروژه هاي تکراري و غیر ضروري ، عدم امکان مانور و قدرت انتخاب جهت انجام پروژه ها بعلت مشکلات ناشی از کمبود فضا ي کاري ، تداخل امور با یکدیگر بعلت عدم ایجاد تعامل و همکاري واحدها با یکدیگر اشاره کرد که با توجه به بررسی یکمعبر و آنهم طراحی نامناسب یک راست گرد که ناشی از عدم یکپارچه بودن مدیریت معابر شهري میباشد چه خسارت ها و زیان هایی بوجود می آید بعلت عدم هماهنگی و هارمونی بین واحدهاي اجرایی و طراحی نامناسب راست گرد روزانه بیشاز 1600 ساعت از وقت شهروندان و بیشاز 10 هزار لیتر بنزین بعلت راه بندان و ترافیک شدید ناشی از طراحی نامناسب راست گرد به هدر می رود که در متن مقاله تشریح خواهد گردید.با برسی آمار و نتایج حاصل از عدم یکپارچه سازي مدیریت معابر شهري و تصاویر و مستندات موجود می توان به ضرورت امر پی برد که چه لطمات و خساراتی ناشی از این عدم یکپارچه سازي بوجود آمده است.

 

واژه هاي کلیدي: یکپارچه سازي،مناسب سازي ،معابر شهري ،آسایشو ایمنی ، مدیریت تصمیم گیري

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

اولویت بندي ایمن سازي تقاطعات شهري براساس مدل رگراسیون لگاریتم طبیعی

زهرا نصیریان، حسن ذوقی، مهدي حاجعلی

 

امروزه، هزینه هاي گزاف اجتماعی و اقتصادي تصادفات و آثار کوبنده فیزیکی و روانی آن بر روي افراد و جوامع، یکی از مهم ترین موضوعات پژوهشی می باشد. مطالعات نشان می دهد چهار عنصر انسان، راه، وسیله نقلیه و محیط زیست در رخداد یک تصادف مؤثر است. این چهار عامل از زنجیرهاي از وقایع ترکیب می شوند و باعث وقوع تصادف می گردند. از این رو، ایجاد یک ساز و کار منظم و علمی براي کاهش میزان تصادفات و افزایشایمنی در ترافیک شهري، ضروري به نظر می رسد. با توجه به نرخ تصادفات در شهرهاي بزرگ کشور از جمله شهر تهران و معضل ایمنی در تقاطعات شهري، پیش بینی تعداد تصادفات در تقاطعات بر اساس متغیرهاي موثر در آن می تواند کمک شایانی در جهت افزایش ایمنی در شبکه معابر شهري و جلوگیري از بروز تصادفات در تقاطعات نماید. در این مقاله، براي پیش بینی تعداد تصادفات براساس پارامترهاي ترافیکی، طرح هندسی و خصوصیات وسایل کنترل ترافیک، از مدل رگراسیون لگاریتم طبیعی بهره گیري شده است. سپس با توجه به احتمال رخداد تصادف در تقاطعات، اولویت بندي ایمن سازي تقاطعات ارائه گردیده است. در پایان، تعدادي از تقاطع هاي شهر تهران به عنوان مطالعه موردي مورد بررسی قرار گرفته است.

 

کلید واژه: تصادفات، ایمنی، مدل لگاریتم طبیعی، اولویت بندي

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

توسعه یک مدل تخصیص فضاي انبار در ترمینال کانتینري

مرجان السادات فاطمی قمی، حسن جوانشیر

 

در این مقاله مساله تخصیص کانتینر به فضاي انبار در یک ترمینال کانتینري با در نظر گرفتن نوع کانتینرها و موجودي اولیه بلوك هاي ذخیره مورد مطالعه قرار می گیرد. ذخیرهسازي موقت کانتینرها و تخصیص محل ذخیره به آنها در بلوك هاي محوطه در بنادر تجاري، یکی از گام هاي اساسی در فرآیند حمل و نقل دریایی است که مستقیماً بر ترافیک تجهیزات ترمینال و متعاقباً بر روي زمان برگشت و توقف شناورها تاثیر می گذارد. هدف از این مقاله مینیمم کردن فواصل کل جابه جایی کانتینرها است. این فواصل، مسافت طی شده کامیون هاي داخلی بین محل پهلوگیري شناورها و محل بلوك هاي ذخیره است. بنابراین مساله تخصیص کانتینر به فضاي انبار در ترمینال هاي کانتینري به صورت مدل برنامه ریزي عدد صحیح فرموله می شود. این مدل در نرم افزار لینگو کدنویسی و سپسبا روششاخه و کران حل می شود. نتایج به دست آمده از حل این مدل، مینیمم مسافت طی شده توسط کانتینرها را نشان میدهد. همچنین شناور تخلیه کننده کانتینرها، بلوك محل ذخیره، دوره ورود کانتینر به آن بلوك و دوره خروج از آن بلوك را براي هر نوع کانتینر مشخص می کند.

 

کلید واژه: حمل و نقل دریایی، ترمینال کانتینري، کانتینر، بلوك، تخصیص محل ذخیره

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

مدل برآورد تعداد تصادفات شهر کرج

محمود سیادت موسوي، کتایون محبی

 

مقاله حاضر در برگیرنده فرآیند ساخت مدل برآورد تعداد تصادفات شهر کرج بر اساس اطلاعات موجود شهر می باشد. براي به دست آوردن نتایج واقعی و قابل اطمینان از مدل به اطلاعات مناسب تصادفات ترافیک، و طرح هندسی راه نیاز است. توسعه اینگونه مدل ها براي بررسی تأثیر عوامل موردنظر بر روي تصادفات، مهندسین را قادر می سازد تا اقدامات لازم در جهت شناسایی و کاهش تعداد و شدت تصادفات و یا کاهش احتمال وقوع آنها را اعمال نمایند. بر اساس مطالعات انجام شده در سایر کشورها، در برآورد تعداد تصادفات رگرسیون پواسون نسبت به رگرسیون خطی ارجحیت دارد. بدین منظور در این مطالعه از رگرسیون پواسون استفاده شده است. ابتدا اطلاعات حجم ترافیک و مشخصات هندسی در 11 تقاطع و میدان مشکل دار شهر کرج جمع آوري، و مدلهاي مختلفی در نرم افزار SPSS کالیبره شدند. نتیجه حاصل نشان می دهد که حجم ترافیک بیشترین تأثیر را در وقوع تصادفات دارد به طوريکه اثر مشخصات هندسی تقاطع و میدان را تحت الشعاع قرار می دهد. بنابراین مدلی که فقط شامل متغیر حجم ترافیک است به عنوان مدل برتر انتخاب شد.

 

کلید واژه: تصادف ، مدل سازي ، حجم ترافیک، رگرسیون پواسون، رگرسیون خطی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی آثار شمارشگرهاي معکوس چراغ هاي راهنمایی بر عملکرد رانندگان

نازلی دهقانی، الناز ایران نژاد

 

همانطور که می دانیم، تاثیرگذارترین تجهیزات حمل و نقلی بر رفتار رانندگی و اعمال حق تقدم در شهرها، چراغ هاي راهنمایی هستند. چراغ هاي راهنمایی و تجهیزات آن اعم از شمارشگرها، به منظور تسهیل تصمیم گیري رانندگان در دادن حق تقدم براي عبور از تقاطعات بکار گرفته می شوند. تمرکز این پژوهش بر سیستم هاي شمارشگر معکوس به طور خاص است که به اشکال مختلف در کشورهاي مختلف بکار گرفته شده است.

شمارشگرهاي معکوس که در ایران بر اساس طول سیکل قبلی، میزان زمان باقیمانده فازهاي سبز و قرمز را نمایش می دهد، به منظور تسهیل تصمیم گیري رانندگان براي عبور یا توقف در فواصل بحرانی حد فاصل تغییر فاز بکار گرفته می شود. اما در مورد تقاطعات هوشمند به دلیل تغییر طول سیکل هاي متوالی، سیستم هاي شمارشگر با مشکلاتی مواجه می شوند که در این پژوهش، با ارزیابی عملکرد شمارشگرها و بر اساس نظر سنجی انجام شده از شهروندان تهرانی، به نحوه عملکرد آنها و مشکلات موجود پرداخته شده است.

 

کلید واژه: شمارشگر معکوس، چراغ هاي راهنمایی، رفتار رانندگی، چراغ هاي هوشمند

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی تأثیر بی توجهی و حواس پرتی در تصادفات رانندگی

طیبه فردوسی، محمود صفارزاده

 

تحقیقات مربوط به حوادث نشان داده است که بی توجهی راننده به طور تقریبی در 25 تا 30 درصد تمامی حوادث جادهاي مؤثر است و تأثیر این عامل نیز در حوادث رانندگی ایران از جمله عوامل مهم به شمار می رود. پژوهش حاضر به دلیل اهمیت این موضوع با هدف بررسی تأثیر بی توجهی و حواس پرتی در تصادفات رانندگی به انجام رسید. روش پژوهش علّی- مقایسهاي و نمونه آماري شامل 208 راننده تصادف کرده و 201 راننده غیرتصادفی بود که این تعداد با روش نمونه گیري تصادفی انتخاب شدند. ابزار پزوهش آزمون سنجش دقت بوناردل، ویژگی هاي دموگرافیک، پرسشنامه نگرش سنج مخصوص رانندگان و کارشناسان تصادف بود. نتایج نشان داد که درباره رابطه سن و دقت در رانندگان غیرتصادفی با افزایش سن میزان توجه و دقت افزایش یافته و با کاهش سن میزان دقت کم می شود، از لحاظ جنسیت، زنان غیرتصادفی از دقت بیشتري نسبت به مردان برخوردار هستند و از نظر تحصیلات در رانندگان تصادفی هرچه میزان تحصیلات بالاتر باشد میزان دقت آنها بیشتر می شود. از لحاظ مناطق راهنمایی و رانندگی، رانندگان تصادفی مناطق شمال شهر نیز از دقت بیشتري نسبت به جنوب برخوردار هستند.

به نظر کارشناسان از بعد شناختی عواملی مثل خستگی، خواب آلودگی، حواس پرتی و نداشتن تمرکز موجب تصادف می شود. همچنین نتایج بررسی فرضیه هاي تحقیق درباره رابطه میزان دقت و طول مدت رانندگی نشان داد که هر چه طول روز بالا می رود میزان دقت فرد کاهش می یابد و همچنین در خصوص رابطه میزان دقت و تجربه و مهارت رانندگی، هرچه تجربه راننده تصادفی کمتر باشد دقت بیشتري به خرج می دهد و بیشتر تحت تأثیر عوامل حواس پرتی قرار می گیرد.

 

کلیدواژه ها: توجه، حواس پرتی، راننده، تصادف، عدم تصادف، تجربه، ویژگی هاي دموگرافیک

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

امکان سنجی ایجاد گذرگاه ویژه عابرین پیاده در مناطق شهري (مطالعه موردي منطقه 17 شهرداري تهران)

مطهره آهنگر، عزالدین قنبري

 

ایجادگذرگاه هاي ویژه عابرین پیاده(پیاده راه) از موارد ایجاد تسهیلات پیاده روي در اماکن شهري محسوب شده و امروزه جایگاه ویژه اي در مطالعات ساماندهی حمل ونقل شهري پیدا کرده است. هدف از ایجاد گذرگاه هاي ویژه عابرین پیاده در مناطق تجاري مرکزي شهر، توجه به این حقیقت است که مرکز شهر ابتدا متعلق به مردم می باشد و سهولت حرکت آنها در این مناطق باید در اولویت قرار گیرد. همچنین ایجاد یک پیاده راه در مناطق و مراکز تجاري باعث رونق اقتصادي و کاهش آلودگی محل گشته و موجب منفعت رسانی به کلیه استفاده کنندگان می گردد. در این پژوهش امکان سنجی تبدیل یک معبر به پیاده راه از دیدگاه حمل ونقلی مورد بررسی قرار گرفته و سعی در ارائه الگویی مناسب جهت استفاده براي انجام مطالعات پیاده راه سازي در مناطق شهري شده است. نهایتا، منطقه 17 شهرداي تهران به عنوان مطالعه موردي در نظر گرفته شده و با تبعیت از الگوي پیشنهادي، امکان ایجاد پیاده راه از دیدگاه حمل ونقلی در این منطقه مورد بررسی قرار گرفت و خیابان 20 متري یافت آباد حدفاصل خیابان شاندیز تا چهارراه یافت آباد به عنوان گزینه مناسب جهت تبدیل به پیاده راه تعیین گردید.

 

کلید واژه: پیاده راه، عابرین پیاده، شبیه سازي.

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

UNDERSTANDING THE NEED FOR HEAVY VEHICLE RESEARCH ON TRAFFIC FLOW


Kayvan Aghabayk, William Young, Yibing Wang, Majid Sarvi, Pejman Allahverdizadeh

The different performance of heavy vehicles in traffic flow is the initiator of some traffic flow problems like decreasing the capacity and increasing delays. The different behaviour is the result of different characteristics and capability of heavy vehicles. The effect of these differences is more apparent since the number of heavy vehicles and their proportion in traffic stream are increasing in many countries. Notwithstanding the increasing proportion and the impacts of heavy vehicle on traffic flow, little is known about their microscopic. This paper aims to show the different microscopic behaviour of heavy vehicle and passenger car drivers in the traffic stream. A real data set was used to assess the car following and lane changing behaviour of the vehicles as the two fundamental microscopic vehicular movements. It was found that the behaviour of heavy vehicles differs from that of passenger cars. Heavy vehicle drivers keep a larger space headway and longer time headway when following another vehicle. They also seek for a larger gap to execute a lane changing manoeuvre. The acceleration and deceleration rates applied by heavy vehicles were also lower than passenger cars’. These differences assist in explaining the negative impacts of heavy vehicles on traffic flow.



دانلود مقاله
لینک به دیدگاه

هماهنگ سازي بهینه کنترل چراغ ها در معابر شهري فوق اشباع و زیر اشباع

شهریار افندي زاده زرگري، هاجر حاج محمدي، نازلی دهقانی

 

چراغ هاي راهنمایی به عنوان یکی از اجزاي مهم و کلیدي در تقاطعات ، نقشموثري در کنترل جریان ترافیک بر عهده دارند. از این رو مطالعه و تحقیق بر روي هماهنگ سازي و فاز بندي این چراغ ها می تواند گام مهمی جهت جلوگیري از به وجود آمدن ازدحام و پس زدگی صف در یک شبکه باشد. هماهنگ سازي تقاطعات شبکه یکی از بهترین راهکار ها جهت برقراري جریان ترافیک پیوسته می باشد . هماهنگ سازي ، بسته به شرایط ، انواع مختلفی دارد که دو نوع ساده و معکوس آن در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. اختلاف فاز ، عنصر مهم و کلیدي یکشبکه هماهنگ شده محسوب می شود ، از این رو در این مقاله براي محاسبه فازبندي بهینه و اختلاف فاز مناسب ابتدا شبکه مد نظر در نرم افزار SYNCHRO آنالیز گردیده و سپس نتایج آن در نرم افزار AIMSUN شبیه سازي شده است. معیار کلی براي ارزیابی عملکرد چراغ راهنمایی مرجع و اختلاف فازمناسب ، تاخیر در شریانی اصلی شبکه می باشد. این تاخیر توسط نرم افزار AIMSUN به صورت تفاوت زمان سفر مورد انتظار و زمان سفر اندازه گیري شده در شرایط شبیه سازي ، محاسبه می گردد. نتایج حاصل شده حاکی از آن است که در شرایط فوق اشباع ، به دلیل پس زدگی صف و عدم توانایی چراغ پایین دست در تخلیه مناسب رویکرد ، استفاده از روش پیشروي معکوس و در شرایط زیر اشباع استفاده از پیشروي مستقیم بهترین گزینه جهت هماهنگ سازي شبکه می باشند.

 

کلید واژه: هماهنگ سازي ، پیشروي مستقیم ، پیشروي معکوس، تاخیر

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

ارائه مدل پیش بینی نرخ برخوردهاي ترافیکی در تقاطع هاي بدون چراغ راهنمایی

مجتبی اسماعیلی دهج، حسن ذوقی، علی منصور خاکی

 

بیشتر برخوردهاي رخ داده شده در تقاطع ها مربوط به حرکت هاي گردش به چپ وسایل نقلیه می باشد. بنابراین مهندسین حمل و نقل براي حل این مشکل و کاهش برخوردها و در نتیجه بهبود ایمنی در طول راه هاي شریانی از مدیریت دسترسی ها به عنوان ابزاري موثر، جهت بهبود مشخصات ایمنی سیستم راه ها استفاده میکنند. استفاده از میانه ها جهت جداسازي و تفکیک حرکت ها یکی از تکنیک هاي مدیریت دسترسی راه ها می باشند. به عنوان مثال بجاي حرکت گردش به چپ مستقیم می توان از حرکت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان که از ایمنی بالاتر برخوردار است، استفاده نمود. هدف از این مطالعه ارائه مدل هاي پیش بینی نرخ برخوردها براي حرکت گردش به چپ مستقیم (DLT) حرکت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان (RTUT) در تقاطع هاي بدون چراغ راهنمایی میباشد. بدین منظور با توجه به متغیرهاي تأثیرگذار در ایمنی تقاطع هاي بدون چراغ راهنمایی مانند: حجم گردش به چپ هاي وسایل نقلیه در راه اصلی و فرعی، حجم وسایل نقلیه عبوري مستقیم در راه اصلی و فرعی، عرض خطوط عبوري و با استفاده از آنالیزهاي رگرسیون خطی اقدام به ارائه چهار مدل نرخ برخورد براي حرکت گردش به چپ مستقیم از راه فرعی به اصلی و سه مدل نرخ برخورد براي حرکت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان نموده ایم. در این تحقیق براي اعتبارسنجی و تأیید مدل هاي نهایی ارائه شده از نرم افزار شبیه سازي Synchro استفاده شده است. با استفاده از نتایج مدل هاي ارائه شده می توان ایمنی حرکت هاي گردش به چپ مستقیم از راه فرعی به اصلی و گردش به راست بعلاوه دوربرگردان را در تقاطع هاي بدون چراغ راهنمایی بررسی کرد و تکنیک هاي مدیریت دسترسی تقاطع ها را جهت بهبود ایمنی تجزیه و تحلیل نمود.

 

کلید واژه: برخوردها، گردش به چپ، تقاطع، شبیه سازي، مدلسازي

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

ارائه پیشنهاد در خصوص نحوه قیمت گذاري خدمات مراکز معاینه فنی خودرو

حامد امینی شیرازي، نوید کلانتري، محمود کرم رودي، مهدي استادي جعفري

 

به منظور قیمت گذاري هر خدماتی ابتدا لازم است منافع و هزینه هایی که آن خدمات براي جامعه و گردانندگان آن دارد، مورد برسی قرار گیرد و سپس قیمت آن خدمات مشخص گردد.در راستاي بهبود خدمات حمل و نقل در هر کشور، احداث مراکز معاینه فنی خودرو داراي فوایدي همچون افزایش ایمنی خودروها، صرفه جویی در مصرف انرژي و بهبود شرایط زیست محیطی را به دنبال داشته و به نوبه خود باعث ارتقاء سطح رضایت مندي عمومی می گردد.در این راستا لازم است این منافع در تقابل با هزینه ها مورد برسی قرار گیرند. با توجه به نامناسب بودن نرخ این خدمات در کشور و عدم بهره وري مناسب خدمات معاینه فنی در جامعه، در این مقاله ابتدا شاخص هاي موثر در قیمت گذاري مراکز معاینه فنی در دو بخش منافع و هزینه هاي ناشی از احداث مراکز معاینه فنی خودرو معرفی شده و در ادامه هر یک از شاخص هاي منافع و هزینهها براي سال پایه و افق طرح محاسبه می شود و مدلی دینامیکی بر اساس میزان تمایل به پرداخت دارندگان خودرو و قیمت تعادلی خدمات معاینه فنی براي سال هاي 1388 تا سال 1398 پیشنهاد می گردد. در این روش براي برآورد میزان قیمت تعادلی خدمات معاینه فنی خودرو از منحنی تقاضاي دارندگان خودرو استفاده می شود.

 

کلمات کلیدي: قیمت گذاري، مراکز معاینه فنی خودرو، شاخص هزینه و فایده

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

طرح کلی استفاده از نرم افزار تحت گوشی هاي همراه، در بستر Web GIS به منظور اطلاع رسانی و بهینه سازي حمل و نقل

سید عباس طباطبایی، سینا خالدي

 

در عصر ارتباطات و فناوري استفاده از ارزان قیمت ترین و سریعترین روش هاي ارتباطی و اطلاع رسانی به منظور کاهش هزینه ها و زمان هاي تلف شده براي کشورها بسیار مهم می باشد. یکی از روشهاي ارتباطی استفاده از گوشی هاي تلفن همراه می باشد که در کشور ما جایگاه ویژه اي در امر ارتباطات میان مردم به دست آورده است. همین امر سبب میشود که بتوان از این گزینه در عرصه هاي مختلف، بهره برداري هاي مفیدي انجام داد. یکی از مسائلی که همواره گریبان گیر کشورها می باشد مسئله ي ترافیک سطح شهرها و مسائل مربوط به حمل و نقل میباشد. در صورتی که این گزینه در کنار علوم دیگري همچون GIS و ابزارهاي برگرفته از آن از جمله تکنولوژي Web GIS قرار گیرد در بستر شبکه های GPRS و WAP بستر مناسبی براي اطلاع رسانی وضعیت راه ها و ارائه خدمات به شهروندان را فراهم می نماید. همچنین از این طریق می توان با توجه به مسیر عبور و مرور شهروندان گزینه هاي مناسبی را به عنوان مسیر پیشنهادي در اختیار آنها قرار داد.

 

کلیدواژه: ITS ، GPRS ، Web GIS ، تلفن همراه

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

ارزیابی روش هاي آموزش ایمنی ترافیک به کودکان پیش دبستانی

بهاره نیک مهر

 

بهترین زمان براي آموزش هاي اولیه ایمنی ترافیک به کودکان، سن پیش دبستانی می باشد. مهد ها و مراکز پیش دبستانی بهترین محل براي این گونه آموزش ها به کودکان هستند. لذا در این مقاله به بررسی روش هاي آموزشی کوتاه مدت عبور از خیابان پرداخته شده است. سه شیوه آموزش از طریق داستان، سرود خواندن و بازي با یک ماکت معرفی شده اند و کودکان در گروه هاي چهار نفري توسط هر یکاز این شیوه هاي آموزشی در طی چهار هفته به صورت یک جلسه 15 دقیقه اي در هفته آموزش داده شده، با یک گروه کنترل چهار نفره مقایسه شده اند و نتایج از طریق روش آماري تحلیل واریانس چند عاملی مورد بررسی قرار گرفته است.

 

کلید واژه: رفتار ترافیکی، کودکان مقطع پیش دبستانی، آموزش ایمنی ترافیک

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

تحلیل و بررسی وضعیت ایمنی خودروهاي سواري تولید داخل در حوزه سلامت سرنشینان

امیدجهانیان، ناهید پارسافر، محمدرضا خلیلی خو، حسین رضازاده

 

ایمنی یکی از مهمترین شاخصه ها در خودروهاي سبک به شمار می رود. از آنجا که این خصوصیت، به صورت مستقیم در حفظ جان سرنشینان دخالت دارد، در بسیاري از تحقیقات مد نظر قرار گرفته است. در این تحقیق، پساز بیان مقدماتی در خصوص آمار تلفات و آسیب دیدگی ها در تصادفات داخل کشور، فناوري هاي نوینی که در خودروهاي روز دنیا به کار می رود به اختصار شرح داده شده است. سپس، خصوصیات ایمنی خودروهاي سبک ساخت داخل کشور ارائه شده است. در انتها نیز با مقایسه این خصوصیات و فناوري ها نوین نتیجه گیري شده است که خودروهاي ساخت داخل، فاصله زیادي با استانداردهاي روز دنیا دارند و این مورد می تواند یکی از علل بالا بودن تلفات ناشی از تصادفات در ایران باشد. روش هاي تحقیق در این مقاله، مطالعات کتابخانه اي و مدلسازي است.

 

کلمات کلیدي: ایمنی، خودرو، صدمات ناشی از تصادفات

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...