رفتن به مطلب

مقالات دهمین كنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران


ارسال های توصیه شده

عملکرد آموزشگاه هاي رانندگی به شیوة آموزش و آزمون و میزان استقبال از الگوي تمرکز مراکز آزمون رانندگی

علیرضا پاك گوهر، علی اصغر حائري مهریزي، محدثه خلیلی

 

امروزه قواعد آموزش و میزان سخت گیري در اعطاي گواهینامه به علاقمندان به رانندگی، بسیار پیچیده و نیازمند کسب دانش روانشناسی رانندگی است. این مسأله در خصوص جوانان دوچندان اهمیت یافته است. در ایران به علت ازدحام جمعیت متقاضی آموزش و آزمون، آموزشگاه هاي رانندگی متولی امر آموزش و آزمون گردیده اند. موضوعی که مورد اشکال بسیاري از کارشناسان قرار گرفته است. در این مقاله کوشیده شده است ضمن بررسی میزان رضایت نسبی متولیان، مربیان، متصدیان و هنرآموزان از شیوه جاري برگزاري آموزشگاه هاي رانندگی درباره الگوي پیشنهادي تمرکز آزمون در مراکز ویژه در سطح شهر تهران و میزان استقبال آنها مطالعه شود.

این نتایج، برخاسته از یک نظرسنجی از هنرآموزان مراجعه کرده به آموزشگاه ها، کارناسان راهور، مربیان و متصدیان آموزشگاه ها در سطح شهر تهران می باشد. که با روش غیر احتمالاتی گلوله برفی، به اندازه 560 نفر از افراد واجد شرایط به دست آمده است. از این بین 450 نفر هنرآموز و 160 نفر از بین مربیان، افسران آزمون، متصدیان و متولیان آموزشگاه ها انتخاب شده است.

نتایج به دست آمده نشان می دهد میزان رضایت از عملکرد آموزشگاه ها در همه زمینه هاي آموزش و آزمون آیین نامه و عملی در سطح مطلوب بوده است. در حدود 50 درصد هنرآموزان، از نحوه برگزاري دوره هاي آموزش و آزمون آییننامه و فنی رضایت دارند و در حدود 60 درصد از آنها از نحوه برگزاري دورههاي آموزشو آزمون عملی شهر راضی هستند.

درباره میزان استقبال از طرح پیشنهادي متمرکز شدن آزمون در مراکز ویژه، حدود 77 % از مربیان، اعلام نموده اند که الگوي پیشنهادي باعث ارتقاء سطح آموزش آئین نامه و فنی نمیشود، همچنین حدود 84 % از آنها اعلام نمودند که الگوي پیشنهادي، سطح آموزش عملی شهر را ارتقاء نخواهد داد. همچنین حدود 67 % از شهروندان (متقاضیان)، اعلام نمودند که الگوي پیشنهادي باعث ارتقاء سطح آموزش آئین نامه و فنی نمیشود، و حدود 67 % از آنها اعلام نمودند که الگوي پیشنهادي، سطح آموزش عملی شهر را ارتقاء نخواهد داد.بنابراین نتیجه میگیریم که الگوي پیشنهادي باعث ارتقاء سطح آموزش آئین نامه و فنی و آموزش عملی شهر نمی شود.

 

کلید واژه: آموزشگاه هاي رانندگی، آموزش و آزمون، هنرآموزان، الگوي متمرکز شدن آزمون رانندگی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 104
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

تأثیرسنجی ترافیکی طرحهاي مدیریت زمانی شروع فعالیتها در شهر تهران و ارائه گزینه برتر

افشین مهبد، مرتضی عراقی

 

از جمله راهکارهاي کاهش تراکم ترافیک، مدیریت تقاضاي سفر در زمینه بهینه سازي الگوي روزانه سفرهاي شهر تهران میباشد. یکی از روشهاي مدیریت تقاضاي سفر، مدیریت زمانی بر توزیع سفر می باشد. طرح هاي مدیریت زمانی شامل راهکارهایی است که تمرکز اصلی آنها بر روي زمان فعالیت هاي مختلف میباشد. طرح هاي ساعتک اري فشرده، شناورسازي ساعات کار، تغییر در زمان شروع و پایان کار و... از جمله طرح هاي مدیریت زمانی می باشند. شایان ذکر است که طرحهاي مدیریت زمانی براي همه مشاغل مناسب نیستند و در مواردي که شخص شاغل باید در زمان و مکان خاصی، خدمتی را ارائه دهد، کاربرد ندارند. از دیگر نکات مهم در طرحهاي مدیریت زمانی، توجه به پیوستگی مشاغلی که مشمول طرحهاي مدیریت زمانی میشوند با سایر مشاغلِ مرتبط، میباشد. در این مقاله به بررسی یکی از راهکارهاي مدیریت تقاضاي سفر یعنی مدیریت زمانی شروع فعالیت ها در شهر تهران پرداخته شد که در این راستا با استفاده از مطالعات تطبیقی در سایر کشورها، دو گزینه مطرح گردید. اثرسنجی ترافیکی گزینه هاي دوگانه به دو روش صورت پذیرفت؛ در روشاول از بانک هاي اطلاعاتی مبدأ- مقصد تهران در ساعت اوج صبح و عصر استفاده گردید. در روشدوم، مدل برنامه ریزي حملونقل و ترافیک شهر تهران در ساعت اوج صبح مورد استفاده قرار گرفت و درنهایت با بررسی و تحلیل نتایج دو روش، گزینه برتر پیشنهاد گردید.

 

کلید واژه: مدیریت تقاضاي سفر، مدیریت زمانی شروع فعالیت ها، بانک اطلاعاتی مبدأ- مقصد، مدل برنامه ریزي حمل ونقل و ترافیک و کلانشهر تهران

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

تاثیرسنجی امتداد خیابان امیرکبیر در تامین دسترسی قطعه شرقی کمربندي داخلی تهران به مرکز شهر

مونا مصلی نژاد، مرتضی عراقی

 

اثرسنجی ترافیکی، به مفهوم بررسی کلیه اثرات اعم از مثبت و منفی اجراي یک پروژه شهري در وضعیت حمل ونقل و ترافیک شهر میباشد. بدیهی است میزان تاخیر اجراي یک پروژه پساز به بهرهبرداري رسیدن مشخص میشود که این امر خود مستلزم هزینه کلان اجراي پروژه است. در صورتیکه نتایج اجراي یک پروژه منطبق با هدف مورد نظر نباشد، برگشت امکانپذیر نخواهد بود و ضرر و زیان گزافی را به منابع مالی و اقتصادي شهر تحمیل میکند. باتوجه به تراکم محورهاي مرکزي شبکه ارتباطی شهر و عدم تکافوي سطح شبکه در محدوده مرکزي، تکمیل حلقه بزرگراهی پیرامون هسته مرکزي شهر از اولویت خاصی برخوردار است. در این راستا به منظور بررسی چگونگی تاثیر امتداد خیابان امیرکبیر در تامین دسترسی شرق تهران به مرکز شهر سناریوهاي مختلفی درنظر گرفته شده است. خیابان امیرکبیر معبر شریانی شرقی- غربی است که در وضع موجود از خیابان ناصر خسرو شروع شده و تاخیابان 17 شهریور ادامه دارد. حدفاصل خیابان ایران تاخیابان 17 شهریور بصورت زیرگذر می باشد.

براي بررسی اثرات امتداد خیابان امیرکبیر، 5 سناریو در سیستم عرضه شهر تهران ساخته شده است، که عبارتند از شبکه وضع موجود، شبکه گزینه پیشنهادي اول و دوم، شبکه پایه فرادست و شبکه گزینه پیشنهادي فرادست. شاخص هاي عملکردي عمده مورد استفاده در مقایسه بین دو گزینه شامل متوسط حجم همس نگسواري در شبکه، درصد حرکات کند و بحرانی، میزان مصرف بنزین و میزان تولید آلاینده ها میباشد. گزینه هاي اول و دوم با شبکه وضع موجود و گزینه پیشنهادي فرادست با گزینه پایه فرادست مقایسه شد و در نهایت گزینه هاي برتر معرفی شدند.

 

کلید واژه: تاثیرسنجی ترافیکی، نرم افزار EMME/2، کمربندي داخلی، زیرگذر امیرکبیر

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

طراحی خطوط ویژه دوچرخه براي گردشگران در کلان شهر شیراز (LBT)

محمد صدیق باور، محمد رضا صدیق باور

 

با توجه به این که دوچرخه تنها مد حمل و نقل سبز محسوب می شود که نه تنها فاقد آلایندگی هاي زیست محیطی است بلکه در هسته مرکزي شهرها موجب دسترسی سریع و راحت به کاربري هاي مورد نیاز می گردد . در کلان شهر شیراز که شهري توریستی ، تاریخی و پایتخت فرهنگی ایران محسوب می گردد و در دنیا شهري با این همه آثار وجود ندارد.با توجه به این که اکثر مناطق گردشگري در یک محدوده قرار دارند.لذا دلائلی براي ایجاد خطوط ویژه گردشگري دوچرخه مانند:شناساندن بهتر و بیشتر تمام نقاط تاریخی و گردشگري ،بودن گردشگر در تمامی فصول ،مدت زمان تقاضاي سفر بیشتر گردشگران ،توسط این خطوط ساماندهی و شناساندن بهتر و هدفمندتر،متمرکز بودن بیشتر نقاط در یک محدوده پسنمی خواهد زیاد رکاب زنند و با دوچرخه انگیزه بیشتري به آنها داده می شود.،از لحاظ توپوگرافی در شیراز اکثر آثار در زمین مسطح و هموار قرار دارند و کم تر احتیاج به صرف انرژي است.در نهایت با توجه به مد نظر قرار دادن تمام آثار تاریخی و گردشگري طراحی مسیرهاي را که بتواند بیشترین همپوشانی و دسترسی را به این مناطق داشته باشد را انجام داده ایم.

 

کلید واژه : دوچرخه ، مد حمل و نقل سبز، گردشگر ، خطوط ویژه دوچرخه

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

ارزیابی و تحلیل عملکرد سیستم حمل و نقل سریع اتوبوسرانی (BRT) در کلان شهرها توسط نرم افزار AIMSUN

محمد صدیق باور، محسن حدیقه جوانی

 

شاخص هایی نظیر کاهش آلایندگی،کاهش زمان سفر ،کاهش هزینه سفر ، تواتر ،چگالی مسافران ،راحتی،مستقیم بودن سفر در BRT نسبت به سایر مدهاي موجود در شهر بیشتر است و کم هزینه ترین و سریع ترین مد از لحاظ اجرا سیستم BRT می باشد چرا که براي رشد و توسعه اقتصادي بیشتر به حمل و نقلی کارآمدتر و پویاتري احتیاج است.در ارائه طرح هاي جدید و نو بهترین کار از نظر متخصصان قبل اجراي طرح توانایی شبیه سازي پروژه می باشد که خطوط BRT را با استفاده از AIMSUN قبل از اجراي طرح در شیراز شبیه سازي کرده ایم.در این مقاله سعی شده است تا با تعریف چهار سناریو ممکن و اجرایی براي پیاده سازی BRT عملکرد این سیستم در شهرها همراه با شبیه سازي و فواید بسیار زیاد این نوع مد حمل و نقلی پرداخته شود و همراه عملکرد این سیستم به بازخورد اجراي این پروژه نسبت به واکنش شاخصهاي مختلف بر روي ماشین هاي دیگر و نحوه تاثیر گذاري بر روي آن ها پرداخته شود.

 

کلیدواژه: کلان شهر ،مد حمل و نقل، BRT، AIMSUN

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

ارائه الگویی جهت شماره گذاري معابر شهري، مطالعه موردي شهر سمنان

وحید طاهري، خلیل زمانی

 

در چند دهه اخیر محدوده و جمعیت شهرها به سرعت افرایش یافته اند. در گذشته، شهرها داراي وسعت کمی بودند بطوریکه پیدا کردن خیابان یا کوچه مورد نظر به سهولت انجام می شد. با افزایش روند مهاجرت به شهرها و افزایش جمعیت شهري، وسعت محدوده شهرها به سرعت گُسترده شده است بطوریکه جهت سهولت در دسترسی به یک نقطه خاص در شهرها نیاز به نام گذاري خیابان ها می باشد. در ایران نامگذاري معابر شهري براساس اسامی برگرفته از نمادهاي دینی، فرهنگی و یا اسامی مفاخر و در برخی موارد از اعداد و یا ترکیبی از اسامی و اعداد می باشد. این روش داراي معایبی میباشد از جمله عدم دسترسی سریع به یک نقطه خاص درصورت عدم آشنایی به محل مورد نظر. این مسئله هنگامی که باید در زمان کوتاهی به یک موقعیت خاص رسید بعنوان مثال در زمان بروز حوادث که نیروهاي امدادي مانند پلیس، اورژانس و ... باید در حداقل زمان خود را به محل حادثه برسانند، داراي اهمیت بیشتري می باشد، و یا استفاده از واژگان غیر معمول که علاوه بر بروز مشکلات در تلفظ آن، براي برخی افراد از جمله کسانی که به زبان فارسی آشنایی ندارند از جمله گردشگران مشکلاتی را بوجود می آورد. و یا استفاده از اسامی تکراري که معضلات مشابهی در زمینه آدرس دهی ایجاد نموده است. در این مقاله، استفاده از شماره گذاري معابر اصلی شهرها مشابه آنچه در مورد راه ها استفاده شده، مورد توجه قرار گرفته است. سیستم گذاري باید قادر به رزرو شماره ها باشد تا در صورت اضافه شدن یک خیابان یا تغییر نوع یک خیابان از محلی به اصلی نظم سیستم دچار اشکال نگردد. در این روش با استفاده از ترکیبی از اعداد و حروف، معابر اصلی و توزیع کننده شماره گذاري گردید. براي اعتبارسنجی الگوریتم پیشنهادي، شهر سمنان انتخاب شد و نتایج بصورت نقشه GIS که حاوي شماره هر خیابان بود ارائه گردید.

 

کلیدواژه: الگوریتم، شماره گذاري، معابر، سمنان

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

جایگاه شبیه سازي جریان ترافیک در سلامت شهري: ایمنی ترافیک

سید صابر ناصرعلوي، محمود صفارزاده، امیر رضا ممدوحی، نوید ندیمی

 

برنامه هاي شبیه سازي براي تحلیل وضعیت جاري و پیش بینی وضعیت آینده جریان ترافیک به عنوان یک ابزار کارآمد نزد جامعه مهندسین حمل ونقل و ترافیک قرار دارد. شبیه سازهاي کامپیوتري بیشتر جهت بررسی و ارزیابی کارایی ترافیک به کار می روند. وضعیت کارایی ترافیک با معیارهاي سنجش کارایی از جمله زمان سفر، سرعت و تأخیر توصیف می شوند. شبیه سازهاي ترافیکی، به علت منظور کردن قید فاصله ایمن، نمی توانند تصادفات را به طور واقعی شبیه سازي کنند. اخیراً ایده هاي نوینی مبنی بر ایجاد مدل هاي سنجش ایمنی در شبیه سازهاي ترافیکی مطرح شده است. وارد کردن بعضی شرایط به جریان ترافیک که در واقعیت مشکل، هزینه بر و بعضاً نشدنی است، به راحتی در این مدلها صورت میگیرد. در این مقاله، کاستی هاي روش هاي موجود ارزیابی ایمنی ترافیک بررسی شده و محاسن و کاربردهاي بالقوه شبیه سازي ایمنی تشریح میگردد. چندین مدل شبیه سازي ایمنی مورد بررسی و مقایسه قرارگرفته و کمبودهاي آنها تحلیل میشود. در آخر، بر لزوم استفاده از ابزار شبیه سازي براي ارزیابی شرایط ایمنی ترافیک تأکید شده و پیشنهاداتی جهت توسعه مدل هاي شبیه سازي ایمنی ارائه می گردد.

 

کلید واژه: جریان ترافیک، شبیه سازي، ایمنی، سلامت شهری

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بهینه سازي سیستم حمل ونقل دانشجویان با استفاده از برنامه ریزي عدد صحیح

سارا فناطی رشیدي، زهرا کمالی، رامین براتی

 

این مقاله یک روش کارا در تحلیل و بهینه سازي سیستم هاي پیچیده حمل و نقل با استفاده از برنامه ریزي عدد صحیح را نشان می دهد . در این مطالعه براساس زمانهاي مختلف رفت و برگشت و مقدار مسافت پیموده شده در هر مسیر، ساعات مورد نیاز جهت سرویس دهی در هر مسیر و فراوانی مسافرین در ساعات مختلف هر مسیر، اقدام به طراحی مدلی جهت بهینه سازي سیستم حمل و نقل شده است . مدل مزبور به صورت خطی و عدد صحیح بیان شده، که می توان آن را با استفاده از نرم افزارهاي مختلف برنامه ریزي خطی عدد صحیح حل نمود و نتایج آن را به صور مختلف مورد استفاده قرار داد.

 

کلمات کلیدي: بهینه سازي، برنامه ریزي حمل ونقل، مدل ریاضی ، برنامه ریزي خطی صحیح

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

تعیین آستانه سرفاصله زمانی جهت تشخیص موقعیتهاي تعقیب خودرو، با استفاده از مدل تعقیب خودرو GHR

محمود صفارزاده، نوید ندیمی

 

تشخیص موقعیت هاي تعقیب خودرو، در ارزیابی ایمنی آزادراه جهت تحلیل تصادفات جلوبه عقب اهمیت دارد. سرفاصله زمانی،به عنوان فاصله زمانی بین عبور متوالی یک نقطه مشخص از دو خودرو(در حالت تعقیب) از یک مقطع معین جاده، شاخصی جهت تعیین این موقعیت ها می باشد. تاکنون در ادبیات تحقیق مقادیر متفاوتی به عنوان آستانه سرفاصله زمانی براي تشخیص موقعیت هاي تعقیب خودرو ارائه شده است. این مقاله روش جدیدي براي تعیین آستانه سرفاصله زمانی مطابق رفتار رانندگان در هر آزادراه ارائه میدهد. براي این منظور از داده هاي خرد جریان ترافیک آزادراه I-80 استفاده می شود. بدین ترتیبکه مدل تعقیب خودرو GHR با استفاده از مقادیر مختلف سرفاصله زمانی، پرداخت و ضریب تعیین مدل در هر حالت مشخص می شود. نتایج نشان می دهد که ضریب تعیین مدل با افزایش سرفاصله زمانی تا قبل از 6.5 ثانیه تقریبا ثابت بوده و بعد از این مقدار به شدت کاهش می یابد. بنابراین، آستانه سرفاصله زمانی جهت تشخیص موقعیت هاي تعقیب خودرو، در این آزادراه حدود 6.5 ثانیه است.

 

کلید واژه:ایمنی آزادراه، تعقیب خودرو، سرفاصله زمانی، مدل GHR، تصادفات جلوبه عقب

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

جمع آوري اطلاعات مربوط به زمان تلف شونده و زمان سرویس دهی به مسافران اتوبوس داخل شهري

امیراسماعیل فروهید، مجید ذبیحی

 

در این مقاله به تاثیر زمان خدمت دهی و زمان تلف شده در بین اتوبوس هاي بلیطی که زیر نظر دولت می باشند با اتوبوس هاي ریالی که زیر نظر بخش خصوصی کار می کنند، پرداخته می شود. در این مورد با استفاده از نمونه گیري 79 اتوبوس و اندازه گیري زمان سوار و پیاده شدن مسافران با در نظر گرفتن تعداد مسافران این نتیجه گرفته خواهد شد که آیا مقدار زمان بدست آمده با زمان آیین نامه HCM تطابق دارد و در غیر این صورت راهکارهایی را براي مناسب کردن و بهترشدن حمل و نقل ارایه می شود.

نحوه نمونه گیري به صورت مشاهده اي و بدون وسایل کامپیوتري است و به همراه 3 نفر انجام می گیرد. مسیر مورد مطالعه به صورت تصادفی انتخاب می شود. یکی از ایستگاهه اي شهر تهران که آمد و شد مسافران در آن به دلیل مرکزیت آن در شهر است را انتخاب و با استفاده از نمونه گیري انواع اتوبوسهاي مورد بحث میزان زمانهاي سرویس دهی و تلف شده را در هر کدام بدست آورده و و با استفاده از تحلیل این زمانها و تعداد مسافران میزان زمان را با مقدار آیین نامه اي آن کنترل و راهکارهایی براي بهبود آن بیان می گردد.

 

کلید واژه : زمان تلف شونده، زمان سرویس دهی، مسافران، نمونه گیري

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

رویکرد نوین درایجاد و ارتقاي فرهنگ ایمنی ترافیک

فاطمه صادق نژاد

 

سالانه صدها هزار نفر درتصادفات جاده اي در سراسر جهان کشته و زخمی می شوند این یک فاجعه انسانی است و جامعه بشري در فکر تخفیف این درد بوده و کاهش بار جراحات و حوادث ترافیک به صورت یک هدف جهانی در آمده است.بهبود ایمنی یک مسئله فرهنگی است و جلوگیري از حوادث جاده اي به فرهنگ سازي نیاز مند است. در سالهاي اخیر حرکت ها و بسیج هاي ملی گسترده اي در سراسر جهان براي آموزش و فرهنگ سازي طراحی و اجرا شده است. همبستگی و ارتباط قوي بین آموزش و رفتار ایمن در استفاده کنندگان از جاده ها وجود دارد. آموزش می تواند منجر به افزایش آگاهی ،تغییر نگرش و در نهایت اصلاح رفتار در افراد شده و ارتقاي فرهنگ ایمنی ترافیک را به ارمغان آورد. فرهنگ ایمنی ترافیک باید به عنوان یک ارزش درسطح جامعه ترویج و نهادینه شود. استفاده از تئوری ها و مدلهاي علمی تغییر رفتار مانند مدل ایمنی رفتار محور ،مدل دلسوزي فعالانه واستفاده از تقویت مثبت، رویکردهاي نوین درارتقاي فرهنگایمنی ترافیک می باشند که در این مقاله ضمن تعریف فرهنگ ایمنی ترافیک ،اجزاو مفاهیم مدل هاي فوق توضیح داده شده و راهکارهایی براي ارتقاي فرهنگ ایمنی ترافیک پیشنهاد می شود.

 

کلمات کلیدي : فرهنگ ایمنی ،فرهنگ ایمنی ترافیک موثر،مدل ایمنی بر اساس رفتار،مدل دلسوزي فعالانه، رویکرد تقویت مثبت

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

سنجش عوامل موثر بر مطلوبیت پیاده راه ها؛ بررسی تطبیقی مسیر پیاده تربیت تبریز و سپه سالار (صف) تهران

مرتضی خلیلی، لاله لطیفی اسکویی، مریم محمدي، حسن خاکسار

 

پیاده راه ها قسمتی از فضاهاي شهري هستند که به دلیل دارا بودن برخی ظرفیت هاي خاص، در تمام یا بخشی از ساعات شبانه روز کاملاً بر روي حرکت سواره بسته شده و به طور کامل به حرکت عابران پیاده اختصاص می یابند. به همین دلیل، پیاده راه ها به عنوان عناصري خاطره انگیز و هویت بخش در شهرهاي امروزي شناخته می شوند. لذا مسیر هاي پیاده باید از مطلوبیت کافی براي خرید و گردش و جذب استفاده کنندگان آن گروه هاي مختلف باشد. مقاله حاضر برآن است تا در مقایسه اي تطبیقی، میزان مطلوبیت پیاده راه تربیت تبریز و مسیر سپه سالار(صف) تهران را از دید استفاده کنندگان مورد بررسی قرار دهد. اهمیت این موضوع بیشتر از آن روست که با مقایسه میزان مطلوبیت و سنجه هاي تأثیر بر آن، علاوه بر شناخت عوامل مهم مطلوبیت از دید استفاده کنندگان دو شهر با فرهنگ هاي متفاوت، می توان به جهت گیري هاي آتی در طراحی فضاهاي پیاده کمک نمود. این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی است و تکنیک مورد استفاده در تحقیق حاضر پرسش گري و ابزار گردآوري داده ها، پرسشنامه می باشد.

تحلیل اطلاعات موجود نشان می دهد که از میان شاخص هاي مطلوبیت محیط، شاخص هاي اجتماعی در پیاده راه تربیت در ترجیح اهمیت بالاتر نسبت به مسیر سپه سالار (صف) هستند. به طور کلی سنجه هاي تأثیر گذار بر مطلوبیت فضایی از دید استفاده کنندگان فضاها با هم متفاوت هستند، لیکن میزان مطلوبیت پیاده گذر تربیت از دید استفاده کنندگان بالاتر می باشد. بنابراین فضاي پیاده راه سپه سالار(صف) بایستی از لحاظ برنامه ریزي و طراحی مورد بازبینی قرار گیرد.

 

کلید واژه: پیاده راه، مطلوبیت، پیاده راه تربیت تبریز، پیاده راه سپه سالار(صف) تهران

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

بررسی مدل اولویت بندي ایمن سازي معابر پیاده شهري

محسن حدیقه جوانی، محمد صدیق باور، وحید نقوي، ،حسین یزدان پور

 

تصادفات یک پدیده چندعلتی است و نمی توان با درنظرگرفتن عواملی خاص آنرا به طور کامل کنترل و دردست گرفت. یکی از مهمترین عوامل موثر در اولویت بندي معابر پرخطر(تصادف خیز) شهري براي عابرانپیاده، عوامل محیطی وقوع تصادف است که تاکنون در روش هاي موجود به طور جامع درنظر گرفته نشده است. اولویت بندي این معابر را نمی توان بدون درنظرگرفتن و استفاده از آمار و اطلاعات وضع موجود، از ترکیب هاي خطی و مدلهاي ساده ریاضی مورد بررسی قرار داد و تصمیم گیري دربارة انتخاب معابر پرخطر را دچار مشکل میکند. در این تحقیق با ارائهي روش مشاهده اي با استفاده از شبکه هاي عصبی مصنوعی، مدلی جدید به منظور اولویت بندي معابر پرخطر شهري با محوریت عابران پیاده ارائه می شود. در این روش، معابر شهري مذکور با در نظر گرفتن همزمان پارامترهاي هندسی، ترافیکی و کنترلی با استفاده از یک مدل ارائه شده با شبکه هاي عصبی مصنوعی و آمار و اطلاعات تصادفات عابرین پیاده به عنوان مدل پیش بینی و به دنبال آن استفاده از داده هاي تصادفات و خطرپذیري معابر به عنوان مدل اولویت- بندي ارائه شده است. از عوامل موثر در تولید این مدل میتوان به طول معابر، عرض معابر، عرض پیاده روها، پارك حاشیه اي معابر، عرض میانه معبر، محدودیت سرعت معبر، روشنایی معابر، کیفیت رویه ي آسفالت معابر، میزان تفکیک سواره رو و پیاده رو، کاربري اطراف معابر، میزان حضور پلیسدر معابر، میزان تناسب سرعت با کاربري در معابر، تناسب گذرگاه هاي عرضی و شیبمعابر اشاره کرد. استفاده از مدل ارائه شده با فاکتورهاي ذکر شده در این تحقیق، دقت و کارایی فرآیند اولویت بندي معابر پرخطر شهري براي عابران پیاده،با استفاده از آمار و اطلاعات تصادفات به مقدار قابل توجهی افزایش می دهد و در ادامه این مدل توسط روش تحلیل سلسله مراتبی مورد اعتبارسنجی قرار گرفت.

 

کلمات کلیدي: ایمن سازي، معابرپیاده شهري، معابر پرخطر شهري، پیش بینی، اولویت بندي، شبکه هاي عصبی مصنوعی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

نقش آموزش ترافیک بر ایمنی کودکان

شیما مهدیزاده نادري

 

با توجه به نقش عمده کودکان در تحولات و پیشرفتهاي آینده ، تخصیص بودجه و سرمایه گذاری هاي فرهنگی ، اجتماعی، اقتصادي در جهت ارتقاء دانش و فرهنگ، شکل گیري بنیان فرهنگی نسلهاي بعدي توسط این گروه و رشد قابل توجه جمعیت جوان نسبت به کل افراد کشور ، ضرورت آموزش و فرهنگ سازي در کلیه شاخص ها در جهت پیشگیري از ضررهاي مادي و معنوي و رشد کیفی جوامع احساس میگردد، همچنین آگاهی از محدودیت هاي حرکتی و شناختی کودکان در تطابق و واکنش مناسب به محرک هاي محیط ترافیک ، طراحی فضاهاي شهري متناسب با نیازهاي کودکان ، توسعه مکان هاي ایمن براي بازي و کسب درامد کودکان کار ، تجهیز وسایل نقلیه به ابزارهاي ایمنی و پیش گیرنده جهت کاهش مرگ و میر ، آسیب و عواقب اجتماعی و روانی ناشی از سوانح ترافیکی از عوامل موثر برافزایش ایمنی کودکان در سطح جامعه به شمار می رود.

در این مقاله معضلات و کمبودها در خصوص آموزش مسائل ترافیکی و برخی از موارد تاثیر گذار بر ایمنی کودك، بررسی و بر اساس تحقیقات و مطالعات انجام شده و مقایسه با کشورهاي پیشگام دراین امر ، راهکارهایی در جهت بهبود وضعیت آموزشی و ارتقاء سطح ایمنی کودکان ارائه می گردد.

 

کلید واژه : آموزش، کودك، ایمنی ، ترافیک، حوادث رانندگی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

حمل و نقل و توسعه پایدار پیاده محوري و حمل و نقل انسان مدار مطالعه موردي پیاده راه خیابان 15 خرداد

ابراهیم غفاري، پریچهر غفاري

 

امروزه، شهرهاي کشور با چالش هاي عدیده اي مواجه هستند که کمبود فضاي پیاده، یکی از آن چالش ها براي مدیریت شهري بشمار می رود. واقعیت اینکه، شهرها هزینه سنگینی را بابت تردد خودروهاي شخصی می پردازند. در این میان موتورسیکلت و خودرو شخصی اصلی ترین منابع آلاینده زیست محیطی شناخته می شود. مطالعات نشان می دهد که توسعه مسیر هاي سواره رو، راه حل برطرف کردن معضل ترافیکنیست. بلکه یکی از مهمترین جنبه هاي حمل و نقل انسان مدار، پیاده راه هایی است که در جهت آسایش و نشاط اجتماعی طراحی شده باشند. لذا شبکه خیابان هاي بدون خودرو مکان هایی مطلوبی هستند که سالم ترین محدوده شهري را تشکیل می دهند.

علیرغم اینکه ساختار ترافیکی شهرها با استانداردهاي شناخته شده فاصله دارد،لذا، ظرفیت سازي بایستی در جهت نیل به حمل و نقل پایدار جزئی از برنامه هاي اساسی حوزه مدیریت شهري محسوب گردد.هدف از ارائه این مقاله شناخت بسترها و مولفه هاي کارآمدي است که تاثیر بسزایی در اصلاح فضاها و ارتقاء کیفیت حمل و نقل شهري دارند.

 

واژگان کلیدي: حق برابري از حمل و نقل، ایمنی، عابرین پیاده، طراحی پیاده مدار، توسعه پایدار، محدوده پیاده راه

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

آشنایی با سیمولاتور و مزایاي کاربرد آن در حمل و نقل ریلی

حامد گرکانی، شیما قاسم پور

 

امروزه بکارگیري سیستم هاي شبیه ساز با هدف کوتاه نمودن زمان کسب تجربه، آموزش اولیه، افزایش مهارت ها با هزینه کم و بهره وري مطلوب میسر گردیده است. نقش انکارناپذیر سیمولاتور در آموزش هایی که اقدام به آن در فضاي واقعی مخاطره آمیز است باعث بهره وري آموزشی به لحاظ کیفی شده است، چرا که در واقعیت امکان تجربه کردن وقایع خطرناك وجود ندارد و حین آموزش و بعد از آن رانندگان نمی توانند چنین شرایطی را تجربه کنند و این امر موجب برخورداري این ابزار از ویژگی هاي منحصر به فرد در مقایسه با سایر روشهاي آموزشی گردیده است. از جمله مزایاي بکارگیري سیمولاتورهاي آموزشی میتوان به صرفه جویی در وقت، کوتاه نمودن زمان کسب تجربه، کاهش هزینه هاي آموزشی، ایجاد شرایط مختلف آموزشی، سنجش مهارت در شرایط عادي و اضطراري، ارتقاء سطح کیفی آموزش، ایمنی و... اشاره کرد. در این مقاله ابتدا به معرفی سیمولاتور و انواع مختلف آن پرداخته و پس از معرفی اجزاي مختلف سیمولاتورهاي ریلی، مزایاي استفاده در صنعت ریلی و نحوه آموزش رانندگان توسط سیمولاتور را مورد بحثقراردادهایم.

 

کلمات کلیدي: سیمولاتور، آموزش، راهبران قطار، شبیه سازي

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

چگونگی تعیین سیستم ریلی درون شهري مناسب براي کلان شهرها

حامد گرکانی، شیما قاسم پور

 

در سالهاي اخیر، کنترل ترافیک کلان شهرها به عنوان یکی از مهمترین مشکلات مدیران و برنامهریزان مسائل شهري مطرح بوده است به گونه اي که ارائه راه حل هاي متداول نظیر توسعه معابر و احداث اتوبان ها به دلیل افزایش بی رویه وسایل نقلیه موتوري نتوانسته است به عنوان راه حلی قطعی و مناسب براي حل معضل ترافیک تلقی شود. طی بررسی هاي انجام شده مشخص گردیده که ضرورت راه اندازي سیستم حمل و نقل ریلی درون شهري امري انکار ناپذیر است. حال این سوال مطرح است که چه نوع سیستمی میتواند پاسخگوي نیازهاي فعلی باشد و چگونه میتوان یکسیستم ریلی مناسب را انتخاب نمود؟ در این مقاله پارامترهاي موثر و ضروري در انتخاب یک سیستم ریلی مناسب و کارا مورد بررسی قرار گرفته است.

 

کلمات کلیدي: انتخاب سیستم ریلی مناسب، مترو، مونوریل، قطار سبک شهري

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

A Behavioral Freight Microsimulation in U.S.


Amir Samimi, Abolfazl (Kouros) Mohammadian, Kazuya Kawamura

ABSTRACT. This study embarked upon the development of a nationwide freight activity microsimulation as an acceptable analysis tool for policy assessments. Mode choice component of a large-scale behavioral microsimulation framework, named Freight Activity Microsimulation Estimator (FAME) was developed and validated in this study. A new concept for firm-types is implemented in FAME to keep the computational burden at a reasonable level and to diminish the need for highly disaggregated data. A total of 46.243 firm-types were generated in the U.S., among which more than 10 billion tons of domestic shipments were simulated. Total tonnage, value, and ton-mile of commodities for each mode were obtained as the final output, which showed a satisfactory match with public freight data in the U.S.

Keywords: Freight modal selection, activity-based approach, micro-simulation.




دانلود مقاله
لینک به دیدگاه

طرح یکپارچه سازي شبکه حمل ونقل عمومی و نیمه عمومی شهر تهران

لاله صابرنژاد

 

سیستم حمل ونقل عمومی و نیمه عمومی یکپارچه سیستمی است که حمل ونقل را بصورت درب به درب با کمترین پیاده روي و تبادل سفر به مسافران ارائه نماید. از بین صور کلی یکپارچه سازي سیستم حمل ونقل این مقاله به یکپارچه سازي شبکه درخصوص حمل ونقل عمومی و نیمه عمومی کلانشهر تهران می پردازد.

پس از شناسایی محدوده مورد مطالعه و جمع آوري آمار و اطلاعات درخصوص وضعیت فیزیکی و عملکردي هریک از سیستم هاي حمل ونقل عمومی(مترو، اتوبوس و مینی بوس) و حمل ونقل نیمه عمومی(ون و تاکسی) پایگاه اطلاعاتی دقیقی از سیستم هاي فوق پیاده سازي گردیده است. پایگاه اطلاعاتی ساخته شده، علاوه بر پیاده سازي مسیر خطوط هریکاز سیستمهاي حملونقل عمومی و نیمه عمومی بر روي نقشه های GIS ، دربرگیرنده اطلاعات جامع و کاملی از این سیستم ها می باشد.

پس از تشکیل پایگاه اطلاعاتی، با توجه به شاخص هاي یکپارچه سازي شبکه شامل میزان پوشش شبکه معابر توسط انواع سیستم هاي حمل ونقل و میزان دسترسی ساکنان شهر تهران به تفکیک مدهاي حمل ونقلی، این سیستم در سطح شهر تهران از لحاظ شاخص هاي مربوطه مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت با اعمال ضوابط طراحی شبکه یکپارچه براي مدهاي چندگانه در جهت رفع کمبودهاي شبکه جهت کارایی و مطلوبیت بیشتر پیشنهاداتی ارائه شده است.

 

کلید واژه: یکپارچه سازي شبکه،حمل ونقل عمومی و نیمه عمومی، شاخص دسترسی و شاخص پوشش شبکه.

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

طراحی زیرسامانه ي پیشنهاد مسیر یک سامانه انتقال چندمدي

ملیحه نیک سیرت، مهدي هاشمی، مهدي قطعی

 

سیستم انتقال چندمدي (MTS) یک سیستم مدیریتی چندمدي است که براي جواب دادن به نیازهاي جستجوي مسیر کاربران سیستم طراحی شده است. برنامه ریزي سفر یکی از زیرسامانه هاي مهم MTS است که مسافران را جهت انتخاب بهترین مسیر براي رسیدن به مقصد براساس مدهاي حمل ونقل، مسیرهاي انتقال، ایستگاههاي انتقال قابل دسترس، تغییر مدها، زمان بندی، طول سفر و... هدایت میکند. در این مقاله طراحی زیرسامانه ي برنامه ریزي سفر MTS بررسی شده است. بدین منظور مسئله پیشنهاد مسیر به کاربران شبکه ي چندمدي به صورت مسئله ي کوتاه ترین مسیر واقع گرایانهي چندمدی (MSVP) مدل سازي شده است. به منظور استفاده کاربردي از مدل مسئله قیدهاي واقع گرایانه بودن براي این مسئله را گسترش دادهایم و با توجه به اینکه مسئله موردنظر سخت است الگوریتمی بر اساس سیستم اجتماع مورچگان براي حل مسئله ارائه شده است.

 

کلید واژه: شبکه ي چندمدي، انتقال چندمدي، سیستم اجتماع مورچگان، کوتاه ترین مسیر واقع گرایانه ي چندمدي

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...