B nam o neshan 12214 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 مهر، ۱۳۹۲ مترو هاي مجهز به قطارهاي چرخ لاستيكي امروزه در برخي از خطوط متروي دنيا استفاده از قطار هاي مجهز به چرخ هاي لاستيكي متداول شده است. اين قطارها كه اصطلاحا Rubber Tyred Trains ناميده مي شوند، علاوه بر رفاه و آرامش بيشتري كه براي مسافرين ايجاد ميكنند، كارايي و قدرت زيادي را نيز در كشش و راندمان نيروي محركه فراهم مي نمايند. همچنين سر و صدا و لرزش بسيار كمتري را موجب مي شوند. استفاده از اين نوع قطارها اولين بار در كشور فرانسه صورت گرفت. در سال 1929 آزمايش هاي اوليه براي استفاده از چنين موادي در چرخ انجام گرديد و در سال 1946 كمپاني معروف لاستيك سازي ميشلن، نوعي لاستيك با رينگ فولادي مخصوص قطار ابداع و توليد نمود. اين لاستيك جديد، چندين سال در متروي پاريس آزمايش شد و در نهايت استفاده رسمي از آن از سال 1956 در خط يك متروي پاريس آغاز شد و تا كنون نيز ادامه دارد. تصويري از اولين قطار مجهز به چرخهاي لاستيكي در متروي پاريس طي ساليان طولاني استفاده از اين محصول، متخصصين در متروي پاريس به اين نتيجه رسيده اند كه استفاده از چرخ لاستيكي در قطار باعث افزايش 3 برابري ضريب چسبندگي( اصطكاك) در مقايسه با چسبندگي جرخ هاي فولادي با ريل گشته است. همچنين باعث كاهش چشمگير لرزش و آلودگي صوتي آزاردهنده، هم براي مسافرين و هم ساكنين بناهاي مجاور خطوط مترو شده است. به ويژه اين قطارها علاوه بر چرخ هاي لاستيكي داراي چرخ هاي فولادي پشتيبان و چرخ هاي افقي هدايتگر نيز مي باشد. قطار به طور عادي روي ريل حركت مي كند و ريل هاي فولادي هدايت كننده Auxiliary steel rails در طرفين قرار مي گيرند. در حال حاضر تعداد خطوط متروي پاريس كه از قطار چرخ لاستيكي استفاده مي كنند به 5 خط رسيده است. با توجه به هزينه هاي سنگين انجام تغييرات زيربنايي در خطوط ديگر براي استفاده از اين سيستم، تبديل تمامي متروي پاريس به چرخ لاستيكي فعلا مقدور نيست. پس از تجربه موفق پاريس، شهرهاي ديگري نيز در دنيا به استفاده از اين سيستم روي آورده اند كه تعداد آنها در حال حاضر به 24 شهر رسيده است( نظير تولوز، تورين، كوبه، توكيو، هيروشيما، مكزيكوسيتي، سنگاپور، تايپه و ...). مزاياي سيستم قطار چرخ لاستيكي عبارت اند از: _ سر و صداي بسيار كمتر _ كارايي و قدرت كشش بيشتر قطار خصصوصا در شيب ها _لغزش و سر خوردن كمتر چرخ ها كه در خطوط اتوماتيك حائز اهميت بيشتري است _ قابليت ترمزگيري قويتر در مواقع اضطراري _ لرزش كمتر در كابين معايب: _ مصرف انرژي بيشتر به دليل اصطكاك بيشتر بين چرخ و ريل _سايش چرخ ها و نياز مداوم به تعويض آنها _ايجاد حرارت بين ريل و چرخ ها _ نياز به هدايت عرضي _تكنولوژي گرانتر و پيچيده تر برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 5 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده