رفتن به مطلب

استفاده از چرخهاي لاستيكي در قطارهاي مترو


ارسال های توصیه شده

مترو هاي مجهز به قطارهاي چرخ لاستيكي

 

امروزه در برخي از خطوط متروي دنيا استفاده از قطار هاي مجهز به چرخ هاي لاستيكي متداول شده است. اين قطارها كه اصطلاحا Rubber Tyred Trains ناميده مي شوند، علاوه بر رفاه و آرامش بيشتري كه براي مسافرين ايجاد ميكنند، كارايي و قدرت زيادي را نيز در كشش و راندمان نيروي محركه فراهم مي نمايند. همچنين سر و صدا و لرزش بسيار كمتري را موجب مي شوند.

 

استفاده از اين نوع قطارها اولين بار در كشور فرانسه صورت گرفت. در سال 1929 آزمايش هاي اوليه براي استفاده از چنين موادي در چرخ انجام گرديد و در سال 1946 كمپاني معروف لاستيك سازي ميشلن، نوعي لاستيك با رينگ فولادي مخصوص قطار ابداع و توليد نمود. اين لاستيك جديد، چندين سال در متروي پاريس آزمايش شد و در نهايت استفاده رسمي از آن از سال 1956 در خط يك متروي پاريس آغاز شد و تا كنون نيز ادامه دارد.

825chaeh88jezc2471jk.jpg

تصويري از اولين قطار مجهز به چرخهاي لاستيكي در متروي پاريس

 

طي ساليان طولاني استفاده از اين محصول، متخصصين در متروي پاريس به اين نتيجه رسيده اند كه استفاده از چرخ لاستيكي در قطار باعث افزايش 3 برابري ضريب چسبندگي( اصطكاك) در مقايسه با چسبندگي جرخ هاي فولادي با ريل گشته است. همچنين باعث كاهش چشمگير لرزش و آلودگي صوتي آزاردهنده، هم براي مسافرين و هم ساكنين بناهاي مجاور خطوط مترو شده است.

 

به ويژه اين قطارها علاوه بر چرخ هاي لاستيكي داراي چرخ هاي فولادي پشتيبان و چرخ هاي افقي هدايتگر نيز مي باشد. قطار به طور عادي روي ريل حركت مي كند و ريل هاي فولادي هدايت كننده Auxiliary steel rails در طرفين قرار مي گيرند.

t7wecwafbmbx4x94fvk9.jpg

 

wyhs7witpu0va28zlv.jpg

در حال حاضر تعداد خطوط متروي پاريس كه از قطار چرخ لاستيكي استفاده مي كنند به 5 خط رسيده است. با توجه به هزينه هاي سنگين انجام تغييرات زيربنايي در خطوط ديگر براي استفاده از اين سيستم، تبديل تمامي متروي پاريس به چرخ لاستيكي فعلا مقدور نيست.

 

پس از تجربه موفق پاريس، شهرهاي ديگري نيز در دنيا به استفاده از اين سيستم روي آورده اند كه تعداد آنها در حال حاضر به 24 شهر رسيده است( نظير تولوز، تورين، كوبه، توكيو، هيروشيما، مكزيكوسيتي، سنگاپور، تايپه و ...).

 

مزاياي سيستم قطار چرخ لاستيكي عبارت اند از:

_ سر و صداي بسيار كمتر

_ كارايي و قدرت كشش بيشتر قطار خصصوصا در شيب ها

_لغزش و سر خوردن كمتر چرخ ها كه در خطوط اتوماتيك حائز اهميت بيشتري است

_ قابليت ترمزگيري قويتر در مواقع اضطراري

_ لرزش كمتر در كابين

 

معايب:

_ مصرف انرژي بيشتر به دليل اصطكاك بيشتر بين چرخ و ريل

_سايش چرخ ها و نياز مداوم به تعويض آنها

_ايجاد حرارت بين ريل و چرخ ها

_ نياز به هدايت عرضي

_تكنولوژي گرانتر و پيچيده تر

 

bptcruaooiwg3qrtkmo3.jpg

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...