رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

[h=1]بازگشت موش‌های فضانورد روسیه از مدار زمین[/h]

کپسول فضایی روسیه حامل تعداد زیادی جونده از جمله 50 موش و سمندر آبی پس از اقامت یک ماهه در مدار زمین به سلامت در جنوب غرب مسکو به زمین نشست.

 

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کپسول فضایی Bion-M‌ با هدف بررسی نحوه تطابق بدن با شرایط بی وزنی به همراه 45 موش، 15 سمندر آبی، تعدادی مار، گیاهان مختلف و میکروفلور به ارتفاع 575 کیلومتری بالای زمین پرواز کرد.

 

این حیوانات درون پنج محفظه مخصوص قرار داده شده بودند که پس از رسیدن به مدار زمین، درب محفظه ها بصورت خودکار باز شده و در زمان بازگشت به زمین بسته می شدند.

 

کپسول فضایی با استفاده از سیستم چتر نجات مخصوص در منطقه اورنبورگ در یک هزار و 200 کیلومتری جنوب غرب مسکو به زمین نشست؛ براساس اعلام مرکز کنترل مأموریت روسیه، همه حیوانات موجود در این کپسول زنده به زمین بازنگشته اند، اما جزئیات بیشتری در خصوص تعداد حیوانات زنده اعلام نشده است.

 

آزمایشگاه تحقیقاتی در کنار محل فرود کپسول دایر شده است تا بلافاصله پاسخ بدن به شرایط این سفر فضایی و بازگشت به زمین را مورد ارزیابی قرار دهد.

 

محققان امیدوارند که داده های بدست آمده در این مأموریت یک ماهه بتواند روند سفر سرنشین دار به مریخ را تسهیل کند؛ روسیه برنامه سفر سرنشین دار به سیاره سرخ تا سال 2030 میلادی را در دستور کار دارد.

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 124
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

[h=1]نخستین فضانورد «رسمی» انگلیس، سال 2015 راهی فضا می شود [/h]

بر اساس اعلام آژانس فضایی اروپا، نخستین فضانورد رسمی انگلیس برای یک اقامت پنج ماهه در فضا سال 2015 میلادی راهی ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)‌ خواهد شد.

 

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «تیم پیک» فضانورد 41 ساله و خلبان سابق بالگرد در ارتش انگلیس دو سال قبل دوره فضانوردی را در آژانس فضایی اروپا با موفقیت به اتمام رسانده است.

 

با توجه به مشارکت متوسط انگلیس در طرح های آژانس فضایی اروپا، این احتمال وجود داشت که فضانوردان این کشور اقامت کوتاه مدتی در فضا داشته باشند؛ اما با تلاش انجمن های فضایی این کشور، سیاست دولت به منظور فراهم کردن زمینه ارسال نخستین فضانورد «رسمی» انگلیس تغییر یافت.

 

اعزام نخستین فضانورد رسمی برای دولت انگلیس بالغ بر 27 میلیون دلار هزینه دربرخواهد داشت.

 

«پیک» با گذراندن 14 ماه برنامه تمرینی شامل حضور در پایگاه فضایی ناسا در هوستون، مرکز تمرینی فضانوردان در استار سیتی خارج از مسکو، مرکز فضایی تسوکوبا ژاپن و دو هفته آموزش در ساردینا، خود را برای حضور پنج ماهه در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)‌ آماده کرده است.

 

طی این دوره آموزشی نحوه مقابله با استرس در فضا، مقابله با خطراتی مانند سقوط در شرایط پیاده روی فضایی، تقویت زبان روسی با اقامت چند ماهه در کنار خانواده های روس آموزش داده می شود.

 

تمرینات «پیک» در نوامبر 2010 به پایان رسیده و وی از آن زمان در انتظار تعیین نوبت برای سفر به مدار زمین بود.

 

نخستین فضانورد انگلیس «هلن شرمان» بود که بصورت خصوصی و با پرداخت هزینه سفر فضایی در سال 1991 میلادی راهی ایستگاه فضایی میر روسیه شد. همچنین سه فضانورد با ملیت انگلیسی به نام های مایکل فائول، پیرز سلرز و نیکولاس پاتریک با پرچم آمریکا راهی مدار زمین شدند.

 

6

لینک به دیدگاه

[h=1]کاوشگری تازه «کنجکاوی» با حفر سوراخ دوم سنگ مریخی [/h]

ناسا از حفر یک سوراخ در دومین سنگ هدف مریخی توسط کاوشگر کنجکاوی برای جمع‌آوری نمونه به منظور بررسی در ابزار آزمایشگاه علمی داخلی این کاوشگر خبر داد.

 

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد کاوشگر کنجکاوی در دومین تلاش خود برای نمونه‌برداری از درون یک سنگ مریخی از مته بازوی رباتیک خود برای حفر سنگ «کامبرلند» استفاده کرده است.

 

کنجکاوی روز یکشنبه (29 اردیبهشت) یک سوراخ درون این سنگ به قطر 1.2 سانتیمتر و عمق 6.6 سانتیمتر ایجاد کرد.

 

به گفته تیم علمی این کاوشگر، کنجکاوی مواد بدست آمده از سنگ کامبرلند را برای بررسی مجدد نمونه‌های بدست آمده از سنگ اول مورد تحلیل قرار خواهد داد.

 

نتایج ابتدایی از بررسی نمونه سنگ اول توسط تجهیزات آزمایشگاه آنبرد کنجکاوی نشان داد محلی که این نمونه‌ها از آن بدست آمده بود حداقل مدتها پیش از شرایط مطلوب محیطی برای حیات میکروبی برخوردار بوده است.

 

نمونه جدید از سنگی با فاصله 2.7 متر غرب‌تر از محل سنگ اول بدست آمد که هر دو در گوی کم‌عمقی در دهانه گیل موسوم به خلیج یلونایف قرار گرفته‌اند.

 

 

6

لینک به دیدگاه

[h=1]نخستین برخاست عمودی جت جنگنده F-35B با موفقیت انجام شد [/h]لاکهید مارتین اعلام کرد: جت جنگنده F-35B متعلق به این شرکت، نخستین برخاست عمودی‌اش را ، 10 می در «پایگاه هوایی نیروی هوایی پاتوکسنت ریور» مریلند، با موفقیت انجام داد.

 

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) این پرواز به دنبال اولین فرود عمودی در شب این جنگنده در تاریخ دوم آوریل در همین پایگاه، صورت گرفت.

 

توانایی برخاست عمودی برای حرکت این جنگنده بمب‌افکن طی فواصل کوتاه و در شرایط اضطراری، یعنی هنگامی که باند فرودگاه در دسترس نیست، طراحی شده اما این قابلیت به دلیل مصرف زیاد سوخت برای ویژگی‌های جنگی در نظر گرفته نشده است.

 

جنگنده «آذرخش 2 فرود/اوج‌گیری عمودی کوتاه F-35B» یک جنگنده چندمنظوره‌ و بخشی از گران‌ترین خرید سیستم‌های تسلیحاتی در تاریخ ایالات متحده به شمار می‌آید.

 

این سیستم یکی از سه نوع F-35 است که حول یک چهارچوب هوایی مشترک ساخته شده‌ و طوری طراحی شده که از پروانه چپ و موتور با هندسه متغیرش از ناوهای هواپیمابر اوج گیرد.

 

 

 

 

0216_f35-jet-500x392.jpg

 

F_35_2412_2.jpg

 

 

لینک به دیدگاه

[h=1]موشک حامل ماهواره ارتباطی آمریکا به فضا پرتاب شد [/h]موشک دلتا 4 حامل ماهواره ارتباطی نظامی آمریکا بامداد روز شنبه از پایگاه نیروی هوایی کپی کاناورال فلوریدا به فضا پرتاب شد.

 

 

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، موشک 66 متری دلتا 4 حامل ماهواره ارتباطی چندمنظوره WGS ساعت 00:27 به وقت گرینویچ (04:57 به وقت تهران) از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال فلوریدا به سمت مدار زمین پرتاب شد.

 

شبکه ماهواره‌ای WGS‌ با توان بسیار بالا، ارتباط باند پهن را برای ارتش فراهم کرده و می‌تواند توسط پهپادهای کنترل از راه دور و سایر دستگاه‌ ها بطور همزمان مورد استفاده قرار بگیرد.

 

پرتاب موشک دلتا دومین پرتاب طی 9 روز گذشته توسط شرکت United Launch Alliance بعنوان شریک بوئینگ و لاکهید مارتین محسوب می‌شود؛ موشک اطلس 5 نیز در تاریخ 15 می (25 اردیبهشت) ماهواره سیستم موقعیت یاب (GPS)‌ را به مدار زمین منتقل کرد.

 

برنامه پرتاب موشک دلتا 4 بدلیل بروز نقص فنی از دسامبر 2012 برای چند ماه متوقف شده بود، اما پرتاب بامداد شنبه هفتاد و یکمین پرتاب موفق از دسامبر 2006 و تأسیس شرکت United Launch Alliance محسوب می‌شود؛ طی چند سال آینده پنج ماهواره ارتباطی جدید به شبکه WGS‌ می‌پیوندند.

 

6

لینک به دیدگاه

[h=1]حضور دوباره فضانوردان بر سطح ماه تا سال 2020 [/h]

گزارش ناسا نشان می‌دهد، با توسعه فعالیت شرکت‌های خصوصی فضایی، سفر و اقامت فضانوردان در کره ماه تا سال 2020 میلادی امکانپذیر شود.

 

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درحالی که ناسا سفر به مقاصد دوردست فضایی از جمله سفر به سیارک دوردست در دهه 2020 میلادی را در دستور کار دارد، شرکت های خصوصی فضایی بدنبال توسعه سفر مجدد انسان به ماه هستند.

 

تحقیقات شرکت فضایی Bigelow Aerospace در قالب همکاری مشترک با ناسا، حاکی از علاقه و تلاش شرکت‌های خصوصی برای راه‌اندازی سفر به قمر زمین است.

 

در این تحقیق پروژه‌های در دست بررسی 20 شرکت فعال در حوزه هوافضا، آژانس‌های فضایی خارجی و سازمان‌های تحقیقاتی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

 

پروژه‌های مطرح شده در این خصوص شامل تحقیقات پزشکی در مدار زمین، سفر به ماه و حتی ساخت پایگاه‌های دائمی در قمر زمین می‌شود.

 

با این حال ناسا پیگیر ادامه برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)‌ برای تسهیل سفر به مقاصد دور از جمله سفر به یک سیارک تا سال 2025 و سفر به مریخ تا یک دهه بعد است.

 

«ویلیام گرستن مایر» مدیر مأموریت‌های فضایی ناسا تأکید می‌کند: آگاهی از فعالیت‌های صورت گرفته شرکت‌های خصوصی بویژه در حوزه ساخت پایگاه بر سطح ماه بسیار مهم است؛ فناوری‌های مورد استفاده در این سفرها می‌تواند برای سفر به مقاصد دوردست فضایی نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

 

ماژول بادی شرکت Bigelow یکی از طرح‌هایی است که ناسا قصد دارد آن را مورد بررسی قرار دهد؛ این ماژول بادی می تواند بعنوان ایستگاه فضایی در مدار زمین یا سکونتگاهی بر روی ماه استفاده شود.

 

 

4

طرح ماژول بادی Bigelow برای اقامت بر سطح ماه

لینک به دیدگاه

[h=1]قدرتمندترین موشک تاریخ به فضا پرتاب می‌شود [/h]ناسا در نظر دارد قدرتمندترین موشک تاریخ را با هدف تفحص در اعماق فضا، پرتاب کند.

 

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهندسان بتازگی بخش‌هایی از موشک Saturn را برای طراحی «سیستم پرتاب فضایی» (SLS) ناسا مطالعه کرده‌اند، اما سامانه جدید، علی‌رغم استفاده از اطلاعات گذشته، ابرقدرت خواهد بود.

 

موشک‌های Saturn تنها فناوری نیستند که دانشمندان برای طراحی SLS بررسی کرده‌اند.

 

شیوه‌های تولید، ابزار و سخت‌افزار آزمایش‌شده برنامه‌های تفحصی شاتل فضایی نیز، برای طراحی سیستم پرتابی جدید مطالعه شده‌اند.

 

سامانه SLS که برای انعطاف‌پذیری طراحی شده، از پیکربندی‌های پرتاب متعدد بهره می‌برد و قادر به تکامل، سازگاری و انجام طیفی از ماموریت‌ها و سایر مستلزمات خواهد بود.

 

ناسا سیستم جدید را قدرتمندترین وسیله پرتابی در طول تاریخ نامیده است.

 

استیج هسته SLS بیش از 61 متر ارتفاع دارد و هیدروژن مایع برودتی و اکسیژن مایع را برای نیرودهی موتورهای نیروی محرکه RS-25 حمل خواهد کرد.

 

این موتورها برای پرتاب موفقیت‌آمیز 135 ماموریت شاتل فضایی در گذشته به کار رفته‌اند، اما برای سیستم جدید قدرتمندتر خواهند بود.

 

تعداد و نوع موتورهای RS-25 به کاررفته، به پیکربندی پرتاب طراحی‌شده بستگی خواهد داشت.

 

حدود 15 موتور از این دست، در برنامه SLS وجود خواهند داشت و بر خلاف موتورهای شاتل فضایی که قابل استفاده دوباره بودند، پس از تمام فرایند نمایش، موتورهای سامانه جدید همراه با هسته، دور انداخته خواهند شد.

 

در هر طرف استیج هسته، دو بوستر موشک جامد وجود خواهد داشت. این بوسترها نیروی پرتاب ارائه‌شده توسط موتور را در طول دو دقیقه اول مرحله پرواز اولیه، افزایش خواهند داد.

 

تعداد بخش‌ها نیز بسته به پیکربندی SLS، متغیر خواهد بود.

 

مهندسان ناسا در حال آماده‌کردن Orion، (وسیله نقلیه خدمه چندمنظوره SLS) برای پرواز آزمایشی اولیه بدون سرنشین در سال 2014 هستند.

 

نخستین ماموریت SLS برای دسامبر سال 2017 در نظر گرفته شده است.

 

ناسا سفینه فضایی «اوریون» را به جز خدمه، به اطراف ماه خواهد فرستاد؛ این عمل برای اطمینان از این که پیش از پرواز سرنشین‌دار، همه چیز مطابق برنامه انجام می‌شود، صورت خواهد گرفت.

 

 

 

4

تصویر مفهومی قدرتمندترین موشک تاریخ

لینک به دیدگاه

[h=1]رکوردزنی فضانوردان در رسیدن به ایستگاه فضایی [/h]

فضاپیمای سایوز TMA-09M حامل سه خدمه جدید ایستگاه فضایی بین‌المللی که بامداد چهارشنبه به فضا پرتاب شد، در مدت زمان کمتر از شش ساعت به ISS ملحق شد.

 

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، موشک سایوز روز سه شنبه 28 می ساعت 20:31 به وقت گرینویچ (01:01 بامداد چهارشنبه به وقت تهران) از پایگاه فضایی بایکنور قزاقستان به فضا پرتاب شد.

 

«فئودور یورچیخین» کیهان نورد روس به همراه «کارن نیبرگ» و «لوکا پارمیتانو» از ناسا و آژانس فضایی اروپا سه خدمه جدید ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)‌ را تشکیل می دهند که در یک رکوردشکنی تازه در مدت زمان پنج ساعت و 40 دقیقه به ایستگاه رسیدند.

 

این پرتاب دومین برنامه پرواز سریع بسمت ایستگاه فضایی بین المللی محسوب می شود؛ مسیر پروازی جدید نخستین بار توسط یک کپسول باری مورد آزمایش قرار گرفت و سپس برای سفرهای سرنشین دار انتخاب شد که مدت زمان سفر را از دو روز به شش ساعت کاهش داده و فضانوردان دیگر مجبور به حضور طولانی مدت در کپسول فضایی نیستند.

 

این سه فضانورد جدید به سه فضانور مستقر در ISS‌ شامل کریس کسیدی فضانورد ناسا، الکسنادر میسورکین و پاول ویونوگرادوف کیهان نوردان روس در مأموریت اکتشافی 36 ملحق شده و شش ماه در ایستگاه فضایی اقامت خواهند داشت.

 

 

6

 

 

4

 

سه خدمه جدید ایستگاه فضایی بین المللی

 

 

 

4

«کارن نیبرگ» فضانورد ناسا به همراه فرزندش پیش از سفر به فضا

 

 

 

4

«کارن نیبرگ» با لباس فضانوردی خود

لینک به دیدگاه

نابودی زباله های فضایی با بادبدک های فضایی

 

 

دانشمندان ماهواره های انتحاری سبک وزنی طراحی کرده اند که با اتصال با بادبان های فضایی غول پیکر قادر به کشیدن و از بین بردن زباله های فضایی در جو زمین هستند.

 

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در حال حاضر پنج هزار و 500 تن زباله فضایی با سرعت هشت کیلومتر در ثانیه در مدار زمین سرگردان هستند که تهدیدی جدی برای امنیت ماهواره ها و سرنشینان ساکن در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)‌ محسوب می شوند.

 

بادبان فضایی غول پیکر CubeSail‌ که توسط محققان دانشگاه سری (Surrey) انگلیس طراحی شده و قادر به حمل ماهواره هایی به وزن 2.72 کیلوگرم به مدار زمین است می تواند زباله های فضایی را با خود به جو زمین کشیده و نابود کند.

 

زمانی که ماهواره بر روی یک هدف در فضا ثابت می شود، بادبان های بزرگ خورشیدی گسترش یافته و با کاهش دادن سرعت حرکت زباله فضایی، آن را از مدار خارج می کنند؛ در نهایت زباله فضایی با کشیده شدن به سمت جو زمین نابود می شود.

 

مراحل تحقیقات و توسعه این طرح با حمایت مالی شرکت فضایی Astrium‌ اروپا طی سه سال گذشته انجام شده و نخستین ماهواره تحت عنوان Space Sail‌ پایان سال جاری میلادی به فضا پرتاب خواهد شد.

 

این پروژه در مقایسه با طرح های موجود از جمله شلیک لیزر به سمت زباله های فضایی بسیار کم هزینه و مقرون به صرفه تر است.

 

 

 

 

4

بادبان فضایی غول پیکر CubeSail برای شکار زباله فضایی

 

 

بعضی ها خیلی سخت فکر میکنند. یک نفر با اهرم یک جسم سنگین رو بلند میکنه یک نفر هم یک مکانیزم پیچیده اتوماتیک درست میکنه که در نهایت همون کار رو انجام بده.

برای جمع آوری زباله های فضایی حتما لازم نیست شما یک سفینه فضایی بزرگ داشته باشید با یک مکانیزم پیچیده که مثل یک جارو برقی زباله های پراکنده رو جمع کنه. یک بادبدک 10 کیلویی هم میتونه این کارو انجام بده. پس آسون فکر کنید! آسون!

لینک به دیدگاه

فضاپیمای جدید بوئینگ آزمایش شد

 

شرکت بوئینگ که یکی از شرکای «برنامه خدمه خصوصی» ناسا است، اخیرا آزمایش تونل باد فضاپیمای CST-100 و خودروی پرتابی یکپارچه موشک اطلس پنج United Launch Alliance را به پایان رسانده است.

 

 

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این آزمایش بخشی از برنامه قابلیت یکپارچه خدمه تجاری ناسا (CCiCap) بوده که به منظور دسترس‌پذیر شدن خدمات پرواز فضایی خصوصی سرنشین‌دار برای مشتریان دولتی و خصوصی طراحی شده است.

 

شرکت بوئینگ و United Launch Alliance که یک مشارکت انتفاعی بین لاک‌هید مارتین و بوئینگ بوده، همچنین با یکدیگر برای آزمایش اجرای تازه ساخت مرحله بالایی قنطورس اطلس پنج همکاری کرده‌اند.

 

بوئینگ اکنون به دو مورد از هشت نقطه عطف عملکردی برنامه CciCap دست یافته و قصد دارد تا اواسط سال 2014 هر 19 مورد آن را تکمیل کند.

 

به گفته محققان ناسا، قنطورس پیش از این در سفرهای فضاپیماهای ناسا به جهان‌های دیگر بصورت موفق مورد استفاده بوده اما از آنجایی‌که تاکنون برای سفرهای سرنشین‌دار بکار برده نشده، این آزمایشات جهت اطمینان از عملکرد بدون اشکال و ایمن آن برای فضانوردان که بر روی یک اطلس پنج سرنشین‌دار سوار هستند، از اهمیت بسیاری برخوردارند.

 

آزمایش تونل هوا که در ماه مارس در مرکز تحقیقات ایمز ناسا در کالیفرنیا آغاز شده و در ماه مه به پایان رسید، اولین آزمایشات رابط فضاپیما، آداپتور خودروی پرتابی و خودروی پرتابی ناسا بوده است.

 

در این آزمایش یک مدل مقیاسی فضاپیمای یکپارچه و موشک در تونل بادی فراصوتی 3.3 متری ایمز قرار داده شد. داده‌های بدست آمده از این آزمایش برای شرکت بوئینگ اطلاعات ارزشمندی را که برای اطمینان از ایمن بودن سیستم جهت اعزام انسان به مدار پایین زمین نیاز داشته، ارائه می‌کند.

 

خط لوله تغذیه اکسیژن مایع قنطورس در ماه مارس در کالیفرنیا برای تشخیص چگونگی حرکت اکسیژن مایع از مخزن اکسیژن این مرحله به دو موتور آنکه در آنجا با هیدروژن مایع برای ایجاد نیروی پرتاب ترکیب شده، مورد آزمایش قرار گرفت.

 

قنطورس که پس از پایان یافتن سوخت مرحله اول موشک اطلس پنج بکار می‌افتد، آن را به سوی مدار هدف پیش می‌راند. قنطورس از تاریخچه وسیع و موفقی در انتقال فضاپیماها به مقاصدشان برخوردار بوده که از آن جمله می‌توان به ارسال کاوشگر کنجکاوی به مریخ اشاره کرد.

 

بوئینگ یکی از سه شرکت آمریکایی است که ناسا در برنامه CciCap خود برای آماده‌سازی زمینه به منظور ارسال یک ماموریت نمایشی سرنشین دار به مدار تا سال 2010 با آنها همکاری می‌کند. در صورت موفقیت، این برنامه می‌تواند در آینده منجر به دسترس‌پذیرتر شدن پروازهای فضایی سرنشین‌دار برای ناسا به منظور ارسال فضانوردارن خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی از آمریکا شود.

 

 

6

لینک به دیدگاه

[h=1]ارسال ماهواره مخابراتی اروپا به فضا از مرکز پرتاب روسیه [/h]موشک پرتابی Proton-M روس روز گذشته(دوشنبه) یک ماهواره مخابراتی SES-6 را از مرکز پرتاب فضایی بایکنور قزاقستان به مدار پرتاب کرد.

 

 

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این پرواز در زمان برنامه‌ریزی شده آن برای ساعت 09:18 به وقت گرینویچ به فضا صورت گرفت.

 

به گفته مقامات پروازی، جداسازی ماهواره SES-6 در 15.5 ساعت بعد در ساعت 00:49 به وقت گرینویچ انجام شد.

 

این ماهواره که توسط شرکت Astrium ساخته شده، با فرستنده‌های باند 43 C و باند 48 Ku تجهیز شده و عمر خدمت آن 15 سال است.

 

این ماهواره ارائه نسل بعدی خدمات پخش برنامه مانند توزیع فیلم اچ‌دی و خدمات تلفن همراه را برای مشتریان در آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، اروپا و منطقه قطبی ممکن خواهد ساخت.

 

SES-6 پنجاه و سومین ماهواره از ناوگان جهانی SES است.

 

 

Russia_Proton-M.jpg

 

bd92bcc937aaf828cf24eca0f347caaa.jpg

لینک به دیدگاه

ارسال جدیدترین موشک سرنشین‌دار چین به فضا

 

رسانه‌های دولتی چین اعلام کردند که این کشور در جدیدترین مرحله از یک برنامه جاه‌طلبانه برای ساخت یک ایستگاه فضایی، موشک سرنشین‌دار بعدی خود را با سه سرنشین در اواسط ماه ژوئن به سوی یک ماژول ففضایی تجربی پرتاب خواهد کرد.

 

 

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، خبرگزاری شینهوا خبر داد که فضاپیمای شنژو 10 و موشک آن در حال حاضر به سکوی پرتاب در منطقه دورافتاده‌ای در صحرای گوبی منتقل شده‌اند.

 

شنژو 10 پس از قرار گرفتن در مدار به ماژول تیانگونگ 1 که ماه گذشته به موقعیت مداری صحیح منتقل شده بود، الحاق خواهد شد.

 

فضانوردان چینی برای اولین بار سال گذشته در ماه ژوئن یک الحاق سرنشین‌دار را به این ماژول تجربی اجرا کرده بودند.

 

تمرینات ملاقات و الحاق بین دو خودرو یکی از موانع مهم در تلاشهای چین برای دستیابی به مهارتهای فناورانه و لجستیکی در جهت برپایی یک آزمایشگاهی فضایی کامل بوده که می‌تواند برای دوره‌های طولانی سکونتگاهی فضانوردان باشد.

 

چین هنوز راه زیادی تا دستیابی به جایگاه ابرقدرتهای فضایی آمریکا و روسیه دارد. تیانگونگ 1 یک ماژول آزمایشی بوده و جزء ازای اولیه یک ایستگاه فضایی بشمار نمی‌رود.

 

اما ماموریت این تابستان جدیدترین نمایش از قابلیتهای رو به رشد چین در فضا بوده، در حالیکه بودجه محدود و تغییر اولویتها در آمریکا، پروازهای سرنشین‌دار فضایی آنرا محدود کرده است.

 

این پنجمین ماموریت فضایی سرنشین‌دار چین از سال 2003 تاکنون است که در آن یانگ لیوی به عتوان اولین فرد چینی در مدار وارد شد.

 

این کشور همچنین قصد دارد یک فرود بدون سرنشین در ماه و استقرار یک کاوشگر را در این قمر اجرا کند. دانشمندان احتمال ارسال یک انسان به ماه را مطرح کرده‌اند اما این امر تا پیش از سال 2020 امکان‌پذیر نخواهد بود.

 

در حالیکه پکن اصرار داشته که برنامه فضایی آن برای اهداف صلح‌آمیز است اما یک گزارش پنتاگون در ماه گذشته بر قابلیتهای فزآینده فضایی چین تاکید داشت و اظهار کرده بود که پکن به دنبال فعالیتهای مختلفی با هدف جلوگیری از استفاده دشمنان از دارایی‌های مستقر در فضا در جریان یک بحران است.

 

 

long-march-2f-rollout.jpg?1370555192

لینک به دیدگاه

آلبرت اینشتین وزنه سنگینی در دنیای علم محسوب می‌شود، و فضاپیمایی که نام وی را روی خود دارد نیز از همین ویژگی برخوردار است. این فضاپیمای مهم، سنگین‌ترین عضو ناوگان وسایل حمل و نقل بی‌سرنشین (ATVs) است که تا کنون توسط آژانس فضایی اروپا (اسا) ساخته و عملیاتی شده است.

به گزارش نیوساینتیست، عکس زیر لحظه پرتاب اینشتین را از مرکز فضایی اروپا در کورو گویان فرانسه نشان می‌دهد، که با استفاده از موشک آریان 5 به فضا پرتاب شد. در حال حاضر این فضاپیمای بدون خلبان جایی در مدار 260 کیلومتری بالای زمین پارک کرده و خود را برای اتصال به ایستگاه فضایی بین‌المللی طی 8 روز آینده آماده می‌کند.

 

 

einstein.jpg

 

عصر ناوگان ATV با پرتاب فضاپیمای ژول ورن در سال 2008 / 1387 آغاز شد. جریان این ناوگان که اعضای آن نام دانشمندان مشهور اروپا را یدک می‌کشیدند، با پرتاب فضاپیمای یوهانس کپلر در سال 2011 / 1390 و فضاپیمای ادواردو آمالدی در سال گذشته ادامه یافت. پنجمین و آخرین عضو ناوگان ATV، فضاپیمای جرج لمایتر است که پرتاب آن برای سال آینده برنامه‌ریزی شده است.

با وزن 20190 کیلوگرم، اینشتین سنگین‌ترین فضاپیمای این ناوگان است که 150 کیلوگرم از سلف قبلی خود سنگین‌تر است. محموله آن شامل 2580 کیلوگرم پیشرانه برای تقویت مدار فعلی ایستگاه فضایی، و 860 کیلوگرم پیشرانه بیشتر جهت پر کردن ماژول روسی زوزدا ایستگاه است. این فضاپیما همچنین 570 کیلوگرم آب آشامیدنی و 100 کیلوگرم اکسیژن و هوا جهت نیازهای خدمه ایستگاه با خود حمل می‌کند. پس از تحویل تدارکات، اینشتین نیز همچون سایر فضاپیماهای قبلی از زباله‌های ایستگاه پر می‌شود و با آمدن به سوی زمین، در جو سیاره خواهد سوخت.

بر خلاف نام‌های مهیج و فناوری پیشرو اتصال این فضاپیماها، ATV ها تا کنون تنها نقشی دنیوی (هر چند اساسی) ایفا کرده‌اند. اما مشارکت آنها در آینده پروازهای فضایی می‌تواند مهیج‌تر از این باشد. اگر برنامه‌های اسا و ناسا به خوبی پیش برود، این دو سازمان در فضاپیمای سرنشین‌دار چندمنظوره اوریون با هم همکاری خواهند داشت؛ فضاپیمایی که برای بردن فضانوردان به ژرفای فضا طراحی شده است. پروژه اوریون در اصل متعلق به ناسا بود، اما سال گذشته آژانس فضایی آمریکا اعلام کرد که اروپا فناوری تعیین کننده‌ای را که از برنامه ATV به دست آمده است در اختیار این فضاپیما قرار خواهد داد.

 

ATV_Albert_Einstein_ready_for_launch_node_full_image.jpg

 

 

ATV-4_transfer_for_launch_preparations_node_full_image.jpg

 

atv-einstein-456-130606-1.jpg

 

منبع

لینک به دیدگاه

[h=1]نخستین پایگاه جامع رصد و مراقبت فضایی کشور افتتاح شد [/h]نخستین پایگاه جامع رصد و مراقبت فضایی جمهوری اسلامی ایران که به نام امام جعفر صادق(ع) نامگذاری شده است، با حضور رییس‌جمهور افتتاح شد و به بهره برداری رسید.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمود احمدی‌نژاد در ابتدای حضور در این پایگاه در محل یادمان شهدای صنایع الکترونیک ایران حضور یافت و برای شادی روح و علو درجات آنان به قرائت فاتحه پرداخت.

 

رییس‌جمهور همچنین از بخش‌های مختلف این پایگاه دیدن کرد و با توضیحات کارشناسان از جزئیات احداث و فعالیت‌های این پایگاه مهم استراتژیک مطلع شد.

 

این پروژه به دست متخصصان صنایع الکترونیک وزارت دفاع و در راستای تحقق امنیت‌بخشی به فضا و سامانه‌های فضایی کشورمان طراحی و احداث شده است.

 

اطلاعات منتج از سامانه‌های رصد فضایی این پایگاه علاوه بر استفاده برای ماهواره‌های خودی در زمینه مدیریت ترافیک مداری برای دیگر کشورهای صاحب دارایی‌های فضایی مفید خواهد بود.

 

در حال حاضر معاهدات بین‌المللی مختلفی جهت هماهنگی و تبادل داده‌های رصدی وجود دارد که با دستیابی کشورمان به این نوع سامانه می‌توان با به اشتراک گذاشتن این نوع داده‌ها در شبکه مربوطه قرار گرفته و از اطلاعات رصدی به دست آمده در سایر نقاط دنیا نیز بهره‌مند شد.

 

این پایگاه به منظور کشف، جستجو و ردیابی اجرام فضایی و رصد دائم اجرام فضایی به ویژه ماهواره های عبوری از فضای کشورمان ایجاد شده و ردیابی راداری، ردیابی الکترواپتیکی و ردیابی رادیویی سه روشی است که در این مرکز به کار گرفته می‌شود.

 

کلیه داده‌های رصد از سامانه‌های رصدی به سالن فرماندهی و کنترل عملیات مراقبت فضایی منتقل و از آنجا بعد از دسته‌بندی داده‌ها جمع‌آوری شده و فرآیند کشف و شناسایی اهداف فضایی بازمی‌گردد.

 

با توجه به تخصص‌های مختلف و پیچیدگی های خاصی که برای احداث این پایگاه به کار گرفته شده است با افتتاح آن زنجیره فناوری فضایی در جمهوری اسلامی ایران کامل شد.

 

سردار وحیدی وزیر دفاع نیز در این مراسم ضمن تشکر از همه دانشمندان، مدیران و متخصصان شرکت صنایع الکترونیک وزارت دفاع که در شرایط سخت آب و هوایی این مرکز بزرگ و مهم را احداث و آماده بهره برداری کرده‌اند، گفت: احداث و بهره‌برداری از نخستین پایگاه رصد و مراقبت فضایی کشور حماسه فراموش نشدنی در عرصه علم و فناوری فضایی در کشور است و در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، حماسه آفرینان این عرصه نیز در تحقق فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی این دستاورد درخشان را به ملت ایران تقدیم می‌کنند.

 

 

 

4

لینک به دیدگاه

نخستین زنی که به فضا سفر کرده اکنون از قصد خود برای سفر به مریخ خبر داده، حتی اگر هیچگاه نتواند دوباره به زمین بازگردد.

 

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، والنتینا ترشکووای 76 ساله اظهار کرد: مریخ سیاره مورد علاقه وی بوده و رویای سفر به آن را دارد.

 

این فضانورد روس گفت: ما محدودیت‌های انسان را می‌شناسیم و برای ما این مساله مانند یک رویا باقی مانده است. به احتمال زیاد اولین سفر بدون بازگشت خواهد بود اما من برای آن آماده‌ام.

 

ترشکووا که در سن 26 سالگی پس از انجام یک سفر فضایی تک نفره به یک قهرمان بین‌المللی تبدیل شده بود، اظهار کرد که بخشی از گروهی بوده که امکان سفر به سیاره سرخ را بررسی می‌کردند.

 

این کارگر سابق کارخانه نساجی، ماموریت فضایی خود را در سال 1963 در فضاپیمای ووستوک VI انجام داد.

 

وی یک زمانی که در یک برنامه فضانوردی در مسکو استخدام شد، یک چترباز آماتور بود.

 

او به همراه سه زن دیگر به عنوان بخشی از پروژه کروشف برای اعزام اولین زن به فضا از اتحاد جماهیر شوروی آموزش دیده بود. اما ترشکووا تنها زنی بود که این ماموریت را به پایان رساند.

 

وی به همین دلیل عنوان قهرمان اتحاد شوروی را به دست آورد.

 

در طول این ماموریت سه روزه، ترشکووا 48 بار زمین را دور زده و در آن زمان رکورد جدید تکمیل بیشترین مدار در کوتاهترین زمان را ثبت کرد.

 

پرواز وی یک پروگاندای بزرگ برای اتحاد جماهیر شووری بود. ترشکووا بعدها مدال طلای صلح را برای نقش خود به عنوان سخنگوی اتحاد جماهیر شوروی از سازمان ملل دریافت کرد.

 

در روز 16 ژوئن(26 خرداد)، روسیه پنجاهمین سالگرد پرواز تاریخی ترشکووا را جشن خواهد گرفت.

 

محققان پیش‌بینی کرده‌اند که فضانوردان در مسیر سفر به مریخ در معرض بمباران تابشهای کیهانی برابر با هفته‌ای یکبار سی‌تی اسکن کامل بدن در طول یکسال قرار خواهند گرفت.

 

این دوز برای افزایش خطر ابتلا به سرطان تا سه درصد در آنها کافی است اما کارشناسان هشدار داده‌اند که ابهامات زیادی در مورد تاثیر محیط فضا بر بدن انسان وجود دارد.

 

ناسا قصد دارد یک گروه فضانورد را تا اواسط دهه 2030 به مدار سیاره مریخ بفرستد. سازمانهای خصوصی مانند گروه Inspiration Mars نیز به دنبال داوطلبانی برای اعزام به مریخ هستند.

 

 

4

لینک به دیدگاه

[h=1]برنامه روسیه برای ارسال چهار ماهواره ناوبری جدید به فضا [/h]

رئیس نیروهای دفاع هوافضای روسیه دیروز(شنبه) از برنامه‌های این کشور جهت ارسال چهار ماهواره ناوبری به فضا تا اواخر سال جاری خبر داد.

 

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سیستم Glonass که بطور رسمی در سال 1993 به فضا ارسال شد، واکنش روسیه در برابر سیستم جی‌پی‌اس آمریکا است.

 

این سیستم به ارائه اطلاعات بلادرنگ موقعیت و سرعت اجسام در زمین، دریا و هوا با دقت یک متر می‌پردازد.

 

ژنرال الکساندر گولووکو اظهار کرد: سه ماهواره Glonass قرار است بر روی یک موشک حامل پروتون در ماه ژوئیه از مرکز فضایی بایکنور ارسال شده و یک ماهواره دیگر در ماه دسامبر از مرکز فضایی پلستسک پرتاب خواهد شد.

 

آخرین پرتاب ماهواره Glonass در روز 26 آوریل(ششم اردیبهشت) بود که در آن یک ماهواره GLONASS-M بر روی یک موشک سایوز 2-1b از مرکز پروازی پلستسک ارسال شده بود.

 

4

لینک به دیدگاه

[h=1]همسایگان چینی ایستگاه فضایی راهی فضا شدند[/h]

«وانگ یاپینگ» دومین فضانورد زن چین به همراه «ژانگ شیائوگانگ» و «نی هایشینگ» در مأموریت جدید فضایی راهی ماژول آزمایشگاه فضایی چین شدند.

 

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ‌ موشک لانگ مارچ 2F حامل فضاپیمای شنژو 10 روز سه شنبه 11 ژوئن (21 خرداد) در ساعت 09:38 به وقت گرینویچ (14:08 به وقت تهران) از مرکز پرتاب ماهواره جیکوآن در منطقه بیابانی گوبی در غرب چین به فضا پرتاب شد.

 

فضاپیمای شنژو 10 پس از قرار گرفتن در مدار زمین، به ماژول آزمایشگاه فضایی تجربی تیانگونگ-1 ملحق خواهد شد.

 

همسایگان چینی ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) طی 15 روز اقامت در تیانگونگ-1 به انجام آزمایش های علمی مختلف و تست سیستم های ماژول فضایی می‌پردازند.

 

مأموریت فضاپیمای شنژو 10 پنجمین برنامه سرنشین دار و مأموریت نهایی به سمت ماژول آزمایشگاه فضایی تجربی چین محسوب می شود.

 

سفر بدون سرنشین و ارسال کاوشگر به ماه از برنامه های آتی فضایی چین محسوب می شود و کارشناسان فضایی این کشور امیدوارند تا سال 2020 میلادی موفق به فرستادن فضانورد به ماه شوند.

 

4

 

 

4

سه فضانورد فضاپیمای شنژو 10 چین

 

 

 

4

سه فضانورد فضاپیمای شنژو 10 چین

 

 

 

4

سه فضانورد فضاپیمای شنژو 10 چین

 

 

 

4

مرکز پرتاب ماهواره جیکوآن در منطقه بیابانی گوبی در غرب چین

 

 

 

4

مرکز پرتاب ماهواره جیکوآن در منطقه بیابانی گوبی در غرب چین

لینک به دیدگاه

[h=1]کپسول باری روسیه از ایستگاه فضایی جدا شد[/h]

کپسول باری پروگرس 51 با جدا شدن از ایستگاه فضایی بین المللی، شرایط را برای الحاق کپسول باری اروپا فراهم کرد.

 

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کپسول باری پروگرس 51 حامل 3.1 تن غذا، سوخت، اکسیژن و تجهیزات علمی مورد نیاز برای خدمه ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)‌ پس از دو روز سفر در تاریخ 26 آوریل (ششم اردیبهشت) به ایستگاه ملحق شد.

 

پروگرس 51 حامل زباله های ایستگاه فضایی پس از الحاق شش هفته به ISS روز سه شنبه 11 ژوئن (21 خرداد) از ایستگاه جدا شده و در فاصله ایمن با ایستگاه در فضا قرار گرفت تا شرایط برای الحاق کپسول باری جدید فراهم شود.

 

کپسول باری پروگرس 51 که از پایگاه فضایی بایکنور قزاقستان به فضا پرتاب شده بود، پیش از رسیدن به ایستگاه دچار نقص فنی شد و یکی از آنتن های سیستم الحاق خودکار آن از کار افتاد.

 

باوجود این مشکل، کپسول بدون آسیب زدن به حسگرهای ایستگاه فضایی مراحل الحاق را پشت سر گذاشت؛ اکنون تیم کنترل زمینی قصد دارند تست های مختلفی را بر روی پروگرس 51 انجام دهند و پس از آن کپسول با وارد شدن به جو زمین از بین خواهد رفت.

 

همزمان با مراحل جدا شدن پروگرس، فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی خود را آماده الحاق کپسول باری جدید می کنند؛ کپسول باری ATV-4 با نام مستعار «آلبرت انیشتین» متعلق به آژانس فضایی اروپا (ESA)‌ در تاریخ 15 ژوئن (25 خرداد) به ISS‌ ملحق خواهد شد.

 

این کپسول باری حامل دو هزار و 478 کیلوگرم تجهیزات از جمله آب، غذا، اکسیژن و تجهیزات سخت افزاری برای فضانوردان، 10 روز قبل از پایگاه فضایی کورو در گویان فرانسه بوسیله موشک آریان 5 به فضا پرتاب شده است.

 

 

4

 

 

لینک به دیدگاه

[h=1]سریع‌ترین بالگرد جهان رکورد زد [/h]

بالگرد هیبریدی Eurocopter X3‌ موفق به ثبت رکورد سرعت 471 کیلومتر در ساعت شد و نام خود را بعنوان سریعترین بالگرد جهان ثبت کرد.

 

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بالگردهای Eurocopter X2 مانند Sikorsky X2 برای پرواز در سرعت بالا طراحی شدند و دو سال قبل مورد آزمایش قرار گرفتند.

 

بالگرد Eurocopter X3‌ بر پایه بالگرد Dauphin آمریکا طراحی شده است که در سال 2010 میلادی و همزمان با Sikorsky X2 تست پرواز انجام داده بود.

 

بالگرد X3‌ بیش از 140 ساعت تست پرواز انجام داده و در تاریخ هفتم ژوئن (17 خرداد) در ارتفاع 10 هزار پایی موفق به ثبت رکورد جدید سرعت 471 کیلومتر در ساعت شده است.

 

این بالگرد دارای سطح ارتعاش پایین بدون استفاده از سیستم ضد لرزش است؛ برخلاف X2 که دارای یک جفت روتر اصلی است، در X3 از طرح سنتی روتر اصلی به همراه دو ملخ کوچک هواپیما بر روی بال‌ها در اطراف بدنه استفاده شده است.

 

در سرعتهای بالا تیغه روتر به عقب کشیده می‌شود و طراحان برای حل این مشکل، تغییر عمده‌ای در وضعیت سر روتر اصلی بالگرد X3‌ برای افزایش سرعت بدون نیاز به برق اضافی اعمال کرده‌اند.

 

بر اساس اعلام محققان، با توسعه فناوری X3‌ طیف گسترده‌ای از مدل‌ها شامل بالگردهایی برای انجام عملیات شناسایی و نجات، ترابری دریایی، مرزبانی و مأموریت‌های نظامی در آینده طراحی شده و مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

 

 

 

 

4

پرواز بالگرد Eurocopter X3‌ در کنار جنگنده L-39 Albatros

لینک به دیدگاه

[h=1]محققان در اندیشه سفر با هواپیماهای ریلی! [/h]

محققان سوئیسی طرح مفهومی ارائه کرده‌اند که شامل ادغام سفرهای هوایی ‌با انعطاف پذیری حمل و نقل ریلی است.

 

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، صفهای طولانی در فرودگاه‌های شلوغ و پر تردد جهان یکی از مشکلات مهم سفرهای هوایی محسوب می‌شود، اما تلفیق سفرهای هوایی - ریلی می‌تواند این مشکلات را تا حد زیادی بر طرف کند.

 

محققان شرکت EPFL از سال 2009 میلادی در حال کار بر روی پروژه مفهومی Clip-Air‌ هستند که شامل سوار شدن به هواپیما بدون نیاز به حضور در ترمینال فرودگاه است!

 

یک هواپیمای مسافربری را نمی‌توان بعنوان هواپیمای باری مورد استفاده قرار داد؛ یک قطار هم مجموعه ای از یک لوکوموتیو و چند واگن است که می تواند دارای کاربری مسافربری یا حمل بار باشد.

 

پروژه Clip-Air در حقیقت ترکیبی از دو سیستم حمل و نقل هوایی - ریلی است که به جای استفاده از لوکوموتیو برای کشیدن واگن‌ها، دارای یک بال عظیم شامل موتور، کابین خلبان، مخزن سوخت و چرخ مخصوص فرود است.

 

به جای استفاده از واگن نیز از سه ماژول یا کپسول جداشدنی که به بخش زیرین بال متصل می شوند، استفاده می‌شود.

 

مسافران می‌توانند بدون نیاز به حضور در ترمینال فرودگاه، در ایستگاه قطار سوار این کپسول‌ها شوند؛‌ کپسول‌ها با حرکت بر روی خطوط ریلی به فرودگاه رسیده و به زیر بال اصلی متصل می‌شوند.

 

طول کپسول 30 متر و وزن آن 30 تن است که می‌تواند برای جابه جایی مسافر، بار یا ترکیبی هر دو حالت، مورد استفاده قرار گیرد؛ در این حالت ظرفیت جابه جایی مسافر به 450 نفر افزایش می یابد که معادل هواپیمای ایرباس A-320‌ است و می تواند در فرودگاه‌های عادی به زمین بنشیند.

 

مدل 1.2 متری از طرح مفهومی هواپیمای Clip-Air از تاریخ 17 تا 19 ژوئن (27 تا 29 خرداد) در نمایشگاه هوایی پاریس به نمایش گذاشته خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

طرح مفهومی هواپیمای ریلی Clip-Air‌

 

 

 

4

 

اتصال سه کپسول جداشدنی به زیر بال اصلی هواپیما

 

 

 

4

طرح مفهومی هواپیمای ریلی Clip-Air

 

 

 

4

طرح مفهومی هواپیمای ریلی Clip-Air

 

 

 

4

سوار شدن مسافران هوایی در ایستگاه راه آهن

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...