رفتن به مطلب

بله نارفیق ، گیلک بی غیرت است ....


ارسال های توصیه شده

اکثر کاربرانی که میان و جواب میدن , فقط تیتر تاپیک رو میخونن و بقیه نظرات رو نمیخونن. مشکل اینه.

فکور منظورت کیه؟؟؟:banel_smiley_4:

اگه دوستمونه که خودشون استارترند..اگه منم که من همشو از حفظم!!!:w02:اگه هم کلیه که هیچی!!!

  • Like 3
لینک به دیدگاه
  • پاسخ 45
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

فکور منظورت کیه؟؟؟:banel_smiley_4:

اگه دوستمونه که خودشون استارترند..اگه منم که من همشو از حفظم!!!:w02:اگه هم کلیه که هیچی!!!

کلیه که هیچی!!!

و پست شماره 18

  • Like 3
لینک به دیدگاه
کلیه که هیچی!!!

و پست شماره 18

دوست عزیز شما از کجا این استدالو کردین که من پستارو نخوندم.اتفاقا خوندم همشم خوندم.پست شماره 18که میگین پاسخ به کسایی بود که باعث این بحث شدن که واقعیت داره نه دروغه نه چیزی اما اینم انکار نمیکنم که بعضی از ادما که از همین قوم ها هستن خودشون باعث این مشکل میشن.که تو پست 19 گفتم مشکل فرهنگ ادماست.

تاپیک واسه همه هست فکر نمیکنم جای این باشه بیایم دیگرانو متهم به نخوندن ندونستن کنیم.

موفق باشین

  • Like 3
لینک به دیدگاه
دوست عزیز شما از کجا این استدالو کردین که من پستارو نخوندم.اتفاقا خوندم همشم خوندم.پست شماره 18که میگین پاسخ به کسایی بود که باعث این بحث شدن که واقعیت داره نه دروغه نه چیزی اما اینم انکار نمیکنم که بعضی از ادما که از همین قوم ها هستن خودشون باعث این مشکل میشن.که تو پست 19 گفتم مشکل فرهنگ ادماست.

تاپیک واسه همه هست فکر نمیکنم جای این باشه بیایم دیگرانو متهم به نخوندن ندونستن کنیم.

موفق باشین

ببین هیچی نشده میخوای منو دار بزنی و . . .

از سر صبح بحث سر همینه که ما نمیتونیم با هم بسازیم.

یه سوء تفاهم که بشه حاضریم همدیگه رو بکشیم. بعدشم از فرهنگ دم میزنیم.

در هر حال اشاره شما به اون شعر بحث برانگیز میشه و بازم باعث میشه دامنه اختلافات بیشتر بشه.

منظورم همین بود.

  • Like 3
لینک به دیدگاه
با هم دوست باشيم دعوا نكنيم!!!!مثلا قصد ما حفظ وحدته!

ظاهرا اون سئوال خود شما باعث برداشت بد ایشون شد.

میدونی ما رو گور به گورمون هم بکنند همینیم. یعنی بلد نیستیم با روش صحیح هم اندیشی کنیم. ایشون تو اون پاسخشون اشاره به شعری کردند که طرح همون شعر خودش جنجال آفرین هست. البته ایشون همشهری منه و من با زبون خودمونی بهش ثابت میکنم که رفتارش خشن بوده. کلا ما همینیم دوست عزیز. :icon_gol:

  • Like 1
لینک به دیدگاه

با موبایلم نميتونم شكلك بزارم!!!! والا من خنده ام گرفته!بله خوب شما گفتى بعضيا پستارو نميخونند من گفتى كيو ميگى شما اشاراتى نموديد!اگه من مقصرم ببخشيد!كاش يه كم صبرمون بيشتر بود!همه چيز حل ميشد!البته من خودم خيلى بدترما!

  • Like 1
لینک به دیدگاه
با موبایلم نميتونم شكلك بزارم!!!! والا من خنده ام گرفته!:ws28:

بله خوب شما گفتى بعضيا پستارو نميخونند من گفتى كيو ميگى شما اشاراتى نموديد!اگه من مقصرم ببخشيد!كاش يه كم صبرمون بيشتر بود!همه چيز حل ميشد!البته من خودم خيلى بدترما!:a030:

اختیار دارید. شما بزرگوارید. :icon_gol:

  • Like 1
لینک به دیدگاه

يكم بحث رو به انحراف كشيديد

من صبح يك پست مفصل تايپ كردم ولي به دليل از دست رفت.سعي مي كنم مجدد مطلب رو بيان كنم

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

جكسازي و فكاهي براي اقوام ريشه در تاريخ هاي دور و نزديك دارد.و در واقع نوعي تخريب محسوب مي گرديد.كه با توجه به نبود امكانات امروزي بسيار حربه ي كارآمد و موثري بوده.

در مورد لر ها بطور كلي(شامل بختياري و لر و لك كه در مناطق ديگر هر 3 قوم را به اسم لر مي شناستد)

مراحل زير قابل شناسايي است:

_درگيري هاي كريم خان زند(كه يك لك بود) با قوم قاجار و شكست سنگيني كه بر آنها وارد آورد و اسير هايي كه از ايشان گرفت و به عنوان گروگان به شيراز برد باعث ايجاد كينه اي شديد در دل مردمان قاجار گرديد.شيوه ي حكومتي كريم خان نيز مزيد بر علت گرديد تا راحت تر بتوان او را ساده دل و عامي خواند.اين روند با مرگ كريم خان و فرار اغا محمد خان قاجار تشديد شد و براي تخريب هرچه بيشتر جا نشينان او بخصوص لطفلي خان زند از هيچ چيز كوتاهي نكردند.مردماني را پول مي دادند تا در شهر ها بر عليه او حرف ها و فكاهي هاي زشت بزنند و وجه ي او را در ميان مردمان تخريب سازند.

_جريان مشروطه و فتح شهر هاي مهمي مانند اصفهان.قم.تهران.اراك و نيز كمي پيشتر از آن فرمانروايي بر بيش از نيمي از ايران در زمان مظفرالدين شاه و جانشين او و نيز پس از مشروطه توسط سران بختياري(اصفهان.اراك.كرمان.شيراز.كاشان.يزد.قم.لرستان.چهارمحال.خوزستان.ايلام.كهكيلويه و بوير احمد) نوعي حسادت شديد در دل ديگران پديد آورد.ا

ز طرفي سران بختياري در مشروطه افرادي تحصيل كرده و روشن بين (نه روشن فكر نما) بودند و آگاهانه پاي در راه مشروطه نهادند(مراجعه كنيد به خاطرات سردار اسعد و سردار ظفر).فرهنگ داني و آداب داني اين قوم و تشكيلات قوي قومي و سلسله مراتبي كه در بين آنها بر قرار بود باعث قوام و پا گيري مشروطه در ايران شد.

نخست وزيري صمصام السلطنه براي چند دوره و وزير جنگي سردار اسعد و سپس نخست وزيري او و نفوذي كه اين برادران در دولت وقت داشتند و اقدامات سازنده ي ايشان همه و همه موجب رشك روشن فكر نماهايي شد كه از مشروطه تنها آزادي روزنامه نگاران براي انواع فحاشي ها را آموخته بودند .ب

ه همت اين روشن فكران و با حمايت آشكار و نهان ايشان موج جديدي از فكاهي ها براي لر ها به راه افتاد تا به حدي كه در روزنامه هاي رسمي لهجه ي نخست وزير(صمصام السلطنه) را به باد تمسخر مي گرفتند.

با روي كار آمدن رضا قلدرو سپس رضا خان و رضا شاه و حسادت ذاتي اين فرد به بزرگ منشي سردار اسعد اين موج توان جديدي يافت و حمايت بيشتري شد.(كه در نهايت به قتل سردار اسعد توسط رضاشاه انحاميد)

-با ازدواج محمد رضا شاه با دختر يكي از بزرگان بختياري(ثريا اسفندياري) اين هجمه ها فروكش نمود.همين دوران باعث نفوذ شخصيت هاي مهمي از بختياري در دربار شد كه برخي تا آخر در دربار نفوذ بالايي داشتند.افرادي چون تيمسار بختيار.خانم فروغ ظفر و...اما رفتار از بالا به پايين ثريا با خواهران و مادر شاه باعث گرديد كه بار ديگر جريان تخريبي به راه بيافتد اين بار با حمايت پنهان دربار.

-در ماه هاي آخر حكومت شاه ,يك فرد ملي مذهبي به نام شاهپور بختيار به نخست وزيري انتخاب شد.بختيار فردي توانمند بود و مبارزان داخلي مي دانستند كه اگر 6 ماه بر سر قدرت باشد موتور انقلاب به كلي خاموش مي شود لذا بار ديگر جريان تخريي را به راه انداختند

-در اوايل انقلاب طرح كودتاي نوژه در بين سران بختياري ريخته شد كه توسط نيروهاي انقلابي خنثي گرديد .اما براي اينكه نيروي بختياري را به كل تحليل ببرند و از اتحاد احتمالي ايشان با كرد ها و يا ساير اقوام جلوگيري كنند بار ديگر موتور تخريب چيان روشن شد.

 

تا اين مرحله كم بودن امكانات رسانه اي مانع از اين ميشد كه اين جريانات تخريبي پايدار بماند و در واقع تا زماني كه عوال حمايت كننده مي خواستند جريان تخريب ادامه داشت و هر گاه اراده مي كردند اين جريان تا حدودي زيادي متوقف مي گرديد.

 

آخرين هجمه كه با حمايت بسيار بالايي هم صورت گرفت پس از انتخابات 88 بود.كروبي و زهرا رهنورد هر دو لر هستند و براي تخريب انها و از بين بردن محبوبيت آنها نياز به يك جريان تخريبي قومي بسيار قوي بود كه همگي شاهد آن بوديم.اما اينبار وجود رسانه ايي چون اينترنت و شبكه هاي اجتماعي و اس ام اس عملا كنترل جريان را از دست ايجاد كنندگان خارج ساخت كه عواقب بسيار بسيار بدي در حوزه ي فرهنگي داشت كه براي پرداختن به اين عواقب نياز به بحثي جداگونه است(به عنوان مثال موجي كه در مورد علي شريعتي راه افتاده )

  • Like 8
لینک به دیدگاه

 

تو یه سایتی آمار داده بودند در مورد همین موضوع که بیشتر این جوکها در شهرهای تهران و کرج استفاده میشه !

 

تو ذهن بعضی ها بدجور رسوخ کرده ...... !

 

دوست عزیز شما یه کم با تعصب پستها رو میخونی..البته فکر کنم کامل هم نمیخونی !!!!یه جمله رو بدون توجه به قبل و بعدش نقل قول میگیری!!!به همه جوانب خوبه توجه بشه....:icon_gol:

 

متوجه نشدم !

 

اگر جمله ی اول رو میگی : گفتم تو یه سایتی خودشون تحقیق کرده بودند اینجوری آمار داده بودند که بیشتر جوکها در تهران و کرج گفته میشه ....

 

اگر هم جمله ی دوم رو میگی :

شما نوشته بودید این جوکها مخرب هستند و خواه ناخواه در ذهن جامعه رسوخ کرده .

من هم جواب دادم :

آره تو ذهن برخی ایرانیها واقعا چنین چیزی رسوخ کرده.

چون چند وقت پیش تو دنیای مجازی یکی رو دیدم که میخواست ثابت کنه ترکها واقعا ** هستند !!

 

من کلا متوجه نشدم چی رو با تعصب خوندم .

  • Like 1
لینک به دیدگاه

مردمان ترك:

_اولين اشارات فكاهي براي هموطنان آذري را در اواخر سلسله ي صفوي مي بينيم.بي كفايتي و خرافه پرستي وآلت بودن پادشاهان انتهايي اين سلسله موجي از نارضايتي را برانگيخت كه خود را به شكل فكاهي براي دربار و ترك ها نشان داد.

فتح كشور توسط افغان ها و داستان تسليم شدن شاه سلطان حسين نيز مانند نفتي بر خاكستر بود.

_با روي كارآمدن نادرشاه افشار و لياقت اين فرد در كشور داري اين فكاهي ها فروكش كرد اما رفتار آخر عمر او و نيز روي كارآمدن قاجار ها و بي كفايتي مطلق آنها باعث گرديد كه يك جريان طولاني مدت بر عليه ترك ها شاهد باشيم.

_مردم از قاجاريه دلي خوشي نداشتند و در جريان مشروطه بعد از فتح تهران و ديدن قايله ي پارك ملي كه توسط ستار خان و باقر خان و قواي ايشان كه چند ماه بعد از فتح تهران به تهران رسيده بودند به راه افتاد اين هجمه رنگ و لعابي جديد گرفت .

_در زمان پهلوي اول با ايجاد شدن حكومت كمونيستي آذربايجان و نيز وجود پان ايرانيسم هاي افراطي جرياني جديد به راه افتاد.

-با جدا شدن محمد رضا شاه و ثريا اسفندياري نوعي تلاش گسترده براي كمرنگ كردن نقش لر ها و پررنگ كردن قش ترك ها در مشروطه صورت گرفت كه اين باعث توقف هجمه ها تا ساليان دراز شد.

-بعد از انقلاب و در زمان جنگ نخست وزير و رييس جمهور هر دو ترك بودند . بخشي از مردم كه از وضعيت جنگ ناراضي بودند شروع به فكاهي سازي و تمسخر قومي نمودند كه ما شاهد شديد ترين هجمه ها در اين دوران هستيم كه تا سال هاي سال اثراتش هنوز داغ بود.

رييس جمهور وقت كه بعدا رهبر ايران شد باعث ناخرسندي عده اي از مردم بود و چون رهبري ايشان ادامه داشت جريان فكاهي هيچوقت از رونق نيافتاد.

-بعد از انتخابات با اينكه موسوي ترك است ولي ه علت اينكه همشهري رهبري است و هر گونه جريان تخريبي قومي به رهبري نيز باز مي گردد از اين امر اجتناب شد و جريان تخريبي بر عليه ايشان با عنوان داماد لر ها ايجاد شد.

البته خيلي خيلي ضعيف تر از جرياني كه براي لر ها ايجاد شد و همين قوي بودن جريان ايجاد شده براي لر ها باعث گرديده كه امروزه كمتر جكي بشنويم كه با عبارت نا خوشايند يه روز يه تركه شروع مي شود

  • Like 7
لینک به دیدگاه
خيلى جالب بود آقا امير.ممنون.ميشه ريشه جك اصفهانى رو هم بگيد?

 

 

 

قصد داشتم گيلك و قزوين رو بگم

جك هايي كه براي اين اقوام ساخته شدند از نوع تخريب نژادي هست ولي جوك هايي كه براي اصهفان يزد كاشان مشهد ...گفته شدند از نوع تفاوت فرهنگي هست.

يكسري خرده فهنگ ها هست كه در يك قوم يا مردم يك منطقه پذيرفته شده هست ولي برا مردم قوم ديگه يا منطقه ي ديگه نه.

جك هايي كه براي اصفهان گفته شده از اين دست هست.

من اصفهان درس خوندم.اوايل از بيش از حد مادي بودن اصفهاني ها خيلي خيلي حالت بدي بهم دست مي داد و پيش خودم مي گفتم حق دارن هر چي مي گن در موردشون(با عرض پوزش).ولي بعد از گذشت چند ترم متوجه شدم كه اين يك فرهنگ كاملا جا افتاده هست و البته ريشه ي تاريخي هم دارد.

مردم مناطق كويري در گذشته بسيار بسيار سخت كسب روزي مي كردند و براي ذره ذره ي دارايي و اسبابشان زحمتي طاقت فرسا مي كشيدند.به همين دليل در هنگام هزينه كرد و مصرف بسيار دقت مي كردند كه به درستي مصرف شود و بي جهت از كف نرود.اين شده كه اكثر شهر هاي كويري ما مردماني مقتصد دارد.

اين خصيصه در طول قرن ها تبديل به فرهنگ شده و از عقب ان فرهنگ هاي مرتبط با ان نيز رشد كرده.براي همين در بين مردمان خود منطقه احساس ناخورسندي ايجاد نمي كند.اما براي كسي كه از خارج از اين محيط وارد مي شود و اين پيشينه را نمي داند بر خورد هاي اوليه خيلي نا مهفوم و گنگ است.

اگر دقت كرده باشيد (حداقل در چشم من كه از خارج به اين مجموعه مي نگرم) نسل جديد در حال تغيير هست و اين خصيصه در حال رنگ باختن هست و اين دليلش تغيير در نوع كسب درآمد است.امروزه مراكز صنعتي منابع درآمدي سرشاري را به اين شهر را آورده و پول درآوردن بسيار آسان ترشده لذا خرج كردنش نيز آسان تر شده.

البته هنوز شم اقتصادي از بين نرفته منتها ديگر از دودو تا چهارتا هاي آنچناني نيز خبري نيست.

 

حال حساب كنيد مردماني با اين خصوصيات در مقابل مردماني قرار مي گيرند كه از مناطق حاصل خيز و پر بركت آمده اند (دوره ي صفوي) و عادت به ريخت وپاش دارند .اين خصوصيت كه در جاي خودش بسيار مهم و ضامن بقاي يك قوم بوده بد جلوه مي كند و محيط مناسبي براي فكاهي سازي فراهم مي ايد.

بار ديگر اين قوم با مردمان لر برخورد دارند(از زمان فتحعلي شاه به بعد اصفهان زير نظر بختياريها قرار داشت).لر ها هم مردمان كوهستان هستند.غم نان فردا ندارند .طبيعت پر بركت در اختيارشان بوده و... باز هم بازار فكاهي رونق مي گيرد.

يكي از اصلي ترين پايگاه هاي انقلاب 57 دراصفهان بود.براي ان منظور نيز بازار فكاهي را داغ مي كنند كه بگويند اگر اينها بر سر كار بيايند مملكت به كنسي مي افتد و ....

و اين روند تا امروز نيز ادامه دارد كه البته در سال هاي اخير كم رنگ تر شده

  • Like 8
لینک به دیدگاه

به نظرم هیچ قومی در طول تاریخ ایران به اندازه کردها و بلوچ ها با حکومت های مرکزی مشکل نداشته اند، پس چطور جوک کردی و بلوچی ساخته نشده؟

 

ضمنا استارتر محترم گیلکی ها هم، همان قدر با فکر و اختیار اسلام را پذیرفتند که سایر مردم ایران زمین. اصولا در ساختارهای اجتماعیِ ارباب-رعیتی که بیشتر مردم رعیتن و بی سواد جایی برای با فکر و اختیار دین را پذیرفتن باقی نمیماند.

 

حدس میزنم میرزا کوچک خان هم به دلیل کمونیست بودن با قزاقان نجنگید.

  • Like 5
لینک به دیدگاه

ضمنا استارتر محترم لطف میکردید مشخص میکردید منظورتان از غیرت چیست؟ اگر همان چیزیست که منظور عامه مردم از این واژه است؛ پست استارت غیر از پاراگراف های 4 و 6 بقیه بسیار بی ربط میباشند.

  • Like 4
لینک به دیدگاه
نه زیادم هم رنگ نباخته.

اگر اهل فوتبال باشید میبینید که درمسابقات لیگ برتر تماشاگران تهرانی وقتی حریفشون از یکی از همین قومیت ها باشند از همین عبارت ها برای کُری خواندن استفاده میکنند !

 

در بازی فصل گذشته بین تیم های پرسپولیس و داماش گیلان که تو ورزشگاه آزادی برگزار شد ( بهار 91) ، تماشاگران تهرانی هر چی بود نثار مردم رشت کردند "بی غیرت" خیلی خوبه در برابر شعارانی که میدادند.

چیزایی که من وقتی از یکی که خودش ورزشگاه بود و برام تعریف کرد ، گوشم سوت کشید .

شعارهای رکیکی که داور مسابقه هم مجبور شد بازی رو تا نصفه متوقف کنه ....!

 

2 روز پیش هم در بازی فجر شیراز و داماش ، شیرازیها که شهرشون هم به شهر ادب و فرهنگ و تمدن معروفه ، از همین شعارها برای شهر ما بکار بردند ...... !

 

نمیخوام توهین کرده باشما ولی جمعیت استادیوم رو را اصلاً تو این قضیه مرجع قرار نده!

یعنی مرجع که چه عرض کنم اصلاً حساب نکن!

بدون شک 90% بی فرهنگ هستن. یعنی جو مسموم تر و بدتر از استادیوم های فوتبال نیست!

اصلاً نمونه خوبی به عنوان مثال در نظر نگرفتین که بعد اومدین با توجه به اون کار یه عده رو محکوم کردین. یعنی اون جمعیت استادیوم رو واقعاً نماینده مردم شیرازن؟!

من 4 سال شیراز بودم. به جرات میگم جزء بهترین مردم ایران هستن.:icon_gol: انقدر که من از این مردم خوبی و محبت دیدم تو شهر خودم ندیدم.

  • Like 6
لینک به دیدگاه
نمیخوام توهین کرده باشما ولی جمعیت استادیوم رو را اصلاً تو این قضیه مرجع قرار نده!

یعنی مرجع که چه عرض کنم اصلاً حساب نکن!

بدون شک 90% بی فرهنگ هستن. یعنی جو مسموم تر و بدتر از استادیوم های فوتبال نیست!

اصلاً نمونه خوبی به عنوان مثال در نظر نگرفتین که بعد اومدین با توجه به اون کار یه عده رو محکوم کردین. یعنی اون جمعیت استادیوم رو واقعاً نماینده مردم شیرازن؟!

من 4 سال شیراز بودم. به جرات میگم جزء بهترین مردم ایران هستن.:icon_gol: انقدر که من از این مردم خوبی و محبت دیدم تو شهر خودم ندیدم.

 

 

مرسی اول از تعریفت بعدم از حرف کاملا درستت

وقتی توی شیراز مسابقه فوتبال باشه کل شهر هم در امان نیستند

اصلا معلوم نیست این جمعیت از کجا وارد شهر میشوند..اکثرا از اطراف میایند و برای همه هم ایجاد مزاحمت حداقل کلامی میکنند..

وای بر مردمی که یک شهر و با تماشگران فوتبالش بخواهد بشناسه..

برای ماها هم کم حرف درنیاوردند ولی خب این فرهنگ و شناخت خودشونو نشون میده ..

حرص زدنهای بیجا و کارکردن تراکتور وار و بعضیها نشانه زرنگ بودند و فعال بودند میدونند و نبودشو نشانه تنبلی و کاهلی ..

 

همه جای دنیا خوب و بد داره فقط بستگی داره کدومش به ÷ستت بیشتر خورده باشه نظریه ات اون موقعه مشخص میشه

  • Like 5
لینک به دیدگاه
نمیخوام توهین کرده باشما ولی جمعیت استادیوم رو را اصلاً تو این قضیه مرجع قرار نده!

یعنی مرجع که چه عرض کنم اصلاً حساب نکن!

بدون شک 90% بی فرهنگ هستن. یعنی جو مسموم تر و بدتر از استادیوم های فوتبال نیست!

اصلاً نمونه خوبی به عنوان مثال در نظر نگرفتین که بعد اومدین با توجه به اون کار یه عده رو محکوم کردین. یعنی اون جمعیت استادیوم رو واقعاً نماینده مردم شیرازن؟!

من 4 سال شیراز بودم. به جرات میگم جزء بهترین مردم ایران هستن.:icon_gol: انقدر که من از این مردم خوبی و محبت دیدم تو شهر خودم ندیدم.

 

آره میدونم نمیشه جو استادیوم های ایران رو ملاک قرار داد چون فحاشی همه جا هست ..

 

منظورم این بود که این جوک ها گاهی اینقدر تو جامعه جا گسترش پیدا میکنه که تماشاگران برای پایین آوردن روحیه حریف هم ازشون استفاده میکنند ...!

  • Like 3
لینک به دیدگاه
ببین هیچی نشده میخوای منو دار بزنی و . . .

از سر صبح بحث سر همینه که ما نمیتونیم با هم بسازیم.

یه سوء تفاهم که بشه حاضریم همدیگه رو بکشیم. بعدشم از فرهنگ دم میزنیم.

در هر حال اشاره شما به اون شعر بحث برانگیز میشه و بازم باعث میشه دامنه اختلافات بیشتر بشه.

منظورم همین بود.

نه دوست عزیز چه دار زدنی تاپیک عمومی بود هر کی نظر خودشه گفت.نظر همه محترمه :a030:

  • Like 1
لینک به دیدگاه

×
×
  • اضافه کردن...