رفتن به مطلب

آشنایی با سازهای کوبه ای(تمبک و دف)


mani24

ارسال های توصیه شده

تمبک:

تمبک در فرهنگ های مختلف و با گذشت زمان نام های جالب و قابل ذکری گرفته است که این نام ها عبارت اند از :

.دمبر 2. دمبرک 3. تبنگ 4. تبنک 5. تبنک 6. تبنک 7. تنبيک 8. تنبوک 9. تنتک10. خنبک 11. خمبک 12. خمک 13. دمل 14. دمبال 15. دمبلک يا دنبلک 16.خوراژاک 17. خمچک 18. تمبک 19. دنبک 20. تنبک 21. دمبک 22. تبنگ 23. ضرب

که در برخی از فرهنگ های مختلف تمبک به معنی دف نیز آمده است.

در لغت نامه ی دهخدا :،(( آوازی را گویند بلند و تند مانند صدای ناقوس)).

(( آواز بلند و تیز مثل آواز و زنگ و صدای ناقوس))

((به معنی دف و دهل هم آمده))

(( به معنی دف و دهل و تنبک نیز آمده که بازیگران نوازند))

 

اما در ایران پس از حکومت قاجار ساز تمبک وجه ی بدی در میان مردم پیدا کرد که بیان علتش از دست من خارج است...

اما به طور مختصر این ساز تو سری خورده بود و همه ی مردم ضرب گیر را مطربپستی میدانستند و چنان تحقیرش میکردند که هیچ کس جراءت نمیکرد به طرف اینساز برود... در چنین شرایطی به دست گرفتن تمبک یعنی از دست دادن حیثیت وآبرو..

 

امادر سال 1291 شمسی فردی در تهران متولد گردید که او را حسین نهادند و نامآبا و اجدادی ایشان تهرانی بود که به نام حسین تهرانی به حضور شهره ی عامو خاص است.

وی از سال 1304 تمبک نوازی را آغاز نمودبا این در آن زمان هم با مشکلات ذکر شده روبه رو بود دست از تمیرنات خودنکشید و تا جایی که میتوانست به تمرین و یاد گیری تمبک نوازی ادامه داد.

به واسطه ی ایشان تمبک جایگاه اصلی خود را پیدا نمود

علت به کار بردن نام(( تمبک)) این است که چون در هنگام نواختن تمبک دوصدای اصلی آن ، یکی صدای (تم) و یکی صدای (بک) میدهد به این ترتیب نامتمبک را انتخاب کردند البته نا گفته نماند که تنبک هم گفته میشود.

ساختمان تمبک:

1) پوست

2) دهانه ی بزرگ

3) تنه

4) نفیر (گلو)

5) دهانه ی کوچک

 

امروزه از دو قسم تمبک میتوان استفاده کرد:

 

الف) تمبک برای همراهی با ارکستر که آن را ((تمبک ارکستر)) مینامیم.

ب) تمبک تک نواز (( از این نوع تمبک برای هم نوازی با گروهای ارکستر کوچک میتوان استفاده کرد))

تمبک و تمبک نوازی برخلاف ظاهر ساده و یاد گیری برای نواختن آن بسیار دشوار است.

 

به گفتهی استاد بزرگ بهمن رجبی برای نواختن تمبک دو شرط اساس کار است..

 

1) خلاقیت برای نواختن

2) ظرافت در هنگام نواختن

این دو لازمه ی نواختن تمبک است.

 

در هنگامی که تمبک نوازی شروع به نواختن میکند در اصل در حال اجرای نواختنریتم یک موسیقی میباشد.. به طور کلی تمبک میدان بسیار بزرگی از ریتم وریتم شناسی است..

نمونه ای از گستردگی ریتم این است که اگر به طور مثال به یک ریتم 4/2 کهاز دو نت سیاه تشکیل میشود یک نقطه ی امتداد اضافه کنیم یک میزان ترکیبیبدست می اید که همان میزان 8/6 میباشد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...