رفتن به مطلب

طراحی موتورخانه استخر


ارسال های توصیه شده

سلام

در این تاپیک اصول کلی طراحی موتورخانه استخر بصورت تدریجی قرار داده میشه.

 

:100:مطالب این تاپیک برگرفته از کتابچه "طراحی موتورخانه استخر" است که توسط شرکت پژوهشی پاکمن تألیف شده است.

 

:100:مطالب را بترتیب پیش میبریم و در پایان و در پست آخر کتاب را بصورت یک فایل جهت دانلود قرار خواهم داد. لطفاً تا اون موقع فقط مطالب را دنبال کنید و مطالعه داشته باشید. چون در این صورت است که می توانید ادعا کنید که مطلب را درک کرده اید.

 

بترتیب با همدیگه جلو میریم :icon_gol:

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 41
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

تاسیسات استخر های شنا بنا به کاربرد و محل استفاده آن ها متفاوت است اما در اکثر استخر ها برای سیستم تاسیسات آن از موتورخانه استفاده می کنند.

 

استخر ها اگر به صورت سرپوشیده و یا سرباز باشند نحوه استقرار و تجهیز موتورخانه آن ها متفاوت است. در استخر های سرباز نیاز به گرمایش و سرمایش محیط نمی باشد و تنها تصفیه و گرمایش آب نیازمند سیستم های تاسیساتی است. این در حالی است که در استخر های سرپوشیده و در پارک های آبی سرپوشیده سیستم های گرمایشی و سرمایشی مناسب باید برای استخر انتخاب گردد و در موتورخانه استخر قرار گیرد.

 

در صورت سرپوشیده بودن استخر های شنا نیاز به تهویه سالن، وجود دارد. سالن مورد استفاده باید در درجه حرارت مناسب و رطوبت مطلوب باشد. برای تامین این درجه حرارت باید از وسایل سرمایشی و گرمایشی استفاده کرد که در این کتابچه به بررسی این مسائل نمی پردازیم و تنها به نوع سیستم تامین کننده این حرارت و رطوبت اشاره خواهد شد.

لینک به دیدگاه

این مقاله در 5 فصل به بررسی محاسبات مورد نیاز جهت تجهیزات موتورخانه یک استخر شنا می پردازد.

پنج فصل شامل:

 

1. مقدمه استخر

2. گرمایش استخر

3. فیـلتراسیون استخر

4. سیستم پمپاژ

5. یک مثال طراحی موتور خانه استخر کامل حل شده با توجه به فصول آموزش داده شده.

 

با پیشرفتهایی که در چند سال اخیر حاصل شده است، شیوه ها و مفاهیم طراحی استخرها تغییر پیدا کرده و ویژگی های جدیدی به آنها اضافه شده است. طرح های جدید با توجه به توصیه های مشاوران استخرسازی درباره چیدمان، استقرار و شکل استخر تهیه می شوند. مهندسان تاسیسات نیز باید مطابقت داشتن کلیه تجهیزات استخر را با مقتضیات جریان و فیـلتراسیون آن مورد بررسی قررار داده و تایید کنند. البته ملاحظات دیگری چون سیستم های الکتریکی، نوع پمپ ها، نوع فیـلترها و شیمی آب نیز وجود دارند.

سازندگان استخرها باید بخوبی با تجهیزات مورد استفاده در استخرها، رنگها و پرداختهای سطوح، شیمی آب، پمپاژ مکانیکی، فیـلتراسیون، سیستمهای گرمایش و الکتریکی آشنایی داشته باشند.

 

 

13291368411604333743.jpg

لینک به دیدگاه

استخر های شنا برای کاربری های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند که بنا بر کاربری آن، دارای قسمت­های متفاوتی می باشند. یک استخر عمومی، دارای بخش هایی است که در زیر به آن اشاره می کنیم:

  1. سالن استخر
  2. استخر شنا
  3. جکوزی
  4. سونا بخار
  5. سونا خشک
  6. حوضچه آب سرد
  7. ورودی
  8. رخت کن
  9. دوش ها
  10. دستشویی ها

برای عملکرد بهینه ی این بخش ها نیاز به یک سیستم تاسیساتی یکپارچه است تا بتواند محیطی مناسب را برای شناگران تامین کند. برای برآورد این نیاز، تاسیسات یکپارچه ای را در فضایی به نام موتورخانه استخر تعبیه می کنند. موتورخانه های معمولی استخر دارای تجهیزات زیر می باشند:

  • دیگ آبگرم
  • دیگ بخار
  • سختی گیر
  • فیـلتر شنی
  • مبدل حرارتی
  • منبع کویل دار
  • موگیر
  • پمپ
  • شیر آلات و اتصالات

طراحی موتورخانه استخر شامل 3 بخش کلی می باشد. [TABLE=width: 200, align: center]

[TR]

[TD] 13291369361784612555.jpg[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

  • بخش اول واحد گرمایش
  • بخش دوم تصفیه آب
  • بخش سوم پمپاژ

برای بررسی موتورخانه ی یک استخر لازم است تا تک تک واحد های استخر به صورت مجزا مورد بررسی قرار گیرند تا تمامی تجهیزات مورد نیاز برای ایجاد آسایش شناگران مشخص شود. [TABLE=width: 200, align: center]

[TR]

[TD] 1329137059316204217.jpg[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

آب حیاتی ترین پارامتر استخر است.

آب شهر با دمای 10-20 درجه سانتی گراد (بسته به شهر و یا کشور مورد استفاده) وارد موتورخانه شده و این آب قبل از ورود به استخر می باید مراحلی را طی کند، به دمای آسایش انسان نزدیک شود و در استخر مورد استفاده قرار گیرد، آب شهر همچنین باید سختی گیری شده و تصفیه گردد و در مراحلی مواد شیمیایی نظیر کلر به آب اضافه گردد تا ذرات و مواد مضر آن گرفته شود.

آب مورد استفاده در استخر شنا امکان جذب میکروب و ویروس را دارد و باید همواره از سلامت آن اطمینان حاصل کرد. برای مقابله با این مشکلات از فیـلتر ها و مواد شیمیایی استفاده می شود.

یکی دیگر از مشکلات مربوط به آب در سیستم موتورخانه استخر، سختی آن است که همه ساله میلیونها دلار در جهان صرف نگهداری و تعمیرات تجهیزات و لوله‌کشی‌های آسیب دیده از آن می‌شود.

:100:مکانیزم ایجاد سختی آب بدین صورت است که بخار آب در جو چگالیده شده، دی اکسید کربن هوا را در خود حل می‌کند و تشکیل اسید ضعیفی بنام اسید کربنیک می‌دهد. این اسید همراه با قطرات باران به زمین می‌بارد. از خاکهای سطحی عبور کرده و به بستر‌های سنگی زیر زمینی که معمولاً سنگ آهک می‌باشند می رسد، سنگ آهک مخلوطی از کربنات کلسیم و منیزیم است. اسید ضعیف، آهک را در خود حل می‌کند و موجبات سختی آب را فراهم می‌آورد. برای مقابله با این مشکل از سختی گیر استفاده می شود.

لینک به دیدگاه

استخر ها به دو صورت سرباز و سرپوشیده مورد استفاده قرار می گیرند.

در صورت سرپوشیده بودن استخر های شنا نیاز به تهویه سالن، وجود دارد. سالن مورد استفاده باید در درجه حرارت مناسب و رطوبت مطلوب باشد. برای تامین این درجه حرارت باید از وسایل سرمایشی و گرمایشی استفاده کرد که در این کتابچه به بررسی این مسائل نمی پردازیم و تنها به نوع سیستم تامین کننده این حرارت و رطوبت اشاره خواهد شد.

در استخر های سرباز، نیاز به تهویه محیط وجود ندارد و تنها آب استخر باید از لحاظ تمیزی و درجه حرارت مورد بررسی قرار بگیرد.

لینک به دیدگاه

جکوزی در دمای مطلوب بین 36 تا 42 درجه کار می کند و باید آبی تمیز داشته باشد. برای تامین این شرایط نیاز به تاسیساتی است که در زیر نمای شماتیک این سیستم نشان داده می شود.

جکوزی ها دارای سیستم های جت پمپ هستند تا با فشار آب و برخورد آن به بدن شناور، آب درمانی جکوزی تکمیل گردد.

 

13291371881012575577.jpg

لینک به دیدگاه

برای بهره برداری مناسب از سونای بخار، باید رطوبت نسبی تا 99 درصد را برای آن فراهم کرد. برای ایجاد این شرایط لازم است تا با استفاده از تاسیسات نشان داده شده در شکل زیر این محیط را برای استفاده مهیا کرد.

 

13291372661886060376.jpg

لینک به دیدگاه

برای استفاده از سونای خشک نیاز به نصب تاسیسات در موتورخانه نمی باشد و در این قسمت به بررسی آن نمی­پردازیم.

حوضچه آب سرد

برخی از پزشکان، فواید بسیار زیادی را برای استفاده از حوضچه های آب سرد بر می شمرند. برای عملکرد صحیح حوضچه های آب سرد، می توان راه های مختلفی را انتخاب نمود. در بعضی از استخر ها از سیستم های سرمایش مانند چیلر کمک می گیرند تا درجه حرارت این حوضچه را پایین نگاه دارند.

 

ورودی و رخت کن

در سالن ورودی و رختکن یک استخر، باید با تهویه مناسب و استفاده از سیستم های سرمایشی و گرمایشی، محیطی آرام را برای شناگر ایجاد کرد. برای طراحی تاسیسات این دو قسمت مشابه کتاب های طراحی تهویه مطبوع همچون کتاب کریر عمل می کنیم.

 

دوش ها و دست شویی ها

آب بهداشتی مناسبی که برای دست شویی و دوش ها مورد نیاز است باید در درجه حرارت مناسب در اختیار شناگران قرار گیرد که برای تامین این آب باید از تاسیساتی همچون نمای شماتیک زیر استفاده کرد. در این نما نحوه سیرکولاسیون آب و تجهیزات مورد استفاده برای گرمایش این آب نشان داده شده است. [TABLE=width: 200, align: center]

[TR]

[TD] 1329137324954975177.jpg[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

حال پس از بررسی اجمالی بخش های مختلف استخر و تاسیسات مورد استفاده برای آن ها، به محاسبات سیستم های تاسیساتی برای استخر شنا می پردازیم.

برای راحت تر شدن محاسبات مطلب را در 3 فصلِ گرمایش، فیـلتراسیون و پمپاژ ارائه می کنیم و در انتها نیز به حل مثالی برای استخر می پردازیم.

لینک به دیدگاه

مهمترین بخش موتورخانه استخر سیستم گرمایشی آن می باشد، برای گرمایش آب و محیط استخر نیاز به یک منبع گرمایی مانند بویلر داریم.

 

برای اطلاع از ظرفیت بویلر و مشعل باید کلیه تلفات حرارتی استخر که شامل موارد زیر است را درنظر گرفت.

  • اتلافات حرارتی از سطح و دیواره استخر (q1)
  • گرمای مورد نیاز برای پیش گرمایش استخر، در زمان راه اندازی (q2)
  • بار استحمامی افراد و میزان مصرف در دوش ها و دستشویی ها (q3)
  • بار گرمایشی سالن سرپوشیده استخر (q4)
  • بارهای گرمایی برای جکوزی (q5)

حال به ترتیب طریقه محاسبه q1 تا q4 را شرح می دهیم.

و بعد از آن به بررسی بار های حرارتی لازم برای جکوزی می پردازیم.

لینک به دیدگاه

معمولا برای یک استخر 3 نوع از اتلافات حرارتی را در نظر می گیرند.

  • اتلاف حرارتی توسط آب جبرانی
  • اتلاف حرارتی از سطح و تبخیر سطحی
  • اتلاف حرارتی از دیواره ها و کف استخر (بسیار ناچیز است و در نظر گرفته نمی شود)

اتلاف حرارتی توسط آب جبرانی اصولا به ازای هر شناگر در حدود 10 الی 20 لیتر آب با چسبیدن بر روی بدن شناگران و فعل و انفعالات شناگران تلف می شود. بار حرارتی به ازای این اتلاف برای هر 100 نفر حدود 30,000 kcal/h است. باید ذکر کرد شناگران بنا بر وزن و میزان فعالیت خود، انرژی ما بین 400 تا 700 کیلو کالری در ساعت (بسته به وزن و نوع شنا) را مصرف می کنند که به محیط استخر و آب استخر اضافه می شود این انرژی امکان دارد در زمانی که تعداد افراد داخل اسختر بالا رود، عدد قابل ملاحظه ای گردد. اما چون ممکن است در یک زمان مشخص (برای مثال هنگام تعویض سانس استخر) تعداد شناگران بسیار کم باشند نمی توان از این انرژی اضافه شده به استخر استفاده کرد و در این صورت آن را به عنوان یک ضریب اطمینان در طراحی استخر در نظر می گیریم.

 

برای مثال در زمانی که 100 شناگر همزمان در آب شنا کنند عددی بالغ بر 40000 کیلوکالری انرژی به آب و محیط اضافه می گردد که نمی توان از آن به عنوان یک انرژی همیشگی بهره جست. بعضی از طراحان استخر انرژی تلف شده از آب هدر شده توسط شناگران و فعالیت آنها را با این انرژی سر به سر گرفته و مد نظر قرار نمی دهند که به عنوان یک طراحی محافظه کاران این کار درست نیست.

 

اتلاف حرارتی از سطح و تبخیر سطحی کل تلفات حرارتی از سطح استخر را محاسبه می کنیم. اطلاعات اولیه استخر شامل دماهای ورودی آب شهر و دمای هوا، سرعت باد و گرمای نهان را داریم، با این اطلاعات تلفات اولیه قابل محاسبه است. با توجه به کتاب اشری (ASHRAE) دو فرمول زیر برای حالات استخر آرام و فعال در دسترس قرار دارد :

W=(95+0.425 v)(pw- pa)/Y (1

W=(69+0.35v)(pw-pa)/Y (2

W : میزان تبخیر ib/h.ft2

v: سرعت باد در سطح ft/min

Pw: فشار بخار اشباع در دمای آب in.Hg

Pa : فشار بخار اشباع در نقطه شبنم in.Hg

Y : گرمای نهان در دمای استخر Btu/lb

 

نرخ تبخیر برای استخر آرام، که توسط "معادله 2" محاسبه شده، تقریبا 74% مقداری است که از "معادله 1" اشری بدست می آید. طریقه محاسبه اتلاف حرارتی از فرمول بالا به صورت کامل در مثال 1 ذکر شده است. این در حالیست که برای راحت تر شدن محاسبات، جدول زیر به ازای اختلاف دماهای ثابت به درجه فارنهایت، ارائه شده است.

 

[TABLE=width: 500]

[TR]

[TD]

تلفات حرارتی از سطح استخر و هوای محیط

[/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD] 50 40 35 30 25 20 15 10[/TD]

[TD]

اختلاف دمای آب و هوای محیط F

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD] 525 420 368 315 263 210 158 105[/TD]

[TD]

Btu/h.ft2

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

  • مقادیر ارائه شده در جدول فوق بر مبنای سرعت باد 3.5 m/h می باشد.
  • برای سرعت باد 5 m/h مقادیر مستخرجه از جدول فوق را در ضریب 1.25 ضرب کنید.
  • برای سرعت باد 10 m/h مقادیر مستخرجه از جدول فوق را در ضریب 2 ضرب کنید.

عدد به دست آمده از جدول 1 را که بر حسب Btu/h.ft2 می باشد باید در سطح استخر ضرب کرد تا Q1 به دست آید.

لینک به دیدگاه

تا اینجا بخشی از تلفات را بدست آوردیم.

حال در ادامه باید بدانیم چه مقدار انرژی حرارتی برای بالا بردن این حجم آب استخر تا دمای مورد نظر (در زمان راه اندازی) نیاز است.

با داشتن حجم استخر (گالن) و اختلاف دما آب ورودی با آب استخر (فارنهایت) و مدت زمان لازم جهت پیش راه اندازی (ساعت)، این انرژی قابل محاسبه است.

 

1329130650989973015.jpg

Q2: مقدار گرمایی که باید به آب استخر بدهیم Btu/h

Tf : دمای نهایی آب استخر F

Ti : دمای ابتدایی آب استخر F

لینک به دیدگاه

اولین گام در طراحی استخر شنا، تعیین مساحت کل آن است که بر مبنای چگونگی استفاده و تعداد شناگرانی که در یک زمان در داخل استخر خواهند بود، پیش بینی می شود.

بر حسب توصیه کمیته استخر های شنای امریکا، می باید حداقل طول استخر 60 فوت (18 متر) و عرض آن مضربی از (6،5 و 7 ft ( 1.5 ، 1.8 یا 2 متر منظور گردد. اما در استخرهای تفریحی، تعداد شناگرانی که در یک زمان داخل استخر خواهند بود، عامل اصلی در تعیین مساحت استخر می باشد.

معلوم شده است برای زمانی که حداکثر تعداد شناگران داخل آب باشند، می بایست به ازای هر شناگر داخل آب 25 فوت مربع ( 2.3 متر مربع) سطح در نظر گرفته شود. در اینجا فرض بر این است که یک سوم افراد حاضر در استخر درون آب نیستند. ( منظور شناگرانی که در محیط استخر بوده و هنوز داخل آب نپریده اند و یا داخل آب بوده و از آن خارج شده اند)

لینک به دیدگاه

همانطور که در مراجع آمده است برای استخرها با کاربری های متفاوت درجه حرارت های مختلفی برای آسایش شناگران اعلام کرده اند که این عدد معمولا بین 26 تا 27 درجه سانتی گراد می باشد.

برای استخرهای خانگی این عدد 26.7 سانتی گراد (80 درجه فارنهایت) ذکر گردیده است.

دمای آب ورودی نیز بنا به محل استفاده استخر متفاوت است. این عدد با فصل کارکرد استخر نیز تغییر می کند. برای شهر تهران این عدد در تابستان حدودا 15 درجه سانتی گراد و در زمستان در حدود 7 درجه سانتی گراد می باشد.

لینک به دیدگاه

استخرها یا به صورت دائم فعال هستند (استخرهای عمومی) و یا به صورت دوره ای (استخرهای خانگی) مورد استفاده قرار می گیرند.

 

با دانستن این موضوع و اینکه استخرهای خانگی ممکن است تنها در انتهای هفته فعال شوند، زمان راه اندازی در این استخرها بسیار کمتر از استخرهای عمومی است.

 

معمولا برای استخرهای خانگی 8 ساعت جهت پیش راه اندازی در نظر می گیرند. این عدد برای استخرهای عمومی بنا بر نیاز از 24 ساعت الی 72 ساعت متغیر است.

 

هر چه مدت زمان راه اندازی کوتاه تر باشد ظرفیت بویلر انتخابی بیشتر خواهد شد.

لینک به دیدگاه

برای محاسبه حجم استخر پس از بدست آوردن سطح، عمق استخر بسته به چگونگی استفاده از آن تعیین می شود. عمق آب در قسمت ابتدای استخر باید در حدود 4 تا 5 فوت (1.25 متر) باشد و کف استخر با شیب ملایمی به تدریج به قسمت عمیق منتهی گردد. بهتر است عمق انتهای استخر جهت مناسب بودن برای شیرجه بیش از 9 فوت ( 2.7 متر) منظور شود. این عدد تا حدود 4 متر نیز افزایش می یابد. تا جایی که پا به کف استخر می رسد و امکان راه رفتن وجود دارد، نباید عمق استخر به طور ناگهانی تغییر یابد. با مشخص شدن عمق و مساحت سطح استخر، حجم آب داخل استخر مشخص می شود. [TABLE=width: 455, align: center]

[TR]

[TD] 13291315691936841147.jpg[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

از آنجایی که ارتفاع استخر در جاهای مختلف متفاوت است از این رو با داشتن ارتفاع های مختلف، ضرب در طول مشخصه آنها، به صورت مجزا حجم هر واحد را حساب کرده در نهایت جمع می کنیم، (بین هر دو ارتفاع میانگین می گیریم و عرض استخر نیز ثابت است). گاهی نیز فقط طول، عرض و ارتفاع را می دهند که در این صورت حجم همان حاصلضرب داده ها خواهد شد. اگر هم، زمانی ارتفاع را نداشته باشیم به صورت پیش فرض 1.68 متر یا 5.5 فوت در نظر می گیریم. جدول شماره 2،3 ابعاد استخرهای قانونی را که توسط کمیته استخرهای امریکا توصیه شده اند، ارائه می دهد.

dn880youht8vfq1tlxz.jpg

جدول 2 - ابعاد قانوی استخر در سیستم انگلیسی

 

 

ljajfqtae4q6ao296c.jpg

جدول3 - ابعاد استاندارد استخر در سیستم SI

 

بار گرمایی این استخرها بر اساس گردش مداوم و 24 ساعته آب و فرمول های زیر تعیین شده اند.

r5urqzz2vnl8g2xjynqb.jpg

به عنوان یک مثال طراحی فرض کنید در یک استخر تفریحی حداکثر 100 شناگر شنا کند. در این صورت :

 

100(شناگر)*25(فوت مربع به ازای هر شناگر)= 2500 فوت مربع سطح آب مورد نیاز

لذا ابعاد استخر برای چنین سطحی بر حسب طرح می تواند بدین قرار باشد :

30*90 (فوت) :ابعاد پیشنهادی کمیته استخر های شنا

پس با این اوصاف برای این استخر ابعادی مشابه با ردیف سوم جدول بالا در نظر می گیریم که حجمی بالغ بر 120000 گالن را خواهد داشت.

 

:100:در صورت استفاده نکردن از این جدول نیز می توان از طریق ضرب طول در عرض استخر و ارتفاع میانگین هر قسمت از استخر، حجم آن را بدست آورد.

:100:چنین استخری در صورتیکه سرپوشیده باشد باید موزاییک یا کاشی سفید یا کاشی روشن خط کشی شود، و اگر در فضای باز باشد باید با همان سیمان سفید به طور کاملا صاف نازک کاری شود. تمامی گوشه های استخر می باید گرد باشد و سطح پیرامون استخر باید به گونه ای کاملا واضح به منظور نشان دادن عمق آب در نقاط معین علامت گذاری شود، ترجیحا در نقاطی که عمق آب یک فوت افزایش می یابد. علامت گذاری خطوط شنا و غیره را می توان با مواد تیره رنگ انجام داد ولی باید در بخش اعظمی از استخر مواد رنگی روشن به کار برد تا هرگونه آلودگی و چربی به راحتی پیدا شود.

 

:100:با دانستن حجم استخر، مدت زمان پیش راه اندازی و اختلاف دما، Q2، به راحتی محاسبه می شود.

 

:95:برای تاکید عرض شود که اختلاف دما بر حسب فارنهایت، حجم استخر بر حسب گالن و مدت زمان پیش راه اندازی به ساعت می باشد که Q2 را بر حسب Btu/h به ما می دهد.

لینک به دیدگاه

یکی دیگر از پارامترهایی که در طراحی استخر باید در نظر گرفته شود بار استحمامی آن می باشد. بدین معنا که در یک ساعت از عملکرد استخر، شناگران چه میزان از ادوات بهداشتی و دوش ها استفاده می کنند.

:100:برای به دست آوردن این پارامتر ابتدا باید تخمینی از تعداد افراد حاضر در استخر به دست آورد که این عدد از تقسیم سطح استخر به فوت مربع بر 25 بدست می آید.

بار استحمامی استخر(تعداد شناگران) = L*W)/25)

L طول استخر=

عرض استخر=W

با تخمین تعداد شناگران حاضر در استخر و دانستن این موضوع که این تنها دو سوم افراد حاضر در محیط استخر هستند و یک سوم بقیه در کناره های استخر، دوش ها، سونا، رختکن و ... می باشند، کلیه کاربران حاضر در محیط استخر را محاسبه می کنیم.

 

عدد به دست آمده باید در 200 گالن در ساعت یا 50 لیتر در ساعت (بار استحمامی هر شناگر) ضرب گردد تا میزان مصرف آب گرم بهداشتی برای کل استخر بدست آید. (باید در نظر داشت با بنا بر فرهنگ های مختلف این عدد در ضریب تقاضا ضرب می شود که در این جا با در نظر گرفتن ضریب تقاضای برابر 0.5 در ایران به ادامه محاسبات می پردازیم)

حال برای محاسبه گرمای مورد نیاز برای تامین بار استحمامی از فرمول زیر استفاده می کنیم:

Q3=ρVc∆θ

ρ: چگالی آب که 1 kg/m3 در نظر گرفته می شود. V: حجم استخر بر حسب لیتر C: ظرفیت گرمای ویژه آب 1 Kcal/kgk θ∆: اختلاف دمای آب ورودی و آب استحمامی مناسب به درجه سانتی گراد (حدود 40 درجه سانتی گراد)

لینک به دیدگاه

محیط استخر هایی که در سالن های سرپوشیده هستند، نیاز به تهویه مطبوع دارند. پس با محاسبه حرارت اتلافی از سالن استخر بنابر درجه حرارت محیط بیرون و داخل و بار تشعشعی، همراه با داشتن جنس دیوارهای سالن می توان از کتاب های تهویه مطبوع و تاسیساتی این بار را محاسبه کرد. نرم افزار کریر به سادگی این عدد را در اختیار ما قرار می دهد.

لینک به دیدگاه

برای یک جکوزی بار های حرارتی زیر را باید مد نظر قرار داد.

 

  1. بار گرمایی مورد نیاز برای پیش گرمایش
  2. بار حرارتی اتلافی از سطح جکوزی

برای بدست آوردن این موارد ابتدا باید محاسبه حجم جکوزی را انجام داد.

13291322461571000169.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...