رفتن به مطلب

پایان نامه هنرستان معماری


* v e n o o s * مهمان

ارسال های توصیه شده

  • 1 ماه بعد...
* v e n o o s * مهمان

[h=1]

استانداردها:[/h]از جمله فضاهایی که در طراحی هنرستان مورد توجه قرار می گیرد و پرداهختن به جزییات آن مهم تلقی می شود عبارتند از :کتابخانه ، بوفه ، آمفی تئاتر ، کلاسهای آموزشی ، کارگاه و کلاس ترسیم ، بخش اداری و مدیریت مجموعه و سرویس ها و... که در زیر به ترتیب به آنها پرداخته می شود.

[h=1] در ورودى :[/h]در ورودى بايد با ابعاد و تناسبات درخور مدرسه باشد و زيبايى آن چشم گير باشد. داراى سايبان و باران گير باشد. بهتر است ورودى شاگردان و ادارى از هم جدا باشد. ورودى بايد داراى اتاقك نگهبانى و يك اتاق مراجعه اولياء براى مدارس دخترانه بدون ديد به داخل باشد.به حياط مدرسه دخترانه ديد مستقيم نبايد از گذر وجود داشته باشد. ورودى خودرو داراى حداقل عرض 5/3 باشد.حداقل عرض در اصلى و فرعى 5/2 و 2/1 متر است.ارتفاع ورودی باید 5/3 متر باشد.

 

 

 

[h=1] حیاط:[/h]زمين بايد حداقل 20 × 12 متر مربع ( ابعاد زمين واليبال ) باشد. عرض محوطه بازى حداقل 12 متر و مساحت. سطح زمين بازى صاف و بدون سنگ باشد. پوشش كف بايد غير قابل نفوذ و غير لغزان و آسان براى شستشو باشد. حياط مدرسه دخترانه نبايد در معرض ديد همسايگان باشد. در حياط بايد فضاهايى سرپوشيده ايجاد شود تا ايجاد سايه كند يا ورزشهايى نظير شطرنج در آن انجام شود.

 

 

 

 

[h=1]فضای سبز:[/h]با ساختن باغچه و آب نما و درختكارى در حياط مدرسه، روحيه شاگردان بهتر خواهد بود. كاشت درخت مي تواند گاه مانع خوبى براى ديد مزاحم و نيز بادشكن باشد.

 

 

 

كاشت درست گياهان (درخت و درختچه ها) مانع از يكنواختى محيط شده و به علاوه داراى عملكردى دو گانه خواهد بود. يعنى از يك طرف توليد سايه در تابستان مى كند و از طرف ديگر جلوى بادهاى زمستانى را مى گيرد .

[h=1] پارکینگ:[/h]حداقل يك پاركينگ به ازاء هر دو نفر كادرآموزشى و يا براى هر دو تا سه كلاس ، يك واحد پاركينگ براى كادر آموزشى پيشنهاد مي شود. يك پاركينگ نيز به ازاء هر دو كلاس در خارج از مدرسه بايد باشد. هرگز از زيرزمين به عنوان پاركينگ استفاده نشود.براى پارك وسايل موتورى دانش آموزان، فضايى براى هر ده شاگرد يك پاركينگ با مساحت حداقل 6/1 متر مربع درمحوطه پيش بينى شود.

 

 

ديوار محوطه بايد بسته باشد و نمي توان از نرده به جاى آن استفاده كرد.حداقل ارتفاع ديوارهاى محوطه، 2/2 و حداكثر 7/2 متر براى مدرسه پسرانه است .حداقل ارتفاع ديوارهاى محوطه،5/2 و حداكثر 6/3 متر براى مدرسه دخترانه است . دست انداز و جا نپناه بام، بايد داراى حداقل 80 سانتيمتر ارتفاع باشد. هيچگونه فضاى سرپوشيده تاسيساتى نبايد در بام قرار گيرد.

 

 

[h=1] سرایداری:[/h]ساختمان سرايدارى بايستى درحياط و نزديك در ورودى باشد. داراى حياطى مستقل و ورودى جداگانه هم باشد .

[h=1]کلاس درس:[/h]كلا سهاى درس بايد دور از سرو صدا باشد. بهتر است لوازم و تجهيزات كلاس به صورت چند عملكردى در نظر گرفته شود و فضا داراى انعطاف باشد. بهتر است كلاس داراى دو در عادى و اضطرارى باشد. كف بايد قابل شستشو و بدون درز باشد ولغزنده نباشد. سقف نيز بدون درز و صاف باشد و بهتر است رنگ آن سفيد باشد. رنگ ديوارها كرم، سفيد و سبز مىتواند باشد. رنگ تخته تدريس، سبز باشد و فاصله آن با رديف اول كمتر از 2 متر و با دورترين رديف بيشتر از 7 متر نباشد.بهتر است ديوار داراى ازاره اى به ارتفاع 3/1 متر از مصالح سخت مانند سنگ باشد. بهتر است ديوارها داراى فرورفتگي هايى براىقفسه كتاب و ... باشند.نوع ديوار به گونه اى باشد كه مانع انتقال سروصدا به كلا سهاى مجاور باشد.حرارت مناسب 18 تا 21 درجه باشد. رطوبت هواى داخل نيز از 30% كمتر نباشد. داخل كلا سها، بايستى حدود عرض5/6 تا 8 متر و طول مناسب نيز 8 متر است. ارتفاع نيز 3 تا 5/3 متر باشد.مفيد كلاس براى 30 شاگرد، حجم فضا براى هر شاگرد 6/3 تا 5/4 متر مكعب پيشنهاد مي شود.

لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان

[h=1]- انواع چیدمان در کلاس:[/h]1- رديفي و ستوني: اين سنتي ترين وضعيت مي‌باشد. در حقيقت تا زماني پيش و شايد امروزه در بعضي مدارس، نيمكتها به شكلي به زمين متصل بودند. اين قرار گيري براي زماني مناسب است كه معلم مي‌خواهد دقت ها به چيزي متمركز شود.

 

 

2- فرم دايره‌‌اي شكل: نرم‌هاي دايره‌‌اي شكل براي مباحث كلاسي و تكليف كلاسي مناسب هستند. البته اين نوع سازماندهي مشكلي كه دارد اين است كه تعدادي از دانش آموزان به ناچار يا پشت معلم يا نيمرخ او روبرو مي‌شوند و نمي توانند ارتباط بصري مناسبي با او داشته باشند.

 

 

 

3- گروهي: نشستن گروهي در گروههاي 4 تا 6 نفري براي مباحثه گروهي و يادگيري مشاركتي و تكاليف گروهي كوچك مناسب مي‌باشد. براي نظارت بر تمام فعاليتها در چيدمان گروهي، معلم بايد قادر باشد كه ببيند در مراكز فعاليتي هر گروه چه اتفاقي مي‌افتد. بنابر اين موانع بايد كم باشد و گروهها نبايد دور از ديد باشند. كم اثر ترين سازماندهي و مرتبط ترين آن با رفتار نامناسب هنگام مباحثه، ‌نيمكت‌هاي رديفي است. به نظر مي‌رسد كه نيمكت‌هاي رديفي بيشتر از گروهي يا دايره‌‌اي با كناره گيري دانش آموزان ارتباط دارد. بعلاوه سازماندهي دايره‌‌اي بيشتر از رديفي و گروهي با رفتار مناسب و نظريات خارج از موضوع در ارتباط است.

 

 

xx2luvbal4e3qevca1p.jpg

[h=1]

 

[/h][h=1]qp5emlxtu30w6201ow9n.jpg

[/h][h=1]

 

استانداردهای کلاس درس:[/h][h=1]محل قرار گیری:[/h]ترجیح دارد که کلاس های درس درطبقه همکف وحداکثر تا طبقه دوم قرار گیرد، به دلایل:

1.عدم استفاده از آسانسور برای حجم بالای استفاده کنندگان ( در مدت كوتاهتر از 10 min ) 2. برای کلاس ها با ظرفیت زیاد ، شیبدار نمودن و یا سکو بندی کف الزامی است که سهولت اجرای آن در طبقه همکف بر این ایجاب می افزاید .

[h=1] بار زنده :[/h]استاندارد لازم در ایران 400 کیلوگرم بر متر مربع در نظر گرفته می شود.

[h=1]- نور:[/h]1-حداکثر فاصله محل کار از پنجره از دو برابر ارتفاع پنجره بیشتر نباشد.

2- برای کلاس های مجهز به وسائل سمعی و بصری امکانات تاریک کردن فضا پیش بینی شود.

3- فضاهای داری امکانات سمعی و بصری , چنانچه گنجایش تا حدود 150 نفرباشد، استفاده از نور طبیعی مقدور و قابل قبول است.

4- برای گنجایش های بیشتر از 150 نفر باید از نور مصنوعی استفاده شود و تمهیداتی برای کنترل مقدار و شدت و ضعف آن اندیشیده شود.

[h=1] نسبت ابعاد:[/h]گرچه تناسب ابعاد یک فضا از ضابطه های مختلفی پیروی می کند ولی تناسباتی که مورد قبول استانداردهای مختلف برای حداکثر نسبت طول و عرض کلاس درست است . از 3/1:1 تا 7/1:1 متغیر است .نسبتی که اکثرا با آن توافق دارند 4/1:1 می باشد. از نظر ارتفاع در بیشتر موارد 3 مترمتناسب است و نسبت حجم فضا بر نفر برای کلاس های کوچک 5/2 مترمکعب(حداقل) و برای کلاس های بزرگ 5/4 متر مکعب توصیه شده است که به طورکلی برای تامین نور طبیعی و مصنوعی , تهویه و طنین صدا اندازه مناسبی است.

[h=1] صدا:[/h]استاندارد مقاومت در مقابل عبور صدا برای دیوار های اتاق درس 45-35 db(دسی بل) و برای کف و سقف db 45 در نظر گرفته می شود.می توان به منظور تامین یکنواختی فضا تمهیدات آکوستیکی در بدنه کلاس را مورد نظر قرار داد.حداکثر فاصله بین سخنگو و شنونده وبدون استفاده از وسایل کمکی m 25 است.با این ترتیب که شنوندگان در داخل زاویه 140 درجه ای قرار می گیرند که راس آن محل استقرار سخنگو است.

[h=1] شکل:[/h]تقلیل فاصله استاد و دانشجو به حداقل ممکن می تواند مهمترین ضابطه برای طرح اتاق درس باشد چون باعث می شود که ارتباط بین دو نفر بهتر شود، به طوریکه:

1- احتیاج به صدای آرام تر و فشار فیزیکی کمتر

2-به وسائل سمعی بصری کمتر و کوچکتر و ارزانتری نیاز است.

-استانداردهای متداول جهانی برای عناصر موجود درکلاس درس، فواصل و اندازه هایی را که در ارتباط و تابعی از یکدیگر می باشند، به شرح زیر مشخص می نماید :

- ميز و صندلی ها به صورت یکپارچه باشند.

- فاصله از دیوار جلو تا پشت صندلی های ردیف اول m 3 باشد.

- فاصله صندلی ها پشت تا پشت cm90 و با فاصله مرکز تا مرکز تا مرکز cm 60 .

- تعداد صندلی ها در هر ردیف تابعی از زاویه مخروط دید است .

- عرض ردیف کمتر از 7 صندلی : عرض کل راهروهای داخل کلاسm 1.80 .

- عرض ردیف بیش از 7 صندلی :عرض کل راهرو های داخل کلاس m 2.40.

- اگر بیش از 50 صندلی در کلاس وجود داردباید درب دومی نیز وجود داشته باشد.

- در مواردی که بیش از 7 صندلی در عرض و تعداد درب ها 2 می باشد،m 0.90 عرض اضافی در انتهای کلاس باید وجود داشته باشد و در غیر این صورت فاصله صندلی عقبی با دیوار بیش از m0.60 باشد.

- كف کلاس بعد از ردیف هشتم باید شیب دار بوده و ارتفاع آن برای دید مناسب باشد.

-ميزان نور در کلاس ها باید با ابعاد و مساحت آن متناسب بوده و مصالح سقف و دیوارها و کف طوری انتخاب شود که از نظر انعکاس نور و یا صوت مشکلاتی پیش نیاید.

- فاصله دورترین بیننده به طور معمول در صورت استفاده از تخته گچی یا پرده نمایش به اندازه 6 برابر طول پرده در نظر گرفته شود(فاصله اولین وآخرین ردیف از دیوار جلو تابعی از طول پرده است) .

- برای کلاس با ظرفیت بیش از 40 شاگرد سکویی به ارتفاع cm20 و عرضcm120 برای استفاده در نظر گرفته شود.

-در صورت استقرار صندلی ها به صورتی که هر صندلی در خط میانی دو صندلی جلویی خود قرار گیرد می توان شیب کلاس را کمتر کرد.

- زاویه دید نسبت به تخته سیاه، پرده اسلاید یا... نباید کمتر از زاویه ای با تانژانت 3/1 ، که تشخیص حروف و اشکال را مشکل می کند، باشد.

 

[h=1]آتیله:[/h]فضای اصلی کارگاه را تشکیل داده و وسایل اصلی آن را سه پایه طراحی صندلی، پرده نمایش، تخته سیاه و میز استاد تشکیل می­دهند با توجه به اینکه این آتلیه­ها می­بایست انعطاف کافی برای تغییر مکان سایه و آرایش­های متفاوت آنها را داشته باشد زیربنای مفید آن 5 متر مربع به ازای هر دانشجو پیش­بینی می­شود.

 

aaiqt0pufotzsfttaqhy.jpg

لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان

چند نکته:

میز رسم و طراحی به ابعاد مناسب، برای ابعادA0، CM127×92 است.

هر فضا باید دارای 2m 5/4-5/3 باشد که این مورد به اندازه میز رسم بستگی دارد. نور طبیعی ترجیح داده می­شود پس آتلیه رو به شمال بهتر است زیرا از نور طبیعی استفاده می­کند. برای راست­دست­ها، اگر نور از سمت چپ وارد شود بهتر است. نور مصنوعی در کل فضا باید در حد 500 لوکس بوده و 1000 لوکس مستقیماً روی سطح میز پیش­بینی شود (از لامپ­های مخصوص رسم سوار شده یا لامپ­های خطی آویخته شده با وضعیت­های مختلف در بالای محور طولی میز استفاده شود.)

 

j0p2i991wm5ax7me38k2.jpg

لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان

[h=1]فضاهای کارگاهی:[/h]بهتر است كارگاه هاى سبك درطبقه اول ساختمان قرار گيرند و دسترسى به فضاى باز داشته باشند.ابعاد مناسب كارگاه هاى سبك 9× 6/12 متر ، كاركاه هاي نيمه سنگين ، 6/16 × 6/12 و كارگا ههاى سنگين، مساحتى حدود 300 متر مربع و ابعاد 2/25 × 6/12 متر مربع مي باشد.كارگا ههاى سنگين بهتر است در ساختمانى مجزا از ساختمان اصلى مدرسه واقع گردند.

[h=1] فضاهای اداری:[/h]اتاق فضاهاى ادارى بايستى به ورودى ساختمان نزديك باشند دبيران بهتر است در جاى دنجى باشد. نسبت معلم به دانش آموز در مقطع متوسطه حداكثر 16 نفر است. ظرفيت استاندارد كلا سهاى درس براى دانش آموزان متوسطه، 29 نفر در هر كلاس مي باشد. بهتر است از اتاق مديريت، اشراف كامل به حياط مدرسه وجود داشته باشد.دستشويى اين بخش، كاملاً اختصاصى باشد.فضاهاى ادارى بايستى به ورودى ساختمان نزديك باشند.

[h=1] اتاق مشاوره:[/h]اتاق مشاوره بايد در جاى دنجى باشد و به فضاى ادارى نيز نزديك باشد. اين اتاق بايد داراى ورودى جداگانه بوده و به ورودى اصلى دسترسى داشته باشد. بهتر است در كنار خدمات درمانى و يا روانشناسى قرار گيرد.ابعاد مناسب اين فضا،6/3 × 8/4 متر مربع مب باشد.

[h=1] نماز خانه:[/h]نمازخانه بايستى گنجايش 70 ٪ تعداد شاگردان را داشته باشد. بهتر است آن را به گونه اى طراحى نمود كه به تالار چند منظوره نزديك شود. بهتر است وضوخانه ويژه براى آن در نظر گرفته شود. متر مربع مي باشد. اندازه حداقل براى نمازخانه، 2/7 ×5/4 متر مربع می باشد.

 

[h=1] کتابخانه:[/h]مكان كتابخانه در مركز كالبد مدرسه است.

 

كتابخانه بايد به فضاهاى آموزشى و ادارى دسترسى نزديك داشته باشد. براى تعيين ميزان فضاى مورد نياز كتابخانه، بايستى به ازاء هر دانش آموز، حداقل 10 جلد كتاب در نظر گرفته شود.حداقل ابعاد کتابخانه،1/8 × 2/7 متر مربع است.

 

 

فضاهای اصلی کتابخانه عبارتند از قرائت خانه، مخزن که فرم­ کلی کتابخانه بر اساس فرم این دو فضا شکل می­گیرد. اما از عواملی که در طراحی یک کتابخانه باید مدنظر داشت نور کافی و آرامش در فضای سالن مطالعه و دیگر قسمت­های کتابخانه است.

[h=1] سالن مطالعه:[/h]در این سالن، فضایی جهت قرار دادن قفسه­های کتاب از نوع باز و فضاهای مطالعه، پیش­بینی می­گردد. این فضاها شامل میزهایی جهت مطالعه به صورت انفرادی و گروهی می­باشد که بخش مطالعه انفرادی در قسمت­های کم رفت و آمدتر درنظر گرفته می­شود. ابعاد مناسب میز مطالعه 60×90 سانتی­متر است. به این سطح باید فضای حرکت مراجعین را نیز افزود. به این ترتیب سطح منطقی و مناسب برای هر مراجعه کنند با میز در حدود 35/1 متر مربع است. اگر میزها را کنار دیوار قرار دهند، این رقم به 25/1 متر مربع می­رسد. اگر از میزهای متعدد استفاده کنند به 95/0 متر مربع تقلیل می­یابد. البته با احتساب سایر فضاها مانند فضاهای گذر و مانند آنها، سرانه فضای هر نفر به طور عادی به 5/2 متر مربع می­رسد.

 

 

نور سالن مطالعه مانند گالری­ها و موزه­ها بهتر است طبیعی باشد و در هر صورت چه طبیعی و چه مصنوعی باید غیرمستقیم باشد به عبارت دیگر کتابخانه باید روشنایی یکنواخت داشته باشد.

 

 

 

lyoics0mzk5w27m0irf.jpg

[h=1]در صورتی که مخزن و سالن مطالعه از هم جدا باشند.[/h]

لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان

اگر نور جانبی باشد، سطح پنجره باید 1:5 کف سالن در نظر گرفته شود.

- اگر نور از سقف باشد، سطح پنجره سقف 1:5 تا 1:6 کف سالن در نظر گرفته شود.

- در صورت جدا بودن فضای مخزن از سالن مطالعه درجه حرارت مخزن باید 15 درجه سانتی­گراد باشد و تهویه مناسب در فضا موجود باشد.

 

 

- اگر نور جانبی باشد سطح آن 6:1 سطح کل کف است .

- اگر نور از سقف باشد سطح آن 1:7 تا 1:8 سطح کل کف باید باشد پس بدین ترتیب مساحت زیادی برای قفسه­ها به دست می­آید.

[h=1] آرایش قفسه ها ی مخزن:[/h]نکات کلی که در طرح چیدن قفسه­ها باید رعایت شود از این قرار است:

الف) مسیرهای ترافیکی درون مخازن (بخصوص در مخازن باز) باید تا جای ممکن ساده و گویا طراحی شود.

ب) چنانچه بیش از یک راهروی اصلی در مخزن وجود داشته باشد پیدا کردن منابع دشوارتر می­شود.

ج) همانند راهروهای سالن مطالعه، هر دو طرف راهروهای مخازن باید مورد استفاده قرار گیرند. انتهای یک رشته قفسه می­توانند به یک میز تک نفره یا به دیوار منتهی شود مشروط به این که طول قفسه از نصف طول مقرر رشته قفسه­هایی که هر دو سرشان به راهرو ختم می­شوند تجاوز نکند.

د) لازم است تا جای ممکن از ایجاد گوشه­های کور و وصله مانند احتراز شود و این گوشه­ها به کار دیگری اختصاص داده شود.

 

ه) بهترین شکل مخزن، سالن چهارگوشی است که یک راهروی اصلی و دو راهروی میانی داشته باشد.

و) تمام مخازن باید نقشه آرایش موضوعی مجموعه را در یک یا دو محل که در معرض دید باشد نصب کنند.

ز) راه­پله­هایی که به مخزن ختم می­شوند باید محصور باشند تا خطر ناشی از آتش­سوزی کاهش یابد.

ح) فضاهای مخزن باید طوری برنامه­ریزی شود که در سالن­های نخست که هنوز از ظرفیت کامل آنها بهره­برداری نمی­شود به عنوان فضای مطالعه یا فضای کار مورد استفاده قرار گیرد.

 

nzl3io9wnj78ncxg3lqw.jpg

 

 

 

[h=1]مشخصات وسایل کتابخانه:[/h]وسایل و تجهیزات کتابخانه­های تازه تاسیس معمولاً همزمان با مراحل پایانی کار ساختمان کتابخانه تهیه می­شود. از آنجا که این وسایل از جمله عوامل اصلی موفقیت ساختمان کتابخانه محسوب می­شود و در عین حال بخش عمده­ای از بودجه کتابخانه را به خود اختصاص می­دهد (18%) لازم است در تهیه و تدارک آنها نهایت دقت و توجه مبذول گردد. نکاتی که در هنگام گزینش (علاوه بر استانداردها) باید مورد توجه قرار گیرد از این قرار است:

1- کارآیی 2- دوام 3- استحکام 4- زیبایی 5- ظرافت 6- سهولت جابجایی 7- سهولت نگهداری

 

 

معمولاً عرض راهروها بین قفسه­ها 130 تا 140 سانتیمتر پیش­بینی می­شود تا علاوه بر نور رسانی مناسب عبور و مرور نیز به راحتی صورت گیرد.

لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان

[h=1]میز مطالعه :[/h]فضاهای ویژه مطالعه و کار، با بهره­گیری از میزهای مطالعه چند نفری و میزهای مطالعه انفرادی و مجهز باید به صورت طر ح باز قابل استفاده باشد . با آنکه درصد مراجعان معلول در آن واحد حدود 5% کل مراجعان است لازم است در این بخشها تسهیلات ویژه­ای جهت این مراجعان پیش­بینی شود.

 

 

6ocl03m8eeqsamy3kiil.jpg

[h=1]صندلی مطالعه:[/h][h=1]

 

y3kq41x21ltqhtgio22.jpg

 

[/h][h=1]صندلی و میز کار:[/h]- ارتفاع پشتی صندلی و زاویه استقرار آن و ارتفاع پایه صندلی باید تغییرپذیر باشد.

 

 

- ارتفاع مناسبی پشتی صندلی 48 تا 50 سانتیمتر و عرض آن 32 تا 36 سانتیمتر است. (a)

- عرض مناب نشیمنگاه صندلی 40 تا 45 سانتیمتر و عمق آن 38 تا 42 سانتیمتر است.

- لازم است فاصله سطح نشیمنگاه صندلی با زمین بین 38 تا 54 سانتیمتر قابل تغییر باشد. (b)

- فاصله سطح نشیمنگاه صندلی با سطح زیرین میز باید دست کم 17 سانتیمتر باشد. (d)

- فاصله مناسب بین نشیمنگاه صندلی با رویه میز باید بین 27 تا 30 سانتیمتر باشد. ©

 

- هر جا موقعیت ایجاب کند، باید از زیرپایی استفاده شود. بهتر است ارتفاع و زاویه زیرپایی نیز تغییرپذیر باشد.

- آمار نشان می­دهد که15% افراد روی لبه صندلی می­نشینند و 42% افراد نیز وزن خود را به پشتی صندلی منتقل می­کنند. در هر صورت باید بتوانند محکم و ثابت هر جا بماند.

- عمق میز کار باید دست کم 75 سانتیمتر و عرض آن 105 سانتیمتر باشد.

به طور کلی به ازای هر 10000 واحد رسانه ای در کتابخانه ها به 300 متر مربع فضای قابل استفاده نیاز است.

 

 

 

لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان

بوفه:

 

 

اجزای داخلی اصلی یک رستوران عبارتند از صندلی و میز. بسته به نوع رستوران، فهرست غذاهای آن، سرویس دهی، چیدن میز، نوع وسایل انتخابی، اندازه میز و سر تا سر صندلی باید بتواند به میزان زیادی تغییر کند.

 

 

 

7qg3qobwaa4aeg2mrqou.jpg

 

 

عرض راهروها برای رفت و آمد عمومی کنار صندلی حداقل 90 سانتیمتر و فقط برای سرویس دهی بین پشت صندلی ها حداقل 60 سانتمتر و برای درب ورودی اصلی تا حد امکان بزرگ.

لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان

سالن اجتماعات

 

a026qt09ltjgfj02w9o8.jpg

[h=1]ضوابط طراحی سالن:

 

نکات کلی مربوط به سالن نمایش عبارتند از دید خوب پرده از صندلی، صندلی راحت، عرض کافی راهروها، فاصله مناسب ردیف­های صندلی، وضع مطلوب هوای سالن از نظر دما، رطوبت و تازگی هوا و روشنایی و طریقه نورپردازی سالن.[/h]در هنگام طراحی سالن مدارس باید به نکات زیر توجه کرد:

کف سالن اجتماعات در مدارس مسطح در نظر گرفته می شود.

تهویه مناسب سالن معمولا از طریق پنجره های باریک و بلند و یا پنجره های افقی که در ارتفاع مناسب قرار گرفته اند تأمین می گردد.

ارتفاع سن از کف برابر 8/0 تا 1/1 متر در نظر گرفته می­شود در تدارک نمایش­ها مقداری از این فضا برای عملکرد پرسنل صحنه و تجهیزات لازم است این فضاها معمولاً بسیار کوچکند. رختکن­های پشت صحنه باید کافی و قابل دسترس باشند.

حاشیه پایین پرده نمایش باید حداقل m20/1 بالاتر از کف باشد.

بهترین مصالح برای استفاده در صحنه، گچ روی مصالح بنایی است سقف معلق بالای صحنه بهتر است از گچ باشد ولی چنانچه سبکی آن مدی نظر است می­توان از تخته سه لا نیز استفاده کرد کف صحنه باید از چوب و زیر آن خالی باشد.

مفیدترین صفحه نمایش صفحه­ای است که مربع شکل باشد زیرا امکان پخش هر دو نوع تصویر افقی و عمودی را به همان خوبی تصویر مربعی فراهم می­آورد. برای صفحه نمایش با سیستم پخش از جلو حداقل اندازه برابر یک ششم فاصله بین صفحه نمایش و دورترین فرد تماشاگر می­باشد. برای صفحه نمایشی با سیستم پخش از پشت ضریب تقسیم برابر 5/7 خواهد بود.

 

 

tpdszeq1yw56fwh5ktk.jpg

 

 

[h=1]- درها:[/h]درهای صحنه حداقل باید 40/2 متر پهنا و 20/4 متر بلندی داشته باشند تمام این درها باید بی­صدا کار کنند.

 

 

طرح نور برای صحنه:

نور باید طوری انتخاب شود که مکمل آرایش صحنه باشد همچنین می­توان منبع نور را طوری انتخاب کرد که قسمتی از اجزای دکور محسوب گردد.

-نور و مسایل روشنایی نباید خیره کننده باشد.

- محونماهای زشت به وسیله حذف نور، بنابراین کلیه اشیایی که در صحنه موجودند باید به طریقی در مسیر نور قرار بگیرند و یا از مسیر نور خارج گردندتا برای بیننده احساس مطلوب به وجود آید.

 

 

vbt3sk3fk889jsvme2.jpg

 

 

 

 

- منابع روشنایی ،انتخاب *****، جهت دادن نور، و حالت دادن به محیط اهمیت بسیزایی دارد.

- پروژکتورها عموماً دارای سر و صدا بوده و باید در قسمتی که کاملاً از نظر صوتی عایق بندی شده باشد قرار داده شوند. اگر فضا به اندازه کافی وجود داشته باشد یک اتاقک پخش جداگانه­ای می­تواند در پشت دیوار سالن ساخته شود. این ترکیب علاوه بر جدا کردن بینندگان از سر و صدا و روشنایی مزاحم، امکان آماده­سازی تجهیزات را به جهت استفاده پدید می­آورد.

برای رسیدن به یک تصویر با کیفیت خوب فاصله بین منبع پخش تصویر و صفحه نمایش باید حداقل دو برابر تصویر باشد. جهت رسیدن به چنین کیفیتی با توجه به محدودیت موجود از نظر فضا از روش شکست مسیر نور استفاده می­گردد.

لینک به دیدگاه
  • 2 سال بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...