رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

آشنايي با نظام five s) 5S )

5 S خلاصه عبارات Seiri ( سازماندهي ), Seition ( نظم و ترتيب ), Shitsuke (انضباط), Seiso (پاكيزه سازي) و Seiketus (استانداردسازي) مي باشد. 5 S نظامي است كه در ژاپن

بصورت نهادينه مورد استفاده قرار گرفته و نتايج بسيار خوبي را براي واحدهاي صنعتي و خدماتي به ارمغان آورده است. نتايجي كه معمولاً با استفاده از اين روش حاصل مي گردد را مي توان به اختصار به پيشگيري از حوادث , كاهش وقفه كاري , كنترل عمليات توليد و افزايش بهره وري در محيط كار عنوان نمود. بطور كلي هدف نهايي 5 S پيشگيري از اتلاف است. عليرغم اينكه سيستم 5 S به ظاهر خيلي ساده و قابل فهم است و انجام آن اصول نيز خيلي ساده به نظر مي آيد ولي عموماً سازمانها و واحدها براي پياده كردن آن در عمل با مشكلات فراوان روبرو هستند. دليل اين امر را بايد در ظاهر ساده آن جستجو كرد. در واقع تحقق 5 S از آن رو دشوار است كه مديران و پرسنل اجرايي از اهداف و ماموريتهاي آن بصورت صحيح اطلاع كاملي ندارند. بنابراين اجراي نظام 5 S و تدارك بستر مناسب براي انجام آن تا زماني كه اصول آن به خوبي شناخته نشده كاري بسيار دشوار است. به همين خاطر به منظور آشنايي مختصر مديران با اين روش هر يك از اين اصول به اختصار معرفي مي گردند.

لینک به دیدگاه

1) سازماندهي ( Seiri )

سازماندهي در عام ترين مفهوم آن عبارت است از نظم دادن به كليه اجزاي يك سازمان جهت نيل به اهداف. از ديدگاه 5 S سازماندهي به معناي تشخيص ضرور از غير ضرور , اتخاذ تصميمات قاطع و اعمال مديريت اولويتها براي رهايي از غير ضروريهاست. نمونه هايي از اجراي اين S را مي توان بصورت زير فهرست نمود:

• دور ريختن اشيايي كه به آنها نياز نداريد ( جمع آوري و بايگاني مناسب روزنامه ها و صورتجلسات ...).

• رفع عيوب و خرابيها ( تعمير ملزومات اداري , تجهيزات فني و خودروهاي مورد استفاده...).

• مبارزه با علل آلودگيها ( استفاده از دستگاههاي تهويه مطبوع , ممنوع كردن كشيدن سيگار در محل كار , حمل و نقل مناسب غذا , استفاده بهداشتي از ذخيره آب... ).

• بازبيني پوششها و محفظه ها به منظور پيشگيري از علل آلودگي ( بسته بندي مناسب قطعات در انبار , استفاده از درزگير در پنجره ها و درپوش براي فاضلابها... ).

• تميز كردن محل كار ( شستشوي مرتب با مواد ضدعفوني كننده , نظافت در انبار , جمع آوري روغنهاي مستعمل... ).

• جلوگيري از آلودگيهاي كف سالنها (شستشوي منظم سالن تعميرگاه , مشبك نمودن جايگاههايي كه آلوده كننده هستند مثل تعويض روغني و نقاشي... ).

• حذف آلودگيهاي گرد و غبار ( استفاده از تهويه مطلوب در انبار و سالن تعميرگاهها , استغاده از فيلترهاي صافي هوا... ).

• سازماندهي انبارها ( استفاده از سيستمهاي نوين انبارداري... ).

لینک به دیدگاه

2) نظم و ترتيب ( Seito )

نظم و ترتيب به معني قرار دادن اشياء در مكانهاي مناسب و مرتب به نحوي كه بتوان از آنها به بهترين وجه استفاده كرد. نظم و ترتيب راهي است براي يافتن و بكار بردن اشياي مورد نياز , بدون انجام جستجوهاي بيهوده. هنگامي كه هر چيز با توجه به كاركرد و در نظر گرفتن كيفيت و ايمني كار , در جاي مناسب و مشخص قرار داشته باشد , محل كار همواره منظم و مرتب خواهد بود. بدين منظور بايد همه وسايل مورد نياز را دقيقاً شناسايي كرده و كاركرد هر يك از آنها را نيز مشخص نماييم. نمونه هايي از اجراي اين S را مي توان بصورت زير فهرست نمود:

• اشيايي را كه غالباً استفاده مي كنيم , در محل كار قرارداده يا با خود حمل كنيم. ( نصب ابزار آلات بر روي بوردهاي مخصوص در تعميرگاهها , تجهيز ميزهاي افراد به ملزومات اداري... )

• اشيايي را كه به ندرت استفاده مي كنيم , در جايي دور از دسترس قرار دهيم. (استفاده از سيستم بايگاني مناسب به طوري كه سوابق كاري سالهاي گذشته در جاهاي دورتري قرار گيرد... )

• اشيايي را كه استفاده نمي كنيم دور بريزيم( دور ريختن برگهاي زائد... ).

• استقرار هر چيز در جاي مشخص و مخصوص به خود ( استفاده از فايلها و قرار دادن ملزومات اداري در جاي خود , استقرار ابزار آلات و تجهيزات در جاي مناسب در تعميرگاهها پس از استفاده... ).

• آوردن و بازگرداندن هر چيز در حداقل زمان ( يافتن سوابق از بايگاني , سهولت دسترسي به ابزار در تعميرگاه... ).

• علامت گذاري محدوده ها و محل استقرار اشياء ( نشانه ها و علائم مربوط به تعميرات در سالن تعميرگاهها , مشخص شدن محل استقرار خودروهاي شركت ).

• نظم و ترتيب در تابلوي اعلانات ( نصب پلاكاردهاي تبليغاتي شركت در جاهاي مناسب... ).

• طراحي اعلانات به نحوي كه خواندن آنها آسان باشد ( استقرار مناسب مانند در معرض ديد بودن , طراحي زيبا و خوانا بودن... ).

• استقرار كاركردي مواد , قطعات در قفسه ها و نظم بخشي به ابزارها و تجهيزات.

( جدا نمودن قطعات معيوب از بقيه در انبارها , چيدن قطعاتها در پالتهاي انبار مطابق با اصول انبارداري , استفاده از سيستم fifo )

لینک به دیدگاه

3) پاكيزه سازي ( Seiso )

در ديدگاه 5S پاكيزه سازي عبارت از دور ريختن زوائد و پاكيزه كردن اشياء از آلودگيها و مواد خارجي است. به عبارت ديگر پاكيزه سازي نوعي بازرسي است بازبيني و پاكيزگي محيط كار براي حذف آلودگي مورد تاكيد در اين بخش از نظام 5S قرار دارد. برخي از لوازم , تجهييزات و مكانها , لزوماً بايد بسيار پاكيزه و عاري از هر نوع آلودگي نگهداري شوند , بنابراين لازم است كه آنها را دقيقاً شناسايي نموده و بر اين باور بود كه پاكيزه سازي تنها تميز كردن محل كار و لوازم موجود در آن نيست , بلكه پاكيزه سازي امكان انجام بازرسي و بازبيني را نيز بايستي فراهم آورد. نمونه هايي از اجراي اين S را مي توان بصورت زير فهرست نمود:

• آسان سازي و پاكيزه سازي و بازبيني ( بازرسي و بازديد مديريتها از مجموعه تحت پوشش خود ...).

• مسئوليتهاي تمامي افراد براي پاكيزگي محل كار ( حفظ نظافت و پاكيزگي محيط كار هر يك از پرسنل ...).

• انجام بازبيني و پاكيزه سازي مستمر جهت رفع مشكلات جزئي

• پاكيزه كردن محلهايي كه از چشم افراد به دور است ( زير ميزها , گوشه هاي اتاق , زير ملزومات اداري و تجهيزات فني ...).

• فعاليتهاي لازم توام با مسابقاتي براي تميز كردن هر چه بهتر ( در نظر گرفتن يك معيار در ارزيابي نمايندگيها و تعيين واحد نمونه در شركت و اختصاص يكي از پارامترهاي ارزيابي ماهيانه پرسنل به امر پاكيزگي محل كار... ).

لینک به دیدگاه

4) استانداردسازي ( Seiketus )

استانداردسازي عبارت است از كنترل و اصلاح دائمي , سازماندهي , نظم , ترتيب و پاكيزگي. تاكيد اصلي در استانداردسازي متوجه مديريت است كه با استفاده از چك ليستهاي مناسب و استاندارد كردن مقررات با استفاده از نوآوري و خلاقيت , محيط كار را به نحوي استاندارد و كنترل نمايد كه همواره همه عوامل با سرعت و دقت لازم مورد استفاده قرار گيرند. نمونه هايي از اجراي اين S را مي توان بصورت زير فهرست نمود:

• استفاده از علائم و نشانه ها ( در سالن تعميرگاهها , انبار و دفاتر اداري... ).

• علامتگذاري محدوده هاي خطر و يا مراقبت خاص ( در انبار مواد شيميايي , تجهيزات با فشار كاركرد با لا ... ).

• علائم نشاندهنده جهت و راهنما ( جهت حركت خودروها در تعميرگاه و استفاده از تابلوي راهنماي واحدهاي طبقات در معابر ورودي ساختمانها... ).

• برچسبهاي نشاندهنده قطعات اصلي ( استفاده از برچسبهاي ويژه شركت از قبيل هولوگرام , باركد و ... ).

• رنگهاي هشدار دهنده.

• علايم مربوط به تجهيزات خاموش كننده (علائم مربوط به زنگ خطر و و.سايل ايمني و راهنماي از سيستم اطفاي حريق ... ).

• تمهيدات پيشگيري از خطا و اشتباه ( آموزش پرسنل در خصوص بروز خطر , تدوين دستورالعملهاي كاري براي استفاده از ابزار آلات و تجهيزات ويژه .. ).

• برچسب مواد حساس.

• برچسبهاي نشاندهنده ميزان دقت ابزار ( نصب ميزان دقت تجهيزات و تاريخ اعتبار و كنترل براي آنها ... ).

• استقرار اشياء به نحوي كه بتوان از آنها سريعاً استفاده نمود و آنها را كنترل كرد.

لینک به دیدگاه

5) انضباط ( Shitsuke )

انضباط عبارت است از آموزش عادات و توانايي هايي جهت انجام يك وظيفه خاص. نكته اصلي در اينجا ايجاد عادات درست به جاي عادات نادرست است. اين كار را بايد از طريق آموزش شيوه هاي درست انجام كار به افراد و تمرين دادن آنان در اين زمينه , آغاز نمود. همچنين اين تمرينها از طريق وضع مقررات و پيروي جدي از آنها تحقق مي پذيرد. به عبارت ديگر انضباط فرآيندي , تكرار و تمرين انجام يك كار است. مثلاً كاملاً ضروري است كه رعايت مقررات ايمني براي افراد به صورت يك عادت درست درآيد و به اين نكته تاكيد شود كه : انضباط اصلي جدايي ناپذير از ايمني صنعتي است. نمونه هايي از اجراي اين S را مي توان بصورت زير فهرست نمود:

• تمرين نظم و ترتيب ( آموزش , نظارت مستمر , ارزيابي و پاداش به پرسنل جهت نظم و انضباط ... ).

• تمرين وقت شناسي ( آموزش , استفاده بهينه از زمان , بخصوص در بخش تعميرات در سالنها و برقراري جلسات ... ).

• پوشيدن كفش ايمني.

• تمرين اقدامات ضروري ( استفاده از تجهيزات ايمني ... ).

• توجه به زيباييها و رعايت ظواهر ( استفاده از لباسهاي كار مناسب در تعميرگاه وشركت ... ).

• نگرش مديريت به فضاهاي عمومي ( ايجاد فضاهاي سبز و يا امكانات رفاهي در محل كار... )

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

102917179_rahkar-e-modiriat12m_5s.gif

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

هر شركت براي حركت در جهت بهبود کيفيت ، ناگزير بايد به اقداماتي اساسي دست زند که به 5S معروفند. در سال 1980 براي اولين بار 5S در کشور ژاپن معرفي شد و سپس به ديگر کشورها از جمله سنگاپور ، مالزي ، تايلند ، برزيل و روسيه ، مجارستان و ... منتقل گرديد.علت معروف شدن سيستم 5S در ژاپن به اين علت است که چنانچه هر يک از اين معيارها با همان تلفظ ژاپني اما به حروف لاتين نوشته شود کلماتي مي شود که با S شروع مي شوند.در معیارهای صنعت غرب رعایت چنین اصولی را که تنها در برخی رشته های تولیدی ضرورت پیدا می کند ، House Keeping يا خانه داری صنعتی می گویند.

 

نام 5S از اولين حروف واژه هاي ژاپني ساماندهي(Seiri)، نظم و ترتيب(Seiton)،پاکيزه سازي(Seiso)، استانداردسازي(Seiketsu) و انضباط(Shitsuke) گرفته شده است.به کارگيري اين پنج Sدر تمامي سطح شرکت مي تواند نتايج بسيار چشمگيري به همراه داشته باشد که از آن جمله مي توان به کاهش ميزان وقفه کار ، تقويت کنترل عملي فرايندها و ايجاد جوي سالمتر در محيط کار و پيشگيري از حوادث اشاره نمود.

 

امروزه در ژاپن ، 5S به عنوان یک برنامه بهبود بهره وری ، طرفداران بیشماری پیدا نموده و به دلایل زیر در سایر کشورها نیز محبوبیت زیادی به دست آورده است:

 

· محیط کار پاکیزه می شود و سازماندهی مناسب تری انجام می شود.

 

· نتایج برای همه - چه از درون و چه از بیرون قابل مشاهده است.

 

· نتایج قابل مشاهده باعث تولید ایده های نوین بیشتری می شود.

 

· افراد طبیعتاً منضبط می شوند.

 

· افراد به خاطر محيط كار مرتب و منظمشان ، احساس غرور می کنند.

 

· به خاطر وجهه خوب شرکت ، فرصتهای تجاری بیشتری به وجود می آید.

 

 

5Sدر خانه و در محل کار

 

استفاده از اصولی یکسان در خانه و در محل کار: همه ما در زندگی روزمره ،آداب و رسومی داریم که با انجام آنها می کوشیم کیفیت بهتری به زندگی خود بدهیم .چنین عادات ورسومی را آداب روزمره زندگی قلمداد می کنیم .به عنوان مثال ،به دیگران سلام می کنیم،قبل از غذا دستانمان را می شوییم ،جای قاشق،چنگال وکارد را می دانیم،خانه را تمیز می کنیم ،برای حفظ بهداشت مجموعه ای از

آداب و ابتکارات مفید را بکار می بندیم و ....اگر به تمام این موارد فکر کنید ،متوجه خواهید شد که همه آنها را می توان بخشی از فعالیتهای 5S دانست.

 

5S مجموعه تمهیداتی است برای نگهداری اشیاء در وضعیتی مطلوب :باید رعایت این گونه عادات نیکو را به محل کار خود نیز انتقال دهیم. 5S، در حقیقت،مجموعه اصولی است که با رعایت آنها می توانید کارهای خود را با بهترین بازدهی انجام دهید. 5S،بهبود و اصلاح وضعیت نگهداری از اشیاست،به طوری که مجبور نباشید برای دسترسی به آنها وقت زیادی صرف کنید:درست مانند دانستن جای کارد و چنگال به هنگام نیاز.

 

· 5S از مدتها وجود داشته و به هیچ وجه پدیده جدیدی نیست ، اما تاکنون به این اندازه از آنها آگاهی نداشته ایم.از این روست که وقتی به اطراف خود نگاه می کنیم ، زمینه ها و موارد زیادی برای اصلاح و پیشرفت مشاهده می کنیم.

 

· هنگامی که به ضرورت اجرای 5S در محل کار می اندیشیم ،در می یابیم که بسیاری از کارها را بدون فکر کردن در مورد آنها و صرفاً از روی عادت انجام می دهیم.برای انجام اینگونه کارها به شیوه درست، می توان بخوبی از 5S بهره گرفت.

 

· 5S همچون یک آئینه ، منعکس کنده عادات و الگوهای رفتاری ماست.با این وجود، غالباً ترجیح می دهیم چشمانمان را ببندیم و به آنچه در اطرافمان نیازمند اصلاح و بهسازی است ،نگاه نکنیم.

 

· بسیاری از مشکلات روزمره را می توانیم با کمی توجه به اصول 5S از پیش پا برداریم.عدم رعایت 5S ،نشانه ای از تنبلی و جمود فکری است.

 

· اگرچه جنبش5S به اصلاحاتی در زمینه های گوناگون منجر می شود، اما نقش مهمتر آن ،تغییر دیدگاه افراد نسبت به کارهایی است که انجام می دهند. 5Sآنان را قادر می سازد که واقعیت را با دقت و وضوح بیشتری ببیند و از این طریق ،نقش حیاتی و مهمی را بر عهده دارد.

 

· در یک مجموعه اجرای 5S با یکی دو نفر ،امکان پذیر نیست.برای اجرای 5S ،مشارکت همگی افراد ضروری است.انجام هر یک از کارهای لازم برای ایجاد اصلاحات،به خودی خود ،امری ساده است.مساله دشوار،استمرار در انجام آنهاست که نیاز به اراده،پایداری و همکاری دارد.چنین مجموعه ای ،احساس هویت گروهی را در افراد شکل می دهد وفضای بهتری برای همکاری ایجاد می کند.

 

· باید با عمل کردن شروع کنید.مساله این نیست که تا چه اندازه از تئوری آگاهی دارید.تئوری به خودی خود نتیجه ای به بار نخواهد آورد.تنها با عمل کردن است که نتایج حاصل می شوند.عمل کردن،نگرش افراد را نسبت به محیط اطرافشان،تغییر می دهد و آنان را متحول می کند.اساس مدیریت نیز دقیقاًهمین است.

 

لینک به دیدگاه

پنج اصل براي دستيابي به کيفيت عالي در محيط کار(5S)

 

 

هر شركت براي حركت در جهت بهبود کيفيت ، ناگزير بايد به اقداماتي اساسي دست زند که به 5S معروفند. در سال 1980 براي اولين بار 5S در کشور ژاپن معرفي شد و سپس به ديگر کشورها از جمله سنگاپور ، مالزي ، تايلند ، برزيل و روسيه ، مجارستان و ... منتقل گرديد.علت معروف شدن سيستم 5S در ژاپن به اين علت است که چنانچه هر يک از اين معيارها با همان تلفظ ژاپني اما به حروف لاتين نوشته شود کلماتي مي شود که با S شروع مي شوند.در معیارهای صنعت غرب رعایت چنین اصولی را که تنها در برخی رشته های تولیدی ضرورت پیدا می کند ، House Keeping يا خانه داری صنعتی می گویند.

 

نام 5S از اولين حروف واژه هاي ژاپني ساماندهي(Seiri)، نظم و ترتيب(Seiton)،پاکيزه سازي(Seiso)، استانداردسازي(Seiketsu) و انضباط(Shitsuke) گرفته شده است.به کارگيري اين پنج Sدر تمامي سطح شرکت مي تواند نتايج بسيار چشمگيري به همراه داشته باشد که از آن جمله مي توان به کاهش ميزان وقفه کار ، تقويت کنترل عملي فرايندها و ايجاد جوي سالمتر در محيط کار و پيشگيري از حوادث اشاره نمود.

 

امروزه در ژاپن ، 5S به عنوان یک برنامه بهبودبهره وری ، طرفداران بیشماری پیدا نموده و به دلایل زیر در سایر کشورها نیز محبوبیت زیادی به دست آورده است:

 

· محیط کار پاکیزه می شود و سازماندهی مناسب تری انجام می شود.

 

· نتایج برای همه - چه از درون و چه از بیرون قابل مشاهده است.

 

· نتایج قابل مشاهده باعث تولید ایده های نوین بیشتری می شود.

 

· افراد طبیعتاً منضبط می شوند.

 

· افراد به خاطر محيط كار مرتب و منظمشان ، احساس غرور می کنند.

 

· به خاطر وجهه خوب شرکت ، فرصتهای تجاری بیشتری به وجود می آید.

 

 

5S در خانه و در محل کار

 

استفاده از اصولی یکسان در خانه و در محل کار: همه ما در زندگی روزمره ،آداب و رسومی داریم که با انجام آنها می کوشیم کیفیت بهتری به زندگی خود بدهیم .چنین عادات ورسومی را آداب روزمره زندگی قلمداد می کنیم .به عنوان مثال ،به دیگران سلام می کنیم،قبل از غذا دستانمان را می شوییم ،جای قاشق،چنگال وکارد را می دانیم،خانه را تمیز می کنیم ،برای حفظ بهداشت مجموعه ای از

آداب و ابتکارات مفید را بکار می بندیم و ....اگر به تمام این موارد فکر کنید ،متوجه خواهید شد که همه آنها را می توان بخشی از فعالیتهای 5S دانست.

 

 

5S مجموعه تمهیداتی است برای نگهداری اشیاء در وضعیتی مطلوب :باید رعایت این گونهعادات نیکو را به محل کار خود نیز انتقال دهیم. 5S، در حقیقت،مجموعه اصولی است که با رعایت آنها می توانید کارهای خود را با بهترین بازدهی انجام دهید. 5S،بهبود و اصلاح وضعیت نگهداری از اشیاست،به طوری که مجبور نباشید برای دسترسی به آنها وقت زیادی صرف کنید:درست مانند دانستن جای کارد و چنگال به هنگام نیاز.

 

· 5S از مدتها وجود داشته و به هیچ وجه پدیده جدیدی نیست ، اما تاکنون به این اندازه از آنها آگاهی نداشته ایم.از این روست که وقتی به اطراف خود نگاه می کنیم ، زمینه ها و موارد زیادی برای اصلاح و پیشرفت مشاهده می کنیم.

 

· هنگامی که به ضرورت اجرای 5S در محل کار می اندیشیم ،در می یابیم که بسیاری از کارها را بدون فکر کردن در مورد آنها و صرفاً از روی عادت انجام می دهیم.برای انجام اینگونه کارها به شیوه درست، می توان بخوبی از 5S بهره گرفت.

 

· 5S همچون یک آئینه ، منعکس کنده عادات و الگوهای رفتاری ماست.با این وجود، غالباً ترجیح می دهیم چشمانمان را ببندیم و به آنچه در اطرافمان نیازمند اصلاح و بهسازی است ،نگاه نکنیم.

 

· بسیاری از مشکلات روزمره را می توانیم با کمی توجه به اصول 5S از پیش پا برداریم.عدم رعایت 5S ،نشانه ای از تنبلی و جمود فکری است.

 

· اگرچه جنبش5S به اصلاحاتی در زمینه های گوناگون منجر می شود، اما نقش مهمتر آن ،تغییر دیدگاه افراد نسبت به کارهایی است که انجام می دهند. 5Sآنان را قادر می سازد که واقعیت را با دقت و وضوح بیشتری ببیند و از این طریق ،نقش حیاتی و مهمی را بر عهده دارد.

 

· در یک مجموعه اجرای 5S با یکی دو نفر ،امکان پذیر نیست.برای اجرای 5S ،مشارکت همگی افراد ضروری است.انجام هر یک از کارهای لازم برای ایجاد اصلاحات،به خودی خود ،امری ساده است.مساله دشوار،استمرار در انجام آنهاست که نیاز به اراده،پایداری و همکاری دارد.چنین مجموعه ای ،احساس هویت گروهی را در افراد شکل می دهد وفضای بهتری برای همکاری ایجاد می کند.

 

· باید با عمل کردن شروع کنید.مساله این نیست که تا چه اندازه از تئوری آگاهی دارید.تئوری به خودی خود نتیجه ای به بار نخواهد آورد.تنها با عمل کردن است که نتایج حاصل می شوند.عمل کردن،نگرش افراد را نسبت به محیط اطرافشان،تغییر می دهد و آنان را متحول می کند.اساس مدیریت نیز دقیقاًهمین است.

 

 

مفهوم 5S

 

 

هدف نهایی 5S ،پیشگیری از اتلاف است ، اما از فعالیتهای 5S نیز مانند هر پدیده دیگر، می توان تعبیر های متفاوت یا مبهمی داشت بنابراین لازم است دقیقاً مشخص کنیم که اصول 5S چیست و دستاوردهای آن کدام است:

 

 

 

1-ساماندهی Seiri

 

از دیدگاه 5S ، ساماندهی به معنای تشخیص ضروری از غیر ضروری،اتخاذ تصمیمات قاطع و اعمال مدیریت اولویت ها برای رهایی از غیر ضروریهاست.

 

در این جا تاکید اصلی بر مدیریت اولویتها و حذف غیر ضروریها از طریق شناسایی صحیح است.

 

 

2-نظم و ترتیب Seiton

 

نظم و ترتیب یعنی قراردادن اشیاء در مکانهای مناسب یا به ترتیب مطلوب و به نحوی که بتوان از آنها به بهترین وجه استفاده کرد.

 

نکته اصلی در اینجا ، استفاده از مدیریت کارکردی و حذف جستجو است.

 

 

3-پاکیزه سازی Seiso

 

از دیدگاه5S ، پاکیزه سازی عبارت است از دور ریختن زواید و پاکیزه کردن اشیاء از آلودگیها و مواد خارجی می باشد. پاکیزه سازی از دیدگاه 5S ، نوعی بازرسی است.

 

 

4-استاندارد سازی Seiketsu

 

استانداردسازی ،از دیدگاه 5S ،عبارت از کنترل و اصلاح دائمی ساماندهی، نظم و ترتیب و پاکیزگی است و به این ترتیب ، هم شامل پاکیزگی و نظافت شخصی و هم در برگیرنده پاکیزگی محیط کار است.

 

تاکید اصلی در این بخش ، متوجه مدیریت دیداری و استاندارد کردن مقررات است.

 

 

5-انضباط Shitsuke

 

 

انضباط در معنای عام عبارت از آموزش و توانایی بر انجام وظیفه است هرچند که این وظیفه ،کاری دشوار باشد.از دیدگاه 5S انضباط به معنی ایجاد (یا برخورداری از) توانایی لازم برای انجام امور به شیوه مطلوب و مورد نظر است.

 

نکته اصلی در اینجا،شکل دهی و ایجاد عادات صحیح به جای عادات نادرست است.

 

 

يادتان باشد:

 

· دست زدن به فعالیتهای 5S کاری ساده اما کسب مهارتها و تجارب لازم در آنها و حفظ سرعت و روند پیشرفتشان ، امری دشوار است.زیرا اگر دست از پیشرفت بردارید ، خود را در حال پس روی خواهید یافت.بنابراین لازم است که تمامی افراد در تمامی اوقات متعهد به اجرای اصول 5S و در انجام فعالیتهای آن کوشا و استوار باشند.

 

 

منبعشم سایت دانشگاه خواجه نصیر:a030:

لینک به دیدگاه

مفهوم 5S

 

 

هدف نهایی 5S ،پیشگیری از اتلاف است ، اما از فعالیتهای 5S نیز مانند هر پدیده دیگر، می توان تعبیر های متفاوت یا مبهمی داشت بنابراین لازم است دقیقاً مشخص کنیم که اصول 5S چیست و دستاوردهای آن کدام است:

 

 

 

1-ساماندهی Seiri

 

از دیدگاه 5S ، ساماندهی به معنای تشخیص ضروری از غیر ضروری،اتخاذ تصمیمات قاطع و اعمال مدیریت اولویت ها برای رهایی از غیر ضروریهاست.

 

در این جا تاکید اصلی بر مدیریت اولویتها و حذف غیر ضروریها از طریق شناسایی صحیح است.

 

 

2-نظم و ترتیب Seiton

 

نظم و ترتیب یعنی قراردادن اشیاء در مکانهای مناسب یا به ترتیب مطلوب و به نحوی که بتوان از آنها به بهترین وجه استفاده کرد.

 

نکته اصلی در اینجا ، استفاده از مدیریت کارکردی و حذف جستجو است.

 

 

3-پاکیزه سازی Seiso

 

از دیدگاه 5S ، پاکیزه سازی عبارت است از دور ریختن زواید و پاکیزه کردن اشیاء از آلودگیها و مواد خارجی می باشد. پاکیزه سازی از دیدگاه 5S ، نوعی بازرسی است.

 

 

4-استاندارد سازی Seiketsu

 

استانداردسازی ،از دیدگاه 5S ،عبارت از کنترل و اصلاح دائمی ساماندهی، نظم و ترتیب و پاکیزگی است و به این ترتیب ، هم شامل پاکیزگی و نظافت شخصی و هم در برگیرنده پاکیزگی محیط کار است.

 

تاکید اصلی در این بخش ، متوجه مدیریت دیداری و استاندارد کردن مقررات است.

 

 

5-انضباط Shitsuke

 

انضباط در معنای عام عبارت از آموزش و توانایی بر انجام وظیفه است هرچند که این وظیفه ،کاری دشوار باشد.از دیدگاه 5S انضباط به معنی ایجاد (یا برخورداری از) توانایی لازم برای انجام امور به شیوه مطلوب و مورد نظر است.

 

نکته اصلی در اینجا،شکل دهی و ایجاد عادات صحیح به جای عادات نادرست است.

 

 

يادتان باشد:

 

· دست زدن به فعالیتهای 5S کاری ساده اما کسب مهارتها و تجارب لازم در آنها و حفظ سرعت و روند پیشرفتشان ، امری دشوار است.زیرا اگر دست از پیشرفت بردارید ، خود را در حال پس روی خواهید یافت.بنابراین لازم است که تمامی افراد در تمامی اوقات متعهد به اجرای اصول 5S و در انجام فعالیتهای آن کوشا و استوار باشند.

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...