رفتن به مطلب

سوالات پرسیده شده و جواب های استاد حسین الهی قمشه ای


S.F

ارسال های توصیه شده

سوال46 : راه رسیدن به خودشناسی و پیدا کردن راه موفقیت در زندگی از نظر شما کدام است؟ لطفا كتابي معرفي فرمائيد.

 

پاسخ : در اين زمينه مطالعه كتاب "در صحبت مولانا" و يا وسيع تر از آن متن كامل مثنوي و آثار ديگر مولانا مي تواند بسيار سودمند باشد.

همچنين كتاب پيامبر اثر جبران خليل به ترجمه اينجانب و يا هر ترجمه ديگري كه بپسنديد شما را به شناخت خودتان نزديك مي كند و

نيز مطالعه آثار اريك فروم در اين زمينه بسيار سودمند است.

 

:icon_gol:

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 52
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

سوال50 : من در دوران جوانی به سر می برم ولی بی هویتم وهنوز نتوانستم ایمان و اعتقاد محکم و درستی داشته باشم وکاملا به همه چیز شک دارم از شما تقاضا دارم به عنوان یک استاد اینجانب را راهنمایی فرمایید.

 

پاسخ : هويت انساني شما همان است كه هزاران فرشته به فرمان خداوند در برابر او سجده كرده اند و اين كنايه است از آنكه خداوند هزاران نيرو و هزاران خدمت گزار طبيعي را در وجود ما به وديعه گذاشته است . از اينرو اگر شما به فطرت و سرشت طبيعي خود نظر كنيد در مي يابيد كه چراغ سه عشق در قلب شما پيوسته روشن است و شما را به سوي همه خوبيها و كمالات هدايت مي كند . نخست عشق به زيبايي كه در همه آدميان هست و اين عشق كه به زيبايي داريم و لذتي كه از مشاهده زيبايي مي بريم ما را دعوت مي كند كه به سوي هنرها روي آوريم و به تدريج بيشتر و بيشتر زندگي خود را از زيبايي و هنر همچون شعر و موسيقي و نقاشي آكنده كنيم. دوم عشق به دانايي است كه شما را به دانستن هر چه بيشتر از اسرار عالم دعوت مي كند و چه خوشتر آنكه آدمي به دنبال دانش برود و به گفته فردوسي :

 

 

به گفتار دانندگان راه جوي

به گيتي بگرد و به هر كس بگوي

 

 

و سوم عشق به خوبي و جوانمردي و راستي و انصاف و محبت و خدمت به خلق و خلق خوش كه همه ما از اين اوصاف لذت مي بريم. بنابراين همين لذت بردن ما را دعوت مي كند كه چنين باشيم. بنابراين شما در ذات خود ايمان به همه خوبيها و زيبائيها داريد . قدم برداريد و به بوي خوش آن سرو خرامان برويد.

 

:icon_gol:

لینک به دیدگاه

سوال53 : مجرد هستم و خواهان یک همراه موافقی هستم که مسیرش با مسیر من یکی باشد و او نیز صاحب کمالات باشد و روحیه اش نیز با من هم خوانی داشته باشد ، چه بايد كرد؟

 

پاسخ : اين سوال نيازمند توضيحات و تفصيلات بيشتري هست كه شما را به مطالعه كتاب "پيامبر" اثر جبران خليل جبران و نيز آشنايي بيشتر با مثنوي مولوي (كتاب در صحبت مولانا) دعوت مي كنم و نيز مجموعه اي چند از سخنرانيهاي اينجانب به صورت cd منتشر شده كه بعضي از آنها بخصوص توصيه هايي درباره ازدواج و آشنايي و دوستي آمده است ( به بخش آثار صوتي و تصويري سايت مراجعه كنيد).

 

لینک به دیدگاه

سوال56 : آیا راهی را برای خودشناسی می توانید معرفی کنید یا حتی کتابی را ؟ منظورم همان خودشناسی توام با حس درونی است و اینکه آیا راهی برای رسیدن به آرامش درونی وجود دارد؟

پاسخ : يكي از كتابهايي كه به زبان پارسي در اين زمينه ترجمه شده است كتابي است با عنوان "

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
" كه توسط مرحوم دشتي ترجمه شده و نسبتاً قابل اعتماد است . خواندن اين كتاب ممكن است بتواند تا حدودي شما را راهنمايي كند و چنانكه زبان انگليسي مي دانيد البته كتابها و مقالات گسترده تري در اين زمينه مي توانيد مطالعه كنيد . يكي از بهترين مقالات در زمينه اعتماد به نفس به انگليسي مقاله معروف Self Reliance اثر امرسون آمريكايي است كه خواندن آن توصيه مي شود.

لینک به دیدگاه

سوال57 : من دچار وسواس فکری و افسردگی شده ام و همه چیز برايم بیهوده است. لطفا راهنمایی کنید.

 

پاسخ : چه بسيار وسواسها و افسردگي ها محصول آن است كه آدميان از ثروتهاي دروني خود بي خبر هستند. ثروتهايي همچون سلامت و برخورداري از پدر و مادر و فضاي خانواده يا ثروتهاي فكري و استعداد هاي علمي و هنري و مهمتر از همه ثروت عمري كه در پيش است و هزار امكان و فرصت به آدمي عرضه مي كند. شما نيز از اين گونه گنجها بي نصيب نيستيد . بايد تلاش كنيد كه امكانات موجود خود را بهتر ارزيابي كنيد و بيشتر قدر بدانيد . شما در عصري زندگي مي كنيد كه انسان به پادشاهي رسيده است ما از اعجوبه اي چون موبايل برخورداريم و جام جهان نمايي چون تلويزيون و رايانه و شبكه ارتباط جهاني در اختيار داريم . امروز همه كتابهاي خوب جهان و همه موسيقي ها و نقشها و رنگها و موزه هاي جهان با اشارت انگشتي در اختيار شما است . اگر از چيزهايي محروم هستيد از هزاران چيز نيز برخورداريد . اگر به اين ثروتها بينديشيد و موهبت دوستي و رفاقت با نزديكان و عزيزان خود را بر آن بيافزاييد اي بسا كه از وسواس و افسردگي به كلي دور مي شويد و شور و شوق زندگي و انگيزه كار و نشاط و فعاليت در شما افزون شود.

 

 

پیوست :

ده روزه مهر گردون افسانه است و افسون ...

(حافظ)

راستی ب نظرم خبام هم خیلی می تونه کمک کنه

 

:icon_gol:

لینک به دیدگاه

سوال59 : میخواهم بدانم که نظر شما درباره فراماسيون چیست، نمی دانم باید با دشمن بیرونی جنگید یا با دشمن دروني ؟

 

پاسخ : اگر ما جنگ درون را كه حقيقت جنگ با اهريمناني چون تكبر و خودخواهي و حرص و آز و حسد و غرور و خودنمايي و رياكاري و بي انصافي است با موفقيت به اتمام رسانيم رابطه ما با بيرون نيز مشخص خواهد شد و خواهيم دانست كه در بيرون نيز بايد همين گونه با اهريمنان مبارزه كنيم الا آنكه اين مبارزه به صورت جنگ متقابل اغلب ميسر نيست زيرا اهريمنان خود را تا دندان براي جنگ و كشتار آماده كرده اند و رحم و شفقتي نيز ندارند. آنچه ما مي توانيم به تدريج به آنها بدهيم فرهنگ و آگاهي و عبرت است از راه گفتن و نوشتن و بيش از همه از راه نشان دادن نمونه يك انسان خوب. سلاح هاي ديگر چون تبليغات و توپ و تانك نزد ايشان به وفور وجود دارد بنابراين امروز در جهان بايد با جهل و تعصب از راه روشن كردن چراغ معرفت و محبت مبارزه كرد ، بدون كينه خواهي و فقط براي آنكه انسانهاي اهريمن خو را به جانب خوبي باز گردانند .

بدين روش اگر افراد بسياري به مبارزه برخيزند با صلاح خوبي و نيكويي و ارائه نمونه هاي انسان محبوب و پسنديده و پرهيز از پيوستن به ظالمان و دوري از بدكاران و بدانديشان اي بسا كه جهان روي در صلاح كند و كارها به سامان تر شود. البته خداوند وعده كرده است كه بدان را به جزاي اعمالشان خواهد رساند اما نبايد كارها را به خدا واگذار كرد و از مسئوليت شخصي گريخت بلكه ما بايد هرچه از دستمان بر مي آيد در جهت تعاون در كار خير و عدم شركت در هر گونه بدي انجام دهيم و اگر اهل قلم و زبان هستيم نيز آن قلم و زيان را در همين راه به كار اندازيم.

 

 

 

لینک به دیدگاه

سوال 62: شما در یکی از اشعارتان گفته اید :

آنچه حق آموخت آدم را ز اسماء جمال و آنچه آدم خواند بر افرشتگان دانم که چیست

منظور از اين بيت چيست؟ یعنی حضرت حق تمام احوالات ,علوم و اسرارعالم و... را به انسان آموخت وسپس به اراده او انسان آنها را فراموش کرد و او در این عالم مثلا با یادگیری علوم سعی در یادآوری آنها دارد ؟ آیا معنی انسان کامل این است که او تمام این اسما را به یاد آورده است؟

 

پاسخ: نظريه تذكر در علم بدين معني كه انسان به مقتضاي ذات و آدميت در آغاز آفرينش همه چيز را مي دانسته و در اين عالم از طريق مطالعه و شنيدن سخن حكيمان خاطرات پيشين خود را به ياد مي آورد ، از افلاطون است و بسياري از حكماي اسلامي و عرفا نيز اين نظريه را تائيد كرده اند و اينكه خداوند همه اسماء را به آدم آموخت چنين تفسير شده است كه در فطرت آدميزاد كه همان فطرات الهي است جوهر همه علوم و معارف نهاده شده و هر چه انسان بيشتر احوال فطرت را به ياد آرد به انسان كامل نزديكتر است و مي توان گفت هر انساني گوشه اي را به ياد مي آورد و به طور كلي انسانيت با اينگونه يادآوريها در مسير رشد و تكامل است.

شيخ محمود در گلشن راز مي فرمايد:

 

در آن روزي كه گِلها مي سرشتند

به دل در قصه ايمان نوشتند

كلام حق بدان گشته است منزل

كه يادت آورد از عهد اول

 

:icon_gol:

 

 

پیوست:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

سوال 63: آیا امكان دارد در راه عرفان اسلامی موجودات غیر ارگانیک از قبیل جن و ارواح سرگردان به انسان حمله کرده و او را در معرض وسوسه ها و بیماریها قرار دهند تا از پیشروی انسان در مسیر کمال جلوگیري کنند؟

 

پاسخ: ارواح و اشباح و اجنه و حتي فرشتگان و جبرييل و ميكائيل همه بخشي از وجود آدمي را تشكيل مي دهند و چنين نيست كه موجوداتي شرير و بدخواه از بيرون به سالك راه حمله كنند بلكه هر وسوسه و بيماري از نفس آدمي سرچشمه مي گيرد و از درون به آدمي حمله مي كند مانند حرص و تكبر و حسد و آز و طمع كه همه ديوها و غولهاي راه سالكند . به همين جهت مبارزه با نفس كه همان خودخواهي است شرط اصلي سير و سلوك به سوي خدا است و جز همان نفس دشمن ديگري مزاحم راه نخواهد شد.

نفس كشتي باز رستي ز اعتذار

مر تو را دشمن نماند در ديار

(مثنوي)

 

 

پیوست :

گرگ درون!

لینک به دیدگاه

سوال 65: میخواستم بدانم منظور از من چیست؟ یا مرجع من کیست؟ ما وقتی از خود صحبت می کنیم می گوییم دست من چشم من ولی واقعا این من چیست که با ما غریب است برخی میگویند روح ماست ولی ما وقتی از روح هم صحبت میکنیم میگوییم روح من یعنی روحی که مال من است.

حال سوال اینجاست این من که برای من خیلی غریب و گاهی دردسر ساز و ناشناخته است چیست؟

ایا نفس ماست یا ودیعه ای که خدا در وجود ما گذاشته یا وجود ماست و از کجا امده و معلول کدام علت است؟

 

پاسخ: من" از رازهاي آفرينش است و هر كه او را بشناسد خدا را نيز خواهد شناخت. مي توان گفت كه من سايه اي از وحدت خداوند است يا همان نفسي است كه خداوند در آدمي دميده است . در كتاب گلشن راز كه طي آن به بيست سوال از پرسشهاي علماء خراسان پاسخ داده شده است يكي همين پرسش از "من" است كه چيست.

 

كه باشم من مرا از من خبر كن

چه معني دارد اندر خود سفر كن

 

پاسخ شيخ محمود اين است :

 

چو هست مطلق آيد در اشارت

به لفظ من كنند از وي عبارت

حقيقت كز تعين شد معين

تو او را در عبارت گفته اي من

من و تو عارض ذات وجوديم

مشبكهاي مشكات وجوديم

 

توضيح اين ابيات در مقدمه كتاب گلشن راز نوشته اينجانب به اختصار آمده است.

 

پیوست: پیشنهاد می کنم این کتاب رو حتما بخونید .

who am I?p

سوال خیلی از اندیشمندان دنیاست .

 

مولوی:

کیست آن گوش که او می شنود آوازم

یا کدام است سخن می کند اندر دهنم

 

کیست در دیده که از دیده برون می نگرد

یا چه جان است نگویی که منش پیرهنم

 

 

 

 

لینک به دیدگاه

سوال81 : مدتی است که می خواهم اسلام را با دلیل و برهان بپذیرم .سوالی که برای من در این مسیر پیش آمده این است که خداوند چرا مجازاتی به نام سنگسار را در دین اسلام قرار داده است؟ آیا این عمل چهره ای وحشیانه از اسلام را به جا نمی گذارد؟

 

پاسخ:چه خوشتر كه همه جوانان از دختر و پسر و حتي همه ميانسالان و كهنسالان نيز بينديشند كه بايد دين را با دليل و برهان بپذيرند و عقل را بر زندگي و حتي بر دين حاكم كنند. قرآن خود مكرر آدميان را به پيروي عقل و برهان خوانده است زيرا عقل به گفته پيامبر ، پيامبر دروني ماست و در روز قيامت هر كس را با عقلش محاكمه

مي كنند. حكم سنگسار در قرآن نيامده است.:icon_gol:

لینک به دیدگاه

سوال87 : در یکی از سخنرانی هایتان گفتید که هر انسانی می تواند حافظه اش را افزایش دهد اگر ممکن است در این مورد مرا راهنمایی کنید.

 

پاسخ: اگر با زبان انگليسي آشنايي داشته باشيد مي توانم مطالعه كتاب Super Power Memory را كه روي شبكه جهاني اينترنت وجود دارد و مي توان نسخه آنرا بدست آورد به شما پيشنهاد كنم و كتابهاي بسيار ديگر كه مي توانيد در شبكه اينترنت جستجو كنيد. اما اجمالا چند عامل در تقويت حافظه موثر شناخته شده است:

 

 

1- دقت : بدين معني كه ما هر چه مطالب را با دقت بيشتري مطالعه كنيم يا با دقت بيشتري گوش دهيم حافظه ما بيشتر جذب مي كند . مطالعات سرسري و بدون دقت گاهي اگر ده بار هم تكرار شود در خاطر نمي ماند.

 

2- عشق : و آن عبارت است از دوست داشتن آنچه مي خوانيد و مي شنويد و هر چه بيشتر به موضوع مورد مطالعه يا آنچه از ديگران مي شنويد عشق بورزيد و آنرا دوست داشته باشيد بيشتر و بهتر در ذهنتان مي ماند.

3- نظم: در كارهاي مطالعاتي از پراكندگي اجتناب كنيد.

4- تكرار پشت سر هم خوب نيست و نبايد متني را در يك جلسه 4 الي 5 بار خواند تا حفظ شد ، بلكه بهتر است يكبار امروز اما با دقت و يك بار فردا و يا زماني ديگر آنرا مطالعه كرد و اين دو بار بيشتر از ده بار پشت سر هم تاثير در حافظه دارد.

 

 

پیوست

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

:icon_gol:

لینک به دیدگاه

سوال89 : من در مسیر مطالعاتم در زمینه عرفان بعد ازمطالعه کتاب مقالات استاد علاقه مند به مطالعه کتاب تذکره الاولیا شدم واز آنجا با بایزید بسطامی و ابوالحسن خرقانی آشنا شدم وبرای مطالعه بیشتر به کتاب نوشته بر دریا اثر آقای شفیعی کدکنی پرداختم وبسیار به شخصیت این دو عارف و شناختی که آنها از خدا پیدا کرده بودند علاقه مند شدم اما نمیدانم چگونه می توانم مثل آنها خدا را بشناسم آیا این نوع شناخت موهبتی الهی است که خدا به هر کس بخواهد می دهد و برای خواص است نه عوام؟ و یا لازمه آن ریاضت و گوشه نشینی است؟ نمی توانم زندگی آنها را با دنیای امروز تطبیق دهم یعنی اگر آنها در این زمان زندگی می کردند چگونه زندگی داشتند؟

 

پاسخ: چون ذات خداوند شناختني نيست مي توان او را به اوصاف شناخت. سه وصف بنيادي خداوند زيبايي و دانايي و نيكويي است زيرا خداوند جميل و عليم و رحيم است . اگر مي خواهيد به او و شناخت او نزديك شويد بايد عمر خود را در اين سه صفت صرف كنيد يعني به دنبال زيبايي باشيد اول در طبيعت و هر آنچه خدا آفريده است دوم در هنر ها كه از ديدگاهي شاگرد طبيعت و از ديدگاهي برتر از طبيعت است. دوم آنكه بايد به دنبال دانايي يعني شناخت روابط عالم رفت و علوم پايه چون رياضيات و فيزيك و ‍ژنتيك و امثال آنها را خواند سوم آنكه آدمي براي شناخت خداوند بايد بكوشد كه مانند او مهربان و باگذشت و شكيبا و بخشنده و صاحب خلق خوش باشد .

اگر قديسان امروز زندگي مي كردند وجودشان خير و بركت بود براي همنوعان و ستايشگر زيبايي بودند و در حلقه علم و فهم و بينش قرار داشتند . يك نمونه روشن همين شادروان استيوز جابز است كه عمرش همه بركت و زايندگي و در عين حال توام با حكمت و معرفت بود.

 

پیوست

کتاب صوتی تذکره الاولیا رو می تونید از اینجا دانلود کنید

[h=3] فَریدالدّین ابوحامِد محمّد عطّار نِیشابوری

[/h]:icon_gol:

 

لینک به دیدگاه

سوال90 : آیا زمانی که انسان می میرد، روح او هنگام شستشو و مراسم کفن و دفن ،جسمش و اهل و عیالش را که در تکاپوی تدفین هستند را می بیند؟ آیا احساس آنها را درک می کند؟ آگر طبق روایات خواب را برادر مرگ بدانیم، همانگونه که در خواب ارتباطمان با این دنیا قطع می شود، آیا مرگ نیز نوعی خواب دراز مدت است؟ یعنی با مردن ارتباط اموات با این عالم بکلی قطع می شود؟ آیا عالم برزخ واقعیت دارد؟ آیا صدقات و خواندن قرآن برای مردگان سبب آمرزش يا بوجود آمدن خیری برای آنها می شود؟

 

پاسخ: كسي را از چند و چون روح پس از مرگ خبري نيست آنچه از كتب آسماني به خصوص قرآن مي توان دريافت اين است كه خود آگاهي ما با مرگ از بين نمي رود بلكه پس از ترك عالم جسماني يكسر به نزد پروردگار مي رويم كه جايگاه اصلي ما آنجاست . ما پس از مرگ به گور نمي رويم بلكه از گور تن بيرون مي آييم. مراسم كفن و دفن ما مربوط به زندگان است كه براي مصالح بهداشتي و اجتماعي و غيره جسم ما را در نقطه مناسبي به خاك مي سپارند و ربطي به ما ندارد. در كتاب در قلمرو زرين به قلم اينجانب مطالب متنوعي درباره مرگ آمده كه شما را به خواندن آنها توصيه مي كنم.

پیوست

جسم قبر و جامه قبر و خانه قبر باز لفظ زندگان عنوان ماست...

لینک به دیدگاه

سوال91 : اگر ازازل سرنوشت هرکس رقم خورده وهمه چیز تحت امر واراده الهی است پس دعا وعجز وناله چرا و چگونه حکم ازلی را تغییر می دهد؟

 

پاسخ: خواه سرنوشت رقم خورده باشد يا نخورده باشد چون ما آدميان از آن سرنوشت يا مشيت با خبر نيستيم بهترين نصيحت اين است كه ما در جهت مقصود تلاش كنيم. دعا و عجز و ناله كنايه از همين تلاش ها و خواستن هاست. وقتي شوق به كمالي در شما هست و شما در راه رسيدن به آن كمال تلاش مي كنيد عموما به مقصود مي رسيد و به حقيقت شما خود با خواستن ها و كوشش ها يتان معمار سرنوشت خويش خواهيد بود.

لینک به دیدگاه

سوال 71: آيا علم اکتسابی انسان(مثل ریاضیات، فیزیک،... ) با او به آخرت منتقل می شود؟

 

پاسخ: علم حقیقی به تعبیر ملاصدرا از مقوله وجود است و آنکس که بیشتر بداند دایره وجودش گسترده تر می شود و در هر عالمی بعد از مرگ ظاهر شود این گستردگی و روشنایی با او خواهد بود مگر آنکه علم صوری و لفظی و سطحی در میان باشد که آن تاثیری در روشنایی کلی شخص ندارد و هدیه ای به او نمی دهد و با او همراه نخواهد بود.

 

 

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

سوال72: چگونه عاشق بشویم تا به هر جا بنگریم جز او نبینیم

 

پاسخ: در نیاید عشق در گفت و شنید **** عشق دریایی کرانه ناپدید

توصیه ما این است که اگر مشتاق عالم عشق و محبت باشید با عاشقان جهان همچون مولانا و سعدی و حافظ و میلتون و گوته و هوگو از طریق آثارشان مصاحب شوید و آنها پاسخ سئوال شما را به روشنی خواهند داد.

 

 

 

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

سوال 73: اگر زندگی مانند نمایشنامه وانسانها بازیگران آن باشند خداوند برچه اساسی نقشها را توزیع کرده است؟

 

پاسخ: خداوند بر اساس علم جامع ازلي نقش هر موجودي را مقدر فرموده است همه از روي حكمت و همه از روي رحمت ، الا آنكه چون علم ما آدميان بسيار محدود است نمي توانيم درستي صحنه پردازي هاي شگفت او را دريابيم . فقط از راه عشق و تسليم است كه مي توان از نمايشنامه لذت برد و مانند مولانا گفت :

هركسي را بهر كاري ساختند ميل آنرا در دلش انداختند

اما اينكه نقش اختيار در اين نمايشنامه چيست بحث بسيار گسترده و جذابي بوده است كه در طول تاريخ تا به امروز توسط فيلسوفان و متكلمان دنبال شده است و به نظر اينجانب همان ميلي كه مولانا گويد در دل هر كس انداخته اند اختيار ما است و اختيار ازلي نيز بر اين رفته است كه ما به اختيار خودمان نقشي را كه بايد ،‌در نمايشنامه عالم بازي كنيم.

لینک به دیدگاه

سوال 75: در کتاب مقالات استاد این مطلب را خواندم كه انسان اگر با خود آشنا شود راز دو عالم را دریابد و عکس جمال بی چون را در آینه دل خویش مشاهده کند و محب و عاشق شود آنگاه محبوب و معشوق حق گردد. لطفاً توضيح فرمائيد چطور انسان مي تواند خود را بشناسد ؟

 

پاسخ: راه خود شناسي بسيار سهل و هموار است شما كافي است نگاهي به درون خود كنيد تا ببينيد كه شوق ها و ميل ها و گزينش ها و پسند هاي شما چيست و خيلي زود درخواهيد يافت كه شما پيوسته به دنبال سه چيز هستيد كه هر سه مورد پسند شما است يكي زيبايي است كه آنرا كم و بيش مي شناسيد . در طبيعت مشاهده مي كنيد در هنرها و به خصوص در موسيقي هاي اصيل جهان مي بينيد و نيز از چهره زيبا رويان و قد و قامت خوبان نيز شما را لذتي حاصل است. پس طبع شما بر گرايش به زيبايي است و از زشتي و پريشاني و آشفتگي پيوسته مي گريزيد . همچنين ميل شما به دانستن و كشف اسرار كردن است مي خواهيد رازهاي عالم را دريابيد مي خواهيد بدانيد ستاره و آسمان و زمين چيستند و اسرار پشت پرده طبيعت چيست . از اين رو شما عاشق دانايي هستيد . دانايان را دوست داريد و دانايي را و توانايي را كه حاصل دانايي است . و همچنين شما از خلق خوش و مهرباني و سخاوت و انصاف و جوانمردي و امثال اينگونه فضايل در خود و ديگران لذت مي بريد و از صفاتي چون كبر ، حرص و حسد و كينه و ظلم و ستم مي گريزيد . بنابراين شما عاشق نيكويي هستيد و اين سه عشق : عشق به زيبايي ، عشق به دانايي و عشق به نيكويي امانت الهي در وجود شما است و از راه اين سه عشق مي توانيد آهسته آهسته از راه علم و هنر و اخلاق به پروردگار خود نزديك بلكه شبيه شويد چنانكه هر كس شما را بيند ياد خدا افتد . از مهربانيتان و از خلق خوشتان و از دانايي تان و رفتار جميل و خوش آهنگتان . اين است معني نزديك شدن به خدا و محبوب خدا قرار گرفتن كه در واقع همراه با محبوبيت نزد بندگان خدا نيز هست.

لینک به دیدگاه

سوال82 : در قرآن کلمه "ماء" به معنی آب فقط منظور آب آشامیدنی نیست. منظور از آب در مراتب بالاتر چیست؟

 

ضمنا در توصیف بهشت اشارات مختلفی در قرآن آمده است مثلا باغ هایی که از زیر آن یا زیر درختان آن نهرهایی جاریست، منظوراز اين توصيفات در مراتب بالا تر چيست؟

پاسخ: در حديثي از پيامبر اكرم آمده است كه قرآن داراي هفت مرتبه از معاني است كه معني ظاهر يكي از آنهاست . بنابراين آب و امتيازاتي كه در وصف بهشت در قرآن آمده ، همانطور كه اشاره كرديد معاني بالاتر و باز بلندتري دارد. از جمله آب و باران در تفسير اهل معرفت به علم و الهام و حيات معنوي و طراوت زندگي تعبير شده و از جمله مولانا در تفسير چهار جوي آب و شراب و شير و شهد گفته است:

جوي آب و جوي خمر و جوي شير

نيست جز خلق لطيف و دلپذير (مثنوي)

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...